21.
BIRODALMI NAGYSZALA
(A 298. Arvisurából) Csák és
Csoltó rovása
Az 5032. Medvetoros évben, azaz 992-ben összehívták
a Birodalmi Nagyszalát Veszprémbe. Két
keresztény irányzat között kellett dönteni.
Veszprém e tekintetben független volt. A tanácskozásokon részt
vett Gelyza nagyfejedelem, Csák sámánfejedelem, Fajsz tárkányfejedelem,
Gyula lovasfejedelem és Vászoly horka. Jirkó a Kuma-magyarkai
fejedelemséget, Koppány a Káma-magyari törzseket képviselte.
Mivel ezek a Káma-magyariak csak ifjúsági lovasokkal érkeztek,
Kop-pányt kérték fel, hogy érdekeiket képviselje. Magyarka,
a Kaukázus északi részén levő Kuma fejedelemség székvárosa
fontos védelmi központja volt a Fekete-tenger és a Káspi tó
közötti Káspi-Szkíta birodalomnak. Az öregedő Jirkó azért
jött el személyesen, hogy megtudja, milyen segítségre van szüksége
a Magyar törzsszövetségnek. Az érkező vendégeket Sarolt-Csantavér
fejedelemasszony fogadta és szállásolta el. Vajk ezen a tanácskozáson
mint 20 éves ifjú fejedelem a fiatalságot képviselte; Sarolt-Csantavér
az Új birodalom asszonyait. Gelyza a 24-karéjos Nagyszalában a
tanácskozást így nyitotta meg: Fennmaradásunk biztosítása
érdekében fontos döntést kell hozni. Bizánc kereszténysége,
vagy Róma kereszténysége tudja-e inkább biztosítani létezésünket?
Elég gazdag vagyok ahhoz, hogy két Istent szolgáljak. Buddhának
és Mohamednek is maga felé hajlik a keze, hát még Bizánc és
Róma kapzsi híveinek! Ahány ember, annyi Isten. Az Égiek örülni
fognak, ha a keresztények délről is, nyugatról is abban a
hitben ringatják magukat, hogy hozzájuk térünk. Pedig mi nem
füstöléssel és szenteltvízzel kábítjuk az Égieket! Koppány,
az Árpád-ház rangidőse kifogásolta, hogy délen és keleten
sokan felvették Bizánc hitét és elhagyják a csillagok járása
szerinti névadást. Legtöbben már kettős nevet viselnek.
Bajorföld déli részein (Vízváron, ma Wasserburg) a kalandozások
után a szőke németség barnává lett. Ezért sokan Atilla utódainak
vallják magukat. “Ezek a keresztény hitre tért lovagok
birtokokat követelnek Atilla örökségéből. Papjaik és
szerzeteseik pedig csak az új istenek hazudozásaiból és a füstöléses
cirkuszaiból akarnak megélni. Nekünk csak a Nagyszalában
lehet megmondani, hogy csak Ráten-Tórem az egyedüli Isten, aki
életet és meleget ad a földünkre és megengedi, hogy minden törzs,
ezen belül pedig minden lélek az általa választott istenséggel
nézzen bele a Napisten fényességébe. Három új Isten és Mária,
meg a szentek éhségét a nép nem bírja elviselni. Úgy érzem,
a szeretet istenét a gyűlölködés isteneivel cseréljük fel.”
Csák sámánfejedelem helyeselte, hogy “ne csak Bizáncnak
legyenek hívei országunkban, hanem Rómának is, de a lelkek
szabadságát nem szabad feláldozni az idegen népek érdekei
miatt. Az áttérésnek lelkek mélyéről kell fakadnia, mert az
érdekből való áttérés hazugság”. Csák újra megfogadta,
hogy családja nem engedi kihalni az Árpád-házat. Családjában
minden hit képviselve van, de egyetértve megállapították:
egyik sincs olyan, mint őseik igazi szeretet-vallása. “A mi
hitünk olyan fényes és meleg, mint a Napisten!”-mondta.
Fajsz tárkányfejedelem helyeselte a Bizánc meg a Róma felé
való igazodást, mert “vas-és bőrfel-dolgozásunk
fejlettebb, de kereszténnyé lett vándorló legényeink is sok
újdonságot tudnak hazahozni. Szomszédainkkal fel tudjuk venni
a versenyt”. Gyula lovasfejedelem Jirkóval egyetértve azt
javasolta: a harcosokat nem kell a kereszténység felvételére
erőltetni, mert legkisebb veszély esetén öt tyumen, azaz
50000 lovassal a segítségükre siet. Vászoly erősen ellenezte
a római kereszténység felvételét, mert az csökkenti a nép
tisztánlátását, és nagyon leszegényíti a lakosságot. Ezt
mutatják a hunok és avarok újkeresztény hitre tért tömegei.
Lelki szegényekké váltak.
A
leszegényedett és sovány népen a hihetetlenül meggazdagodott
papok uralkodnak. A keresztény bírák
Nyugaton a néppel szemben mindig a papi hatalmat támogatták.
Vajk ifjúsági fejedelem azt hangoztatta, hogy nem állhatnak
meg a fejlődésben, minden új eszme csak jobbat hozhat a réginél.
“Birodalmunkat a Gyulák törzsével is a hátunk mögött csak
úgy tudjuk megvédeni, hogy látszólag
felvesszük a keresztény hitet. Hiszen amit hirdetnek, az nagyon
szép. Vagyunk olyan gazdagok, hogy a hittérítők éhségét
kielégítsük!” 12 nap tárgyalás után a szavazatok egyenlően
oszlottak meg. Ekkor a Nagyszalát áthelyezték a rimalányok
kiképzési helyére. Ott már Gelyza leánya, Piroska is részt
vett a szavazásban és az eredmény a meggondoltan, óvatosan végrehajtandó
kereszténység-felvétel elfogadása lett. Az egy fős különbség
azonban előrevetette az öldöklés árnyékát. A Gizellával
bejött állítólagos Atilla-leszármazottak: Hunt, Pázmán és
Vecelin meg a velük érkezett lovagok a hittérítés ellen
fegyveresen fellépő Koppányt kivégezték. Négyfelé vágott
holttestét naponként más-más város kapujára szögezték, a
négy égtáj minden irányába. Amikor Sarolt-Csantavér ezt
meghallotta, megmondta Vajknak, a fiának, hogy Vecelinék barbárságát
azonnal meg kell szüntetni, hiszen az ősz Koppány az Arvisura-törvények
szerint Gelyza után a Vajk apja lehetne. Az Arvisura-törvények
szerint ugyanis az özveggyé vált fejedelem-asszony nem élhetett
egyedül. Taksony feleségét, Ibolyát például Derencsény fősámán
vette magához. Ibolya halála után az agg főpap Mihály feleségét,
Adelhaid keresztény asszonyt vette feleségül. Mihály fiát is
először Vászolynak nevezték, csak azután lett Vazul a neve.
Sarolt
tudta, hogy törvényeink nagyon szigorúak. Megmondta Vajknak,
hogy ezután őt ebben az országban büntetlenül bárki megölheti,
mert ahelyett, hogy Gelyza halála után Koppány feleségévé
lett volna, inkább az öccsét, Erdeljü Gyula lovasfejedelmet hívta
Veszprémbe. Vajknak még 998-ban meg kellett volna tiltania
Vecelinék gyilkosságait. Ezek hallatára Judit húga öngyilkos
lett, hogy eltörölje Vajk bűnét. Piroska férjhez ment Aba-Sámu-elhez
(aki a Veszprém-Nyitrai Nagyszala döntése alapján mindkét
nevét használta). Ilona húga Ottó dogéhoz ment nőül és
egy évre megszületett a fia, Péter. Koppány végzete az volt,
hogy nem tette magáévá a Nagyszala határozatát és törzsével
nem tért át a látszólagos kereszténységre. Nem engedte meg,
hogy 10 község építsen közös templomot. Amikor a gye-pűkön
túli községekben a nép kíváncsiságból mégis elment a
templomba, minden szertartást kinevettek, és gúnyosan utánoztak.
Koppány birtokait Hunt, Pázmán és Vecelin hívei között
osztották szét. A dézsma egy részét a pannonhalmai apátságnak
ítélték oda. A somogyi népet erőszakkal megkeresztelték és
az új hit gúnyolóit súlyos büntetésekkel fenyítették. Aki
a keresztényeket átkozta, azt a templomba való befalazással
és csonkításokkal büntették. Súlyos büntetést szenvedtek
azok is, akik olyasmit beszéltek, hogy az egy igaz Isten
mindazokért elpusztítja István király utódait, de ő maga
nem leli majd egész életében utódaiban örömét. Amikor
Vazul azt hirdette, hogy nem akar látni keresztény templomot,
Vajk megvakíttatta. Így csak-ugyan nem látott. De nem volt
szemtanúja többé annak sem, mit művelnek a római és szláv,
de főként a német népek a kereszténység nevében. Jól
mondta a 892. és 992. évi Nagyszala, hogy a jó lovasnak minden
új eszme és vallás csak lovat jelent, a többi attól függ,
hogy melyik nép hogyan üli meg az új lovat.
GYESZNÓ ÖLI MAGOD
298. Arvisura Levente-Báj rovása
966
Tolma napján kürtök rivalgása zavarta meg a Bakony
csendjét. Veszprémben megszületett Kapgán besenyő vezér
Ibolya nevű leányának utolsó gyermeke, Tolma. Taksony most is
fiút várt Gelyza, Mihály és Jaák után, de lánya született.
Ibolya ekkor már 32 éves volt, a fejedelem 40. A kis jövevény
felsírt, Taksony fejedelem pedig felsó-hajtott: bizonyára egy
rossz fiúgyermek veszett el benne. Fia, Gelyza ekkor már Budavár
központjában a rimalányok körül legyeskedet, Vazul fia meg a
lengyel lányok körül forgolódott. Legkisebb fia Jaák, az elmúlt
év nyarán 10 éves korában a Csörsz árok menti Kálon, kiképzőhelyén,
leesett a lováról, eltört a nyaka és szörnyet halt. Ez a kis
Tolma nem fiúnak született ugyan, de Veszprém táltosai mégis
szép jövőt jósoltak neki. Derencsény fősámán bejegyezte
az arany oszlopra a Tolma nevet, nem sejtve, hogy ez a gyermek
mennyi gondot fog még neki okozni. Elsőnek Gelyza nősült meg,
Söpte-Szavárdi beavatott rimalányt vette el. 968 medvetor 6.
napján éjfél előtt megszületett Vászoly és éjfélkor
Vazul. Az éppen ott vendégeskedő római és bizánci papok kívánságára
Domonkos Vászolyt Vazul és Béla névre, öccsét, Vazult pedig
Vászoly és Mihály névre keresztelte meg. Ezzel eleget tettek
az uruki névadásnak is. De Buda várában csak Béla és Vazul
néven ismerték őket. 969 medvetor 19. napján Zerind napkor Söptének
újra fia született, de ekkor Söpte is Zerindke is meghalt.
Szomorúság honolt Kurtán várában. Derencsény ekkor
Szabolcsnak átadta a társfejedelemség nagyfejedelemségét.
Szabolcs a testvérével, Gyula első leányával, az özvegy
Sarolttal érkezet, a medvetorra, hogy megbeszéljék a tennivalókat.
Megsajnálta az árván maradt kisfiúkat és Derencsény kívánságára
elvállalta az akkor egy éves fiúcskák nevelését. Gelyza
feleségül vette Szabolcs nagyfejedelem húgát, Saroltot és
969. disznótor havának 29. napján, a Tárkány-napok egyikén
már meg is született fiuk, Vajk.
Derencsény
fősámán, beavatott táltos-fejedelem adta áldását az újszülöttre.
A kis Vajk nagyon szerette legkisebb nagynénjét, a négy évvel
idősebb Tolmát, vagy ahogy Vajk mondta, Dolmát. Főként nyáron
sokat játszottak Veszprémben, de a telet az új esztergomi várban,
vagy Buda és Kurszán várának melegvíz forrásainál, Ispotály
és Dunaordosz vizei mellett töltötték. Amikor II. Ottó 972 húsvétján
feleségül vette a szép görög hercegnőt, ez a két keresztény
nagyhatalom szövetségét jelentette. A helyzet most már azt kívánta
Budavár beavatott központjától, hogy igyekezzék a megegyezés
útját keresni. Gelyza fejedelem követei a Galleni kolostorban
találták az Ottókat. Domonkos bejelentette Gelyza szándékát.
II. Ottó egy Brunó nevezetű püspököt küldött Gelyza
megkeresztelésére, s egyben meghívta Gelyzát a nyugati vezető
körök 973 húsvétján tartandó megbeszélésére. Brunó
Veszprémben az Aranyasszonyok nyári lakában megkeresztelte
Gelyzát István névre, az otthoniaknak pedig a mainzi érsekség
útján megüzente, hogy a következő tavasz húsvétján egy 12
főből álló küldöttség fog a tervezett értekezleten
megjelenni. Budavár beavatott központjában elkezdődtek a tárgyalások.
Megállapodtak abban, hogy csak öreg vezető embereket küldenek
a tárgyalásra, nehogy megismétlődjön Bős-tudun, vagy Atilla
esete. Brunó közben szorgalmasan térítgetett. Gelyza öccsét,
Vazult is Mihály névre keresztelték. Utána megkeresztelték
a kisgyermekeket is. Esztergomban Vajk az István nevet, a látogatóban
ott lévő Tolma pedig a Judit nevet kapta a keresztségben.
Domonkos eredeti neve Turu volt: bizánci neve Domonkos, Esztergomban
pedig Mihálynak keresztelték. A 973. évi tanácskozásokon a
Piasztok család is képviseltette magát. Ott volt Harald dán
király és a cseh II. Boleszláv is. Saruda aranyasszony 12
magyar főúrral és 48 fő kísérettel érkezett. De közben
Brunó Kalocsa vidékén folytatta a térítést. Mihály a budavári
beavatott központ kívánságára Lengyelországba ment. Gnézában
megismerkedett Ziemonysl herceggel és annak a leányát, Adelajdát
feleségül vette. Ezt a fiatalasszonyt Brunóék Adelhaidra
keresztelték át, Mihálynak pedig a lengyelek a Vazul nevet adták.
Mihálynak
986-ban Vazul nevű fia született, de Brunóék Budán a nevét
Sebestyénre változtatták. Az öccse, László lett a későbbi
Szár László (988), aki Premizlava hercegnőt vette feleségül.
A magyar uralkodóházzal Meskó lengyel uralkodó kereste a
kapcsolatot és fia, Bátor Boleszló részére magyar hercegnőt
kért feleségül. Taksony legkisebb lányát, Tolma-Juditot adták
hozzá, bár a lengyelek Gelyza legkisebb leányát, Juditot kérték.
De a kis Judit sírt, hogy nem megy a vadorzó polyákhoz, inkább
itt marad örökre Budán, a rovólányok között. A fejedelmi
udvar és a táltosok tanácsa egyetértett vele. Úgy gondolták,
hogy Tolma-Judit jobban meg fog felelni a kettős fejedelemség céljainak,
ha itthon marad és Taksony legkisebb árváját Géza mint a saját
lányát fogja szerepeltetni. Így aztán 985 húsvétján Tolma-Judit
hercegnő lett a Bátor Boleszláv, vagy ahogy a besenyők mondták,
vitéz Boleszláv felesége. Tolma-Judit igyekezett férjét a
magyarság érdekei mellé állítani. Már Budán is elég
hangos, szókimondó leánynak ismerték, büszke volt nyelvtudására
és mindennél többre becsülte a kettős fejedelemség igaz hitét.
Teljes szívéből ellensége volt a mainzi érsekség terjeszkedő
céljainak és nem helyeselte, hogy a férje háborút visel a
csehek ellen. Ezen összevesztek. Bátor Boleszló élénken
kikelt az ellen, hogy Judit beleavatkozik a hadi dolgokba. Judit
azt ajánlotta neki, hogy ha mindenképpen háborúskodni akar,
inkább az avar és lengyelekkel sűrűn lakott Sziléziát hódítsa
meg. Kár volt minden szó-ért. Judit tehát útra készülődött,
és amikor a magyar testőrség is azt mondta, hogy ők úrnőjüket
kívánják szolgálni, Boleszló kizavarta az udvarból a feleségét.
Tolma-Judit Krakkón, Trencsénen és Nyitrán keresztül testőrségével
Veszprémbe érkezett. Itt Sarolt örömmel fogadta, Budavár
beavatott központja pedig sokat megtudott tőle a nyugati
helyzetről. Tolma 987 őszén két ikerfiút hozott a világra.
Avar nevük Győr és Szolnok lett. Gézának Sarolttól csak a
Vajk nevű fia született. Másik két fiának Söpte volt az
anyja, akik Vazul udvarában nevelkedtek. Vazul 35 éves korában
meghalt, ekkor Adelajda Derencsény főtáltos udvarába került,
Kurtánvárba.
Derencsény
is meghalt 990-ben annak hallatára, hogy vitéz Boleszló hadat
indított a csehek ellen. Adelajda-Adelhaid az özvegy Vászoly-Vazul-Béla
felesége lett. A 992. évi Nagyszalában Tolma-Judit erélyesen
hangoztatta, hogy a besenyő barátságot és a kettős
fejedelemség ügyét nem szabad elhanyagolni, mert akkor
megszakad Magyarországnak Turfánig terjedő rokoni kapcsolata,
ha pedig ez bekövetkezik, akkor nem lesz kit felvonultatni a német
terjeszkedés ellen.
Áttekintés: Zoltán-Zolta-Zsolt és Szalóka Taksony
- Ibolya Vászoly-Miháy-Vazul és Adelajda Tolma-Judit és Bátor-Boleszlóélt.946-989
966-1026 966-986-1025 Adelhaid Derencsény Beszprim Vászoly-Vazul-Béla
960-1005 910-990 986-1031 986.I.6.-1005 Sebestyén Szár László
Győr Szolnok 979-1008 988-1038 987-1031.IX.2. 987-1045 Veszprémben,
az Öregek Tanácsában a fő helyet Gelyza nagyfejedelem
foglalta el. Mellette ült Csák fősámán, jobbra-balra pedig
Fajsz tárkányfejedelem, Gyula lovasfejedelem, Vászoly horka és
Jirkó-Kuma magyari fejedelem, végül a bizánci várkapu miatt
sokat emlegetett Botondnak a fia, Koppány vezér. Ő a Káma-magyari
és a Somogyban élő törzsek nevében jött el. Az agg Jirkó
azért jött személyesen, mert tudni kívánta milyen segítségre
van szüksége az egyesült nyolc magyari törzs szövetségének.
Géza
nagyfejedelem fia Vajk,
mint ifjúsági fejedelem vett részt a Nagyszala tanácskozásában.
“Nyugalmunk, fennmaradásunk érdekében, -kezdte Gelyza -fontos
döntéseket kell hoznunk. Ki tud rajtunk jobban segíteni, Bizánc
vagy Róma kereszténysége-e? Az Öreg-Östen hitével szemben
melyik az erősebb? Elég gazdagnak tartom magam, hogy két
Istent is szolgáljak. Ahány nép él velünk, vagy a határainknál,
annyi az istenünk. Az égiek bizonyára örvendeznek, ha látják,
hogy a déli keresztények Bizáncban, a nyugatiak meg Rómában
abban a hitben ringatódznak, hogy mi hozzájuk térünk.
Csakhogy mi nem füstöléssel, vagy szentelt vízzel igyekszünk
elkábítani a felettünk lévő Égi hatalmasságokat.” “Én,
mint Árpád ivadéka - vette át a szót Koppány - kifogásolom,
hogy délen és keleten sokan felvették Bizánc hitét, elhagyva
a törzsi névadást. Sűrűn megtörténik, hogy egyszerre ősi
és bizánci keresztény névvel is élnek. Bajorföld déli részén
sokan Atilla utódainak vallják magukat. Ez így is van, mutatja
az e tájon élő egykor szőke németségnek barnára válása.
A magukat hun származásúaknak valló német lovagok részt követelnek
a ránk, magyariakra maradt Atilla-örökségből. A barna németség
szerzetesei jól akarnak köztünk élni a füstölésből, az új
istennek mondott imákból, meg a cifra szertartásokból. Állítom,
folytatta Koppány - hogy Ráten-Tórem, az én Öreg-Östenem az
egyedüli, aki meleget és vele életet ad a Földnek, meg vele
minden élőnek. Így nézek én és nézünk valamennyien az Öreg
Östen fényességébe. Az Ő helyébe három új Östent akarnak
tenni, az Atyát, a Fiút, a Szentlelket, de velük még Máriát
es. A szentek minden papjának éhségét a nép nem tudja kielégíteni.
Ne cseréljük hát fel az Öreg Östen szeretetét gonosz istenére.”
“Ne csak Bizánc hite szedegessen hívőket a földünkön -vette
át a szót Csák főtáltos-, hanem engedjük ide Róma hitvallóit
es. A lelkek szabadsága elé ne álljon senki, akkor se, ha
valamelyik magyari Bizánc, vagy Róma hitére kívánja váltani
őseik hitét. Az Ősi Östen hitéről az új isten hitére való
áttérésnek a lelkek mélyéről kell fakadnia. A kényszerítés
csak hazugságot, gyengülést hoz. Én, mint Árpád vezér ivadéka
nem engedem hitében gyengülni nemzetemet. Gelyza fejedelem,
Jirkó fejedelem és az Öregek Tanácsa előtt állítom:
szerintem egy új isten sincs olyan, mint a régiek Öreg Östene.
Ősi hitünk
olyan szép, mint maga a Felettünk lévő, meleget és fényt árasztó
nap: az Öreg Östen ragyogása.” “Helyeslem Csák javaslatát,
a Bizánc és Róma irányába való igazodást-mondta Fajsz-mivel
szertejáró mestereink, kézműves legényeink sokat tanultak
idegen földön, úgyhogy szomszédainkkal minden nemű kézművességben
felvesszük a versenyt.” “Ellenzem a kereszténység felvételét - kiáltotta
Vászoly-, mert az új hit elveszi népünk tisztánlátását és
a föld poráig szegényíti törzsbélieinket. Mennyi ingyenélőt
kell majd eltartanunk! Jól mutatja ilyesminek a következményét
a régi hunok, az avarok bizánci hitre térése. Földi szegénységük
mellé lelki szegényekké váltak. Bizánc és Róma hitén
minden törzsünk elszegényedik. Az új isten hitén kövérre hízott
papok uralkodnak rajtunk. Nyugaton és délen, a keresztény országokban,
a bírák is mindig a papokat pártolják az Öreg Östennel
szemben.” “Én azt javallom-mondta Gyula lovas fejedelem-,
hogy ne kényszerítsük magyari harcosainkat, vagy házunk népét
a kereszténység felvételére. Ha kell, én már a legkisebb
veszély esetén öt tömény (ötven-ezer) lovassal segítem az
ősi hit védelmezőit.” “Egyet értek Gyulával - mondta Jirkó,
Kuma-Magyarország fejedelme. - Tizezer lovasomat a bajban én is
hozzáadom az ő öt tömén lovasához.” “Nem állhatunk a
fejlődés ellenébe - kiált oda Vajk, Gelyza nagyfejedelem fia,
az ifjúsági fejedelem. - Minden új jobb a réginél. A
magyariak törzseit még a keleti Gyula törzs töméneivel együtt
is csak úgy tudjuk megvédeni a nyugati és a déliek hódításai
ellen, ha felvesszük a kereszténységet, ha befogadjuk Bizánc
és Róma papjait. Minden törzsbelinek alázattal kell vallania
a szeretetet. Nyugat, Kelet és Dél ellenében csak így tud
fennmaradni a magyari törzsek népe. Mi magyariak egyébként is
vagyunk annyira gazdagok, hogy egyik-másik megtévedt térítő
dénár-éhségét a jóllakásig ki tudjuk elégíteni.”
A további tanácskozáson számtalan megoldhatatlan kérdés
merült fel. Kemény, összecsapásokra került sor, se Koppány,
se Vajk nem engedett. A Nagyszala tizenkét napig tanácskozott.
Az utolsó napon Jirkónak, Kuma-Magyarország fejedelmének és
Gyulának a szavazata döntetlenné tette a kereszténység
melletti, vagy elleni szavazást. Az Öregek Tanácsa a Nagyszala
folytatását a rimalányok, a betegápolók kiképző szállására
Nyitra várába tette át. Itt kimondták, hogy Gelyza
nagyfejedelem leánya, Piroska is részt vesz a határozathozatalban.
Több napig tartó vita után Piroska ifjúsági-aranyasszonynak
a szavazatával a Nagyszala az Öregek Tanácsa a kereszténység
óvatos, megfontolt felvétele mellett döntött. Ezzel az
egyetlen szavazattal megszerzett többség, a kereszténység pártiak
győzelme előre vetítette az öldöklés árnyékát. De ekkor
még maga Piroska se tudhatta, hogy a férjével együtt ő is el
fog esni a ménfői csatában.
996-ban
Vajk feleségül vette Gizella bajor hercegleányt. Gizellával
a magukat hun származásúnak
valló lovagok egész sora jött
Bajorhonból a magyariak földjére. Előbb
Hunt, Pázmán és Vecelin lovag, később Vigman és társai.
997-ben meghalt Gelyza nagyfejedelem és Vajk vette át fejedelmi
örökét. Udvara, kísérete tele volt németekkel. Vajk idegen
országbeli lovagokkal járja, a magyar földet. Amikor Vajk a
magyariak mellett részben idegenekből álló kíséretével megérkezett
Veszprémbe -régi sámán-táltos központjába- ez már azt
jelentette, hogy ő ill. környezete nem tartja többé
tiszteletben az Öreg Östen rendelte ősi tiltásokat, vagyis
hogy idegennek tilos Veszprém földjére, az ősi táltos központba
lépnie. Vecelin lovag és fegyveresei az ősi Öreg Östen hitet
gúnyolva törtek rá a sámánközpontra. De a magyariak is
behatoltak az új isten hívők kegyhelyeire és mulatság tárgyává
tették a tömjént füstölő, szentelt vízzel locsolkodó
idegen papokat. Vecelin Esztergomban panaszt emelt Koppány ellen.
István erre felriasztotta Pozsonykeszitől Tisza-kesziig a kiképzés
alatt álló székely-palóc-kabar tárkányokat. Erdeljü Gyula
a köröszsadányi táborban a Körös partján székelt. Ajtony
pedig a maroskeszi tárkányok táborában volt, amikor a bizánci
papok jöttek hittérítő munkára.
Erdeljü
Gyula Gyulafehérvárra menet Ajtonnyal hallotta a bizánci hittérítőktől,
hogy Domonkos püspök nem kapta meg a metropolita rangot, s ezért
most Rómába ment, ahol a legmagasabb egyházi képzést kapja.
Ebből Erdeljü Gyula és Ajtony arra következtetett, hogy a Róma
által vezetett nyugat kereszténységének szerencsés
fordulattal talán előbb-utóbb sikerül hatalomra jutnia. Vajk,
annak idején nem a bihari, hanem a nyitrai országrész
kisfejedelme lett. Surány és Kál kiképző táborának a legénységét
volt módjában maga mellé állítania. A két világ közötti
harc tehát Veszprém és Esztergom között az ország nyugati részében
zajlott, az ősi hitre esküt tevők és az új hiten lévők között
a dühödt küzdelem. Koppány és Vászoly kitört a szállásáról
és velük az ősi hiten megmaradt minden törzsbéli ivadék. De
kemény keresztény visszavágás lett a vége Koppány ellenében.
Vajk nem tudott ellenállni felesége, a bajor Gizella és az
idegen lovagok követelésének, hogy az Öreg Östenben hívő
pogányságot el kell pusztítani. Koppány vezér és a vele
tartó surányi, káli lovasság 998-ban még erősen tartotta
magát. István, Vecelinék megerősített seregét küldte Koppány
ellen, aki apjának, Gelyza nagyfejedelemnek unoka-testvére volt.
Koppány magyari serege a veszprémi Farkas hegyen csapott össze
az István küldte német lovagok és a velük tartó magyariak
seregével. Az ádáz csatában az új istent hívők győztek. Vérbulcsú
végvári serege elkésett. Koppány élve került Vecelin, Hunt
és Pázmány fogságába. Szerintük nincs kegyelem az Öreg Östent
hívőknek, Veszprém táltosainak, az ősi sámánhelynek. Az Öreg
Östent hívők igyekeztek menteni mindent, ami menthető. Veszprémet
Vecelinék felgyújtották és elpusztult csaknem minden régi
rovás, amit a sámánok Veszprém kegyhelyen 1726 éven át
rejtegettek. Csak annyi maradt meg belőlük, amennyit Vászoly
és a sámánok idejében megmentettek. Sarolt és Gizella
Dunaordoszban tartózkodott, mert a kis Ottó, az első unoka,
meghalt. (Fehér-egyházán Árpád mellé temették el.) Itt
kellett bevárniuk Erdeljü Gyula visszaérkezését Gyulafehérvárról.
Nővére, Sarolt ugyanis az ő védelme alatt állott.
Veszprém, az aranyasszonyok városa
napokig égett. Koppányt gúzsba kötötték és két kis fiát,
az Árpád-nembélit elébe állították. “Halálé vagy Koppány- mondta
neki Vecelin.-Négy égy égy égy tája van a világnak, négy
felé vágatunk, hogy darabjaid minden égtájon hirdessék István
fejedelem győzelmét. Én itt az ő szava vagyok!” “Akkor,
István! Gyesznó öli
magod!-átkozta meg Istvánt Koppány.- Pusztuljon
el Vajk, minden jövendő magod, aki István néven az új istent
szolgálod.” Vecelin, Hunt és Pázmán intésére a bakók
Koppányt négyfelé vágták, de az átok már rászállt István
születendő fiára, a kis Ottóra, akit betegen vittek Budavárra
gyógyítani. Koppány négyfelé vágott testét a lovagok vitték
és szegezték a négy égtájnak több városkapujára, míg végül
Győr, Veszprém, Székesfehérvár
és Gyulafehérvár kapujára került,
hogy minden vezéri ivadékban rettenetet keltsenek. Koppány vezér
halálának hírére a Lajta-kapu tájától Nagy-Arkáig kilenc
tömén (kilencvenezer) besenyő lovas felesküdött, hogy (Koppány
ugyanis besenyő volt, Kapgán fejedelem leányától, Ibolyától
született.) Koppány átkát nem felejtik és Vajk fiát megölik.
A besenyők esküjének híre eljutott Budavár beavatott központjába
is. Sarolt és a beteggondozó rimalányok sírva áldoztak az Öreg
Östennek. István fejedelem ősi hiten lévő leánytestvére
megölte magát, azt remélve, hogy Istvánt
ez feloldozza bűne alól.
Kurszán
várában Tolma-Judit ifjúsági aranyasszony fehér lovat áldozott,
Sarolt-Csantavér pedig Kurszán várából hazavágtatott Veszprémbe.
“Fiam,-mondta István fejedelemnek-megdöbbenve hallom, hogy
Koppány vezér tetemét hogy megcsúfolták Vecelinék! Vess véget
ennek a gyalázatnak, hiszen te is tudod, hogy Gelyza
nagyfejedelem elhaltával magyari törvények szerint nekem éppen
úgy feleségül kellett volna mennem Koppányhoz, mint ahogy
Ibolya halála után Derencsénynek is el kellett vennie Mihály
első feleségét, Adelhaidot.” (Taksony vezér és Adelhaid házasságából
született Vászoly, aki a keresztségben a Vazul nevet kapta.
Derencsény halála után a Söpte fia Vászoly-Vazul-Béla vette
feleségül Adelhaid-Ada-Adelajdát). “Te tudod, fiam- folytatta
Sarolt,- hogy mivel apád halála után nem mentem a magyari törvények
szerint feleségül Koppányhoz, ezért engem bárki büntetlenül
megölhet. Most pedig a további bajok megelőzése végett öcsémet
(Erdeljü Gyula lovasfejedelmet) hívtam ide. István megígérte
az anyjának hogy “mindent megteszek, amit megtehetek”.
Gelyza nagyfejedelem másik leánya, Piroska, akinek szavazata
Nyitraváron eldöntötte (a 992. évi Nagyszala idején) a vitát,
Aba-Sámuelhez ment férjhez. István harmadik testvére, Ilona
Orseolo Ottó velencei dogénak lett a felesége. Ottó és Ilona
házasságából született Péter. István fejedelem udvarába
is eljutott a híre annak, hogy Csoltó rovósámán annak idején
összeszedette Koppány testének darabjait és az egyik besenyő
határvédő őrség közelében eltemettette. Az 1007. esztendőben
István király és Gizella házasságából egy fiú született:
Imre. Koppány birtokait és Ajtony országának földjét
kiosztották a Vecelin-féle lovagok között, de gyermekeinek
meghagyták egyfalus birtokaikat. Szabad harcosok óriás tömegét
zsellér és rabsorba taszították. Erre a jövőtől való féltükben
a szabadok közül sokan felkerekedtek, és a határszéleken
telepedtek le erdőt irtani. Vajk megtiltotta hogy a nép a belső
termékeny várispánságokban a határok közelében földbirtokhoz
jutott lovagok és magyar vezérek területéről elvándoroljon.
De a kiszolgált lovasok, vagy tárkányok házhelybirtokot
foglalhattak.
Az ispánságok
a következők voltak: 1.Budavár, 2. Békés, 3. Bihar, 4.
Csongrád, 5. Csanád, 6. Bodrog, 7. Fejér, 8. Tolna, 9. Veszrém,
10. Arad, 11. Zaránd 12. Szabolcs, 13. Bács, 14. Győr, 15.
Hont, 16. Karakó, 17. Nógrád, 18. Esztergom, 19. Visegrád. 20.
Küküllő, 21. Komárom, 22. Szolnok, 23. Kolozs és 24. Csákvár,
királyi birtokkal. Továbbá: 25. Karatán, 26. Baranya, 27.
Bolgyán, 28. Borsodvár, 29. Uzsvár, 30. Borsova, 31. Maruzvár,
32. Fehérvár-Gyula, 33. Gőmörvár, 34. Kevevár, 35. Kolozsvár,
36. Krassó, 37. Moson, 38. Borona, 39. Nyitra, 40. Pozsony, 4l.
Sárvár, 42. Somogy, 43. Bélavár, 44. Melek, 45. Sopron 46. Kőrös,
47. Szatmár, 48. Temes, 49. Karas, 50. Torda, 51. Ugocsa, 52.
Trencsén, 53. Újvár, 54. Sáros, 55. Beregvár, 56. Valkó, 57.
Szepes, 58. Liptóvár, 59. Árvavár, 60.Vasvár, 61. Zemplén,
62. Barca, 63. Szerémvár határvár. Végül: 64. Szörényvár,
65. Lóbércvár, 66. Borona, 67. Sasvár, 68. Halics, 69. Jászvásár,
70. Ibos, 71. Encs, 72. Moldova. Negyvennyolc településre (25-72.)
bárki elköltözhetett, ha veterán katona-lovas, vagy tárkány
volt, s magával vihette családját is. Erdeljü Gyula erősen
tiltakozott az ellen, hogy a belső, védett ispánságokban
megtiltották a szabad költözködést, de hiába. A salzburgi
érsekség is megtiltotta, hogy a szabad harcosok Melek, Ibos,
Encs és Sasvár vidékére költözzenek. A bajoroknak viszont
hittérítőikkel együtt szabad beözönlést engedtek a Gizella tulajdonába
került Avaria országrészbe. (Ostarici elv.)
Ajtony
legyőzése után Erdeljü Gyula Budavár beavatott központja
javaslatára 1009-ben elhagyta az országot, de Sarolt
aranyasszonynak minden holdtöltekor rovásos jelentést küldött.
Sarolt halála után Tolma-Judit, l0l4-ben Tessenbe ment s magához
vette a Budavári beavatott központ megsemmisítésére kiadott
mainzi-frankfurti rendelkezést tartalmazó iratot. Bátor-Boleszló
a déli hadseregrész parancsnokságát bízta Erdeljü Gyulára.
Gyula Tessenből kiindulva egészen a Duna vonaláig
visszafoglalta a bajor és morva telepesektől, a magyaroktól
elvett országnyi területet, majd 1015-ben 300 magyar és 1500
besenyő lovas élén Bátor-Boleszlóval Kiev ellen vonult és
Jaroszlávot legyőzték. Erdeljü Gyula ebben a harcban megsérült
és hazakívánkozott. Még ott volt a Budavári beavatott központban,
amikor az ottani értékek első részét Abavárra szállították.
A harcokban kapott sebe nemsokára kiújult. Leánya, Gyoma
Gyulavárra szállította és ott sebeibe belehalt. Még végső
óráiban is arra figyelmeztette Tolma-Juditot, hogy a Budavár
beavatott központjából igyekezzék mennél előbb mindent
elmenekíteni. Temetésén Bene-Benedek váci püspök kíséretében
István király is megjelent. A halotti toron elmond-ta, hogy a
nyugatiak szerint Ajtony volt a tizenkettedik azok közül a nemkívánatos
magyar főurak közül, akiket már csak megfigyelő szolgálatuk
miatt is el kellett távolítani. De most már egységes a
frankfurti-mainzi értelemben vett magyar királyság. A koronázásra
vert dénárokat annak idején szétosztották az ünnepélyen résztvevők
között, de most már rendelkezünk annyi saját verésű pénzzel,
hogy elég az országos vásárokra, meg a püspöki és az ispánsági
székhelyek váraira. “Gyula nagybátyám mindig a magyar ügyért
harcolt, -folytatta- Borona, Sasvár és Sárvár vidékét is
visszafoglalta a Duna vonaláig, és ha idős kora és sebesülése
meg nem akadályozza, még ma is Tessen-ben vagy Boroszló avar városában
székelne, de nem helyeslem azt a gondolatát, hogy a belső ispánságok
szélein és a határvédő területeken végvárinak nevezett
vitézek éljenek.” Ezen a temetésen részt vett az ifjú Szár
László is. Nemrégen vesztette el feleségét és bújában többet
ivott a kelleténél. István király beszéde után nagy hangon
éltette és ősi szokás szerint megkérdezte: “Fenséges
Urunk és királyunk, mondd meg nekünk, meddig akarsz még őseink
tiszteletére uralkodni?” István király meglepődve válaszolt.
“Amíg befejezem küldetésemet! Csak a kazároknál volt szokásban,
hogy megfojtották a kiöregedett uralkodót!” Amikor István
fia, II. Zoltán ifjúsági fejedelem 1025-ben Torda mellett, a
besenyőkkel vívott harcban elesett, a királyi tanács Erős Csák
legkisebb fiát-Imre királyfi legjobb barátját-tette meg Erdőelvi
kiskirálynak és egy határőrizeti várat építettek részére.
Székelyföldön így már két Zoltán-vára állott.
A
megvakított Vazul 1027-ben lemondott az uruki püspöki
méltóságról, de ez a püspökség egyelőre még megmaradt,
mert Bene-Benedek-aki először Buda-fehéregyházi öspörös
volt, majd ezután megszervezte a váci püspökséget és annak
első püspöke lett-vállalta a váci püspökség mellett az
uruki püspöki beosztást is. Annak idején Domonkossal és
Sebestyénnel együtt ő szervezett meg több püspökséget is.
Domonkos és Sebestyén nevéhez fűződik a veszprémi, a győri,
a pécsi, a kalocsai az egri és a gyulafehérvári püspökség
megszervezése. Viszont Sebestyén és Bene-Benedek érdeme a váci
püspökség és a csanádi, a bihari és az esztergomi érsekség
megszervezése, az esztergomi érsekség vezetésével. Az
esztergomi uruki püspökség azonban csak névleges volt, mert
valójában Vasváron működött. Ennek Bene-Benedek után Csák
lett az uruki püspöke, majd az ő halála után Nárom tárkányfejedelem
fia, az ifjú Melek. Melek az Encs-Ibos vonal kiürítése után
elszakadt a salzburgi érsekségtől és attól fogva mint avar
katolikus püspök szerepelt. Vasvárra mindig, mint az Árpád-házi
királyok püspöke látogatott el. Állandóan úton volt Vasvár-Esztergom
és Budavár között. Ez a püspökség mindig titokban működött,
Csák Máté után megszűnt. Az 1311. évi gyújtogatás alkalmával
a vasvári káptalan irataival együtt minden irata megsemmisült.
A vasvári püspök csak Árpád-házi királynak esküdött fel.
Rómától teljesen független volt. Amikor 1022-ben Orseolo Ottó
felesége, Ilona hercegnő is értesítette a Budavári beavatott
központot a németek terveiről, Budáról rögtön intézkedtek.
De már korábban is tettek megfelelő intézkedéseket. Már
1015-ben elindították az első aranylemezgyűjteményt Csaba nádorral
és 500 lovassal Abavárra, hogy a feldebrői altemplomban
elrejtsék őket. Amíg a rakomány a váci püspökség területén
haladt, nem volt semmi baj. De amikor az egri püspökség területére
értek, megtámadták őket és Csánynál nagy harcra került
sor. De Benedek püspök és Csaba nádor a tarnazsadányi és csányi
tárkányképzősök segítségével elzavarta az egri püspök
lovasait. Csaba nádor panaszt tett István királynál a püspöki
lovasok eljárása miatt. Erre a Budavár és Abavár közötti
útvonalat védett, nádorispáni területté nyilvánították.
1022-től
1035-ig minden kincset, rovást itt gyűjtöttek össze. Abavár
altemplomát és felső templomát Abavárral együtt Csaba nádor
teljesen kiépíttette 1010 és 1025 között. Az aranylapok
megmentésében nagy segítségére volt az Erdeljü Gyula vezetése
alól felszabadult 500 lovas. Ezek 24 évi szolgálati idejük
alatt az út mentén állomásoztak, majd amikor az idejük
letelt, Gömörvár és Újvár megyében telepedtek le. Létszámuk
a Csörsz vonalról mindig pótlódott. 1035 után az említett két
megyében kaptak birtokot. Aki az 1500 besenyő vitéz közül a
24 évi szolgálat végét megérte: Szörény, Halics, Jászvásár
és Moldova térségében kapott birtokot. Ezt Boja
lovasfejedelem eszközölte ki az ifjú Kipcsák jászvári
fejedelemnél. Három évig azonban még kötelesek voltak először
Zilah, majd Béga fejedelem-asszonynál testőri szolgálatot
teljesíteni. Családjuk művelhette otthon a birtokot. Egy fő
lovast azonban mindig kötelesek voltak Jászvásárra küldeni.
A besenyőknek ez nemigen tetszett. Bennük élt a régi besenyő-eskü
István király ellen. Sokan átszöktek a határon Erdőelvére,
vagy a vasvári és a soproni lövőkhöz, ahol zsoldot kaptak.
Voltak olyanok is, akik más okból tették le a szolgálatot. Például
a Babócsa és Berzence testvérpár. Vasvári határőr vitézek
voltak, de 1030-ban, amikor mind a kettő özvegységre jutott,
családjukat ott hagyták birtokukon s elmentek messze földre.
Tudták, hogy István király Imre herceget a Bihari országrészbe
menekítette, Erős Csák fiának, III. Zoltánnak védelme alá.
Babócsa és Berzence tehát odatartott az elégedetlen besenyő
veteránok közé. Amikor 1030 medvetorán a sámán-táltos és
tárkányképzős ifjúság az uruki keresztény ifjúsággal együtt
meghirdette a pusztaszeri Nagysüánt, minden nagyratörő ifjú
felkészült a lovas-versenyre. Anasztáz-Asrik érsek
tiltakozott a régi szokás ellen, de István király Csaba nádorispánnal,
valamint Bene-Benedek váci és uruki püspökkel egyetértve, Jézus
mennybe-menetelének és a Szentléleknek ez ünnepére a pünkösdi
királyság megünneplésére engedélyezte az ifjúsági lovas
verseny megtartását. A csákvári lovasiskola, a vasvári uruki
papképző, a kolozsvári táltos-, a jászvásári sámán-és a
pusztaszeri tárkányképzősök, meg a szörényvári bödönösök
négy-négy tehát 24 lovast állíthattak ki.
Így Pünkösd
vasárnapján ez a 24 versenyző állott a pusztaszeri lovaglókarámban:
1. Abasár 1010-1030-1060 20 éves Aba-Sámuel - Piroska fia 2.
Aba-Sámuel 985-1030-1044 45 éves Pata fia3. Babócsa 990-1030-1049
40 éves Koppány fia4. Béla 1015-1030-1063 15 éves Vazul -
Korpona fia 5. Berzence 992-1030-1046 38 éves Koppány fia 6.
Beszprim 986-1030-1032 44 éves Tolma-Judit - Boleszláv fia7.
Bogyiszló 1008-1030-1031 22 éves Szár László fia 8. Bene-Benedek
983-1030-1038 47 éves Pata fia 9. Csaba 980-1030-1044 50 éves
Pata fia 10. Delján-Péter 1009-1030-1041 21 éves Piroska fia (Radomir)
11. Csák 1005-1030-1039 25 éves Erős Csák fia 12. Endre 1012-1030-1060
18 éves Vazul - Korpona fia 13. Győr 987-1030-1031 43 éves
Tolma-Judit - Boleszláv fia 14. Kurtán 984-I030-1041 46 éves
Kurszán fia 15. Kipcsák 1001-1030-1063 29 éves Buda fia (Erdeljü
Gyula) 16. Levente 1016-1030-1047 14 éves Vazul - Korpona fia 17.
Bagamér 1010-1030-1036 20 éves Szár László fia 18. Orseolo Péter
1014-103-1046 16 éves Ilona - Orseolo Ottó fia 19. Lebed II.
1015-1030-1063 15 éves Zerind fia (Zsombor) 20. Pomáz 1001-1030-1060
29 éves Csaba nádor fia 21. Imre 1007-1030-1031 23 éves István
fia 22. Szolnok 987-1030-1045 43 éves Tolma-Judit - Boleszláv
fia 23. Szár László 988-1030-1038 42 éves Vászoly fia 24.
Zoltán III. 1007-1030-1036 23 éves Erős Csák fia A pünkösdi
király címért óriási vetélkedés indult. Kilenc napos
futtatás után, nehéz küzdelemben a 18 éves Endre lett az első,
a Domonkos tenyészetéből való Vihar-isten nevű uruki-ummai
lován.
Második
a 23 éves Zoltán erdőelvi kisfejedelem kolozsvári tenyésztésű
Maruz nevű lován. Ez szintén Domonkos által behozott
szentdemeteri eredetű uruki-ummai származású ló volt.
Harmadik a 42 éves Szár László lett a jászvásári tenyésztésű
vegyes származású ordoszi lován. Szár László híres lovas
volt. Szavárd nevű lován bejárta az akkor ismert magyar érdekeltségű
területeket. Imre herceg a nyolcadik lett, pedig Csákkal együtt
a csákvári lótenyészet legjobban futó nyugati keveredésű
lovát kapta a királyi ménesből. Imre az Ábsolont, Csák a Dávidot
lovagolta. Amikor VIII. Benedek pápa, II. Henrik és Bazeleiosz
császár is meghalt 1024-ben, II. Konrád (1024-1039) terjeszkedési
vágya miatt lezárult a nemrég megnyitott Bécs-Fehérvár-Bizánci
zarándokút. Megszűnt a zarándoklás. Ennek előjelei már
akkor megmutatkoztak, amikor 1007-ben Anasztáz-Asrik érsek
megjelent a frankfurti zsinaton és titokban a németek
terjeszkedési irányvonaláról tárgyaltak. Anasztáz-Asrik a
továbbiakban a frankfurti zsinatra való hivatkozással egyházatyai
nyilatkozataiban azt követelte, hogy István a fehérvári törvénynapokon
tegyen meg mindent a varázslás és jóslás ellen, az ilyesmit
szigorú ostorozással büntessék, sőt ha kell, még a templom
falába való falazással is irtsák a bűnös szokásokat. Az
avarok jelentették az uruki püspökségnek, hogy II. Konrád
1030 júliusában nagy sereggel akar Bécsből elindulni, hogy a
pogány szokásokban szenvedő Magyarországot
"felszabadítsa".
Konrád
serege valóban meg is indult Győr felé. De István is
megindult a Hunt, Pázmán és Orci-féle pannon seregével, Imre
herceg pedig a Csörsz-vonal tárkányaival, III. Zoltán kiskirály
a 48 határörs lovasságával tartott Bécsnek. István király
tehát 9600 lovassal, Imre királyfi 4200 tárkánnyal, III. Zoltán
pedig 6300 főnyi határőrlovassal vonult fel a Duna két partján.
István parancsára Győrig mindent felégettek Konrád előtt,
Imre vízitárkányai pedig Bécs és Győr között elsűllyesztettek
minden német hajót. Ennek láttára Konrád Győrből azonnal
visszafordult, István király, Imre és III. Zoltán serege
azonban Konrád seregét majd az utolsó emberig elpusztította.
Ráadásul Anasztáz-Asrik érsek titkosszolgálata biztos forrásból
vett értesülése alapján jelentette II. Konrádnak, hogy III.
Zoltán aratás utánra Endre, Béla és Levente segítségével
1500 besenyő lovas mellé mozgósította Albéla vezér ötvenezer
főnyi besenyő lovasságát is. Erre Anasztáz-Asrik és hívei
is gondolkozóba estek és elkezdődött az 1031-ig tartó béketárgyalás.
A végén II. Konrád lemondott a bécsi medencéről és a Morva
folyó jobb partjáról. III. Zoltán a széki-hun lovasai a
lengyel segélycsapatokkal együtt nyomban neki indultak Sasvár,
Sárvár és Borona várának elfoglalására. Megnyitották a
Szentföld felé menő zarándokutat, István meghirdette a fehérvári
törvény-napokat és azokon sokkal enyhébben ítélkezett, mint
a nyugatiak. Továbbra is tartott azonban II. Kon-rádtól és a
Bécs-bélavári besenyőktől. Ezért fiát, Imrét a Csörsz
kiképző vonal középső részére, a bihari püspökség területére
helyezte. Anasztáz-Asrik megvádolta Vazult, hogy összeesküvést
szőtt és Endre, Béla meg Levente a besenyőkkel meg akarja dönteni
István királyságát.
Maga
István javasolta, hogy Endre, Béla és Levente tegye át a székhelyét
a kievi Szent-Illés székes-egyház uruki-manihista keresztény
kolostorába, a Budavári beavatott központ értékeit pedig a
puszta-szeri versengésben részt vett érdekeltek segítségével
szállítsák el Abavárról Füzesgyarmatra. István ekkor már
gyakran betegeskedett, mert a Fertő mocsarainál 1030-ban nagyon
megfázott. Német lovagok is panaszkodtak István királynak és
Anasztáz-Asrik érseknek, hogy ők hiába fáradoznak a pogány
és uruki-mani hitű magyarok megtérítésével, ha Vazul sorra
járja a magyarok falvait és az ősők tiszteletére, meg a pogány
kegyhelyek látogatására bíztatja a népet. “Amelyik nép megtagadta a múltját, az
elbukik!-hírdeti úton-útfélen. Korpona is pogány mesékkel bolondítja
a gyermekeket, holott a kis Jézus bölcsőjéről kellene mesélnie.”
1027 tavaszán aztán István a mainzi érsekség meghagyására
Vazult és feleségét kisebb gyermekeikkel együtt Nyitra várába
csukatta. Endre, Béla és Levente hercegnek pedig azt javasolta,
jó volna, ha végleg elhagynák az országot, mert az életük
veszélyben van. Bizánc és Róma második királynak is csak
nekik megfelelő uralkodóházzal rokon herceget engedélyez. Így
csak Imre herceg, mint Henrik, vagy pedig az Ottó és Ilona fia,
Péter jöhet számításba. A Csákok lovas vitézei a három
herceget Nyitrán, Trencsénen és Sasváron keresztül ki is
menekítették előbb Csehországba, majd Lengyelországba.
Ekkorra már a besenyőket hátrább vonták a nyugati országrészeken,
a Béla magyari törzset pedig Kőrös tárkányfejedelem fősége
alatt Bélavár környékén helyezték el. Orseolo Ottó herceg
és Ilona fia is országának határát -mint Velencei birtokát-
a tengerpartig terjesztette ki. István nemcsak a besenyők esküjétől
félt, hanem újabb nyugati támadástól is. Ezért fiát
Biharba küldte kiskirályi birtokának igazgatása ürügyén.
Imrének egyetlen szenvedélye
a vadászat volt. Ezt tudva a besenyők az őrizetükre bízott
Bihar-Igfon erdőségben 1031-ben vadcsapdát, vermet ástak, egy
hatalmas sebzett vadkant helyeztek el benne, majd a vermet ágakkal,
avarral befedték. Berzence és Babócsa az Imre udvarában szolgálatot
teljesítő két veterán harcos, akinek besenyő származásáról
az udvarban nem tudtak, vadászatra hívta Imre királyfit.
Berzence és vele Babócsa vadászat közben az avarral fedett
verem felé terelte Imrét. Tervük sikerült, Imre a verembe
zuhant, segítség nem volt, mert Berzence és Babócsa az öreg
vitézeket más útra terelte. Az ifjú besenyőkben pedig nem
volt irgalom, kegyelem. A kopjadöfésekkel feldühített vadkan
Imrét halálra sebezte. Koppánynak Istvánra mondott átka -“Gyesznó
öli magod”- 33 év múlva,
1031-ben teljesült. Imre herceg csak az átok elhangzása után
született 1007-ben. De erőszakos halálát a magyari törzs-szövetségben,
születésétől kezdve mindenki rettegve várta. Jéne, aki Imrének
gyermekkora óta titkos menyasszonya volt, Imre halála után a
betegápoló, sebgondozó rimalányok seregébe vonult. Ott született
meg Imre fia: Pósa. Jéne csak tíz esztendős gyászának
leteltével ment férjhez Radnót vitézhez. Csák főtáltostól
a róla elnevezett Jéne falut kapta ajándékba. Csák főtáltos
mindig azzal az ősi medvetoros időszámítással élt, amit
Agaba fősámán a 24 hun törzsszövetségének megalakulásakor
rendelt el. Ez a
medvetoros időszámítás a keresztény időszámítás kezdetén
a 4040. évnél tartott.
Csoltó
rovósámán annak idején egy roppant tölgy törzséből három
öl magas kopjafát faragtatott. Mind a négy oldalában neveket
és a medvetoros időszámítás szerinti számokat rótt. A
kopjafa elülső oldalába ezt rótta: Koppány 5000-5038. (Kr.u.
960-998.) Másik oldalára Koppány szüleinek a nevét és házasságkötésük
évét rótta: “Szalánka - Botond 4986” (Kr.u. 946.) A
harmadik oldalra: “Berzence-Babócsa bosszúja 5071” (Kr.u.
1031). A negyedik oldalára Koppány átka került: “Gyesznó
öli magod”. Imre királyfi vadásztársai: Szár László fia,
Bogyiszló, meg Tolma-Judit két fia: Győr és Szolnok a veteránokkal
azonnal üldözőbe vették a martalóc besenyőket és tízet
megöltek közülük. A királyfi kíséretéből is elesett
Bogyiszló és Györ. Imre herceget a Hegyközben érte utól a végzet.
Halálának színhelyét Imre helyének nevezték el az Igfon-erdőben.
Ezt a helyet szent hellyé nyilvánították és minden évben
szeptember 2-án uruki keresztény búcsút tartottak a közelében.
Ez ellen sem István király, sem Anasztáz-Asrik érseksége nem
tiltakozott és lassanként közös zarándokhellyé vált. Jéne
és Radnót is minden évben felkereste a
kis Pósával.
Idők múltán az egészet úgy ítélték
meg, hogy Koppány hibát követett el, mikor nem tette magáévá
a 992. évben tartott Nagyszala határozatát és látszólag sem
tért át a nyugati kereszténységre. Koppány a maga vezérsége
idején még azt sem engedte meg, hogy minden tíz falu építtessen
közösen egy templomot. Sőt, amikor törzsbéli lovasai, vagy népe
a gyepükön túl kíváncsiságból bement más táj templomába,
a keresztény szertartást kigúnyolták. De a legvégzetesebb az
a tömérdek vérontás volt, ami a 998. évtől kezdve a Koppány
hiten levők és István fejedelem idegen lovagjai és követőik
között elkezdődött. Nemcsak az új istenről volt itt szó,
hanem Koppány vezér birtokai is számítottak. Ezeket Koppány
halála után István király Vecelin, Hunt, Pázmán és a többi
idegen lovag meg híveik közt osztotta szét. A dézsma egy részét
István az apátságoknak juttatta. A somogyi népet pedig erőszakkal,
súlyos büntetésekkel keresztelték. Volt bőven csonkítás,
templomba való befalazás. Vászoly-keresztény nevén Vazul-Koppány
konok híve, Istvánnal szemben nyíltan... ...Erre István király -de
némelyek szerint Gizella-Nyitraváron megvakíttatta, fülébe
meg ólmot öntetett. Vászoly így csakugyan nem láthatott
keresztény templomot. De azt sem láthatta, hogy a római, a szláv
és a német kereszténység mint tesz szert az országban egyre
nagyobb hatalomra. Az új isten papjai szigorúan büntették
azokat is, akik Imre halálát Koppány átkával hozták
kapcsolatba. Az 1032. év medvetorán Vajk-István magához kérette
Vazult és Korponát. A találkozáson keservesen sírt és
elismerte, hogy megverte az Öreg Östen, lovagjai kegyetlenkedései
miatt elvette tőle egyetlen fiát. “Ti örülhettek -mondta
nekik-, három szép fiatoknak azt javaslom, egy időre hagyják
el az országot, mert énrám nagy erőnyomást gyakorolnak a mainzi érsekség lovagjai. A szövetség ládáját pedig
menekítsétek ki Füzesgyarmatra, ahol már készítik az Élet
Templomát. Ebbe a dologba
senkinek sem engedek beleszólást! Tudom, hogy a 48 peremispánság
timellettetek áll. De titokban a 24 belső vármegye magja is
mellettetek fog felsorakozni. Foglaljátok el hát a végvári
vitézekhez küldött Csák-had ősi szállását, Csákvárt.”
Imre fia emlékére fia volt harcostársainak hozzátartozóit
Bogyiszló apját, Szár Lászlót és Győr testvérét,
Szolnokot, belső testőrségének parancsnokaivá tette. De Szár
Lászlóra, akit gyanús helyzetben találtak egy éjjelen 1032
nyarán, ráfogták,
hogy meg akarta ölni István királyt. Szár László ekkor
Lengyelországba menekült. Onnan intézte a Szövetség ládájának elszállítását. Tolma-Judit fiai közül Beszprim herceg, Bátor-Boleszlónak
1025.VI.17.-én bekövetkezett halála után lengyel trónkövetelő
lett, Győr fia Imrével együtt halt meg, Szolnok az István
testőrségének parancsnoka lett. Ő volt az, aki végül be
tudta bizonyítani István király előtt, hogy a Vazul-ág állítólagos
összeesküvése csak Anasztáz-Asrik körének koholmánya volt.
1036-ban III. Zoltán egy besenyő támadás áldozata lett.
Ekkor István király Szolnokot nevezte ki Erdőelve kiskirályának.
Szolnok a Doboka ispánságot és az újonnan alakult Szolnok ispánságot
örökölte. Így Imre és III. Zoltán meggyilkolása után II.
Zoltán mégis vállalta Magyarország keleti védelmét a besenyők
ellen. De a Vazul-fiaknak a besenyők 1035-ben hűséget esküdtek
és az erősebbik Árpád-házi ágnak hatalomra jutását támogatták
is. Levente a besenyő származású Ibolya ifjúsági
aranyasszonyt vette el feleségül. Anasztáz-Asrik köre inkább
Orseolo Ottó és Ilona trónigényét támogatta. István pedig
folyton betegeskedett. Gyógyulása érdekében alapítványokat
tett. Hadserege parancsnokának Pétert tette meg, Szolnokot
pedig kiskirálysággal tüntette ki. Az ország főurait kívánságára
feleskették, hogy István után Péter királysága mellett állanak
ki. Bécsben befejeztette a 979-ben elkezdett székesegyház építkezését.
Ez kedvelt egyháza volt az öreg királynak, az egykori avar-kurgán
székvárosában. A régi uruki keresztény templomot lebonttatta
és az újat arra építtette. Ezt 1036-ban szentelte fel Vasvár
uruki-katholikus püspöke, Csák. De közben az altemplomban állandóan
folytak az avar keresztények istentiszteletei.
Itt találkoztak az Árpád-házi trónkövetelők:
Delján Péter, a kis Orseolo Péter és Beszprim herceg, akik a
bolgár, a magyar és a lengyel trónra tartottak igényt. Trónigényük
volt, de az uruki-mani és törzsszövetségi lovasversenyen 1030-ban
a tíz napi lovaglás során egyikük se tudott még csak egy nap
győzelmet se elérni. A közbizalom inkább Endre és öccse, Béla
felé fordult. Levente hercegnek meg már a házassága is biztosította
a besenyők támogatását. István télen-nyáron sokat
betegeskedett és a Dunaordosz-Budavár alatti melegvizeknél
keresett gyógyulást. Sokszor elmondta:
“Sohasem gondoltam, hogy az én lábaim
még fájhatnak is. Most már érzem: van fejem, van lábam, még
szívem is. Hol az egyik, hol a másik testrészem fáj. Minek is
öregszik meg az ember.” De nemcsak testi, lelki fájdalmai is
voltak. Fájt neki, hogy unokaöccsei és Szolnok kiskirály bírják
az 5 töméni besenyők bizalmát, hogy az utódjának kijelölt
Pétert csicsergő madárkának csúfolják és számon tartják,
hogy a pusztaszeri Nagy-Süánon teljesen lemaradt. Még annyit
sem ért, mint Imre a közép-mezőnyben. De Imre legalább 1030
nyarán Pozsonynál tönkre verte II. Konrád hajóhadát. Ekkor
Imre Kund vitézt a bödönösök ifjú vezérét kineveztette tárkányfejedelemnek.
Bene-Benedek váci püspök, az Árpád-ház püspöke gyakran
hallotta István király kesergését. Egyszer nagyot gondolt.
Megkérte Radnót vitézt, hogy hozza el a kis Pósát az igazi
nagyapjához. Jéne a férjével és Benedek püspökkel együtt
fel is kereste a budai ispotályban az öreg királyt. Boldog
volt, hogy megláthatta Imre egyetlen fiát.
Hosszasan eljátszott a kisfiúval és búcsúzóul azt mondta
neki: “Soha
ne akarj király lenni, csak jókedvű, jószívű ember. Élj
soká és gondolj szeretettel Nagyapádra!”
Neki ajándékozta a Balog-völgyét. Többé sohase
látta. Ez után még sokáig szenvedett. Végre 1038 augusztus
15.-én Úrasszony napján Dunaordosz ispotályban meghalt. Emlékére
Péter kiskirály három év alatt felépíttette Szent Péter
templomát.
Kurtán várából Fehérvárra szállították
és augusztus 20-án a székesegyházban, egy előre elkészített
szarkofágban temették el. Ezt a napot attól kezdve István király
napjának nevezték. Levente főtáltos a fentieket később
Kevevárán így helyesbítette: Beszprim, Bátor-Boleszlónak
volt a fia de Győr és Szolnok apja Albéla besenyő fejedelem
volt. A Vérbulcsú név Encs-Karatán-Zala vidékén gyakori név
volt. Nagy-árkád város neve besenyőül hangzik így, a
magyarok Albélának nevezték. Uzsvár, a későbbi Ungvár.
Vazult Vigman vakíttatta meg, de nem Nyitrán, hanem Szászhalombattán.
Szolnok eltávolításával rangban emelkedett.


|