5.
65. Arvisura. Báta rovása
UDUMU BUZOGÁNYA
A
Nagysüán előzködésén Báta lett az első. Ennek jutalmáért
kapta azt a megbízást, hogy szervezze meg a dél felé irányuló
tájékozódó utat. Tízévi kiképzés után 24 ifjú lovassal
indult el. Úr városában Sirgula pateszi fogadta. Ő volt az,
aki Pintorban az ő időszámításuk 750. évében a hatodik
holdfogyatkozást követő napon Dungi ifjúsági királyt királlyá
kente. Sirgulát ettől kezdve öreg királynak, Dungit összekötő
királynak nevezték. Dungi Esthon és Bothon testvéri népét készült
meglátogatni. Erre az útjára meghívta Báta sámánt is 24
lovasával együtt. Dungi elmondotta, hogy ő Ukus pateszi tanítványa,
aki sokat beszélt neki a múltról. Emlékeiből felidézte,
hogy amikor Buda lett a király Úr városában, akkor Lagasban
lugalnak, azaz nagy-embernek hívták a királyt. De valójában
mindenütt a pateszik uralkodtak. Abban az időben furcsa volt az
időszámításuk is. Azonban a legfontosabb az volt, hogy van-e
mit enni. A szegénység naponta csak egyszer evett. Később,
amikor a földek már jobban teremtek, többször is ehettek. A
lugalok és a pateszik elkezdték számolni előbb csak az evéseik
számát, majd a fogásokat, végül a felszolgált ételek fajtáit
is. Így például Alulim, a nagy lugal 28000 féle módon készült
ételt számolt össze valamennyi étkezésében. De Dungi számítása
szerint csak 57 évet és 6 holdevést élt. Elmondta továbbá
Dungi, hogy az ő időszámításuk 210. évében a Holdanya
nagysága megváltozott, és ez nagy égiháborúkat, tengerháborgásokat
okozott. Borzalmas özönvíz pusztított. Ezért a megmaradt
lakosság észak felé, a szavárdokhoz és a kurdokhoz menekült.
Sokan Mari városában találtak menedéket. Gilgames, az uruki
király hősiesen küzdött a nagy áradás ellen. Később a
Hold, amikor egy üstökös újra megcsapta a farkával, megint közelebb
került a Földhöz és a 344. és 542. években újabb özönvizeket
okozott. Ezek (Kr.e. 3406 és 3208) csak kisebb özönvizek
voltak, de mégis sokakat ismét menekülésre ösztönöztek.
Ezeken kívül gyakoriak voltak a kisebb áradások is, de azokat
már nem sárkánykígyónak Holdanyánkhoz való közeledése
okozta. Csillagvizsgáló pateszeink nagy zavarban voltak, mert
egyik alkalommal sem sikerült előre kiszámítaniuk a dühös sárkánykígyók
érkezését.
A
legrégebbi őslakók, akik mint menekültek érkeztek a Van-tó
környékére, szumíroknak nevezték magukat. Ott örömmel
fogadták a menekülteket, akik aztán később Úr népével összeházasodtak.
Ilyen házasságból származott az a vezér, akit a Van-tóiak
Szumérnak neveztek. Pateszinek képezték ki. A helyzet javultával
megszervezte Szavárdban, Kurdban és Mariban is a visszavándorlást.
Szumér ökrös-fogatokon, szamarasszekereken vonult vissza a népével,
s mind többen és többen követték őket. Ataiszról származó
ismeretekkel kezdtük el a csatornázásos földművelést és az
állattartást. Lovak és tevék azonban eleinte csak Kurd, Mari
és Ugarit birodalmából szállítottak épületfát és más építőanyagot,
a most már egységes Szumér királyságba. Először csak 30-40000
lakosú királyságokat szerveztek, de Úr városának a lakossága
jelenleg már 350000 körül van. Sok a kereskedő és kézműves.
A mai napig 56 városunk és 224 tanyánk van, 1891600 lakossal,
tájékoztatott erről Dungi. A lakosoknak azonban csak a fele
szumír, a többi időnként felfogadott szolga. Gyakran cseréljük
őket, hogy Esthon, Bothon, Mari és Ugarit népét ilyen módon
is megtanítsuk a földművelésre. Reméljük, hogy ez előbb-utóbb
mindenütt véget vet az emberevésnek. Ezt Pintorban rendelték
így el Ukus pateszi javaslatára. Ekkor rendelték el az írnokoknak,
nagyobb számban való kiképzését is. Ezt Meni király
Esthonban igen szívesen fogadta, bár meghagyta népe eredeti írását
is. Jó gondolatnak tartotta, hogy a királyok és vezetők egymás
közötti érintkezését egyformán kiképzett írnokok szolgálják.
A pateszik vezette templom-gazdaságok a lépcsőzetes kegyhelyek
nyilvántartása alatt állottak. A mindenkori lugal az esti ájtatosság
utáni megbeszélések alkalmával innen irányította a csatornák
közötti munkát. A közben megcsaládosodott őslakók visszavándorlása
folytán az égi-lakók tisztelőinek száma több ezerre nőtt.
Ezek saját kegyhelyeken áldozatokat és ajándékokat mutattak
be. A beavatottak azt tartották, hogy Isten csak egy van, de az
égi-lakók száma töménytelen; ezért mindenkit meghagytak a
saját hitében. Eleinte, amíg termés-szűkében voltak, a királyok
a város ellátása érdekében sok háborút vívtak egy-mással,
de később a templom-gazdaságok már annyi magot tudtak
termelni, hogy szűk esztendőkben az egész Szumérföldet el
tudták látni feleslegeikből, sőt kereskedtek is vele.
A feketefejűek az éj leple alatt néha megtámadták
a magtárakat. Ezért Pintorban úgy határoztak, hogy a tartalék-raktárakat
a velük kereskedelmi kapcsolatban álló településeken állítják
fel, s ott ellenértékért lehet élelmiszert kapni. Legtöbbnyire
kenyeret hoztak így forgalomba. A különböző lepények sütése
külön iparággá fejlődött. Lassanként másutt is elkezdték
a Szumér földön termelt terményeket ültetni, vetni. A
kereskedelem érdekeit szolgálták az írnokiskolák is. Eleinte
2000 írásjelet használtak, de a Pintori tanács az írásjeleket
egyharmadára csökkentette. Így a 665 írásjelet könnyebb
volt elsajátítani. Amikor figyelmét felhívtam a 24 hun törzs
szövetségének írásjeleire Sirgula pateszinek, ő azt válaszolta:
“az emberek agya sokkal jobban csiszolódik, ha egy kicsit
gondolkozniok is kell. A messze földön kiépített írnokhálózatot
nem szüntethetjük meg, mert akkor az istenek hírszolgálatát
is meg kellene szüntetnünk. Dungi fiam majd elkísér
benneteket, és saját szemetekkel fogjátok látni a szumérok fölényét.”
Nyomban kiadta a parancsot, hogy Mari és Ugarit érintésével a
Hirös-kapun át menjünk Ménes birodalmába. Útközben Dungi
elmondta, majd meglátjuk, hogy UTU napisten unokája milyen áldást
adott a világnak az írás művészetével. Az írnokok tudtak
összeadni, kivonni, szorozni és osztani. Urukban és Nippurban
elkezdték alkalmazni a tízes számrendszert. Például le tudták
írni az 1024 medvetoros évek számát. Hosszúságmértékük a
könyök volt; az 24 hüvelykből állott. Nagy távolsági mértékük
a dana, később a biru volt, ez a mi mértékünk szerint tízezer,
azaz 1 tömény nagy lépésnek felelt meg. Terület-mértékük
a sár, megfelel egy családi zöldségeskert nagyságának. Űrmértékük
a szila és a su, néhol suk. Súlymértékük a mana, egy evésnyi
köleskásának felelt meg, tehát 60 gir, vagy újabban sekel. A
templom-gazdaságokban szelíd állatokat dolgoztattak. Ismerték
az ásót és kapát; ezt marnak nevezik. Szamár-vontatta ekét
használnak a termőföldek forgatására. Ezt apinnak nevezik.
Dungi rajzot is készített róla, hogy majd otthon mi is
alkalmazzuk. Amikor az állattartás fejlődése megakadt, egyrészt
tisztasági okokból, másrészt a pereskedések miatt. A
helyzetet a tanyákkal oldották meg. Elkezdtek fogazott sarlókat
alkalmazni. Nádhajlékok és cölöpházak helyett áttértek a
téglából való építésre. A szolgák téglalopásai miatt bélyegzőket
is használtak. Az épületfát a hegyekben termeltették ki.
Használtak bronzot, ezüstöt és más fémeket. Voltak ezüstpénzeik
is. A hajóik elöl és hátul is magasak voltak, az evezők
mellett a vitorlákat is kezdték alkalmazni. Még Ataiszból
hozták magukkal a kerék ismeretét. A kereket minden menekült
nép használta; lassanként átvették a többi népek is.
Eleinte csak ezer istenük volt, de Szumér vezér bevonulása után
három-ezer fölé emelkedett a számuk. Mindenki szabadon választhatott
neki tetsző istent, akár többet is. Az ilyesmi növelte a
pateszik pénz-és adományéhségét.

Az Ég istene AN volt; a levegőé ENLIL; a Holdisten
NANAR. Dungi ifjúsági összekötő kiskirálynak UTU, a
Napisten volt az istene. Ezért is fűzte mély barátság
Udumuhoz, a Napbirodalom kiskirályához, akit szándékunk volt
meglátogatni. Ataiszi szokás szerint a bölcsek holdhónapokban
számoltak, vagyis az egyik holdtöltétől a másikig.
Teleholddal kezdve 7 napos hetekre osztották fel a hónapot, a
napot pedig 24 danára, ezt pergőkkel mérték. A csillagászok
a pateszik templom-gazdaságaiban a napévet is bevezették. A
napév és a holdhónapok közötti különbséget átmeneti
napokkal hidalták át. Minden városukról térképet készítettek
és belerajzolták az összekötő útvonalakat is. Mi is térképekkel
indultunk el, hogy Mari és Ugarit érintésével a napisten
birodalmába jussunk. A pateszik növényi gyógyszereket
alkalmaztak, de ismerték a Mély-tó salétrom és hegyi só készítményeit
is. Volt tej, kígyóbőr és teknőspáncél-gyógyszerük is.
Úr városából kiindulva a Ráten folyó partján haladtunk.
Messziről mindenütt téglákból épült államok látszottak.
Fallal voltak körülvéve és minden városnak 3, 5, 7 vagy 9
kapuja volt. Ezeket éjszakára lezárták. Nappal őrség ellenőrizte
az érkezőket is és a távozókat is. Minden őrségben volt
egy írnok is, aki feljegyzést készített mindenről és a
lugalnak beszámolt a fontosabb eseményekről. Az Adiglat,
vagyis a Tigris folyó bal partján érkeztünk Paripa, Dabósa
és Asszóur városába. Az itt lakó kurd és hun lakosokat kértük
fel, hogy a megváltozott szumér nyelvben járatos ifjak kísérjenek
bennünket Nippurba. Asszóur szent városában a kurdok ifjúsága
több nyelven is beszélt, ezt a kereskedelem hozta magával. Kis
városában nagy örömmel fogadták őket az írnokiskola volt növendékei.
Mire Nippurba értek, többen voltak a kísérők, mint a vendégek.
Nippur szent városában átadták a főpateszinek Ordosz ajándé-kait.
Itt külön kísérőt kaptak, mert mindenkitől féltették a
sok csatornát és zsilipet. Adab, Surupak, Umma, Lugos, Uruk,
Larsa és Úr városába csak a főpateszi írásával lehetett
belépni. Úr városát akkor teljesen körülvették a Ráten
folyó csatornái és csak a kikötőn át lehetett bejutni a városba.
A fellegvár, a templomok és paloták ámulatba ejtették a 24
hun lovast és Bátát. Most pedig, hogy ne kellessen olyan sok
ellenőrzésen átesniök, a fekete és vörös föld határán
kitaposott úton haladtak Mari városa felé. Itt jobbára Gula
istennő pateszijei orvosolták a feketefejű népeket.
Naszir város ifjú királya oroszlánvadászatra csábította
a Dungi kiskirály vendégeit. Dungi, Báta és Gyoma sámánnak
sikerült sörényes oroszlánt elejteni. Urbaba városánál a
nippuri írnokiskolások egy csoportja csatlakozott hozzájuk,
hogy Dungit Meni kiskirályhoz vezessék. Kis városában csak a
344. évi (Kr.e.3406.) özönvíz által okozott károk voltak följegyezve.
Az özönvíz Uruk és Úr városát sújtotta a legnagyobb mértékben.
Mari városában lepte meg leginkább Bátát a hatalmas templom,
a zikkurat. Látta rajta a tizedik szumér város alapítására
vonatkozó feljegyzéseket, melyek kőbe vésetten állottak. A Ráten
folyó itt csak egy lófutamatnyira volt a várostól, a Rát vizének
hívták. Az özönvíz itt kevés kárt tett. Mariból is
csatlakozott hozzájuk egy csoport lovas. Ugaritba, Tenbe és
Szabírföldre kísérték a rokonlátogatókat. Tenföld és
Szabírföld telepesei nyelvét még tűrhetően megértették.
Szabírföldön, a Hírös-kapuban Jákó sámán csatlakozott
hozzájuk a fiaival. A Sós-tónál várta őket Meni kiskirály
írnoka, Tudó. Ő a nem-rég épült város képét mutató fővárosba
kísérte a látogatókat. Itt legelőszőr Bas isten templomába
mentek és itt Báta átadta az ordosziak arany ajándékait.
Meni kiskirály ekkor Bátának ajándékozta Udumu király buzogányát,
ami királyságának ötödik évében készült. A filesztiusok
támadásakor Udumu ezzel zúzta szét a hatalmas erdőségekkel
rendelkező Bél király fejét. Báta köszönettel vette az ajándékot
és megígérte, hogy Ordoszban az Öreg-isten 24 karélyos
templomában fogják elhelyezni. Utána Abidosba mentek, a poklok
hasadékához. Áldoztak a Napistennek, akinek parancsára Meni
édesapja felépíttette az új fővárost, MENI napvárost.
Teljesült a bothoniak kívánsága, hogy az egyesült királyság
fővárosa az ő területükön legyen. Ménes király első
birodalomalapítása után Bothon és Esthon, mintha szumérföld
lett volna, apró kiskirályságokra bomlott. Mindenütt pateszik
alapítottak templom-gazdaságokat, de a régi napvallás
papjainak írásait hűen megőrizték, hiszen azok sok ezer évről
való följegyzések voltak. Ezek a följegyzések bőven szóltak
a Feketeföld és Vörösföld örökös harcairól. A harcok a
Feketeföld győzelmével végződtek illetve Bothon és Esthon
győzelmével. Szumírban megszüntették az egyes országok közötti
háborúskodásokat és Ukus pateszi megszervezte az Íj és nyíl
országát. A Nippurban tanuló diákok ezt látva, otthon is
hangoztatták az egyesülés hasznát és végül Al-Méne,
Esthon ura is sorban jobb belátásra bírta az egymással háborúskodó
kiskirályokat, ráeszméltetve őket a Vörösföld felől
fenyegető veszedelemre. A Nippurban tanult Tudó a nagy cél érdekében
mezítláb, durva köntösben járta sorba a királyságokat és
meggyőzte őket az egyesülés szükségességéről. De Al-Méne,
ha kellett, fegyverrel is támogatta Tudó érveit. Az új Meni főváros
felépítése után Tudó végre Bothon királyának legkisebbik
húgát vehette feleségül. Tanisz királykisasszonyt Dungi
kiskirály vezette a Napisten szentélyébe, 48 rokon lovas volt
a vőfély, köztük az Ordoszt képviselő 25 ifjú. Maga Al-Méne
volt a legboldogabb, hiszen a Feketeföld népe ezáltal egyesült
az övéivel. A Vörösföld feketefejű népe addig folyton
irtotta Tanisz rokonságát. Datolya és szőlőbor hatása alatt
a Dungi kíséretében lévő beavatottak sok mindent elárultak,
aminek a vendéglátók nagy hasznát vehették.
Elmondták,
hogy Káltes asszony szekerén érkezett égi lakók szerint
Nippur beavatott központot, az Élet-templomát veszély
fenyegeti. Ajánlatos volna tehát a sokezer éves följegyzéseket
Karnakba szállítani. Karnak eleinte csak egy kis szentélyből
állott, de Ménes király óta mindegyik király építtetett
hozzá valamit. Később az egészet fokozatosan lebontották és
százévenként új szentélyt építettek. Most Al-Méne új épületében
helyezték el a Nippurban lemásolt szellemi kincseket.
Ugyanekkor idekerültek az Ordoszból hozott másolatok is,
melyek az agabák és a 24 törzsből álló hun szövetség
dolgaira vonatkoznak. Karnak papjai a Napisten ünnepének
harmadik napján a vendégek segítségével a régi szentély
minden ládáját átszállították az Al-Méne által építtetett
új szentélybe. Karnak főpapja a Menitől ajándékba kapott
Udumu-buzogányt ekkor áldotta meg, beszédében szólt arról
is, hogy ha Nippur után Karnakot is veszély fenyegeti, Ordosz
felkészülhet az Élet templomának befogadására. A karnaki följegyzések
alapján Tudó ilyesmikről tájékoztatott: Az emberi élet
akkor kezdődött Joli-Tórem földjén, amikor 432 ezer évvel
ezelőtt Kaltes asszony földjéről megjelentek az égi-lakók.
Akkor a búvárkacsa által felhozott szárazföld még egy volt.
Az üvöltő sárkánykígyók égi harca folytán azonban
megmozdult az ősvíz alatti lávafolyam és szétválasztotta
Joli-Tórem szárazföldjét. A mindent éltető Napisten munkája
nyomán esők zúdultak Joli-Tórem földjére és dús élet
kezdett virágzani. De újabb üvöltő sárkánykígyó jött és
magára rántotta a Holdat. Az földünkhöz csapódott, Joli-Tórem
földje megrázkódott és milliónyi porszem borította el a
Napisten fényes tekintetét. Majd eljegesedett minden. De a Nap
ura nem engedett mindent elpusztítani és Kaltes asszony bolygójáról
elküldte az égi-lakókat, akik összeházasodtak Joli-Tórem földjének
lakóival. Ekkor nyílt ki az emberek agya és elkezdtek okosan
uralkodni a Földön és a vízben lakók felett. Lassanként vére
szerint mindenki 4 embercsoport valamelyikébe tartozott, de
ezerszámra akadtak köztük olyanok is, akiknek a vére visszaütött
a Kaltes asszony által küldöttekére.
Akikből
az égi-lakók vére kiütközött azok 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15,
17, 19, 21, 23 és ritkán 24 karátos beavatottakká váltak. A
24-karátos, vagy karélyos beavatottakról az Égieknek mindig
tudomásuk volt, haláluk után ezeket az Égbe ragadták. Dungi
ezen elmosolyodott, de Tudót ez nem befolyásolta és így
folytatta: Ukus pateszi a nippuri följegyzésekben azt állítja,
hogy a nagy özönvíz utáni időben Gilgames ifjú királyt halála
után Káltes asszony szekerén az égbe ragadták, pedig ő csak
16 karélyos beavatott volt. Két-harmad részben égi eredetű
volt és csak egyharmad részben volt Joli-Tórem bolygóbeli
beavatott; de hősiessége folytán 24 karélyos beavatottá lett.
Ataiszon a vízáradás, földrengések és égiháborúk folytán
oly nagymértékben fölemelkedett a hőmérséklet, hogy még a
jéghegyek által borított száraz földek is kettéváltak.
Feljegyzéseink szerint a menekült beavatottak rajzokat hoztak
az eljegesedés előtti időkről és adatokat az óriási embertömegek
és a hatalmas állatvilág pusztulásáról.
Azután is gyakran jelentek meg az égi-lakók a
Kaltes asszony szekerén; Úr városa mellett például Oanesz
haltestű csoportja a tengerbe esett. Ebből Szumérnak lett nagy
szerencséje, mert Nippur beavatott központ körül az égi
birodalom mintájára fejlett templom-gazdaságok létesültek,
és ez hozta magával a jég-ár után elharapózott emberevés
megszüntetését. Karnakot lerombolhatjuk ezerszer, de mindig újjáépítjük,
és népünk nem marad megfelelő irányítás nélkül. Atlantic
elsüllyedése miatt az elözönlés veszélye fenyeget bennönket
a kiéhezett Vörösföld felöl. Ezért hát Ordosznak fel kell
készülnie az Élet-templomának befogadására. Másnap
tevekaraván-kísérettel elindultunk a Hírös-kapu felé.
Nagyon meglepett bennönket, hogy egy holdtöltényi idő alatt
Menhófer mester hány új palotát tudott felépíteni Meni
kiskirály városában. Tudó és Ukus pateszi elmondták, hogy
egy kis földalatti világot építenek ki, de valamennyiünknek
törekednünk kellene egy-egy nagyobb alsó-világ kiépítésére,
hogy a sokezer éves följegyzéseket bármely esetre biztonságba
helyezhessük. Szabírföldön és Ten birodalmán át Ugaritba
majd Mariba érkeztünk. Onnan már kurd lovasok kísértek
Paripa városán át Magyarkára és a gazdag hun birodalom tájain
gyönyörködve érkeztünk Hunor városába. Itt a beavatottak főpapjának
beszámoltunk arról, mi foglalkoztatja a karnaki beavatottakat.
Itt várt bennünket Szaduri fősámán, 24 karélyos beavatott.
Közölte velünk, hogy amikor Karnakban azok a nagyjelentőségű
megbeszélések folytak, Kaltes asszony lámpácskái fel-felröppentek
Holdanyánk irányában és láthatatlan szemecskéikkel felvették,
mi történik Karnakban. Kíséretemmel most a gazdag hunok vezéreivel
Ordoszba megyünk, hogy mindent rovásba foglaljunk.
DERNŐ OSZLOPAI
(85. Arvisura)
Kr.e. 2806 Dernő ifjúsági fősámán az úz
nép fia volt. Az 1234. medvetoros évben, időszámításunk előtt
2806-ban az alábbiakat rótta le a 85. Arvisurában. Amikor
Ordoszban Imola fősámán az 1205. medvetoros évben (Kr.e. 2835)
már erősen érezte elöregedését, lovasokat küldött szerte,
hogy a 24 hun törzs küldje el Ordoszba legrátermettebb ifjait
a sámán tudományok elsajátítására. Ez 5 esztendei
folytonos tanulást, s a legkülönfélébb vitézi és más szükséges
tennivalók gyakorlását jelentette. Eljött Ordoszban az ifjú
sámán jelöltek lovasversenyének ideje. A vén Imola, Biharral
és a többiekkel lóra szállt, hogy Ordoszból az egynapi
lovaglásra levő Pusztaszerre menjenek. Akkor ugyanis, az 1210.
medvetoros évben (Kr.e. 2830) a törzsszövetség sámánfiainak
is részt kellett venniük a versenyen, mert el kellett dönteni
azt is, hogy ki legyen a mongol Urga-Balzsán helyett a hun törzsszövetség
fővezére. Négy nehéz, küzdelmes harci feladatban a kazahun
Bihar lett az első, de a lovaglásban Urga-Balzsán leánya,
Dala-Kerulen legyőzte minden ifjú küzdőtársát. Ez a győzelem
Dala-Kerulent feljogosította arra, hogy maga választhassa meg a
férjét. A szép lány Bihart választotta. Ez törvény volt, s
ellene Bihar sem tiltakozhatott volna. Három napos fényes esküvő
után az Öregek Tanácsa teljesítette Bihar kívánságát,
hogy a válogatott ifjak élén felkereshesse a Nagyhegyeken (Himaláján)
túl élő, ataiszi származású rokon népet, a párszi-szkítákat.
A nagy utazásra egy esztendeig tartott a felkészülés. Dala-Kerulennek
közben két fia született. Ekkor már a Bihar távozását nem
szívesen vevő Urga-Balzsán fővezér is belenyugodott a rokonlátogatásba.
Urga-Balzsán unokái születésekor 56 éves volt. Nagy örömében
szinte megfiatalodott. Boldogsága érthető is volt, hiszen így
nem szakadt magva a családjának.
Egyik unokájának a Szuha-Balzsán, a másiknak a Zsitva-Balzsán
nevet adta. Dala-Kerulen féltékenységében az égieket kérte,
hogy Biharnak soha meg ne engedjék a hűtlenséget. A Tóremek
nagy része is összefogott Bihar segítségére, de ő erről
persze semmit sem tudott. Történt ezután nem nagy időre, hogy
Dala-Kerulen lóra szállt. Az égiek mind sebesebb vágtatásra
ösztönözték a lovát és a megvadult paripa egy mély szakadékba
vetette Dala-Kerulent. Már csak holtan tudták felhozni a sziklák
közül. Bihar serege sziporkázó jéghegyek, szilaj folyók és
szoros völgyek világába érkezett. A sötétebb bőrű népek
eleinte megbámulták a hunok lovas seregét, sőt fehér kásával
is kínálgatták a lovasokat, de amikor kiértek a síkságra, lándzsáikkal
és kövekkel támadtak rájuk. A kabar fegyverek azonban jobbnak
bizonyultak. A termékeny síkságon aztán már nagy ellenséges
sereg gyűlt össze. Az őrzők jelezték, hogy az összecsapás
elkerülhetetlen. Bihar ekkor összehívta a 24 törzs vezetőit
és azt javasolta, hogy előbb csalogató harccal vonják magukra
az ellenség figyelmét, majd két oldalra szétválva nyissanak
utat az íjászok és kővetők előre felállított oszlopainak.
Így azok megtörhetik a nagytestű állatokon támadó ellenséget,
utána pedig a nyilasok és csákányosok teljesen végezhetnek
az ellenség gyakorlatlan harcosaival. Ez a teljesen ismeretlen
harcmodor annyira meglepte a sötétebb bőrű harcosokat, hogy látva
nagy veszteségeiket, kegyelemért könyörögtek. A sebesültek
között volt egy szőke hajú ifjú, akinek a beszédét megértették.
Ez elmondta, hogy a Nagyvíz mellett élő Ata-Isis hívő
emberekhez tartozik, de számuk az időnként fellépő betegségek
miatt egyre fogy.

Bihar meglepetve válaszolta, hogy ők éppen az Ataiszból elszármazott
rokonaikat keresik. Voltak, akik előmerészkedtek az erdőkből,
és ajándékot hoztak Biharéknak annak jeléül, hogy elismerik
győzelmüket. A győztesek viszont, a rokon parszi-szkíta ifjú
tolmácsolásával a tudomására hozták a legyőzött vezérnek,
hogy nem kívánják meghódolásukat, csak átvonulást kérnek,
mert a rokon törzsek felkeresése a céljuk. A tárgyalást
folytató fejedelmi személyek Biharéknak ajándékozták az
elesett harcosok tehén-és bivalycsordáit és felkérték őket,
hogy lépjenek vélük szövetségre és telepedjenek le közöttük
és a tengerparti rokonok között levő síkságon, meg hogy tanítsák
meg őket fegyvereik használatára. Bihar örömmel elfogadta a
felkínált szövetséget. A sötétbőrűek nagyon elcsodálkoztak
azon, hogy Biharék megeszik a lesántult teheneket és semmi
bajuk se történik, nem sújtja őket az égiek büntetése.
Biharék győztes tyumenje diadalmenetben vonult egészen a
tengerig. Bihar ott a parszi-szkíta rokonoktól átvette
hadrendi szervezetüket, ami ezen a vidéken jól bevált. A
megcsaládosodott harcosokat tizedekbe és századokba telepítette.
Így minden törzs 10 helységben lakott, a tizedesek vezetésével.
Az agaba törzzsel rokonságban álló párszi-szkíták bölcs
emberének elrendezése szerint Bihar 10 ezredese 960 helység-székben
uralkodott. Tíz tizedes fölött állt egy százados, tíz százados
felett pedig egy ezredes, mindegyik ezer-ezer harcossal. Mire elmúlt
az ötödik medvetoros év, a Törzsek Tanácsa elrendelte újabb
harcosok képzését. Ennek a század-és ezredszékhelyeken újabb
tyument képeztek ki az agaba-féle parszi-szkíta ifjúságból.
Nagy gondot fordítottak a lovak betanítására, hogy szükség
esetén a szövetséges uralkodók kérésére két ütőképes
tyument tudjanak kiállítani. Harci fölényüket mindig tudták
érvényesíteni és egy-egy hadjárat után gazdag zsákmánnyal
tértek haza. A kilencedik medvetoros évben Hadraba indiai
fejedelem sürgős segítséget kért tőlük, mert több
napnyugati fejedelem összefogva teljesen meg akarta semmisíteni
féltett birodalmát és már ott jártak félúton Bihar tartománya
felé. (Feltehetőleg az afgánok elődeiről van szó. Hadraba
legnagyobb ellenfele Lahore fejedelem volt.) Szokás szerint véres
kardot hordozó futárral küldték szét a hírt. Veszélyben az
újabb törzs-szövetség, Bihar birodalma. Három nap alatt 3
tyumen: 30000 ember gyűlt össze és sietett Hadraba segítségére.
Az ötödik napon találkoztak az ellenség tömött oszlopaival.
Azt nagyon meglepte az újfajta sereg, mely nyílzáporral és
gyorsan mozgó lovasrohammal támadott. Az ellenség hamarosan
megingott, 24 napig üldözték a legyőzött sereg maradékát,
majd a 25. napon az ellenség fővárosához (a mai Delhihez) érkeztek.
Csillogó, szép várak és építmények sokaságából egy újabb
sereg özönlött kifelé. De Bihar igen jó hadvezérnek
bizonyult: kővetőkkel várta be az ellenség támadását, először
Hadraba fejedelem csapatai ütköztek meg az ellenséggel, majd
amikor Bihar működésbe hozta kővetőit és az ellenség
megtorpant, borzasztó lovasrohammal és nyílzáporral vetették
magukat az ellenségre. Utána a parszi-szkíták támadtak mérgezett
nyilakkal. Erre az ellenség vezére elrendelte a városba való
visszavonulást. Bihar hajnalhasadtáig törette kővetőivel a főkaput
és a város leggyengébbnek ígérkező falát. Az így támadt
résen be is vonult a hun hadsereg. Hadraba kétnapos szabadrablást
engedélyezett.
A
hun hadsereg annyit zsákmányolt kincsből, drágaságból, hogy
elvonulásukhoz bivaly-és elefántkaravánra volt szükségük.
Hadraba azonban elkövetett egy nagy hibát. Nem temettette el a
halottakat, csak fosztogatott harcosaival. Így aztán a legyőzött
birodalomban rossz betegség ütötte fel a fejét, s a hun
lovasok útján elkezdett terjedni kelet felé is. Mivel Bihar
birodalma a parszi-szkíták szerint emiatt borzalmas betegségeknek
néz elébe, elrendelték az Ordosz térségébe való
visszavonulást. Parszi bölcsek számításai szerint, ha
azonnal indulnak, hóolvadásra az égig érő jéghegyekhez érhetnek,
és akkor szarvasmarha-csordáikat hazavihetik a Hun birodalomba.
A parszi-szkíták ifjainak kiképzését Bihar vállalta, Dernő
ifjúsági fősámán pedig az 1210. medve-toros évben (Kr.e.
2830) a parszi bölcsekkel együtt megkezdte a négyéves sámán-,
tárkányképzést. Az agaba-féle írások alapján megismerték
a vas előállítási módját, köztük olyan vasét, amelyet
“nem esz a fene”. Ezt Ataiszban már ismerték. Kabar tárkányok
megtalálták hozzá az érceket. Ebből kiváló fegyvereket
tudtak készíteni. Mire Hadraba segítségére siettek, kiváló
fegyverekkel szerelték fel az újonnan kiképzett tyumeneket is.
Győztes háborúskodásuk emlékére Hadraba fejedelem kívánságának
megfelelően Dernő emlékoszlopokat öntetett, közös győzelmük
örök emlékére. Míg a nagy győzelem utáni osztozkodás
tartott, Dernő már el is készítette az arany-értékű győzelmi
oszlopokat. Elefántok erejével állították őket rendeltetési
helyükre. Az újonnan kiképzett tárkányok többsége
csatlakozott az Ordosz térségébe visszavonulókhoz, hogy
kincseikkel és újonnan szerzett szaktudásukkal gazdagítsák a
Hun birodalmat. Bögölyös nyár lett, amire a napsütötte jéghegyek
közé értek és 2 évig tartott, amire Bihar fővezér és Dernő
fősámán vezetésével 1 tyumen lovas helyett 20000 lovassal, 1
tyumen szekeres haddal, egy század rimalánnyal és a legyőzöttek
nyílhegykovács-citerás hadával bevonultak az Ordosz melletti
Pusztaszerre.
Pusztaszeren kicsinyített formában felállították “Dernő
oszlopát”, melyet “sohasem esz meg a fene”. De Dernő magával
hozta a parszi bölcsek minden oktatási anyagát, amellyel ott a
tárkányokat képezték, és ami az új fegyverek előállítását
ismerteti. Az almavirágzás ünnepén útnak indultak biharvári
összeszámlálásakor a sámánok 20164 lovast, 3 tyumen lovat,
2 tyumen szarvasmarhát, 10 fekete bivalyt, 1 tyumen szekeret és
a családtagokkal együtt 68215 főt számláltak össze. Az aratási
hálaünnep idejére ez a lélekszám már csak 65652 volt. A Pamír-szkíták
útján ugyanis sokan nyugatnak mentek, a Pamír hegység felé.
Pusztaszeren még azt is megállapí-tották, hogy az életben
maradt szarvasmarha-állomány, 4950 darabot tett ki. Ezt a kiváló
minőségű, szívós állatállományt Ordoszban Imola fősámán
és Urga-Balzsán fővezér felügyeletével az igazság törvénye
szerint szétosztották a törzsek között. Urga-Balzsán halála
után Bihar lett a fővezér. Urga-Balzsánt 1250-ben (Kr.e. 2790)
Dernő oszlopa alá temették nagy gyászpompával. Dernő fősámán
nagyon fellendítette a 24 hun törzs vaskészítését. Kabarföldön,
Kassa tyumen-székhelyjel a vaskészítmények előállítását
oktató tárkányképzést rendeltek el. Mindenütt keresték a
parszi-szkíták lakóhelyein előfordulókhoz hasonló érceket,
de olyat csak az Altájban találtak. A további feldolgozást
Vasváron végezték. Urga-Balzsán halála után a mongolok mind
ellenségesebbekké váltak, s végül a jürcsik törzseket is
megnyerték Bihar fővezér kurgánjának feldúlására. Bihar
kurgánját kincseivel és holttestével együtt kirabolták
ugyan, de egy jürcsik rablót Dernő oszlopa agyonütötte. A
ledőlt oszlop a jürcsik lovas gerincét törte el. Az 1260. évben
(Kr.e. 2780) Bihar csontjait a jürcsi rablók átadták vezérüknek,
az pedig a csontokat az ordoszi aranyasszony-kegyhelyre szállíttatta.
Dernő ekkor 24 napos gyászt rendelt el. Nemsokára meghalt Dernő
fősámán is és Vasvár hegyén a róla elnevezett Dernő-oszlop
alatt helyezték örök nyugalomra.
KÖTÉLNEK ÁLLT LEGÉNYEK
(A 95. Arvisurából)
Az 1430. medvetoros évben (Kr.e.
2610) Ludas fősámán Ordoszban elkezdte
az ötéves sámán-képzést. Az úz sámánok általában azon
voltak, hogy a rangsorolásban lehetőleg középre kerüljenek.
Fősá-mánjaik is keveset foglalkoztak gyógyítással. A
fiatalok is inkább vállalták a deáki rovó munkát, csak szálláshelyeket
ne kelljen látogatniuk. Ilyen alkalommal össze lehet szedni sok
mindenféle csúnya betegséget. Sokkal ajánlatosabb fazekas, tűzhelyes,
vagy fegyverkészítő mesterséget folytatni. Az ilyesmi
Ordoszhoz kötötte őket. Jóli-Tórem népét, az úzokat sámán
tized illette meg. A 95. fősámán Győr vitéz lett, az avar győri
nemzetség lovasa. Ő, egyedül ő nem kényszerből vett részt
Pusztaszeren, a sámánképzésen. Második az úz Berény lett,
aki bal lábára sántított, ezért a kabarok Biringnek csúfolták.
Az esze éles volt, mint az úzdi kés. Győr fősámán mellett
a rovásokat vállalta. Az 1435. medvetoros évben (Kr.e. 2605)
az Öregek Tanácsa engedélyezte, hogy Győr kalandozásra vigye
az ifjúságot. Vadászataik még csak eredményesek voltak, de a
szemesmag-termés szegényesnek ígérkezett. Almavirágzás előtt
elindultak hát, hogy élelem adagjuk megmaradjon az
otthoniaknak, ők maguk pedig újabb vitézi tettekkel szolganépeket
szerezzenek és így gazdagítsák törzseiket. Amikor kiértek a
Hangun forrásvidékéről, egy jávorszarvas bukkant fel előttük.
Üldözőbe vették. Minden reggel feltűnt előttük, de 24
napon át hiába üldözték. A nemes állat végül egy reggel
egy termékeny völgybe érkezett. Ott egy tóban fehér testű lányok
fürödtek. Rögtön abbahagyták a szarvas üldözését s játékosan
elfogyasztották a fürdőzők reggelijét. Utána a leányokat
nyeregbe kapták és egy hegyi pásztortanyához lovagoltak velük.
Itt megtelepedtek és a juhászoktól minden nap bárányhúst követeltek.
Rá kumiszt ittak. Így ment ez öt napon át. A lányoknak
eleinte még csak tetszett ez a kirándulás féle szórakozás,
de az ötödik nap megkérték a juhászt, hogy bőséges
kumisszal részegítse le a vitézeket és értesítse a gazdáját,
Dul-Bega fejedelmet, hogy leányaikat rabságban tartják hun törzsi
vadászok. A juhász legkisebb fiának sikerült a kalandozók őrségét
kikerülve a városba jutnia. Ott jelentette az alánok fejedelmének,
hogy mi történt fürdőző udvari népével.
Három nap múlva a hun őrség jelezte is, hogy
fegyveresek közelednek, de fehér zászlót lengetnek. Győr vitéz
megkérdezte a foglyaitól, hogy ki érti az alánok beszédét.
Egy jürcsik törzsbeli juhász jelentkezett, elmondta, hogy
valamikor őt innen rabolták el a jürcsikek és ha szabaddá
teszik, hajlandó beszélni az alánokkal. (Az alánok igen távoli
rokonságban álltak a hunokkal.) Dul-Bega leányai rögtön tanácskozni
kezdtek a rab fiúval, és nagyon megörültek, hogy remény van
veszélyessé vált kalandjuk békés rendezésére. Győr vitéznek
a következő javaslatot tették: “Mivel fejedelmi atyánknak
igen erős serege van és a juhászakol környéke máris körül
van véve fegyveresekkel, ajánlatos volna, ha leányválasztással
férjeinkké lennétek. Meg aztán mennyivel könnyebb 50 lánynak
240 vitéz közül választani, mint egy kétes kimenetelű öldöklő
harc veszélyét vállalni.” A 24 ifjúsági vezér és a 24 sámán
Győr vitéz jurtájába ment tanácskozni. Egy pergő idő múlva
tizenketten azt javasolták, hogy törjenek ki a gyűrűből,
harminchatan azonban Győr mellé állottak, aki azt mondta: “Most
már vállalnunk kell a házasélet gyötrelmeit!” Törzsenként
csoportokba álltak hát és várták a leányok választását.
Öt fejedelmi lány közül Aranyos a kazahun Bénye vitézt, Kölpény
Arács vitézt, Csinos a víg Taksony vitézt, Büszke a kabar
Ugocsa vitézt, Madárka, a legkisebb pedig Győr ifjúsági vezért,
az avarok szemefényét választotta. Utánuk 15 udvarbéli leány
választott férjet. Majd, újabb tanácskozás következett.
Aranyosnak mentőötlete támadt, hogy lehet igazságot tenni a
30 leány vitájában. Egy kötélre 30 csomót kötöttek. A kötéltől
kétoldalt szembenézett egymással 48 harcos és 30 lány.
Sorsolás kezdődött. Annak eredménye, szerencséje szerint hívta
a 30 leány a kötélhez a neki tetsző legényt. Amikor aztán már
mind a 30 legény kötélnek állt, Berény rovósámán megörökítette,
kik kerültek így össze, “kötélnek állással”. Az ötven
lány után választania kellett minden más szabad nőszemélynek
is. Amíg ez a leányvásár tartott, 168 harcos állott őrséget;
amikor megszólaltak a győzelmi kürtök, az őrállók sora közt
indult meg az ifjú párok nászmenete. Színpompás menet volt:
A férjek fehér lovon vitték ifjú asszonyukat, sárga lovasok
kíséretében; a fekete lovasok és tevés harcosok díszőrséget
tartottak a fővárosig. Alig ért be oda a menet (Taskent és
Kohand között állt a fővárosuk) hírnök jött a hegyekből,
hogy a harcias hegyi törzsek veszélyeztetik Dul-Bega fejedelem
országát. A fejedelemnek nem voltak fiai, tolmács útján tehát
Győr vitézt kérte, hogy szervezze meg az ország védelmét.
Győr holdtöltétől holdtöltéig tartó harcban legyőzte a jó
harcos, de gyengébb fegyverzettel rendel-kező hegyi törzseket.
Hihetetlen kincses zsákmányra tettek szert. Elfoglalták a
hegyi törzsek szálláshelyeit s a pamír-szkítáktól
megtanulták a szarvasbőr-ruha készítését és szarvas-agancsos
sátor felverését. (A pamir-szkíták a parszi-szkíták közül
szakadtak ki, még Bihar hadjárata előtt.) Mire eljött Joli-Tórem
aratási hálaünnepe, béklyós fogságba hurcoltak nagy tömegével
indultak meg Ordosz felé. Dul-Bega megengedte, hogy Madárka elkísérje
Győr vitézt, de többi vejét és azok 26 társát feleségük
kérésére visszatartotta azért, hogy általuk szerveződjék
meg a hun törzsszövetség kereskedelme a két tábor között.
A fejedelem 100 tevét adott ajándékba a távozóknak és újfajta
szemes magvakat is küldött Ordoszba. Minden törzsnek jutott három
felmálházott teve; 28 teve rakomány a Madárka hozománya volt
Ordosz további kiépítésére. Amikor az avarok és a hunok után
a jászok is áttértek a szarvastiszteletre, törvénybe iktatták,
hogy e három törzs vitézei addig nem nősülhetnek meg, amíg
teljes öltözetű szarvasbőr-ruhára nem tesznek szert. A
szarvas agancsával jurtájukat kell díszíteniük, hiszen
szarvas mutatta meg azt az utat, amely jólétet hozott Ordoszba.
Győr fősámán csak 12 évig élvezhette ezt a jólétet, mert
marhavészes utóbetegségben meghalt. Utol-só kívánsága az
volt, hogy a kalandozásokból hozott barackfákból a sírja fölé
telepítsenek barackos erdőt, s a barack termesztését honosítsák
meg az egész Hun birodalomban. Madárka - férje kívánságára
- az agglegény Berényhez ment feleségül, s hét gyermekkel ajándékozta
meg. Berény többé nem mozdult ki Ordoszból, hanem Dul-Bega
terve szerint megszervezte a hunok kereskedelmét. Dul-Bega fővárosával
és Almák-Atyjával, valamint a Pamír-szkíták országában
megtartották szoros kapcsolataikat. De mivel a legelőterületek
miatt mind gyakoribbak voltak az összetűzések, a kazahun,
avar, kun és jász törzs nagy része még az 1440. medvetoros
év tavaszán (Kr.e. 2600) elvándorolt a Huni folyóhoz (Mongóliába).
Ott Kaltes asszony tiszteletére várost alapítottak a Bombon
hegy alatt (Hana város). Ezen a hegyen Kaltes asszonynak
kegyhelyet építettek és Hana itt mutatta be minden télen
szarvas-áldozatát. Amikor Bombon fővezér meghalt, emlékére
egy szarvaskövet állítottak. Később aztán leszármazottainak
a sírját is szarvassal jelölték. Ha pedig a feleségük Dul-Bega
birodalmából való volt Nappal, Holddal, vagy Csillagokkal díszítették
a szarvas-síremléket. A kötélnek állt legények egy év múlva
a pamir-szkíta foglyokat felszabadították a béklyós rabságból,
jó kapcsolatot tartottak Dul-Bega fejedelem, a pamir-szkíták
és az Almák-Atyja népével. Ezzel megvetették a hunok
terjeszkedésének alapjait. Berény fősámánt az úzföldi
Vasváron temették el Dernő fősámán mellé. Így egymás
mellé kerültek, akik új utat mutattak az úz népnek.
BÉKE ÉS ROKONSÁG (A 101.
Arvisurából) Bóta rovása
Az 1560. medvetoros évben (Kr.e. 2480) egy úz
cserépégető fazekaslegény lett az első az ifjú sámánok
vetélkedésén. Ennek előzményeihez tartozik, hogy többféle
betegség okozta veszteségek miatt két árva fiút: Sáta és Bóta
cserepes-legényt küldték az úz törzsből sámánképzésre.
Egyikük sem akart menni, mert nemrégiben a kabar Poszáda fősámán
fiai marhabél-szárítási munka közben haltak meg, ami a
fiatal sámánok feladata volt. Így mindenki vonakodott a sámánság
tanulásától. De a két árvának mennie kellett. Özvegy édesanyjuk
sírva engedte őket a bizonytalanságba. Amikor Úzdról az úz
vezérek szálláshelyéről útbaindították őket, a vezéri
karámból egy-egy lovat választhattak. Sáta a legszebb fekete
csikót, Bóta a legerősebb sárga csikót választotta. Elsőnek
érkeztek Ordoszba és Poszáda fősámán Sátának adta az
aranyasszony mindentudó kövét. Bóta azért engedte a bátyját
elsőnek, mert ő semmiképpen sem akart tanulni. Sáta azonban késöbb
átengedte öccsének a követ, mert nem értette a rovásokat és
állatokat sem akart gyógyítani. A pusztaszeri vetélkedőn
mindketten részt vettek. Sáta fekete csikója minden lovat összeharapdosott,
csak a Bóta lovát engedte akadálytalanul célba befutni. Így
Bóta lett a Nagy-süán győztese. Bóta fővezér, Sáta pedig
Poszáda mellett ifjúsági fősámán lett. A hagyományokhoz híven
Sáta feleségül vette Poszáda fő-sámán leányát, de a rovás
folytatását nem vállalta. Így Bóta az 1500. medvetoros évtől
visszamenően kezdte róni a medvetorok történetét, de nem újabb
meg újabb vallási hiedelmekkel akarta bővíteni a hunok rege-világát,
amint az úz rovósámánok szokták, hanem maradandó értékű
dolgokat akart megörökíteni. Mivel sokat szenvedett árva
gyermekként nőtt fel, nem volt híve a súlyos veszteségekkel
járó kalandozásoknak, hanem a békességet igyekezett keresni
szomszédaikkal, a kinajokkal. Hiszen azok se gyilkolták le az
első medvetoros évben Agaba fősámán ott maradt népét,
hanem a kétkezi szűcsöket, tímárokat, kovácsokat,
fazekasokat mind életben hagyták és a földművelő agabákat
is meghagyták a maguk foglalkozásában. A Hangun jobb oldaláról
gyakran jöttek kinajok Ordoszba és egy alkalommal Bóta is
kedvet kapott rá, hogy vendégségbe menjen a kinaj
cserepesekhez. Amint a kinajok ezt meghallották, meg is hívták
fővárosukba. A kinajok elmondták, mennyit szenvednek a hunok
ifjúságának kalandozásai miatt, pedig ez az öldöklés céltalan,
kérik tehát Bótát, mint az ifjúság vezérét, hogy a “béke
és rokonság” szép eszméjének megfelelően tartsanak egymással
jószomszédi viszonyt. Kérésüket azzal indokolták, hogy ők
is átvették a náluk maradt agabák írástudományát és a
maguk elgondolása szerint fejlesztették tovább; ugyanezt tették
mesterségeikkel is. Sokkal kevesebb özvegy és árva lesz a
Hangun völgyében, ha békességben élnek. Bótát nem csupán
az áldatlan helyzet kényszere, hanem a józan megfontolás is
arra késztette, hogy rovásba vegye a kinajok kérését. Tárgyalásainak
eredményét így vitte Ordoszba. Az Öregek Tanácsa rögtön összeült
és a hun törzsszövetség vezéreinek megbízásából rovásba
tették a “Béke és rokonság” vérszerződését. Ezt Bóta
így fogalmazta meg:
1. A Hangun völgyében a kinajok, agabák és hunok békességben
kell, hogy éljenek. A Hun síkságon mind a három féle népnek
biztosítani kell a szabad költözködést. 2. Gyilkosság, rablás,
vagy harci zsákmányolás esetén Ordoszban összeül egy tanács,
melyben részt vesz mind a három nép és a “Béke” jegyében
rendezik a vitás kérdéseket. 3. A kinajok kérésére hun
ifjakat küldenek a kinaj tartományokba kézművességet
tanulni, s mindkét részről küldenek cserébe földművelést
tanuló ifjakat is. 4. A kinajok megtanulják a kabarok üst-és
fegyverkészítő tudományát és a prémes állatok befogását.
5. Ha a tanulni küldött ifjúság a másik népnél házasságra
lép, a fiatalok szabadon választhatják meg lakóhelyüket. Ez
a lehetőség bizonyára véget vet az eddigi kalandozásoknak
is, úgyhogy ötször húsz medvetoros év alatt a “Béke”
elgondolása, meg a “Rokonság” elve alapján örökre rendeződik
a két nép eddig nyugtalan élete. Amikor eljött az első
tavaszi almavirágzás, a kinajok már nem ellenségekként
fogadták az eddig csak kalandozó, hadakozó hun lovasokat,
hanem megünnepelték a rokonlátogatást. Minden új dolgot
megmutattak a 3 éves kiképzésre érkezőknek és mindenben
rokonokként kezelték őket. Maga Bóta, az ifjúság vezére is
elindult erős sárga lován a cserepesekkel, s Kancsós tartományba
ment fazekas mesterséget tanulni. Nagyon érdekelte, hogyan készítik
a kinajok a szép, színes cserépedényeket.
Mivel a gazdag tartomány fejedelmének sok szép leánya
volt, szívesen látták a szép külsejű Bótát. Könnyen
megtanulta a kancsósi nyelvjárást is. Már az első év végén
eljegyezte a fejedelem legkisebbik leányát, Deb-Cent. Mivel Bóta
közben teljes árvaságra jutott, az Öregek tanácsa hozzájárult
a házassághoz. Háromévi mátkaság után a fiatalok Ordoszban
esküdtek örök hűséget. Az esküvő után Bótának, mint az
úzok vezérének, Úzdra kellett költöznie. Itt a gazdag
menyasszony hozományával különös jólétbe kerültek. Rézöntőik
már nem csak rezet, hanem bronzot is tudtak önteni. A kinajok
erre is szívesen megtanították 3 év alatt. Sok fiatal maradt
ott vőnek, de a legtöbben azért mégis visszatértek feleségükkel
Ózd-Vasvár környékére. Amikor Doboka fővezér meghalt, Bótát
választották meg fővezérnek. De azért Bótáék minden telet
Ózdon töltöttek, mert Bóta öregedő bátyja teljesen
elfelejtette a rovást és így telente Bótának kellett pótolnia
a rovásokat. A nép boldogulása érdekében Bóta úgy
rendelkezett, hogy a fazekasok térjenek át színes edények készítésére,
a kabarok pedig kezdjék el a kinajok módszere szerinti
bronzfegyver-gyártást. Ordosz ekkor élte fénykorát. Bóta
elrendelte, hogy a más törzsek kalandozásaiból odakerült
hadifoglyokat is mind bocsássák szabadon és, mint szabad
emberek telepedjenek meg Ózdon. Így Úzd mellett nemsokára egy
kabarosan Ózdnak nevezett kézműves telep is keletkezett, ahol
a letelepedett hadifoglyok úz asszonyokkal és leányokkal kötött
házasságban éltek. Az új település fazekasai, tímárjai és
rézöntői a vásárok napján minden héten megjelentek
Ordoszban, ahonnan a törzsszövetség kalmárjai mindenfelé széthordták
az úzok újfajta áruit, fegyvereit, csákányait. Közben a
rokoni kapcsolatok mind jobban megerősödtek a Hangun partján
megtelepedett népek között és Ordosz lett a “Béke és
rokonság” szövetségének leggazdagabb központja. Amikor bátyja,
a meg-bénult Sáta meghalt, Bótát választották meg fősámánnak.
Ekkor Ordoszba költözött, de a fővezéri tisztséget emiatt
át kellett adnia Ongának, a pusztaszeri Nagy-süán győztesének.
Onga, a kalandozások híve volt, de annyiban mégis szót
fogadott Bótának, hogy a kalandozókat észak felé irányította,
nehogy a “Béke, és rokonság” vérszerződését megsértsék.
Évről évre több prém és szarvasagancs jelent meg az ordoszi
piacon. Ezt a kinajok nagy örömmel vásárolták, s az
agancsokból igen szép faragványokat készítettek. Olyan áru
nem is került az Ordoszi piacra, hogy gazdát ne cserélt volna.
A vadászok az északi nagy erdőségekben új szálláshelyeket
építettek. Ezeket a nyári nagy hőségben szívesen keresték
fel az ordoszi kereskedők és a törzsek előkelői. Ha
valamelyik fiatalnak a szülei nem egyeztek bele a házasságába,
a fiatalok ide költöztek, mert az erdő mindenkinek megélhetést
biztosított. Az 1595. medvetoros év (Kr.e. 2465) nyarán a
kinajok hírül hozták, hogy a meleg déli részeken felütötte
fejét a “fekete halál”. Folyóikban hemzsegnek a
megfeketedett halottak. Bóta ezért elrendelte, hogy halat senki
se fogyasszon, és aki teheti családostól, állataival,
kincseivel vonuljon az északi erdőségek felé. Mire a fekete
halál veszedelme elvonult a Hangun folyó völgyéből, beköszöntött
a tél.
Onga egyszer az ifjúsággal olyan messzire elkalandozott, hogy
csak 3 év múlva került elő, de a be-járt lakatlan területekről
pontos képet hozott. Ezután az ifjúság minden évben más és
más vidékre kívánkozott. Ezzel az észak felé húzódással
Bóta elérte azt, hogy a hun törzsszövetség csak csekély
veszteségeket szenvedett a járványoktól. A kinajok lakossága
azonban a felére csökkent. A nagy járvány utáni időkben a
“Béke és rokonság” szerződése kedvezően éreztette hatását:
A hun törzsek szövetségéből sokan visszatelepedtek a Hun síkság
vidékére, és a kinajokat fontos élelmiszerekkel segítették,
megmentve a lakosságot az éhenhalástól. Amikor az öregedő Bóta
meghalt, öt fia és három leánya siratta, és az egész úz nép
elkísérte utolsó útjára. Utolsó kívánsága az volt, hogy
a szívét és belső részeit az Úzd vezéri székhely melletti
kis Úzd kegyhelyen égessék el és a kinaj császártól kapott
kis arany urnában helyezzék el nyári lakának szentélyében.
Tartósított holttestét vitézei a vezéri székhelytől
gyalogmenetben vitték Ordoszba. A kinajok szép emlékművet
emeltek ordoszi sírja fölé. Ott mindig nyílt rózsa, a sámán
ifjak pedig egy teljes évig vésték a rovást az emlékművén,
melynek a tetején ez ékeskedett: “BÉKE ÉS ROKONSÁG”


|