16.
BUDA ÉS ATILLA
(A 273. Arvisurából)
Uruk-Dargin húsz évig harcolt azért, hogy unokaöccse,
Hunyor elfoglalhassa az Ordosz-vidék fősámáni székhelyét.
Amikor 20 éves korában a daliás Hunyor elfoglalta a Nagy-Süán
után Ordosz kegyhelyet, a sorozatos gyilkosságok után
nyugalmas 20 év következett. A 4440. medvetoros évben (Kr.u.
400) a birodalmi Nagy-Szalát megrendezték. Hunyor gyermekei,
Bagamér, Munzuk, Udin és Bősárkány és Uruk-Dargin fia, Ojbársz
eldöntötték, hogy elő kell készíteni Pannon-föld térségében
az új sámánközpontot, mivel Ordosz veszélyeztetve van.
Hunyor utódjául Bagamér ifjúsági fősámánt jelölte, míg
a Nagy-Süán győztesét, Udint a Pannon-föld megközelítésére
rendelte ki, hogy jelöljön ki helyet az új sámán-központnak,
és Rómával a jó kapcsolatot felvegye. Ezen áthelyezéskor
Munzuk örökli Ordoszt, Ojbársz utódai Káspivárt, míg Udin
Pannónia uralkodója lesz. Udin sértődötten távozott és
soha nem jelent meg utána Ordoszban. Bagamér a 4450. medvetoros
évben (410) meghirdette a Nagy-vízig való harcot. Hunyor utódai
évekig készítették elő ezen műveletet. Rómába és Bizáncba
is elmentek, míg végül a 4470. medvetoros évben, amikor Rómában
430-at
írtak, a hun törzsszövetség megindult. Három év múlva, 433-ban
Bagamér kisebbik fia, Atilla székely-tyumenje élén bevonult
Pannóniába, kimmer-kabarok követték. A következő évben
kaza-hun lovasok élén Buda vonult be és a római főváros
alatti kőhegyen felállította a sámánközpontot. Nyomban az
úz törzsek is, akik már 5 éve úton voltak, elfoglalták előre
kijelölt helyüket. Ekkor jelentették a lovas hírvivök, hogy
Bősárkány férje a hun törzsszövetség fősámánja önkéntes
tűzhalált halt. Utána a birodalom fősámán fejedelme Buda
lett, mert Jákó-midőn az úzokkal elindult-olyan szerencsétlenül
esett le a lováról, hogy megbénultak a lábai. Helyette leánya,
Deédes vette át a vezetést.
Tervük
szerint 5 év alatt meg kellett érkezniök Pannóniába és
addig Jákó a visszamaradottaknak beindította az 5 éves sámánképzést.
Ezután történt tűzhalála a sámán-központ áthelyezését
jelentette. Bagamér fiai, Buda és Atilla úgy tervezték, hogy
a hun törzsek szövetségének népeit, a törzsek zömét áttelepítik
a Kárpát medencébe, és az áttelepítés utáni békét és
nyugalmat a birodalom nyugati irányba való kibővítésével
biztosítják. A sámánok, tanácskozásaik révén eldöntötték
Udin, Ruga és Upor rovásai értelmében, hogy 500000 harcosra
van szükségük, és hogy azok a legalkalmasabb időpontban a Jász-síkságon
jelenjenek meg. Egyes törzsek fegyelmezetlensége és széthúzása
miatt csak 450000 lovas érkezett meg. A besenyők és ogúzok
duzzogtak, mert a széki-hunok, kaza-hunok és szászok, midőn
nyugatra indultak, az ordoszi fősámánságban felhalmozott
aranyakat mind magukkal hozták. Ezt a mongolok, tatárok és törökök
is kifogásolták. Buda a beérkezett 400000 (450000?) harcost
kevesellte és a hadműveletek beindítását nem engedélyezte.
A harcias fiatal vezérek ezt zokon vették, összeütköztek Budával
és a vita hevében összekaszabolták. Egyesek szerint éjjel ölték
meg.
A türelmetlen
hadsereg elindult.Győzni azonban nem tudtak, sőt Atilla is
majdnem odaveszett. Budának igaza volt, de őt feltámasztani
nem lehetett. A harcosok a kitört csoma-betegség miatt hazatérésre
kényszerültek. Atilla a csata hevében régi ismerősét, Éciuszt
kereste. Két év múlva újból fájlalja, hogy a római hadjárata
idején is megfutamodott előle a római hadvezér. Atillát később
germán összeesküvők megmérgezték. Temetése után az Öregek
tanácsa Buda fiát, Aladárt jelölte a Birodalmi Fővezéri székbe.
Ezt Atilla fiai kifogásolták. Olyan összecsapás keletkezett,
hogy a hun törzsek majdnem kiirtották egymást. Végül Deédes
aranyasszony rendet teremtett, aki felerészt ordoszi aranyával
és az úzokkal az új hazában maradt. Ekkor Aladár hűséges
kaza-hunjaival visszament az Etilen túli területre. Az avarok
azonban megelőzték és a Turgai kapunál útjukat állták, és
nem engedték be őket az Altájba. Aladár kénytelen volt a
magyar törzseknél letelepedni. Vezetésével megalapították
Ural-Budát, a manysi törzs gyülekezőhelyén, a mai Tyumenben.
Az Altáji Bugátban őrzött Arvisurák az avarok kezébe kerültek,
míg az Ordoszból hozott Arvisurákat Aladár rendelkezése
szerint a Tura-Vasbálvány vidékére vitték. Ellák-a parszi-szkíták,
a kunok és besenyők támogatása mellett-kabar-kimmeri testőrségével
a Fekete tenger és Kevevára között vert tanyát és összekötője
lett a hunok birodalmának. Róma és Bizánc utasítására örök
támadásnak voltak kitéve. Deédes aranyasszony javasolta, hogy
a már régóta Pannóniában élő visszamaradt őskabarok és
Ataisz-lakók módszerét kell népének felvenni. Soha nem kell
ellenállni a kóbor népek hódító törekvéseinek. Ezért
maradt életben az úz nép szálláshelyén és mert minden hódítóval
összeházasodott. Nemes harcát névtelenül, de eredményesen
állta Dunna völgyi Birodalmunk anyósa. Csát és Ilja így rótták le az Úz-földi
Arvisurában.
HONFOGLALÁSI NAGYSZALA
(292. Arvisurából) Nagybodor-Galga
rovása 892-902.
A KABAROK HONFOGLALÁSA
Nagy
tettek előtt mindig össze kellett hívni a Nagyszalát; azon születtek
a fontos döntések. A Jászvásári Nagyszalában a magyari-magyarok
8 törzse, a kun-magyari és a kasszu-ogúz törzs úgy döntött,
hogy a Kurszán két és Árpád három rokonlátogatásán
szerzet tapasztalatok figyelembevételével 5 éven belül végrehajtják
a Magyar törzsszövetség bevonulását a Kabar- és Jász-földre.
Árpád azonnali bevonulást javasolt, mivel Kevevárában a tárkányok
a legjobb fegyverekkel teljesen felkészültek a nagy vállalkozásra.
Több vezér mégis úgy döntött, hogy előbb Kurszán Bizáncban,
Árpád pedig Rómában tájékozódjék az ottani nézetek és várható
magatartásuk felől. 895-ben igen bőtermő esztendő volt.
Verecke kabar fejedelem, Árpád apósa és Zoltán, a székelyek
vezére a környező népek nyomásának ellensúlyozására sürgette
a bevonulást. Jászvásáron erre úgy döntöttek, hogy
tavasszal bevonulnak a Kabar-földre és a Jász-síkságra.
Kevevárából a tárkány-részleg hamarosan el is indult, de
megállt a kabar szorosok előtt. Árpád követelésére a
medvetoron engedélyezték, hogy a türelmetlen 30000 kabaros törzzsel
még a tél fagyán bevonuljon Kassára, a vegyes törzs kabarjai
azonban nem vihetik magukkal családjukat; azok Jászvásáron táboroznak
és Kurszán terve szerint a nyugati határgyepükhöz kerülnek.
Nagy volt az öröm Kabarföldön, amikor Árpád megérkezett
Kassa városába. Abáújvár medvetorán a bevonulók felesküdtek
Kabari föld védelmére. Árpád vitézei a betolakodókat
messzire elűzték.
Mire eljött
az almavirágzás ünnepe, Árpád tyumenjei az egész Kabarföldön
teljes biztonságot teremtettek. Árpád tehát már az első év
elején eleget tett a jászvásári Nagyszalában reá bízott 5-éves
feladatnak. Galga vitte az örömhírt Jászvásárra. De már az
Úz völgyében, majd a Barcaságban is feltűnt neki, hogy a
bevonulás nem a Nagyszalában megbeszélt tervek szerint történik.
Mindenfelé harcosokkal találkozott. De az ellenséges érzelmű
besenyő-bolgár harcosok is látták, hogy az elvonulók hátrahagyott
szekértáborát igen kevés harcos védi. Ezért amikor Álmos törzse
átlépte a déli szorosokat, az árván maradt szekértábort
feldúlták. Legnagyobb volt a veszteség a napnyugat felé irányított
kabarok családjai körében. Álmos a kun-magyari lovasokat küldte
vissza megsegítésükre. Azok aztán a szekértábort Gyulafehérvárig
kísérték. Az almavirágzás ünnepéről érkező kabar
harcosok panaszt emeltek Álmos ellen és követelték, hogy vele
szemben is alkalmazzák az Arvisura-törvényeket. Ezért a
nagyfejedelem lemondott minden tisztségéről. Mivel Gyula az Öregek
tanácsában nem járhatott el a bátyja ellen, a kabarok a régi
kabar törvény alapján Álmost hajnalhasadtával kivégezték.
Harmadnap váltott lovaglással kabar földre vitték, és bűneik
leplezésére a nagyfejedelmet hason fekve tették koporsóba,
nehogy az Égiek előtt panaszt emeljen ellenük. Verecke
fejedelemnek megjelölték a koporsó helyét, ő pedig Abaújváron
kegyhelynek nyilvánította Zemplén sámán kurgánját, és a sír
fölé bűnbánó kegyhelyet építtetett. Pusztaszeren a
harcosok és vezéreik Kurszánt fejedelemmé választották,
Gyulát fősámánná kiáltották ki; Nagybodor kenéz (bíró),
Galga pedig horka (a fejedelmi udvar ellátója, tárkánya) lett.
Gyula így osztotta meg tisztségét háromfelé, hogy a
honfoglalást semmiképpen se lehessen kifogásolni.
Megszüntették az egyszemélyi vezetést, nehogy a kabar-vész,
az avar-vész, vagy a legújabb a magyar-vész megismétlődhessen.
Árpád tárkány-fejedelmi jelentésében megemlítette, hogy a
kisebb termetű kabar lovak minden veszteség nélkül tették
meg az utat. A nagyobb testű ordoszi lovak kis veszteséggel, jók
voltak vontatásra. A kasszu-kurd lovakban volt a legnagyobb
veszteség. Nem bírták a telet. A széna-, só- és a víz-ellátásnak
a tárkányok kifogástalanul eleget tettek. Harmadnapon kabar
ifjak küldöttsége a szláv törzsek mozgolódásáról hozott
hírt. Árpád a hírt nem tartotta rossznak, mert így nem kell
bevárnia Kurtánt. Kassára lovagolt tárgyalni. Bars vezér követségbe
ment a szlávok királyához egy feldíszített fehér lóval,
aranyos nyereggel, ezüst zabolával. A három tyumen kabar
harcossal azonban nem lehetett bírni. Az őslakó kabarok tanácsára
megrohanták a szlávok településeit és a szláv király, aki
sokat nyugtalanította az őslakó kabarokat, menekülni kényszerült.
Árpádnak minden sikerült; Kurtánnak meg csak a nehézségei növekedtek.
A görögök megszegték a bolgárok támadása elleni védelmet
szolgáló szerződést, és ezzel nagy veszteséget okoztak a
magyar törzseknek. Tétény örömmel fogadta Budán Kurtánt,
csak azt kifogásolta, hogy Kurszán Megyer törzse miért táborozgat
egy teljes hónapig a szemben levő síkságon. Megnyugtatták,
hogy a jövő nyáron a törzs zömével átúsztatnak a Dunán
és a tavas síkságon telepednek meg. Árpád birtokba vette
Pozsony várát, és Alsóőrség megerősítése végett még a
tél beállta előtt megalapította Kapuvárt is. Utána a szekértábori
veszteség miatt özveggyé lett kabar vitézekből kiállította
a Felsőőrségbe vezényelt kabar őrséget és központjukat
Szombat-Vásárhelyre tette. Keresztény papok vezetésével
felkeresték az árvíz-sújtotta részeken lakó keresztényeket,
és minden lehetséges segítséget megadtak nekik. Felsőőri
papok közreműködésével az asszony nélkül maradt kabar
harcosok feleséget választottak az árviz-sújtotta vidék özvegyei
és árvái közül.
Mindezek igen megnövelték Árpád tekintélyét, annak ellenére,
hogy az újabb honfoglalás tervét minden részletében Kurtán
dolgozta ki. Árpád viszont a letelepülést 5 év helyett 1 év
alatt hajtotta végre. Kurtán az Öregek tanácsa előtt
elismerte, hogy a 892-es Nagyszalában javasolt Árpád-féle “Zsablya-terv”
tökéletes volt, és hogy Árpád még az Álmosnak felrótt
magyar-vészből keletkezett nőhiányt is jól megoldotta.
Amikor Kurtán, tömlős lovakon a Megyer törzs zömével átúsztatta
a Dunát “Budaföldvár felől hideg záporeső jött. Kurtán
megfázott, Betegen irányította az 5-éves letelepedést. Téténnyel
minden kérdésben megegyeztek. Ezt Gyula fősámán és
Nagybodor kenéz foglalta rovásba, hogy a kabarok is értesüljenek
a történtekről. Árpád nem ment többé Budavárba, hanem
tyumenjeivel kalandozott. Egy törzset Kurtán rendelkezésére
bocsátott, ő pedig két törzzsel felváltva kereste az avaroktól
elrabolt kincseket. Fáradozása végül sikerrel járt. A
negyedik évben Árpád a Morvamezőn megütközött a morvák
ifjú királyával. A csatát az döntötte el, hogy Árpád a
fegyverkovács tyument is bevetette a harcba. A nehéz munkához
szokott, erős, izmos, csákányos vitézek harcmodora annyira
meglepte a morvákat, hogy elkezdtek ész nélkül menekülni.
Nagy zsákmánnyal tértek haza a kabarok, és ennek láttán más
törzsek harcosai is tömegesen kérték, hogy beléphessenek a
gazdag kabarok közé. A morvamezei csata után Árpád Kurtánhoz
vezényelte összes kőfaragóit, hogy Budától északra várat
építsenek. Sajnos az új vár kényelmét Kurtán nem sokáig
élvezhette, mert a honfoglalás negyedik évében hirtelen
meghalt. Holttestét a Kurtánvári kegyhelyen temették el. Három
vár Budavára, Avarbástya és Kurtánvára hirdette a hun, az
avar és a magyar honfoglalást. A halotti tor és a fejedelmi gyász
24 napig tartott Utána a törzsszövetség ifjúsága Árpádot
nagyfejede-lemmé választotta. Árpád az Arvisura-törvényekre
hivatkozva Csepel-szigetre költözött. Gyula fősámánt Kurtánvárba
rendelte. Gyula legnagyobbik fia Tétény vezér egyetlen leányát
vette feleségül. Ezzel a honfoglalás keltette feszültség végleg
megszűnt. Tartu-suomák és kabar kőfaragók felépítették a
Nagyhegyen Árpád várát, de Árpád legszívesebben a suomák
szállásán, Csepelen tartózkodott. Galga a Káma mellé költözött
vissza Nagybodort Ózd kegyhe-lyen temették el 908-ban, Árpád
fejedelemmel egyidőben.
Részletek Galga tanfejedelem
oktatási vázlatából (292 Arvisura) 4946 - 4950 (906 - 908)
A nagyfejedelemmé választott Árpád kívánságára
meghirdették a 4946. medvetoros évtől a 4950. medvetoros évig
a Keszthelyi aranyasszony szellemében tartandó beavatott szintű
tudon-képzést. Amikor Joli-Tórem regéje szerint Sis-Tórem a
Ruda-Tórem üstjéből az egyik tűzgolyót igen messzire dobta
a vizes-ködök világába, Joli-Tóremnek, vagyis földanyánknak
a fiai alig találták meg. De aztán földanyánk ezen a Földön
életet teremtett, s itt elszaporodva gondolkodó lényekké váltunk.
Amikor az eljegesedés ideje elmúlt a változott körülmények
között Ataiszban is úrrá lett a jobb belátás s véget
vetettünk az emberevésnek. Amikor Kerka irányításával újra
felkerestük a melegvízforrásokat, azt kellett látnunk, hogy
boldoganyás házaink építése közben nem találtunk olyan
emberi koponyát, amelyből ki ne szívták volna az agyvelőt.
Nagy időnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a 24 hun törzs a szövetség
erejére támaszkodva úgy meg tudjon erősödni, hogy Pannon vezér
nagyobb erővel idejöhessen, és utána ezt a földet róla végleg
Pannon földjének nevezzék. Ataisz kultúrájában a kaszuk jártak
elöl. Az ő akháj és etruszk törzseik teremtették meg a
tenger mellé ki kultúrát. A görögöket pannon vezér szorította
ki innen. De ők azután is mindig igényt tartottak földünkre.
Az etruszk szervezésű római légiók 40 évig harcoltak Lóbérc
(Leoben) körül, amíg végre görög latin összefogással
sikerült dél felöl elözönleniük Pannon-földjét. Amikor a
Bugát-Bakáti földrengések miatt elkezdődött a 24 hun törzs
nagyobb mérvű vándorlása, Ruga-Upor rendszerével 24 évig
tartott a katonai szolgálat. Ez a rendszer azon a példán
indult el, hogy 25 év után a római katonák közül pannonok
is szép számmal kértek szülőföldjükön adózásmentes
birtokot. Ezt a szokást aztán a hunok is, az avarok is átvették,
s ezzel pannonföld és Bős tudun birodalmának nagy része hun
törzsszövetségi település maradt.
Atilla
uralkodása alatt a Szalváré fátria által vezetett manysi
tyumen is szerepelt a honfoglalók között. Az első manysi
tyumen parancsnoka a Kerecseny napján született Egerszeg volt.
Ikertestvére, Aracsa, a tyumen lovas hírszerző ezredese volt.
Bazita, Kustyány, Bötk, Csatár, Padár, Szabar, Ságod és
Rajk ezredesekkel együtt. Kishúga, Pölöske, mint a rimalányok
vezetője érkezett erre a földre. Egerszeg tyumenvezér és említett
ezredestársai 20 év alatt mind elhunytak. A hunoknál szokásos
temetkezési mód szerint hamvaikat a földre szórták, hogy népük
ott örökké éljen. Végül már csak Pölöske rimalány volt
közülük életben 3 gyermekével. A 10 ezredes hajtincseit Etil
várra vitték. Csak Egerszeg tyumenvezér hamvait nem szórták
le a földre, hanem az uruki szentélyben az ácsok és nyílhegykovácsok
szállásának kegyhelyén helyezték örök nyugalomra. Ezzel az
a szentély az első manysi tyumen kegyhelyévé lett. Pölöske
aranyasszony urnáját 120 év múlva Döbröce nevű dédunokája
hozta vissza, mert Pölöske szíve mindig a Szalaváré-tyumené
volt. A Szalaváré tyumen kétharmada Atilla halála után
visszament a Káma mellé. Száz év múlva az ottaniaknak is
csak egyharmad része maradt továbbra is a Káma mellett; többségük
tizedik törzsként Béla törzs elnevezéssel a magyar törzsszövetséghez
csatlakozott és leköltözött Bakátba. Itt a kazár uralom
elleni 575. Évi zendülés miatt a helyzetük tarthatatlanná vált,
s ezért Alpár vezetésével átmentek az avarok vezette Égi
birodalomba. Ekkor Szalaváré ezredesek voltak: Ormánd, Pacsa
és Tilaj, akik közül Pacsát Alpár fejedelemmé választásakor
tyumenvezérré tették. A magyar törzsszövetség honfoglalásakor
a Szalaváré fátriából csak egy hídverő részleg érkezett
ide, Kárkász vezetésével. Az ő Karas nevű fia itt várost
alapított. Kisebbik fia Albélán maradt és lövőket képezett
ki a visszamaradt Béla és a Gyula törzs részére. Ennek a
Zala nevű lövőnek sok fia volt, a Kazár birodalomból menekülő
harcosok tömegesen csatlakoztak hozzájuk. Amikor a kazárok, a
besenyőktől Magyarka védelmét követelték, Zala vitéz százada
902 tavaszán Csepel szigeten jelentkezett Árpádnál. Árpád a
Karas feletti Zalavárra irányította őket és különleges
szolgálataikat a kalandozások során igénybe vette.
Árpád
parancsa szerint Zala vitéznek 905 medvetorán jelentenie
kellett, hogy a Szalaváré törzs Zala századának minden tagja
megnősült-e. Árpád 908-ban meghalt. Galga a Zalavári tárkányképzést
és a Bősvári lovasképzést áthelyezte Pest közelébe,
illetve a Tura folyó környékére. A rimalány- és arbag-gyógyítók
képzését meghagyta Szalaváré birodalmában, Keszthely
kolostorában. Az Árpádvári Nagy-Süánt az ifjonnan felépített
Árpádvár környékén rendezték meg. Ezen a viaskodáson az
új fejedelem, Zsolt lett az első. Szomorúan vett búcsút
Galga beavatott fejedelemtől, akit Kámába szólított a küldetése.
Galga magával vitte Kámába, a Mirina-féle és Turfánba a
Mani-féle női kolostorokba a pusztaszeri szerződést. Ennek
titkos záradéka szerint azért, mert a hatalmat a kilenc
szavazattal bíró uruki kereszténység biztosította az új
uralkodóháznak, a magyarok biztosítják a Mani-féle keresztények
védelmét. Az Árpádvári és Rákosmezei Nagy Süánon a
kabarokat nagy örömmel töltötte el, hogy az Eperjes véréből
származó Zoltán - Zsolt fejedelem lett az első, de nagy bánat
is érte őket, mert az Aba családból való Encs vitézt lovaglás
közben olyan baleset érte, hogy majd belehalt. De Boglárka, a
legügyesebb arbag-gyógyító sámánleány meggyógyította a
Keszthelyi női kolostorban. Fogadalmuk szerint mindketten a Mani
féle keresztény hitre tértek.

Az eljegesedés utáni állapot térképe - A Kubiláj terv
Lemásolták és a kegyhelyen őrzött titkos Arvisurák
gyűjteményében elhelyezték a pusztaszeri Galga féle szerződést
is. Leírták a gyógyítás közben szerzett tapasztalataikat is.
A gyógyítási sikereket megörökítő feljegyzéseket aztán
felolvasták a gyógyulást keresőknek. Ez is hozzájárult az
arbag-kezelés sikeréhez. I. Endre uralkodása alatt Oszlányka,
a Magyarkai aranyasszony a turfániáktól megkapta a Pusztaszeri
szerződés másolatát. Bemutatta az ifjú uralkodónak. Egy
levelet is hozott a Van-tó melléki fejedelemtől, aki
lemondott, a Gilgames-ház vezetői méltóságáról, és azt
ezzel a levéllel az Árpád-házra ruházta. Ezeket az okmányokat
Endre király kolostorában helyezték el. Az Árpád-ház mindig
tudta, hogy annak idején az uruki kereszténység pusztaszeri
szavazatával került hatalomra és tiszteletben tartotta az
uruki keresztények kiváltságos jogait is. Ezért a Mani-féle
keresztények itt sohasem fizettek pápai tizedet, hanem a tőlük
befolyt pénzeket királyaink az 5 szerzetesrend céljaira fordították.
Köztudomású volt, hogy Vajk nővére, Piroska a Keszthelyi női
kolostor legkiválóbb arbag-gyógyítója. Vele is megismétlődött
Bolárka Encs esete. Aba kabar fejedelemfi (= Aba Sámuel) az
egyik kalandozáson súlyosan megsérült. Így került a Piroska
gyógyító keze alá. Fordult ő gyógyulásért mindenféle
istenséghez. Még azt is megígérte, hogy áttér a római
keresztény hitre. Piroska összeszedte minden tudományát, hogy
megmentse a nála 15 évvel fiatalabb ifjút. Sebészeti műtétet
hajtott végre rajta, és a fiatalember teljesen felgyógyult. A
műtét előtt megfogadta Maninak és minden szentnek, hogy ha
felgyógyul, Piroskát feleségül veszi. A Gilgames uralkodóház
ehhez hozzájárult, és a házasságot meg is kötötték.
A Budavári beavatott központ A
293. Arvisurából Tarhos beavatott rovás
A pusztaszeri vérszerződés egyik pontja, mely egyrészről
az uruki-mani-féle keresztények, másrészről a táltosok híveinek
51:49 arányú szavazata alapján született meg, úgy szólt,
hogy az összes papi méltóságot a táltos névvel illették.
Ez a helyzet volt irányadó akkor is, amikor a táltos hagyományok
gondos őrzője, Tarhos beavatott ifjú fejedelem Avar-Bástya
Budavár alagútrendszerébe kö1tözött és ott összegyűjtötte
a Keszthely-Pentele-Zebegény-Pásztó-uruki keresztény
szerzetesrend titkos Arvisuráit is. Amikor pedig a honfoglalás
tizedik évfordulójára elkészült Kurtánvára alagútrendszere,
Gyula táltos a beavatott sámánközpontot Jula-besenyő lovasok
kíséretével Jászvásárrol Kurtánvárába irányította, és
így a három féle Arvisurák biztos alagútrendszerekbe költöztek.
Amikor Gyula legnagyobbik fia, Szabolcs Tétény vezér egyetlen
leányát, Ibolyát feleségül vette, Ibolyát két évre
Aranyasszonnyá választották, Ibolya nagy buzgalommal fogott
hozzá a rimalányok képzéséhez. Tétény vezér örömmel látta
Ibolya lelkesedését és ennek jutalmazására saját rimalányaival
segítette Tarhos munkáját. Árpád már a második tárkány-kalandozáson
881-ben megkapta Pásztón az elrabolt avar kincsek részletes
kimutatását. Nyomban rajtaütött Bécs városán és az avar
kincseknek ott visszaszerzett részét Lebed vezérhez szállíttatta.
884-ben az alsó Marót tartományban szedte össze az avar
kincseket. 888-ban
Lóbérc
tartományában jelent meg tárkányaival hasonló céllal.
Verecke kabar fejedelem nyilvántartása szerint ugyanis oda kerültek
a kabaroktól még az avar törzsszövetség ideje alatt ellopott
kincsek. A most visszaszerzett kincseket annak idején a kabar származású
uruki keresztényektől rabolta el Bős tudun veje, Erik herceg,
s a salzburgi érsek rendelkezésére a Göröc-Lóbérc (Graz-Leoben)
tartományban osztották szét. A Pozsegében és Kalágéban összeszedett
avar kincseket Árpád Jászvásárra szállíttatta. 892-ben
Nyitra és Pozsony környékén szedték össze az elrabolt arany
kincseket. Ezeket Árpád a Kassán tartott második esküvője
alkalmával új feleségének, Eperjesnek ajándékozta. 894-ben
a Pannon-földön szedték össze a Kocel, Braszláv és Pribina
kezére került kincseket. Ezeket Asszórügyekre vitték. A
honfoglalás utáni nagy árvíz idején az Encs és az Ibos (Enns
és Ybba) határfolyó táján szedték össze azokat a
kincseket, melyeket az idegen nyelvű papok az avaroktól vittek
el. Árpád ezeket visszajuttatta az avaroknak.
Az
avarok az Arvisurák szerint padlófűtésű templomokat építettek.
Elmondják az Arvisurák azt is, hogy a Pozsony, Encs, Ibos, Lóbérc
és Göröc nemzetségnek a Béla törzs védelme alatt 29 uruki
egyházközsége működött: Bor, Dara, Keve, Kelár, Bellér, Kádár,
Otamár, Farkas, Bondofárd, Beken, Csanád, Buduli, Besatur,
Mike, Miske, Omapud, Kulisa, Levente, Lehel, Zadul, Zambur,
Balog, Bulcsu, Zulta, Berend, Kadisa, Opus, Etehei és Kámo.
Valamennyi uruki-mani egyistenhivő keresztény egyház-község
volt. Ezeket a kis befogadóképességű templomokat, amikor a
bajorok túlsúlyba kerültek, újra kellett építeni. Urkán főtáltos
ezeket az egyházközségeket újjászervezte és a Béla törzs
uruki püspökévé Jula öspöröst nevezte ki a Kevevárán székelő
Nitragula egyházfejedelem. Ő a régi avarkori, uruki határvédő
egyház-községeket fogta össze. A római katolikus hittérítőkkel
bajor lovagok is jöttek a kereszténnyé lett Ava-riába, akik
825-ben Jámbor Lajos irányítása mellett Győr, Rákos, Kunágota,
Szöged, Oszora, Keszthely, Moson, Diósgyőr, Szolgagyőr és
Hunivár kincseit rabolták el. Amit nem sikerült a földbe elásni,
az mind a nyugati kincstárakba került. Amikor aztán már nem
voltak aranykincsek és kinaj-selymek, II. Jenő pápa megengedte
az adószedést az uruki egyház híveitől, bár Keszt
aranyasszony az adót száz évre előre kifizette a pápai
udvarnak. 824-től 885-ig az avar lakta területen mégis adót
szedtek. Ennek Árpád a tárkánykalandozásokkal véget vetett.
Urkán után Csák lett a főtáltos. Árpád fiainak szállásterületét
a Duna két oldalán jelölte ki. Szabolcs tárkányfejedelem
pedig ezt a területet északról, keletről, nyugatról és délről
megerősítette. Zoltán ifjú fejedelem a Csörsz vonalán kiképzett
lovasokkal folytatta az avar kincsek visszaszerzése érdekében
indított hadjáratokat. Ebben nagy segítségére voltak a Szavárdi-aranyasszonyok,
akiknek Keleten is, Nyugaton is nagy befolyásuk volt a Béla törzsre.
Ha a
vezetők változtak is a budavári beavatott központban, a szavárdiakat
ez nem érintette: ők benn maradtak és mindig biztosítékai
voltak a besenyő támogatásnak. Így Budavár beavatott központnak
sikerült Encstől Magyarkáig megszervezni a védelmet az
esetleges nyugati támadások ellen. 825 sertéstor havának 10
napján, amikor a bajor lovagok a pápai rendelkezésre
hivatkozva adószedés címén Diósgyőrt kirabolták, a Csörsz
árokrendszerben kiképzett zsadányi vitézek megjelentek Kál
kiképzőhelyen és Salló tábor harcosainak csatlakozása után
együttes erővel döntő csapást mértek a bajor rablókra.
Valamennyit lekaszabolták. Sajnos, a kincsek javarészét
akkorra már elszállították, de jegyzék készült róluk, és
azt Pásztóra vitték az uruki kolostorba. Ott teljes nyilvántartás
volt Amrik püspöknél, s Tarhos így minden elrabolt kincsről
tudott. Nagy Károly magyar származású anyja is elküldte
Judit hercegnővel az avar kincsek szétosztásának jegyzékét,
Vojnomir avar kagán jelentésével együtt Keszt aranyasszonynak.
Nagy Károly végrendeletének fogalmazványát Kajd kagán fia
elhozta Kassára Pelsőc fejedelemnek. Tarhos tehát erről is
tudott. Gizzó kagán, Kalán kagán és Zabar kán fiai szintén
jelentést tettek az avar kincsek hollétéről. Sallek és Csák
püspökké szentelése Rómában történt. Ők szervezték meg
az uruki avar egyházat. Később ők is rovásba foglalták,
amit az avar kincsek sorsáról megtudtak. Unnó avar író
Ungumeri avar költővel együtt sorra járta a nyugati keresztény
püspökségeket és pontos jegyzéket készítettek az ott lévő
avar kincsekről. Mindezeket a Csörsz vonalán átjőve elhozták
Pelsőcnek. Alcuin 15 szekér aranyról írt Fekete Arnő
salzburgi püspöknek. A szekereket 44 ökör vontatta. Az átalakításra
összehordott avar kincsek gyűjtőhelye 825-877 között a Szent
Denis apátság volt.
Kopasz László a táblákba öntött aranyakból készíttette
el Szent Dionysius főoltárát. A prédikációkban ezt átnemesítésnek
nevezték. A szerencsés királyságok, apátságok évekig az
aranytárgyak átalakításával foglalkoztak. De az aranyműves
avar legények minden olyan átalakításról tárkány-bár
feljegyzéseket készítettek, melyekről vándorlásaik során
tudomást szereztek. Följegyzéseiket eljuttatták Keszt
aranyasszonyhoz. Nyugaton az avar kincseket obor kincseknek, meg
Harun al Rasid, vagy Nagy Konstantin kincseinek nevezték. Nagy Károly
811 tavaszán kelt végrendelete értelmében 21 érseki székhely
és 15 udvari részesedett az avar kincsekből. Smaragd udvari káplán
írása szerint Kopasz László és Jámbor Lajos részesedése,
továbbá Hunteros comesnek, Hunt-Passzaunak, a későbbi I.
Berengár császár nagyapjának a részesedése volt a
legnagyobb. Bat-Baján fővezér Kandics, Targit, Solák és
Kunimund határügyi hunok révén, 57 éven keresztül béke-adót
fogadott el Bizánctól, hogy annak fejében az avar vezetők
lemondjanak a kétoldalú támadásról. Ezalatt csupán Győrben
15 gönc (kb. 12mázsa) arany gyűlt össze 10 avar-gyűrű
kirablása tehát körülbelül 150 gönc aranyat jelentett
Nyugatnak. Velem őrparancsnokság, Alsóőr, Felsőőr, Szörényőr,
valamint külső őrségeink: Boroszló Igló, Bécs, Göröc,
Bihács és Ráma, úgy szintén Encs, Kalágé, Albán, Gorabán,
a Barancsi, Czorai, Macsói, és a Szörényi bánság avar gyűrűi
5-5 gönc, összesen tehát 90 gönc (108 mázsa) arannyal
rendelkeztek. A Tarhosnál összegyűjtött följegyzések
szerint Nagy Károly 240 gönc aranyat raboltatott el az avarok
Égi birodalmából. Összesen 28 kurgánt raboltak ki. Pelsőc
avar birodalmában 5 kurgán, az őrségek közül a székely,
marúz, kazahun, kabar és palóc őrségek, valamint maga a Pelsőc
fejedelemség is egyenként 10-10 gönc arannyal rendelkezett. A
Csörsz védelmi árokrendszer is 2 gönc arannyal. Ehhez járult
még a 24 szekérnyi arany ékszer és 120 szekér kínai és
perzsa selyemáru. Joli-Tórem aranyasszony szobra és 5 gönc
arany a baszkföldre került. Ezeket nem volt szabad visszakövetelni,
mert Bakos és Kosut hadnagy baszkir népe ennyit megérdemelt.
A
nagy csatában ugyanis eljutottak a Nagyvízig, de ott magukra
maradottságukban, csak elnyomás lett az osztályrészük. Az 5
gönc aranyat és ékszereket Isten dicsőségére használták
fel. 899-ben, amikor Árpád és Apor megnyerte a brentai csatát,
Berengár lombardiai király elismerte az avar kincsek visszakövetelésére
való jogot és 900-950 között évenként 10 véka ezüstöt
fizetett. Ugyanígy elismerték a szászok ezt a jogot és a
bajorok is. 938-ig megfizették az aránylagosan rájuk eső évi
adót. A bajor hercegek azonban megpróbáltak hadat indítani a
magyar törzsszövetség ellen, csakhogy Pozsonynál csúfos
vereséget szenvedtek. 934-ben Tormás fejedelemfi is az avar
kincsek visszaszerzése érdekében jelent meg Bizáncban. Ott
is, ugyanúgy, mint Berengár Arnulf, a pápaság, a csehek és a
szászok szintén elismerték az adószedő hadjáratok igazságosságát.
Amíg az adószedést csupán a Béla határvédő törzs látta
el, olykor, mint például 913-ban az Inn mellett egy kisebb
csoport vereséget is szenvedett. Ekkor besenyő segítséget kértek.
A segítség meg is jött, de bonyodalmakra vezetett. Szászországban
a szokásos adón felül még több véka aranyat is követeltek.
Erre az elkeseredett szász vezető réteg összefogott és
Merseburgnál vereséget mért egy besenyő csoportra.
Tarhos nyilvántartása szerint 915-ben Brémában,
934-ben Kölnben, 919-934 között Galliában, 935-954 között
Akvitániában, 917-959-ben Lotaringiában, 909-927-ben a Svábföldön,
911-954-ben Burgundiában, 924-ben Gótiában, 914-ben Andalúziában,
944-ben pedig a Baszkorföldön jelentek meg. A rokon népeket
azonban békén hagyták. 928-942-ben Rómában is jártak, 937-ben
Kápuánál visszafordultak. 922-947-között Apuliában kerestek
avar kincseket. Karintiában 901-937 között szedték össze az
elrablott kincseket, 934-970-ig Bolgárországban, Albán- és
Gorabánban, Görögországban, valamint Bizánc környékén
szedték be az aranyadót. Abacil után Tarhos lett a beavatott központ
fejedelme. Kuma-Magyarország fejedelmének a lányát, Szavárdit
vette feleségül. Első felesége 898-ban halt meg. Kurtánvárban
lakó Kusály-Kurszán-Kurtán fejedelem Érd alatt, a Duna átúsztatásakor
megfázott. Hiába próbálkozott gyógyításával Szavárdi
beavatott leányserege és a csepeli tartu-suomák gyógyító
csoportja. 899-ben, amikor a futárok jó hírrel lepték meg, örömében
Szavárdi karjai közt meghalt. Az özvegy Tarhos kötelességének
tartotta, hogy Kurtán özvegyét, a volt felesége húgát feleségül
vegye. Ennek az emlékére fogadtak el egy új törvényt.
Eszerint az Encs vidéki Béla törzstől a Magyarka vidéki Béla
törzsig mód nyílt kettős névadásra. Először is minden lánygyermeket,
aki a nyári piros alma ünnepen (szeptember 1) született, Szavárdinak
keresztelték az uruki-mani keresztények. (Ezt a táltoshitűek
is átvették.) De a lányoknak még egy másik nevet is választottak
a névadó ünnepségen. A Szavárdi lányok a medvetor ünnepén
mentek férjhez. Ha a piros alma ünnepére lányuk született,
azt is Szavárdinak keresztelték.
Tarhos és
Szavárdi Jula házasságából egy Szavárdi nevű beavatott leányka
született. Ez a leány Szem-Szöcsi mongol vezér fiának,
Karcsunak lett a felesége. Karcsu a Hunor tótól jött ide,
beavatott sámánképzésre. Ebből a házasságból született
első lányuk, Subad Szavárdi. Az ősi törvény szerint az elődök
által megkezdett Arvisurát beavatott gyermekük tovább
folytathatta. Ez a jog megillette Subad Szavárdit is. Tarhos a
Bizánc felé való békefenntartás híve volt, ezért dél felé
nem tett lépéseket az avar kincsek visszaszerzése érdekében.
Subad Szavárdi a Kapgán besenyők törzsébe tartozó Tar vitézhez
ment feleségül. Ennek a házasságnak a következménye képpen
a Hunor tótól Bolgárország határáig a tömények sora állott
a magyar törzsszövetség mögött. Tarhos után Árpádnak és
a beavatott Eperjesnek a fia, Zsolt Zoltán vette át az avar
kincsek visszaszerzésének irányítását. Legtöbbször egy
fejedelmi ifjút is küldtek az adószedő és kincskereső
kalandozókkal. De a Béla és a Kapgán törzs fejedelmi
rendelkezés nélkül is küldött adószedőket. A bajorok és a
szászok erre persze rájöttek, jól felkészülve várták őket
és egy ilyen alkalommal, még Tarhos idejében az Inn mellett, a
vízvári (wasserburgi) hunok árulásától támogatva, nagy
csapást mértek az önkényeskedőkre. Egy másik alkalommal a
boroszlói avarok tájékoztatták a szászokat a helyzetről, sőt
maguk is a szászok mellé álltak. Az avarokkal kevert szász és
lengyel csoportok Merseburgnál súlyos csapást mértek a Jula
besenyőkkel kevert szavárd magyarokra. A hun törzsszövetségi
kisebb csoportok arról is értesülve voltak, hogy a pápai
udvar is számon tartja az 52 évi időre megállapított adószedés
lejártát.
De
ugyanebből az okból a 936-ban uralomra jutott I. Ottó is
elkezdte a védelem céljait szolgáló várak építését.
Subad Szavárdi férje a Van tó környéki Tar sem helyeselte az
52 év lejárta utáni kalandozást és ebben a kérdésben a
beavatott budai központban is megoszlottak a vélemények. A 952.
évben a fejedelmi ifjaknak meg is tiltották a kalandozásban
való részvételt. Viszont elkezdődött a segélykérő hadműveletekben
való részvétel. 954-ben például Ottó ellen fellázadtak a
saját fiai, és Konrád herceg sok más főúrral együtt magyar
fejedelmi segítséget kért. Taksony, aki bizánci beállítottságú
volt, Béla törzsbeli, Kapgán besenyőkkel kevert Bulcsu, Lehel-Lél
és Sur vezette töményt küldött segítségül. Konrádék a
Rajnán túlra irányították őket. I. Ottó fiai és Konrád hívei
kibékültek a császárral és Augsburgnál döntő vereséget mértek
a hazai segítségtől megfosztott magyar haderőre. A vereséget
még az is fokozta, hogy a Régensburgba vendégként érkező
fejedelmi ifjakat is elfogták. Henrik herceg, a vendéglátójuk
bitófára húzatta őket és még pápai átkot is mondatott rájuk.
A budai beavatott központban Bulcsút, Lehel-Lélt és társaikat
úgy tekintették, hogy a túlvilágon a németek szolgái
maradtak. Ez a továbbiakban sok zavart okozott. Zsolt teljesen
megbénult és fiára, Taksonyra ruházta a hatalmat. Taksony Söpte-Ibolyát
vette feleségül, a Kapgán besenyő törzsből. Söpte-Ibolya
apja megszervezte a besenyő társadalmat.
Taksony
a Nyugattal való megegyezés és a Bizánc felé való
terjeszkedés híve volt. Vazul-Szavárdi, Subad-Szavárdi
ikertestvére is a déli orientáció mellé állott. Ezért 948-ban
a magyar törzsszövetség 48. évének határán Vazul-Szavárdi
irányításával Bizáncba mentek. Itt Bulcsú és Tormás fölvette
a bizánci keresztény hitet. A császár viszont elismerte az
avar kincsek miatti adószedés jogát. Zombor 953-ban a megállapodást
megerősítette és annak alapján Szirmiumban, az egykori római
városban felállították a görög katolikus püspökséget.
Taksony is, Pajsz is erősen pártolta a görög hittérítést.
960-ban, amikor a Béla törzs a Kapgán besenyőkkel Macedóniában
szedte az adót. II. Nikéforosz császár azt javasolta nekik,
hogy próbálják meg bevételeiket kipróbált vámosok alkalmazásával
növelni. Küldött is nekik erre a célra alkalmas izmaelita,
zsidó és türk kereskedőket. Ezek a vámosok a bizánci császárság
besúgói lettek. 957-ben Olga hercegnő is fölvette Bizánc hitét.
958-ban a bizánciak már vonakodtak megfizetni az adót. Ekkor
ütötte be buzogányával Botond Bizánc kapuját. Amikor a
kievi orosz fejedelemség is fölvette a bizánci kereszténységet,
Budavár beavatott központja is kapcsolatot keresett Rómával.
XII. János pápa Zacheus püspököt küldte a római kereszténység
ügyében. Ez új helyzet teremtett. Az uruki kereszténység nem
szedett tizedet Róma és Bizánc bevétele azonban a tized és
az adományok voltak. Tarhos és Taksony éppen olyan szigorú
rendet tartott hitbeli és egyházi kérdésekben, mint a katonai
dolgokban. Az uruki egyház megszokott gazdálkodása kegyhelyek
fenntartásában és az adományok érdektelen felhasználásában
állott. A hitterjesztés nyugati módszerei ismeretlenek voltak.
A világi dolgok pedig úgy festettek, amíg a nyolc törzs
otthon gazdálkodott, addig a Béla és a kabar törzs adóbeszedő
kalandozásban vett részt (a Csörsz vonalán, Pozsonykeszitől
Kevekesziig kiképzett lovassággal, valamint a segédtörzsek
csatlakozásával). A vezetéssel mindig a harkát bízták meg.
A békés életben a 72-es
osztószám érvényesült. Még Buda fősámán osztotta fel
annak idején az Encs vidéktől Jászvásárig terjedő hun törzsszövetségi
legeltetési területet 3x24,
tehát 72 részre. Ebből a számból a
Budavári beavatott központ sem engedett. Így aztán a
beszedett adópénzt a harka is háromfelé osztotta, de azt már
24 részre a kende osztotta. Az adószedő hadjáratra induló
csapatoktól a szövetséges Lombardia, Bajorország, Csehország és Bulgária
nem egyszer kért segítséget, s országukon készséggel átengedték
a magyar nagyfejedelem csapatait. A csapatok pénzt láttak a
csellengők felkutatásából, és a megváltási pénzt a
csellengő gazdája fizette, de azt a csellengővel ledolgoztatta.
960 után Olga hercegnő is felkérte Albéla és Jula besenyő
vezéreket a neki járó prémadók beszedésére I. Romanosz is
igénybe vette a kabar és Kapgán törzset adószedésre. Bizánccal
szemben nem volt érvényben az 52 évi adófizetésre vonatkozó
megállapodás, de az avar birodalombeli szlávoktól délen is
szedtek pénz és prémadót. Ehhez II. Nikéforosz és II.
Bazileosz császár is hozzájárult. 948-ban Bulcsú, mint patricius, Tormás
pedig mint barát megkeresztelkedett.
Tormás az uruki kereszténység feje, ezek szerint Bizánchoz húzott
953-ban Zombor, az új uruki püspök is megkeresztelkedett patrícius
jelleggel.
Ők
ketten jártak el Kievben és Szirmiumba hozták Hierotheosz püspököt.
Ő alapította a Szent Demeter-féle püspökséget, melynek működése
a Duna vonalától keletre terjedt. Ibolya bátyja, Tonuzaba még
960 után is kalandozott Görögországban a Kapgán besenyőkkel,
áthaladva Bolgárországon, Trákián és Macedónián. 968-ban
Olga orosz fejedelemnő I. Ottóhoz fordult püspökért és Ottó
Jordánt küldte Gnézába. Nikéforosz császár, a Kazáriát
meghódító Szvjatoszlávot hívta segítségül Bolgárország
ellen. Szvjatoszláv el is foglalta ezt, de a maga számára.
Ekkor fordultak segítségért Tonuzabához, mert Szvjatoszláv
adófizetésre akarta kényszeríteni a görög császárt is.
Taksony a Nyék törzset küldte az egyesült besenyő-orosz-magyar
seregbe. Bizánc serege azonban 970-ben Arkadiopolisznál döntő
vereséget mért az adószedő seregre. Tonuzaba ekkor Magyarországra
költözött. Szvjatoszláv seregét a doroskátai besenyő vezér,
Kurja támadta meg. Vitézeit levágatta. Szvjatoszláv koponyájából
pedig kupát készíttetett. Abból itták a győzelmi bort a
toron, Albéla városában. Budavár beavatott központja úgy
határozott, hogy a további kalandozásról le kell mondani, s a
nyolc törzs helyett mind a tíz törzset be kell fogni a mezőgazdasági
termelőmunkába és a Csörsz árokrendszer, és a határvidék
lovasságát a tartalék adópénzből kell fizetni. Taksony, halála
előtt nem sokkal Csantavér aranyasszonyt, a rimalányok
parancsnokát vette feleségül. Csantavér a leggazdagabb Jula
besenyő vezér leánya, Kurja albélai besenyő vezér unokája
volt. Gejza, az ifjú fejedelem a beavatott központ és Taksony
irányvonalának megfelelően Nyugat felé igyekezett jó
kapcsolatokat teremteni, de felesége révén a háta mögött álltak
a besenyők, akiknek 955-ös riadóztatásakor megdermedt Nyugat
Európa és Magyarország megtámadásáról lemondott. Gejza a
Szent-Demeter bazilikájában megkeresztelkedett István névre.
Fenntartva a 72 tartományú felosztást és utódaira
is kötelezővé tette Szekszárd törvényét. Eszerint a 24 ogúz
nemzetséget 24 állatjel
különböztette meg. Ezzel magát is, népét is a 24 hun törzsből
álló ősi szövetség részesévé tette. Az Arkadiopolisznál
elszenvedett 970. évi vereség a beavatottak nagytanácsában a
Nyékiek törzsét is engedékenyebbé tette és a nyugatiakkal
való megegyezés felé vezette. A mainzi érsekség által
meghirdetett békét csaléteknek tekintették ugyan, de mégis
hajlandók voltak egy korosztálynyi időszaknak megfelelő 20-25
éves békességre. A budavári beavatott központ a 972. uruki
évre összehívta a Nagytanácsot. Ezen 100 szavazat közül 58
a nyugati, 36 a keleti közeledés mellett döntött, hatan tartózkodtak
a szavazástól. A Budán tartózkodó Zaheus pöspök vitte hát
a hírt, hogy az uruki keresztény egyházak szövetsége
elfogadta a mainzi érsekség ajánlatát. Az Avar-Curia 973
medvetorán meghatározta a quedlinburgi értekezleten résztvevők
által követendő irányvonalat. Nem akarták, hogy megismétlődjék
a 800. évi avarvész. A békés egymás mellett élést a római
pápa ígéretével is biztosítottnak látták. A kievi uruki
egyház is érintkezésbe lépett a Van tói püspökséggel, s
onnan az a válasz érkezett, hogy legyen egy akol, egy pásztor.
A küldöttek ilyen szándékkal indultak tárgyalni ...


|