13.
273. Arvisura Csát rovása,Bát
jegyzeteivel Kolozsvár és Szöged egyensúlya
Pusztaszer fölött a Fehér-tó partján állott Bősárkány díszes
palotája, amelyet még a kis Lóna születésekor, 469-ben is a
24 hun törzsből álló szövetség egyik szellemi központja
volt. A bába-asszonyok, hogy a foggal született tündérke szívós
legyen, a Fehér-tó vizében fürdették meg, áldozatot
mutattak be Joli-Tóremnek, a Föld-anyának, hogy e lányka, ha
eljön az ideje, uralkodjék népe felett. Szöged lovasezredének
harcosai úgy megtanították lovagolni a kis szélvihar lányt,
hogy a rima-lányok vetélkedőjén mindenben első lett és
ezzel az ősi törvény szerint jogot nyert arra, hogy három férjet
választhasson. De neki egyedül csak Atilla dédunokája, Zsolt
kellett. Első leánya 488-ban született. Ez a kis Zaida három
éves korában meghalt. Első fia, Bende 490-ben született. Kiváló
harcos és ötvös lett belőle. Először Kolozsvár kegyhelyen,
majd Gyilyóváron, másképp Ilona-váron székelt. Első fia,
Szamos, Doma fősámán után a törzsszövetség fősámánja,
majd 538-ban, Torda után a Jászvásári síkság fejedelme lett.
Második leánya, Szömörke, 492-ben született. 496-ban a
Sarolt nevet adták neki. 510-ben a bizánci udvarba ment férjhez.
Igen fontos szerepet és Ilona fejedelemasszony 530. évi bizánci
látogatása alkalmával fontos feladatot kapott. Érd vezérrel
együtt a déli kapcsolatokat erősítették. Harmadik, leánya
496-ban született. Máriának keresztelték. 5l5-ben a bolgár
fejedelem egyik fiához ment férjhez, de már 532-ben meghalt,
édesanyja 530. évi látogatását még megérte. Második fia,
Torda, 498-ban született. Édesapja kívánságára csak pogány
nevet kapott. Kiváló harcos lett belőle. 535-ben egyhangúlag
fejedelemmé választották.
I. Ilona az arvisurákban előírt nevelést adta
gyermekeinek. Ezek a törvények előírták, hogy minden sámán
és leendő rimalány tanuljon ki valamilyen mesterséget. Az
oktatás céljára Budavár volt a legalkalmasabb. Az itt maradt
törzsszövetségbeli fiúgyermekek közül az eszesebbek Doma fősámán
és Benkó atya keze alá kerültek. Ebből az iskolából öt évenként
újabb és újabb jól kiképzett csoportok kerültek ki. Bende
az ötvösség mellett híres szálláshely-rovó lett. Leírta a
birodalom minden települését. Lovagolni nem nagyon szeretett.
Annál jobban úszni. Amikor a nyarat abban a Bősárkány Csaba
után örökölt és újjáépített, Fehér-tó melletti palotában
töltötte, ő volt az ifjúság legjobb úszója és csónakázója.
Húsz éves korában megnősült. 512-ben született nászajándékba
kapott gyilyóvári lakában Szamos nevű fia. Szamos az 535. évben
befejezett sámánképzésen első lett, de ekkor már híres
volt arról is, hogy Kolozs-váron ötvöscsoportja részére
messze földön híres aranyműves telepet létesített. Amikor
Doma fősámánt 559. telén szélütés érte, az Öregek Tanácsa
Szamost fősámánná választotta nagy nyelvtudása és hosszas
vándorútjai során szerzett ismeretei alapján, kiegészítője
lett nagybátyjának, Torda fejedelemnek, aki nem csak jó harcos
volt, de elsajátította a sámántudományokat is. I. Ilonának
egyik legfőbb érdeme a Nekese és Szanka fősámán segítségével
létrehozott békés birodalomvezetés. Deédes unokáival és
azok házasságával jó politikai légkört teremtett. Szömörkét,
aki a keresztségben a Sarolt nevet vette fel, a görög császár
udvarába adta férjhez. Saroltnak három fia született. A
nyarat mindig Kolozsváron töltötték. Mind a hárman Görögországban
házasodtak meg. A császári udvarból hasznos értesülésekhez
jutottak.
I. Ilonát
és utódait különösen az érdekelte, hogy mi történik a
volt Hattus-kasszu birodalomban és Perzsiában. Értesüléseikről
jelentéseket küldtek Kolozsvárra és Buda-várra. I. Ilona másik
leánya, Mária, igen vallásos volt. A bolgár fejedelem fiához
ment férjhez. Kísérő lovasai hírszerzéssel is foglalkoztak.
Előkelő bolgár körökbe házasodtak be és részt vettek Mária
egyetlen fiának és két leányának az oktatásában is. I.
Ilona bolgáriai és bizánci útját diplomáciai úton gondosan
előkészítették. Ezeken a vendégjárásokon a besenyők
gondoskodtak az utazás biztonságáról. Ezeken a látogatásokon
llona fejedelemasszony a rokon uralkodók udvarában bemutatta a
törzsszövetség 20 éves nyugodt, békés munkájának gyümölcseit,
közöttük elsősorban Kolozsvár minden valamire való ötvösmunkáját.
Torda és Bende otthon maradt, nehogy a birodalmat valami
meglepetés érje. Győr és Szerém vára között ugyanis akármikor
adódhattak meglepetések. Budától az Úzvölgyi részekig
azonban a békét semmi sem zavarta. Érd vezér, aki uruki
keresztény volt, Nyugat felől biztosította a békét. Mivel I.
Ilona a bizánci útra magával vitte az uruki keresztény Érd
vezért is, Pusztaszeren és Kolozs-váron Bende átvette a
kiskirály szerepét. Közben Torda Budavártól Muravárig hadjáratot
vezetett a csellengők és menekültek miatt. A német és szláv
csoportok ugyanis korábbi szokásuk szerint ekkor is betörtek
erre a területre, melynek nagyobb részén kereszténnyé lett
pannon leszármazottak éltek, hun törzsszövetségi maradványokkal
együtt. Sokat panaszkodtak vetéseik, otthonaik feldúlása
miatt. Amíg I. Ilona udvarával a déli uralkodóházakat látogatta,
Szerém vára és Eszék vára állandó készültségben állott.
Ebben az évben a kaza-hunok és avarok részéről nem várhattak
rokonlátogatást, mert ezek a legelőterületek miatt napirenden
lévő nézeteltérésekkel és összeütközésekkel voltak
elfoglalva. A hadjáratot Torda a besenyők által Szirmavárnak,
az Úzok által Szerémvárnak nevezett erősség mellett fejezte
be. Bende második fia, Bőse ekkor kérte meg Ardarik legkisebb
leányának a kezét.
A mátkaság
idején is nyugalom volt. Bende a széki-hunokat rendelte be
Kolozsvárra, palotaőrségre. Ekkor kezdték a széki-hunokat székhelyi
hunoknak nevezni. Ez eleinte olyan kötekedő névnek számított.
De később mindenki megszokta. Ilona elrendelte, hogy ezekbe a
székely rajokba ne csak kovács és nyerges legyen beosztva,
hanem szűcs, varga és kerékgyártó is. Így a parszi tízes
hadrend tizenkettes létszámú harcos rajoknak adott helyet, a
tizedeseknek pedig minden esetben tárkány-képzéseken kellett
résztvenniük. Lényegében azonban a tizedes lovasrend mégis
megmaradt, mert két személy mindig a raj szekerének biztosításával,
a tartalék lovakkal és a hadizsákmánnyal, vagy tartalék élelmezéssel
volt elfoglalva. Az Ilona parancsára átszervezett ezredeket
Torda ifjú fejedelem ezerötszázas ezredekké alakította át,
úgy, hogy mindegyikhez egy-egy század rimalány is tartozott.
Budavár és Szöged térségében azonban megmaradtak az ősi
tizedek. Feladatuk az őrség és a hadiutak ellenőrzése volt.
I. Ilona 535-ben halt meg. Egy járványos betegség elöl későn
menekült az Erdőelvi rész hegyei felé. A vészes kór az öregebbeket
ekkor erősen megtizedelte. Nagy gyászpompával Gyilyóváron
temették el. Ilona születésének és halálának napján az
aratási hálaünnep után minden évben gyásznapot tartottak.
Torda az úz kőfaragókkal és kabar ácsokkal várat épített
tiszteletére. Bende Balog-Bolárinak egyik lányát, Bolári-Virágot
vette feleségül, Bolári-Virág kitartott őseinek Égi
birodalmi hite mellett, fiainak sámánkiképzést adott és 18
éves korukban kötelező rokonlátogatásra is elküldte őket
Urál-Budára. Bende mindig Kolozsváron lakott és egyik
legfontosabb feladata, hogy Kelettel tartsa a kapcsolatot. Torda
viszont édesanyja után felvette az uruki keresztény hitet és
Rómában is járt. Ott Gerőc atya keresztelte meg és a
Szentatya közelében papnak nevelkedett.
Ez a
nyugati irányú alkalmazkodás az egyházi vezetőket arra a belátásra
késztette, hogy nem volna helyes Pannon-föld és Budavár ellen
erőszakos térítési eszközökkel fellépni. Szöged térségét
és a II. széki-hun térség katonai állományát ebben a
helyzetben csökkenteni lehetett. Csak az őrségek maradtak
fenn, természetesen továbbra is használva az őrségekre kötelező
szokásos fény- és hangjelzéseket. Szöged környékén mindig
tartózkodott egy-egy beavatott is, aki a Nyugattal való
kapcsolatokat ápolta. Torda egy Encs-vidéki határőr bán
keresztény leányát, Iboskát vette feleségül. Iboska bajor
anyától született, aki rokonságban állott a bajor herceggel.
Tordáék a telet mindig Szöged térségében, a Fehér-tó
mellett töltötték. Legkedvesebb szállásuk Bősárkány kibővített
palotájában volt. Viszont a nyarat az Encs és Ibos folyó között
töltötték, rendszerint vadászással. Sok gyermekükben találták
örömüket. I. Ilona halála után az Öregek Tanácsa úgy döntött,
hogy az erők egyensúlya érdekében Torda legyen a fejedelem,
mert a gyermekei házassága révén a nyugati keresztény világhoz
tartozik. Ebben az időben halt meg Doma fősámán is. Utána
Bende első fiát Szamost tették meg fősámánnak. Szamos édesanyjának,
Balog-Bolári Virágnak a révén rokonságban állott a hun törzsszövetség
valamennyi törzsével, így szükség esetén számíthattak
azok segítségére is. Mivel Torda és gyermekei vezető
szerepet töltöttek be a határmenti bánságokban, a Szögedi
nyári palota és a kolozsvári keleti irányzat kellő egyensúlyba
került egymással. Tordának 538-ban bekövetkezett halálakor
ez az egyensúly egy kissé megingott, ezért Szamos öccse, Bőse,
amikor felesége, Ardarik leánya az ötödik gyermek szülésébe
belehalt, szintén Nyugatról nősült és a nyugati nyomás
ellensúlyozása végett az Ibos mellé költözött, mint
kiskirály. Szamos erélyes, jó uralkodó volt, 538-tól 566-ig
volt hatalmon. Ekkor súlyosan megbetegedett és a hatalmat fiára,
Csát fősámánra ruházta. A németek és szlovákok Szamos halála
után újabb betörésekkel kísérleteztek. Csáték tehát
Kolozsváron át az újonnan alakult avar törzsszövetséghez
fordultak, hogy, vonuljanak be Pannonföldre.
FELKÉSZÜLÉS A NAGYSZALÁRA
275. Arvisura Boza-Györke és Pozsáló rovása Bátiváron a
4450. medvetoros évben eldöntötték,
hogy minden törzsnek csak sámánelőzködésen nyertes harcos
lehet a főtárkánya (Kr.u. 410); a 4460. medvetoros évben
Bagamér meghirdette harcát a Nagy-vízig (Kr.u. 420); a
4470. medvetoros évben megkezdődik a jászokkal a hunok
felvonulása (Kr.u. 430);
a 4473. medvetoros évben megérkezik Atilla a királyi szkítákkal
(Kr.u. 433);
a 4475. medvetoros évben megérkezik Buda és Bősárkány a
kaza-hunokkal, úzokkal -oOo- Az Öregek tanácsa a fővezérek,
sámánok választását az alábbiak szerint hagyta jóvá:
FŐVEZÉREK:
FŐSÁMÁNOK: Bagamér-Balambér 410-425 Balambér 410-425 Atilla
425-453 Buda-Jákó 425-435 Csaba 453-460 Buda 435-451 Dunna
asszony 460-498 Nekese 451-508 Sziktivár 498-500 Szanka 508-510
Száva asszony 500-503 Doma 510-535 Ilona-Gyilyó 503-535 Szamos
535-538 Torda 535-538 Suprun 538-550 Szamos 538-556 Csát 550-590
II. Ilona 556-558 Bát 590-595 Baján 558-580 Boza-Györke 595-598
Alpár 580-600 Pozsáló 598-600
A vezető Aranyasszonyok: Bősárkány 410-452 Ilona-Gyilyó
500-503 Dunna asszony451-453 Hajnalka 503-510 Deédes 453-467
Torbágy 510-540 Szörényke 467-490 Ilja 540-588 Száva asszony
490-500 II. Ilona 568-575 Telena 575-600
A Pannon (Velem) tümény-vezérség kiépítése: Alsóőr
(Lajtaőrség): Felsőőr: Szörényőr: Aladár-Dengezik-Ellák-440-450
Beke-Suprun-Siklós-Karatán-Bőse 450-480 Szirma-Ziric-Vukulác-480-510
Tard-Madocsa-Bárd-510-530 Csát-Hangács-Szabács-530-540 Pápóc-Csurgó-Ozora-540-550
Csorna-Verőce-Macsó-550-560 Lébény-Körmend-Kucsó-560-570
Alpár-Győr-Pölöske-Barancsi-570-580 Rajka-Kőrös-Balambóc-580-590
Köpcsény-Bürüny-Rapcsány-590-600 Külső tümény-őrségek,
Bécs tümény-vezérséggel: Boroszló-Igló-Göröc-Bihács-Ráma-590-ig
Borod-Pernye-Bakar-Szeber-Bodon-600-ig 578-580 között 10 tümény
szláv kapott átvonulási engedélyt Boroszló és lgló
parancsnoksága alól, azzal a rendeltetéssel, hogy a déli és
nyugati irányból várható bizánci és római támadásoktól
ők fogják védeni az új Égi birodalmat. A birodalom székhelye
580-tól Győr, de az első avar tümény Bécs avar-gyűrű várában
helyezkedett el. Parancsnoka Bakar vitéz, tümény-vezére az
ifjú Bécs kereskedő-tárkány. Az őrségeket egy-egy olyan
nagycsalád fejéről nevezték el, melynek tagjai a vitézi
szolgálat letelte után valamilyen helységet (várost) alapítottak.
A HATSZÁZAS NAGYSZALA (Pécs,
Kr.u. 600)
Az új Égi birodalom Nagy-Szalája a 24-karéjos Ata-Isis
szentély kegyhelyén 24 napig tartott. Aranyasszony napjának
holdtöltekor kezdődött. A sámántanács mindenekelőtt azt állapította
meg, melyeket kell fehér, és melyeket fekete hun törzseknek
tekinteni. A fehér hunok a 9 karéjos Pécs-Tórem és a 3 karéjos
Sis-Tórem kegyhelyén, a fekete hunok az 5 karéjos Joli-Tórem
és a 7 karéjos Ruda-Tórem kegyhelyen tanácskoztak 3-5 pergő
idéjéig. Itt a résztvevőket jelölték ki. Az Ata-Isis
kegyhely 24 öl hosz-szú és 12 öl széles volt, a végében a
25. ölön egy torony emelkedett, abban ült Alpár nagy
fejedelem és Pozsáló fősámán. Az első 6 karéj közepén
Győr ifjúsági fejedelem, a második 6 karéj közepén Pécs
ifjú-sági vezér székelt, kétnaponként váltva egymást. A 3.
hat karéjban Décs, a Nagy-Szala szervezője, a negyedikben Bécs
kalmár-fejedelem székelt. Az ajtóban állt Rozsnyó tárkány-fejedelem
széke. A toronykaréj központjában Telena Aranyasszony képviselte,
mint Rimaszécs a nőket. Ő kezelte, az arany pergőt s csengővel
jelezte a beszédek idejének lejártát. Minden harmadik vákust
pihenést jelző kürtszóval szakították meg. Rima lányai
ekkor frissítőket hoztak. A legkényesebb üggyel kezdték:
megengedjék-e, hogy a szláv menekültek átvonuljanak Pannonföldön?
Már Pannon vitézei is találtak itt tarkós és görög törzseket.
Békességben éltek velük, de a görög népek mégis délebbre
költöztek. A káldorok ellen csak a kabar előőrsök
harcoltak, de az aztán Dunna asszony folyoján átúsztatva a
hegyek közé vonultak. Estorás szövetségre lépett a káldorokkal,
de jöttek a rómaiak. Őellenük 40 évig harcolt az újabb
kabar-kimmer csoport de a régi kabarok példáját követve
hamarosan ők is átúsztak Dunna asszony vizén és csúfnéven,
mint kovádok, de szabadon éltek. A római légiósok megölték
azokat, akik ellenálltak hódításaiknak, de Udint fiaival együtt,
meg Uptor és Ruga vezért még vendégül is látták, ha segítettek
nekik. Hálából harc nélkül átengedték Pannóniát Atillának.
A mindenkivel megegyezésre kész hun törzsek örömmel fogadták
Baján vitézeit. Senki se gondolt ellenállásra, hiszen ők is
az Égi birodalom harcosai közé álltak a közös ügy érdekében.
Atilla
daragúzai örömmel szállították 24 lapátos hajókon az
avar, görög és tarkós utasokat, de most Eszék utódai Alpár
bíztatására élénken tiltakoztak a tót-féle népek átvonulása
ellen. A tótokat német törzsek űzték el szállásaikról,
itt segítségért esedeztek, és a Nagy-Szala harmadik napján
vezetőik örök szövetséget esküdtek a hunoknak. Alpár
nagyfejedelem teljes erővel az eszékiek mellé állott. Már
Bajánnak azt az intézkedését sem helyeselte, hogy a tótok
határőrizetre felvétessenek. Nem volna helyes most sem
megengedni menekülésszerű átvonulásukat, mert majd, mint a
kimmerek, a kereszténység felvétele címén ők is szabad területeket
követelhetnek. Pozsáló fősámán is Alpár mellett volt: Ha a
hegyekbe be is engedik határvédőként a tótokat, Dunna
asszony nagyvizéhez nem szabad őket odaengedni, mert az álnok
keresztény papok majd folyton bujtogatják őket, és a hun törzsszövetségnek
soha sem lesz nyugalma. Győr ifjúsági fejedelem szerint: “Ifjúságunk
soha sem építheti életét ellentétekre: békében akarunk élni.
Azok a vitézek, akik 24 évet eltöltenek a 24 hun törzs szövetségének
szolgálatában, jutalom képpen bárhol letelepedhetnek az Égi
birodalom területén. Mindenkinek bíznia kell az Égiek jóakaratában,
de nekünk is gondolnunk kell a jövőre. Máskülönben
elbukunk, mint Atilláék.” Telena is a férje mellé állt, de
3 pergős tanácskozás után kétharmad többséggel Győr ifjúsági
fejedelem javaslata győzött. Alpár azt jósolta: Utódainkban
még majd megbánjuk még mi ezt! Utána Pécs azt javasolta,
hogy az Agaba-féle rovásokat ne csak a sámánok, bátok és táltosok,
hanem a kalmárok és kézművesek is használhassák, mert az Égiek
szerint a tudás mindenkié. Ebből nagy vita keletkezett. A
tanulni szeretők helyeselték, a többiek ellenezték a
javaslatot.
A kérdést
nemcsak a Nagy-Szalában, hanem az összes kegyhelyeken is tárgyalták.
Legszenvedélyesebben Moncsok sámán kelt ki a javaslat ellen:
“Az Arvisura-titkokat nem szabad kivinni a köztudatba, mert az
Égiek megtorolják!” Végül sem az Agaba-féle, sem az ujgur,
széki-hun, vagy kun rovás közreadását nem engedték meg: a
javaslatot 50:30 arányban leszavazták. Pécs szomorúan csak
annyit mondott: “Meggyilkoltátok a jó szellemek ébredését!”
Hiába hirdette hát a szavazás előtt Pécs Agaba örök igazságát:
“Amelyik nép megtagadja múltját, elbukik!” Ezért
javasolta, hogy lépten-nyomon hirdetniök kell elődeik dicsőséges
és küzdelmes múltját, mind regölésben, mind rovásokban. Az
ujgurok és kasszuk is azt bizonygatták, hogy a görögök, rómaiak
és kinajok birodalmában minden írástudó összekötő
kapocsnak számít a főváros vezetői és a legkisebb határőrség
közt is. Ha a hírvivők elpusztulnak, az írástudó kalmárok
is el tudják olvasni a parancsokat, és rendeltetési helyükre
tudják őket továbbítani. De azért is ajánlatos volna közreadni
a rovásokat, hogy a vallási őrülteket ellensúlyozni lehessen
az Arvisurák örök törvényeinek az igazságaival. Bécs a
Nagy-Szala elé terjesztette a kalmár-törvényt, de annak kapcsán
javasolta a névadási törvény megváltoztatását is. Alpár
ellenkezését félretéve ezt a törvényt is megszavazták. A régi
Arvisura-törvény szerint a sámánok jegyzékében a medvetoros
év minden napjára más-más név volt előírva. A gyermek tehát
mindig azt a nevet kapta, amelyik születésének a napjára meg
volt határozva. Minden törzsben 730 rendes és nemenként 1-1
Aba és Úr név, összesen tehát 734 név között választhattak
a sámánok. Keresztényekkel vegyes házasságból származó
gyermek a javaslat szerint két nevet kaphatott: a törzsbeli és
a római nevet. A törzsek között voltak kalandozásból eredő
összevegyülések is. De a névadás kérdésében jött létre
közöttük egyetértés is. Így pl. a parszi-szkíták a széki-hun,
a pamír-szkíták a kaza-hun névadást fogadták el. A kaza-hunoknál
az első név Agaba volt. A kunoké Tónuszaba. Batour kaza-hun név
volt; Oposur a kabaroké; Őrsur az úzoké. A kereszténnyé
lett Bécs tyumen-székhelyi harcos fia például 2 nevet kapha-tott:
ha a gyermek Aba napján született, kaphatta az Aba Péter nevet.
Kettes vagy többes ikrek neve lehe-tett felmenőik után Bátour,
Oposur, Őrsur vagy Kantur. Tiszta törzsben a második
ikergyermeknek lehe-tett jellemző nevet is adni. Például ha a
fiúgyermek balkézzel jött a világra, kaphatta a Balog nevet.
Alpár
a morvák mozgolódásai miatt Bécs tyumen-székhelyre lovagolt,
kénytelen volt otthagyni a tanácskozásokat. Ott érte az agyvérzés,
győztes hadjárat után. Közben a Nagy-Szala azt tárgyalta, érdemes
volt-e a kabar-kimmer törzsnek Kr.e. 34-től Kr.u. 6-ig harcolni
a római túlerő ellen. Meg, hogy ér-demes volt-e a veszprémi
baszkor-úz jövevény törzsnek lázadást szerveznie, amikor
ugyanilyen lázadás miatt egyszer már el kellett hagyniuk a
frankok birodalmát is. Veszprém környékéről pedig 4-évi hiába-való
háborúskodás után át kellett úsztatniok Dunna asszony
Nagyvizén, mint ahogy a kabarok is tették. Sokan helytelenítették,
hogy Kr.e. 80-ban az esklók és széki-hunok beengedték földjükre
a görög öldöklés elől menekülő dákokat. Igaz, hogy 10 év
múlva szövetségre léptek Burebista uralkodójukkal, hogy közös
erővel megakadályozzák a görögök terjeszkedését, de a dákok
pártfogása gyengítette a befogadókat. Görög támadás elől
a veszprémi úz aranyművesek nagy része Aranyosszékre menekült
és az esklókkal együttműködve nagyon fellendítették az ötvös
ipart. Ez viszont arra ösztönözte a római császárokat, hogy
a gazdag Pannóniához hasonlóan az esklók földjét is
igyekezzék birtokába venni. Ekkor a Lippa úz-eskló leányzótól
és Baál dák vezértől született Decebál vette át az Eskló-föld
védelmét. Róma eleinte vereséget szenvedett és még adófizetésre
is kötelezte magát, de Kr.u. 80-tól Kr.u. 107-ig tartó kemény
harcok után Trajánusz római császár Decebál szövetségeseinek
birodalmát római provinciává tette. Amikor Alpár a morvák
mozgolódása miatt Bécsbe ment onnan lovasok érkeztek
ellentmondó hírekkel. Volt olyan hír, hogy Alpárt kereskedőnek
öltözött római hitű tót papok megmérgezték. Emellett szólt,
hogy harmadnapra a kisétkű Telena asszony is meghalt. Alpár győzelméről
a tanácskozás 23. napján jött az első hír, amikor azt a kérdést
tárgyalták: a katonai táborhelyeket úz módra váraknak, az
avarok szerint kurgánoknak, vagy Alpár-Eszék szerint földváraknak
nevezzék-e. Amikor közben megérkezett Bakar tyumenvezér
jelentése az uralkodópár haláláról, a Nagy-Szala 24 pergős
szünetet rendelt. Ezt az ősi pergőt még Agaba törzse hozta
Ataiszból. Az egyik nap délelőttjétől a másik nap délelőttjéig
huszonnégyszer kellett megfordítani. A gyász jeléül így állították
meg az időt. Ez alatt az Égi birodalom területén minden újszülött
gyermeknek az Alpár, illetve Telena nevet adták.
Az 1-napos
gyász után Alpár-Telena tiszteletére megszavazták a Földvár-törvényt.
Így aztán a Nagy-Szala után épült rendszereket Dunaföldvárnak,
Balaton-földvárnak, Tiszaföldvárnak nevezték. Viszont a
kegyhelyül szolgáló helyek neve továbbra Budavár, Ungvár
vagy Vasvár maradt. A törvény megszavazása a magyariak győzelmét
jelentette. Utána megszavazták azt is, hogy minden 24 évet
leszolgáló végvári vitéz ott telepedhet meg az Égi
birodalom területén, ahol akar, és egy “ló-pár”-művelésnek
megfelelő nagyságú telket kap. A törvény végrehajtásáról
a mindenkori tárkány-fejedelemnek kell intézkednie. Rozsnyó,
az ifjú tárkány-fejedelem ekkor rendelte el, hogy a 24 hun törzs
szövetségéből valók Pannon földjén kapjanak szállást, a
szláv-féle veteránokat az Esklók földjén vagy a határok közelében
kell elhelyezni, a bolgár és gyepida népek vitézeit pedig az
Esklók földjére kell irányítani. Az “egy pár-ló művelés”
területe mindig a veterán erejétől függött, de az átlag
ezer lépésnyi terület volt. A 25. napon Győr ifjúsági
fejedelmet “közös akarattal” vezető nagyfejedelemmé választották,
ő pedig megerősítette azt a törvényt, hogy határőrizeti
parancsnoknak mindig olyan vitézt kell megtenni, aki Pannon vezér
szerinti névadásban részesült, vagy egykori ottani
parancsnok, pl. Lajta, Hisba, Suprun, Kanizsa, Szerém, stb.
egyenes ági leszármazottja. Bakar tyumenvezér az egykori Lajta
vitéz ivadéka volt. A Mosonyvár parancsnoka Moncsok sámán
lett; Nándorfehérváré Kurd bát; Jászvásáré Igalom táltos.
Ezeket az eseményeket a 277. Arvisurában 24 vezető sámán örökítette
meg, Győr nagyfejedelem, Rozsnyó tárkány-fejedelem és Pozsáló
fősámán rovásával megerősítve. A Nagy-Szala ekkor 200 évre
előre megállapította a napok számolásának módosított
rendjét. Erre amiatt a rendkívüli tárkány-nap miatt volt szükség,
amit az Alpár és Telena halála feletti gyász miatt kellett
tartani.
AVARBÁSTYAI NAGYSZALA (A 284.
Arvisurából)
Tormás fősámán rovása. 700-705-ig. A Bugátból
menekült Atar sámán kamlikjában, az Ogur-Bolgár szövetég központjában
egy kisfiú született. A gyermekről már a bábák megállapították:
“A kis Haramból nagy beavatott lesz!” Kis pólyás korában,
ha kazárok jöttek Bélavárra, szétrugdosta a pólyát. Tudval
uruki püspök szerint hat éves korában megmondta, hogy a kazárok
rövidesen megszüntetik a bolgár-magyar szövetséget. Az uruki
számítás szerint 649-650-ben ez meg is történt. Tíz éves
korában pedig azt is előre megmondta: “Samó beavatott Rómának
elárulja az avarok vezette Égi birodalmat!” Ezért Kürt
fejedelem Bélavárból Szávárd-Alpárhoz küldte Haramot.
Haram Tudval püspök vezetésével el is indult, és kalandozó
társaival, együtt 658 tavaszán megérkezett Uzsvár közelébe.
Onnan gyors futár vitte érkezésük hírét a fejedelemnek.
Szavárd-Alpár titkos fejedelem Szolnok tárkányt küldte az érkezők
elé. A két ifjú a fegyverharcosok törvényei szerint örök
barátságot kötött egymással. Már az úton elkezdték hányni-vetni
az Égi birodalom sorsát. Mire az Alpár-kurgánhoz értek, készen
állott a zsuán menekültek kezdeményezésére építendő
beavatott kegyhely, Avarbástya terve Bat-baján 565-től 602-ig
állandóan úton volt, hogy előkészítse a 600-as Pécsi
Nagyszalát. Utódai Al-béla és Bélavár közelében székeltek.
Haram már gyermekkorában is beavatott volt, már akkor tudta,
hogy a római pápa és a szláv papok tervet szőnek az Égi
birodalom megdöntésére. Ennek ellensúlyozására küldte Kürt
fejedelem Haramot azzal a megbízással, hogy a veszély megelőzése
érdekében tegyen meg minden intézkedést a beavatott kegyhely
felépítésére. Amikor Szavárd-Alpár meghallotta Haram jelentését,
parancsára Tudval a fősámánt elkísérte az Albánságban működő
Samó ellenőrzésére. Samót itt titkos megbeszélésen tetten
érték. De Galló őrségi sámán a Samó megbízottja ekkor már
elindult hajóval Rómába. Kezében az Égi birodalmat eláruló
iratokkal.
Töredelmes
vallomása után Gallót, aki a küldemény tartalmáról nem
tudott semmit sem, örök időkre száműzték a Zsuán Birodalom
határára. Samót pedig közel egy évi vallatás után még
kerecsen-vadászat előtt karóba húzták. Haram beavatott a Szövetség
ládáját zsuán tárkányok kíséretében az újonnan épített
Avarbástya-kegyhelyre szállította, és Szolnok tárkány segítségével
a szent helyekre megállapított szertartás szerint beépíttette.
Utána mindketten őrparancsnokok lettek. Feladatuk volt az “alsóvilág”
elkészítése. Az őrség tagjai Haram kíséretében érkezett
harcosok voltak. Haram, Atar sámán fia volt, Atar pedig Bugát
sámánképző kegyhelyen született, majd Bélavár beavatott központban
katonáskodott. Családjának hetedik fia, Haram, a beavatott-szenthelyen
zsuán szertartás szerint kapta a nevét. Haram vitézeinek a
fele fekete-hun származású volt: Kavas, Kas, Duc, Til,
Zsillaz, Kagnas, Buras, Bulza, Duca, Kapagoz, Hamza és Szálas;
mind lovasok. A másik fele zsuán és hokjen vitézekből állt.
Zsadán, Zsalu, Zsidil, Zsuta, Zsarban, Zsiraj, Bajda, Bura, Balló,
Garó, Izaj, és a Kál tárkányok. A 9 avar vezette törzs és
a Béla-törzs köteles volt száz-száz tárkányt Haram
rendelkezésére bocsátani. Ezek munkájával 6 év alatt készült
el az Avar-Bástya, a hozzátartozó barlangrendszerrel együtt.
Budavár alsó világa 1 napi járóföldnyi volt, ezzel szemben
a vele összekötött Avar-Bástya alsó világa 3 napi járóföldet
tett ki. Avar-Bástya 9 teremburás építménye a kilenc törzs
céljait szolgálta, a tizedik terembura mindig az uralkodó törzset
illette a 24-karéjos tárgyaló helyiséggel együtt. Ez össze
volt kötve a 25 öl magas toronnyal, amelyben a beavatottak
titkos Arvisuráit őrizték. Ebben a toronyban tartózkodott
Haram őrsége.
Az őrség
legvidámabb embere a zsuán származású kis Zsiraj volt. A Béla
törzs csak tepertőnek nevezte, mégpedig a szó eredeti jelentése
szerint, ugyanis miden zsíros akó alján maradnak apró tepertődarabok.
Az azzal meghintett köleskása mindig kedvelt eledele volt az őrségnek.
Az Avar-Bástya elkészülése után Haram beavatottat fejedelemmé
választották. Mint fejedelem elrendelte, hogy Bélavár sok
ezer év alatt összegyűlt valamennyi kincsét szállítsák el
onnan. A kincseket a kazárok részéről fenyegette veszély.
Bars ifjúsági fejedelem aztán 665-ben el is szállította a
kincseket Bélavárról, az újonnan felszentelt Avar-Bástyára.
Szavárd-Alpár ezután elrendelte a 700-as Nagyszalára való
felkészülést. Haram végigjárta az avarok vezette földeket,
onnan pedig váltott lovasok vitték a meghívást a 24 hun törzs
szövetségének tagjai által lakott minden területre, felhívva
őket, hogy megbízottaikat küldjék el az előre láthatólag
öt évig tartó Avar-Bástyai Nagyszala megbeszéléseire. Haram
a fejedelmi tisztséget 578-ban átadta a vejének, Zemlén
pateszinek, és most már minden erejét az Avarbástyai
Nagyszala előkészítésére fordította. Mindig az Arvisura előírásai
szerint étkezett és egye-bekben is megtartotta az Arvisurák
rendelkezéseit. De a Nagyszalán már csak mogyorófa botjait
tapogatva tudta megtartani beszédeit. Hallása azonban mindvégig
jó maradt. Avarbástya Nagyszaláját Haram mellett Zemlén készítette
elő, Maróca beavatott kisfejedelem hathatós segítségével.
Az
érkezőket Haram fogadta; 24 mogyoró-és 6 nyírfa pálca
valamelyikének megérintésével jelezte, ki hova fog szállni.
A fehér-hunokat Alag, Dunnakeszi, Csömör, Csepel, Fót, Mogyoród,
Üllő, Sikátor, Soroksáros, Sashalom, Rákos és Pestliget sátorszeren,
a fekete-hunokat Abaliget, Bicske, Bia, Budaváralja, Kakukkhegy,
Mogyoróshegy, Érd, Pomáz, Pilishegy, Kelenhegy, Hidegkút, Pátyihegy,
Rókahegy, Solymár, Tétény és Zsámbékán szállásolták
el; a két fehér-hun-szkíta csatlakozó csoport a Kőbányák
aljára, a kasszu-hetiták pedig Rákospatak-Nyúlsziget környékén,
az új boldoganyás kőszállásokra kerültek. E küldöttségek
vezetői voltak: Apakán, Dudasari, Csaba-fejedelem Magyarkáról,
Csakinga, Farkas, Moson, Üldég, Susudél, Susán, Radán,
Rozsnyó, Pestidél, Arankáj, Bikadél, Borsa, Burgaj, Karapáj,
Mohás, Écskun, Pokolkáj, Pilagán, Kiribadáj, Homoróda,
Pilakingár, Rikacsi, Sakateráj, Tenenkaráj, Zsamszána,
valamint Babót, az Égi birodalom nagyfejedelme és Kapornak fősámán.
Sakateráj, a parszi-szkíták megbízottja még egy 24-tagú
zenekart is hozott magával, Bihar igric-sámán vezetésével. A
zenekar értett mindenféle zenélő szerszámhoz. Lakóhelyüket
a Dunna asszony folyója és a melegvízforrások között jelölték
ki. Ott télen-nyáron lehetett fürödni. Mind a 30 szálláson
voltak arabag, azaz gyógyító sámánok. Ezek fürdés után
minden nap megvizsgálták a tanácskozásra indulókat. A Szitás
fürdő használata kötelező volt. Budavár alján étkezés után
mindenki megfürdött a merülős tófürdőkben. A tanácskozás
minden ötödik napon csak öt pergőig tarthatott, de a szálláshelyeken
4 napig tárgyalták a már eldöntött, vagy döntésre váró
eseményeket. Így felkészülve jelentek meg a tanácskozáson.
Mindegyik törzs köteles volt 3-3 szálláshelyet élelemmel ellátni.
A Béla törzs az Üllő, a Kőbányák és a Nyúlsziget-környéki
szállásokról gondoskodott. Lábasjószág-legelőik a Rákos
patak bal oldalán voltak. Az ellátást mindenütt Kövezsd ifjúsági
fősámán ellenőriztette a bacsa-sámánokkal.
Az
Avarbástyai Nagyszalán Haram beavatott fejedelem megnyitója után
Zerinke aranyasszony beszámolója hangzott el: -A legnagyobb
hiba ott történt, amikor a többség a Pécs-kurgáni Nagyszalában
megengedte, hogy minden olyan harcos, aki a határőrizetben 24
medvetoros évet leszolgált, háztelket kapjon a folyóközi
belső területeken. Így az idegen ajkúak több gyermekkel beözönölve
nem egy helyen többségbe kerültek a tiszta Égi birodalmi
lakossággal szemben. Ezt tetézi még az a helytele szkíta-saka
szokás, hogy avar főurat avar szolgáktól körülvéve kell
eltemetni. Ezzel a leszerelt idegen harcosok családja védettséghez
jut. Az anyagi javakra törekvő római-görög kereszténység
az ő isteneik másvilágának ígéretével nagy területeket
szerzett határainkon. Samó árulása folytán Boroszló, Igló
és Bécs kurgán területén csökkent a befolyásunk, és a déli
bánságok is kettős uralom veszélyében vannak. -Sokkal jobb a
határaink mellett, az Etil két oldalán élő Magyar törzsszövetség
helyzete. A főurak temetésén ott csak idegen szolga feláldozását
engedik meg. Marina szellemében megvalósították a 8 utód hátrahagyásával
való szaporodást és a választásuk szerint akár kazár, akár
avar szolgálatban tölthető vité-zi szolgálatot. Az uruki püspökség
elvét vallják: Ne hódítóként menjünk az idegenekhez, mert
azok is eljönnek meghódítani bennünket, és ez mindig sok
emberáldozattal jár! Ezért a kazárok akkor is harcra készülnek,
ha az avaroknál kell vitézkedniük, vagy fordítva. Ha vége a
harcnak, a Káma mellett mindig béke honol! -Ezért javasolom az
emberáldozatos temetés megszüntetését és a 3-5-7 gyermekes
szaporodást. Helytelen, hogy a temetés után vízbeöltek száma
folyton szaporodik. Viszont helyes, ha aranykincs ritkábban kerül
a sírvermekbe. Inkább a kurgánok égi oltárán gyűljön a törzsszövetség
vagyona. Csökkenteni kellene a temetkezések utáni sok állatáldozatot
is. Az égiek az égiekkel, a földiek a földiekkel vigadjanak,
de Uruk szerint fölöslegesen senkitől se vegyenek el életet.
Tenisur vizénél pedig harcos-tartalékot kell gyűjteni. -Az
Avarbástyára rendelt Élet templomának biztosítása mindezt
megköveteli. Al-Béla kincseinek gondos őrzése azért is
fontos, mert a kazár kereskedők minden aranyra szemet vetettek.
Új szervezetet hoztak létre: a böszörmények tanácsát.
Ennek az
volna a feladata, hogy a magukévá tegyék minden ősi szellemi
kincsünket. Számos ellenvetés után a javaslatot megszavazták,
csak a vízbeölés maradt fenn, anélkül, hogy a mértékét
meghatározták volna. A Magyar törzsszövetség fejedelme, III.
Csaba felhívta a figyelmet arra, hogy Ordoszt, ahol a 100 kinaj
család még mindig kiváltságokat élvez, elárasztotta a sárga
hit. Kazária, ahol kezdetben ugor-magyar többségi hatalom
volt, az aranyborjú fiainak a hatalma alá került. De annyi előnyünk
még van, hogy legalább az ataiszi hitvilágot nem bántják. Az
uruki hit püspökségét azonban elüldözték Van városából,
majd Magyarkáról is, és az üldözöttek csak a szavárdiak Nyék
törzsénél leltek menedéket. Így most ennek a püspöknek a
fennhatósága alatt csak a Van-vári, a Magyarkai és a Győr-szavárdi
öspörösség működik. A kiváló műveltségű Nazirt nem
tekintik az aranyborjú-hit fiának. Ezért javasolja, hogy az
Uruki püspök-séget a Tenisur vonalának védelmében helyezzék
el. Ezt a javaslatot a beavatottak, sámánok, bátok és táltosok
többsége megszavazta. A böszörmények elleni fellépést
azonban ellenezték, azzal az indokolással, hogy azok csak színleg
vették fel a muzulmánok hitét, azért, hogy segítsék az Égi
birodalom hírszolgálatát. Balizás böszörmény megköszönte
az irántuk tanúsított bizalmat és kijelentette. Uruk-Erech városában
még mindig vannak Nazirnak hívei. Békés természetükért a
muzulmánok is tisztelik őket. Ezért javasolta, hogy böszörmény
csak végzett tárkány, vagy sámán-bát lehessen, tehát
olyan, aki hisz az Égi birodalom szerinti lelki örök életben.
Kérte a Nagyszalát, hogy a Tenisur mellett építhessen az
uruki püspökség részére boldoganyás kőházat. Ezt egyhangúlag
megengedték. Tormás fősámán szintén azon volt, hogy csak sámánképzettségű
ifjú lehessen böszörmény, de az uruki püspökség híveit
meg kellene szabadítani a böszörmények mind jobban elharapódzó
nyereségvágyától. Róma-Bizánc hitének is az a legnagyobb
átka, hogy lelki atyáik előbbre valónak tartják a kincset és
a dologtalan jólétet, mint a szellemi tisztaságot. Ezért nem
rettennek vissza az égiekre hivatkozva még az átkoktól sem.
Az uralkodókat összeveszítik egymással, és akkor az erősebb
mellé állanak, hogy a hadisarcból nyereségre tegyenek szert.
Tizedet követelnek a vérrel szerzett kincsből, azt ígérgetve,
hogy a gyilkosságra bocsánatot eszközölnek ki az Égi
Nagyhatalomtól. Javasolja még a Van-tó melletti uruki hitű püspökség
visszaállítását és anyagi támogatását, a Tenisur lelki központ
megtartása mellett. Így, az ataiszi lelkeket meg fogjuk segíteni
a mór üldözőkkel szemben.
Maróca
ifjúsági beavatott Tormás fősámán javaslatát kiegészítve
azt javasolta: Küldjenek Rómába Uruk hitén levőket kispapnak.
Akkor a tiszta hitű szövetségbeli lelki atyák lesznek az avar
keresztények lelkipásztorai a nyugati határőr kerületekben.
Ezt megszavazták. Zemlén beavatott fősámánt agyvérzés érte.
Helyette Maróca, az ifjúsági beavatott olvasta fel végső üzenetét:
-A bölcsek kövein ez áll: ”Ne menjetek hódítani, mert
akkor hozzátok is eljönnek és meghódítanak benneteket! Aki
kardot ránt, az kard által esik el. A Békességet keressétek!”
Mindenki jól tudta, hogy eddig hódításos zsákmányszerzés
folyt: ez védelmet is jelentett, de hogyan éljenek békességben,
amikor a gyepűvédők kénytelenek állandó harci készültségben
lenni minden határon? -Ezért aztán mégis az örök harc
mellett döntöttek. Zemlén szellemében Maróca még azt
javasolta: A Pateszi-sámán-bát tudományokat át kell adni a köztudatnak.
Ne csak az égiek kedves rendjének legyen a tulajdona a bölcsesség,
a tudomány és a múltunk regéi. Tegyük mindenki közkincsévé,
hiszen a görögök és rómaiak is, akik regéinket továbbfejlesztették,
milyen nagy népekké lettek! A gyógyítás művészetére meg
kell tanítani minden megfelelő embert. Múltunk szépséges
hitvilága és rege kincse ne csak a papi rend tulajdona legyen.
Őseink történeteiből lélekben megerősödve kell törzseinket
az öldöklő ha-lak csillagképéből átmenteni a vízöntők
jegyébe. Máskülönben Ataisz népe elpusztul. Mindenkinek
tudni-a kell: mi szüntettük meg az emberevést. Nazir az égiektől
vezetve Uruk városában kezdte hirdetni: Szeressétek egymást!
Szeressétek még az ellenségeiteket is! Vérünkből való erős
Anna unokája Hetevarett szent helyén azt hirdette: ”Csak egy
Isten van, és az szereti az emberiséget!” Szolnok tárkány
fejedelem fia, Alpár, az ifjú beavatottak nevében azt ajánlotta
a Nagyszalának, hogy a következő Nagyszala idejéig építtessék
ki Tenisur védelmi vonalát, hogy a nép életét erős kátavárak
biztosítsák a kazár és a frank hódító törekvések ellen.
A Nagyszala a kátavárak kiépítéséhez hozzájárult, de a
szellemi kincsek közreadását elhalasztotta a vízöntők
csillagképéig. Sakateráj elgondolásait követve Nagypályi
szkítái hamarosan elkezdték a szkíta maradványok, felhasználásával
a kátavárak építését. Az Avarbástya-kegyhely első
halottja Zemlén beavatott fejedelem lett. A háromnap-járású
alsóvilágban helyezték nyugalomra. Tormás Nagypályiba tette
át székhelyét. Az Avarbástyai Nagyszala döntéseit Várkony
rovósámánnal ellenőriztette. Az építkezéseket Haram és
Szolnok vezette. Gyanakáta építése közben a leányrabló böszörményekkel
vívott csatában mindketten hősi halált haltak. Várkány
Nagypályiban temette el őket a vitézek közös sírjában.


|