2.
|
2. Arvisura Kerka rovósámán Kr.e. 4020-4002 20-38. medvetoros év. MELEGFORRÁSOK NYOMÁBAN Az ordoszi sámánképzést Úr városa is segítette
azzal, hogy Batournak társául adták Gúla pateszit, egy ifjúsági
kispapot. Gúla 12 évig másolta 5 példányban az arról szóló
feljegyzéseket, hogy milyen meleg-vízforrások tájáról kerültek
a csónakon menekülők Ataiszba. Ebből Ordoszba magával hozott
egy példányt. Agaba és Batour fősámánok, továbbá Rima
aranyasszony-szécs és Gúla pateszi munkájával 192 sámán,
240 tárkány és 120 rimalány részesült magas fokú oktatásban.
Egy részük még kalandozásra is indult, hogy ellenőrizzék az
ataiszi feljegyzéseket. Ataiszban ugyanis úgy döntöttek, hogy
nemcsak az emberevést kell megszüntetni, ami az eljegesedés
miatt a melegvíz-forrásoknál elkerülhetetlenné vált, hanem
törvénybe iktatták azt is, hogy, le kell írni, milyenek az életlehetőségek
az eljegesedett vidékeken. A jégáradat elmúltával ugyanis
ezekre a területekre már vissza lehetett térni. Az említett
552 főből a hun törzsek szövetségének csak 240 személyre,
volt szüksége, Hunor, Kurd és Marina birodalmai viszont készek
voltak befogadni a kiképzett ifjak feleslegét. A 20. medvetoros
évben megtartott ordoszi Nagyszalában a résztvevők vállalták,
hogy Uzapani ellátogat a kurd-szumér-földre, Viroláj északi
Marinába, Kerka pedig Hunnia melegvíz-forrásának birodalmába. Úgy döntöttek, hogy mindegyik ágazat kap 100-100
kiképzett ifjat, a gyengélkedők és öregek 12 főt kitevő
csoportját pedig Ordoszban helyezik el. Minden csoportban lesz
egy-egy ifjúsági fősámán, Ordosz, Hunnor, Magyarka és Dabósa
központ-tal; lesz továbbá mindegyikben 4 harsány, azaz
kispap; 4 regös, (tanítópap); 4 bacsa, (ellátópap); 4 bód,
(bőségpap); 4 boksa, (tudóspap); 4 arbag, (gyógyítópap); 4
kács, (vándorlópap); 4 dalacs, (katonapap); 4 ulcsák, (nemzetségpap);
4 duru, (szövetségi pap); 4 jaku, (összekötő-pap); 4 magóc,
(varázslópap); 4 barus, (jövendőmondó pap); 4 nazir, (istenidéző
pap); 4 bán, (őrségpap); 4 kende, (napisten-pap); 4 tár-kány,
(kovácspap); 4 vajda, (kalandozópap); 4 gyula, (szerződési
pap); 4 horka, (bírósági pap); 4 szécs, (aranyasszony-pap); 4
igric, (éneklőpap); 4 abakán, (öregtanács-pap) és 4
pateszi, azaz öregistenidő-pap. Kerka tehát száz kiképzett sámánpappal,
tárkány kézművessel indult el Ordoszból, hogy felkeresse az
ataiszi vázlatokban leírt melegvíz-forrásokat és megállapítsa,
milyen ott az élet a jégár megszűnése után. Kerka csoportjából
Úzon ifjúsági fősámán a 39. medvetoros évben 25 úz
lovassal érkezett meg a Heő forrásokhoz. Tapolc vitéz itt benősült
a “Tarkós népek” nagycsaládjába. Ezek mondták, hogy a
Sajó felső folyásánál is van egy Heő forrás. Azt Harkács
kereste meg, Úzon irányításával. A Sajó nagy kanyarjánál
egy hegyen füstöt láttak gomolyogni. Megközelítették.
Szurdok vitéz elfogott egy rőzsegyűjtögető lányt. Nehezen
értették meg egymást, de a leány azért egyre barátságosabbá
vált. Szurdok egy ordoszi aranyékszert adott neki, ezzel végleg
megnyerte foglya tetszését. A lány jelekkel tudtára adta,
hogy elmegy, de várjon rá. A táborból aztán egy varkocsos öregemberrel
tért vissza. Ez barátságosan meghívta Szurdokot a tűzhelyükhöz.
Szurdok el is ment, de társai azért távolabbról fegyveresen
szemmel tartották. Szurdok rövid idő múlva visszatért és
elmondta, hogy a hegyi település lakói 3 férfiból és 12 nőből
állanak, s beszélgetésre vendégül hívják a lovasokat.
Mivel ezek is hajlott járású, vastagnyakú, erős hegyi
emberek voltak, a kalandozók, mint a tapolcai törzshöz tartozókat,
ezeket is tarkósoknak nevezték. A tarkósok örömmel fogadták
a tiszta férfiakból álló jövevényeket. Három holdtölte után
már jól megértették egymást. Elmondták, hogy a férfinép
az un. medvesekkel vívott harcban esett el. Szívesen fogadták
hát az úz harcosokat. Többnyire jelekkel elmondták, hogy a völgy
belső településein is nagy a férfihiány. A kőtetőn tartott
nyári ünnepségen is szívesen látták a kalandozókat, s azok
ott ezen az ünnepen mind házasságra is léptek. Az ellenséges
törzset medveseknek nevezték; a hadifogoly medvesek pedig őket
bolhádoknak csúfolták. Egyszer nagy vadászatot tartottak a síksági
erdőkben, karácsony-madarakkal. A zsákmány összeszedése közben
harcba keveredtek a medvesekkel, Sőreg vitéz a harcban elesett.
Ez a hely, mivel kerecsen vezér-madár volt tanúja az esetnek,
szent hellyé vált és a kegyhelynek Sőreg lett a neve. Bár a
csata Sőreg halála miatt eldöntetlenül végződött, 3 medves
ifjú eleste után az ellenfél belátta, hogy a jobb
fegyverekkel harcoló úzoktól előbb-utóbb nagy veszteségeket
fognak szenvedni. Egyezségre léptek tehát, hogy az északról folyó
Rima vonalát soha sem fogják átlépni, tehát soha sem fognak
belépni az Agaba feleségéről elnevezett Rima-asszony síkságra.
Így aztán a bolhádok most már nagyobb biztonságban érezhették
magukat a jövőre. A legszebb leányt, a kékszemű Levártot a
csoport arbag-sámánja, Harkács vette feleségül. Egy
medvetoros év múlva egy kisfiuk született, Csíz: ő örökölte
a bolhád nagyapa melegvizes tanyáját. Amikor Sőreg vitézt
eltemették, a medvesek ura egy Nadabul nevű nőt ajánlott fel
Úzonnak hadizsákmányul, belső cselédnek. Ilona aranyasszony
azonban (Úzon felesége) ehhez nem járult hozzá, s Nadabult
Gede szécs vette feleségül. Gede Ilonának volt az írópapja,
a jelentések rovója. Gede szécs az aranyasszony-ünnepet
mindig a melegvíz-forrásnál rendezte meg. Ilona asszony
ilyenkor ellenőriztette a kalandozók létszámát, hogy
Ordosznak jelentést tehessenek róla. Az ünnepség ideje táján
kislányuk, Ajnácska született. Mivel Úzonnak kedve támadt
egy kis időre itt megtelepedni, a kőtetőn egy talpas-házat készíttetett.
Azt nyáron nyílt-napos területre görgették, télére pedig
el lehetett rejteni egy sziklafal mélyedésében. Ez az alkotmány
háromháznyi hosszú volt; itt nagy újdonságnak számított.
Ilona asszonynak nyári lakásul a Sajó melletti szent forrásnál
egy boldoganyás házat építettek. A ház padlásán őrség
tartózkodott. Ezt a háztípust az úzoktól átvették a
medvesek, a bolhádok és a tarkóshegyiek is. Így már ezek is
kimerészkedtek a barlangok, lakógödrök régi világából.
Testalkatra a bolhádok is, a medvesek is a Tapolca-tájiakhoz
hasonlítottak. Az egész hegyvidéket ilyen Tarkós-féle népek
lakták. A vadászterületek miatt szüntelen harcban álltak
egymással. Nagy szárazság idején, csatavesztéskor az ellenséget
is megették. Mire az úzok felkeresték a hegyvidék alján lévő
melegvíz-forrásokat is, létszámuk 50 főre emelkedett. Úzon
úgy osztotta meg a kalandozókat, hogy 10 harcost, akik Szurdok
vitézzel együtt megházasodtak, a Szurdok hegyén hagyott, 2-2
vitéz őrt állt a Szurdok- és az Ordosz-hegyen, 22 harcos a Kőtető
vidékére, 13 pedig az Ilona-forrás-vidéki kegyhelyre került;
Biring bacsa-sámán pedig a talpas- és boldoganyás-házak építésére
oktatta a tarkósokat. A gerendákat nagy esőzések idején az
erdőkből úsztatták le. Az úsztató folyócskának is
Hangony, azaz Sárga folyó nevet adták, mert a színe a bőségesen,
előforduló vörös agyagról ennek is olyan sárga volt, mint a
másik Hangonynak. A torkolata táján összeállított talpasházak
csoportját is Ordosznak nevez-ték el. Kőtető, Ordosz és
Szurdok őrségei állandó füst- és fényjelekkel adták tudtára
egymásnak, ha a folyó-menti részekre ellenség érkezett. Ez
mindig megzavarta a gazdálkodást is. Márpedig az ataisziak
szerint az emberevésnek is csak úgy lehet végképp véget
vetni, ha a földet állandóan jól megművelik, a termés-fölöslegéből
háziállatokat tartanak és balszerencsés vadászat esetén így
pótolják a húshiányt.
Kerka rovósámán 38-43. medvetoros év Három medvetoros év után már csak akkor kellett
vadászatra menni, ha a háziállatok nem látták el friss hússal
a kis közösséget. Vajács vajda összeköttetést tartott a többi
350 kalandozóval, hiszen ezt az 5 évet arra adták, hogy a 240
hátrahagyott ifjúval építsék ki a 24 hun törzs szövetségének
melegvízi szállásait, hogy ha kell, legyen hova áttelepülni.
A vajdasámán a medvetoron bejelentette, hogy a következő
medveevést a nyugati melegvizes csoportnál kell megtartani. Nyíres
magóc sámán már felállította az áldozati helyen a beszélő
követ és a következő medvetor előkészítéséül tárkányaival
már Írott követ is készíttetett. Pokaly bődsámán Sajóordosz
síkságán annyi bőségmagot termelt, hogy az elkalandozókat bőven
el tudja látni élelemmel. Zenta bács-sámán is bejelentette,
hogy a déli heővizek táján olyan termékeny síkságokat talált,
hogy azok l0 évre való élelmet tudnak biztosítani a déliek
csoportjának, sőt az aranyröges vidékre is annyi élelmet szállítottak,
hogy az ötödik kalandozó évben még a hegyek közt sem kell
élelemről gondoskodni. Parajd ulcsák-sámán, aki a széki-hunok
fővárosából indult el, otthonosan érezte magát a részére
kijelölt hegyvidéken. Mind a száz vitéze részére boldoganyás
házakat építtetett, díszes kapuval. Onnan jártak ki felderíteni
a melegvizes heőforrásokat. Zengő harsány-kispap az Ordoszi
birodalomban fennálló szokás szerint gazdájának, a nemzetségi
sámánnak a nevéről Parajdnak nevezte el kiinduló településüket.
Mivel egy szerencsétlen medvevadászaton 2 halottjuk is lett,
Parajd kegyhellyé vált. Három széki-hun vitéz azt kérte,
engedélyezzék ottani letelepedésüket. Mivel három szécsnek
kiképzett leány vállalta velük a házasságot, széki-hun
kifejezéssel rimolánként ők is ott maradtak az új Parajdon.
Mire az ötödik évben Parajdon tartották a medvetort, mindhárman
3-3 gyermekkel örvendeztették meg Kerkát, aki erre az
alkalomra Magyarkáról Parajdra érkezett. Mintha
csak az égiek megérezték volna, hogy Kerkának el kell jönnie
az ünnepségekre, mert Úzon ifjúsági vezér vadászat közben
meghalt. Felesége, az ős-istenanya nevét viselő Ilona
aranyasszony, kislányával, Uzonykával együtt ott maradt
Parajdon. A hegyvidéket, ahol Ilona sokáig uralkodott, elnevezték
“Ilona országának”. A nép nyelvén is sokáig fennmaradt
Ilona országa. Gúla pateszi, az öregisten idők szumírföldről
küldött sámánja Ilona aranyasszony kívánságára ott maradt
az aranyrögös vidéken, hogy az elhalt Úzon helyett Tisa jaku-sámán
segítségével fenntartsa a szellemi együvétartozás tudatát.
Zenta bács-sámán az ötödik medvetoros év elején elhunyt.
Biring bacsa lépett a helyére. A felnövekvő ifjak tanítását
Pamar regős-sámán vette a kezébe. Pokaly bód sámánnak nagy
segítségére volt Gambuc boksa, a tudós-sámán, aki a kenyér
magvak termését osztotta szét igazságosan. Kondó kácsra, a
vándorló-sámánra a termés elszállítása hárult. Mecska
duru, a szövetségi sámán éberen őrködött azon, hogy a szétosztás
ellentét nélkül menjen végbe. Boksa barus-sámán Tisa összekötő
sámán szállása mellett ütötte fel sátorát, hogy jövendőmondásairól
az is tudjon. Ugyanott tevékenykedett Bodon nazir is a leghíresebb
ifjú istenidéző pap. Ugyancsak Tisa jaku-sámán mellett állott
Gilván kende táborhelye is. Ő a Napisten papja volt és a
csillagjóslás kiváló sámánjának hírében állott. Csató
tárkány, aki leginkább a férfivá fejlődött ifjak övének
készítéséhez értett, minden téren Biring bács-sámán segítségére
támaszkodott. Gyula horka-sámán és Ilona aranyasszony
Parajdon tartózkodott, Gyula a három rimolán: Susán, Sala és
Tana, meg persze a három férj sátrának a szomszédságában
állította fel bíró-papi boldoganyás-házát. Ő ítélt az
Ilona országában előadódó vitás kérdések felett. Landor abakán mindig úton volt, hogy Gede szécs-sámán
rovásai alapján, mint területi-pap, a Magyarkán székelő
Kerka rovósámánt évenként tájékoztatni tudja aranyasszony-papi
működésének eredményéről. Minden jelentést Gúla pateszi,
az isteni-idők papja és Ilona aranyasszony látott el kézjegyével.
Ők mind a ketten beavatottak voltak. A harcosok között sok
volt az elhalálozás, különösen a folyó melléki hordalék-földeken.
A hegyvidéki településeken a harcosok jobban bírták az időjárás
viszontagságait. Ezért lehetőleg a hegytetőkre települtek,
halottjaikat pedig Gula pateszi-sámán tanácsára elégették.
Poraikat emberfej-díszítésű cserépedényekben temették el.
Gúla pateszi a sámánokkal lemásoltatta a csillagjósok által
meghatározott névnapok jegyzékét, hogy az újszülötteknek
ősi szokás szerint az Arvisurában megállapított neveket
adhassák. Ebben a névgyűjteményben 2 tyumen, azaz húszezer név
szerepelt. Annak alapján adtak új településeiknek is Arvisura-beli
nevet. Ez a névadás így történt Hunniában, Kurdiában és
Marinában is. A névadást még a távoli meleg-vizes Ilona-országból
is jelenteni kellett Magyarkára. Ennek a kalandozási törvénynek
a megtartását a beavatottak ellenőrizték. Gúla pateszi
minden évben meglátogatta Biked arbagsámánt, aki Tarkós
fiainak 5 fia közül legidősebb volt és gyógyítással
foglalkozott. Felesége: Tátika rimalány egy melegvizes tó
mellett sátorozott, amíg Biked vadászai társaságában vadászni
járt, hogy eltarthassa népes családját. Ugyancsak minden évben
felkereste a tó mellettieket Tarkós második fia, Pilis is, aki
szintén arbag-sámán volt és a róla elnevezett pilisezéssel
gyógyított. Tarkós harmadik fia megbetegedett, mert Harkács
vitéz gyógyító forrása a Sajó folyó környékén
elvesztette gyógyító erejét. Később
Sala rimalány, aki Ilona aranyasszony országában özvegységre
jutott, Biked arbag-sámánhoz jött el hűléses eredetű betegségét
gyógyíttatni. A tizedik nyár-középi Ilona napon érkezett öt
fiával, Bezeréd, Barla, Boka, Bátyk is elkísérték. Sala
annyira megszerette Biked gyógyító-sámán melegvizű tavát,
hogy Somló, Rezi, Zala, Berény és Sümeg nevű fiaival ott
maradt a makkoltató disznós vidéken. Mivel a fiúk éppen
olyan vastag nyakúak lettek, mint a melegvíz-környéki
lakosok, nagyapjukról őket is, meg utódaikat is tarkósoknak
nevezték. Tapolc vitéz, Tarkós negyedik fia, a 15. évben özvegy
lett és eljött Biked bátyját meglátogatni. Mivel anyósával
rossz viszonyban volt, minden értékét ott hagyta, öt nagyobb
fiával Biked birodalmába költözött át, öt kisebb gyermekét
anyósánál, a veszekedő Pereces anyónál hagyta. Biked
birodalmában Pilis, Harkács, Sala és Tapolc ivadékai annyira
elszaporodtak, hogy lassankint az őslakó tarkósok is elsajátították
tőlük az ordoszi kalandozó beszédét. Ordoszból minden századik
év táján újabb csoportok indultak nyugat felé, hogy az őslakó
tarkósoknak és a közéjük beolvadt kalandozóknak a betegség
és vadászatok miatt megcsökkent létszámát vállalkozó
szellemű ifjakkal feltöltsék. Kerka beavatott ifjúsági fősámán
feljegyeztette a beavatottak sámán-központjában, hogy Biked
melegvizes birodalmában a Tarkós leszármazottakat időről időre
fel kell keresni és, hogy ezeket a látogatásokat Ordoszban a
beavatottak titkos rovásainak gyűjteményében meg kell örökíteni.
KERKA ifjúsági fővezér, Arvisurai rovósámán százfős
kalandozó csoportja: Pateszi (Öreg Isten Idő) ifjúsági fősámán
Úzon Gúla Karakó Szakolca harsány, kispap Gönc Zengő Ják
Bicse regős-sámán, tanítópap Namény Pamar Cikádor Bars
bacsa-sámán, ellátópap Biring Zenta Gara Korpona bőd-sámán,
bőségpap Pokaly Zabozka Batyk Selye baksasámán,v. boksa tudóspap
Pata Gambuc Kolon Körmöc arbag-sámán, gyógyítópap Tapolc
Harkány Biked Pöstyén vándorlópap, kács-sámán Kondó Perjámos
Pilis Léva dalacs-sámán, katonapap Lőcse Tordas Kabold
Kosztolány ulcsák-sámán, nemzetiségi Bakar pap Szurdok
Parajd Boka Garam duru-sámán, szövetségi pap Szerednye Mecske
Rába Zsolna jaku-sámán, összekötőpap Rozgony Tisa Lendva
Semte barus-sámán, jövendőmondó pap Kartal Baksa Bezeréd
Csejte magóc-sámán, varázslópap Visk Nyíres Ozora Modor
nazir-sámán, istenidézőpap Jászó Bodon Rajka Kubin bán-sámán,
őrségpap Sőreg Milkó Köpcsény Pozsony Napistenpap, kende-sámán
Borsava Gilván Barla Galgóc tárkány-sámán, kovácspap Harkács
Csató Csákány Komját kalandozópap, vajda-sámán Vajács
Torockód Gétye Zsigárd gyula-sámán, szerződési pap Pásztó
Barót Valkó Borostyán horka, v. harka-sámán, bírópap Hont
Gyula Sümeg Zobor szécs-sámán, aranyasszony- pap Gede Torda
Sala Holics igric-sámán, éneklőpap Cigánd Sepsi Ruszti
Tapolcsány abakán-sámán, őrségpap, öregtanácspap Dömös
Lándor Kaproncs Selmec rimolán-rimalány papnő Ilona Susán Tátika
Galánta Fenti személyek ötéves kiképzésen vettek részt és
mind a százan a melegforrások vidékén maradtak. Rimolán kiképzésben
Ilona, Sala, Susán, Tátika és Galánta vett részt. Velük jött
negyven rimalány, s így 195 férfi és 45 nő, azaz 240 személy
maradt vissza és 160 lovas Kerkával visszalovagolt Ordoszba. Dömös,
Lándor, Kaproncs és Selmec végzett sámánképzést és a
legokosabb bánokból lettek az abakánok, akik az ataiszi hitre
képezték ki az ifjúság küldötteit. BESZÉLŐ BOGLÁR (A 3. Arvisurából) Mivel Agaba fősámán látása a 12. medvetoros évben
meggyengült, utána kazahun veje, Batour vette át a rovások
vezetésének jogát. Közben Agaba rovásba vette mind a 24 hun
törzs rege-és hitvilágát. Megalkotta az Arvisura törvényeket.
Megörökítette az elsüllyedt Ataiszból hozott gyógymódokat
és azokat a bölcsességeket, melyekre a sámán-ifjúságot
oktatta. Fontosnak tartotta a kézművesség fejlesztését is.
Batour, öccseivel és a sámán-képzősökkel még Agaba fősámán
életében végigjárta az összes törzsek szálláshelyeit. Házassági
manőverei miatt azonban a törzsi vezérek nagyon megharagudtak
rá. A legeltetési határokat ugyanis a házasságok révén
rokonaivá lett törzsfők javára vonta meg. Az Öregek tanácsa
a gyakran fellépő járványok miatt a 28. medvetoros évben
elrendelte a 2-2 fővel induló sámánképzést, úgy, hogy a 30.
medvetoros évtől kezdve egyikük már gyógyítással
foglalkozzon és csak a másik vegyen részt a további teljes képzésben.
Így minden törzsből csak az egyik marad Ordoszban, a másik már
összekötő kapocs lett a törzsi-székhely és Ordosz között.
Mivel a délvidékről újabb kinaj tömegek kezdték öldökölni
az Agaba fősámán mellett maradt népet, a Hangun folyó jobb
oldalán maradt békés természetű kézművesek közül egyre
újabb meg újabb menekülők érkeztek. Batour népes családjával
éppen Ordoszban vendégeskedett. Azt javasolta Agaba népének,
hogy költözzenek őhozzá a kettős Hun-folyó vidékére, vagy
felesége húgának vőlegényéhez Ordoszba. (A kettős Hun folyó
egyike Pekingen folyik keresztül. Tiensin városnál találkoznak
és úgy ömlenek a tengerbe.) Úzon boldogan fogadta városába,
gazdag apósát, Agabát, aki három, kincsekkel megrakott hajóval
érkezett. Kéz-műves embereivel sok szállást építtetett, s
kincseivel telerakta őket. Mivel Agaba első feleségét, a dúsgazdag
özvegyet a kinajok megölték, egy gyógyítással foglalkozó jómódú
lányt - a későbbi Rima-asszonyt - választotta feleségül.
Vele menekült Ordoszba. Úzon is boldogan fogadta menyasszonyát,
nem vérrokon Ibolyát. Holdtöltekor megtartották a menyegzőt.
Úzon-sámán nevén Úzapani-álmában sem gondolhatott volna
szebb menyasszonyra, mint amilyen Agaba kisebbik leánya volt. Édesanyjától
örökölte a Nagyvízen túli Ataiszból hozott bogláros fejdíszt. Ennek legszebb ékes köve minden almavirágzáskor
beszélni kezdett. Ezt a beszédet csak vőlegény vagy
menyasszony hallhatta meg. Az Uzapani és Ibolya által később
hátrahagyott fejdíszt valakinek mindig egy szent rejtekhelyen
őriznie kellett, hogy hatása is mindörökké erősítse a hun
törzsek szövetségét. A beszélő boglár Úzd kegyhelyre került.
Minden 4. évben újabb szentélyt kellett építeni, hogy a
szent kő megtarthassa beszélő erejét. Agaba fősámán is a
beszélő kőhöz fordult, hogy megtudja, ki legyen az utóda.
Joli-Tórem úgy döntött, hogy a kaza- és széki-hun törzs
legyen a vezető ereje a hun törzsek szövetségének. Így
agaba után Batour lett a fősámán. Uzapani második lett.
Ekkor az Úzd székváros melletti új településen a kis Ózd
kapott kegyhely-építési jogot. A beszélő bogláros fejdísz
alatt itt esküdött egymásnak örök hűséget Uzapani és
Ibolya. Négy évig ebben a szentélyben kellett titokban őrízniök
a beszélő követ. A 12. medvetoros évtől kezdve Batour sorra
járta a 24 hun törzs szálláshelyeit. A szokásos kalandozásokat
csak óvatosan engedélyezte. Mindig előírta a sámán-tized
beadását a Joli-Tórem szentélyében székelő fősámán részére.
Öccsei közül többen hun vezérek leányait vették feleségül.
Ebben az évben az avarok székhelyére, a Hangun melletti Győrbe
került a beszélő kő. Burján, a tatárok vezére megtagadta Batourtól
egyszem leányának a kezét, sőt azzal vádolta Batourt, hogy
az Arvisura törvényeket kijátssza a többi törzs ellen: télen
mindig a szent rovásokat bújja, hogy az égiek minden áldását
magára irányítsa. Kifogásolta, hogy Ordoszban, ahol Agaba fősámán
gyógyít, sohasem akad járványos megbetegedés, de a többi törzsi
szálláson még a sámánok is elpusztultak. Ezért azt
javasolta: kettőzött létszámmal induljon meg az előképzéses
tanítás. Agaba attól tartva, hogy minden eddigi erőfeszítése
kárba vész, a 28. medvetoros évben elkezdte a 6 éves sámánképzést.
Az úzok Uzapani és Kecső vitézt jelölték sámán-tanulónak.
Batour a többi törzsből is kiválasztotta a kiváló
harcosokat. Kecső vitéz kardkovács volt. A kabarok vezérének
a leányát vette feleségül, s ezért Vasváron új kegyhelyet
épített. Ezzel újra az úzok kezébe került a beszélő kő,
de Kecső sokat betegeskedett, ezért a rovások másolására
osztották be. Ibolyával együtt lemásolta az összes Agaba-féle
ataiszi rovásokat. A fekete lepel alatti oktatáson mindig részt
vett Uzapani is. A 30. medvetoros év nyarán a hun kalmárok
jelentették, hogy a kinajok sárkányos serege támadásra készül.
Agaba meghordoztatta a véres kardot, s 5 nap alatt Ordoszba össze
is gyűltek a hun seregek. Mivel a kazahunok vezérét, a hős
Tordát elragadta a “feketehalál”, fővezérnek a suoma
Temerét választották. A fekete és a fehér hunok két
sereggel vettek részt a felvonuláson, ezért a harcosok létszáma
két és fél tyumenre (25000-re) emelkedett. Az úzok mint csákányos
hídverők sárkányos hajókon úsztatták lefelé a Hangun folyón
hídverő felszereléseiket. Nyáreleji holdtöltekor értek a
hunok által lakott síkság szélére. A tömlős úsztató-zsákokkal
ellátott hírvivők jelentették, hogy a kinajok félnapi járásra
vannak. Ekkor a haditanácson Temere kiadta a parancsot, hogy a
hun sereg a szálas erdőben törzsenként helyezkedjen el és félnapi
pihenővel várja be a kinajokat. Előőrsnek a tatárok seregét
rendelték ki. Az ő feladatuk az volt, hogy csalogassák maguk
után a ki-najokat és úgy törjön rájuk a hun sereg. Temere
elgondolása igen jónak bizonyult és döntő csapást mértek a
kinajokra. Utána 5 napi járóföldről fogságba hurcolták a
kinajokat. A hadifoglyokat szétosztották a hun hadsereg veszteségeinek
pótlására. Legnagyobb veszteségük a tatároknak volt, ezért
ők kapták a legtöbb béklyózott foglyot, hogy így pótlódjék
a hősi halált haltak munkaereje. A hadisarcot szétosztották a
győztes harcosok között. Batour így értelmezte az égiek
parancsát, de a tatárok ezzel nem voltak megelégedve és
viszonyuk tovább romlott Batourral. Amikor a 34. medvetoros évben
elérkezett a sámánok Nagy-Süánja, Úzapani lett az első, s
Jóli-Tórem kegyhelyén fősámánná választották. Agaba még
a 32. medvetoros év közepén megtért őseihez. Testét az
ordoszi Bálvány-hegyen elégették. Mivel Batour sok bosszúságot
okozott a 8, nem rokon fekete-hun vezérnek, Joli-Tórem negyedik
ünnepe után egy éjszaka a tatárok meggyilkolták. Rokonsága
hadat akart indítani a gyilkosok ellen. Temere fővezér és
Uzapani fősámán ezért az Arvisura-törvények alapján
elrendelte az ilyenkor szokásos tetemre-hívást. A 3. nap éjjelén
Uzapani elhozta Joli-Tórem kegyhelyéről a Föld-anya bogláros
fejdíszét. Amikor a nem gyanúsítottak elvonultak Batour
holtteste előtt, a fejdísz hallgatott, de amikor a tatárok következtek,
a “beszélő boglár” megszólalt: amikor Karakun tatár vezér
meghajolt a fejdísz előtt, Batour szívéből megindult a vér
és a kés Karakun lába elé esett. Erre az égi jelre a tatár
küldöttség Karakun vezért darabokra vágta. Uzapani a törzsek
közötti gyilkosságok esetén mindig igénybe vette a “beszélő
boglár” segítségét és sikerült is a vérengzésnek véget
vetni. Uzapani és Batour még Agaba életében rovásba vette az
összes Arvisura-törvényeket. Rendszerezték a gyógyítási módokat.
A törzsek regéit, mondáit-Agaba fősámánnal együtt - az
Arvisura - rovásokban örökítették meg. A “beszélő boglár”
négyévenként azóta is folyton vándorol.
|
|