|
75. Arvisura Az ataiszi tudás elterjedése a Nagyföldön a 5. medvetoros évtől a 93. medvetoros évig Erek tanfejedelem tanítása Tatranig rovása Kr.e. 3965-3947 között A 75. medvetoros évben tartott sámán-előzködésen Káles sámán lett az első. Baratony elhalálozásával az ifjúsági fősámáni beosztás után elnyerte a beavatott fősámáni tisztet. Két buzgó rovósámán, Erek és Töröngöj elrendelte, hogy az Öregek Tanácsának tájékoztatása végett ifjú sámánkalandozók nézzenek szét a déli tájakon. “Útbaindításunk előtt Erek sokat beszélt nekem olyan dolgokról, amikről a szokásos oktatás során senkinek sem adott tájékoztatást. Üzent Uruk-béli hozzátartozóinak; hírt várt arról is, hogy mivé fejlődtek a termékeny Igaglat környékén a földműves nép gazdálkodási ismeretei, és hogy milyen hírek járják az ataiszi menekültekről az ott élők között.” Az útnak indítottak között a legjobb lovas Bene sámán volt, ezért ő lett a kalandozó csoport vezetője. “Velünk tartott Agócs, Gáti, Tekes, Jó, Begő, Ménes, Kojon, Koncsi, Gát, Zemlén, Ács, Szaka, Csoma, Mása, Keve, Kece, Bénye, Buja, Lubi, Holán, Kocs és Béla, sámánok valamennyien. Útiránynak a Hunor és a Bolhás tó melletti gazdag hun települést jelölték meg, valamint a Nagy Tó alatti, látásnyi területű síkságot Magyarka érintésével. Ott egy alvásnyi ideig lehetett tartózkodnunk azzal a céllal, hogy ez alatt közöljük Magyarkával, mi minden változás történt Ordoszban 75 medvetoros év alatt.” Útközben, erős télben embermagasságú gödröt használtunk lakóhelyü1, s ezt fakerítéssel körülkerítettük, a padlást pedig többszörös nádréteggel fedtük be, hogy az eső és a hólé lefusson róla. Nagy, hosszú nádtetők alatti gödrökben annyi enni- és tüzelnivalót halmoztunk fel, hogy elég volt tavaszig. Otthon azonban minden lakható gödör közepén agyagból készített búbos kemence is volt körülvéve melegedő padkával. Az agyagdöngöléssel készült kémény, ha nagy volt a család, a kakasülőn lévő búvóhelyeket is bemelegítette. A tüzelő megszerzése a nagyfiúk feladata volt, a tűz ápolása a tűzőrző lányoké. Az ételeket az eladó leányok melegítették agyagedényekben, mindenki elé csak egy evésre való ételt tettek. Szűkebb napokban a gazda csak ennyit engedélyezett. Bővebb volt az ellátás, amikor elkezdődött a disznótor, a medvetor és a szarvastor ideje. A szétosztást ilyenkor a fővadász végezte. Amikor vége
lett a szűkebb étkű télnek, akkor kezdődött a bölénytor;
az állatszaporodás meg a tavaszvárás kezdete meghozta a gödölyetort.
A rovástudó sámánok névadó rovásokkal indultak törzseikhez.
Az Égiek parancsa szerint az év valamennyi napjára előírt névtől
csak többes szülés esetén volt szabad eltérni. Magyarka után
hazámba érkeztünk. A 3981. medvetoros évben, mint lovász-gyermek
követtem Or-dosz városába Erek pateszit, aki Baratony halála
után a sámánképzés tanfejedelme lett. Az én kötelességem
volt, hogy a gyengülő szemű, Uruk-városi születésű Ereket
támogassam. Erek megállapította Anya-hita rovásából, hogy a
nagy mindenség 25920 tűzszerzési év alatt fordul egyet az Életadó-nap
birodalmában. A nap-vallás papjai 373 napfogyatkozást és 832
holdfogyatkozást jegyeztek fel. Szipparban viszont már még
egyszer annyi ideje figyelték a bölcsek a Nap csillagok közötti
mozgását, a csillagboltozat teljes meg-fordulásának idejét.
Nippar templom könyvtárából elhoztam azt az agyagtáblát,
amelyik a 12960-as szám alapján mutatja a kettéosztott égbolt
járását. Kaltes asszony birodalmában 60 pergős időt mértek
és az időszámításban ezt vették alapul Nippur-ban is. Az Égi
birodalomban a 25920-as fordulószámot a 60-hoz viszonyítva a
pergő idő jellegzetes számát 432-ben állapították meg, az
pedig a 9 ismeretlen hatalom számát foglalja magában. Ez adja
az emberi faj kipusztítását jelző számot is. Az 540 égből
érkezők kapuján 800 bölcs lépett valamikor égboltunk színpadára.
A kulcsszámon alapul az is, hogy a Nipparban vaIó uralkodás
4320000. évében kezdődött az özönvíz, s ezzel azoknak a
királyoknak a hatalma megszűnt. Az indijók is, akik Susából
származtatják tudásukat, 4320000 évben jelölik meg a végtelen
élet idejét. Anyahita ez ellen a 9 ismeretlen hatalom ellen
vette fel a harcot. A tűzszerzési évek ismeretében bölcseink
is a Szavárdokat indították útnak. Amikor az üvöltő Égi sárkány
farkával Holdunkat hozzánk vágta, ránk szakadt az addig
csillagos égbolt sötétsége és a menekülő beavatottak kíséretükkel
a Nap és Ataisz birodalmába menekültek. Az emberek félelmükben
egymást ették, különösen a fiatalokat. A beavatottak erre
elkezdtek a templomgazdaságokban égi magvakat termelni, megszelídítették
az állatokat és véget vetettek az emberevésnek. Minden evést,
később minden fogást 1 évnek számítottak. 10 király
432000 evésig uralkodott, de falánkok voltak. Ezért az Égiek
újabb özönvizet bocsátottak rájuk. Az Égi eredetű Urganim
és társai ebből megmenekültek, Szavárd birodalmában egy bárkával
kikötöttek, de az evési évek számlálásával nem hagytak
fel. Három holdtölte után visszajöttek és a tenger akkorra már
egy napi gyaloglásnyi távolságra elhagyta Úr városát. Ekkor
sokan Susa városán keresztül az Indus völgyébe vándoroltak
és ott magas házakat építettek. Uruk szorgalmas népe visszatért
Úr városába, Buda palotáját újjáépítette, még a palota
pincéjét is kitakarították az iszaptól. Majd hálát adtak
az Úrnak. Templomgazdaságuk felügyelőjévé első királyuk-nak,
Budának az ÓN birodalmából való leszármazottját, Úr-Kevét
választották meg. Agyagtábláikat Pintőr nevű szent városukba
vitték. Káldi vezér, amikor kikötött a róla elnevezett Káldi-földön,
megalapította a Káldi gyarmatot. Innen indult el Zagrosz vezérrel
Úr-káma és megalapította Káldi-föld első gyarmatát, Úr városát.
Zagrosz és Élám 10 hajó hátrahagyásával később elment
innen a hegyvidék felé. Féltek, hogy az özönvíz megismétlődhet,
s ezért az Ataiszhoz hasonló, Zagroszról elnevezett hegyvidékre
vándoroltak. Úr-kámának meghagyták, hogy ők is költözzenek
a hegyvidékre árvíz esetén és figyelmeztessék erre utódaikat.
Ez történt a 7758. tűzszerzési évben. Úr-Kámának a fia
Urnina még tengerparti hajósvezér volt, de a templomgazdaság
olyan jó módot teremtett, hogy a fia Úr-Gana már király lett
a Káldi-föld partvidékén. Kaltes asszony szekerén újabb Égiek
érkeztek és Úr városának közelében leszálltak a tengerre.
Oánész kiúszott a partra. Felső teste emberi volt, mely alul
haluszonyokban végződött. Az emberek először féltek tőle,
de ő fénylő ékszerekkel kedveskedett nekik. Erre Úr népének
ifjai kenyérrel és hússal kínálták, melyet ő szívesen
elfogadott. Később társai is követték a szárazföldre, s
szintén csillogó ékszereket hoztak a nádhajók kikötőibe. A
felbátorodott nép minden jóval elhalmozta őket. Úr városának
felnőtt lakói eleinte csak nevettek gyermekeik és az Égből jöttek
barátkozásán és az ötödik holdtöltén ők is bemerészkedtek
a csatornába.
Akkor csodát láttak: reggelre eltűntek az idegenek uszonyai és
alsótestük is emberivé változott. Az uszonyok persze lábra
szerelhető alkalmatosságok voltak. Tűzokádó és szikraszóró
gépeikkel ámulatba ejtették Úr város népét. Ezeknek a
csodaszerkezeteknek a kezelésére megtanították a földieket
is. Fölmentek a templomba és valami szerkezetekkel az eget nézegették.
Erre is megtanították a pateszik gyermekeit. Mire eljött a 12.
holdtölte, megtanulták a földiek nyelvét, a Rát folyó felé
pedig elkezdték keresni a csatornázás lehetőségét. Megtanították
az embereket a föld művelésére és az állatok megnemesítésére.
Pulikkal juhokat őriztettek emberi segítség nélkül. A
pulikat eleinte égi szőr-pamacsoknak nevezték, mert olyan
okosak, hogy nem is állatok. Voltak olyan kis halaik, amelyekkel
a magukkal hozottak úgy eljátszottak, mintha barátaik lettek
volna. A Kaltes asszony bolygóján lévő 9 ismeretlen hatalmat
úgy magyarázta Oánész, hogy ez Kaltes asszony 9 csodája és
ez 9 Égi mester létezését bizonyítja. Ezek szerint a 9 Égi
mester volt Kaltes asszony bolygójának a mozgatója. Égi
eredetű tudásuk lehetővé tette, hogy már 540-szer fölkeressék
Joli-Tórem bolygóját. Minden ilyen látogatás előtt 800 Égi
lakó dolgozott Kaltes asszony egy-egy szekerén. De olykor mégis
előfordult valami hiba. Egy alkalommal 9 égi lakó itt maradt Földünkön
és a koponyájú földi lakók közül választottak maguknak párt.
Ettől kezdve a földiek is elkezdtek okosabbak lenni, és néha
nem ették meg legyőzött ellenségeiket. A földi növényzetet
az égiek égi magvakkal nemesítették. A föld lakói valami-kor
a fákon épített fészkekben kerestek menedéket a nagytestű
állatok elől. De később megtanultak rájuk dorongokkal, csapdákkal
és kövekkel vadászni. Egy-egy nagy állat elejtése dús lakomát
biztosított.
A nagy földrengések, eljegesedések után olykor
alig maradt ember, de az égből jöttek egyre nagyobb sikerrel
megtanították a földieket a védekezésre, és a Kaltes
asszony bolygóján élő mindenféle. Az égből mindig kilencen
jöttek. Volt rá eset, hogy közülük itt valaki elpusztult.
Ilyenkor a visszatérők Kaltes asszony szekerén valakit
magukkal ragadtak. Az ilyenekre azután azt mondták: jók
voltak, tehát a mennybe mentek és az Isten fiainak nevezték őket.
Ilyen földi látogatások addig történtek, amíg el nem érkezett
a Nippurban is följegyzett titokzatos 4320000-es életforgási
szám. Azóta csak Kaltes asszonyféle gyöngy-szemecskéivel
figyelik a Földön maradt, igen elszaporodott utódaik életét.
Amit, így meglátnak, azt bizonyára beírják az Élet könyvébe.
Erről az óriási időről, de még annak töredékeiről is
csak olyan ember beszélhet, aki a 4320 és az azt felező 2160-as
szám lényegét, a Világ-holdévet meg tudja érteni. Az ilyen
ember elmondhat annyit, amennyit a földi ember értelme fel tud
fogni. Földünkön az emberiség elszaporodása mindig táplálkozási
nehézségeket okozott. A megoldást a számok hozták. Amikor például
a megengedett étkezések száma a Rát-Tigris völgyében elérte
a 4320-at, a 43200-at, illetve a 432000-et, hol kisebb, hol
nagyobb özönvíz keletkezett. Ha nem özönvíz jött, akkor üvöltő
vízisárkányok jelentek meg az égbolton és megcsapkodták a Földet.
Buda leánya, Aran, Ten vitézhez a gyakran kiáradó Nagy-folyó
ifjú királyához ment férjhez. De a folyó minden gyermeke születésekor
kiáradt. A sok áradást a gyakori szüléseknek tulajdonították
és ezért Aran bátyjai Ten vitéz férfi népét felbujtották,
hogy öljék meg Ten vitézt. A gyilkosság után Aran tenger
gazdagságával hazatért Úr városába és várta azt a férfit,
akit a bölcsek jóslata szerint az Égiek ígértek neki. Nemsokára
csakugyan megérkezett Samasna Pistije, aki tengernyi szenvedés
után végre feleségül vehette Arant. Sok fiuk és leányuk született.
Buda halála után Samasna Pistijét az Úr hegyén épült
templomban királlyá kenték a pateszik. Samasna Pistije igen bölcs
és okos uralkodó volt. Birodalmát apró gazdaságokra osztotta.
A földműves nép három nap Úr város földjein tanulta a
papoktól a földművelés okosabb módját, a másik három nap
a saját földjeiken igyekeztek kipróbálni. Terményeikből, gyümölcseikből
és állataikból aztán mutatót vittek Úr templomának. Az
okosabb földművelés, a nagyobb állatsza-porulat és Úr
csatornázása meghozta gyümölcsét: nagyon meggazdagodtak.
Ifjaik látni szerették volna a világot, sőt Úr nevében meg
is hódítani. De előbb elsajátították Úr templomának rovás-ismeretét.
Az elaggott Samasa-Pisti sírt örömében, amikor nevelt fiai,
akik Ten és Aran házasságából származtak, fölkerekedtek,
hogy visszavegyék Ten vitéz birtokát. Amikor az önálló
gazdaságok száma elérte a 4380-at, Samasna Pistije elrendelte
a Nagyvíz vidékének meghódítását. Minden lovat elvittek Úr
városából és csak a szamarakat hagyták otthon. Igénytelenségüknél
fogva földművelésre azok alkalmasabbak is voltak, hódító útra
indulni meg csak lóval lehet. Ten első fia, Ménes, aki igen
okos és tanult ifjú pateszi volt, elindult a kisgazdaságokból
kikerült 4380 elsőszülött ifjúval. Amikor megjelentek a
Nagyvíz felső vidékén, a bölcsek eléjük mentek, mert az égi
jelek már tudtukra adták érkezésüket. Szükség is volt rájuk:
a legutolsó nagy áradás alkalmával nagyon sok ifjú férj
elpusztult és várták a csodát, hogy az égi hatalmak tanult,
munkás kezeket küldjenek hozzájuk. Így is lett. Ménes
és négy öccse a lovasokat letelepítette, s a bölcsekkel együtt
hálát adott az Úrnak, aki az édesapja birodalmát visszaadta
neki, mint I. pateszinak. Az első évi gazdálkodás igen eredményes
volt, ezért a bölcsek népeikkel együtt Ménest királyukká választották.
Kis városában nem volt özönvíz, mert azt, amint mondták,
Enlil, Enki, Nin-Hurság és Eres-ki-Gal a Nagyalföld Istennője
védte. A két nagy folyó neve nem Tigris és Rát volt, hanem
ősi ataiszi nevén Idag-lat és Buranum. Élámban és Káldi-földön
következetesen így nevezték őket. Az ataiszi elnevezést a 24
hun törzs szövetségének megalakulásakor átvették Eridu,
Bad-Tiberia, Larak, Sippar és Surupaki. Az Uruki királyság Úr
királyai alatt Úr, Arpadu, Aradu, Kis és Hit felett uralkodott.
Amikor az 50. medvetoros évben, Kr.e. 3990-ben Erekkel megjelentünk
az Uruki királyságban, Úr királya az újonnan felállított
Nippar kegyhelyen fogadott bennünket. Ott folytak a pateszi képzések.
Ott hallottunk Ős-Ten szülöttjének, Ménes királynak új
rendszerű államalapításáról. Ménes az Úr városában
használt képjelekkel levelezett Samasna Pistijével. Sok tanácsot
kapott tőle birodalma ésszerű kormányzására. Az ON vallás
papjai ugyanis sok hasznos följegyzést készítettek az Üvöltő
Vízi Sárkány megjelenéséről és a Hold csatlakozásának körülményeiről.
Tudták, hogy az állandó árapály hullámzása növelte meg az
esők és viharok számát. Amikor Ménes első fia, Nap-Kira 15
éves lett, eljegyezte Amu főpapjának a leányát. A fiatalok
új fővárost kezdtek építeni, Amun-óm elnevezéssel. Ez lett
Nap-Kira fővárosa. Az ősi vallás hívei alávetették magukat
Úr város törvényeinek és szokásainak. Az összeköttetést
pateszik útján állandóan fenntartották. Bothonban az Őrsur
ivadékai uralkodtak, a jobb oldalon Ménes fiai. Apósa halála
után Nap-Kira került hatalomra, de Ménes második fia, Narmen
is új várost épített. Az elaggott Ménes királyt itt temették
el. Amikor pedig Őrsur elvénült, fiú gyermeke nem lévén, Ménes
harmadik fiát tette meg uralkodónak. Ez Hor-Aba volt. Őrsur
halála után a tizedik feleségét, a legfiatalabbat tette meg
királynénak. Ettől sok gyermeke született. Így hát Ménes
király gyermekei uralkodtak Bothonban is, Esthonban is. Nippar
csak-úgy ontotta a pateszi tanulókat, akik aztán Bothonban is,
Esthonban is további képzésben részesültek, s így az ON
papjaiéval felérő kiképzést kaptak. Ezeknek a kettős képzettségű
pateszi-papoknak az ősi szokása így hangzott: Osiris (:Őrsur:)
úgy székeljen, mint Rá, és Rá úgy székeljen, mint Osiris.
Hor-Aba után a fiát Athotist kenték fel, még gyermekkorában,
királlyá. Anuban lakott és mindkét nép felett uralkodott. Az
északi, vagy alsó birodalom jelvénye a papirusz bokra volt. A
déli, vagy felső birodalomé pedig a lótuszvirág. Észak Szet
Isten, Dél Hóras birodalma volt. Királyi jelvényük a vörös
korona, illetve a fehér sisak. Rá Isten védelme alatt állottak.
Az első királyok Ménestől kezdve Úr városbeli mintára égetett
téglával építkeztek. De több templomukat ősi birodalmuk
szokása szerint, mokottaii, turrai és simeai kövekből emelték.
Ezek mind óriási méretű közmunkát jelentettek Rá Isten
dicsőségére. Szet Isten és Hóras Isten híveinek okulására,
a két birodalmat egyesítő Ménes király óriási tégla könyvtárakat
építtetett és a feljegyzéseket itt gyűjtötték össze négy
és fél tömény korából. Ezekben le voltak írva a kegyetlen
jégkorszak eseményei. Amikor a beavatottak elhagyták az egymást
evő emberek világát, a Kaltes asszony birodalmában
keletkezett kép-írást magukkal hozták. Itt aztán tovább
figyelték a Nap és újabban a Hold anyánk járását. A Deltában
a legnagyobb város az ON: a nap Isten városa volt, északon az
Amon főistené. Mindkét város csak a Káldi kereskedőket
engedte be. Ezeket Samasna Pistije utódainak a pateszijei kísérték.
Így egyeztették csillagászati ismereteiket. Havarut városát
Aran és Ten lányai építették. Férjüket mindig a legjobb íjászok
közül választották és lovagló versenyen elsőnek kellett
lenni. Ha tehát valaki az Istenek lányait feleségül akarta
venni, annak úgy az íjász, mint a lovagló versenyen győznie
kellett. Az első ilyen győztes Salát vezér volt. Új verseny-számot
mutatott be: a vágtató lóról való nyilazást. Amikor Ménes
király ON és Amon birodalmába érkezett, Aran leányági leszármazottai
örömmel üdvözölték és felajánlották, hogy délről a jól
kiképzett szitiuk, azaz íjászok fogják védeni a birodalmat.
Ménes, majd Nap-Kira később pedig annak fiai minden évben
meglátogatták Havarut. Ilyenkor elhozták ON és Amon isten ajándékait
Ten leszármazottainak. Ten isten leszármazottai állandó összeköttetést
tartottak fenn az ataiszi menekültekkel, ezek óriásivá fejlődött
Úr birodalmával és annak 65 királyával. Átvették azok képírását
is. Arvisura Anyahita még Ataiszban megalkotta ezt az érthető
közlési módot. A templomok gazdaságai és a Zikkuratok,
vagyis a szent könyvek őrzői ezt rendre átvették és a
nippuri írnok-képzésen a beavatottak százait képezték ki Ménes
birodalma részére. Arvisura Anyahita korától kezdve a
beavatottság jele a kereszt volt. Bothon, Esthon, Tenföld, Kál-dea
és Indus földje mind átvette ezt a jelet. Akik az ataiszi
tengerár és földrengések után az égből jöttek, Káldi-földön,
majd Uruk földjén és Úr városában királyokká lettek. Tehát
a királyság intézménye is az égből jött. A királyságok
száma lassanként 65-re emelkedett. Az égi királyok a templomi
gazdaságok földjein uralkodtak. A földművesek miután 3 nap a
király földjein, majd másik 3 nap a saját földjükön
dolgoztak, a hetedik napot Istennek szentelték. Ezt a szokást később
átvette Kis városa, Mari városa, Indus birodalma és a Léb városán
túli Mennyei birodalom is. Itt a királynak fel kellett hágnia
a Földet jelképező Jáó dombra; ez volt az ő őrhelye; onnan
dicsőítette az Istent. Ezt a példát a 24 hun törzs szövetsége
is követte. Amikor fejedelmet, vagy fősámánt választottak,
annak föl kellett mennie az Istenek hegyére és onnan visszajőve
el kellett mondania, mit kívánnak tőle és népétől az
istenek. Amíg Bothon és Esthon földjén az őslakók erdőket
írottak, addig a kettős-baltás istenek: Min isten és utódai
uralkodtak felettük. De amikor megérkeztek a jégár elől
menekülő beavatottak: a Napisten fiai, a Kos és Bika csillagképének
ideje alatt, Amun-Ré lett nagyon népszerű. Az isten jelképe
ekkor a bika szarva közt lévő nap lett. Ebben az időben
hagytak fel az őslakók az ikergyermekek egyikének feláldozásával.
A Bika isten ilyesmit nem kívánt. A 24 hun törzs szövetségébe
tartozók főként azért hagyták el Úr és Uruk városát,
mert ott királyi személyek temetése alkalmával élő
embereket áldoztak fel, köztük három hun mesterembert. De
amikor az ilyen gyilkossággal felhagytak, édes borba gyilkos mérget
öntöttek, abban a hitben, hogy az így kivégzett emberek szolgái
lesznek a túlvilágon a királyoknak. Ezt az Ataiszból menekülő
saka népek is szokásba hozták. Egy látogatás alkalmával
pedig Batour, Uzapani és Baratony arra is figyelmeztette Uruk bölcseit,
hogy ha az Ikrek csillagképében történtek is emberáldozatok,
most már a Bika csillagképében ez nem való. Még Uruk, vagy
Úr város királyának temetése alkalmával sem. Ezt Nippurban
is helyeselték. Harapi király is az emberáldozatos temetkezési
mód miatt hagyta el Úr városát. Ummából mentek el Úr városába
Káldor király temetésére. De ott többek között a szamárfogatos
hajtógyereket is lemészárolták az égiek engesztelésére.
Harapi hiába kereste a gyermeket. A városbeli gyermekektől aztán
megtudta, hogy több Úr városbeli gyermekkel együtt a szamárfogatos
gyermeket is elvitték, hogy feláldozzák Káldor király temetésén.
Harapi
király a gyermekekkel együtt a pateszihez ment és kérte, hogy
ha még él a gyermek, adják neki vissza, mert az isteneknek való
hála-tisztelet után haza akar hajtatni Ummába. De a pateszi
azt felelte, hogy a gyermeket már feláldozták a király lelki
üdvéért, de az az égieknek tetsző cselekedet volt. Harapi
király méltatlankodva figyelmeztette a pateszit, hogy már
elhagytuk az Ikrek világhónapját és őrültség még most is
véráldozatot bemutatni. Umma királya ezután elmondta az övéinek,
hogy beavatott lévén ismeri az isteni törvényeket és éppen
ezért nem hajlandó tovább Uruk városának közelében élni,
mert Úrban és Urukban is gyakoriak a gyilkosságok a temetéseken.
Harapi királynak számos, dolgos népe lakott Ummában. Lakóházakat,
templomokat is építettek, földjeiket is jól művelték. De a
királyt bántotta, hogy a nép csökönyösen ragaszkodott az ősi,
maradi építkezési módhoz, holott építhettek volna kényelmes
lakásokat is. Végül népének a felével elhagyta a Nagy-folyamok
közti síkságot és az Indus folyó vidékére költözött,
ahol a rokon indijó menekültek voltak uralmon. Amikor Léh városán
keresztül hazafelé mentünk, egy kis kitérővel fölkerestük
Harapi király birodalmát. Ott már igen magas építményeket
is láttunk és az emberek kényelmes lakásokban éltek. Minden
lakásba vizet vezettek be és mindenkinek külön háló-helyisége
volt. A Varázslat művészete is sokkal fej-lettebb volt, mint
Urukban. Beavatottaik más, új írásmódot rendszeresítettek.
A Folyóközben valamikor a pateszik uralkodtak minden faluban.
Amikor azonban az Úr népe elszaporodott, a nagyobb városokból
egy-egy katonailag jól kiképzett, magas termetű embert küldtek
a falvakba, hogy hódoltassa meg az ottani népet. Az ilyen kiküldöttet
Lugalnak, vagyis nagy embernek hívták. Amikor a városok
versenyezni kezdtek a falvak meghódításáért, amelyik Lugal
hamarább érkezett, az lett ott a nagy ember, az égi eredetű
király, akinek aztán a pateszi behódolt és vazallusa lett a hódító
Lugalnak. 29. Arvisura Buharata-Cinegés rovása 486-499. Medvetoros év Kr.e. 3554-3542 MAGYARKA ŐSVALLÁSA A 486. medvetoros évben egy gazdag Hunor-leszármazott,
Buharata lett a fősámán. Hunor birodal-mából azért küldték
sámán-képzésre, mert kiváló lovas, de amellett hírhedt
verekedő is volt. Buhara városában mindenki örült neki, hogy
5-10 évig békéjük lesz, a zabolátlan fejedelemfi nem fogja
folyton rettegésben tartani vad lovaglásával és szüntelen kötekedéseivel
az Amu-Darja folyó völgyének a népét. A hosszú időre remélt
békességet meghozhatta, ha Buharata sikerrel végzi el a sámán-iskolát.
Az Öregek tanácsa ugyanis javasolhatta, hogy a kitűnően végzett
sámán vegyen részt a beavatottak képzésén is. Urgencs
fejedelem is arra számított, hogy fia is részesülni fog az égiek
magas tudományában. A 480. medvetoros évben a pusztaszeri Nagy-süánon
Karagasz lett az ifjúsági fősámán. Buharatát nagyon
bosszantotta ez a vereség és lovai közül kiválasztva a 24
legjobb futót, visszament Ordoszba to-vábbi képzésre a
beavatottak csoportjában. A 485. évi Nagy-süánon tanulmányi
eredményei kitűnőek voltak, de a lovasversenyben a lova
elbukott, és a versenyt Sórja rimalány nyerte meg, aki a Tom
folyó menti Kondomából jött, a török törzs Sór nevű tárkánytörzséből.
Ez volt az első eset, hogy a lovasversenyt lány nyerte meg.
Mint nyertesnek szabad férjválasztási joga volt. Buharatát választotta.
Az esküvőt a következő évi fősámán-választás alkalmával
tartották. Ködör és Cinegés volt a vőfélyük. Darró, a
megrokkant fősámán adta rájuk áldását és átadta Buharatának
az ifjúsági fősámán hatalmat is. Buharatának (akit, mint
kiváló lótenyésztőt ismertek) az anyja a magyarkai
fejedelemnek Báta fősámánnak volt a lánya. Ezért élt
Buharatában az az elhatározás, hogy Buhara városának minden
gazdagságával segíti Magyarkát és az ősmagyar vallás
fellegvárává építi ki. Mindjárt a házasságkötés után
megtervezte a városka templomát és kegyhelyeit. Ataiszi szokás
szerint csatornáztatta a várost, de csatornás gazdálkodást
rendszeresített a Kuma folyó egész völgyében is. Magyarka
felett is teraszos kertészetet létesített. Magyarka városát
Magya fejedelem építette Szavárd lovasparancsnokkal együtt.
Enéh, a Magya felesége legkisebbik fiát, Magyarkát az ősmagyar
hiten nevelte. Magyarka városának felépítéséhez Szavárd
237 furmányosa hordta a követ szekéren az Anyahita-tisztelők
birodalmából, három furmányosa pedig Buharatával tartotta
fenn a kapcsolatot. A város húsz év alatt teljesen felépült
és Magyarka elkezdhette a Góg és Magóg által alapított
ataiszi ősmagyar vallás táltosainak a kiképzését. A kézművesek
620 főből álló csoportja Dabósában maradt, a szegényebbek;
240-en, átkeltek nyájaikkal a Nagy-hegyen és a kézművesek
segítettek felépíteni Magyarkát. Urukból való vándorlásuk
a 120. holdevés ünnepétől a 130. holdevésig tartott. Akkor
megállapodtak abban, hogy Dabosától Magyarkáig Kurd nemzetsége
fog lakni, fiának Káldornak a birodalmában; az istenfélő
Magyar népei pedig a Nagy-hegy tetejétől a jégkucsmák aljáig
terjedő részt veszik birtokba. Magyar utódai tudták, hogy a
szegénység a hun törzsszövetség medvetoros időszámítását
alkalmazza, de ők Szavárd törzsének tűzszerzéses időszámítását
fogadták el. A
Magyar és Szavárd törzs összeházasodása után is ez az időszámítás
maradt fenn. A tűzszerzés megünneplésének idejéből
indultak ki és Ataisz elsüllyedését a 8470. tűzszerzési évben
állapították meg. Mialatt a hunok 12968 alkalommal tartottak
hold-evési ünnepet, addig a szavárd-magyarok 998 esetben ünnepelték
meg a tűzszerzést. Agaba fősámán, hogy a kétféle ünnep körüli
vitát kiküszöbölje, a medvetor-evést rendszeresítette. Ezt
mindig a tél közepétől kezdték, amikor a makkon hizlalt
disznók tora már múlóban volt. Az ordoszi sámánképzés ezt
az időszámítást fogadta el. Szavárd magyarságának kézműves
népe már az 1018. disznótori evést számolta, amikor ők
Magyarkán a 9488. tűzszerzési ünnepet tartották. Ekkor az időt
egyeztették Batour fősámánnal. Amikor a hun törzsszövetség
Uruk városába kalandozott, Magyarka és Szavárd népe is képviseltette
magát. Ekkor a 20. medvetoros évben a 9954. tűzszerzési ünnepet
tartották. A hun lovasokat Buharata és Cinegés sámán vezette.
A szavárd-magyarok ekkor is a magyar ősvallást tartották a többi
kisebb törzzsel együtt. Mire Magya fejedelem Magyarkán
meghalt, a Földanya erősen felmelegedett. Ezért Mari fejedelem-asszony
gyermekeivel és a Mari birodalombeli törzsekkel északra húzódott
és az Etil folyó két partján telepedtek le. De amikor egy
emberöltő múltával ez a felmelegedés csökkent, akkor is
megmaradtak ezen az új tájon, annyira megszokták az erdei vadászatot,
meg a télre való élelemgyűjtést. Magyarka és utódai
azonban ott maradtak a hun törzsszövetség és Uruk népének bölcsőjénél.
Ők is, meg a velük összeházasodott szavárdok is megmaradtak
a fiatal Magyarka fejedelem egyisten-hitén. Ez különböztette
meg őket a többi ataiszi néptől. Az özönvíz elmúltával a
Nagy-hegy vidékéről visszavándorolt Szumír fejedelem népei
is-amint a rokonlátogatók elmondták-már a háromezredik
istennél tartottak. De ez következett a természet nagy bőségéből:
annak minden jelenségére, vagy minden emberi tulajdonságára
egy-egy istent alkottak maguknak. Elfelejtették, amit a Susa
szumír város környékéről elvándorolt családok emlegettek,
hogy az istenek az emberek agyából pattantak ki. Buharata északra
Mari birodalmába, délre Szumír fejedelem uruki törzseihez és
Úzon melegvizes birodalma felé irányította háromszáz lovasát.
Az ősmagyar vallás tanulmányozására hosszabb ideig Magyarkán
maradt. Itt az öntözéses és lépcsőzetes termelés következtében
nagy bőség mutatkozott. Tetszett neki az is, hogy a nép nem félt
a földrengéstől és csak kőből készült házakat építettek.
Sok bölcs dologról hallott az égi istennek épített hajlékban
is. A látottakat összehasonlította a gazdag hun törzsek életével,
küzdelmes életükkel, meg a sámánok több-isten-hitével.
Tudta, hogy ebben része van annak is, hogy a közbenjárás
haszonnal jár. Magyarka egy-isten-hitét csak néhány szavárd
család tette magáévá. Ezek összeházasodtak Magya fejedelem
harmadik fiának a leszármazóival. De az nemigen tetszett
Buharatának, hogy a fejedelem és a családja éppen úgy
dolgozott, mint a legterméketlenebb vidéken élő fejedelmi
leszármazottak. Ez mindenkit mindenkivel egyenlővé tett. Az
ilyesmit nem volna okos a Hun tó birodalmában is otthonossá
tenni, mert akkor a gazdag lóállomány felett rendelkező hun
fejedelmi ifjaknak is dolgozniuk kellene. Buharata azt tartotta jónak,
ha minden törzsnek megvan a maga külön istene. A sámánokat a
hun előkelőségek gazdagon el tudják tartani. Jó, ha az
emberek megmaradnak a maguk elképzeléseinél. Buharata elment a
vallási központba: Nippur szent városába. Magával vitte Báta,
Barasz és Darró Arvisuráit. Egyeztették az időszámítást.
A 24 hun törzs szövetsége 486 évvel előbb alakult meg. A
Nippuri központot csak 1710 tűzszerzési évvel utána alapították.
Az Arvisurák rovása tehát 2196 évvel azelőtt kezdődött. Az
uruki templom-gazdaságokban régebben pateszik uralkodtak. A
gazdaság a város legmagasabb pontján volt, hogy árvíz esetén
a nép a gazdaság főépületében találjon menedéket. Később
Úr-Ganna, a leghatalmasabb pateszi a gazdaságok hathatósabb védelme
érdekében szétválasztotta a pateszik és a lu-galok hatalmát.
Lugalnak mindig a legjobb harcost választották. Ő
fegyvereseivel őrködött a gazdaságok munkájának nyugalma
felett is. Ezekben tizedeket szerveztek és őrséget állítottak
a rablók, gyújtogatók ellen. A lugal testőrsége ezért
nemcsak fegyverrel, hanem tűzoltó alkalmatosságokkal is el
volt látva. A később alakult szent város: Pintor kezdeményezte
a nyugati látogatásokat. Így találkoztak Esthon és Bot-hon
beavatottjaival, akik Nippur alapítása után 1509 évvel kezdték
el jegyezni a napévet, 1550 évvel pedig vezetni a nyilvántartásokat. Buharatának
ide is el kellett látogatnia. A rokonlátogató sámáncsoport
megállapította azt is, hogy Szumír-földön és Esthonban
sokkal több a mélyen gondolkozó és irányításra alkalmas
ember, mint Magyarkán és Szavárd-földön. Esthonban és
Bothonban az újszülött végtagjait lekötötték, hogy az
agyuk és az értelmük jobban fejlődjön. A koponyájuk is tovább
nyitva maradt. A hunok ezt nem helyeselték, mert az ilyen eljárás
csökkenti a test ügyességét és a lóratermettséget. Márpedig
a ló ott nagyon fontos volt. Lóval nagy területeket be lehet járni,
könnyebb az érintkezés. A földművelésben is igen hasznos.
Általa lehet fenntartani a kapcsolatot észak és nyugat felé.
Magyarka felépítéséhez is sok ló kellett. Pácska, magyarkai
sámánból lett fejedelem megkérte Buharata fősámánt, hogy távollétének
ideje alatt két másik csoport a szavárd-magyar földön
foglalatoskodjék. Itt megtanulták, hogy lehet jó termést
biztosítani. A sík területek ki voltak téve a gyakori árvízveszélynek,
a dombos vidékeken meg a szárazságtól pusztult a növényzet.
Ezért ataiszi módra öntözéses gazdálkodást rendszeresítettek,
nemcsak a sík területen, hanem a lankás domboldalon is.
Magasabb helyeken lépcsőzetesen művelték a földet, hogy a
csapadék le ne rohanjon róla. Az ellenség ellen meg rejtett
hegyi ösvényekkel védekeztek és ezek mellé gyümölcsösöket
telepítettek. Az mindig védelmet jelentett az éhenhalástól.
Nagy szárazság, vagy árvíz idején ugyanis a tarkós törzsek
ott szereztek élelmet, ahol volt. Az ataiszi népek lakta területen
Ukus pateszi módszerei szerint rendezkedtek be. Amikor Baharata
két év múlva visszatért Esthonból és Nippur tájáról,
lovasait elindította északra és nyugatra, hogy Mari birodalmában
és a melegvizek környékén terjesszék az ataiszi ismereteket.
Északon ez idő tájt hosszú időre hidegre fordult az időjárás.
Ezért a hun törzsszövetség népei elkezdtek a nagy tengerek
felé vonulni, ahol a folyók halbősége biztonságot jelentett
a szegénységnek az éhenhalástól. De mindenüvé magukkal
vitték a csatornázás bevált módszerét és kiépítették a
biztonságot jelentő hegyi utakat is. Nyár közepén itt is
megtartották a hegyi ünnepeket, amikor hálát adtak az égieknek
kenyér-áldásukért. Amikor Buharata fősámán visszatért
Magyarkára, a templomban beszámolt az URUK BIRODALMÁBAN
TAPASZTALTAK-ról.
De mikor mosolyogva emlegette: ki az ellenséged? A
szomszédod! Ki a barátod? A szomszédos szomszédja, Kaginka,
aki Uruk város nagytempolmában esküdött meg Tordas
lugalfival, lemondott aranyasszonyi tisztéről és átadta Sórja
ifjúsági aranyasszonynak. Tordas, amint ez a lugalfinál kötelező
volt, a cserepes mesterséget tanulta ki. Tordas előbbi felesége
a szomszédos gazdasággal folytatott csatározás során esett
el. Ekkor vette el Délről Kaginkát. Egy karaván ajánlatát
megfogadva velük együtt, a lugal engedélyével ők is
elindultak a tengerparti karavánúton nyugatnak. Magyarka leszármazottai
közül egy Dahai nevű íródiák lány egy Mari birodalombeli
Kudzsir nevű ifjúhoz ment férjhez, aki Nippur városában volt
kiképzésen. Kérték, hogy csatlakozhassanak Buharata fősámán
csoportjához. Minthogy a Tigris folyón áradást vártak, Kis városán
keresztül vették az irányt. Mari városáig együtt tartottak.
Innen Tordas és Kaginka karavánja az uruki eredetű Agadi
kereskedő-város felé indult, Kudzsir pedig a Mari birodalomban
elbúcsúzott a szüleitől és miután Mari város templomában
házasságot kötött Dahaival, Buharatáékkal Magyarkára
mentek. Két év alatt Cinegés és Pácska csoportja elsajátította
a csatornázásos földművelés és a cölöpös lakóház-építés
ismereteit. Egy teraszos vízfogó területen megtanulták, hogy
építik a dombtetőkön a talpas házakat. Cinegésnek nagyon
tetszettek a hegyen épült figyelőtornyok, melyek mellett a tűzszerzési
ünne-peket és más hegyi ünnepélyeket tartották. Ezeket az
ősmagyar vallásúak az Égi atya hálaadó ünnepének nevezték.
Ezt a szokást az udmurt és komi törzsek elvitték a nagy Marinába:
Mari fejedelemasszony birodalmába is. Dahai, aki fejedelmi lány
volt, Kudzsirral együtt meglátogatta a szüleit. A szülők
olyan vidéken éltek, ahol a nép a földből kiszedett fekete sárral
tüzelt. A szülők kívánsága az volt, hogy a lányuk soha ne
hagyja el az ősmagyar vallást. Darró fősámán megrokkant
ugyan, de azért érdekelte, hogy alakultak az események
nyugaton. Vajon ott is meg-megrázkódott-e olyan gyakran a Föld,
mint Ordosztól keletre. Örömmel hallotta, hogy a 480.
medvetoros évtől kezdve a Hun birodalom területén nem volt
semmiféle járványos betegség, így nyugodtan engedte útjára
Buharatát, aki nem is nagyon ragaszkodott Ordoszhoz, mivel a bőven
termő nagy Hun síkságon nőtt fel. Meg vágyott hozzátartozóit
is meglátogatni. Természete szerint is virtuskodó volt,
szerette a kalandokat. A 486. medvetoros évben el is indult. Az első
évet Buharában és Magyarkán töltötték, a rá következő két
esztendőt Nippur birodalmában. Magyarkán megállapodtak a
rokon agaba és saka törzzsel, hogy mint Kerka, átengedik a
rokonlátogatókat Marinába és a melegforrások tájára. Ködör
sámán, akinek magyarkai lány volt a felesége, északnak
indult. A dahai szokás szerint minden ünnepet vasárnap kellett
tartani, ezzel szemben Magyarkától nyugatra csak a szombatot
tartották ünnepnek. Az e feletti vitákat Magyarka úgy oldotta
meg, hogy meg kell tartani a szombati ünnepet is, a vasárnapit
is. A szombati ünnephez a kereskedők, a vasárnapihoz inkább a
földművesek ragaszkodtak. A kőépületekben szombat volt az ünnep,
de a kirakodók a vásárnapokat is kihasználták. A hét
napjairól gyermekdal is szól. Hétfő hetibe, Kedd kedvibe,
Szerdán szűribe, Csütörtök csűribe, Péntek pitvarába,
Szombat szobájába, Vasárnap az Isten házába. Ilyenkor az ősmagyar
vallásúak még félnapi járóföldről is felkeresték kőtemplomaikat.
A szombatünneplők szombatonkint fából épített
kegyhelyeikre, vagy ősfák alatt levő szenthelyeikre mentek,
voltak, akik mindkét ünnepet megtartották. A hét napjairól
szóló versikét a saka törzsbeliek tartották fenn. Az agadiak
Pamír-szkítáknak nevezték őket. A párszi-szkítákkal együtt
igen jó kereskedők voltak; élénk kapcsolatot tartottak fenn
Urukkal is, a Hun birodalommal is. Felkeresték még a
fokozatosan süllyedő Atlantic menekülő népeit is. Ezek a
hontalanok már teljesen elvadultak. Ataisz népei sáska-népeknek
nevezték őket. Cinegés és a Kudzsir-Dahai házaspár 489
szarvastorán indul el a kalandozók százfőnyi csoportjával. A
Sárvár nevű pamir-szkíta őrházas gyarmaton várták őket a
pénteki szitás fürdő kőből épült szenthelyén. Itt a
gyermekek ezt dalolták: Szita-pita péntek, Szerelem-csütörtök,
Dob-szerda. Ez azt jelentette, hogy a sárvári ősmagyar vallásúak
nem kapcsolódtak semmiféle más törzshöz, vagy valláshoz. Az
ő közösségük egyszerűen csak jó emberek társaságát
jelentette. Ez a gondolat tartotta össze Kurd és Hunor után a
szüleik legkedvesebb gyermekének: Magyarkának a követőit.
Minden tíz szállásnak volt kőtemploma. Ott tartották az esküvőt,
keresztelőt és ott kapták a gyermekek a vallási oktatást is.
E szerint minden embert a sírig kísér a jó és gonosz harca.
Mindenkiben ez dúl és vagy a jó, vagy a rossz győz. A
templomot a tíz-kegyhelyes település közepén álló dombra
építették. Ott adták tudtára a népnek, hogy az égiek a névadó
feljegyzések szerint milyen nevet adnak az újszülöttnek. Az
ősmagyar vallás kis csoportja egész héten látástól vakulásig
dolgozott, de a szombatot és a vasár-napot megszentelte. Dolog
ilyenkor is volt, de ezeken a napokon beszélték meg a következő
hét tennivalóit is. Ezt a rendet a pamír-szkíták is magukévá
tették és átvették a többi nyugati, azaz sáska-népek is.
Fellendítették az Uruk és Marina közti kereskedelmet is.
Ehhez a lóállományt Magyarka biztosította. Az éghajlati változások,
járványos betegségek és földrengések miatt a hun törzsszövetségbeli
népek Ordosz és a Kerka folyó, a magyarok pedig Uruk és
Marina közt vándorolgattak. Most Cinegés sámán-csoportja a
Kerka folyó felé indult. A pamir és párszi szkíták, azaz
Saka népének sárvári központjában Cinegés ifjúsági sámán,
Buharata megbízottja és rovósámánja számbavette és rovással
feljegyezte, hogy a nyugatra irányítottak közül hányan
telepedtek le és hányan térnek vissza. Az öregek tanácsa
csak 25 sámánnak engedte meg, azt is csak a járványok és földrengések
miatt, hogy vérfrissítésre a melegvizek forrásánál
telepedjenek le. A rimaszécs-sámánnak szigorúan meghagyták,
hogy 70-75 lovasnak mindenképpen vissza kell térnie Ordoszba. A
vérfrissítést szem előtt tartva úgy húszévenként ésszerűnek
tartották 25-100 személy áttelepülését. A járványos
megbetegedést leginkább a jász törzsek tudták elkerülni. Közel
éltek Agaba-ómhoz és ha járvány híre jött, csatlakoztak az
agabák kereskedelmi hajóján foglalatoskodókhoz, vagy pedig
halászni mentek az agabák Hangony-öbölbeli szigeteire és
csak akkor tértek vissza, amikor a járványveszély elmúlt. Az
ilyen eseményeket követő években a jászok több fiatalt
tudtak küldeni sámánképzésre, mint mások, de többet jelöltek
ki közülük a kalandozásból visszamaradókká is. Cinegés
ifjúsági sámánnak is egy jász lány: Virágos lett a felesége.
Amikor a párszi-szkíta Tenisur folyón átúsztattak, Virágos
megbetegedett. Ezért a következő holdtöltéig a Saka síkságon
maradtak. Itt annyira összebarátkoztak a párszi-szkítákkal,
hogy három tized, vagyis harminc főből álló csoport
csatlakozott hozzájuk, útjukat biztosító kíséretnek. A második
jász Borsa harsány volt, aki Magyarkán meggyőződésből az
ősmagyar vallás kispapja lett, de meg kellett fogadnia, hogy új
környezetében nem végez térítést. A harmadik jász, Gyékényes
ulcsák sámán, vagyis nemzetiségi pap volt. A Tenisur folyó
mellől vett magának feleséget: Hajnal fejedelmi lányt. Három
öccse kísérte lovon, azok őrizték a menyasszony szekerét. A
jászok közül a negyedik Perjés kendesámán volt a napisten
kispapja. Mint gazdag ember, öt csikóval indult el hazulról. A
párszi szkíták három lovát aranyon megvásárolták, így hát
mint gazdag kérő jelenhetett meg a melegvíz-források birodalmában.
Az ötödik jász Zagyva magóc-sámán, vagyis varázsló pap
volt. Kiváló halász hírében állott. A hatodik jászsíksági
sámán Gyócs szerződési kispap volt. Az apja fiatalon meghalt
eleinek kunsági birodalmában, de az anyja visszaköltözött a
Jászságra. Ő ugyanis a jászok vezérének a húga volt. Az
ordoszi sámánképzésen lett Gyócsból Gyula. Hetedik volt a
Nippurból küldött pateszi: Kudzsir az Az ataiszi népek együvé tartozásának az eszméjét
vallotta. Nippur papi város megengedte, hogy a melegvizek
birodalmába küldjék. A nyolcadik: Csenger sámán a csud népek
szövetségéből származott. A sámánok nem tudták eldönteni,
hogy viroláj-e, vepsze-e, vagy pedig a zsór népbe tartozik-e.
De a 478. medvetoros évben a virolájok közül nagyon sokan
elpusztultak ragályos betegségben és a viroláj törzs éppen
ezért rendelte sámánképzésre Csengert. A kalandozók tanító-papja
lett. A kilencedik az úz származású Devicse sámán, ellátópap
volt. Az egész csoport ellátásáról ő gondoskodott. A
tizedik volt Zsibó bőd. Sámán-beosztásában a bőség-papok
teendőit látta el. Szekerein mindig volt elég sókészlet is.
A tizenegyedik volt Terebes baksa-sámán. Mint tudós-papnak, a
tarsolyában mindig ott volt a névadótár, hogy minden újszülöttnek
nevet tudjon adni. Kabar származású volt; ezért volt egy
tartalék lova is. A tizenkettedik sámán Bars, arbag, vagyis gyógyítópap
volt. Egy nyári szekéren szállította gyógyfüveit, meg a
szitás fürdőt. Kaza-hun volt, a kabarok közt nevelkedett. A
tizenharmadik Hont volt, a kács-sámán, vagyis a vándorló pap.
Mint hanti származású, egy lovat kapott az úzoktól ajándékba,
hogy részt vehessen a rokoni látogatáson. A tizennegyedik volt
Hód dalacs-sámán, a katona-lovas pap, a kunok besenyőtárkányai
közül. Ő gondoskodott a kalandozók útjának biztosításáról.
Tizenötödik volt a széki-hun Barót sámán. Mint duru-sámán,
vagyis szövetségi pap, ő ügyelt arra, hogy a csoport
mindenben megtartsa az Öregek tanácsának rendelkezéseit.
Tizenhatodik volt a kaza-hun Pozsega. Mint barus-sámán, vagyis
jövendőmondópap, ő nyilatkozott minden új út előtt a lehetőségekről.
A tizenhetedik a török Kökénd nazir, vagyis istenidéző pap
volt. Fogadalma és beavatottsága tiltotta a nősülést. Az
anyja és esetleg az apja is csuvas volt, ezért mindenki
csuvasnak tartotta. A tizennyolcadik volt Lindva sámán. Az
anyja hanti volt, de az apjára való tekintettel a letteknél
nevelkedett. Ő volt a bán, vagyis az őrségek papja. A
csoportot oldalról biztosította. A tizenkilencedik Déva tárkány,
tatár kovács-pap volt. Ő viselt gondot a szekerekre és a lószerszámokra.
A huszadik volt a vepsze törzsből származó Regöly vajda sámán,
vagyis kalandozó pap. A rokonlátogatás végén Buharata fősámánhoz
kellett volna vinnie a Melegforrások birodalmáról szóló
jelentését. A huszonegyedik volt Gara harka, a bíró-pap. Ő
simította el az ellentéteket, ő mondta ki a végső szót.
Kaza-hun anyától született ujgur fiatalember volt. A
huszonkettedik volt Lébén avar igric-sámán, vagyis éneklő
pap. Ő vezette a vallási szertartásokat. Titokban az ősmagyar
vallás híve volt. Nem mert a lányokra nézni, csak énekelt. A
huszonharmadik volt Simánd, a kun származású abakán, vagyis
őrség-pap. Éjjelenkint mindig virrasztott. A huszonnegyedik
volt a lett törzsbeli Locsmánd jaku-sámán, vagyis összekötőpap.
Ő fogta össze a sámánokat és gyűjtötte a négy égtáj felé
menő kalandozók rovásait. Pácska aranyasszony-sámán a mari
törzsből származott. Virágos ifjúsági aranyasszony utasításait
követve mindig ügyelt rá, hogy a Földanya ünnepeit megtartsák.
Ő volt a huszonötödik, de csak 24 sámán maradhatott a
melegforrásoknál. Egynek feltétlenül vissza kellett térnie a
jelentéssel Ordoszba. Utána aztán vissza is térhetett a
melegforrásokhoz. Ha pedig valaki közben meghalt, Tordas és
Kaginka csoportjából a létszámot ki kellett egészíteni.
Uruk fiai azért indítottak Nippur, Uruk, Umma és Susa városából
24 főből álló csoportot, hogy tisztázódjék, meddig lehet
eljutni szamár-vontatta, tömör kerekű szekerekkel. Hat szekér
Szumír fejedelemtől kapott csónakot is vitt. Ezek pihenő
alkalmával fedélül szolgáltak; folyón való átkeléskor szállítóeszközül. Mivel
Kaginka volt aranyasszony férjhez ment Tordas pateszihez, ő
helyette Nippurból Kudzsir került Cinegés csoportjához azzal
a feladattal, hogy valamelyik jelentést majd juttassa el
Nippurba. A Van tónál Kudzsir és Dahai kíséretéhez még egy
újjabb, ősmagyar vallást követő csoport csatlakozott. Ezek
Magyarkára igyekeztek, az ottani templomszentelési ünnepre. A
hun törzsszövetség első századában a 20. medvetoros évtől
a 38.-ig 400 lovas járt a melegforrások birodalmában és közülük
240 ott is maradt. Az ötödik alkalommal is százan látogattak
el oda. De húsz-évenként egy-egy 20-25 főből álló csoport
hírt vitt az ordoszi sámán központnak. Most, a 486.
medvetoros évben nem fenyegetett ragály, így 25-25 lovas
indulhatott útnak minden égtáj felé. Buharata arra számított,
hogy 25 lovas mellé a gazdag hun települések is adnak legalább
75 lovast, már csak azért is, hogy ők legyenek többségben.
De várakozásában csalódott, a csoportokat máshonnan kellett
kiegészíteni. Mialatt Buharata délen járt, Ködör és Cinegés
jól összebarátkozott az ataiszi sakák utódaival. A parszi-pamir-szkíták
hajlandók voltak a létszámot kiegészíteni. Ködörhöz kurd
és pamír-szkíták csatlakoztak. Cinegés az uruki Tordas
pateszivel és Kaginka aranyasszonnyal Agadin és az Akháj
birodalmon keresztül vonult célja felé; Kudzsir pateszi Dahai
aranyasszonnyal szervezett egy másik csoportot nippuri, szavárd
és daha lovasokkal. Ezek 25-en voltak. Magyarkán csatlakoztak a
Cinegés által vezetett, 30 főből álló párszi-szkíta
csoporthoz. Virágos ifjú aranyasszonnyal együtt 56-an voltak.
A kiegészítésekkel együtt 106 fő érkezett a melegforrásokhoz.
Tisa sámánközpontban találkoztak a 490. év medvetorán. Mire
Magyarkától a Hun kapu szorosaihoz értek, a 25 ordoszi hun, 30
szkíta, 10 nippuri, 10 szavárd és 5 daha lovas egynyelvűvé vált,
bár úgy-ahogy addig is megértették egymást. 490 disznótorának
közepén Kajla lovasparancsnokkal a kőtetőről indultak el a
rokonok a Biringvár-Zabari úton, hogy az 56 főből álló
rokonlátogató csoportot Tisa sámánközpontba kísérjék és
ott találkoz-zanak Tordas pateszi csoportjával. Útközben
elmondták, hogy mindkét birodalmat milyen járványok sújtották.
A legtöbb kisgyermeket a tarkósok egykori barlangjaiba menekítették.
A nyári szállásul szolgáló talpas házakban és boldoganyás
házakban húzták ki a veszélyes időket. Állatállományuk is
megcsappant, mindig birkahúst ettek, köles-tartalékukat is felélték,
táplálkozásukat erdei gyümölccsel egészítették ki. De
lenn, a kertes házak táján sok embert elvitt a járvány. 490
medvetorának elejére megérkeztek Tisa sámánközpontba. Ott
Kajla lovasparancsnok fogadta Basa fősámán jelentését, s közölte
vele, hogy Tordas pateszivel ide beszélték meg a találkozót.
Azok három nappal azelőtt már meg is érkeztek és egy halásztanyán
szállásolták el őket. Tordas dalacs-sámán földjéről
hoztak egy szelíd mackót is, de olyan falánk, hogy alig bírják
etetni. A
melegforrások világában a medvetor volt a legnagyobb ünnep.
Ilyenkor az Encs folyótól kezdve Parajd-Barót vidékéig jöttek
mindenünnen, nemcsak lakomázni, hanem az aranyasszonyok jelentései
alapján megtárgyalni a lehetőségeket és a tennivalókat is.
A mindennapi élet dolgaiban az asszonyoké és vezetőjüké a
nagyasszonyé volt a döntő szó, de a medvetori ünnepeken az
asszonyok nem vettek részt, ott a nagyállat-tartó harcosok tanácskoztak
és döntöttek. Ebbe a tanácskozásba most belevonták Cinegést,
Kudzsirt és Tordast is, így a szokásos 25-fő helyett 28-an ültek
az Élet asztalánál. Basa fősámán előadta, hogy a 24 hun törzs
szövetségében élők a velük rokon népekkel együtt már
majdnem egy töményt tesznek ki; a hegyilakó tarkósok és a cölöplakó
pákászok 10 csoportjában csaknem négy töménynyi ember van;
a most érkezettekkel együtt a melegforrások birodalmában öt
töményt tesz ki a létszám. Három tömény beszéli a hun törzsszövetségben
kialakult nyelvet. Négy tömény még lakógödrökben és cölöpökön
él, de a hun törzsszövetségbe tartozók már vermekre, épített
házakban. A házaknak több mint a fele talpas ház, a többi
boldoganyás. A sámánközpontokban 400 kőépítmény áll. Az
ötnapos medvetor végére úgy döntöttek, hogy az újonnan érkezettek
részére közös munkával új házakat kell építeni és így
az 500. medvetoros évre már 500, ordoszi és uruki módra épült,
alsóvilággal rendelkező házuk lesz. Az alsóvilág száraz részeiben
helyezték el a kenyérmagot és a védelem céljait szolgáló
eszközöket. A házak búbos kemencével fűthetők, szárazak
lesznek. Fenn a figyelő kémény mellett őrszoba lesz. A nádfedél
az esőtől és hótól védi ugyan a boldoganyás házat, de a
figyelő részt elől is, hátul is nyitva kell hagyni. A
nagyasszony és a gyermekek a házban laknak, de a nagyállattartó
férfiak helye a fedett karámban, vagy a csűrben van; a figyelőké
a kürtőben. Veszély esetén ezek riasztják a férfinépet. A
települések fény-, hang- és füstjelzéssel értesítették
egymást a veszélyről. Küldtek hírvivő lovasokat is. Most
400 település jelentése érkezett be. Mindegyikben 25 személy.
Megfelelő kiképzésben részesült 100 rimalány, vagy bába.
Az újonnan érkezőkkel a települések számát 500-ra lehet
emelni, minden medvetorra tehát 125 helyről jön jelentés.
Ezeket a rokonlátogatók Ordoszba viszik. Basa fősámán nagyon
örült neki, hogy Kudzsir és Tordas személyében kiváló
cserepesek érkeztek; nagy szükség van rájuk. Az edényállomány
felújításával megkönnyebbül a tartalékok eltartása. Húszéven-kint
az épületeket is fel kell újítani. Szükség van ráépítési,
bontási és feltöltési munkákra is. A nyári lakásokat továbbra
is pacsit-fallal, vagy döngöléssel kell építeni, de a téli
menedékhely feltétlenül kőház legyen, dombos helyen, ott,
ahol van téli tüzelő is. A nagycsaládok így mindig biztonságban
lesznek a tarkósoktól, akik téli ínségükben gyakran támadnak.
Cinegés ifjúsági fejedelem Sajó-Ordoszban telepedett le a
feleségével. Biringtető várával szemben építették fel a
tanyáját. Ott volt a juhtenyészete is. A Hangony-Zabari úton
minden nyáron meglátogatták a Jász síkságiakat. Borsa harsány
a sajó-ordoszi disznótoron feleségül vette Biringvár urának
a leányát, Hajtát. Velük tartott teljes gazdaságával együtt
Hajta apja, Berény is. Biringvárat pedig átadta nagycsaládos
öccsének, Bellérnek. Pásztó mellől Berényhez csatlakozott
egy sokgyermekes özvegyasszony is, aki Pásztó gyűlölködő
természetű nagyasszonya elől igyekezett menekülni. Berény és
a sok jószággal rendelkező Cserta asszony leköltöztetése egész
esztendőben tartott, de a végén felépült Berényvára. Borsa
és Hajta részére másik telep épült. Gyékényes és Hajnal
részére a kísérő parszi-szkíta lovasok építettek új házat.
Azok később, mint családos emberek, Mátra vitéz vezetésével
a hegyek irányában építettek maguknak pacsit-falú házakat.
A párszi-szkíták letelepítésével Basa sámán arra is számított,
hogy ez majd vonzani fogja az arra vetődő párszi-szkítákat.
Perjés kende-sámán még út közben, Göncön megnősült. Sajó-Ordoszban
birkanyájat, Pásztón lovat és tehenet vásárolt. Volt még pásztorgyerekük
is. Zagyva magóc Berény szállása mellé telepedett le két
folyócska összefolyásánál. Az egyiket róla nevezték el a jászok.
Pásztóról hozott magának feleséget. Gyócsnak gerendavárat
építettek. Úzon ifjúsági fejedelem törzséből nősült,
Sajó-Ordoszban. Hozományul tehéncsordát és birkanyájat
kapott. A pásztorok elmondták, hogy a csordát-nyájat Pásztón
keresztül kellett odahajtani, mert a szarvaskői hegyet a földrengés
nagyon megrázta és a szűk folyóvölgyet most már nem használják.
Ott pusztult akkor egy tarkós csoportbeli család. A 24 sámán
közül 6 jász érdekeltségű volt, ezek egymás közelében
telepedtek le. Berény vezér lánya, Hajta, meg Cinegésnek a
felesége is jász volt és Virágos is ugyanazon a sík vidéken
kapott birtokot. Így Berényvár központtal megalakult a Jász
síkság. Ezen a tájon a nyájak nagyon elszaporodtak, mert a
domb-vidékiek az árvízveszély miatt nemigen jöttek ide
legeltetni. Basa sámán ezt a vidéket Jász síkság néven
vette nyilvántartásba. Kudzsir Tordas dalacs-sámán szomszédságában
telepedett le. Állattartás mellett cserepes foglalkozást is
folytatott. Csenger sámán Biked, volt arbag-sámán birodalmába
került. Ott született lányt vett feleségül a karakó nemzetségből,
Devicse bacsa-sámán az úzok földjén telepedett le. Sajó-Ordoszból
nősült. Feleségével nagy birka-nyájat kapott. Zsibó Gyula
pateszi birodalmában telepedett le. Ő lett a melegforrások
birodalmának sóellátója. Terebes még Göncön megnősült a
kabaroknál. A Gönc feletti hegységben telepedett le. Bars az
északi Síkságra került. Tisától Duna asszony folyamáig gyűjtötte
a gyógyfüvet. Sőreg
utódai közül nősült, sok gyermek apja lett. Hant Sajó-Ordoszban
állapodott meg. Nősülése után Ipoly nevű feleségével együtt
a feleségéről elnevezett folyó mellett telepedtek le. Hód
dalacs-sámánra Basa fősámán tartott igényt és Tisa sámánközpont
közelében telepítette le, hogy katona-lovas csoportot
szervezzen, mert a létszám már egy tömény fölé emelkedett
és a tarkósok ellen védelemre volt szükség. Ménesei a Hódságon
legeltek. Barót sámánt Gyula pateszi birodalmába telepítették.
A törzsszövetséget arról a jól védett helyről lehetett a
legjobban összefogni. Pozsegát Kerka birodalmába irányították.
Ott voltak a legnépesebb családok. Kökénd három szavárddal
Tisa közelébe került. Lindva folyton jött-ment, de a háza és
családja Lindván volt. Dévát Parajd birodalmába vitték,
hogy megszervezze az ellátó részleget. Kitűnő szerszámai
altáji szokás szerint készültek. Regöly vajda-sámán Tisa központban
telepedett le, de mindig az eszében járt, hogy előbb-utóbb el
kell mennie Magyarkára, mert Buharata fősámán várja a jelentését.
Gara harka hivatásbeli tennivalói nagyon megcsappantak, mert
Tisának már volt harka intézménye. Ujgur ítélő jegyzeteit
átadta a fősámánnak, hátha vehetik valami hasznát. Duna
asszony folyamának kö-zelében telepedett le. A sámánközpontból
nősült. Lébény két szavárd lovassal Rajka közelébe került.
Áttért az ősmagyar vallásra és megnősült. De Tisa sámánközpont
medvetorán ő vezette az éneket. Simánd a síkságra került.
Tisából vitt magának feleséget. Locsmánd a feljegyzéseket
gyűjtötte Tisában és Regöly sámánnal együtt Ordoszba
vitte. Pácska aranyasszony egész életét a törzsszövetségnek
szentelte. Minden aranyasszony úgy érezte, hogy a nép szaporodásáért
ők felelősek a Földanya előtt. Pácska küldte Locsmándot
Ordoszba, Regölyt Magyarkára a jelentéssel Tordas pateszi
Parajd birodalmában Kudzsirral együtt olyan nagy edénybőséget
teremtett, mint amilyen Urukban volt. Útközben a Nagyvízen átjövet
minden edényről mintát vett. Fiatalabb korában Lébény is
cserepes legény volt. Ő Encstől Garáig honosította meg az új
edénymintákat. Lébény harang-alakú avar edényeket kezdett készíteni,
körbefutó vonalakkal. Kereskedő atyafisága elhordta őket a vásárnapi
alkalmakra egész Pásztó birodalmáig. Nagy jövedelemre tett
szert. Búbos kemencés kegyhelyet épített és ott ismertette a
törzsekétől eltérő ősmagyar vallást. Az öregek a kemence
tüzét soha se engedték kialudni. Lébén tette szokásossá a
fejjel keletre forduló temetkezést. Perjés öccsei összevesztek
a Hanguny melletti avar közösségben, mert hatodik lovát
leggyengébb öccsére, Csornára hagyta. Testvérei emiatt gyűlölték
és folyton bosszantották. De Csornát az állandó lovaglás három
év alatt rendbe hozta, és pajtásaival együtt elhatározták,
hogy elmennek a melegforrásokhoz. Az apja is vissza akart menni
az avarok közül a Jászságra. Az eredeti avarok még most is a
kabarok mellett élnek, csak az izgága szakadárok költöztek
el tőlük. Avar származású anyja már meghalt, így hát jász
pásztorokkal együtt elindultak a Turku és a Tura folyó
mellett Jümmönön át a gazdag hunok birodalmán keresztül
Magyarkára. Mire odaértek, már tizenkilenc jász és egy avar
lovas kötötte be a lovát a nagy-karámba. Jelentkeztek az Öregek
tanácsánál. Ott értésükre adták, hogy egy párszi-szkíta
ősmagyar vallású hívő nemrég jött meg a melegvíz források
tájáról, de barátaival együtt újra készül az ottani szkíta
településre. Perjés öccse, Meggyes odaajándékozta az egyik
tartalék lovát a szkítáknak, csak vigyék el őt meg a társait
a melegforrások birodalmába. Az almavirágzás ünnepe után útra
keltek. Csorna parancsnoksága alatt volt 19 jász, egy avar és
négy párszi-szkíta. Mind látni akarta az állítólag nagyon
jómódban élő jászok szállásait. Almaszüret idejére Göncön
voltak, onnan Sajó-Ordoszon keresztül mentek Pásztóra. Itt Mátra
avar íjász a hegytetőn elejtett egy medvét. A hegyet el is
nevezték Mátrának. A medvével állítottak be hóhulláskor
Berénybe, ahol Perjés fogadta őket és megtartották a
medvetort. Perjés Meggyessel együtt Tisára lovagolt a
medvetorra s letelepedési engedélyt kértek az újonnan jötteknek.
A jász családfők száma ezzel 25-re emelkedett. Cinegés
Pusztaszeren Tisa fősámánnal együtt öt éves sámánképzéssel
48 ifjút tett vezetésre alkalmassá. Ezen a képzésen részt
vettek a 100 évenként érkező nagy csoportok leszármazói,
valamint Kudzsir és Tordas emberei, meg egy páran a most jött
szkíták közül. 498-ig tartott a szemlélődés, adatgyűjtés
a Melegforrások birodalmában. Ebben a munkában részt vett a
130 újonnan érkezett, közöttük legtöbb volt a hun törzsszövetségbeli,
de volt 34 párszi-szkíta, 25 uruki és 25 nippuri cserepes,
akik beolvadtak a hun törzsszövetség népei közé. A rimalányok
jelentése szerint az 500. medvetoros évre a teljes létszám
21500 lesz. Locsmánd mindezeket rovásba vette, hozzávéve Tisa
és Cinegés külön jelentését is. Összeállította azt a
csoportot is, amelyik a jelentést elviszi Buharata fősámánnak.
A rokonlátogató csoportból elpusztult Kökénd nazír-sámán
és három szkíta lovas. A vándortör-vénynek megfelelően a
testüket elhamvasztották. A kalandozók közül 125 lovas
maradt a Melegvizek birodalmában. Buharata fősámán Ködör,
Cinegés és Karagasz Arvisuráját a sajátjával együtt az
aranyasszonyok szentélyében helyezte el a későbbi sámánok részére.
Ezekből az adatokból minden később kiképzett sámán tudta,
ki került a Melegvízforrások birodalmába és azt a részt
mennyi törzsszövetségbeli és hány tarkós lakja. |