14.
288. Arvisura Mikó-Halics rovása
769-805 között
AZ AVAROK KETTŐS BIRODALMA
Amikor 453-ban a hunok a Jász síkságról visszavonultak, a hun
birodalom keleti részébe, csak Deédes aranyasszony és Csaba
maradt Atilla birodalmának nyugati részén. Az avarok ellentétbe
kerültek a hun törzsekkel és visszavonultak Bugátba. De a
kinajok nyomására a keleti avarok éppúgy kimozdultak, mint a
nyugatiak. Elhagyták a Hangun folyó és Ordosz vidékét. Mivel
a keleti avarok a zsuánok közelében éltek és közöttük többségben
voltak a zsuán törzsbeliek, a kinajok őket is zsuánoknak
nevezték. Ezek a keleti zsuán-avarok 500 körül a nyugatiakat
is magukkal ragadták, és a Bugáttól Káspivárig terjedő részen
telepedtek le. Itt érte őket az altáji törökök támadása.
Ez aztán az ugorok alapította Kazár birodalomba üldözte őket.
550 táján azonban kivonultak a kazárok fővárosából, Bakárból
és nyugatra vonulva, Bizánc közelébe kerültek. 558-ban velük
szövetségre léptek a Bolgár-Ogur birodalom ellen, és azokat
magukkal ragadva, a Ten és Tenisur vonalán túl eső tájakra,
nyugatra vonultak. Itt 562-563-ban megtámadták a frankokat, úgy,
hogy azok kénytelenek voltak Bizánctól segítséget kérni.
Alboin, a bárdok királya szövetségre lépett az avarokkal a
gyepidákok ellen. A gyepidákok legyőzése után a bárdok (longobárdok)
elhagyták a Pannonföldet és nyugatra vonultak. Baján fővezér
4 törzsét hátrahagyva 567-582 között 5 törzzsel bevonult a
Jász síkságra és teljesen magához ragadta a hatalmat Atilla
volt birodalmában. A pannon honfoglaláskor a görögök a dunántúli
részekről délre vonultak, de Sirmium városában elég sokan
visszamaradtak. Ezek erre az időre meglehetősen elszaporodtak
és ellenálltak az avaroknak. A kutrigurok előőrsei Dunaszekcsőnél
átkeltek a Dunán és elárasztották a Dunántúlt. 15 évi
ostrom után elfoglalták Sirmiumot. Az avarok 5 törzse ezután
elfoglalta az egész Pannonföldet egészen az Encs vídék
gyepiig. A legyőzött tarkósok és más ottani népek elismerték
az avar fennhatóságot és a görögökkel együtt adót
fizettek az új Égi birodalomnak. Az avar vezetőség a régi Lébényi,
illetve az új Tépe-i egy-igaz Isten hiten voltak. Hittek vallásuk
égi eredetében.
A többi
törzsüknek azonban megengedték, hogy mindenki higgyen a saját
istenében, vagy isteneiben, csak azt követelték meg, hogy
mindenki ismerje el az egy-igaz Isten Égi birodalmát. A több-isten hívőket
a határvédelmi bánságokba helyezték el. Atilla meggyilkolása
után az igazi avar vezetőség soha sem találkozott idegen
hatalom követeivel, hogy elejét vegyék az ilyen merényleteknek.
A nyugati Égi birodalomban a lébényi előőrs mindenben
elismerte a tépei rendelkezéseket; a keleti birodalom azonban
szigorúan kitartott a mordvin Polen tavai irányítás mellett.
Ez minden szellemi hatalmat az éltető Gabona istennek: a Földanya
éltető erejének tulajdonított. Ezért az uruki-mani egyisten
hívőknek nem egy tábora nyugatra távozott és az avar
birodalmat erősítette. Bár így a lébényi felfogás erősbödött,
a lébényiek mégsem kerültek soha ellentétbe a tépeiekkel.
Baján a perzsa szövetségben bízva vonult be a Pannonföldre.
Hatalmát Sirmiumon keresztül jó messzire kiterjesztette dél
felé és birodalmának hamarosan közös határa lett a görögökkel.
Az avar-perzsa barátsági szerződés a magyarázata annak is,
hogy az avarok terjeszkedése már 578-582 között erős ütemben
megkezdődött Bizánc felé is. Sirmium elfoglalása után
aranyban, ékszerben és selyemben hadisarcot követeltek a görögöktől
is. 585-ben tartották az Égi birodalom tépei tanácskozását.
Itt rendelték el a déli bánságok felállítását. Ezekbe a
bánságokba csatlakozó törzsek kerültek. De mivel a görög
harcok sok veszteséggel jártak, a 600-as Nagyszalában már arról
tárgyaltak, hogy kikkel védjék meg a déli határokat. Az ott
élő pannon és hun maradékokat nem akarták kitenni az örökös
görög-avar háborúskodásnak. A németek szálláshelyeiről
ki-üldözött tótok (Eszék utódai Alpár bíztatására
tiltakoztak az engedély megadása ellen, de a többség Pécsett
úgy döntött, hogy) ha örök hűséget esküsznek, átvonulhatnak
Délre. Alpár, Bajánnal szemben azt sem helyeselte, hogy a határőrizetbe
felvegyék őket. Pozsáló fősámán azért nem látta
helyesnek, hogy a három Istent hívő álnok keresztény papok
izgatni fognak az Égi birodalom egyistent hívő lakosai ellen.
A végén Alpárt megmérgezték.
A
sorozatos görög-perzsa háborúkat a Bizánc császárai csak
úgy tudták viselni, hogy évi adót fizettek az avaroknak. A késedelmet
nem egy esetben háborúskodás követte. Heraklios császár békéje
folytán 619-től 623-ig a császár csak olyan magas adó fizetésével
tudta kielégíteni az avarok követeléseit hogy a bizánci császárság
megingott tőle. A római pápaság a szláv határőrök keresztény
hitre való térítését kezdte el az avarok ellen. De
elrendelték Bizánc megsegítését is. Ekkor, 626-ban, a
tengeren és a szárazföldön győzött Bizánc. A konstantinápolyi
vereség hatására a szláv népek fellázadtak, de az avarok vérbe fojtották
a lázadást és a határövezetekben rend lett. A szlávok megtérítését
Bizánc is, és Róma is folytatta. A megsemmisített Ugor-Bolgár
birodalomból elmenekült Kuvrát bolgár fejedelem 635-ben fellázadt
az avarok ellen, felvette a bizánci hitet és önálló államot
alapított. A szlávok belháborújában fellázadt Alcezo bolgár
vezér, a kutrigurok főnöke is, de legyőzték. Bajor földre
menekült, s itt Dagobert bajor herceg Linz tájára telepítette
le őket. Később azonban a herceg legyilkoltatta őket. A bizánci
győzelem hatására Samo szlávjai 658. táján Karinthia, Stájerország,
Alsómarótföld térségében egy rövid életű szláv államot
alapítottak, de az avarok könnyen legyőzték ezt a Róma bíztatására
alakult államot. Bizánc azonban annyira támogatta a szerb és
horvát kereszténységet, hogy ezek önállósították magukat.
Igaza lett Alpárnak, hogy kár volt a németek által kiűzött
szerbeket és horvátokat átengedni a Pannonföldön. Bizánc
ezzel megszabadult az avarok közelségétől és lehetővé
tette, hogy 680-ban a kazárok elől menekülő bolgárokkal
megalapítsák a bolgár államot. Ez ellen egy avar küldöttség
hiába tiltakozott Bizáncban. Ettől eltekintve 678 után az
avarok nem szorgalmazták az államkapcsolatok fenntartását Bizáncban.
670 táján a magyarkai uruki-mani hívők is elhagyták az Ogur-bolgár
államszövetséget, és ezzel a keleti avarok Égi birodalmában
is többségbe kerültek. Viszont a polentavi központ is szívesen
szabadult volna az egyisten hívőktől, s ezért a nyugati lébényi
központ támogatására bíztatta a magyarkaiakat. Így aztán a
Bakátból menekült Béla törzs ifjúságának vezetésével részben
a jugorosokkal a nyugati Égi birodalom, vagyis a lébényi központ
segítségére siettek. A nyugatról jövő támadások ellen elállták
az Encs-Kalágé és Ibos-Magyarhegy vonalát, uruki mani keresztény
hitük pedig megnyerte Róma és Bizánc kegyeit is. Ezzel a
magyarkai felvonultatással került be a nyugati avarok birodalmába
a magyarkai-kámai uruki-mani szellemi irányzat. Ezek után a fővezérség
a tépei körzetben tartózkodott, de az ifjúsági fejedelem a
Győr-lébényi körzetben uralkodott, a határvidéki bánságokban
pedig a fejedelmi ifjak vették át az irányítást. A nyugati
és déli hatalmakkal ők érintkeztek. Ezt a képviseltetést jól
megvalósították, és a kellőképpen kiképzett avar vezérek
Batbajántól kezdve mindig nagyon jól tudták, hogy mit akar az
avarok Égi birodalma, a nép jóléte és biztonsága érdekében.
A földek termékenyek voltak. Az avarok akaratukat a néppel
szemben érvényesíteni tudták, így a Nyugattól nem volt szükségük
semmire sem.
A 600-as
Nagyszala határozatai értelmében még nagyobb mértékben
kifejlesztették a föld alatti avar-gyűrűk rendszerét. Egy
ilyen cölöpépítményes avargyűrűben akár egy egész tömény
lovast is lehetett állomásoztatni. Teljesen átszervezték a tárkány-rendszert
is. Minden hatalom a főtárkány kezébe futott össze, hozzá
özönlött az avar hírszerzők és bánok minden jelentése.
Mivel a 626-os bizánci győzelem után Bizánc és Róma szövetsége
még nagyobb erőre kapott, az uruki-mani püspök Bécsből Győrbe
tette át a székhelyét, a jugoros-mani püspök székhelye
pedig a Van-tó melletti Tuspa városából az ősmagyar központba
Magyarkára került. Az uruki-mani és az ősmagyar vallás aztán
a 790. uruki évben eggyé vált és mindkét felekezet hitének
az alapja az uruki-mani Biblia lett. A lovasság kiképzése a csörsz-vonalon
folyt Pozsonykeszitől Kevekesziig, a gyalogosoké az avargyűrűkben.
Bizánc és Róma kérésére Tudun győri központja
beleegyezett abba, hogy a gyepüket a keresztény népek szaporodása
miatt fokozatosan vonják szűkebbre, mert ez elősegíti a földek
megművelését is. Ezt azonban sem a jugoros fővezér, sem a főkagán,
illetve az avar fővezér sem helyeselte, mert ez szerintük csak
csalétek a nyugati keresztények részéről, tudniillik azok újabb
területfoglalásra készülnek. Így az avarok Égi birodalma
630-ban három részre bomlott. Győr lett “Tudum”fővárosa,
Szavárd fővezér fölvette a görögök körében közismert
kagán nevet, Kürt fejedelem pedig Al-Bélára tette át a
beavatott fejedelmi székhelyet. Így aztán az avarok Égi
birodalma lassanként puszta, laza szövetséggé változott, de
a főkagán intézkedései még mindig végigfutottak a Tenisur
vonalán felépített Káta erődvonalon. E vezetőközpontok irányítói
voltak: 633-tól Kürt-Szavárd-Tudun 645-től Kuvrát-Avas-Alpár
658-tól Zára-Ügyes-Vargány 670-től Tarján-Orbaszár-Haram
685-től Váska-Almágy-Zemlén 700-tól Tormás-Belizár-Maróca
A legnagyobb uruki-mani vándorlást Tudval magyarkai püspök idézte
elő, aki 670-680 között a legna-gyobb uruki-mani keresztény tömeget
a Lébény-győri területre irányította, igaz, hogy ekkor is
nagy mohamedán nyomás nehezedett a magyarkai uruki-mani püspökségre.
Ekkor rendelte el Szavárd-Alpár-II. Csaba a 700-as Nagyszala
megtartását. A hun törzsszövetség megalakulásától kezdve
a mindenkori fővezérnek állandó segítségére volt az Öregek
Tanácsa. Tagjai főként az elaggott fővezérek, fősámánok,
tárkányfejedelmek, lovasfejedelmek és aranyasszonyok legrátermettebb
egyénei közül kerültek ki. A tanács legszűkebb körét
minden birodalomban a fővezér, a fősámán, a főtárkány, a
lovasfejedelem, és az aranyasszony, tehát a legfontosabb öt
személy alakította ki. A vezető személyiség tehát az öt
vezéregyéniség akaratát tolmácsolja. Az Öregek Tanácsa 25
személyből állott tehát mindig páratlan számmal vettek részt
a megbeszéléseken, hogy a többség akaratát kifejező határozat
születhessen. Külföldi követeket a vezető személyek sohasem
fogadtak; min-den határügyi tisztnek joga volt az avar
birodalom nevében fogadni a külföldieket, és rögtön intézkedni
is. Amint a Győr központtal különvált Tudun-féle avar
birodalom engedékeny lett a gyepű területek szűkítésében,
sorra alakultak meg a keresztény, szláv államok. Az avarok
feladták Boroszló, Igló, és Albán-ság területét, és
megalakult Morávia, Szlovénia, Horvátország, Szerbia és Új-Bolgária.
Nagy Károly
frank birodalma is megkezdte Róma és Bizánc jóváhagyásával
keleti terjeszkedését, a római pápaság pedig még az
arabokkal is egyezkedésre lépett, hogy nyomást gyakoroljanak a
jugoros avarok szövetségének birodalmára. 740-ben a frankok
megindították a Karatán háborút. 776-ban elfoglalták a közös
avar-longobárd bir-tokot: Isztriát és újból Karatánföld
felé fordultak. Ekkor IV. Csaba, Tard kagán és az ifjú Bős
tudun követei 782-ben megjelentek a szárazföldi Lipparingben
tartott birodalmi gyűlésen és elismerték Isztria bekebelezését,
de kifogásolták, hogy az Elbán túli szlávokat ellenük lázítják.
A frankok elismerték az Encs folyó menti 680. évi határvonalat,
de kérték az avar-longobárdok befogadását Avariába. A pápaság
titokban arra kérte Nagy Károlyt, hogy Bős tudun országát
tegye hűbéresévé s ezáltal természetesen pápai adófizetővé.
Ajiló határvédelmi tiszt, Bős tudun veje áruló lett. Bős
tudunnak minden igyekezete csődöt mondott, mert kereszténység
ide, kereszténység oda, Nagy Károly valójában csak hódítani
és gyilkolni akart. Edemen tervét alkalmazták ellene,
Pannonhalma, Győr, Veszprém és Kanizsa vonalába minden terményt
felperzseltek, hogy Nagy Károly kénytelen volt csúfos vereséggel
visszafordulni. Erre az időre esik a Kaszuk kiírtása is. Ezt a
792. évi damaszkuszi emberirtással fejezték be a pápa szövetségesei,
az arabok. Mikó tárkányfejedelem erődítménnyé építtette
ki Bécs környékét. Edemen népe felkészülten várta a
damaszkuszi menekülteket, fegyveresek sokaságával. A
legnagyobb baj az volt, hogy Bős tudun nagyon megbízott a
Krisztus utódaként tisztelt római pápá-ban. Pedig hát Bős
tudun egymaga aligha tudta volna megvédeni az avarok birodalmát
a megvadult frankok ellen. Bős tudun legnagyobb lányát, Mencsért
az eraviszkok vezére, Pilis vette feleségül. Pilist mindenki
csak Eraviszkónak hívta. 790-ben lovával leesett az Atilla-hegyéről,
és abba belehalt. Utána Men-csért Ailó longobárd vezér
vette feleségül. Ailó a Kékhegynél áruló lett, de nem átallott
kérőként jelentkezni. Mencsér első házasságából született
Zoltán nevű fia hiába tiltakozott a házasság ellen. 795-ben
esküdtek Kalágéban, de az itáliai vendégek az esküvő
hajnalán meggyilkolták. A frankok minden oldalról támadtak,
és az egyház is azonnal munkához látott.
Salzburg érseksége a Dráva és a Rába között karatán
telepeket létesített és innen küldte a pásztorbotos hittérítőket.
Azok aztán tele szekérrel tértek vissza az érsekség székhelyére.
De a passaui püspökség kimaradt a jóból és a bajor grófokkal
egyetértve szlávokat telepítettek a Rába fölötti területre.
Keszt aranyasszony a győri-uruki-mani püspököt küldte Nagy Károlyhoz
bőséges ajándékokkal és védelmét kérte a szláv betelepítés
ellen. Nagy Károly ekkor Bős tudun Zoltán nevű unokáját
tette meg ifjúsági tudunnak; ahogy a papok tévesen írják:
Zotan avar tudunnak. Átkeresztelkedése után Szavaria és
Petronell között telepedett le népével édesayjának, Mencsérnek
eredeti birtokán. Pelsőc beleegyezésével azonban ez a
Zotannak elkeresztelt Zoltán bő állandóan a nagyanyjánál,
Keszt aranyasszonynál tartózkodott. Ott az uruki-mani
szerzetesrendben tudunná képezték ki. De Zoltán bő, mint
tudun csak 795-805 között uralkodott. A római katolikusnak
megkeresztelt Diás Mária lett a felesége. Három fiúgyermekük
született. A harmadik gyermekük keresztelőjén Breszláv ifjú
szláv harcos meggyilkoltatta. Ekkor Pelsőc átvette a tudun
teendőit, és a Csörsz vonalán igen sok harcost képeztetett
ki védekezésül, úgy ahogy a 800-as Nagyszala határozatai
megkívánták. Pannonföldi helyettesévé Halics fejedelmi ifjút
jelölték ki, Mikó tárkányfejedelem pedig Karakán-kátára
lovagolt és ott ellátta a hun törzsszövetségi sámánképzésnél
a tan-fejedelmi tennivalókat. Karakán-káta a Tenisur vonalán
volt és Karakum-kátának is nevezték. Edemen, a jugurosok
fejedelme Szolnokon úgy határozott, hogy ezentúl Mikó tárkány-fejedelem
birodalmához akar tartozni.
SZOLNOK-DEÉS-JÁSZVÁSÁRI
NAGYSZALA
289. Arvisura Edemen fősámán
rovása 792-838 között
A Kr.u. 29. évben alapított Uruk város népe 226-ban
szembefordult a párthus Garé-isten hívőkkel és Káld pateszi
megalapította a “Mennyei Birodalmat”. Az új birodalom királya
Káld lett. A 181-ben megalakult Magyar törzsszövetség ifjúsági
fejedelme, Béla 245-ben részt vett az uruki bölcsek képzésén.
Utána feleségül vette Káld király nagyobbik leányát, Nurát.
Az esküvői szertartást Nura öccse, Mani öspörös végezte.
Az esküvő után nyomban útnak indultak Káma városába. Ott Béla
250-ben átvette a fejedelemség vezetését. A perzsák nemsokára
elfoglalták Uruk városát és lakosait Káld királlyal és
Mani öspörössel együtt 266-ban Evilátba hurcolták. Mani öspörösnek
volt hét fia. A legkisebbik az almafavirágzás idejére eső
Mani napján született. Ez a kis Mani a bölcsek között
nevelkedett. Legénnyé ütésekor felvette a Nazir-szerzetesek
daróc ruháját és mezítláb vándorolva kezdte hirdetni az érdek
nélküli, igaz szeretet tanítását. Vallotta a jó és a rossz
örökös harcát az emberen belül is. De bízott az isteni jóság
győzelmében. Rovásba foglalta az elmenekült uruki püspökség
tanait. Ez több helyen államvallássá lett. Biku ujgurkán
Turfán-környéki kolostorában nevelkedett Aracsilla, Embavér
és Arabeila. Aranyasszonyok lettek: a magyarkai fejedelmek feleségei.
Mindig a legnagyobb szeretettel beszéltek Maniról, a Gilgames
család bölcséről, akit az ördögi lelkületű Csőrös király,
hatalmát féltve elfogatott. Elevenen megnyúzatta, bőrét szénával
kitömette, a 290. évben városról-városra hordatta, és fára
akasztatta ezzel a felírással: “Így jár az, aki a mennyei
eredetű uralkodók tizedének fizetését megszüntette.” Az
érdek nélküli szeretet tanítását viszont annál könnyebben
magukévá tudták tenni a turfáni aranyasszonyok, akik az iszlám
előli menekülésükkor az uruki püspökség minden kincsét
magukkal hozták.
Ruga
unokája, mivel anyai ágon a Van-tó környékéről származott,
az ottani bölcsek tanításán nőtt fel. Feleségét a Gilgames-házból
hozta, majd 496-524 között II. Csaba néven uralkodott.
Gyermekei közül Ogurdot és Magyart először Bizáncba, majd
Van városába küldte iskolába, hogy maguk döntsék el, me-lyik
hit jobb a bizánci, vagy az érdek nélküli szeretetet hirdető
uruki. Halála után Ogurd vette át a fejedelmi széket. Ogurd
a magyar törzsszövetséget bizánci hitre akarta téríteni.
Mani hívei azonban a tized-fizetés feletti vitában megölték.
Magyart viszont nem lehetett fejedelemmé választani, mert öccse
vére terhelte. Ezért a felesége, Bolári-Bolárka uralkodot.
Magyar halála után Bolári-Bolárkát Balog fejedelem-fi vette
feleségül. Balog újra egyesítette a meghasonlás útjára került
magyar törzsszövetséget. Ogurd bizánci hiten levő harcosai
527-ben Barkasa öspörös bíztatására a szkíta Kővárra, és
a mátrai Csákkőre vándoroltak. Előzőleg Ogurd solymászai
voltak. Javarészük már perzsa hadifogolyként Bizánc híve
lett, sőt Barkasának még magyar nyelvű szentírása is volt.
Követeik 550-ben Bizáncban jelentkeztek, és Justinianus császár
alatt a gepidák és gótok ellen harcoltak, 568-ban pedig a
longobárdokkal való szövetségben legyőzték a gepidákat (gyepidákok).
Baján Ogurd solymászait 568-ban mind a Csákkői Sólymosra
telepítette. A pécsi Nagyszala megengedhetőnek tartotta a szlávok
átvonulását. Ez aztán a nyugati kereszténység terjeszkedését
vonta maga után. Ellensúlyozásul Avariában a keleti, mani-uruki
püspök Győrbe tette át székhelyét. Ennek az őskeresztény-egyháznak
külön Bibliája volt: nem tartalmazta az ótestamentumi írá-sokat,
mivel az ott mondottakat már a káldeus szentírások is tárgyalták
és csak Mózes neve alatt lettek egy-két ezer éves eltéréssel
újabb keletűek. A mani-uruki egyház az Újtestamentumnak is
csak egy részét ismerte el Jézus tanításának.

Tudval püspök azzal, hogy Győr határőrizeti
birodalmat tudós papok, a “tu-dumok” birodalmának nevezte,
megbontotta az avar birodalmat. Szavárd fejedelem ugyanis erre
felvette a kagán nevet és elköltözött Avarbástyáról a Káld
szerzetesrendi kolostor mellé Deésre, majd 632-ben Szavárd-Kővár
fővárossal a Kárpátokon túlra helyezte fővárosát.
Ugyanakkor Kürt fejedelem Albélára tette át beavatott-fejedelmi
székétl. Így az avarok Égi birodalma 630-ban háromfelé
bomlott, és ez a három rész már csak laza szövetségben
maradt egymással. A bomlást még jobban elősegítette, hogy
megalakult a Kazár-birodalom. Ebben az avarok kezdetben ogurd
vezetés mellett csak határőrizetre szorultak. 670-től kezdve
az uruki püspökség mani-keresztény hívei a tudun-papok
befolyása alatt álló Győr székhelyről irányított avar
uralom alá vándoroltak és ott Ordoszi jellegük Van-tó és
Magyarka környéki jellegűre változott. Juguros fejedelmekre a
Kazár-birodalom déli védelme hárult. Közöttük a 8-gyermekes
szaporodás eredményeként a fiatal harcosok arányszáma sokkal
túlszárnyalta a többi törzsét. Viszont akik felvették az
uruki-püspökség mani-keresztény vallását, 680-ban Tudval püspök
utódait vallották szellemi vezetőjüknek és Pannóniába vándoroltak.
A beavatott-központ előre megmondta a kazárok hatalmaskodását
is, és azt is, hogy Samó a nyugati kereszténység érdekében
árulója lesz az Égi birodalomnak. A 700-as Nagyszala megtartását
Szavárd-Alpár-II. Csaba rendelte el. Ezen nem csak az emberáldozatos
temetkezési módot szüntették meg, hanem elrendeltek, hogy a
kagán-fejedelem a Tenisur-vonalban építse ki a Kátavárak
rendszerét a kazárok és a római keresztények terjesztésének
megakadályozására.
Később a 792-es damaszkuszi emberirtás miatt elkezdődött
nagyarányú elvándorlások szükségessé tet-ték a 800-as
Nagyszalát. Akkortájt a magyar törzsszövetségben érvényesülő
szaporodási követelmény folytán a Juguros fővezérnek IV.
Csabának volt a legtöbb harcosa. Tard kagán a Tenisur-kátavárak
építésével volt elfoglalva. Bős, a tudun-papok fejedelme
vakon hitt a nyugati kereszténység becsületességében; ennek
is része volt abban, hogy nem jó szemmel nézte a jugu-rosok
lovas felvonulásait. Pedig IV. Csaba jobban tisztában volt az
akkor ismert világ szellemi erőviszonyaival is, és nem ok nélkül
követelte a 680-as avar háborúban szerzett területek megerősítését
az Encs-Ibos vonalon. Szolnok tárkány-fejedelem fiai: Bars kagán
és Bat-Baján akkori fejedelmek ugyanis az életük feláldozásával
Encs-Boroszló-Berlin vonaláig terjesztették ki az avarok Égi
birodalmának határait. Most pedig a frankok a 740-es karatán háborúval
elkezdték a kelet felé való terjeszkedést. 776-ban a frankok
elfoglalták Isztriát, akkor közös avar-longobárd birtokot.
Utána a Karatán-föld ellen fordultak. Ekkor IV. Csaba, Tard
kagán és Bős tudun követei 782 júliusában megjelentek a szász-földi
Lippsringben tartott birodalmi gyűlésen. Elismerték Isztria
elfoglalásának jogosságát, azon a címen, hogy lakói római
keresztényekké lettek. Viszont kifogásolták, hogy az Elbán túli
szlávokat Szászország ellen lázítják. Isztria bekebelezése
ellenében a frankok elismerték a 680-as Encs folyó menti határvonalat.
E megállapodás alapján Bős tudun az Encs-Ibos között erős
határőrséget szervezett. 8 évig nem is volt határkérdés az
avarok és a frankok között. A frankok sokszor még a legyőzött
longobárd előkelőségek átmenekülését is engedélyezték
Avariába. A szerződés ugyanis megengedte az avar-longobárd
vegyes származású lakosok visszaköltözését. Nagy Károly még
az arabokkal is szövetségre lépett, hogy hatalmát erősítse,
és közös harcot indítottak Saragossa kereszténysége ellen.
Astúria keresztény fejedelemségét Károly legyőzte és
Asturiát földig lerombolta, de az emír Károly segítsége nélkül
is elfoglalta Saragossát.
A baszkok,
akik titkos szövetségben állottak az avarokkal, Károly utóhadait
megtámadták és lemészárolták, ezután a menekülő főcsapatot
üldözőbe vették, és maga Károly is csak nehezen tudott
megmenekülni. Ekkor, 782-ben kénytelen volt az avarokkal
megegyezni. Károly az Ibos folyónál kívánta volna megvonni a
határt, de Bős tudun ebbe nem egyezett bele, amikor pedig a
frank sereg betört az Iboson túlra, csúfos vereséget
szenvedett. Károly békét kért és elismerte az Encs-határt.
A pápaság azt kívánta Károlytól, hogy az uruki keresztény
vallású Bős tudun birodalmát tegye hűbéresévé és pápai
tizedfizetővé. Károly az uralma, vagy befolyása alatt álló
valamennyi keresztény uralkodó bevonásával igyekezett Avariát
meghódítani. 787-ben pápai támogatással legyőzte a dél-itáliai
beneventumi hercegséget és Bajorországot készült elfoglalni.
Annak az uralkodója Tassiló volt. Bős tudun szövetségre lépett
Tassilóval. A szövetség Tassiló feleségének Liutberga
longobárd hercegnőnek a tanácsára jött létre az avar határőrizeti
szervekkel. Károly a pápa segítségével megszervezett
seregekkel legyőzte a bajorokat és Tassilot, rokonát halálra
ítéltette. Bős tudun püspök követeinek a megjelenése után
azonban az ítéletet megváltoztatta. A követek ugyanis arra
hivatkoztak, hogy “Krisztus megbízottjának” nincsen joga védtelen
embert lemészároltatni. Károly megtámadta az avarok Encs őrségét
is, de Oposur fia, Jenő vezér az Encs és Ibos folyók között
megsemmisítette a seregét. A legyőzött frank sereg maradványai
megfutamodtak. Ekkor egy baszk hírszerző jelentette, hogy Edemen ifjúsági fejedelem csapatai ellen Magyarka irányában
felvonulnak a mó-rok. A hír igaz volt. Jenőt visszarendelték
a Kaukázusba. A pápaság a kordovai emírséggel tervbe vette a
Van-magyarkai püspökség megtámadását és Bős tudun karatán
őrségének megsemmisítését az áruló longobárd hercegek által.
Szerzetesek útján bevonták a tervbe az Elbán túli szlávokat
is, hogy azok is vegyenek részt a szász fejedelemségek és a
boroszlóiglói avar őrségek elpusztításában. Ilyen előkészítés
után követelte Károly, hogy az avarok őrsége az Encs fo-lyó
vonalától vonuljon vissza az Ibos folyóig. Az avarok ekkor Bizáncban
is, Rómában is szerződésszegéssel vádolták Károlyt, de
hasztalan.
A római
pápa is, a konstantinápolyi pátriárka is helyeselte Bős
tudun legyőzését és megöletését, hiszen nem volt hajlandó
a temérdek aranyból nekik tizedet fizetni. Bős a legerősebb
juguros hadsereggel vonult fel az Encshez. De mindent megzavart,
hogy Ajiló őrparancsnok, Bős veje árulást követett el. Kékhegy
avar őrségét átjátszotta a Károlyhoz átpártolt longobárdok
kezére. Bős tudun a felvonuló keveváriak felét Kalágéra irányította.
Ezek június 29-én Vid őrségnél megsemmisítették a longobárd
királyság hadait. Utána még 3 hónapig harcoltak az
isztriaiakkal. Károly még június elején felvonultatta
csapatait az Encs vonalára. Azok több helyen átlépték a határt,
visszaverésük után avar követek jelentek meg Wormsban: Béla
követelte a frank csapatok visszavonását. A karatán-isztriai
határvillongások alapján Károly is követeket küldött Bécsbe,
azok meg az Encs és Ibos közötti területet követelték.
Ugyanakkor híre jött, hogy Elbán túli szláv papokat fogtak
el, akik az avarok elleni szent háborúra mozgósítják a római
katolikus hívőket. Bős tudun az Encs-Ibos közötti rész kiürítését
megtagadta és a marosszéki és Szöged vidéki székely tyument
a Pozsony nemzetség megsegítésére i-rányította. Barancs és
Macsó bolgár helyőrségét Kalágéba rendelte. Ezek az
isztriai árulókat meg is semmisítették. De késett a karatán
és boroszlói győzelmi jelentés is. Erre Károly kénytelen
volt 2 hónapi vá-rakozás után a támadást megindítani. Bős
gyorspostája útján közölt rendelkezéssel szeptember 10.-ére
az Edemen tervet végrehajtották: Pannonhalma-Veszprém-Kanizsa
vonaláig minden élőlényt visszavontak és mindent
felperzseltek. Encs őrségében csak a márciusban született
jugurosok “kosok-hada” maradt. Bős tudun Bécs kurgánba
helyezte fővezéri támaszpontját. Mikó tárkány-fejedelem
határerődítménnyé változtatta Bécs környékét. Tuza fősámán
az Avarbástya beavatott-központot Bécsre Deés irányította,
az uruki püspökség székhelyét pedig a szamosmenti Káldra
helyezték.
Ajiló kékhegyi
árulása után Károly fia nagy erővel támadt az isztriai
karatánok őrségére és az egészet felkoncoltatta, bár azok
egy Bibliát (uruki keresztény hívők lévén egy Mani-féle
Bibliát) vittek a támadók elé “Békesség néktek” jelszóval.
De Kis Pippin katonái csak nevettek, részegségükben és
agyonverték őket. Az erősítésül küldött 2 század bibliás
lovast pedig fogságba hurcolták. De amikor megjelent a kevevári
tyumen, Kis Pippin megfutamodott. Közben Barancs és Mácsó vitézei
Kalágéig mindent felégettek. Kalágénál pedig tönkreverték
a frank-longobárd sereget. Ekkor érkezett meg a bécsi őrség,
akiket Bős püspök küldött. Ez a tyumen aztán Kis Pippint
keresztül üldözte a Kék-hegyen, Károly pedig hiába várta,
hogy Szombathelyen találkoznak. 791. szeptember 16.-án a II.
hadsereg megtámadta az avarok Kampós őrségét. A 26.-ig tartó
csatában minden avar határvédő elesett. Viszont ekkorra
befejezte felvonulását a 3 székely tyumen és Magyarváron (Magyar-Haramnál)
nagy győzelmet aratott. Boroszló és Igló ugyanis teljes állományával
felvonult és a Morva partján a Magyar Várhegy felé szorította
a támadó bajor-frank sereget; ott aztán a 3 székely
lovastyumen teljesen felmorzsolta őket. Károly hiába várta Győrnél
II. seregét. Hírmondó se maradt belőle, mert a szerződésszegés
miatt a levert sereg maradványát is beleszorították a megáradt
vízbe. Károly erre úgy rendelkezett, hogy ne Avarbástya-Budavára
felé menjenek, hanem Szombathelyre. Ott Kis Pippin seregével
akart találkozni, hogy Kanizsa felé támadjanak. Encs határőrsége
szeptember 18.-ától 25.-éig tartotta magát. Béla ifjúsági
vezér, Bélavár és Kőrösvár ura 26.-án közelharcban hősi
halált halt, de 23.-án még kettéhasította Sindbert régensburgi
püspököt. Utána visszavonultak Kunhegyesig (Cumenborg). Ott
29.-én Keve, Kevevár és Bogárfehérvár ura halt hősi halált,
de előbb 23.-án ő is végzett Angilbramm magas rangú pappal.
Hasba szúrta. Kadocsa, a “márciusi ifjak” harmadik
parancsnoka, Kadocsa és Kulpa-vár ura Kunhegyes és Ulum vonalába
rendelte vissza csapatait. Három hétig oroszlánként
harcoltak; Wiomodus trieri püspököt Kadocsa halálosan
megsebesítette; közben maga is végzetesen megsebesült: nagy vérveszteséggel
lovagolt a mai Károlyvárosig és Kulpaváron meghalt. Halála
előtt azonban útnakindította Lóbérc őrségét Szombathelyre.
Az egyesült frank-bajor fősereg éhségtől gyötörve vonult
be az üszkös romokban heverő Bécsbe, de reménykedtek az északi
sereg győzelmében. Halon táplálkozva értek le Győrig, de
semmi féle győztes északi sereggel sehol sem találkoztak.
Csak a nagy folyó színe volt tele a legyőzött frank sereg
katonáinak holttestével. Egy súlyos sebesülttől tudták meg,
hogy Magyar-Haramnál az Edemen-féle juguros sereg az északi főerőt
megsemmisítette.
Károly
erre dél felé vette útját, ahol Felsőőrtől kezdve a lóbérci
és a felső-őri sereg már csipkedte a seregét. Előhadai a Tóbel
erdőségben találkoztak Türje tárkány seregével. Ezek Károlyt
visszatérésre kényszerítették, még mielőtt találkozott
volna a Kis Pippin vezette itáliai hadsereggel. A Borostyán
hadiúton nagy sietve Sopronba tartott, de ott a kabar őrség
megfutamította szétzilált se-regét. Bécset újból megkerülve
Regensburgba tért és a hódítás másféle eszközein kezdett
gondolkodni. November 15.-én megérkezett a juguros Edemen,
akkor még ifjúsági fővezér és fősámán serege Szolnokra.
Ott haditervet kezdett kidolgozni a frank sereg kiűzésére.
November
25.-én összeszedetett minden hadifoglyot, de a gyógyíthatatlan
betegeket Lorkó (Lorch) várába szállíttatta, és követeket
küldött az Encsen túli Lauriacum újonnan felépített bajor
várába, hogy jöjjenek át a súlyos betegekért. Az egészséges
hadifoglyokkal felépíttette, Bécs kurgán-várost és az uruki
püspökség templomait, majd Magyarkára lovagolt. Az avar határvédő
seregek között az a hír kapott lábra, hogy Győrt azért nem
foglalta el Károly, mert a Tudval-leszármazott Bős tudun
megegyezett a római pápával abban, hogy az uruki kereszténységet
egyesítik a római hiten levő kereszténységgel. Ezt a hírt
Edemen harcosai elvitték az Albélai helyőrségbe is, a szláv
papok pedig minden gyülekezetben felolvasták. Ennek hallatára
a szászok követeket küldtek Bős tudunhoz, szövetséget kötöttek
vele a frankok ellen, és az elnyomás, meg ármánykodás
megtorlására 794-804 között hadban állottak Nagy Károllyal.
Edemen az Avarbástya beavatott-központjában a Nagyszalára való
felkészülést a legszűkebb körben tárgyalta. A megbeszéléseken
csak a beavatottak vettek részt: maga Edemen fősámán, Tard kátavári
kagán és Pelsőc uruki hiten lévő öspörös. Pelsőcnek
mint Bős leendő utódjának, Szolnokon volt a hadi támaszpontja.
Szolnok vára a feleségét, mint Szolnok utódát illette. Az
uruki keresztény egyház központja azonban nem itt, hanem Pásztó
szerzetesrendjében volt. Pelsőc családi fészeknek számító
biztosított menedékhelye Gömör-Pelsőc várában volt. Mindnyájan
tudtak Bős terveiről. Tudták azt is, mennyire bízik a
Krisztus-utódként tisztelt római pápában. Bős egyetlen fia,
Pelsőc azonban inkább hitt az Edemen féle elképzelésnek,
hogy maga Károly nem fogja többé felvenni a harcot, hiszen
szavát adta Edemen követeinek, hogy még Szombathelyről is
kivonul. De jobban tartott a pápaság terveitől: azt tartotta végzetesnek
Bős tudun birodalmára. Edemen szerint a nyugati kereszténységgel
való megegyezés csak vesztüket okozhatta az igazi szeretet hitén
élő uruki keresztényeknek, ezért Pelsőcnek mint kis-tudunnak
Szolnok-Décs-Jászvásár térségébe nem szabad beengednie a római
ármánykodók híveit. Náluk még a bizánciak is megbízhatóbbak.
Edemen erre így felelt: “Édesapám a damaszkuszi Annát vette
feleségül, és erre hozzátartozói ellepték az egész Kazár
birodalmat. Mindenfelé csak ármánykodnak, és mindenkit Bizánc
hitére térítenek. Abban, viszont nem bízom, hogy az arabok
ellen csakugyan megvédik a Kazár birodalmat. Viszont Bős is
aligha tudja megvédeni Égi birodalmát!” Végül is 800-ra
meghirdették a Nagyszalát Szolnok-Décs-Jászvásár térségébe.
Meghívták
a 24 hun törzs szövetségének mindenféle áramlatú tárkánynépét,
a karatán törzstől a tunguzokig. Károly pedig így
gondolkozott: harccal ugyan nem lehetett meghódítani az avarok
Mennyei birodal-mát, de Bős tudunnak 9 leánya van, római vagy
bizánci hiten levő kérők útján tehát mint örökséget meg
lehet szerezni. 792-794 között jelentkezett is mint kérő
Erik, Gyeló, Pribina, Kocel, Marót, Braszláv, Era-viszkó, Zalán
és Glád. Sőt 795 telén még Eraviszkó özvegyét is feleségül
kérte Ajiló longobárd főnemes. Az esküvő után Bős tudunt
Kalágé főutcáján itáliai vendégek meggyilkolták, Ajiló
pedig comesi rangot kapott. A gyilkosság után minden vő
elkezdte követelni a felesége utáni jussát. Erik a bójokkal
bevonult Bécsbe és Győrbe. Minden uruki templomot kiraboltak.
Az ellenálló előkelőségeket rabszíjra fűzték, és úgy
mutogatták szerte Károly birodalmában, mint dölyfös pogányokat,
akik megérdemlik rabszolga-sorsukat. Gyeló a gyepidákok
birodalmát akarta feltámasztani, de székely és marúz
alattvalói többségben voltak, és jászvásári kapcsolataik
segítségével ellen tudtak állni a tervnek. Pribina betelepítette
lóbérci alattvalóit, de ez a kisebbség átvette a pannon és
avar lakosság nyelvét. Kocel a bélavari Kőrös kiskapitánya
volt; kíséretével beleolvadt az avarokba. Marót szép számú
harcosai a Magyar-Harami ütközet után a székely Pozsony
nemzetség özvegyeit és elhagyott menyasszonyait vették feleségül,
sőt feleségeik révén még a szögedi tyumen területére is
betelepedtek. Braszláv vitézeivel együtt a daragúzok földjén
telepedett le, de azok csak Ragályka aranyasszony uralmát
ismerték el, aki Eszéken a daragúz ifjúság számára uruki
szerzetes-rendet is alapított. A rendben uruki bölcsek tanítottak.
Eraviszkó kőfaragó művész volt, Kararában tanult.
Megtanulta az avarok Égi birodalmának minden dalát, és az
Avarbástya minden társas eseményét hangulatosabbá tette
zenekari csoportjaival.
Zalán
az Avarbástya testőrparancsnoka volt. Kisgyermekkora óta, mint
árvagyermek Bős udvarában nevelkedett. Ő volt az első vő.
Glád, az Ordoszból jött bolgárok végvári vitéze beszélte
a hun törzsszövetség nyelvét. Mint a nagy lovassági verseny
győztese nyerte el Bős legkisebb leányának a kezét. 792 végén
frank követség címén vendégek érkeztek. Eraviszkót, mivel
nem vállalta Bős meggyilkolását, megmérgezték. Felesége az
itáliai Ailóhoz ment felesegül, Kalágéba (Klágenfurt). Bőst
ott ölték meg. Ilyen viszonyok között vette át Pelsőc a
dunamenti Tudun-országrészben a hatalmat, olyan területen,
amely hamarosan 3 részre szakadt. Erik, a friauli származású
vő rajtaütött Bécsen, majd Győrön, és négy-négy ökörvontatta,
15 nyári szekéren vitte a rablott kincseket Károly birodalmába.
A római főpapok is részt kaptak Uruk keresztényeinek templomi
kincseiből. A maradék kincsekből építették az Ácheni dómot
807-814-ig. A római pápa főségét és a tizedhez való jogát
előbb Erik, Pribina, Kocel és Braszláv ismerte el, majd kétfelé
is élvezett birtokaira való tekintettel Ajiló is. Tehát 5 vő
fizette a tizedet Rómának. Gyeló, Marót és Galád csak a bizánci
pátriárkának volt hajlandó tizedet fizetni. Mindhárman Bizánc
felé igazodtak. Zalán és Pelsőc azonban nem volt hajlandó
fizetni se az egyiknek, se a másiknak. A Győrből gyalogszerrel
kabarföldre költözött uruki kereszténység nem volt hajlandó
megterhelni a híveit, mert Pásztón azt vallotta: “Ne tudja a
jobb kezed, mit cselekszik a bal!” Nem helyeselték azt sem,
hogy gyermekeik az apjuk utáni vezetéknevet viseljék, hanem
minden újszülöttnek káldeus-uruki nevet adtak, ahogy az uruki
keresztény egyház névadónaptára a csillagászati adatok
alapján előírja. Ilyen viszonyok között megszűnt a 700-as
Nagyszala irányadó szerepe is.
A 800-as
Nagyszala döntése szerint a 3-éves Nagyszalát évenkénti váltással
Szolnok-Alpár, majd Berlád-Jászvásár, végül Bécs-Káld térségében
kell majd megtartani. Az Avarbástyáról elmenekített beavatott
központot az Ilmod völgyében kiépített uruki szerzetesrend
székházában és annak alsóvilágában kell elhelyezni. A 800-as
Nagyszala határozatait is az uruki papok őrizzék a 900-as
Nagyszala kezdetéig. Amikor 798-ban Edemen megérkezett
Szolnokra, a Zalán és Pelsőc vezette avar Égi birodalomban még
bőség uralkodott. Edement a magyar (juguros) ifjak között
nagy népszerűség vette körül. Ebben része volt annak is,
hogy a damaszkuszi emberirtás után, melyben édesapja, IV.
Csaba is meghalt, fősámáni székhelyét Albéla-Sárhely környékére
helyezte át. Magyarkától Sárhelyig Ond fia állt helyt a
magyariak élén. Edemen testvérei közül 740-ben a Marván
arab fővezér elleni csatában Jenő vitéz, 755-ben Megyer vitéz
esett el. Edemen ezért döntött úgy, hogy fősámáni székhelyét
és az uruki menekülőket a 700-as Nagyszala határozatának végrehajtására
áthelyezi, és a kátavárak kiépítésére használja. Most még
Embavér ellenáll a déli támadásoknak, de ha a frankok átlépik
a Dunna asszony vonalát, meg kell indítani a kátavárak tárkányhadseregét.
Tard kagán, vagyis tárkány-fejedelem beszámolt arról, hogy a
kátavárak vonalát kiépíttette, sőt Nyék-Szavárd törzsével
újra felépíttette Győr városát a beavatottak részére.
Azok az Égi birodalombeli harcosok, akik nem akarják felvenni
se a római, se a bizánci kereszténységet, áttelepedhetnek
Pelsőc birodalmába, de jöhetnek a kátavárakba is. Tuza
beavatott fősámán előadta, hogy Bős tudun vesztét az
okozta, hogy vakon hitt a szeretet vallásában, holott a Rómában
és a bizánci uralomra került keresztények az államvallás
segítségével a hódítások és az aranyborjú után vetették
magukat. Amikor Liutgarda királynő a győri egyházi kincsek óriási
tömegét odaküldte Paulinus patriarkának és Burgund kolostorának,
minden egyházfi kedvet kapott az uru-ki hitről a római hitre
való térítgetésre.
Károly
a győri kurgán-kincsek szétosztása után 796-ban a pápa
egyetértésével megbízta Paulinus pátriárkát, hogy Avar-Tudun
birodalmát térítse meg. Ez abból állott, hogy püspökbottal
a kezükben, gyalogosan besétáltak Bécsbe, azután kötelező
szekér-szolgáltatás igénybevételével bevonultak Pannonföldre,
és “térítő útjukon” kirabolták az uruki keresztények
templomait, Kötelező fuvarral Szombathelynél hagyták el
Pannonföldet, jól meggazdagodva. Avarbástya kincseit tehát
biztosítani kellett, ezért a Décs közelében levő Káld
kolostorába kerültek. Megindult az avar előkelőségek menekülése
is a kátavárakba. Halics beavatott azt javasolta, hogy
szervezzenek közbeeső postaállomásokat, hogy Győr még megmaradt
értékeit biztonságosan lehessen a kátavari Győrig szállítani.
A Dengisur (Dnyeszter) partján felépítették Halics beavatott
városát. A szavárdi törzs ezen az úton költözött a Nyék
törzs új városába, Győrbe. Pelsőc előadta, hogy az uruki
keresztény egyház kettészakadt. Paulinus pátriárka minden
uruki egy-házközséget megfosztott az avar aranyművesek
templomi kézművesremekeitől, pedig ezek nem tized-szedés
eredményei voltak, hanem mindenki a fölöslegéből adta, önként,
az élelmiszer-adományokkal együtt. Egyre többen jönnek
fegyveres kísérettel, és keresztes-hadjárat címén kezdik
kirabolni Pannon-földet. Minden gyermeket újrakereszteltek az
apja vezetéknevével, harács kincsekért. Ezért a kabarok, jászok,
palócok és székelyek uruki egyházközösségei nem kívántak
se a római, se a bizánci egyházhoz tartozni, hanem Pásztó székhellyel
megmaradtak Pelsőc birodalmában. A Szolnok-Décs közötti sószállító
út biztonságossá teszi az életet, de a római és a bizánci
érdekkörben arany-és rabszolga-kereskedés folyik. Edemen
beavatott fősámán (a nyugat-rómaiak szerint: juguros)
bejelentette, hogy a beavatottak értesülése szerint a szász
vezető körök úgy tudják, hogy a frank egyházi körök tanácsára
a szászok letörése után “szent háború” címen megindítják
Kelet felé a hittérítést. Ezért az Alpári térség szénatartalékainak
felhasználására a 800-as Nagyszala folytatását átteszik Jászvásárra.
Berlád térségében jó lesz az ellátás. És, amíg a
Nagyszala második évében jó élelmezési viszonyok között
az összes beérkezők részvételével megtárgyalják további
sorsukat addig a 800. évre összegyűlik annyi élelem és széna,
hogy befejezhetik a Nagyszala tárgyalásait.
Ez
azért is helyes lesz így, mert a sóbányák vidékén könnyen
ki lehet építeni a beavatottak alsóvilágát. 799 tavaszán érkeztek
meg Koricsár vezetésével Jászvásár-Berlád térségébe a
24 hun törzs szövetségének legkeletibb törzsei. Ezek akkor
kezdtek ismerkedni Mani tanaival, azzal a céllal, hogy a
buddhizmus és az iszlám tanaival szemben meg tudják védeni
magukat. Ezekkel a fontos kérdésekkel kezdődött a jászvásári
megbeszélés. Jenő szépunokája, Koricsár ismer-tette őket.
Koricsár volt a legtudósabb ismerője az Égi birodalom minden
fontos eseményének. Elmondta, hogy náluk a gyakori földrengések
miatt a legtöbb helyen áttértek kőházépítése helyett a sátor-jurta-kamlik
használatára. Ritka holdtölte, hogy az öreg Föld nem mozdul
meg. Damaszkuszi Anna utódai és hívei mindent elkövetnek az
ő teljes anyagi kiszolgálásuk érdekében. Ezért lovasaink
nagy többsége a védett fősámáni területre vándorol.
Viszont Kazáriából egy másik lovas csoport velem együtt Kerülen
aranyasszony birodalmába menekült a szolgaság elől. Tard kagán
részletesen ismertette Győrkáta, Kővárkáta, Gyanakáta,
Szakakáta, Szalmakáta, Karakun-káta, Tenyőkáta, Záporkáta,
Ordoszkáta, Boroskáta és Nagypálykáta kiépítését.
Mindezek örömmel fogadják az Avar-tudun birodalmából
visszavonuló harcosokat. Amíg ez el nem kezdődött Nagypályi-Szu-ruzs
térségében a szkíták voltak a helyzet urai; Ordoszkátában
az úzok, a többiekben az avarok és a ma-gyar törzsszövetség,
végül Győrkátában a szavárdiak voltak többségben. Minden
juguros harcost visszarendeltek. Az uruki egyház híveit erőszakkal
megkeresztelték római módon. Aki tehette, ez elől Tenisur
vonalára, a kátavárakba menekült. Csak a pentelei öspörösség
maradt még uruki-mani hiten. A gyalog lakosok lakóhelyükön
maradtak. A 800-as Nagyszala utolsó évében kialakultak az új
viszonyok. Ajiló comesi rangot kapott és visszakapta összes
birtokait, annak jutalmául, hogy Paulinus patriarka vezetésével
az uruki kereszténység javarészét a római hitre térítették.
Erik a megtért avar harcosokat a Győr-Régensburgi út őrzésére
rendelte ki, hogy a “pogány” avar ötvösök által készített
templomi ékszereket biztonságosan tudják kimenekíteni, még a
várható juguros támadások előtt. Edemennek azonban vissza
kellett mennie Magyarka térségébe, mert ott meg arab támadástól
lehetett tartani.
Helyette Embavér aranyasszony jött Décsre, Káld kolostorában
mindenek előtt az új törzsszövet-ség létszámát állapította
meg. A Magyar törzsszövetség létszáma: 10 tyumen, ebből 8
tyumen áll a kazárok szolgálatában. 4 tyumen Albélától
Magyarkáig; a Jenő, Gyarmat, Gyula és Megyer törzsből. A Béla-törzs
Etilváron a kazárok test-őre. Magyarkától-Káspivárig a Kéri,
Keszi, Kürt és Tarján törzs áll rendelkezésre. Nyék törzsbeli
harco-sok felkészülve várják a déli és keleti menekülőket.
A 8-gyermekes szaporodás törvénye következtében a lélekszám
ott 50 tyumenre emelkedett. Tard tárkányfejedelem alatt 12
tyumen kátavárépítő felnőtt és 12 tyumen eltartott áll.
Ez a létszám azonban folyton nő a frankok támadásai miatt.
Pelsőc tudun irányítása alatt csak 5 tyumen áll. kabar, úz,
jász, kun és székely törzsekből. A Duna két oldalán 3
tyumen uruki törzs várja hovatartozását Pásztó székhellyel
és a Zebegény-Pentelei öspörösség vezetésével. Kérdés,
hogy a hittérítés címén tervezett “szent háború” megáll-e
a Dunna asszony vonalánál. Mivel a bizánci érdekeltség 4
tyument, a római pedig 5 tyument köt le, a tudun birodalmában
csak 5 tyumen harcosra és 25 tyumen lakosságra számíthatunk.
A 9 tyumen harcos és l5 tyumen lakosság már a hittérítési
területre esik, innen tehát csak a gazdagabb menekültekre számíthatunk.
A Nyék törzs befogadja őket. Várható létszámunk ezek
szerint: 27 tyumen harcos és 90 tyumen nem harcos. De a
hadrakelhető sereg csak 12 tyumen, 8 tyumen abból is Kazáriában
van. Ha a 117 tyumen lélekszámhoz hozzászámítjuk a hiszékenységükben
csalódott uruki hiten lévők létszámát, 3 tyument, s a
teljes lélekszám 120 tyumenre emelkedik, kétoldali hadviselésre
még így sem vállalkozhatunk. Hiszen már most is vannak olyan
jelek, hogy a kordovai emír esetéhez hasonlóan Károly
javaslatára a római pápaság összefog az arabokkal, teljes
megsemmisítésünk-re. Ezért Ataisz népeinek a melegvíz források
birtoklásához való jogát fegyverrel nem érvényesíthetjük.
Újabb Nagyszala összehívásáig tehát Pannonföld
visszafoglalása nem lehetséges.
ÁLMOS (A 290. Arvisurából)
Bodor kaszu sámán rovása
Amikor Edemen fősámán átadta fiának, Ügyek kagánnak
a fővezéri tisztséget, meghirdette a Káspivári 5-éves sámánképzést.
Embavér aranyasszony, a rimalányok vezetője ugyanakkor a menekült
hun törzsszövetségi lányokat képezte ki, hogy azok is előbbre
vigyék Joli-Tóremnek minden időkre előírt munkáját. A 4885.
medvetoros évben (845) 24 sámánjelölt vetélkedőjén megbénultam.
A római időszámítás szerint 835-ben meghirdetett ötéves sámánképzésen
is részt vettem Magyarkán. Ott rangelső lettem, úgy kerültem
Káspivárra. Itt újabb 5 éven keresztül megint csak első
voltam mind a tudományban, mind a lovaglásban. Sajnos Ügyek
kagán-fősámán annyit adagoltatott az örök-mindenség sámánitalából,
hogy megbénultam. Nem ülhettem többé lóra, ezért Embavér
Rimaszécs a római időszámítás szerinti 845. évben engem,
a nyomorék kaszu lovast azzal bízott meg, hogy vezetése, felügyelete
mellett állítsam össze a 24 hun törzs szövetségének történetét.
-Agaba fősámán az első medvetoros évben (Kr.e. 4040) elrendelte
az általa megállapított rovások használatát. Ezután nekem
is ez jelenti az életet. - Az Ordosz folyó völgyében az úzok
éltek Úzd székhellyel. Kézműves törzsük, harcos lovasainak
Úza volt a vezére Ordoszban. -Amikor a jürcsik törzseket segítve
legyőztük az őslakó ajnókat sok medvetisztelő ajnó került
fogságunkba. Emberségesen bántunk velük, és az akkori időszámítás
szerint 750 holdtöltényi idő alatt eggyé lettünk a barátságos
ajnó törzsekkel. A Hangun folyó jobb oldalán ekkor az agabák
éltek. Velük szemben a Hangun bal oldalán, Uruk-ómtól és
Agaba-ómtól északra a Hun-síkságon kaza-hunok, jászok,
lettek, manysi-hantik, marik és komik; tőlük északra széki-hunok,
bolgárok, tatárok, vepszék és csuvaszok; a Hun-síkságtól
északra zsuánok, törökök, manzsuk, kabarok, mordvinek és
kunok, majd Ordosz és Uruk-óm észak-déli vonalától keletre
az ordoszi nagykanyarban suomák, észtek, vótok, baskírok,
mongolok, avarok és ujgurok éltek. Valójában tehát 24 hun törzs
telepedett így meg, de a névadó hun törzsek a kaza-és széki-hun
törzs egynek számított.
Az
egyik hun törzs az első medvetoros évtől kezdve mindig az
Ordosz-vidéki törzs-szövetségi területen tartózkodott.
Idegen követeknek vagy széki-hun, vagy kaza-hun vezérrel, vagy
fő-sámánnal feltétlenül tárgyalnia kellett. Ezért a törzsszövetség
népeit gyűjtőnéven hunoknak nevezték. -A hun törzsek szétrajzása
már az első évezredben megkezdődött, mégpedig a kinajoknak
előbb még csak tűrhető, de később mind hevesebb zaklatásai
miatt. A második évezredben mind általánosabb lett az ajnó,
jürcsik és agaba-féle népekkel való keveredés. Emiatt
Kalocsa fősámán a táltosok, sámánok és bátok véleményét
is figyelembe véve a második ordoszi Nagy-szalán a 24 hun törzset
két csoportra osztotta: a Hangun folyó forrás vidékétől
lefelé és attól északra vándoroltak a fehér hun törzsek, többségükben
mordvinok, manysik, marik, suomák, észtek, lettek, komik, vepszék,
vótok, hunok avarok és kabarok. Közülük azonban egy rész
maradt nagycsaládokban az első évezredbeli lakhelyükön is.
Ordosztól lefelé a Hangun völgyében nagyobb tömegben csak az
úzok, kunok, jászok, törökök, mongolok, tatárok, zsuánok,
csuvaszok, bolgárok, baskírok, ujgurok és mandzsuk maradtak.
Ezeket fekete hunoknak nevezték. Közülük is egyes csoportok,
melyek már korábban nyugat és észak felé vándoroltak, ott
maradtak a szétválasztáskori helyükön. A 2928. medvetoros évben
(Kr.e. 1112) a müjáki csatában a törzsszövetség csapatai döntő
csatát nyertek a kinajok ellen. Ekkor már a kinajok is írták
történelmüket és megemlékeztek róla. De a zaklatásokkal
nem hagytak fel, ezért a hun törzsszövetség mindig újabb meg
újabb településekre vonult. De még innen is kardot ragadott,
ha a hun síkságon maradt véreiket sérelem érte. Matyó fővezér
a 3834. medvetoros évben (Kr.e. 206) a kinajok által épített
Nagy Falon is keresztüllovagolt és elfoglalta a Hun-síkságot.
A “Béke és rokonság” örökérvényű szerződését a
kinajok annyiban mindig megtartották, hogy Ordoszt soha sem
foglalták el, sőt még a Nagy Fal építésekor is kikerülték.
Ordosz
vidéke kegyhelynek számított és védett területté vált.
Amikor a 24 hun törzs szövetsége kettévált fehér-és fekete-hun
birodalomra, az egységet továbbra is tanúsította, hogy az immár
kétfelé folyó sámánképzés: az ordoszi és a bugáti, a
rokoni érdekek figyelembe vételével történt. A 4470.
medvetoros évben (430) az úzok elhagyták az ordoszi sámánközpontot,
minden értéket elhoztak onnan, és Buda fősámán 5 év múlva
Buda várban állította fel az új sámánközpontot. Az áttelepülés
tehát a római számítás szerint 430-tól 435-ig tartott. 453-ban
Bugát sámánközpontba menekítették értékeiket, de Nekese fősámán
a lemásolt Arvisurákkal Budavárban maradt. 468-ban az avarok
vezette Égi birodalom vette át a hatalmat, de utóbb a kaza-hunok
vezette törzsszövetség megszabadulva az avaroktól szövetségre
lép az ugor népekkel, köztük a magyarokkal is. A kazár szövetséget
dél felől az arab világ veszélyeztette, ezért a kazárok a
magyarokat a magyar törzs vezetésével a kaukázusi Magyarkára
telepítették. 680-ban foglalták el Káspivár-Magyarka-Sárhely
vonalát. (Bodor rovósámán hősi énekben énekelte meg a
magyar törzsszövetség megalakulását.) Oposur, aki 720-tól
758-ig uralkodott a magyariak, a magyarok és a kabarok fölött,
740-ben megütközött Marván arab hódító vezérrel. Jenő fiát
ekkor elvesztette; Megyer fiát, aki ifjúsági fejedelem volt,
755-ben ugyancsak Marván hódítói ölték meg. Csaba, a
harmadik fia azonban minden csatát megnyert és 758-tól 792-ig
uralkodott. Csaba a khorezmi fejedelem lányát, Aracsillát
vette feleségül, s megkapta az elmenekült szamarkandi uralkodóház
minden gazdagságát. Három fiuk volt: Edemen, Ond és Ellák. Közülük
Ond és Ellák elvesztette a kazárok szövetségében, 825-ben,
a Harun al Rasid unokája, Mamun kalifa ellen vívott magyarkai
csatát. Mind a ketten ott haltak meg. Aracsilla még 780-ban
arab gyilkosság áldozata lett. Ezután Csaba a Damaszkuszból
menekült Annát vette feleségül. Amikor Csaba 792-ben
Damaszkuszba lovagolt, hogy Anna örökölt kincseinek utolsó részét
elhozza, a hírhedt damaszkuszi emberirtásban ő is életét
vesztette.

Edemen, aki Csaba után 92-től 838-ig uralkodott,
kiszakadt a háború-vesztes kazár szövetségből és a menekült
dúsgazdag khorezmi fejedelmi Iányt, Embavért vette feleségül.
Edemen, mint a kazár szövetség fősámánja, Sárhelyen állította
fel a sámánközpontot. Ott Ügyek nevű fia és 2 leánya született.
Menyének Önedbeila kazár kagán leányát, Emesét választotta.
Amikor Emesének már két gyermeke is halva, született, attól
kezdtek tartani, hogy Ügyeknek magva szakad. De végre a 820-as
medvetor után, mint harmadik gyermek megszületett fiuk, Álmos.
Emese a gyermekszülés után meghalt, de Álmos életben maradt.
Ügyek,
mint fősámán a Megyer törzzsel együtt szabad volt Kazáriától
és Sárhelytől. Attól északra építette fel sámánközpontját,
Asszorügyeket, és jól meg is erősítette. 825-től itt nevelték
Álmost, Asszuporog fősámán felügyeletével. Asszuporog 3-fiús
családot követel Ügyektől, de Bizonyka, a Nyék törzs vezérének
leánya nem volt hajlandó gazdagságát így megosztani. Ügyek
fősámán védett területére újabb menekülők érkeztek a
volt Gandás-féle kasszu birodalomból. Asszour, Daboska és
Paripa városából, meg a Susa és Mari nevű településekről
845-ben, még Embavér halála előtt különösen sok menekülő
érkezett a Van-tó környéki Magya fejedelemségből Ügyek
kamlikjába. Ezek kasszu-úz (ghúz) származásúak voltak. Egy
Enéh nevű leánykát azért vett meg Embavér, hogy nyomorék
voltomban, ahogy az Arvisura-törvények előírják, engem
gondozzon. Enéh a Van-tó környéki vérengzés során került
Asszorügyek sámánközpontjába. Kevevárban adott életet Álmos
gyermekeinek.


|