17.
268.Arvisura Deédes
aranyasszony oktatási anyagából 450-455-ig
HÁROMSZOR NYOLCAS ISTENSÉG
Ataiszban, Góg földjén laktak a fekete hunok, Magóg
földjén a fehér hunok, ahol a síksági földeken termelték a
kenyérnek és lepénynek valót, míg a hun felvidéken a
legeltetéses állattenyésztés folyt. A hun síkságon csak
karmos állatokat tartottak. Amikor Buda kőfaragó fejedelem felépítette
Úr városát, a magas hun felvidékről hunok jöttek át a
tengeren a lassan süllyedő Ataiszból, de Özönvizek és a
hunoknál szokatlan emberáldozatos temetkezési mód miatt
elhagyták Úr és Uruk városának környékét és lovaikkal
Paripa és Dabósa környékén telepedtek le, majd az árvizek
miatt átmentek a Nagyhegyen (Kaukázuson) és a hunok Hunnor városáig
a hegyek alján lévő síkságokat a háromszor nyolcas Istenséggel
bíró gazdag hunok között felosztották. A sokgyermekes szegény
hunok egy-két lovacskával pedig Ordoszba mentek, ahol az ajnókkal
és agabákkal összeházasodva megalapították újból a 24 hun
törzs szövetségét. Az egész Hangun folyó vidékét bírtokukba
vették. Sajnos Susa városából száz, igen tekintélyes családot
elüldöztek, akik Léhen keresztül a Tórem-tóhoz vándoroltak,
majd a kinajokkal összeházasodva megalapították a háromszáz
család birodalmát. Ők bevezették az ataiszi kulturáltabb életmódot
és vezetésük mellett a kinajok nagyon elszaporodtak és mindig
nagyobb nyomást gyakoroltak Ordoszra. A háromszáz ataiszi család
összeházasodott a 24 hun törzsszövetségnek és agabáknak a
száz előkelő családjával és uralkodó dinasztiákat alapítottak.
Nagy földrengések és aszályos évek, járványos betegségek,
marhavészek miatt sokan a háromszor nyolcas gazdag hunok gazdaságaiba
menekültek. A négyszázra szaporodott előkelőségek átvették
a 24 hun törzsszövetség évenként rótt és egy-egy fősámán
életéről szóló aranylapok írását és azt széles körben
elterjesztették. Buddha hite elkezdett terjedni és a 400 családon
belül is elkezdődtek az ellenségeskedések. A 3930. medvetoros
évben hatalmas földrengés pusztított a Hangun melletti Hun síkság
peremén és ekkor a hunok nagy tömegben hagyták el a kettős
Hun folyó környékét, majd megsokasodva Hunnor környékén az
Ordosz vidék hun lakosságát és a Hun síkságot lovas töményeikkel
gyakran megtámadták.
Ekkor hosszú évek munkájával a
kinajok felépítették a Nagy Falat. A 3834. medvetoros évben
azonban (Kr.e. 206-ban) Matyó hun hadvezér (Maotun) a márciusi
Kos jegyében született ifjakkal átlovagolt a bevehetetlennek
hitt Nagy Falon, aki uralkodó családokat alapított, de a meg
nem értés miatt a kinajok a hatalmaskodókat kiűzték Ordoszból,
csupán a beavatottakat hagyták meg háborítatlanul Ordoszban a
kézműves úzokkal együtt.
Az ordoszi beavatott központ a 400 család védelme
alatt állott, de a gyakran betörő háromszor nyolcas istenség
csapatait a 3368. medvetoros évtől a 3386. medvetoros évig a
Nagy Fal közelségétől eltávolították, mivel az agabák, az
ordoszok, a besenyők, a hokjenok és fokjenok nem vállalták az
örökös háborúskodását a 24 hun törzs szövetségének. Az
ordosziak Hunnornak hívták a harmadik nyolcas Istenség fővárosát,
de a mongolok és tatárok ragaszkodtak a Honnor elnevezéshez,
tehát ilyen csekély szóeltérések miatt is nagyok voltak az
eltérések, hát még amikor osztódások révén 216-ra
emelkedett a hun törzsek száma.
Ordosz beavatott központja Paszametik fáraótól
kezdve nemcsak a 24 hun törzsszövetségnek volt a szellemi központja,
hanem a Susa beavatottjainak és a Karnak bölcseinek is. Ezért
a 400 uralkodó család még a Nagy Fal építésénél is két
oldalról védte meg Ordoszt. Buddhizmusnak a terjedésével
viszont, hogy hatalmukat a 400 család tagjai is megőrizhessék,
áttértek a lakosság hitére. Azonban Ordosz térségében sámán
és beavatott képzés is folyt. Majd amikor a második nyolcas
Istenség Káspivár székhellyel külön birodalmat alkotott az
első nyolcas Istenség Magyarka székhellyel már megalapította
a nyugati hun birodalmat. A földrengések és buddhizmus terjedése
miatt Ordoszból és Hunnor birodalmából ekkor a harcias hunok
eltűntek, mivel nem akartak a földrengésveszélyes Ordosz
birodalmáért harcolni, mert a pamír-sakákkal felduzzadt Káspivár
birodalma befogadta őket, majd az itteni kimelegedés folytán
beállott sivatagosodás miatt a nyugati első nyolcas Istenség
hun birodalmába vándoroltak. Az Ordosz beavatott központ
azonban sokszor vérfrissítőnek és szellemi erősségük fokozására
használta fel a beavatott képzést. Így került Megyerja
aranyasszony is Ordoszba, s itt a kínai császár felesége lett.
Hunor és Magyor azonban az apjuk korai halála miatt nem tudott
Ordoszban megmaradni, ezért először Hunnorba, majd Káspivárba,
s végül Magyarka térségébe a Meótiszi határőrséghez kerültek,
ahol az Ugor-bolgár fejedelem két leányát megszöktették, s
így a szégyen elkendőzése végett kénytelenek voltak Hunor
és Magyor fejedelmi ifjakhoz adni a leányokat.
Gyula-Duló fejedelem Maturi nevű leányát Hunnor
vette el, aki az itteni névadó naptár szerint felvette a
Hunyor nevet és határőr parancsnok lett. Magyor pedig Irgizát
vette el feleségül és Gyula-Kaszli birodalmát örökölte és
a főpapi teendőket látta el és kalandozás helyett a békességes
életmódra tért át és felvette a Magyar nevet. Csatlakozott a
nyolcas szaporodási elvhez és fiai mind a nyolc alapító törzsből
nősültek. Ordosz beavatott központ ekkor kiadta a parancsot,
hogy ők nem háborúskodhatnak, hanem minden tettükkel a
beavatott fejedelmi család mellé állanak. A Van tó környéki
királyi család beavatottjai meghirdették a nyolcas szaporodási
elvet és áttértek az uruki-mani keresztény hitre, amelyik nem
erőszakosan térítő keresztény vallás, s csupán Ujgurföld
tette meg államvallásnak. A 24 hun törzsszövetségnek
fejedelmi családja azonban elismeri a Nazirt (Názáreti Jézust)
24 karéjos beavatottnak, mivel Hétváron, a hikszosz földön
lett tárkányképzős, Karnakban pap és Ordoszban beavatott, és
hazatértében Uruk városában megalapította az uruki egyisten
hitet. Ezen érdek nélküli Isten felfogás a szeretet vallása
lett, amely már közel jár a tízezer évvel azelőtti Kaltes
asszony bolygójának felfogásához és műveltségéhez. Ami
csodákat később tett, az a magasabb szellemi képzettségét
igazolja. Anyja népe azonban az érdek nélküli szeretet hitéért
keresztre feszíttette.
Máriának végig kellett nézni a fia halálszenvedését.
Hunyor fia Bagamér-Balambér vállalta a harcias honfoglalásokat
és a Szaszanída hunokkal és kurdokkal házassági kötelékekbe
léptek. Bevezették a kettős uralkodási rendszert, 360-ban
Nazir születése után Magyarka térségéből a Dón, azaz Ten,
Tenis és Tenisur folyók mellé vándoroltak és a harcos
nyugati gótokat kiűzték onnan, míg a keleti gótokkal összeházasodtak.
Valens római császár befogadta a menekülőket Pannóniába.
Azonban a gótok beáramlását nem tudták megakadályozni, ezért
már 378-ban legyőzték a császárt, ekkor gótokkal együtt
hunok is behatoltak Pannóniába. Ekkor Bagamér volt a fősámán,
míg az öccse Udin nyugati fővezér lett, aki a Jász-síkságra
tette át a székhelyét és Kari jász fejedelmi lányt vette el
feleségül. A rómaiak a gótok ellen Udint hívták segítségül,
mivel 401-ben a gótok Valeria tartományt elfoglalták. Udin sámán
395-ben a Tisza mellé tette át a székhelyét és Ordosz
beleegyezésével engedélyezte a gót seregek elleni harcot. Így
a rómaiakkal közösen legyőzték a gótokat és cserébe a rómaiak
409-ben átengedték Valeria tartományt a hunoknak. Udin
megszervezte a hunok áttelepedését a már régebben is lakott
Jász-síkságra és 401-411 között a széki és kaza hunok
betelepedtek a Kárpát-medencébe. Két fia, Ruga és Upor már
Pécs-Tórem városában született. Ezt a szövetséget még
annak idején Hunyor nagyfejedelem hozta létre, amikor Rómában
tanult tárkány-mesterséget.
Bagamér
410-ben meghirdette a Nagyvízig való harcot és Bizánc,
valamint Róma térségében is tájékozódtak a végső harc
kimeneteléről. Buda Bizáncban, míg Attila Rómában volt
kalandozáson és követségben, így még Ordoszban eldöntötték,
hogy 435-445 között Buda elgondolása szerint anyagi bázisra
és kincsekre tesznek szert Bizánc felé, míg 445 után a
nyugat-római birodalom felé kell előkészíteni a Nagyvízig
való harcot, és 455-ben a Buda előzetes tervei alapján győzelmesen
uralmuk alá lehet hajtani a nyugati világot. Az Aral és Káspi
tengerek között ekkor az avarok vették át a vezető hatalmat.
A tiszamenti Pusztaszeren 433-ban Ruga és Upor az Udin vezetésével
Attila szaktanácsadása szerint legalább 50 tömény lovas szükséges
ahhoz, hogy a Nagyvízig való harcot megvívhassák. Buda,
amikor 435-ben felépíttette Budavár alagút rendszerét, Ruga
és Upor tervét úgy módosította, hogy tisztán a 24 hun törzsszövetségi
harcosoknak kell ezt a mértéket megütni, mert a gótok,
szkirek és a többi segédcsapatok hűsége bizonytalan, mert
mindkét oldalra eldönthetik a Nagyvízig való hódítás sorsát.
Így a fővezéri központ a Pusztaszeri térség és Budavár sámánközpont
volt, ahol a szellemi élet koponyái összpontosultak. Mivel a
buddhizmus miatt a beavatott központ is Budavárába költözött,
a Buda tapasztalatai alapján megteremtették Bizánc felé a
gyepű elvét és hódításaiknak révén évi adófizetésre kötelezték a Bizánc
császárságát, mivel a régi Kaszu-szövetség
maradványai is nyomást gyakoroltak Bizáncra. Sajnos Ordosz sámánközpontjának
áthelyezése a fősámánságnak aranykészlete miatt nézeteltérést
robbantott ki a visszamaradt 8 besenyő törzs és Budáék között.
Ezért még a hátrahagyott Ordosz nevét is a 8 törzs vezéréről
Pató névre változtatták, amit az agabák és kínajok Patau-nak
ejtettek ki, viszont az ordoszi síkságot a mai napig a régi
nevén hívják és a visszamaradt 24 hun törzsszövetségi
maradványokat ordoszoknak.
A tíz-nyíl
besenyő szövetségből Réka 2 töménye Attilának a vezetése
alá tartozott és az aranykincsekből ők is részesültek. Buda
szigorúan ragaszkodott a 48 tömény és 2 besenyő töménynek
teljes beérkezéséig, az ifjú vezérek azonban a gótok unszolására
siettették a Nagyvízig való csata beindítását. Buda-Belédet
(Bodó, Böde, Bede ugyanúgy Budát jelent más törzsi névadásban)
a gót vezérek nagyon gyűlölték, mert Buda 445-ig szigorúan
ragaszkodott a kaszu-szövetséggel együtt a Bizánc császárságának
a szorongatásához és a velük szemben való kincsszerzéshez,
most pedig a gótok takarmányozási gondok miatt Buda-Beléd
ellen hangolták a harcosokat, akik Budát meggyilkolták és
fellángoltatták Attilát a Nagyvízig való harcra. A hiányzó
5 tömény azonban megbosszulta magát, mert a nyugati gótok átálltak
Róma mellé és ezáltal a keleti gótok is meginogtak. Husz törzs
töményével és a tárkányok töményeivel már nem tudták pótolni
a hiányokat, s így a Nagy-csata eldöntetlen maradt. Attila egy
éjszaka még a csatatéren maradt győztesként, de a fellépő
dögvész miatt Attila kénytelen volt visszavonulni. A hun
hadsereget nem törte le a nyúl évében esztelenül kikényszerített
háborúskodás, mert 452-ben a nyomokban beérkező szkíta-daha
szövetség harcosaival végigpusztították Itáliát és Róma
előtt megálltak. Itt az úzok voltak őrséges szolgálatban és
a bor mámorában lévő Attila helyett én vettem át a
parancsnokságot és a békéért könyörgő pápával
megegyeztem abban, hogy kincsek és foglyok tömegeiért
megkegyelmezünk Rómának a Nazír utódjának kérésere. A hun
vezérek is belefáradtak már a városok ostromaiba, mivel sehol
nem találkoztak Éciusszal, aki a nagy csatában is megfutott
Attila elől és örültek bátor fellépésemnek. Az asszonynépek
a Rimalányokkal az élen örültek a hadifoglyoknak, mivel így
földjeiket volt kivel műveltetni, és a hadiözvegyeknek volt
kihez férjhez menni. Így valamennyire pótolni tudtam a férfi
munkaerők hiányát.
Sokkal
helyesebb elgondolása volt Buda-Belédnek, akinek tanácsára
Ruga már 434-ben súlyos békemegállapodást kötött Bizánccal.
441-ben viszont Attila már a nagy hun kővetővel belőtt Bizáncba,
ahová 447-ben a gót és gyepida csapatokkal törtek Bizáncra
és gyepűket követeltek a nyugalmuk érdekében. Ekkor a császár
elküldötte követségbe Priszkosz rétort, aki 448-ban
megjelent a Nagytanács előtt Attila udvarában. Ekkor az előzetes
tervek szerint Bizánccal szemben engedékenyek lettek és Attila
pályázott a barátjának, Éciusznak helyére. Ekkor
fokozatosan meg akarta gyorsítani a Róma elleni terveit. Ebben
nagyrészt az is ok volt, hogy Attila és felesége között
megromlott a viszony és a hunok hírszolgálata szerint III.
Valentianus és Éciusz között szintén és nővérével, Honóriával
is nézeteltérései voltak. Attila ekkor megkérte Honória kezét
és Galliát kérte nászajándékként. Erre a kívánságra III.
Valentianus és Écius kibékültek, és Éciusz már ekkor nem tört
a császári szék felé. Mivel Bizánc az örökös zaklatás
miatt már meggyöngült, Attila alkalmasnak látta az időt
nyugat lerohanására. Buda-Belédet a segédcsapatok vezérei
megölték és 451-ben a hunok csapatai már özönlöttek nyugat
felé. Elöl a 24 hun törzsszövetség Kos-jelű lovasai
haladtak, majd a nyugati gótok, szkirek-kaszuk és Ruga csapatai.
A nyugati gótokat Éciusz igyekezett lebeszélni a keleti gótokkal
való szövetsége miatt. A nyugati gótok királyai, valamint
Eszék és Maros töményvezérek is elestek a csatában, de
Attila és Éciusz szellemi küzdelme megoldatlan maradt, mert Éciusz
megfutamodott.
Következő
évben Leó pápa és Attila közt folyó vitát úgy oldottam
meg, hogy férfi foglyok és kincsek, valamint Honória kezének
ígéretével létrejött Attila és Leó pápa békéje. Mivel a
keleti és nyugati gótok kibékültek, tárgyalásokba bocsátkoztak
Mainz érsekségének fejedelmeivel, akik javasolták, hogy egy
fejedelmi lányt kell feleségül vennie Attilának, mivel közte
és Réka között a viszony nagyon megromlott és a római császárság
nem szívesen adja feleségül Honóriát a feleségétől külön
élő Attilának. Azonban mire a másik évben Attila elment
volna Honóriáért, a németek Krimhilda-Ildikót elküldték
neki feleségül. Amikor a nászukat tartották, Attilát a német
küldöttség megmérgezte és a fővezér hírtelen meghalt. A
nyugati világ ujjongott e hírre, és Honória is örült ezen házassági
cselnek, mert bár a hatalom elbűvölte, hogy a Világ Urának címére
törő Attilának a felesége lesz, de az újabb hírre már örült,
hogy Leó pápa kívánságára nem kell egy vad harcosnak a
harmadik feleségévé lennie. Buda fia Aladár, és Attila fiai:
Ellák, Dengezik és Csaba nagyon jól tudták ezen cselszövés
megtörténtét és anyjukhoz rohantak a Bikis-besenyők szállására,
ahol Réka arra bíztatta fiait, vegyék át az Aladárnak ígért
fővezéri hatalmát, mivel ők hárman vannak, de kisebb fiát,
Csabát magánál tartotta. Aladár, Ellák és Dengezik
Pusztaszeren megszervezte a seregét és egymásnak estek Attila
temetése után. Sajnos nekem kellett a felbőszült seregek közé
állnom, mert mire a palóc fejedelmi földről Tiszavárkonyon
keresztül lelovagoltam a diadalmas hun seregnek már csak a töredékét
láttam.
A
fejedelmi ifjak belátták, hogy a megkezdett Nagy csatát nem
fejezhetik be. Ezért a birodalmat pillanatnyilag egymás között
felosztották. Ellák kapta a Tiszától nyugatra eső részt,
Csaba a Tiszától Jászvásárig, Dengezik tőle kelet felé az
Etilig, míg Aladár az Etiltől a Bajkál tóig. Dunna asszony,
Réka asszony, meg én maradunk a Leó pápával történt római
megbeszélés értelmében, mivel a hunok vezető rétege az
uruki-mani keresztényekhez tartoznak és az asszonytársadalom már
lemondott a világuralmi törekvésekről. Az uralkodó család
tagjai a segédhadak vezéreinek családjával összeházasodott.
Mivel Dengezik és Aladár már kijelölt országaikban jártak,
a gótok, rómaiak, dahák a gyepidákokkal szövetségre léptek
és Ellák ellen fordultak és a Pannonföldön legyőzték.
Csaba és Szöged, mire segítségül sietett volna, Réka
leintette kisfia heveskedését, mivel a dahák vezéréhez ment
közben feleségül. Jómagam újból a küzdő felek közé álltam
Leó ígéretével kapcsolatban és békességre intettem az egymással
szembenálló csoportokat. A palóc fejedelmi földön béke
honolt. Réka kezéből a hatalmat nem engedte ki és Csabát is
mérsékletre intette, mivel a második széki-hun tömény területét
és Attila nyughelyét Szöged töményvezér védelmezte. A palócföldi
Nagyszalán elhatározták, hogy a Hórusz tiszteletére
megrendezett ünnepre Kosut hadnagy vezetésével egy 5 fős
lovas küldöttséget kell meneszteni.
Ennek a célja az volt, hogy a
beavatottakkal lépjenek érintkezésbe, főként pedig figyeljék
meg az Ibos napját, azaz a Nílus áradásának napját, ameIy
megfigyeléssel a 24 hun törzsszövetség megalakulásától az
aranyasszonyok havának tartalmát meghatározták. Ugyanis a bölcsek:
Nippur, Babilón és Karnak megfigyelései szerint a Hórusz-Isten
tisztelők ünnepi napjain megfigyelték a Szóthisz-csillag feljövetelét,
amely kapcsolatos a Nílus áradásával. Ataisz elsüllyedésétől
kezdve ez a csillagászati év eleinte csak 360 napos volt, majd
fokozatosan 365 és 366 napban állapodott meg. A 24 hun törzsszövetségben
minden negyedik évben tárkánynapot tartottak és 365 nap
helyett 366 nap lett a tárkánynappal a negyedik év. Minden 20.
évben amikor a sámánképzősök 5 éve és a tárkányképzősök
4 éve összetalálkozott, emberöltős kalandozásra mentek a
lovasaink. Most Budavárról 440-ben nem lehetett küldeni
Hikszosz-föld felé ilyen kalandozókat, mivel Bizánccal hadban
állottunk, hanem 445-től már esedékessé vált ezen kalandozás
bevezetése. Így került sor a palócföldi sámánképzősöknek
a kiküldése. Amikor Kosut hadnagyék a Hikszosz-földről a Hírös-kapuból
megjöttek, jelentették, hogy az Aranyasszonyok hónapjának egy
bő nappal rövidebbnek kell lennie az elkövetkező évben,
mivel az áradás Szóthisz napja, azaz a hikszoszok szerint az
Ibos napja a miáltalunk vezetett névadó napok egy nappal kell,
hogy az ünnepek alatt rövidüljenek. Karnakban összeült a 42
tartománynak 42 bíróval kibővített tanácsa és a Szóthisz
csillag feljövetelét így állapítottuk meg. A háromszor
nyolcas hun Istenség képviseltette magát 1-1 hallgatóval most
is a karnaki bölcs papok között és a 42 bölcs bíróval közösen
döntöttek arról, hogy a gyakoribb Nagyszalák miatt az Ibos-napok
kezdete egy nappal kell, hogy megrövidüljön. A palócföldi
Nagyszala lezárása tehát úgy történt, hogy egy nappal rövidebb
lett az Aranyasszonyok hónapjának a napszámai. Így a Névadó-feljegyzések
is megrövidültek egy nappal való előrehozatal miatt.
Nekese fősámán és Deédes aranyasszony úgy döntött, hogy a
névadó napok jegyzéke a megmaradt Csaba birodalmában, minden
nap csak 8 nevet tartalmazzon, mivel Ellák megmaradt népe
Magyarkára, Dengezik népi Kutriguriába a Tenisur-parti fővárosba
(Dnyeper) és Aladár népe az Etil mindkét partjára vándorolt
és ott a magyarok törzsszövetségével összeolvadt. A tíz névadó
törzs mellé azonban a 8 törzsszövetségbeli név mellé
felvették Bizánc és Róma hatáskörének a neveit is. Így adódott
minden napra 10 férfi és 10 női névadási névnap. Ez annál
is inkább esedékes volt, mivel bizánci és római kereskedők,
iparosok megtelepedtek Pannonföldön és Szírmiumban. Elkezdődött
viszont olyan névadás is, hogy a keresztény és őslakos
neveinket összepároztatták. Bató napján megszületett egy fiúgyermek
keresztény anyától, akkor ezt úgy jelölték, hogy Bató-Péter
lett a közös névadó neve a gyermeknek. Közös megegyezés
alapján 455 elején Avitus császár uralma alá hajtotta újból
Pannóniát. Nyomban összeült Palóc-Vasváron a visszamaradt népek
tanácskozása. Ruga népe Bécs és az Ibos (Ibbs) között
helyezkedett el, herulok segédcsapat népe a Vág körül, a
Garam és Vág között a svébek, Bodrog környékén a szkirek,
Duna és Tisza között a jász-szarmaták. Eszék magyari népe
a Dara folyó alsó termékeny oldalán, Budaváron a kazahunok
kis csoportja Dunna asszony vezetésével, a manysik Szala törzsének
maradványai a Zala folyó két oldalán megmaradtak és engedélyezték
a Ten és Tenisur vonaláról elvándorolt keleti gótok
megtelepedését Pannóniában. Ezt annál inkább is megtehették,
mivel ők nem vettek részt a hunoknak Ellák vezette szövetségének
a megtámadásában.
A
gyepidákok és dahák Réka szövetségesei voltak, ezért Deédessel
úgy döntöttek, hogy a háborúskodásokban nem vesznek részt,
hiszen mindenütt a legtermékenyebb földterületeket a 24 hun törzsszövetség
népei foglalták el és a legelőterületeik is igen megnőttek.
Állatállományukat viszont a legjobb fegyverekkel védelmezték.
Itt a vasvári tárgyaláson a bárdok is megjelentek és Dunna-Deédes-Réka
asszonyok családjával házassági szövetségre léptek. Ezzel
biztosították a megmaradt területük sérthetetlenségét.
Mivel Deédes aranyasszonynak 9 fia és 6 leánya, valamint 24
unokája volt a 455. évi almafa-virágzás ünnepén, elhatározták,
hogy birodalmuk védelme érdekében a Csörsz-kiképzési
vonalat fenntartják Attila volt segédcsapatainak népeivel együtt,
de háborút nem vállalnak. Vasvár vascipó begyűjtőhely
igazgatás alatt három kabar és három úz (palóc, maruz és
daraguz), valamint a többi 24 törzsből 4 tömény maradék
szerveződött, akik Budavárát és Szöged vezetésével Attila
nyughelyét védelmezték. Babai székihun-szarmata származású
töményvezér helyettes ezen terület határőrségét
megszervezte. A palócok települései Vadna várától a Pozsony
széki-hun nemzetség váráig elhúzódtak és a Csörsz vonalán
településeket szerveztek.. A herulokkal, svébekkel és jászokkal
soha nem háborúskodtak. Ezen a 455-ös almavirágzás ünnepen
eldöntötték, hogy a Bálvány hegyi leányvásárt rendszeresítik,
hogy a házastársak közötti nézeteltéréseket kiküszöböljék.
Ugyanis egy törzsben minden férfi harcosnak csak egy felesége
lehetett.
Többnejűséget
és többférjűséget csak a Nagy-Süán győzteseinek engedélyeztek,
mivel azok másként is igen ügyesek és jóerőben lévők
voltak. Természetesen úgy a sámán, mint tárkány-képzésen
csak a legelőkelőbb hun törzsszövetségbeli ifjak vehettek részt,
hogy aztán a Csörsz-vonalán kiképzendő harcosoknak vezetői
legyenek. Viszont a 24 évet letöltött vitézek családjai a Csörsz
vonal mindkét oldalán egy eke földbirtokot és házhelybirtokokat
kaptak. Így a Csörsz vonal élelmezése mindig biztosítva volt.
Mivel Deédes látása már meggyengült, Szanka sámánt bízták
meg az Arvisurájának a rovásával. Igen érdekesek az alábbi
rovások. Deédes aranyasszony a Palócföldi Nagyszala értelmében
engedélyt adott arra, hogy a végtelenül lusta asszonyt és a részeges
férjet a házastársa elhagyhassa. Ez szintén a bálványhegyi
leányvásáron történhetett meg, de akkor a hűtlenné lett házastársaknak
más tömény területére kellett vándorolnia. Ezen a Nagytanácson
eldöntötték, hogy a palócok területe Uzapanyitól
Pusztaszerig, a maruzok területe Úz völgyétől Pusztaszerig
terjedt, így a Leó pápával kötött egyezség szerint az
egyistenhivő Deédes aranyasszony népe nyugalomban élhetett. A
székihunok, kazahunok, jászok, szarmaták, dahák, szkíták,
gyepidákok és szkirek isteneit sem vetette meg, hisz ezeknek
isteneivel lett meg a Csaba nyugati nyolcas-istensége. Segédnépeik
háborúskodhattak, de ők biztosan álltak a Csörsz-vonal mindkét
oldalán és a területükön az esetleg átkalandozókkal nem ütköztek
meg, hiszen a jövevények mindig jobban félnek, mint az őslakosság.
Dengezik népéhez sokan elmenekültek az Ellák harcosai kőzül
és a Van-tó melléki uruki-mani hivők az üldöztetés elől a
Ten-Tenisur folyó vonalára menekültek. Az itt élő Dengezik-féle
nyolcas istenség vitáiba nem szóltak bele, hanem a kutigurok törzsét
gyarapították, akik megtűrték a szolid, dolgos uruki keresztényeket.
Magyarkától Jászvásárig szétszórtan helyezkedtek el. Aladár
népe az istenfélő magyari néphez csatlakozott. Nekese-Deédes
fia: Daróc, akit bűnösnek minősítettek az Attila halála
miatti gyenge őrparancsnoki tisztsége következtében,
gyermekeit Deédes gondjaira bízta, majd felesége sírhantjától
elbúcsúzva Aladárhoz csatlakozott és a Káma mellett a Bolári-házba
benősült, ahol még sok fiai születtek. Ő volt az első, aki
a Betseáni kazárok befogadása miatt tiltakozó szavát
felemelte.
A magyarok
törzsszövetségét eleinte csupán gyűjtőnéven Aladár csak
ugoroknak hívta. Mellettük kazahunok, avarok, a 12 székihun
nemzetség, mongolok, tatárok, kabarok és ujgurok alkották a
nyolcas istenség törzseit, de hozzájuk csatlakoztak a becseáni
kazárok, mint a kunoknak kaszukkal keveredett harcosai, a
palesztin mohamedánok elől menekülő zsidók és az oszétek párszi-szkítái.
Ezen törzsekkel alkotta meg Aladár harmadik nyolcas istenség
és segédnépeinek új birodalmát. Ebben a szövetségben először
a kazahunok ragadták magukhoz a hatalmat, de aztán a Huangho
mellől menekülő avarok töményei és az oguzok lettek a
hangadók. Az ugorok vezetéséhez a Nyék-törzsbéliek
egyistenhitű tagjai járultak hozzá és vették át a szellemi
vezetésüket. Legnagyobb gondot az iszlám-hitűek terjeszkedése
okozta. A kazárok is igyekeztek a vezetőségbe befurakodni. Amíg
a nyugati nyolcas istenség sorait a nyugati kereszténység szövetségként
kezelte az uruki-mani uralkodó réteggel való házasságok révén
és a Csörsz-vonal mögötti őslakosokat nem háborgatta, addig
a Dengezik-féle uruki-mani uralkodói vezető réteg a görögök
bizánci kereszténységével lépett kereske-delmi kapcsolatba.
A kutigurok itt megszervezték pillanatnyilag az egységet. A középső
nyolcas istenség úgy a bizánci, mint az uruki kereszténységhez
igazodott a vezetők rétegében. A keleti nyolcas istenség
okozta a legnagyobb gondot, mert itt a buddhizmus és mohamedán
világ terjeszkedése örök háborúságot okozott. Az uruki-mani
kereszténység Horezmben és Ujgurföldön már államvallás
lett, de engedékenységük miatt soraikat úgy a buddhizmus,
mint az iszlám nagyon megritkította. Mivel az iszlám a zsidóknak
sem gondoskodott a nyugodt vallási gyakorlásukról, tömegesen
hagyták el a Jordán völgyét, és a kazárokkal ellepték Bakátot,
az akkor még igen termékeny 24 hun törzsszövetségi területet.
Bakátot azonban többször érte földrengés, ezért a gazdag
kazár előkelőségek a magyar törzsszövetségben is
letelepedtek, és arra ösztökélték az ugorok szövetségét,
hogy alakítsanak egy erős központosított államot, Aladár
azonban a keleti nyolcas istenség birodalmában nem engedélyezte
a 24 hun törzsszövetség népeinek ezen államalakulatát. Erről
úgy Dengeziket, mint Csabát értesítette. Pató besenyői
Ordoszban még mindig duzzogtak a beavatott törzsszövetségbeli
kincsek elhozatala miatt, de már 455. Aranyasszony ünnepén egy
kalandozó csoportjuk is megjelent a Deédes születése és névnapi
ünnepélyén és egy Szirma nevű besenyő lovas meg is nősült,
akikre Nekese és Deédes áldását adta. Mivel ezen Szmirnában
járt besenyő vitéz felvette a Szirma nevet és Ecseg kabar bíró
leányával házasságra lépett, a boldog apa engedélyezte a
kabarföldön való letelepedést.
293. Arvisura Eperjes rovása
805-920
ARANYASSZONYOK URALMA
Eperjes
920 nyarán részt vett a bálványhegyi leányvásáron. Amíg a
férfinép az ökörsütéssel foglalkozott, az összesereglett férjhez
menendő leányoknak Eperjes csigatésztagyúrás és főzés közben
az alábbiakat mesélte: A női nemnek mindig olyan volt az élete,
mint a szarvasünőké: a kicsinyek nevelése. De a kicsinyek
hamarosan éretté válnak. És amikor eljön a szarvasbőgés
ideje, a szarvasbikák egymásnak mennek, de hogy ki a győztes,
nekünk szarvasanyáknak olyan mindegy, csak nyugodtan legelésszünk.
Aztán újra neveljük a kicsinyeket, mert nekünk csupán a
nevelés jut. Voltak olyan időszakok, amikor a férfiak halomra
gyilkolták egymást, de mi megmaradtunk a lakóhelyünkön és
folyt az élet tovább. A legelső rovásos feljegyzésünkben is
arról van szó, hogy Úzon ifjúsági telepes fővezér meghalt,
de Ilona aranyasszonynak föl kellett nevelnie a gyermekeit és
utódaival megalapította az aranyrögös Ilona-országát.
Amikor a férfiak fadoronggal, kőbaltákkal agyonverték egymást,
mi akkor is féltve neveltük gyermekeinket. Pannonföldnek is Gyömöre
és Almágy arany-asszony vetette meg az alapját a bő gyermekáldással.
Amikor Atilla és Buda Pusztaszerre jött, meg akarták hódítani
a világot, de az 453-ban Atilla halálához vezetett. Borzalmas
testvérháború után az aranyasszonyok vették kezükbe a
hatalmat és Palócföldön is, és Erdőelvén is ők mentették
át népünket az avar korszakba.
Bősárkány 410-452 |
Bagamér 410-425 |
Balambér 410-425 |
Dunna-asszony 451-453 |
Atilla 425-453 |
Buda-Jákó 425-435 |
Deédes 453-466 |
Csaba 453-460 |
Buda 435-451 |
Szörényke 467-490 |
Dunna
asszony 460-498 |
Nekese 451-508 |
Száva-asszony 490-500 |
Sziktivár
498-500 |
Szanka 508-510 |
Ilona-Gyilyó 500-503 |
Száva asszony 500-503 |
Doma 510-535 |
|
Ilona-Gyilyó 503-535 |
Szamos 535-538 |
Hajnalka 503-510 |
Torda 535-538 |
Suprun 538-550 |
Torbágy 510-540 |
Szamos 538-556 |
Csát 550-590 |
Ilja 540-568 |
II. Ilona 556-568 |
Bát
590-595 |
II. Ilona 568-575 |
Baján 568-580 |
Boza-Györke 595-598 |
Telena 575-600 |
Alpár
580-600 |
Pozsáló 598-600 |
Ebből a névsorból kitűnik, hogy Dunna
asszonynak, Száva asszonynak és Ilona-Gyilyónak, majd II. Ilonának
is át kellett venni a fővezéri hatalmat, hogy a Jász-síkságon
fennmaradhasson a 24 hun törzsszövetség. 200 év alatt 11
aranyasszony, 12 fővezér és 12 fősámán uralkodott és közülük
négy aranyasszony fővezér is volt egyszemélyben. Deédes
aranyasszonynak Atilla halála után az volt az első
cselekedete, hogy megszüntette a háborúskodásokat. Dunna
asszony pedig 38 évig uralkodott Budavár alagút-rendszerében.
Utána Ilona-Gyilyó, Csaba leszármazottja még a római pápával
is kiegyezett és Pannonföldet kereszténnyé tette. Utóda, II.
Ilona igen magas beosztásában segítségül hívta az avarokat
és a háború őrületében úgy irányította az eseményeket,
hogy a hun törzsszövetségnek az ország területén maradt
egységei vegyék át az avarokkal a teljes hatalmat. Eszményképének
Csatári aranyasszonyt tartotta, aki halála előtt az uruki 24.
esztendőben megeskette fiait, hogy elvándorolnak az ő születési
helyére, a Jász-síkságra, ahol őseik, még az 500.
medvetoros évben egy virágzó birodalmat alapítottak. Ott
halban gazdag folyók, bőtermő földek és erdei vadakban dúskáló,
búvóhelyekben gazdag hegyek vannak; ott utódai örökké élhetnek.
Jazig fia el is indult népével az ígéret földjére és utána
még három hullám jött a 182., 255., és 332. évben.
Elfoglalták a bőven termő Jász síkságot. Szabadka
aranyasszony megalapította Szabadka városát, amely 28tól 898-ig
az aranyasszonyok bőven termő városa maradt. Kései utódaik
is a szabadság harcosai voltak. Madaj aranyasszony is itt
rendezte be aranyasszonyi székhelyét. Városát föleskette,
hogy leszármazottjaik örökké hívei lesznek a békességes életnek.
Utána Kendice lett az aranyasszony; tőle Eperjes vette át a város
feletti hatalmat, majd Ibolya, Zsip, Boldva és Piroska. Ilona-Ilu
után Oszlányka aranyasszony uralkodott, ő rótta a legszebb
Aranyasszony Arvisurát.
Amikor az uruki-mani kereszténységet a
nyugati hittérítők csúful becsapták,
s az avargyűrűk és
templomok minden kincsét elrabolták, Keszt Aranyasszony állott az ország élére
és a római pápa elismerésének kérdését úgy oldotta meg,
hogy tíz évre az egész
ország részéről előre kifizette pápai tizedet.
Ez még jobban megvadította a kincsre éhes nyugati papságot és
világi hatalmakat. Mintha egyetlen céljuk csak az összes
templom kirablása lett volna. De Keszt Aranyasszony uruki-mani
kolostorát mégis meghagyták működésében, s így 898-ig megőrizte
az avar kincsek elrablásának részletes történetét. Ezt aztán
Tarhos sámánnak adták át, aki Zsolt-Zoltán ifjú
fejedelemmel együtt irányította az avar kincsek visszaszerzésére
irányuló kalandozásokat. Keszt aranyasszony után lánya, Diás-Mária,
majd Nyék vezér és a beavatott láncolat vette át az
aranyasszonyok kiképzését. Fenntartották az uruki-mani érdek
nélküli kereszténységet, s ezzel átmentették az ősmagyar
egyház igazi vallását. Amíg azonban Keszt aranyasszony uruki-mani
kolostorának rovásait átadhatták Árpád Jász-síksági
feleségének, Eperjesnek, közben nagyon sok olyasmi történt,
amiről Árpádéknak tudomást kellett szerezniök. Mielőtt
Tarhos-Keszthelyre megérkezett, Árpád és Eperjes 24 napig éjjel-nappal
tanulmányozta Keszt aranyasszony és társai rovásait. A bennük
foglaltakat Eperjes így állította össze: Alig, hogy az első
medvetoros évben megalakult a 24 hun törzs szövetsége, Agaba
tanulmányozni kezdte azokat a térképvázlatokat, melyeket a Holdnak a Földhöz ütődése
után a jégkorszak menekültjei készítettek. Ezek szerint a
hunok ősi hazája a Melegforrások birodalma volt. Ezért a 20.
medvetoros évben, vagyis a Nazir születése előtti 4020. évben
100 jól képzett ifjú sámánt küldtek ki, hogy állapítsák
meg, mi van még ott a Melegvízforrások környékén. Úzon ifjúsági
fősámán 8 évig járta a vidéket, de csak a Tarkós-népcsalád
egyes csoportjait találta, akik kőbaltás és dorongos harcban
állottak egymással és a legyőzöttnek kiszívták az agyvelejét.
Uzon sámánjai talpas és boldoganyás - házakat építettek a
lakóvermek fölé és nyilaik segítségével hatalmukba kerítették
a Melegforrások birodalmát.
Utána
minden 20. Évben újabb csoportok érkeztek a puszta vidékek
benépesítésére, de a vérfrissítés céljából is. Útközben
a rokoni dahák és sakák törzsei is csatlakoztak a rokonlátogatókhoz,
és az Úr város birodalmában tett látogatások alkalmával az
uruki menekültek is tudomást szereztek arról, hogy itt jobb életet
lehet kezdeni. Legnagyobb tömeggel Pannon vezér népe érkezett.
A lakható területekről elűzték a görög-illir népeket és
megalapították a Pannonföldet. Azután összeházasodtak a Káldorokkal,
akiket egyes népek Kelták néven emlegettek. A Káldorok csatát
vesztettek és elvonultak a hun törzsszövetség ősi földjéről,
de ezután nemsokára a római birodalom igázta le az őslakókat.
Mivel a nép termelőerejére szükségük volt, a Duna vonalán
felállították a Limest. Az elmenekült őslakók még a folyókon
át is megrohamozták ősi földjüket. Az Ordoszból jött
rokonlátogatók és a hun törzsszövetségbe tartozók 430-ig
folyton zaklatták a területrablókat, majd Attila fővezér 433-ban
meghódította Pannóniát is és az ősi területeket
visszafoglalta az Encs folyó vidékéig. Az addig letelepedett
rokon népek alávetették magukat az asszonyuralomnak, és inkább
összeházasodtak a vandáloktól kezdve mindenféle kóbor törzsbeliekkel,
de a férfiaknak nem engedték meg az esztelen öldöklést.
Attila fővezér után 435-ben megérkezett Buda fősámán is.
Buda ellenzése dacára Attila az indokolt időnél egy évvel
hamarabb, 451-ben elindította lovas töményeit a Nagyvízig
tervezett hódító hadjáratra, de a közben kitört ragályos
megbetegedések miatt a nagy csata eldöntetlenül végződött.
Amikor 452-ben Róma ellen indultak, hogy Attila harcmezőn találkozzék
gyermekkori játszótársával, Éciusszal, az a római sereg
megfutamodott. Palóc hadak élén Deédes aranyasszony volt
szolgálatban, amikor jelentették, hogy Róma városa lezárta
kapuit, és a pápa tárgyalni akar a város megkíméléséről.
Attila és társai ekkor a bortól mámorosak voltak és azt
mondták, tárgyaljon velük Deédes aranyasszony, mert ők
szoknyás haddal nem tárgyalnak. Az úzok aranyasszonya viszont
megegyezett a pápával és gazdag zsákmánnyal, meg az
asszonyok legnagyobb örömére, szabadon bocsátott férfi
foglyok sokaságával tértek haza. Amikor Attilát Krimhilda
megmérgezte, a temetés után a hun vezérek nem tudtak
megegyezni a hatalom megosztása felett és a testvérháborúban
majdnem kiirtották egymást. A végén Deédes aranyasszony
teremtett rendet Pusztaszeren. Utána pedig azt mondta: menjen
vissza a régi hazába, aki akar, de mi nem megyünk sehová!
Ekkor újra az asszonyok vették át a hatalmat és rendszeressé
vált az őslakók és a jövevények összeházasodása. A nagy
öldöklő csata után Aladár és Dengezik a Ten és Tenisur
vonalán 3 töménnyel visszatért az Itelhez, de Dunna-asszony
és Deédes aranyasszony 15 tömény néppel itt maradt. Ezek közül
csak az úzok, székelyek, egyes hun töredékek, jászok és
kabarok maradtak a Jász-síkság környékén. De alig ért Aladár
az Etil mellé Dengezikékkel, máris megindult a segélynépek
maradványainak harca a hun töredékek ellen, meg egymás ellen
is. 454-ben a hunok a Nagyvízi (Nedao) csatában alul maradtak.
Dunna asszony aztán kiadta a parancsot az ellenségeskedések
megszüntetésére. A dahák az 500. medvetoros évben kezdtek a
Duna felé kalandozni.
Egyik részük
a gepidahák vagy lovas dahák, akiket az őslakó hun törzsszövetségbeliek
gyepidákoknak is neveztek, a gótok meg gepidákoknak csúfoltak,
a Tisza és a Kőrösök vidékén meg Erdőelvén éltek.
Lovasaik nyugtalanították a gótokat. A Ruga hunok az Encs és
Ibos folyóktól Melken keresztül a székely nemzetségbeliek közelében
Pozsonynál tanyáztak. A gótok ezeket rugaiaknak nevezték.
Herulok a Garam és Vág között éltek, a nyugati úzokkal együtt,
a Sébek meg a Garamtól keletre a nyugati kabarokkal. Ezeket kvádoknak
is hívták. A svébek és jászok között élő őstelepes Saka-szkítákat
szkizeknek nevezték. A Duna-Tisza között a jászok, szarmata-jazigok
éltek. A hunok őróluk az egész síkságot Jász-síkságnak
nevezték, mivel a jászok tették termékennyé ezt a síkságot
és egyébként is ők voltak az őslakosok. Avitus császár 455-ben
a Nyugat-római birodalomba akarta bekebelezni Pannonföldet. A
keleti gótok 456-ban foglalták el a régi Pannóniát. A keleti
gótok még nem vettek részt a hun maradványok elleni dunamenti
(Nedao) csatában, mert akkor még a Tenisur mellett voltak. Izgágaságaik
miatt Dengezik hunjai megtizedelték őket és kiűzték szálláshelyeikről.
Marcianus császár megengedte a Pannóniában való letelepedésüket,
de itt sem volt nyugtuk és szomszédaikat folyton háborgatták.
Keletről a hunok támadták őket, de ők legyőzték a svéb
királyt, Humimundot. Ekkor a svébek a szkítákkal, szkírekkel,
rugaiakkal, gepidákkal, herulokkal és szarmatákkal szövetkeztek.
Tehát felvonultatták a férfiuralom alatt élő törzseket.
Thiudimer
gót király a végén átkelt a befagyott Dunán és a svébeket
elpusztította. Véres csaták után Bizánc ellen fordult, de
Naiyusnál sebeibe belehalt. Fia, Teoderich a Balkán országaiban
maradt, azonban túsz fogságba esett. Onnan hazatérve, a
szarmaták ellen fordult, aztán Róma ellen hadakozott Odoaker
ellen. Majd az Attila sírhelyét őrző Babai székely-jász őrparancsnok
seregére támadt, s azt is legyőzte, de ő is súlyosan
megsebesült. Sikerült elfoglalnia Singidiumot, a későbbi Nándorfehérvárt.
Esztelen csatározásait a végén még saját harcosai is megunták.
Pannóniai tartózkodásuk alatt a rómaiak ellen fordult és 493-ban
önálló államot alapított. Utána Vidimer gót király Nyugat
ellen fordulva elfoglalta Rugát és Norciumot, azonban Itáliába
való érkezésekor meghalt. Glycerus császár bíztatására a
fia Galliába vezette a népét és ott egyesült a nyugati gótokkal.
A gótok elvonulása után a gyepidákok, vagy gepidák megerősödtek,
azonban Ilona-Gyilyó birodalmát nem háborgatták, mert már régebbi
időtől kezdve összeházasodtak a hun törzsek asszonyuralom
alatt élő maradványaival. A jász-szkíta-szarmata hatalmat
biztosították afelől, hogy hatalmukat kiterjesztve mindenki
ellen megvédelmezik őket. Ezek területéről elfoglalták
Szirmiumot és az lett a székhelyűk. Az Itália felé vonuló
Theodorich seregét meg akarták akadályozni elvonulásában, de
azok ekkor még végleg, majdnem teljesen elhagyták Pannóniát.
Az Itáliában megalakult gót állam nem felejtette el ezt a támadást,
sereget küldtek Szirmium ellen és a gyepidákokat kiűzték
onnan. Szirmiumot Justinianus keletrómai császár is magának követelte.
490 táján megjelentek a bárdok (longobárdok) és Morvaországból
elfoglalták Rugát és Encset. A rugaiakat a gótok Itáliába
telepítették. A longobárdok nem álltak meg, hanem elfoglalták
a herulok területét is. A herulok egy része a gyepidákokon
keresztül a keletrómai császárságba menekült.
505-510 között
Vabo lett a longobárdok királya. De, hogy ezt elérje,
meggyilkoltatta a királyt és a fiát. A király unokája,
Nildigis a gyepidákokhoz menekült és ott meg is házasodott. A
longobárdok szintén összeházasodtak a hun törzsszövetség
maradványaival, a frankhoniakkal és a székelyekkel is. Bizánc
fenntartotta a jóviszonyt a longobárdokkal és azok az ő engedélyükkel
telepedtek le 527-ben Pannóniában. Bizánc aztán a gepidáknak
ígérte oda Szirmiumot. Ilja és Szamos fejedelem uralkodása
alatt 547-ben egy újabb háború tört ki, de ez nem hozott döntést.
A longobárdok már behatoltak ugyan a gyepidákok területére,
de 551-ben Szirmium hovatartozása még eldöntetlen volt.
Justiniánus császár ekkor mindkét csoport háta mögött
tárgyalni kezdett a Tenisur vonalán állomásozó avarokkal. A
longobárdok királya ekkor Alboin volt, a gyepidákoké pedig
Kunimund. Baján is felvette a kapcsolatot a longobárdokkal is,
és a görögökkel is. Alboin beleszeretett a gepida király leányába,
Rozamundába és elrabolta. Erre Kunimund megtámadta a longobárdokat
és Bizánc segítségét kérte. Cserébe felajánlotta
Sirmiumot. A Bizánc-gepida seregek legyőzték a longobárdokat
és Alboint Rozamunda kiadására kényszerítették, de a gepidák
ígéretük ellenére sem adták vissza Szirmiumot. Ekkor Alboin
szövetséget keresett az avarokkal. Baján vezér a longobárdok
állatállományának egy tizedét követelte és a zsákmány
felét, s vele együtt a gepidák országát. Kunimund újra a császár
segítségét kérte, de az nem küldött. Az avarok két oldalról
nyomultak be a gyepidákok országába. Döntő harcra a Duna-Tisza
közén került sor. A harc a longobárdok javára dőlt el: a
gepida király is holtan maradt a csatatéren. Ezután az avarok
könnyűszerrel elfoglalták a gepidák országát, de Szirmium a
Bizáncé lett. A gepidák elmenekültek az országból, de 568-ban
már a longobárdok sem érezték itt jól magukat és a svébekkel
türingekkel együtt asszonyostól, gyermekestől elhagyták Pannóniát,
azzal a szerződéses feltétellel, hogy 200 évig joguk van
visszatérni. Ez azonban csak zavartalan elvonulásukat biztosította;
közben minden bárdos települést felgyújtottak. Bármennyire
férfiuralom alatt állottak az avarok, a győztes mégis Csát fősámán
leánya, II. Ilona lett. Az özvegy Baján fővezér a győzelem
után aranyhajóval ment megkérni Csát várába Ilonát. Három
fiuk lett: Bécs, Pécs és Décs. Ezek folytatták apjuk uralmát,
de a lányok az asszonyuralmat honosították meg. Így aztán az
avar birodalom megszilárdult. Ilona aranyasszony volt az, aki
582-ben palóc csapatokkal bevétette Szirmiumot. Őt semmiféle
szerződés nem kötötte. Utána a férfiuralom harcos korszaka
következett, de az asszonyuralmat mindig képviselte valaki.
Eleinte minden második évben váltották egymást a tanácsokban
az aranyasszonyok. A Rima-szécsek sokszor megmentették a népüket
a felesleges vérontástól.
Ilyen erélyes asszonyok voltak: Ilja és Ilona 590-ig, Telena
600-ig, Mónuska 610-ig, Mácsi 630-ig, Koronka 634-ig. Szavárdi
vőlegénye merészsége miatt arab fogságba került. Még
Tudval uruki-mani püspök se tudta kiszabadítani, pedig Szavárdi
minden kincsét erre áldozta. Mint Rimaszécset, mindenki Szavárdikának
hívta. Amikor minden arab, görög becsapta, bánatában meghalt.
Így 639-ben az egyik Pannonföldre jött Bolári lány lett a
Rimaszécs 645-ig. Kökényes, aki a Samo-féle árulást fölfedezte,
658-ig, Batizka pedig 670-ig volt Rimaszécs. Ő volt az, aki a Béla
törzzsel egyesült Onugor-bolgár birodalomból a Jász-síkságra
hozta a szavárdi műveltségű uruki-mani hívőket és megerősítette
a békés asszonyuralmat. A férje Haram beavatott volt. Tőle
Zemlén beavatottal Zerinke vette át a Rimaszécs hatalmat. 683-ban
a leánya, Urajka váltotta fel. Palóc férjével, Várkonnyal
Sajó-Ordoszban telepedett le. Mióta Deédes aranyasszony a palócokkal
ezen a vidéken megszállt, rájöttek, hogy az összes település
között ez a vidék a legvédettebb. Itt annak idején még a
vandálok megtorpantak és azóta idegen ajkú kalandozók soha
meg nem telepedtek. A fiuk, Regöly, Tényöke avar fejedelmi lányt
vette feleségül. Az anyósa után 709-től 731-ig ő volt a
Rimaszécs. Legkisebb leányuk Borsova, Készmár kabar ifjúnak
lett a felesége. Ő volt az, aki Kelemér nevű fiuk útján Gömörváron,
Putnokon és Kelemérnek Poszáda nevű kis falujában a szőlőt
megtelepítette. Itt ugyanúgy, mint az avar birodalomban, 20 évenként
új községeket építettek az ifjúság számára. Amíg a házastársak
ki nem haltak belőlük ezek a lakások megmaradtak. Borsova is,
Készmár is az új Szőlős nevű falucskában halt meg 755-ben.
Ekkor egymástól egy futásnyira három ilyen település volt,
amelyikben már csak aggastyánkorban lévők éltek. Poszáda sámánfalu,
Szőlős és Ófalu. Torzsalkodások elkerülése végett egy-egy
korosztály mindig együtt lakott. De ünnepeken, vagy más
nagyobb alkalommal az öregebbek mindig segítettek a fiataloknak.
Tudum
fősámán még 755 előtt felvette az uruki-mani hitet és ezzel
az avarok Égi birodalma szellemileg és szervezetileg is kettévált.
769-ig Ara-csilla volt a Rimaszécs. Az aranyasszonyok és az Öregek
Tanácsa Albélára költözött Kuma-Magyar-ország és az Avar
birodalom közé. A beavatottak is ide költöztek. Amikor a
Tudum által alapított békességes Égi birodalom élet-halál
harcát vívta Kelet felé, Aracsilla után 795-ig Embavér, majd
805-ig Arabeila, 815-ig pedig Emese lett a Rimaszécs. Aztán
igen hosszú ideig, 869-ig Madaj gyakorolta az aranyasszonyok
hatalmát, majd nekem adta át. Most Nazir születé-sének 920.
tavaszán érzem, hogy nagy családom hatalmát jól elrendezve,
Tarhosban bízva, nyugodtan hunyhatom le a szemem. Mint Rimaszécs,
majd Sajó-Ordosz szomszédságában elporlaszttatom magam.
Sokkal könnyebb dolgom van, mint Keszt aranyasszonynak volt, aki
kivert kutyaként élte le az életét a lányai között és
csak Pelsőc fiánál érezte jól magát, ha elment a várába
meglátogatni. Sokat könyörgött egyetlen fiának, hogy sok
gyermeke közül Zoltánt adja néki, hogy az, mint Tudun, áttelepülhessen
Pannonföldre. A Tudum-féle sámánvilágból szelíd Tudum-birodalom
lett; 769-től kései leszármazottját már Bós-tudunnak
ismerik, az unokájából, Zoltánból meg nyugat nyelvén Zotan-tudun
lett. Bojos lányt vett el feleségül. Itt, Keszt uruki-mani
kolostorában olvasgatom Tarhosnak Keszt aranyasszony följegyzéseit
az uruki-mani bibliából. Baracska napján született kislányomat
Zalán széki-hun testőrparancsnok vette feleségül. A Balaton
felé volt szállásterületük. Míg lécpatakon nyári lakuk,
Marosvásárhelyen nagyobb birtokuk. Perbál napján született lányunkat
Eraviszkó udvari zenész vette el. A hegyekben volt birtokuk, de
őt a taljánok 792-ben megmérgezték. Bús özvegység után
longobárd nemes kérte meg a kezét; Kalágában tartották meg
az esküvőjüket, és a férjemet ott álnokul meggyilkolták.
Bezenye napján született lányunkat Erik bojos, friauli határőrparancsnok
vette el. Vőmet a dunai hajósok vezérévé tettem. Okány napján
született lányunkat Gyeló vitéz, a gyepidákok vezére vette
feleségül. Ő a déli határon teljesített szolgálatot.
Szalajka
napján született lányunkat a Nyitra vidékéről származott Lóbérci
tótok parancsnoka vette feleségül. Izgága természetű ember
volt, ezért osztották be Lóbércre parancsnoknak a határőrségnél.
Sámod napján született lányunkat az idős Kocel vette feleségül.
Szirmiumtól Pécsig kapott birtokot, csak 2 gyermekük született.
Padány napján született lányunkat a morva származású Marót
határőrparancsnok vette feleségül. Bós tudun halála után a
nagymorvák nyomása miatt elhagyták a határőr kerületet és
Padány birtokait a pozsony nemzetség székelyeire bízták. Ők
maguk Attila kegyhelyének az őrzését vállalták. Kései utódjukat
a sok lova miatt Mén-Marótnak hívták. Madaj aranyasszonynak,
Árpád nagyanyjának a honfoglalás után az volt az első ténykedése,
hogy az én Zoltán fiacskámat eljegyeztette Mén-Marót kislányával,
Bolárkával. De a kis menyasszony egy járványos betegségben
Zilahon meghalt. Ragályka napján született Boleszláv, Desnica
szerb fejedelem fia vette feleségül. Szerbországbeli bán volt.
Annak ellenére, hogy Ragálykának Gömör vár birodalmában is
volt egy birtoka, a daragúzok földjén telepedtek le. Ott
elismerték Ragályka asszonyuralmát. Eszéken uruki-mani
kolostort építettek. A rendben Urukból jött bölcsek tanítottak.
Röszke napján született kislányunkat Glád, a bolgár-fehérvári
bán vette feleségül. Ő kapta örökségül az Attila kegyhely
Maros alatti részét, ahol Attila hadjáratából épségben
megmaradt a csuvasz-bolgár tömény. Ezek vezére volt Glád.
Gorombasága miatt a székelyek Gládnak nevezték. Pelsőc napján
született egyetlen fiam az avarok Égi birodalmának legvédettebb
területét, a Kabarföldet és a Palócföldet örökölte. Ott
uruki-mani vezetés mellett éltek. Keszt aranyasszony megérte,
hogy Erik, Pribina, Kocel és Ailó hűbéresként kínálkoztak
fel Nagy Károlynak. Marót, Gyeló és Glád pedig a bizánci császárnak
lett a hűbérese. Csák, Pelsőc és a csíki székelyek között
Zalán maradt meg az avarok Égi birodalmának hite mellett, felvéve
a kapcsolatot a jugurokkal. Marót ingadozott, mert Padány
aranyasszony szigorúan ragaszkodott a Pozsony nemzetségbeliek földjén
levő birtokaihoz is, meg a bihari birtokaihoz is. De mögötte
egy erős nép állott. Pelsőc és Zalán azzal bízta meg Zoltán
kistudunt, Nagy Károlynál jelentkezzen ő is. Ebbe Keszt
aranyasszony belement. A római pápát elismerte egyházi fejének
és Zotán tudun néven Szombathelytől a Duna menti Petronell városáig
terjedő birtokot kapott. Zalán bolgár lányt vett feleségül.
Etil bolgár népével Pest alatt telepedtek le. Kertészkedéssel
foglalkoztak. Pelsőc birodalmával tartottak fenn szoros
kapcsolatot. Elismerték Zotán szombathelyi, keszti és avarbástyai
jogait, birodalmát. Budavár alagútrendszerébe mindig Székelyföldieket
hozattak testőrnek. Itt a testőrök 5 évet és 5 hónapot
szolgáltak. Utána egy házhely birtokot kaptak. Padány
aranyasszony népe addig ingerelte Nyitrán Pribina ellen a
beszivárgott tótokat, hogy Pribi-nának Kocel fiával menekülnie
kellett. 830-ban Ratbodhoz, Ostmark grófjához menekültek, az
pedig Lajos királyhoz vitte őket.
Német
Lajos még egyszer megkereszteltette őket, de Pribina később
összekülönbözött az osztrák gróffal és népével együtt
Desnica fiához, Ratomirhoz menekült. Itt is csak kötekedett.
Ezért a frankokhoz ment, akik Ratomirt meg is buktatták. 833-ban
Salacho gróf tartományába helyezték. A gróf kibékítette
Ratboddal és így visszatérhetett Lajos királyhoz. 840 táján
megengedte egy vár építését Zalaváron. Ezt Mosaburgnak
nevezték. Pribina itt a szlávjaival egy templomot építtetett
az uruki-mani templom mellé. Ezt a Salzburgi érsek szentelte
fel 850-ben. Mindezek láttán Német Lajos megerősítette hűbérbirtokában.
846-ban a nyitrai és a karatán menekültek is befejezték a várépítést.
Utána ugyanezek a kőfaragók és ácsok Pécs környékén is
építettek egy templomot az ifjú Kocelnek. 860 táján Pribina
frank barátsága miatt a morvák bosszújának esett áldozatul.
Az ifjú Kocel a frankok hű embere lett. 864-ben a salzburgi érsekségnél
is megfordult. Jó viszonyuk azonban később megszakadt, mert
869-ben, amikor Rómába mentek, Method Kocelnél is járt
Kirillel és az ifjú Kocelt megnyerték az önálló Pannon egyház
gondolatának. A bajor lovagok ekkor elmenekültek Mosaburgból,
a pápa pedig Kocel kérésére Methodot nevezte ki Sirmiumba érsekké
a Pannon egyház élére. De ez csak rövid életű volt. 870-ben
a bajorok Methódot zsinat elé állították, elítélték és várfogságra
vetették. A pápa közbenjárására azonban kiszabadult és
Morvaországba ment. Kocel területét ezután a Salzburgi érsekségnek
adták. Az uruki-mani hitű pannonok és avarok azonban felléptek
a szláv kisebbség mesterkedései ellen és 870 végén véget
vetettek a közel 30 éven át tartó kilengéseknek. A frank grófok
Keszt és Zotán tudun leányutódai közül nősültek és 896-ig
meg is maradtak Mosaburgban. De annak hírére, hogy Árpád
hadai az Encs-Ibos vonalánál táboroznak, sietve elhagyták az
országot. Zoltán tudun azt írta Keszt aranyasszony bibliájába,
hogy minden alattvalójának megtiltotta a frank-morva háborúkba
való részvételt, mert ha eljön az ideje, a Tenisur vonalán
kiképzett magyar törzsszövetség harcosai bevonulnak Pannóniába.
Eperjes aranyasszony olyan dolgokkal foglalkozott, amik inkább
az asszonyokat érdeklik. Tarhos azonban az avar kincsek
visszaszerzésének lehetőségeit kutatta ki Zoltán-Zsolt
fejedelem részére.
Keszt
aranyasszony bibliája szerint Bős tudun meggyilkolásáért Baján
a felelős, mert 568-ban úgy egyeztek meg, hogy 768-ig a longobárdok
visszatérhetnek Pannóniába. Ezt a longobárd nemesség érdekében
a pápaság is nyilvántartotta, és 768-tól kezdve követelték
a szerződés teljesítését. Ailo longobárd a pápa a 200 éves
szerződés alapján bűnbocsánatotot adott. Keszt aranyasszony
Mencsér fiát, Zotan bőt küldte Nagy Károlyhoz, aki a bűnbocsánatot
kieszközölte a pápánál. Keszt aranyasszony unokái között
még Pelsőcnek, Okánynak, Padánynak és Baracskának is volt
Zoltán nevű unokája, sőt még 3 dédunokája is. Ezeket uruki-mani
szokás szerint keresztelték Zoltán névre. A frankok szerint
805 után még 4 Zotan tudun uralkodott a vasárnapos Petronell
és a szombatnapos Szavária közötti határvédő birtokon.
Ezek közül hármat meggyilkoltak, de Keszt várából mindig új
Zotan tudunt küldtek ki a testőrség élére, a Lajta kapuhoz.
Keszt unokája, V. Zotan tudun még élt, amikor Eperjes fiának
átadta a Lajta kapu védelmét, ugyanúgy, mint az ősrégi időkben
az Encs-Ibos vidékéig terjedt. Keszt aranyasszony bibliájának
toldaléka szerint a frankok és a bajorok közel 3 tömény erős
férfit adtak el gályarabnak uruki-mani hitük miatt itáliai gályákra.
Feleségeiket ágyasukká tették. Azok aztán a keresztény
bajoroknak és őstericheknek szülték a sok gyermeket; a
gyermekeket pedig római katolikusoknak és bajorokká és osztrák-frankokká
nevelték. Árpád, majd a fia Zsolt-Zoltán meghagyta az uruki-mani
hitet, de a nyugati kereszténységtől megundorodtak. A Budavári
Öregek Tanácsa Keszt aranyasszony bibliája alapján rendelte
el a Biblia függelékében felsorolt avar kincsek visszaszerzését.
“Erre egyetlen fiam, Zoltán és három lányom, Encs, Ibos és
Emőke felesküdött.”-írja Eperjes. “Férjeik, Endrőd Iglód
és Emőd ifjúsági tudunok végrehajtották az ősök akaratát.”
De az ellenség a kincsek visszaszerzésére irányuló hadjáratokat
rablásnak minősítette.


|