
ALTÁJI VASFORRALÓ (A 103.
Arvisurából) Arnót-Visnyó rovása
Az 1575. évi sámánképzésen
(Kr.e. 2465)
Arnót,
a kabarok ifjú sámánja lett az első. Előzőleg öt évig járta
a kinajok vas- és bronzkészítő szálláshelyeit, s mesterségében
alapos ismeretekkel meggazdagodva tért haza Ordoszba. Medvetor
éjszakáján álmot látott: Ruda-Tórem ezeröles láncon
leereszkedett a földre és megparancsolta neki, hogy szedje a sátorfáját
és menjen északnak: ott ércben gazdag vidéket talál, és
megtanítja a vasforralásra. De kabar kovácsai meg a
menyasszonya nem akartak északra menni. Ezért az égiek fekete
halállal sújtották őket. Ekkor Joli-Tórem megparancsolta
Visnyónak, Bóta fősámán leányának, hogy Arnóttal és
kabar kovácsaival induljon el észak felé és az égiek
vasforraló ismereteit vegye rovásba az utódok számára. Útközben
érdekes élményük volt. A kazahun Faszeb hirtelen menekülni kényszerült:
a nagy sietségben, a jurtájában nem oltotta el a tüzet. Távozása
után vihar keletkezett s a jurta tüzétől az egész hegyvidék
lángban állott. Sziklák omlottak le, égő fatörzseket
temetve maguk alá. Háromnapos eső végre eloltotta a tüzet. Játszadozó
gyermekek izzó végű botokat húztak ki az omladékból, és
lovagló ugrásokkal, meg a botok forgatásával felerősítették
a lángot. Arnótnak erről Ruda-Tórem ígérete jutott az eszébe.
Áthatotta a leégett vidéket és itt-ott megolvadt ércet talált,
mellette fehér hamut és megfeketedett földes fadarabokat.
Faszeb leégett jurtája helyén összeszedte azokat a
fadarabokat, melyeket a környékbeli gyermekek selypítve “faszén”-nek
neveztek, s mindezt halomra rakta az eső mosta ércvágat alján.
Az ércet faszénnel rétegezte és az egészet nedves, agyagos földdel
letakarta. Odvas fa öblének mintájára agyaggal kikerekített
fúvatónyílást készített és hosszú dúckéményt tett az
építményre. Ekkor odahívta az úz és a maga kabar kovácsait
minden felszerelésükkel együtt, beleértve a tömlős fújtatókat
is, mert Ruda-Tórem parancsára a Tóremek vasforraló kovácsa
meg fogja őket tanítani az Ataiszban ismert vasforralásra.
Felkészültek
hát a fújtatásra. Gyermekekkel összeszedették a faszén
minden darabját, majd 25 fújtatóval ötös csoportokban felváltva
fúvatták az agyagos fúvatóban lángralobbanó faszenet. Ennek
a lángja meggyújtotta és tűzzel táplálta a letapasztott, részben
ércekkel rétegezett faszéntömeget. Sűrű füstgomolyag
jelezte, hogy az ércrétegek közötti faszén tüzet fogott, a
folytonos erős fúvatással szakadatlanul élénkített tűz
pedig még sohasem észlelt melegével kiolvasztotta a vasat.
Mire eljött az este, a vágat mélyén izzó, fényes vas
kezdett folydogálni. Mivel kabar regék szerint Ruda-Tórem
mindig éjszaka gyártotta a kiváló vasat, hogy a többi égi
lakó meg ne lássa, az öt fújtató csoport mindaddig forralta
a vasat, amíg a faszén tartott, és az izzó vas öt-ölnyire
meg nem töltötte az ércvágat alját. Mire meghasadt a hajnal,
Arnót és Visnyó fehércsikó-áldozattal adott hálát Ruda-Tóremnek,
hogy a kabar és úz népet megtanította a vasforralásra. Utána
összehívták a kovácsokat, gondosan szétszedték Ruda-Tórem
agyagos-pestjét és megbeszélték a legközelebbi, Ruda-Tóremnek
ajánlott olvasztás előkészítését. Megfigyelték, hogy a
megolvadt salak megtöltötte a vájat mélyedéseit. Arnót tehát
egy dárdadöféssel az izzó vasat a kinajoknál alkalmazott “vaságy”-ba
vezette. Így Ruda-Tórem segítségével eddig sohasem
tapasztalt mennyiségű vasat állítottak elő. Utána Arnót sámánjaival
végigkutatta az egész vidéket, és minden vasérc-lelőhelyen
megszervezte az újrendszerű vas-forralást. Végül kialakult
az a célszerű eljárás, hogy az altájakon végezték a
vasforralást, a felsőbbeken a faszén-égetést. Közben új
szavak keletkeztek. A faszén-égetéshez például “csiholással”
nyerték a tüzet, a vasércet pedig “koholással” változtatták
folyékony vassá. Az 1580. medvetoros évben (Kr.e. 2460) Arnót
olyan nagy mennyiségű vaskészítménnyel lepte meg az Ordosz-székhelyi
vásárt, hogy az Öregek Tanácsa az egész kabar törzset az
Altáj hegyvidékre rendelte. Meg is lett az eredménye: a
kabarok gazdagsága lassankint felülmúlta az összes többi törzsekét.
Később a kabarok a maguk szálláshelyeit átadták az úzoknak,
s azok tovább finomították a kabarok által szállított vasat.
Ekkor az elaggott Bóta a fősámáni tisztséget átadta Arnótnak,
az Arvisura rovását pedig Visnyó végezte, de minden télen
Arnót hagyta jóvá. Az 1590. medvetoros évben (Kr.e. 2450) Arnót
teljesen átszervezte a hun törzsszövetséget azzal, hogy a járványok
ellen bevezette a “gyepük elvét”. Ez véget vetett a
legeltetési vitákból származó vérontásoknak is. Szétválasztotta
a fehér és fekete hunokat. Fekete hunoknak azok számítottak,
akik az agabákkal és kinajokkal léptek házasságra. Ezek többségükben
fekete szeműek és sötétebb hajúak voltak. A fehér hunok
csak az agabákkal és a velük rokon marami-merija törzsekkel léptek
házasságra, és többnyire kékszeműek és világosabb hajúak
voltak. A fővezéri szállást Arnót a lovasberényi sikság
és a hegyvidék érintkezéséhez, Bugátba irányította. A sámánközpont
azonban a “Béke és rokonság” szerződésnek megfelelően a
védett területté nyilvánított Ordoszban maradt. Az ordoszi sámánifjak
Nagy-Süánja az Ordosz közelében lévő Pusztaszeren dőlt el,
a fővezérek viaskodása a Bugát és a Turgai kapu között
elterülő második Pusztaszeren. Aki itt első lett, az lett a
24 hun törzsből alakult szövetség fővezére. Végérvényesen
rendezték azt is, hogy a női Tórem védettségű törzsek
asszonyuralom alatt álljanak, a férfivédettségű törzsek férfiuralom
alatt. Ezért a kabaroknál mindig férfiuralom volt, az úzoknál
női. Vegyes házasság esetén kabar területen férfi, úzok által
lakott településen asszonyuralom alá kerül-tek a házaspárok.
Így Ordoszban mindig Visnyó kívánsága teljesült, de Kassára
költözve Arnóté volt a döntő szó. Házasságukat bő
gyermekáldás követte: 5 fiuk és 5 leányuk született. Arnót
életében a hun törzsek szövetségét nem fenyegette semmiféle
járvány, és Ordosz meggazdagodott.

Az 1600. medvetoros évben (Kr.e.
2440) Arnót az ordoszi sámánszékhelyet
átadta Kolami lapp ifjúsági sámánnak, s ő maga Munkács-Vasvárra
lovagolt vasolvasztóihoz. Ekkor ütötte fel a fejét a kinajoknál
a “csikar” betegség. Ezen ő is átesett, de a hallását
elvesztette. Népes családjából Nemere fia is elpusztult.
Nemere hajós volt, 2 árva fiát Arnót nevelgette. Az unokák
folyton a nagyapjuk nyakán csüngtek és legszívesebben a kovácsok
között játszadoztak vele. Menye, Tömörke széki-hun származású
volt. Ezért Arnót hozzájárult ahhoz, hogy menye családja a
kabar föld nyugati szélén levő új Kassa mellé költözzön.
Kedvenc unokája emlékére ott a széki-hunokkal határos gyepű
szélén építették fel Abaúj várát. Arnót, amíg csak bírta,
sorra látogatta a kabar kovácsok kemencéit. Itt érezte magát
a legjobban, mert amikor már nem hallott, akkor is az idegeiben
élt a kovácsolás minden mozzanata. Hosszú élete alatt a vágatban
való olvasztást kiskemencékben való olvasztásra módosította,
a végén pedig hordozható pesteket készíttetett. Ilyen volt
Abaújváron is. Oda egy szép vaskaput kovácsolt kedvenc unokáival
együtt. A díszes kaput az új sámánszállás előtt állították
fel. Ezt a szép kovácsolt kaput az előtte elvonuló fekete és
fehér hun kalandozók mindig megcsodálták. Ezidő tájban nagy
vendégeskedések járták Abaújváron. Búcsúzóul bevitte
vendégeit saját kovácsüllőjéhez és cifrázott kovács-dalt
csalt ki a kovácsok hangszeréből. Senki sem tudta úgy cifrázni
a kovácsok dalát. Amikor kedvenc unokái is elindultak valami
kalandozásra, kikísérte őket a díszes kovácsolt kapuig, s
onnan nézett utánuk, amíg alakjukat el nem nyelte a turgai
pusztaság. Aztán összeesett. Porait Ruda-Tórem szentélyében
helyezték el, síremlékén ezzel a rovással: “Arnót atyus.
Az altáji vasforraló kovács.”
TÜZEK ÉNEKELNEK
(125. Arvisúra)
Csiripúla
fősámán Ugoljás rovása Csiripúla-Umma népének szétszóródása
A béketűrő Jób népe megoszlott. A gazdagok elmenekültek, de
a szegénység ott maradt és Csiripúla-Umma helyett a romokból
felépítette Csiripúla birodalmát. Amikor a kiéhezett
sivatagi sáska népek elözönlötték Sumér egész területét,
Ibbiszin király védelmében Lugas (Lagos) mellett hősi halált
halt a Napur (Nippur) fősámánja, Csiripúla fősámán is. Ő
életében minden beszédében azt hirdette: Ha népünk élni
akar, minden úzföldi családnak legalább öt gyermeket kell
felnevelnie. Az Ordoszból kimentett 125. Arvisurát Csiripúla
hozta magával. Umma városában feleségül vette az Ordoszban
tanult királynőt (Lugal-nőt). Három fiuk és két leányuk született.
Azupiran aranyasszony legkisebb leánya, Kicsiny túlélte az úzföldi
emberirtást és vőlegényével, Ugoljás sámánnal északra
menekült. Ugoljás Kasszu vezér harcosainak elmondta, hogy ő
Ordosz környékéről odakerült úz sámán, kérte, hogy
menyasszonya népét menekítsék ki a vérengző sáskák
karmaiból. Ekkor vándoroltak el az úz ország szegényei és kézművesei
a Kurdia-beli Zab folyó vidékére és ott megalapították Asszó-Úr
városát. Kasszu vezér pedig újjáépítette Dabosa és Paripa
városát. Ugoljásnak ordoszi parancs szerint napnyugat felé
kellett vonulnia az előírt úton. Ezért Kicsinyt aranyasszonnyá
kiáltották ki és bátyja, Susa vezetésével útnak indultak.
Kicsinynek a Nagyág mellett két kislánya született: Mari és
Lencsi. Azupiran anyó nem bírt tovább menni, ezért 200 főnyi
népével útközben egy várost alapított s azt kisunokájáról
Mari városának nevezte el. Egy évet itt töltöttek a kalandozók,
és Azupiran kérésé-re a kis Marit nála hagyva a többiek a
kis Lencsivel tovább vonultak (Kr.e. 2015). Tárosz hegyei között
Arnót vasforralóval találkoztak. Arnóték megértették a
kasszuk nyelvét. Tíz főnyi kézműves csoportjuk a kalandozókhoz
csatlakozott. Javaslatukra a Nagyvíz partján elindultak
Magyarka irányában, majd a Nagyvíz nyugatra fordulása után
Úzon rovósámán jelzései alapján Sajóordoszba indultak.
Kilenc év múlva értek az Ordoszban kijelölt új helyre. Itt
találkoztak a Sajó-Ordosz környékén megtelepedett úzokkal,
akik súlyos járványoktól megtizedelve, és a medvesekkel vívott
harcok miatt már csak mintegy kétszázan voltak ott az eredeti
településeken: Sajóordosz környékén. Ezek: Asszó, Szurdok,
Hangony, Szilvás, Vajács, mindegyik úgy 40-40 személlyel.
A Szurdok
hegyén megtartott ünnepség alkalmával Kicsiny bátyja, Susa
vitéz feleségül vette Dézsmácska rimalányt és négy harcosával
új községet alapított (Kr.e. 2006). Ezek a férfiak a
harcokban elesett úzok özvegyeit vették feleségül. A
kalandozók 3 évig éltek Sajó-Ordosz környékén. Ez alatt az
idő alatt a kaszuk 10 kabar-úz származású vasforralója a Tárosz-hegyi
településekhez hasonlóan rendezkedett be és családot is alapítottak.
A 200 főnyi Sajó-Ordosz vidéki telepesek női közül vettek
maguknak feleséget. Így azok új szövetségeseiknek fegyvert
és vasszerszámokat készítettek. A második évben Kicsiny második
fia, a kis Koán meghalt. Testőrzői a sírja közelében települést
létesítettek és elnevezték Királdnak, vagyis a királyi családból
származó kiskirály nyugvó helyének. A három harcos a tarkós
nép leányai közül vett magának feleséget. Így összesen 18
személy maradt vissza Ugoljás rovósámán kalandozói közül;
közülük 10 kézműves kabar-úz, 8 harcos pedig Sumér-úzországi
származású volt. Ugoljás feljegyzése szerint Sajóordosznak
ekkor már 5 tiszta úz, 2 sumér-úz és 2 kabar-úz vasforraló
települése volt: Csákányos és Jöcsö, Kr.e. 2003-ban tehát
Sajó-Ordosz úz-földje közel 250 lelket számlált. Amikor
Asszó-Urba visszaérkeztek, Ugoljás meghalt és Kicsiny
folytatta a 125. Arvisura rovását. Csiripúla népe itt is öntözéses
földműveléssel foglalkozott, de a kézművesek nagyobb része
Mari városában telepedett le, hogy védje Azupiran királynő
kisunokájának, Marinak birodalmát. Sumérból később igen
sokan átköltöztek Mariba, és a Tárosz, hegyeiből lejött kőfaragók
és vasmű-velők segítségével hatalmas királyi palotát építettek.
(Ezek a Tárosz-hegyi kaszuk és sumérok még a második özönvíz
idején menekültek el Sumérból, és csak ötszáz év múlva,
Színpadda király vezetésével jöttek vissza Úr városába.
Ott Mészanipadda ifjú király felépíttette a Kr.e. 3972-ben
eliszaposodott templomot, de művét csak a fia, Annipadda királyfi
fejezte be Kr.e. 3452-ben Aléf fősámánsága alatt. Ekkor a
sumérok lassankint visszavándoroltak Tárosz, Alám és Kurdia
hegyeiből, s újra rendbe hozták a csatornákat. De a kiásott
régi városok már 10-12 pereg távolságra kerültek a Nagyvíztől,
holott az özönvíz előtt hajókikötőik voltak; a csatornák
javarésze innen indult ki. Most új csatornákat kellett ásniuk,
hogy a régiekkel egyesítve újra hajózhatóvá tegyék őket.
1 pereg távolságra 1 pereg lefutása alatt lehetett elmenni. Ez
7-9 km, 500 év alatt tehát a folyók 70-110 km iszapot hordtak
a Sumérföld tengerpartjára.) A Kurdföld fölötti Magura
hegyvidékröl még a cserepesek is visszatértek a Sumér síkságra
és részt vettek a templomok felépítésében. Kr.e. 2000 körül
azonban, hogy a feketefejűek kegyetlenkedéseit elkerüljék, a
pateszik tanácsára visszamenekültek Asszó-Úr és Mari városába.
Mari királynő birodalma a legnépesebb Sumér állam lett.
Csiripúla-Umma elmenekült lakosságából került ki Asszó-Úr
és Mari népének többsége. Kisebb csoportok a Van-tó környékén
erdőírtással foglalkoztak, hogy Mari város részére fát
termeljenek ki, de sokszor összeütközésbe kerültek a hurri törzsekkel,
ezért hét ács család az Eger folyó forrásvidékére költözött.
Innen úsztatták le a farönköket a nagyobb Egerfarmos folyóba,
hogy 2 ács irányításával Mari városba kerüljenek az építkezésekhez.
Visszafelé élelmiszereket szállítottak le a folyón. Az ácsok
összeházasodtak a harcias hurrita törzzel és ettől kezdve közös
munkával készítettek létrákat, vagy faragtak gerendákat
Mari város részére. Mari királyné legkisebb leány-unokája
a leghíresebb ács-gazda felesége lett. Legkissebb fia Pitihánesz,
nagy gazdagságra tett szert. A ”létra legfőbb urának”
nevezték. Pitihánesz felesége, Zeliza, szintén Mari királyné
leszármazottja volt. Kuripal, illetve Kulik sámán után ő
vette át a 125. Arvisura rovását. Ebben megörökítette a
hatok ácstörzsének hányatott történetét. Az Arvisurát a lóvija
törzs elől Orog városában rejtette el. Csak Anitás fősámán
talált rá később Hepa isten kegyhelyén, Dolunas viharisten
áldozati oltárán.
Anitás
mindig a csodálatosan csillogó szövetségi ládával indult a
csatáiba a hét ács leszármazottaiból szervezett seregével.
Öt év alatt legyőzte a hatti, a lóvija és a hurrita törzset,
és megalapította, majd erősen kiépíttette Négysas királyi
városát. Leánya, Ninurás Ordoszba vitte a 125. Arvisurát.
Ott Ninurást Kr.e. 1790-ben aranyasszonnyá választották. Anitás
utóda az unokája, a beavatott Tudó-Halics lett. Tudó-Halics a
seregébe fogadta az Ordoszból jött Gandás-féle kaszu
harcosokat. Ezek azután a négy-törzs leányai közül választottak
maguknak feleséget, s így a hettiták első szövetségesei
lettek. Utána a rokon kurdokat és a Mari népével rokon assur
törzseket hódították meg. Tudó-Halics valóra váltotta
nagyapjának, Anitásnak az elképzelését, mert a hét rokon törzsből
erős birodalmat alkotott. Tudó-Halics Kr.e. 1740-1720 között
felépíttette Hattusas várost. Az oroszlános királyi család
onnan uralkodott a hatsas-törzsön. Hattusas királyi város
mind Ordosszal, mind Káspivárral, de a tengermelléki Sumér
hajósállammal is szoros kapcsolatot tartott. Teljesen függetlennek
azonban csak az ősrégi Mari maradt meg az első Sumér
gyarmatok közül. Ezt ugyanis Mari királynő jó előrelátással,
igen erős várossá építtette ki. A Tigris folyó melléki Árpád
városból a fazekas kézmívesek egyharmada Kr.e. 3973-tól elvándorolt
az Úr város melletti Magyari településre. A másik harmaduk a
Mari birodalombeli Árpádvárba került, csak az idősebb
korosztály maradt a Zabvidéki Árpádban. Amikor Gandás Kr.e.
1749-ben megjelent Kurdföldön, Kaszu vezér már aggastyán
volt, de fiatal korában nagy tetteket vitt végbe. Például
Hammurabi babiloni királyt is ő segítette meg a Csiripúla
birodalom legyőzésében. Hammurabi az előkelőbbek lemészárlása
után a szegényekből alakított új országot. Abban aztán
Kaszu, mint hadvezér 30 évig uralkodott. Akkor azonban azzal a
kéréssel fordult Hammurábihoz, hogy a túlságosan meleggé váló
időjárásra való tekintettel engedje meg, hogy Csiripula és
Umma népével Úz országából hidegebb éghajlatra, Árpád városába
távozhasson. Hammurábi ehhez hozzájárult és emlékül egy törvénytárat
ajándékozott Kaszu vezérnek, hogy ennek alapján uralkodjék
az úz nép fölött. Amikor Hammurábi babiloni királyt asszír
és hettita támadás érte, újra Kaszu vezér népének a segítségét
kérte. Kaszu vezér Gandást nevezte ki összbirodalmi fővezérnek.
Gandás Kr.e. 1746-ban hadai élén meg is jelent Babilóniában
s az ő vezetésével legyőzték az asszírokat. Gandás, kasszu
harcosaival együtt benősült a babilóniai családokba. Ő maga
társuralkodó lett királyi felesége oldalán. Zimrilin, Hammurábi
egyik ellenfele ekkor hagyta el Mari birodalmát és úz országbeli
híveivel a Tárosz hegy térségébe vándorolt. Orog, Zimrilin
fia átkelt a Nagyvízen, de népének másik fele kerülővel
Kerece szorosán át Nagypályi vezetésével az “Új Ataisz”
szigetére ment és ott gyarmatot alapított (Krím félsziget).
Uralmi
villongások miatt az úz földi szumérok átkeltek a Nagyhegyen
és Magyarkától a káspivári tóig terjedő részen telepedtek
le. Itt a szavárdiak népével keveredtek és megalapították
Szavárd-úz országot. Gandás tyumenjei mindenkor az erősebb
mellé álltak, s így sikerült a Nagyfolyók birodalmaiban
mintegy 300 évig kezükben tartani a hatalmat. A káspivári vezéri
vetélkedőn Hikszosz szavárd-úz ifjú lett az első. Erős
hadsereget szervezett és Gandás egykori hadának utódaival átvette
a Hatalmat. Sumér, babiloni, kurd, asszír, hettita, kasszu és
szavárd erőket egyesített a 24 hun törzsszövetségi haderején.
Ezek lovasságával jelent meg a Híres-kapuban s megverte a fáraók
seregét. Ekkor találták meg Mariban a 125. Arvisurát. A sámánifjakkal
lemásoltatta, majd az eredetit Ordoszba küldte. Ezt a
hadsereget Hikszosz fővezérről hikszoszoknak nevezték, bár
az új sereg hét ország kasszu lovas legénységéből alakult.
Az összekötő kapocs a szavárdi-úzok voltak közöttük. A
hikszosz néven ismert nép belső magvát tehát a világtörténelemben
máig emlegetett Csiripula-Umma népe képezte. Ők rendezték Hétvárosban
Kr.e. 1700-ban a Nagyszalát. Ezen az úz nép beavatottjai döntöttek.
A Kr.e. 1700-tól Kr.e. 1680-ig tartó Nagyszala igen elhúzódott,
mivel messzeföldröl kellett várni az érkezőket. A kaza nembéli
Hikszosz ugyanis csak kaza-hun földön, Bothon térségén
tarthatta meg a Nagy-szalát, mégpedig “kos” holdhónapban.
Viszont a Vízöntő Holdhónap kezdetén Kr.e. 1974-től 1948-ig
már majd a Vízöntő Nagyszalára került sor. Ez a béke jegyében
zajlott le, ami azt jelentette, hogy a jövőben minden vitás kérdést
lehetőleg békésen kell megoldani. Mert mindig jobb, ha az államok
nem ellenségeskedéssel, hanem békére törekedve igyekeznek
rendezni a vitás kérdéseket. Csiripula-Umma még ökrös-szekerekkel
jutott el Asszó-Úr és Mari városáig. De amikor a sumér-földi
úz nép a továbbiakban összeházasodott a kaszu lovas társadalom
úz származású tagjaival, a tovább-vándorlás során már lóvontatású
szekerekkel folytatta útját.
Esténként
a fejedelmi család Gilgames szent tüze mellett, melyet a tűzőrző
leányok gondoztak, a harcosok énekét hallgatta. A fiatalok az
ősökről szóló mondákat, regéket énekelték, megemlékezve
mindig az Égiek segítségéről is. A tábori őrségek tüzeinél
pedig rendszerint reggelig folyt a mese-rege-monda, hogy el ne
aludjék senki. Hajnal hasadtával pihent harcosok váltották
fel az őrséget. Szítás-fürdés után, ha úton voltak, tovább-indult
a tábor. Középen egy díszes szekéren vitték a szent tüzet.
Az ordoszi úz lovasok védő állata a medve volt; Gilgames leszármazottaié
a szelíd király-oroszlán. Gilgames népének tűzőrző leányait
a kísérő úz lovasok vették feleségül. Aki megtért őseihez,
annak a tetemét elhamvasztották és hamvait a szent tűz szekerén
vitték tovább, hogyha majd letelepednek, ezeket a hamvakat is
az úz nemzetségi temetőkben helyezzék el. A szálláshelyek
mellett nagycsaládi temetők voltak. Középen a nagycsalád fejének
a sírja volt. A harcosokat fegyverükkel együtt temették el,
hogy a túlvilágon is védjék a nagycsaládot. Nyár derekán,
aratás után megtartották a hálaadó hegyiünnepet. Ez néha
egy hétig is eltartott. Ekkor adták össze az új házasokat is.
Minden esküvőt kiénekeltek. Az ifjú párok az égiek és a
fejedelmi személyek előtt esküdtek egymásnak örök hűséget
a sámánok közreműködésével.
139. Arvisura Karakó és Kuserbál
2295 rovása Kr.e. 1770-1745
SANGI LOVASFEJEDELEM
Amikor a 24 hun törzs szövetsége a kettős Hun folyó
síkságán és Ordosz térségében megalapította a szegény
hunok birodalmát, az egyik termékeny vidék a mari törzsnek
jutott, de alig éltek a marik 16 medve-toros évig az anjangi
vidéken, amikor borzalmas földrengés rázta meg Joli-Tórem földgolyóját
és a mariak kőházai mind romba dőltek. Döngölt földkunyhóik
azonban megmaradtak és fából épített szalmatetős építményeik
is kiállották Hárpia-Tórem haragját. Egy sem pusztult el közülük
a földrengés miatt, fővárosukban, Anjangban azonban 125 lélek
ott maradt a kőhalmazok alatt. Ezért a fővárosból már a 20.
medvetoros évi kalandozással kapcsolatban megindult az elvándorlás.
Virolájjal Magyarka területéről észak felé vándoroltak
Marinába. Helyükre a manysik települtek. A manysiknak Hantán
körül többször volt összetűzésük a hantikkal, ezért törzsileg
is különváltak. A visszamaradt öregebb és nagyon fiatal
marik a manysi népbe olvadtak be. Bóta fősámán alatt, amikor
a ,,Béke és rokonság” örökerejű törvényét megalkották,
egy tekintélyes kinaj főember nősült be az anjangi manysi
fejedelem családjába. Ez az új családtag Huang-Hia menekült
szekeres gazda volt. Vele jött az üldözött Hia család cselédsége
is. Ebbe a manysi-kinaj keveredésű családba nősült be Kuserbál
öccse, Sangi. Az úz származású Sangi szerette a
lovasversenyt, és új hazájában olyan 34 küllős szekereket készített,
amelyekkel minden kockázat nélkül lehetett szekeresversenyt
rendezni. Mivel Huang-Hia a Hangun jobb partján megtelepedett
100 kinaj család nemesei közé tartozott, a déli részeken élő
300 nemes kinaj család nem jó szemmel nézte, hogy idegen: az
úz Sangi került a kinaj keveredésű családba. Pedig Sangi
csak jót hozott. Például véget vetett a lóáldozatoknak és
ezzel erősen megnövelte a lóállományt. Mivel a lóra egyaránt
szükség volt a földművelésben, a kereskedelemben és a harcászatban,
Sangi magas fokra emelte a lóval foglalatoskodók képzését.
Ebben segítségére volt fősámán bátyja, az úz Kuserbál is.
Amikor
Tola lett a fősámán, Sangi már kereshette mongol harcosaival
a kinajokkal való összeütközéseket is. Tola a kinaj
hadifoglyokkal a földművelés kiterjesztése címén és hajóépítés
céljára nagy erdőségeket írtott ki. A nagy szárazság
elsivatagosodásra vezetett. Tola emiatt kalandozást rendelt el.
Sangi ezt erősen ellenezte, s végül Tola a békesség kedvéért
lovasfejedelemmé nevezte ki. A kézműves úzokat magúzoknak, a
földműves úzokat ogúzoknak, az állattenyésztő úzokat
pedig tungúzoknak kezdték nevezni. Mivel Sangi is a lótenyésztő
úzokhoz tartozott, a kinaj társadalomban is tungúz lovasként
tartották számon, de minden névnél többet számított, hogy
Sangi jól kiképzett lovasai és harci szekeresei fölényben
voltak a kinajokkal. Bóta a fősámán idejében a 100 kinaj
nemesi család a 300 kinaj családdal házasodott össze, a 200
nemesi család pedig a 400 családig terjedőkkel. Így került
Anhujból a Huang-Hia család is a Hangun (:Hoan-Ho:) folyó jobb
partján lévő kinaj főváros környékére. Onnan házasodott
be az anjungi manysikhoz, az egyik elüldözött csoportjuk után
került hozzájuk Sangi, a beavatott tunguz fejedelemfi, aki aztán
alaposan kiképezte a lovas ifjúságot. Még nagyobb lett az öröm,
amikor Tola fősámán javaslatára az Öregek Tanácsa
lovasfejedelemmé nevezte ki. Sangi a kiképzés fejében neki
juttatott kinaj hadifoglyokat nem tartotta rabszolgasorban, hanem
Anjang városában nagy építkezésbe kezdett velük. Erre használta
azokat a foglyokat is, akiket a 2274. medvetoros évben hoztak
Anjangba. Anjang várost átdöngölt falú bástyákkal vette körül,
néhol 8 ölnyi vastag falakkal, és hol 1500, hol 750 lépés távolságban
díszes kapukat állíttatott. Cserépégető kemencéket is
szerkesztett. Ezekben sok szalag-díszes, fehér, zöld és
fekete színű edényeket készíttetett, az edényeket a
kalandozások alatt messze földre elvitték a szekeresei. Minden
újabb kalandozó csoport részére háromlábú bronz áldozati
üstöt is készített. Első ténykedése azonban az volt, hogy
megszüntette a Huang-Hia család emberáldozatos temetkezési
szokását. A lovasság összejövetelén kihirdette, hogy a
hunok azért hagyták el Uruk népének fészkét, Úr városát,
mert Suhán asszony temetése alkalmával megmérgeztek egy úz
származású székhordót. Így aztán Sangi a kinaj
hadifoglyok, meg a manysi, hanti maradék törzsbeliek között
is nagy népszerűségnek örvendett. Megszüntette az emberi lábszárcsontból
való jósolást is. Csak a teknősbéka-kagylókkal való jósolást
engedte meg. Viszont pártolta a sárkánycsonttal való gyógyítást.
A hadifoglyokkal együtt felszabadította a rabszolgákat is és
mindannyiukat felhasználta építkezéseinél. Faoszlopos házakat
és palotákat építtetett nyeregtetős szalmatetővel. A lakásdíszítő
tárgyak között megjelentek a márvány-szobrok. Bronzból edényt,
fegyvert öntöttek. A teknősbékapáncéllal a papok bárkinek
jósolhattak. A büntetési időt a felére csökkentette, de a
visszaeső bűnösöket életfogytig a bronzöntő műhelyekbe
vezényelte. Fellendítette a selyemhernyó-tenyésztést és a
selyemszövést. A 2295. medvetoros évben (Kr.e. 1745) Anjangnak
10 tömény lakosa volt. Az egész lakosság bőségben élt. Az
úzok medve-, és a kinajok fecske-jelvényét a városkapukon
bronzba öntötték. A kinajok szerint ugyanis a Huang-Hia család
a fecskéktől származott. Vadászat előtt szarvas
lapockacsontból jósoltattak. Rendszeresen áldoztak Joli-Tóremnek,
a Föld-istennek. Zászlóikra később a bagoly, vagy a tigris képét
kezdték festeni. A Sang dinasztia aztán a tunguz erdei tigris képével
került bele a történelembe. A 2285. medvetoros évben (Kr.e.
1755) a sámán-előzködésen Gandás lett az első. A rovás-tudományokban
azonban nagyon gyengének bizonyult. Így aztán Evenki apó első
lánya, Káspi lett az első. Ő volt az, aki bátyjával,
Sangival együtt az úzoknál meghonosította a rénszarvas-pásztorkodást.
Gandás megkérte Káspi ifjúsági aranyasszony kezét, de a házasságot
Evenki apó is, Sangi is nagyon ellenezte. A 2290. medvetoros sámánképzésen
Tevel vitéz lett az első. Ő aztán elnyerte Káspi kezét. Az
ordoszi aranyasszony-kegyhelyen tartották az esküvőt. Rögtön
utána másnap hajnalban már útnak is indultak újabb kalandozásra
Sangi alaposan felkészített lovas seregével. Mivel az elvonuló
ifjúságnak több, mint a fele kun törzsbeli volt, Ajak-Tórem
jelét varrták a zászlójukra. A rima-lányok mintaképe Kaltes
asszony volt.
A magúzok
és tungúzok nem vettek részt a kalandozásban, ezért Káspi
aranyasszonynak egy jól felszerelt oguz lovasság lett a kísérője.
Ezek népesítették be aztán a Káspiról elnevezett Káspi-tó
környékét. A Káspi-birodalomnak az volt a feladata, hogy
Sangi-féle képzésben részesült lovas sereggel segítse Gandás
kasszu birodalmát. Gandás ezt a birodalmat 20 töményének
rima-lányairól nevezte el. Sangival megegyezett abban, hogy az
új hun törzsszövetség birodalmát 3 kaganátusra osztják. Káspi
birodalma a Sangi-féle lovassággal meg is szilárdult, de Sangi
hozzáfogott a folyami hajózás ki-fejlesztéséhez is. Tolának
dél felé irányuló kalandozásai is erősen növelték a
hadifoglyok létszámát. Sangi mindenben ésszerűen használta
fel a neki jutó foglyokat, s birodalma a terraszos és öntözéses
földműveléssel is állandóan gazdagodott. A mongol Tola
birodalma viszont a sok erdőirtás, és a szárazság miatt mind
jobban tönkre ment. Sangi első fia, Uvacsán sok mindenben segítségére
volt Evenki nagyapónak. Már 15 éves korában nagy rénszarvas-nyájai
voltak. A tunguz állattenyésztők őt jelölték ki sámánképzésre.
Az oguzok fővárosában, Topra-Kalában hatalmas lóállás épült.
Ennek zászlótartóján az ogúzok jelvénye, a bölény ékeskedett.
Amikor a hun törzsszövetség lovas társadalma segítséget küldött
Gandásnak, Sangi Magyarka térségéig kísérte a felvonulókat.
Közben megtekintette az első fia részére épített, Derbent várát.
Ez lovas harcosok és sámánok képzésére épült. A titkos
Arvisurák szerint JÁDÉ: az Égiek megbízásából minden terület
megművelésének és minden helyes kapcsolat megteremtésének
az istene. Feladata volt a lehető legbensőségesebb összeköttetést
megteremteni az égi hatalmasságok és az emberek között.
Amelyik földi halandó ezt felismeri, az bölcs. A bölcsek fel
tudják ismerni a föld, víz, tűz, fa és a fémek egymásra
utaltságát. Az Égiek teremtette világmindenség örök mozgásban
van. Az Ég és a Föld apja és anyja a “tízezer lénynek”.
Az elemekkel való harcnak azért tízezer, vagyis 1 tyumen az
alapja, mert tízezer fő, ha akar, mindent el tud érni. A
fekete hunok szerint ez az 1 tömény harcos elmehet a világmindenség
bármelyik pontjára, s ott életben marad. Az embereken az Ég
uralkodik. Aki jót cselekszik, arra százszoros szerencsét áraszt,
de aki rosszat követ el, azt aszállyal, rossz terméssel és
mindenféle zűrzavarral sújtja. Bár, ha akar, irgalmas is tud
lenni. Az Égiek a beavatottaknak bepillantást engednek a lét
titokzatos összefüggéseibe. Tarturi beavatott aranyasszony a
Fuhi bölccsel való házasságkötése alkalmával bebizonyította
a 100 és 400 család nemesei előtt, hogy a Föld és az Ég változásai
átmennek egymásba, s ezzel segítik elő a létet. A világmindenség
a mozgó Égből a változó Földből és a Szellemvilágból áll.
A Szellemvilágban nincsenek határok. 5 részre oszlik a Felső-égre,
a bölcsek által látott Égboltra, a változó Földre, a belső
földi kincsekre és a belső ős-kezdetre. A középső világban
sohasem szabad megakadályozni, hogy az emberek agyából
kipattant istenek, a jó és rossz szellemek népesítsék be a
Földet, és nekik áldozzanak. A csillagok figyelő atyja minden
tekintetben támogatja a nemeseket abban, hogy a Föld titkainak
fürkészésében elöl járjanak, és az embereket tájékoztassák
az Ég-Föld, valamint az 5 elemi létezés és az égiek összehangolásának
dolgairól. A beavatottak nemesei kötelesek a nagy bölcsek
alkotásait minden pusztulástól megmenteni. Máskülönben az
utódoknak nagy fáradsággal újra fel kellene fedezniük az Ég-Föld
bölcseinek igazságait. Az Ataiszról elszármazott nemeseknek
soha sem szabad egyéni érdekek miatt egymás ellen fordulniuk,
mert akkor az Égiek vívmányai megsemmisülnek. Az Ég, Föld
és Szellemvilág nemzette tízezer lény biztosítja a 24 hun törzs
szövetségének fennmaradását. Kuserbál fősámán nyugodtan
halt meg a 2295. medvetoros évben, mert Sangi lovasfejedelem
tunguz származása ellenére is összhangba tudta hozni a hun törzsszövetség
s a 100 és 400 kinaj család nemeseinek érdekeit és terveit
A GÓBI SIVATAG KELETKEZÉSE
(A 140. Arvisurából)
A 2280. medvetoros évben (Kr.e. 1760)
a fősámáni méltóságra jelöltek közül Tola lett az első.
Az új fősámán úgy vélekedet, hogy a 24 hun törzs szövetségének
birodalmi határait nemcsak északra, hanem déli irányban is ki
kell terjeszteni a kitajok, más néven kinajok rovására. Tola
tehát évről évre megújuló kalandozásokat vezetett a
kitajok szállásai ellen. Minden kalandozásból tömérdek
szolgával, kinccsel, szarvasmarhával tértek haza. A kitajok
nem voltak felkészülve ilyen támadásokra, hiszen a hunok
eddig Bóta sámánsága idejétől a “rokonság” és vele
együtt a “béke” jelszavát hirdették. A mongol csapatok
Tola vezetésével igen sok kinajt hurcoltak fogságba. Erdőirtásra
használták őket. Tola ugyanis kevésnek találta a legelőket.
Ezért nemcsak rab kinajok irtották az óriási területű erdőségeket,
hanem velük együtt más hun törzsek népei is. 15 év múlva
nagyon nagy szárazság égette a tájat. Kisültek a legelők, ráadásul
még a lépfene is a felére apasztotta a szarvasmarha-állományt.
De sok pásztor is belepusztult ebbe a betegségbe. Bajra baj
halmozódott. Az Öregek Tanácsa megunva Tola fősámán önkényeskedéseit,
meg az őserdők mértéktelen irtását, új fősámán választását
határozta el. Kihirdették, hogy minden törzs legkiválóbb
ifjai közül 2 jöjjön tanulni. A cél az volt, hogy aztán a
legrátermettebb átvegye a fősámánságot. Öt évig tartott
az ifjak képzése. Háború, harc nem volt közben, mert a
kinajok az előző hadjáratokban sok embert vesztettek. Elkövetkezett
a 2290. medvetoros év (Kr.e. 1750), az új fősámán megválasztásának
éve. Erős küzdelemben az Úzd várost képviselő Evenki apó
unokája, az úz Uvacsán lett az első. Az úz törzs második
jelöltje Vadna, a kardkovács volt. Uvacsán azzal előzte meg,
hogy rénszarvas fogatán behozhatatlan előnyt szerzett.
Abban az
évben korán leesett a hó, de Uvacsán ismerve az időjárás
jeleit, erre rászámított. Uvacsán tehát megkapta Joli-Tórem
“mindent-látó” kövét. Nem sokkal ezután a kézműves,
cserepes úz törzs jelentette, hogy a kinajok között erős a
mozgolódás, támadásra készülnek. Nem tévedtek, mert ha-marosan
csakugyan megindult a kinajok támadása. A csatában Vadna, az
úz törzs második sámánjelöltje hősi halált halt. Az Öregek
tanácsa ekkor felszólította Uvacsánt, hogy a beteg Tola
jelenlétében nyilatkozzék, hogyan látja a 24 hun törzs jövőjét.
Igaz, hogy a kinajok erősen készülnek a még nagyobb háborúra,
mondta Uvacsán, mégis el kellene kerülni az összecsapást, és
vissza kellene térni Bótának, az őseihez megtért fősámánnak
jól bevált elvéhez. A “Béke és rokonság” eszméje idáig
jól bevált. De Uvacsán hiába érvelt, Tola nem engedett. A
kinajok serege a következő tavasszal, nagy erővel megindult északnak.
Az első vonalban védekező mongolokat valósággal elsöpörték.
A kitaj hadak egy darabig akadálytalanul özönlöttek északra,
de a széki-hun és kaza-hun csapatok védelmi vonalánál nem
jutottak tovább. Ott a kitajok súlyos vereséget szenvedtek. Az
Öregek Tanácsa ekkor felszólította a bajok okozóját, Tolát,
hogy a kitajokat hívja meg tanácskozásra Ordoszba, és ott kössön
velük békét. Tudták, hogy a hun törzsszövetség a nagy természeti
csapások miatt nincsen olyan helyzetben, hogy hosszú háborút
tudjon viselni. A béketárgyalás az úzok aranyasszonyának,
Joli-Tóremnek a szentélyében kezdődött. kitaj követek azt kívánták,
hogy elhurcolt társaikat a hunok engedjék szabadon, mert csak
így tudják pótolni a csatában elszenvedett emberveszteségeiket.
Uvacsán javaslatára azonban úgy döntöttek, hogy azok a
kitajok, akik a mongol legelőkön akarnak maradni, szabadon ott
maradhatnak. Akik azonban közben nem családosodtak meg, azok térjenek
haza. A kitajoknak így mintegy a fele ott maradt. Két év múlva
azonban a kitajok újabb támadást kezdtek a haza nem tért
kitajok miatt. Ekkor egy teljes mongol tyumen elpusztult, de a
kitajok vesztesége még súlyosabb volt. Erre visszavonultak.
A háború
dúlta mongol területen két tyumen szarvasmarha vált gazdátlanná.
Az Öregek tanácsa úgy határozott, hogy ebből a mongolok
10000-et tartoznak átadni a második védelmi vonalban helytálló
széki-és kaza-hunoknak. A másik 10000-ből 9 ezret a kabar, úz
és baskir törzs egyenlő arányban osszon szét, ezret pedig az
ordoszi sámánok kapnak. Góbé széki-hun vezér úgy
rendelkezett, hogy ezeket a marhákat a letarolt erdők helyén
kell legeltetni. A nagy szárazság miatt azonban nem nőtt elég
fű. Góbé tehát kérte, hogy széki-hunjaival a Balhás-tó
vidékére vándorolhasson. Mikor erre megkapta a hozzájárulást,
a kaza-hunok Kaza nevű vezérének is megengedte az Öregek Tanácsa,
hogy az Altáj-Kabar síkságot határoló hegyvidékre távozzon.
A mongolok ezzel megkapták a széki-hunok elhagyott szálláshelyeit,
a Góbéról elnevezett földet. Az úzok is új szálláshelyhez
jutottak a Bajkál tó környékén. Pusztaszer vidékén a Góbé-sivatagban
csak a mongolok maradtak állatállományukkal. Ekkor tájt kezdték
a mongolok a Bajkál-tó környéki állattenyésztő úz népet
tunguzoknak nevezni. Ez rajtuk is maradt. Hétévi szárazság után
Góbé-föld legelői teljesen elsivatagosodtak. Ezt a földet még
most, a 6000-en felüli medvetoros években is Góbé sivatagnak
hívják. Uvacsán apja, Evenki apó még élt, amikor az úzok
állattenyésztő népe a nagy szárazság elől a Bajkál-tón
és a Szajánon túl levő területre vándorolt. Ugyanakkor a
manzsu nép is elindult keletre. Egy évvel utána az úz,
illetve tunguznak csúfolt pásztornép egy része Nanáj vezetésével
szintén keletre ment. Egy másik úz pásztor törzs Goldopp vezérrel
az altáji kabarokhoz vándorolt. Ezek a törzsek azóta is ott
élnek. A földművelő úz törzs is útra kelt és Urumcsi-Úzbát
térségében (a mai Dzsungáriában) látott neki az újabb földművelésnek.
Ezeket a földművelő úz törzseket szomszédaik ogúzoknak
nevezték. Az úz nép szétszóródásának legfőbb oka ezek
szerint Tola fősámán telhetetlensége volt, mert a mértéktelen
erdőírtások következtében a Gobi eddig dúsan termő vidéke
sivataggá vált. Ordoszban és Úzd-Vasvár környékén csak a
kézműves úzok maradtak. Őket szomszédaik mar-úzoknak nevezték.
Ezek szerint az elvándorolt földműves úzok, oguzok, az állattenyésztő
úzok, tunguzok lettek. De olykor használták rájuk a régi
nanaj és goldopp nevet.
KÁSPIVÁR BIRODALMA
(A 140. Arvisurából)
A 2285. medvetoros évben (Kr.e.
1755) a sámán-vetélkedésen a kunok két
ifjú lovasa Köncsög és Gandás lett az első. Az elsőséget
azonban végérvényesen a másnapi pusztaszeri lovaglás döntötte
el. Ebben Gandás győzött, de a rovás tudományában nagyon
gyengének bizonyult. Ámde volt egy igen ügyes kezű rimalány,
Káspi, aki mindenkit felülmúlt szép rovásaival. Érthető,
hogy az ifjú sámánok, közöttük Gandás is, rendre
versenyeztek a szép kaszu leány ügyes kezéért. Legidősebb lánya
volt édesapjának, Evenki apónak, aki az úzoknál a rénszarvas-pásztorkodást
meghonosította. De Káspi még olyan fiatal volt, hogy Evenki apó
ellenezte a férjhez menését. Gandás se tehetett mást,
belevetette magát a Tola fősámán irányította kalandozásokba,
melyekkel Tola 3 éven keresztül sar-colgatta a kinajok birodalmát.
Roppant mennyiségű zsákmányt hordtak össze Ordoszban, de ez
nem segített azon, hogy az óriási állatállománynak viszont
már alig volt legelője. Át is tértek a bővebb húsos táplálkozásra,
de hamarosan megundorodtak tőle. Mire a 2290. medvetoros évben
(Kr.e. 1750) az újabb 5 éves sámánképzésen ismét egy újabb
kun ifjú, Köncsög, meg Gandás öccse, Tevel lett az első. Káspi
már szép nagylány lett, de az eltelt öt év alatt más változás
is történt: Jósva főtárkány kezdeményezésére áttértek
a levágott állatok húsának tartósítására. Ekkor érkezett
meg Köncsög és Gandás, beszámoltak a hegyeken túli gyalog-tartományok
hihetetlen gazdagságáról és bőségéről. Mivel Tola fősámán
és Jósva főtárkány is fiatal volt, örömmel fogadták a kun
ifjúságnak azt az indítványát, hogy azt önként vállalkozó
lovasok és harciszekeres csapatok induljanak el kalandozó útra
az újabban felfedezett tartományba. Evenki apó ekkor már nem
tudott kibújni Káspi férjhezmenetele alól, mivel leánya
megnyerte a Pusztaszeri Nagy-süánt is. A leány Tevel sámánt
választotta férjéül. Egyidősek voltak, és az ötéves sámán-képzés
alatt nagyon meg is szerették egymást. Káspi ezalatt tovább
fejlesztette rovás-tudományát. A nagy győzelem után örök hűséget
esküdtek egymásnak Joli-Tórem kegyhelyén, az aranyasszony
palotájában, a következő hajnalon pedig Köncsög és Gandás
vezetésével elindultak a kun ifjúság legnagyobb kalandjára.
Ordoszból csak egy tyumen lovas kelt útra, de mire az avarok szállását
elhagyták, két tyumenre nőtt a számuk. Tola fősámán az Öregek
Tanácsával együtt hozzájárult ahhoz, hogy a Nagy-süán győztese
felvegye a Káspiros nevet, és az elvonuló ifjúság tárkánya
legyen. Káspirosnak első dolga volt, hogy Gandás és Köncsög
első kalandozásának adataiból megállapítsa, mit tud az
Arvisura a kalandozó ifjak által emlegetett gyalogos birodalomról.
Kitűnt, hogy a Kaszu nevű oguz törzs jó kétszáz medvetoros
évvel ezelőtt megtelepedett a rokon kurdoknál, s alapos része
volt a gazdag Csirula birodalom megsemmisítésében. Ennek során
Hamurápi, akit ogúzok segítettek, az uralkodó réteget lemészároltatta,
kincseiket Bábelbe szállíttatta, a szegényebb népet pedig
szolgáivá tette. Kaszu vezér meglepődött azon, hogy ők megértik
Úr és Csirula város szegényeinek beszédét, akik a következőkről
számoltak be: Népünknek azért kellett elpusztulnia, mert a dölyfös,
művelt gazdagok irtóztak a gyermekáldástól. Hogy kényelmüket
biztosítsák, utódaikat vízbe fojtották, s kényelmesen, jómódban
élhettek kedvteléseiknek, a művészeteknek és tudományoknak.
Hamurápi így a harcias oguzok segítségével könnyen legyőzhette
a kényelmes élethez szokott agaba-féle népeket. A megmenekültek
később egybeolvadtak a kaszu rokonokkal, de nem tettek le arról
a céljukról, hogy visszaszerezzék elvesztett birodalmukat.
Ennek a reménye csillant fel Gandásék megjelenésekor. Gandásék
elindulása előtt az ordoszi Aranyasszony-kegyhelyen a 24 rimalány
közül húszan esküt tettek arra, hogy eleget tesznek a Földanya:
Joli-Tórem akaratának, megmentik Úr városának népét a
teljes pusztulástól. Káspiros, Tola parancsára vállalta a
140. Arvisura rovását: ebben megörökítette a húsz rima-lány
eskütételét. A húsz lány Káspiros vezetésével, Araliz,
Banájis, Ardóka, Besnyőke, Abossa, Csobánka, Dengizék,
Daboska, Csohányka, Kurtániz, Keszöke, Mágocsa, Kajdocsa,
Gordácska, Madocsa, Tömörke, Zabiga és Kálizka a húgával,
Tyimeskével. Az Öregek Tanácsa a kalandozók vezérévé Gandás
kun sámánt tette; vezető sámánná pedig Zaránd kaza-hun sámánt
választotta, aki három fiával indult el. A rima-lányok vezére
Káspiros volt, de a tárkány-teendők ellátásával Káspiroson
kívül, mint helyettes‚ Araliz is meg volt bízva. Só ellátásról
mindig a helyettesnek kellett gondoskodnia. A nyílhegy kovácsok
vezetője Káliz volt, a kerék-és kocsikovácsok, meg a patkoló
kovácsok vezetője Szemlő sámán lett. Amikor a kaszu törzs
megsegítésére összeállított sereg kiindult Ordoszból,
10000 lovas, 100 harc-kocsi, 150 tárkányszekér, 10 kővető és
10 homokfutó tisztelgett Tola fősámán és a Vezérek tanácsa
előtt. Az összlétszám 10520 harcos és a csere-és ajándéklovakkal
együtt 12000 ló. De mire a Bolhás tó partján Gandás számbavette
seregét már 21245 harcos és 29812 ló tartozott a parancsnoksága
alá.
A Bolhás
tóig a 24 hun törzs szövetségének őrhelyei minden támogatást
megadtak a kalandozóknak és sókészletüket is teljesen feltöltötték.
Innen kezdve azonban a ritkábban telepített őrhelyeket már
meg kellett erősíteni. Közben a rima-lányok mind férjhez
mentek, Zaránd fősámán adta rájuk az áldást a Tóremek nevében.
A Nagy tó partján új őrhelyet kellett alapítani a sóellátás
biztosítására. Ezzel Araliz tárkányt bízták meg: őrséget
állított fel, majd Kálizka a nagy melegtó mellett a tárkány-teendők
és az összeköttetés ellátására további 23-at. Így aztán,
mire elérték a nagy hegyeket, a létszám 20618 harcosra és
28216 lóra csökkent. Ettől kezdve már a kaszu harcosok biztosították
a segítségükre küldött hun sereg útját, de Gandás a Káspiros
által megállapított adatokra való tekintettel még ekkor is
hagyott egy-két helyen további őrséget, hogy az Ordosszal való
összeköttetés feltétlenül biztosítva legyen. A kaszu és más
rokon törzsek határtalan örömmel fogadták a hun törzsszövetség
lovasait és fővárosukban, Asszó-Úrban Gandást a rokon törzsek
fővezérükké választották. Gandás két kiképzőtábort létesített
Daboska és Paripa néven. Itt folyt a harcikocsisok és a kővetők,
valamint a lovasok kiképzése. A két kiképzőhely között felállították
a hun csapatok gyülekezési sátortáborát, a harmadik
Pusztaszert. A 2292. év nyarán (Kr.e. 1748) Káspiros főtárkány
már azt jelentette Tola fősámánnak, hogy az egyesített hada
6 tyumen lovasból s 4 tyumen harckocsis és gyalog tyumenből állnak
Gandás vezérsége alatt. A tárkány-teendők és a gyógyítás
ellátására szükséges személyzetet a rima-lányok állították
össze. A hun hadsereg tagjai Zaránd és Gandás kivételével házasságra
léptek, s így a hunok a legszorosabb kapcso-latba kerültek a
rokon törzsekkel. Bár minden rima-lánynak hamarosan gyermeke
született, a 10 tárkány-helyre mégis mindig tudtak szabad
rima-lányt beosztani. Zaránd megalakította az Öregek Tanácsát,
egyelőre csak 7 főből. Tagjai voltak: 2 kurd és 2 kaszu vezér,
továbbá Gandás, Zaránd és Káspiros főtárkány. Hamurápit
asszir támadás érte. Erre Babilon a kasszuk segítségét kérte.
Gandás fel is vonult teljes haderővel, s az asszir támadást
előbb visszaverték, majd a harciszekér haddal a támadókat
teljesen megsemmisítették. A győzelmi ünnepségen Gandás
beházasodott a fejedelmi házba. Később a 2294. medve-toros év
(Kr.e. 1746) nyarán hadserege élén családi viszályok miatt
újra megjelent Babilonban, s a gyengébb felet legyőzve átvette
Babilon felett a hatalmat. Az Öregek Tanácsát átszervezte 10
főre: ezentúl egy szumir, két akkád, két kaszu, két kurd, két
kun és egy úz tagja lett. Zaránd fősámán ennek már nem
lehetett tagja. Már előbb meghalt. A Zab folyó mellett temették
el, Zaránd kegyhelyen.
A hatti és
asszir betörések gyakran megismétlődtek. Ezért Gandás kénytelen
volt Ordosz segítségét kérni. Az ordoszi Öregek Tanácsa küldött
is tíz tyumen lovas segítséget. Ezek Gandás vezetése alatt
elfoglalták a hatti és asszir városokat és gazdag zsákmánnyal
tértek vissza Ordoszba. Gandás alatt erősen megnövelték a lóállományt,
az meg tovább növelte Gandás hatalmát és tekintélyét, hogy
az Araliz és Káliz-féle tárkány-szállásokkal az összeköttetést
biztosítani tudják, tevecsoportokat küldtek kelet (Ordosz) felé.
Ennek a zsákmánnyal hazatérő vegyes karavánnak Tevel vezér
volt a vezetője, ezért a hunok ezt a szívós sivatagi állatot
játékosan tevének nevezték. Gandás 20 tyumen lovas-körzetre
osztotta megnagyobbodott, megerősödött birodalmát, de alapja
továbbra is a vele elindult harcosok serege maradt. Vezérei benősültek
a Hamurápi uralkodóházba, s így trónviszályokra nem került
sor. Jólétben uralkodtak Ordosz segítségével. Egy asszir betörés
alkalmával Barzán kurd rovósámán elvesztette a 140. Derbent-féle
Arvisura-rovást. Ebben volt megörökítve a Gandás babilóniai
uralkodó megsegítésére küldött lovas tyumenek beosztása.
Alig egy éve volt Gandás Babilónia uralkodója, a 2295.
medvetoros évben (Kr.e. 1745) Tola önknyes intézkedései
alapján nagyarányú erdőirtások kezdődtek. Ez lassankint
arra vezetett, hogy a legelők helyén a nagy szárazság miatt
homoksivatagok keletkeztek, s mind az állat-mind emberállomány
menekülni kezdett nyugat felé. Akik meg ott maradtak, azok
mindenféle járványos betegségnek voltak kitéve. A lépfene a
hunok állatállományát a felére apasztotta. Viszont a menekülő
harcos ifjúság Gandás seregébe ment át, s ezzel Babilónia
lovas hadereje félelmetesen megnövekedett. Az ordoszi sámánképzésen
már két-két kaszu és kurd ifjú is megjelent. Ezek a 2300.
medvetoros évben (Kr.e. 1740) mint sámánok tértek haza. Gandásnak
ekkor már volt annyi hadereje, hogy egy tyumen harcossal részt
vett a kinajok elleni nagy csatában.
Az úz nép
három részre való válása után a maruzok Ordoszban maradtak,
a tunguzok észak felé és keletnek húzódtak, az oguz törzsek
pedig nyugatnak vették az irányt, és birtokukba vették a Káspiros
által megjelölt településeket. Megalapították Araliz városát.
Az Aral tavat erről nevezték el. A nagy meleg tavat Káspirosról
Káspi tónak. Viszont a kunok és a jászok Káliz tónak hívták.
Gandás idejében Köncsög lett a fősámán a kasszó-kurd városban,
Asszó-Úrban. Tevel halála után az oguzok Káspiros
fejedelemasszonyt választották meg vezérüknek Káspi-fejedelemasszony
néven, hálából azért, hogy páratlan tárkány szervező-képességgel
megszervezte a termékeny földön az oguz birodalmat. A 2305.
medvetoros évtől (Kr.e. 1735) a 2350. medvetoros évig (Kr.e.
1690) uralkodott itt, Ordosz irányításával. Rima-lány
fogadalmát is valóra váltotta: hét fia és hét leánya született.
Ezek a parszi-szkíták és pamir-szkíták vezetőinek
gyermekeivel kötöttek házasságot. Hosszú uralkodása alatt
az övéi benépesítették a Káspi-tó térségét. Káspi
fejedelemasszony első fia, Derbent a 2405. évi sámánképzésen
első lett. Az Öregek tanácsa megengedte, hogy a hírtelen
meghalt Köncsög, helyett ő viselje a káspi-kasszu fősámáni
tisztséget, és tagja legyen mind a babiloni mind az ordoszi Öregek
Tanácsának. Ata-Isis akaratának megfelelően erős összekötő
kapoccsá vált a hun törzsszövetségben. Ata-Isisnek két fia
volt: Sis-Tórem és Morduk-Tórem. Morduk, Enlitt asszonnyal együtt
a kasszu és a szumir kurd törzsnek volt a védelmezője. Az
oguz harcosokat azonban Morduk-Tórem és Enlitt asszony
Babilonban kényelmes gazdag élethez juttatta. Ott Tóremjük
Horka, szent állatuk pedig a bölény lett. Derbent fősámánságának
idején Gandás még 4 medvetoros évig élt. Ez alatt teljesen
átszervezték a babiloni és a káspi haderőt. A sereg neve szkíta-párszi
helyett kasszu-szumir lett. A kasszu haderő 20 törzsből állott.
Mindegyik egy-egy rimalány-tárkány nevét viselte. Három törzs:
Aralis néven az Aral tó partján, Káliz a nagy meleg tó
keleti oldalán; az úz Káspiros törzs pedig a Káspi-tó
napnyugati oldalán telepedett meg. A kunok a nagy meleg tavat Káliz
tónak, az úz, majd később az oguz törzsek is Káspi-tónak
nevezték. A 24 törzs szövetsége által elfoglalt terület déli
részén Gandás babilóniai király, halála után 3 kaga-nátus
alakult. A Tola miatt bekövetkezett nagyarányú elvándorlás
eredményeképpen az itteni lakosság nagyon feltelítődött hun
törzsszövetségi népekkel, s belőlük alalkult a kasszu-kurd,
a Parszi-szkíta és az Ogúz-kun kaganátus. A 2320. évi (Kr.e.
1720) ordoszi medvetor nagytanácsán Derbent fősámán a 140.
Arvisurában lerótta a Gandás koráról írt “nagy idők hős
énekét”. Derbent Uvacsán fősámán látogatását várta az
édesanyja tiszteletére épített Káspivárba. A vár alapépítménye
az avarok földvárrendszere volt, felső részét az úz kőfaragók
építették, Uvacsán fősámán az Öregek Tanácsával együtt
elámult a vár láttán. Ez a vár lett a hun törzsszövetség
büszkesége. Az Öregek tanácsa úgy rendelkezett, hogy a 2319.
medvetoros évben meghalt Kasszu fejedelem helyére ne nyomorékká
vált fia, Burony kerüljön, hanem az ogúz lovasok birodalmának
legjobb és legesze-sebb lovasa. Így hát a Káspivár alatti síkságon
6 tyumen lovas versengett az elsőségért az Öregek tanácsa,
Tola, Uvacsán és Derbent előtt. Mire a nap leáldozott,
Barnabur ogúz lovas vívta ki az elsőséget. Az ifjúság
azonban ebbe nem nyugodott bele, és a fiataloknak sikerült elérniük,
hogy a második holdtöltekor Araliz földvára előtt újabb
lovasversenyt rendezzenek. Ennek a győztese a hunok legjobb
lovasa, Dorozsma lett. Utána az ifjúság bevonult Daboska és
Paripa lovastáborába és a következő holdtöltét várta. Végre
Káspi fejedelemasszony és Uvacsán fősámán előtt 10 tyumen
ifjú részvételével megkezdődött a legizgalmasabb
lovasverseny. Ez Barnabur, Dorozsma és Urami között dőlt el.
Végül is Barnabur lett az első, Urami a második és Dorozsma
a harmadik; de fontos szempontok azt kívánták, hogy a kitűnő
rovósámánt, a nyomorék Buronyt válasszák Asszour fősámánjává.
Fejedelmi
neve második Barnaburony lett. A három győztes az új hikszosz
tyumennel kiegészítve megalapította Asszur lovasbirodalmát.
Az összekötő kapocs szerepét a Nagy tó partján székelő Káspi
fejedelemasszony töltötte be, s ez már csak azért is természetes
volt, mert a három győztes az ő leányai közöl választott
magának feleséget. Mivel a nagy szárazság miatt egyre több
és több lovas vándorolt el a Hanguny folyó térségéből, a
2340. medvetoros év (Kr.e. 1900) nyarán megtartott lovas-számláláskor
Káspi fejedelemasszony már 28 tyumen állandó lovasharcost
jelentett Ordoszba a fősámáni szék új tulajdonosának, Riga
fősámánnak. Ekkor már Derbent, Káspivár fősámánja is több
harcossal rendelkezett, mint Ordosz, de mivel Káspivár szükség
esetén mindig megsegítette Ordoszt, a kinajok nem mertek újabb
háborút kezdeni Ordosszal. Káspivár környékén Joli-Tórem
ünnepén minden nyáron vásárt rendeztek. Ezen találkozott a
hatalmasra nőtt hun birodalom minden rétege. Eljöttek minden
évben második Barnaburony 28 tyumenjének lovasvezérei is.
Ennek a Káspivári ünnepnek a fénypontja a bölénytor volt. Már
az ogúzok is áttértek a bölény-tiszteletre. Káspi a kisebb-nagyobb,
határmenti csete-patékban foglyul ejtett, hadifoglyokkal felépíttette
Derbent várát. Derbent fősámán eztán szükség esetén
innen, a saját nevét viselő várból siethetett segítségére,
a hun törzsszövetségnek.


|