22. 
AZ AVAR KINCSEK VISSZASZERZÉSE
299. Arvisura Gádor beavatott
tanfejedelem rovása
Az 5075. medvetoros évben Füzesgyarmaton tartottak
sámánképzést. Levente végezte a táltosok, Báj pedig a kun-úz-besenyő
sámánok képzését. Levente ekkor még mély gyászban volt,
mert felesége, Ibolya önkéntes máglyahalállal szentelte meg
a beavatott-központ átköltöztetését. Levente így is vállalta,
hogy a hosszú gyásza alatt a sámánok és táltosok képzésének
minden ágazatában 2-2 ifjút képez ki. Ilyen nagy létszámra
azért volt szükség, mert az ország keleti és északi részén
sokan voltak, akik nem vették fel sem a római, sem a bizánci
kereszténységet. Különösen arbag-táltosokra volt nagy szükség.
A keresztény papok ugyanis azt mondták: Minek kell a betegeket
gyógyítani? Ha a jó Isten úgy akarja, a betegek anélkül is
meggyógyulnak. Ilyen körülmények között az arbag-sámánokat
és táltosokat országszerte nagyon megbecsülték. Gádor
beavatott a Van-tó környéki és az ujgur-földi képzésről
érkezett. Képzettségére való tekintettel az Élet templomából
küldték, ott tanfejedelem volt. Tanításából még a fősámánok
és főtáltosok is sokat okultak. Nem csoda: 20 évi képzés állott
a háta mögött. Az ősi szóbeli hagyomány alapján azt tanította:
Kaltes asszony égi földjéről óriási termetű, bölcs
emberek szálltak le a Földre. Itt a pateszik számba vették
Joli-Tórem földjének minden ismeretét, de az égiek a földiekkel
házasságot is kötöttek. Az Égi hatalmasságok közötti viszályok
folytán azonban a Földön nagy égiháborúk és földrengések
keletkeztek. Ezek Joli-Tórem földjét majdnem elpusztították.
Az égi eredetűektől származók azonban
a Kaltes-asszony földjéről
származó ismeretek alapján már előre
tudták, hogy nagy jégáradat következik, és az elpusztítja a
lakott területek nagy részét. Ezért valamennyien melegebb vidékekre
vándoroltak, dél felé. De ez se oldott meg mindent: nemcsak a
régi helyükön maradottak, hanem a délebbre vándorlók nagy része
is elpusztult. A visszamaradók a melegvízforrásoknál kerestek
menedéket, de nagy ínségükben olykor még egymást is megették.
A szívósabbak mégis eljutottak Ataiszba. Ott soha nem volt
hideg. Itt a Kaltes asszony földjéről származó ismereteik
felhasználásával elkezdték a földek művelését és az állatok
megszelídítését. A pateszik templom-központú gazdaságokat
állítottak fel. Amikor a Kaltes asszony szekerén egy újabb
csoport érkezett, a Kékleny hegységben szekerük darabokra tört.
Ez a csoport nyolc férfiből és három nőből állott. Ataisz
régi lakóinál minden tekintetben sokkal okosabbak voltak és
minden tekintetben sok jótanácssal látták el őket. Eleinte
csak egymás között házasodtak, de később Ataisz régi lakóival
is kötöttek házasságot. Ezt az új intézményt ők ismertették
meg a termékeny sziget lakóival. Elmondta továbbá Gádor
beavatott, hogy Arvisura-Anyahita, a legokosabb és legképzettebb
égi asszony gyermekszülés következtében lábaira megbénult.
De még így is igyekezett hasznukra lenni a földieknek: égi
jelekkel agyagtáblákra karcolta az Égiek tudományát és
rajzokban képet adott a földieknek a Földről is. Az égiektől
származó beavatottak később Ataiszban Arvisura-Anyahita írásjeleivel
írták meg a hagyományok alapján a csaknem teljesen elpusztult
eljegesedett régi birodalmuk történetét. Ezt az írás-tömeget
Ataisz elsüllyedése előtt Buda birodalmába menekítették a
Nagyvizek mellé. Itt, Nippur beava-tott pateszi csoportok őrizték
sokáig, majd az özönvizek idején Szavárd-földjére vitték.
A szavárdok pedig lassankint mind lemásolgatták. Amikor Szumír
vezér visszatért a bő vizek birodalmába, ott is az Ataisz-beliekhez
hasonló kegyhely-gazdaságokat alakítottak. Így keletkezett
sok városállam.
Ataisz írásjeleit
később elhagyták és az agyagtáblás oktatás bevezetése
mellett a tanuló fiatalok részére új jeleket állapítottak
meg. Ezekkel készített feljegyzések segítségével ellenőrizték
kegyhely-gazdálkodásukat, de a Kaltes-asszony földjéről később
érkezők segítségével fokozták is égi tudásukat. A 24 hun
törzs szövetsége ilyen tudással tartotta fenn régi
ismereteit és ápolta ősi kapcsolatait, mindig figyelembe véve
a Szavárdiabeli Ataiszi tudást is. Régi Szavárd-vázlatok
alapján felkeresték a jégárból újra kiemelkedő ősi
lakhelyüket és ott elszórt településeket létesítettek. Így
került sor a Meleg-vizek birodalmának felkeresésére is. A 24
hun törzs szövetségének kalandozó sámánjai a vitézekkel
együtt itt is megtelepedtek. Ezeket a telephelyeket százévenként
meglátogatták. Így került sor Pannon vezér, majd Atilla és
később Baján nevéhez fűződő honfoglalásokra és legutóbb
a megszakítás nélkül itt élókkel való egyesülés útján
a magyar törzsszövetség megalakítására. Ennek idejében
Kurtán fejedelem megbetegedett; már csak a Pannon-föld
elrendezésére volt ereje. De öccse, Árpád magára vállalta
az Encs-Enns folyóig terjedő államszervezést, Kalágé és Lóbérc
visszafoglalását. Árpád tehát Kalágén (Klagenfurton)
keresztülhaladva (ahol, amint tudjuk, Bős tudunt meggyilkolták),
seregével megjelent Berengár király hadainak közelében. Követeket
küldött hozzá és visszakövetelte az elrablott avar kincseket.
Berengár főurai ez ellen tiltakoztak. Árpád kabar törzsei
erre megtámadták és le is győzték Berengár harcosait. Árpád
ez után még 899 telén újra riadóztatta a 10 magyar harci
egységet és 900-ban 4000 új lovassal újra átvonult Kalágén.
Apor pedig a Csörsz-vonal kiképző parancsnoka feleségének,
Kendicének a bíztatására riadóztatta a Csörsz-vonalon kiképzett
harcosokat és Kurtán fejedelem engedélyével 50000 lovas élén
ő is megindult Kalágé felé.
Berengár
a Brentai csatában súlyos vereséget szenvedett. Azt, hogy
ilyen nagy haderő felvonultatására sor kerülhetett, elősegítette
az is, hogy 899 nyarán igen bőséges és zavartalan aratás
volt. Így aztán a Csörsz-vonalról elindított Apor-sereg
helyett két újabb korosztályt vonultathatott be Kurtán
fejedelem. A tavaszi munka nagy részét elvégezték Kendice leány-csapatai,
az aratás pedig az utánpótlási vonal harcosaira maradt. Az
avar kincsek visszaszerzése már azért is nehézségbe ütközött,
mert az arany és ezüst tárgyak nagy részéből közben
templomi kelyhek és oltári szentségtartók készültek. Berengár
királlyal tehát úgy egyeztek meg, hogy évenként 10 véka ezüsttel,
vagy beolvasztott aranytömbökkel ad kárpótlást az elrabolt
aranykincsekért. Az első, 899. évi 10 véka ezüstpénzt Árpád
szétosztotta harcosai között, az újabb, 900. évi hadisarcot
pedig Kurtán várába szállíttatta. Ennek azonban voltak már
előzményei is. A Pelsőcz-féle Arvisurákat ugyanis Verecke
fejedelem még 880-ban átadta Árpádnak és Árpád már 881-ben
megjelent tárkánykiképzésű seregével a Bécsi medencében.
Az akkor ott megtalált avar kincse-ket össze is szedte. A
nyugati fejedelmek tehát már akkor tudtak róla, hogy az Avariából
a Tenisur (Dnyeper) vonalára küldött avar ifjúság egyik életcélja
minden elorzott kincs visszakövetelése. Így aztán egyik környékbeli
király se avatkozott bele abba, amikor Árpád Bécs környékén
igazságot teremtett. Ebben az ügyben Arnulf is támogatta a
Berengár elleni csatát. Az Ibbs és a Morva jobb oldali gyepűin
összeszedett avar kincseket Boron, a Morva-parti határőr-parancsnok
még 899 tavaszán Veszprémbe szállította, Kendice
aranyasszony szálláshelyére. Boron, hogy Árpád tárkányfejedelem
hadmozdulatait fedezze, csapatait Boronáról az Encs (Enns) és
Alsó-Morva vidékére vezényelte. Arnulf az avar kincsek egyik
kis hányadát a templomokból 899 őszéig be is szolgáltatta
Boronnak. Ezeket Kurtán várában helyezték el. Kurtán
fejedelem nyáron a régi római városban épített nyári lakában
tartózkodott, télen pedig a Budavár hegyének északi oldalán
épített Kurtánvárában.
Állandó
fejedelmi őrsége is itt állomásozott. Ide közelebb voltak az
aranyasszonyok melegvizes forrásai, ahol betegségére keresett
gyógyulást. Boron Berény nevű fiával küldte a kincseket
Kurtánhoz. Kurtán a vég-gyepük vitéz fiatal harcosát Kurtánvár
parancsnokává tette, s elrendelte, hogy a Pelsőcz-féle
Arvisura alapján keresse, kutassa az elrablott avar kincsek hollétét.
Elrendelte azt is, hogy a baszkorok földjén lévő avar
kincseket meg kell hagyni a baszkok tulajdonában, mivel ők
beletartoznak a hun törzsszövetségi népek nagy családjába
és közöttük is sok uruki keresztény van. A Berengár-féle tíz
véka ezüstpénznek szétosztása Árpádot annyira közkedveltté
tette, hogy Kurtán fejedelem halála után nemcsak a magyar törzsszövetség,
hanem a 24 hun törzs szövetségének őstelepesei is vezető
fejedelmükké választották. Berény, aki tudott mindenről,
amit a kabar Pelsőcz, illetve Keszt fejedelemasszony rovósámánjai
feljegyeztek, elkezdte az avar kincsek összegyűjtésének irányítását.
Elkészíttette
az Avaria-Curia-féle nyilvántartást, s annak alapján 899-től
970-ig Bajorországban, 900-tól 950-ig Lombardiában, 937-ig Dél-Itáliában,
955-ig Karoling Franciahonában és Svábországban, 936-tól 938-ig
Csehországban, 934-től 970-ig Bulgáriában, 900-tól 948-ig
pedig Konstantinápolyban került sor visszaszerző kalandozásra.
Ez ellen különösen az évről évre visszatérő kártérítés
után nem egy érdekelt erősen tiltakozott. Maga Árpád 902-ben
Morvaországban végzett összegyűjtő munkát. Amikor emiatt a
bajorok összefogtak és hadba indultak Árpád ellen, Árpád a
Csörsz kiképző vonal vitézeinek felriasztása után Pozsonynál
csúfos vereséget mért rájuk. Utána jött a szászországi
hadjárat. A csapatok onnan is nagy mennyiségű avar kinccsel tértek
haza. Árpád halálos ágyán megeskette Zsoltot, az ifjú
fejedelmet, hogy élete egyik legfontosabb feladatának fogja
tekinteni az avar kincsek elrablása miatt járó évi adók
behajtását és az Avar-Curia által megjelölt kincsek
visszaszerzését. Remélte, hogy mindezek birtokában,
tekintettel hazánk földjének termékenységére is, a nép jóléte
legalább száz évre biztosítva lesz. Meghagyta Zsoltnak, hogy
ápolja a magyarok és besenyők barátságát. Végül hangsúlyozta,
hogy a budavári beavatott központot, minden körülmények között
fenn kell tartani, mert az biztosítja hazánk védettségét.
Zoltán-Zsolt-Zolta fejedelem minden évben csakugyan ki is küldte
az évi adó beszerzésére az Avar-Curia legénységét, illetve
a kalandozó ifjúságot az avar kincsek felkutatására és összegyűjtésére.
Ha csapatait támadás érte, azok a legtöbb csatában győzedelmeskedtek.
Így a szászországi hadjáratokban a 924-933 közötti kilenc
évi fegyverszünet után 938-ban is. Győztes harcokat vívtak
az alánokkal együtt 934-ben Konstantinápolyban, 934 őszén
pedig a besenyőkkel együtt Macedóniában. Itt azonban a besenyők
egy része átpártolt Bizánchoz és császári testőrök
lettek.
De
szenvedtek Zoltán csapatai vereséget is. 913-ban az Inn mellett
érte őket vereség és Szászországban is a merseburgi vereség
után békét kellet kötniük. I. Ottó császár maga mellé állította
Bajorország, a német hercegségek, Csehország és Észak-Lombardia
vezetőit és 936-951 között egységesen léptek fel a magyar
csapatok ellen Augsburgnál 955-ben meg is verték Zoltán
fejedelem seregét. Erre indította útnak a Budavári Beavatott
központ a tíz töményt kitevő besenyő segítséget. Nyugat
ennek már puszta hírére megborzadt, pedig akkor a besenyők
Jula és Kapgán törzse, illetve Jirkó fejedelmi tábora még
csak Magyarország keleti határán táborozott. Zoltán minden
hatalmat Taksony kiskirályra ruházott. Taksony a 947-955 közötti
éveit szentelte az avar kincsek visszaszerzésének. 955-ben,
amikor atyját másodszor is agyvérzés érte, átvette a
hatalmat. A besenyőkkel sok káliz és böszörmény is érkezett.
Izbeg a böszörmények üzbég származású parancsnoka
megnyerte Taksony bizalmát és a 24 hun törzs szövetségétől
kapott erkölcsi támogatással és többféle segítséggel
rendbe hozta az ország pénzügyi helyzetét. Azzal kezdte, hogy
megszüntette a nyugati kalandozásokat és azok helyett
kereskedelmi kapcsolatokat szervezett. Ezekre a kereskedelmi
utakra táltosok is elkísérték a kereskedőket, és ha eközben
avar kincsek nyomára bukkantak, erről értesítették az Avar-Curiát.
970-ben a déli kalandozások is vereséggel végződtek
Arkadiopolisz mellett, az orosz-bolgár-besenyő szövetkezés
miatt. Az orosz Szvatoszláv “kazárölő hőst” ezeknek az
eseményeknek a során Kurja besenyő vezér levágatta és
koponyájából ivókupát készíttetett. Taksony halála után
970-ben Gejza lett a nagyfejedelem. Neki most már döntenie
kellett afelett, hogy a nyugati, vagy keleti irányzathoz
csatlakozunk-e. Kurtánvárában az Avar-Curia megbeszélésén
Nyugat mellett döntöttek, bár Gejzát a keleti egyház
keresztelte István névre. Géza fejedelem az első időkben a pénzeire
is 4 mezopotámiai háromszöget veretett.
Géza
fejedelem a 973. évi bölénytor (március) havának 23. napjára
elküldte 12 vezető emberét a quedlinburgi értekezletre. Ezen
Harold dán, II. Boleszláv cseh és Meskó lengyel uralkodó is
megjelent kíséretével. A 12 magyar főembert 24 harkából álló
lovas kíséret követte, hogy a tárgyalásokon segítségükre
legyen. A főemberek között ott volt Fajsz ifjúsági
fejedelem, Botond-Bereg, Csák főtáltos, Tormás, Dobun varég
parancsnok, Koppány, Tomaj, Urkund Kölpény, Tonuzaba besenyő,
Pata palóc, Kalán üzbég és Beled karatán parancsnok. Beled
fia, Márom a 24 horkából tolmács-tanácsadó csoportot alakított.
A 24 horka ugyanis már mind részt vett vagy az egyik, vagy a másik
kalandozáson, valamilyen nyelvtudásra már így is szert
tettek, de a hadifoglyokból az Avar-Curia részére alakított
munkatáborban még jobban elsajátították a foglyok nyelvét.
Így aztán mindegyik tárgyaló félhez lehetett megfelelő tolmácsot
biztosítani. Minden megjelent uralkodó elismerte Szent Péter
utódjául a római pápát és hűbériséget fogadott neki. Úgy
döntöttek, hogy valamennyien felveszik a római irányzatú
katolikus hitet és Istennek tetsző békességes életet biztosítanak
egymásnak is és az uralmuk alatt élő népeknek is.
Mindannyian megfogadták, hogy a lakatlan gyepüket benépesítik.
Mi magyarok, az Encstől
visszavonultunk a bécsi medencéig, megtartva Alsó-Morvát.
A megállapodás szerint mindkét oldalon megmarad az őslakos
avar lakosság. A gyepűt Bécs, Borona és Mura síkságán 1-1
lófutamodásnyira állapították meg. A nyugati hatalmak határaink
biztosítását nem kifogásolták, de azt követelték, hogy a
Csörsz vonalán szüntessük meg a hadi kiképzést és csak a vármegyék
székhelyén legyen fegyveres őrségünk,- amint nyugaton van-a vármegyék
avarkori létszámát, 18-at, felemelték 24-re. A régi őrség
egyenként 400 fővel csak 7200 fegyveres őrt jelentett volna és
ezt a küldöttség kevesellte. A vármegyék számának felemelésével
a fegyveres őrök létszáma 10000-re emelkedett. Hittérítési
dolgokban a római pápa, Istentől kapott hatalmára hivatkozva,
a mainzi érseket nyilvánította illetékesnek. Meskó fia, Bátor-Boleszló
fia és Koppány ez ellen az utóbbi elképzelés ellen erősen
tiltakozott. Nálunk másféle előzmények voltak: Fajsz, aki
950 táján lett a határőrség ifjúsági fejedelme, Koppány
lemondásától kezdve az uruki egyházat vezette. Az összejövetel
végül úgy határozott, hogy a biztonságos és békességes
élet reményében fokozatosan átveszik a nyugati kereszténységet
és abban Istennek tetsző életet fognak élni. A mainzi érsek
kijelentette, hogy Pannóniát, mint Avaria volt részét Magyar-ország
részére az egyház is örökre biztosítja. Ilyen előzmények
után kezdte el a mainzi érsekség a térítési kísérleteket.
20 év múlva tartották Kurtán várában az Avar-Curiának azt
a tárgyalását, amely a 992. évi Veszprémi-Nyitrai Nagyszalához
vezetett. Ezen részt vett Gejza-Géza-István nagyfejedelem, Csák
táltosfejedelem, Fajsz tárkány-fejedelem, Gyula
lovasfejedelem, Vászoly horka, Jirkó-Jákó kunmagyari, Koppány
káma-magyari megbízott, Sarolt-Csantavér aranyasszony, Vászoly-Szavárdi
uruki főtáltos, Söpte-Szavárdi testvére, Vajk ifjúsági
fejedelem és Márom, a Morva-Bécs-Mura vidék határőrparancsnoka.
De nem volt ott Piroska ifjúsági aranyasszony, Aba-Sámuel
jegyese.
Ő
akkor Nyitrán végzett sikeres koponya műtétet. Ajtony
beavatott fejedelem tiltakozott a nyugati irányzatú vallás
ellen. Szerinte, a beavatottak már előre látják, hogy a
nyugatiak meg fogják tiltani a papok nősülését: ez pedig a
magyarságnak sok gondot okozna. A megjelent 24 bíró szavazata
mindig 12:12 arányban oszlott meg, ezért valamennyien Nyitrára
mentek, hogy Piroskát is belevonják a vitába. Itt végül 13:12
arányban amellett döntöttek, hogy a mainzi érsekség irányítása
mellett a nyugati kereszténységet fogják felvenni. Ez ellen
Ajtony is Vászoly-Szavárdi is teljes erővel tiltakozott.
Szerintük a tervezett térítés lelki kényszer, azt pedig nem
fogják tűrni, hogy az eddig lelki szabadságban élő nemzetségek
“rabok” legyenek. A mainzi érsekség azt javasolta, hogy a térítést
azok a hun származású keresztények kezdjék el, akik Bruno
vezetésével, mint Engadin és Vízvár (Wasserburg) papjai és
lovagjai érkeznek ide. Hont, Pázmány, Vecelin és Héder lovag
a királyi udvarban rendezkedett be, a besenyők pedig Encstől
visszahúzódtak Sankt Pöltenig. Géza után fiára, Vajk-Istvánra
maradt a feloszlatott Avar-Curia személyzete. Belőlük került
ki az udvari kancellária. A 973-as csatlakozásnak a 992-es
Nagyszala határozatának következtében hun-aleman és a királyi
sereg felszámolta a Koppány-Ajtony vezette ellenállást. Ennek
viszonzásául a besenyők István fiát, Imre herceget egy
vadkannal széttépették, majd a második kiskirályt, Erős Csák
fiát, Zoltánt is megölték a bihari dukátusban. Vászoly főtáltos,
akinek Erős Csák leánya, Korpona volt a felesége, tiltakozott
az ellen, hogy István király leánytestvérének a fiát:
Orseolo Pétert jelölje utódjául, hiszen az utódlás az Árpád-házi
hercegeket illeti. István lovagjai erre Vászolyt megvakították.
Fiai: Endre, Béla és Levente Kővárra (Kievbe) menekültek. Átvitték
magukkal Kurtánvár beavatott sámánközpontját és az Avar-Curia
okmányait, bár ezekről küldtek másolatot Istvánnak is.
Levente felesége önkéntes tűzhalállal szentelte meg a sámán-központ
áthelyezését. Ilona hercegnő már 1022-ben értesítette bátyját,
hogy Henrik halála után a németek nagy sereggel készülnek
Magyarország ellen.
István jól
kiképzett sereggel várta Konrádot és 1030-ban a németeket a
Lajtán túlra vetették vissza, mégpedig területszerzéssel.
Gizella házasságával kapcsolatban a magyarok megegyeztek a
bajorokkal a határkérdésben, de a németek a megállapodást
nem tartották meg. Az egyezményt III. Ottó előtt kötötték
Régensburgban Gizella és Avaria érdekében. Ebben a németek
örökre lemondtak Pannóniáról. A németek István halála után
is gyakran megsértették a megállapodást, de a magyarok
ragaszkodtak az Avar-Curia okmányai között őrzött bizonyítékokhoz.
Ezért ültették királynak Péter helyére Aba-Sámuelt, majd Péter
újabb kísérlete után Endrét választották meg királynak. (Endre
várát (Szentendrét) I. Endre építtette. 1049-ben ide telepítette
az uruki keresztény egyház papjait. Itt helyezte el az uruki
egyház szent tanainak gyűjteményét és az Avar-Curia okmányait.
Az avar kincsek nyilvántartása még Mátyás király alatt is létezett.
A nyilvántartást a szerzetesek Csák Máté parancsára a kurtánvári
alagút-rendszerbe falazták be. Mátyás király a feljegyzéseket
a Füzes-gyarmatról jött sámánok tanácsára megkerestette,
és ez után hajtotta, régi jogon, uralma alá Stájer-országot,
a Bécsi medencét, Cseh-és Morvaországot, valamint Sziléziát.)
Meg jegyzés: Gádor tanfejedelem rovását Mátyás király sámánja,
Ogurdás lemásolta, majd magával vitte Gyeretyán fejedelemhez.
Ez a másolat valahol Magyarka romjai alatt megtalálható.
VIHAR-ISTEN LOVASAI
239. Arvisura Daróc-Béla,
Gerecsák rovása
Amikor
Domonkos-Mihály-Turu, aki Rómában, Bizáncban és Urukban
kapta ezt a három nevet, bejárta a 24 hun törzs szövetségének
ismert területeit, Uruk város urától egy ottani ménesből
való három éves kancát kapott ajándékba, hogy azon térjen
haza. Tulia püspök elmondta Domonkosnak, hogy az uruki püspökség,
mely a Megváltó születése után 430 évvel még közismerten
gazdag tartomány volt, a gyakori rablások folytán mind ember,
mind jószágállományban igen megfogyatkozott. Valamikor csak
szamárral szántottak, de egyszer a Hétsas birodalmából egy ménesgazda
jött oda és az a lovaival fellendítette a gazdaságokat.
Csakhogy a pusztai rabló lovasok lassankint mindent tönkre
tettek. Erre a ménesgazda Kurdia felé vette az útját, lovas
legényeivel együtt. Ennek a Zalpa nevű lovas vezérnek volt
egy gyakran ismételgetett mondása: “Aki nincs tudatában a múltjának,
annak nincs mit várnia a jövőtől. Az a nép, amelyik
megtagadja múltját, elveszett.” Tulia püspöke elmondta még
Domonkosnak, hogy a végén talán ő is az ummai úzok példáját
fogja követni, és vagy a Van tó környékére, vagy Ujguria
hegyeibe vándorol. Domonkos, amint testben-lélekben elég erősnek
érezte magát, a hosszú útra, az ummai úzokkal elindult
Magyarország-felé. Amikor Agadi városába értek, Vihar-Istennek
nevezett kancája elszabadult és kifutott a pusztaságba.
Harmadnap éjszakáján jött vissza az Agadi lóállásba nyakán
vérig harapdosva. Turu táltos gondosan mosogatta gyógyfüvek
levével paripája nyakát és a sebek egy hét alatt be is gyógyultak.
Ha valami veszedelem közeledett Turu táltos karavánjához, ez
a paripa mindig jelezte a bajt. A lovat szertelen vadsága miatt
kiscsikó kora óta Viharistennek nevezték. Ez az istenség volt
a kaszu törzs istene a Hétsas birodalmában. Amikor a 2285.
medvetoros évben (Kr.e. 1755) Gandás és Köncsög nyerte meg
az Ordoszi Puszta-szeren a sámán-vetélkedőt, Gandás egy
olyan lovat lovagolt, amelyik egy vihar alkalmával, éppen a
Viharisten ünnepén született a Góbi-sivatagban. Ezért a
lovat ennek az istenségnek a nevéről nevezte el. Turu paripája
is az Úr melletti sivatagi lóállás tövében született. Több
elsőszülött kiscsikó közül csak ő maradt meg a ménesben.
A
Viharisten nevű kancának Hétváros romjai mellett született
meg az Agadiba szerzett kis csikaja. Megerősödését Turu táltos
megvárta. Közben Hétváros és a hettiták birodalmának történetét
és vallási viszontagságait tanulmányozta. A helyszínen lett
világos előtte, hogyan lett a kaszu törzs Hétsas birodalmának
legbiztosabb támasza. Mire a kis Viharisten megerősödött,
nyugodtan indult haza bizánci szerzetesi ruhában, Géza nagy-fejedelem
karavánjával. A hegyvidéki kaszuk akkor még kiváló kardokat
és tőröket készítettek.
Turu aranyosszéki arannyal fizetett és jól
felszerelte karavánját kiváló fegyverekkel. Az ummai úzok még
tudtak beszélni a kaszu tőrkészítőkkel. Közülük elég sok
fiatal csatlakozott Turu karavánjához, szintén szerzetesi ruhát
öltve. Mire Bizáncba érkeztek, 48 főre emelkedett létszámuk.
Hétsastól Bizáncig Turu sámán a bizánci keresztény hitre
oktatta kaszu legényeit és mire az Aranyszarv öbölbe érkeztek,
készen állottak a megtérésre. (Ebből a csoportból lett később
Uzdi-Szent-Péter lakossága.) A bizánci székesegyházban Domon-kos
püspök az egész karavánt megkeresztelte bizánci hitre.
Kihallgatáson fogadták a császári palotában. Itt ígéretet
kapott arra, hogy Hunia-Avaria megtérése után egy pátriárkát
neveznek ki Budavárra. Domonkos nem nagyon bízott ebben az ígéretben.
Bizáncból bolgár kísérettel indították útnak Domonkos
karavánját. Útközben mindenki dédelgette a kis lovacskát és
mire Bödön városánál elérték a Dunát, a Viharisten szép
paripává fejlődött. Domonkos innen az Aradi ispánság területén
levő birtokára vitte a paripákat és a sivatagban jól megedződött
lovakból lassanként egy egész ménes lett. A 48 főből álló
közösség volt a gondozója. De amikor a másodszori szaporítás
idején odakerültek a nyugati hittérítők, a római hit felvétele
után az immár hatéves lovakkal elmentek Székely-Szent-Demeterre.
Onnan egy év múlva Gelyza fejedelem döntése alapján Uzdi-Szent-Péterre
vezényelték az umma úzokat. Itt épp ekkor szentelték fel a római
katolikus templomot.
Ezzel
indult meg Erdőelvén a nyugati keresztény települések
sorozata, addig csak bizánci hittérítők járták Erdőelvét.
A törzsménes Domonkosnak Arad-ispánsági birtokán maradt. Az
úzokat és kaszukat a hidegebb időt jobban bíró kabar és
ordoszi lovakkal látták el. Amikor Domonkos-Mihály-Turu, Géza
nagyfejedelem halála után az ifjú Vajk parancsára Bizáncon
keresztül Rómába ment, Bizáncban nem talált kellő
meghallgatásra. Ezért Domonkos Ottó tanácsára nyugati királyi
koronát kért az István névre megkeresztelt Vajk fejedelem számára.
Ezt a ravennai zsinat határozata értelmében meg is kapta,
Domonkost pedig Magyarország első érsekévé szentelték.
Domonkos érsek az ifjú Sebestyénnel megszervezte a 6 püspökségből
álló esztergomi érsekséget. Az aradi birtokán nevelt
sivatagi ménesnek a felét Bábolnára hozta. Ebből a ménesből
aztán megajándékozgatta a fejedelmi ifjakat. A ménes később
királyi tulajdonban fejlődött tovább. Tizenötödik születésnapján
Endre is választhatott egy csikót István király ajándéka képpen.
Endre a kis Viharistent választotta, öccsei Béla és Levente
pedig a Marast, illetve Adanát. Ezeket a csikókat aztán Csákváron
a Korpona istállójában nevelték tovább, majd az Endrevári
karámban idomították be őket. A kis lovacskák szinte a
fejedelmi ifjakkal együtt nőttek fel. Endre-András vitéz, a
Viharistenen ment Endrevárról a pusztaszeri Nagy-Süánra.
Minden futamot megnyert. Maga István király is büszke volt rá,
hogy Endre az ő királyi méneséből származó lóval győzelmeskedett.
Béla ... határőrségi Bélavárról, Levente pedig Kolozsvárról
érkezett erre a versenyre. Az 1030. évben megrendezett
pusztaszeri Nagy-Süánon részt vett fejedelmi ifjak mind vállalták,
hogy 1030-1035 között valamennyien kiveszik részüket Budavár
beavatott központjának a Budavár-Abavár-Lebedvár-Kevevára
útvonalon lebonyolítandó áttelepítésben. A Budavári
beavatott központ lassú áttelepítése már 1015-1022 között
megindult, de a pusztaszeri megállapodás szerint 1035-ig be
kellett fejezni. Ez a magyarázata, annak a pusztaszeri Nagy-Süán
fontosságának, mert részt vevői felesküdtek az átszállításban
való közreműködésre. Ezek
voltak:
Mihály-Vazul 954-989 |
Szár László 988-1038 |
Bogyiszló 1008-1031 |
Géza 951-997 |
Karos 948-970 |
Imre 1007-1031 |
Pirok 928-954 |
II. Zoltán
988-1025 |
II. Ajtony 970-1031 |
Taksony 926-970 |
Gerencsák 960-998 |
Győr 987-1031 |
Csák 943-978 |
III. Zoltán 1007-1036 |
Bagamér 1006-1036 |
Vajk 969-1038 |
Tolma- Judit 966-1026 |
Erős Csák 978-1017 |
Az Élet kegyhelye kimenekítésének gondolata a királyi családtól: Tolma-Judittól és Orseolo Ottó feleségétől, Ilonától
eredt. A királyi család egyes tagjai is részt vettek benne. Az
egyik legfontosabb szállítmányt, a Szövetség ládáját 1301
Aranyasszony havától 1031 Aranyasszony haváig öt fejedelmi
személy szállította el Budavártól Abavárig: Bogyiszló, II.
Ajtony, Győr, Bagamér és III. Zoltán. Imre azért nem tudott
ebben részt venni, mert éppen a Tiszakeszi és Pozsonykeszi között
állomásozó tárkánysereget kellett II. Konrád ellen mozgósítania.
Ennek a szállítmánynak gyors és biztonságos elvitele azért
volt fontos nehogy az avar kincsekhez hasonlóan ezek a hun törzsszövetségi
értékek is a német császárság kezére jussanak.
Az Arvisurákat az itt megnevezettek szállították
Abavárról Lebedvárra: 1031 Aranyasszony havától 1032
Aranyasszony haváig
II. Szabolcs 948-987 |
Zsombor977-1032 |
Solymoska - Pata 958-1002 960-997 |
Piroska 976-1048 |
I. Zoltán 892-955 |
Taksony926-970 |
Piroska 976-1048 |
Csaba nádor 980-1044 |
Kolozs-Gyula 925-961 |
Erdeljü 960-1015 |
Buda 979-1020 |
AbaSámuel 985-1044 |
Taksony 926-970 |
Gyula951-997 |
Géza 951-997 |
|
Kurszán 865-904 |
Géza 910-960 |
II. Lebed 1015-1063 |
|
Abasár 1014- 1060 |
Apor Zerind 995-1049 |
Kipcsák1001- 1063 |
|
Az egész mentési munkát az ország
területén Csaba nádor irányította, lovas kíséretével.
Endre, Béla és Levente 1030-1035 között az országhatár és Kevevára között vett részt a munkában. Az őrség mindig 5-5
személyből állott. Ha valaki akadályozva volt, a hatodikra
akkor került sor. A felsoroltak közül egyszerre halt meg Csaba
nádor és Aba Sámuel a ménfői csatában; később II. Lebed
és Kipcsák is a baskir-mohamedánok ellen vívott szablyás ütközetben.
Abasárnak egyik legszebb hőstette az volt, amikor megsebesült
édesanyját, Piroskát a legvadabb csata forgatagában
megkereste a rimalányok seregében, hordszéken, Abavárra vitte
és 3 hónapi kezeléssel kigyógyította. Piroska még részt
vett I. Endre-András koronázásán, sőt Endrét ő segítette
fel Viharisten nevű lovára, amikor fellovagolt a koronázási
dombra. A koronázási domb földjét 72 ispánságból hordták.
1030 Pünkösd vasárnapján a pusztaszeri lovasverseny alkalmával
azt döntötték el, hogy ki legyen a pünkösdi király, aki az
ősi regevilág emlékanyagát az országból kimenekíti. Géza
unokája Endre királyfi lett az első, ő vette hát a kezébe
az Élet kegyhelyének a jövőjét.
Endre Pünkösd
után Kevevárába ment, Imre pedig átvette a Csörsz vonal
parancsnokságát. 1030. július közepén már legyőzték II.
Konrád német császárt és Avaria örökségéből visszakapták
a Lajtán túli területeket. De az ifjúság az Encs vonaláig
akart felvonulni. István azonban visszaparancsolta őket, Zsadányig.
Ekkor lett Imre királyfi a bihari országrész tulajdonosa.
Endre igen kapós volt Bölcs Jaroszláv kevi orosz fejedelem lányai
között. Anasztáziát vette feleségül. Levente Ladomér
fejedelmének lányát, Ibolyát vette el. Ibolya Lebed
lovasfejedelemnek volt a leszármazottja. Kurtán várában
nyerte el a beavatottságot és Ildikó lett a neve. A fejedelmi
ifjak a Szent Illés székesegyházban jöttek össze újabb tanácskozásra.
Ez a templom volt az uruki keresztények temploma. Altemplomában
alagútrendszer volt. Ez az “alsó világ” kötötte össze a
kolostort a monostorral. Mindig a Gyarmat-törzs és a Nyékiek közös
temploma és alsó világa volt. Endre ezen az összejövetelen
István király tudtával arra kérte a rimalányokat és a
kispapokat, hogy az Arvisura hagyomány óriási tömegét 5 példányban
másolják le, és ezzel tegyék lehetővé, hogy az ifjúság
ebből erőt merítve meg tudjon állni az idegenek gyilkos
tengerében. Endre 3 másolati példányt a pásztói, a pentelei
és a zebegényi Domonkos rendi magyar kolostor alsó világában
helyezett el. Egy példányt az Avarbástya alsó világában őriztetett.
Az ötödik példányt pedig az újonnan épülő Endrevár
altemplomában helyezte el. Mivel az Endrét, Bélát és Leventét
kísérő lovasok mind legények voltak, meg is nősültek. A
kievi Szent Illés székesegyház leánykórusából választottak
maguknak feleséget. De a lányok előbb rima-lányok lettek és
részt vettek az Arvisura-lapok másolásában. Mikor a besenyők
István fiát, Imre herceget egy feldühödött vadkannal halálra
maratták (hasát felhasíttatták), Endre, Béla és Levente
Kevevárán tartózkodott. Bölcs Jaroszláv fejedelemnek is, meg
a lányának is, Anasztáziának nagyon, tetszett a Viharistenen
vágtató Endre-András herceg. Jaroszláv alkudozott is a paripára,
de Endre sehogy se akart megválni tőle. A Viharisten harmadéves
kiskancáját azonban Jaroszlávnak adta. Bölcs Jaroszláv erre
azt mondta: “Ha már ennyire megtiszteltél, ilyen fejedelmi ajándékkal,
kérhetsz tőlem viszonzásul bármit.” “Fenséges Uram-kapott
a szón András akkor-Anasztázia lányod kezét ne tagadd meg tőlem.”
Így lettek a fejedelemfiak Bölcs Jaroszláv szövetségesei.
Amikor István királynak tudomására jutott, örömmel adta ő
is a hozzájárulását a házassághoz. Ez István királynak
is, meg az Imre halálában teljesen ártatlan hercegifjaknak is
nagyon megkönnyítette a helyzetét. A három herceg származása
körül sok mindenféle mende-mondát terjesztettek.
Az igazi
helyzet a következő:
Bolárka - I. Zoltán-Zsolt-Zolta - Szalóka
894-898 892-955
898-946 |
Csák Taksony - Ibolya Bereg-Botond
943-978 926-970 940-990 |
Gerencsák Sarolt Géza Söpte-Szavárdi
960-998 950-1012 951-997 956-969.I.19. |
Erős Csák 978-1017 |
Korpona Vazul
(Mihály-Vászoly) Béla (Vászoly-Vazul) Zerindke
996-1048 968.I.7.-1045 968.I.6.-1005
969.I.l9. |
Endre-Anasztázia Béla-Rixa Levente-Ildikó
1012-1060 1015-1063
1016-1047 |
Erős Csák lánya, Korpona rimalány
megsajnálta Vazult és országjáró útján énekét pengetős
hangszerrel kísérte. (Vazult megvakították.) Ebből szerelem
lett és Vazul feleségül vette Korponát. Három fiuk és több
lányuk született. A három fiú Csákváron és Nyitrán
nevelkedett fel, II. Zoltán, III. Zoltán és Imre királyfi társaságában.
Imre királyfi legjobb barátja Csák fia, III. Zoltán, a későbbi
Erdőelvi kiskirály. Az 1030. évi pusztaszeri Nagy-süánt
Endre királyfi nyerte meg és ez nagyon megemelte a tekintélyét
az Avaria-Pannónia-Magyar törzsszövetségben. A vezéri teendők
ellátására a hun törzsszövetség akkori területén őt
tartották legalkalmasabbnak. Endre első dolga az volt, hogy
lerakta Endre-vár alapjait és a 72 ispánságból összehordott
dombocskán felállította a “Barátság oszlopát”. A szaka
birodalomból származó szokás szerint ez előtt esküdtek fel
a baráti harcostársak. Ilyen baráti harcostársak voltak:
Bogyiszló, Imre, Győr és II. Ajtony. Mind a négyen 1031.
Szeptember 2-án haltak meg. III. Zoltán és Bagamér 1036-ban,
Abasár és Endre 1060-ban, Csaba nádor és Aba Sámuel 1044-ben,
II. Lebed és Kipcsák 1063-ban ??? vezérrel együtt halt
harcostársi hősi halált és így kerültek az Endrevári “Barátság
Oszlopára”. Amikor Csaba nádor, István király és környezete
tudtával kezébe vette a kimenekítés ügyét, érintkezésbe
lépett Szár Lászlóval, s így a velük békességben élő
kievi uralkodóház, az Elődház és a besenyő nagyfejedelemség
jóindulatával Kievig az út biztosítva volt. Bátor-Boleszló
halálával a lengyel uralkodóház is megbékélt a magyarokkal.
Bátor-Boleszló fia a pusztaszeri Nagy-süán után magyar és
besenyő vitézeivel elűzte fivérét, II. Meskót a lengyel trónról,
de csak egy kevés ideig uralkodott. A lengyel főurak egy része
összefogott ellene, legyőzték és 1032-ben sebesüléséből
származó betegségébe belehalt.
A nagy
buzgalommal végzett kimenekítési munkában sokan
megfeledkeztek a besenyők esküjéről, de a besenyők nem. Babócsa
és Berzence tudtával Imre herceget egy vaddisznóval halálra
maratták. Az emiatt kibontakozó harcban Bogyiszló, Győr és
II. Ajtony is meghalt 1031. Szeptember 2-án. Így kerültek fel
a harcostársak a “Barátság Oszlopára”. A száz besenyő
lovas közül tíz maradt a csatatéren. Erre mondták a bihari
öreg sámánok: “Aki csalárdsággal harcol, csalárdsággal
esik el.” Mivel István király szövetséget kötött a kievi
fejedelemséggel, Endre, Béla és Levente előtt szabaddá vált
az út Uzsvár-Lebedvár és Kevevára között. Ezen a nehéz
terepen a három herceg igencsak rá volt utalva Szár László támogatására.
A fiatal Ung vitéz Úzs vezér lányát vette feleségül, ezen
a réven Úzsvárat is felvették a megállóhelyek közé, az úzsváriak,
meg az uzsoki szoros úz vitézei is bekapcsolódtak a tennivalókba.
Úzsvárig Csaba nádor kísérte a fogatokat, itten éppen akcióba
Endre fejedelemfi, majd az uzsoki szorosban Szár László várta
a rakományt lengyel lovasaival és úgy kísérte Lebedvárra. A
három herceg mellett az alábbiak vállalták vitézeikkel Úzsvártól
Keveváráig a kincsek szállítását:
Taksony Pirok Apor Pirok Mihály-Vazul
926-970 928-954 910-960 928-954 954-989 |
Karos Solymoska-Pata Karos SzárLászló Ilona-Ung
948-970 958-1002 960-997 948-970 988-1036 978-1009 |
Csaba AbaSámuel Ilona Ung Ung vezér
Miltény
980-1044 985-1044 978-1009 975-1028 1010-1063 997-1048 |
Pomáz Abasár MajtényKökény
1001-1060 1010-1060 999-1045 996-1038 |
Úzsvárat Szár László fiáról nevezték el Ungvárnak. Ez az
Ung vezér Ungvártól Lebedvárig adott tárkány segítséget.
A szorosokban ugyanis sok szekér meghibásodott és megkívánta
a tárkány-munkát. Azután Miltény, Pomáz, Majtény és Kökény
vette át a szállítást besenyő lovasokkal Kevevárig. Mindez
Aba Sámuel, Csaba nádor, Szár László és Kipcsák besenyő
fejedelem támogatásával. Minden rakománnyal ment maga Endre
herceg Viharisten nevű lován. A ló nevét a magyar törzs-szövetségben
szinte mindenki ismerte. Minden évben volt kiscsikója. Ezekből
lettek a legjobb vágtató paripák. Vajk-Istvánt öreg korának
beteges éveiben a trónöröklés kérdése foglalkoztatta.
Imre,
II. Zoltán és a Csákok közül III. Zoltán állt a szívéhez
a legközelebb, de ha ezek idő előtt halnának meg, a
pusztaszeri Nagy-Süánra való tekintettel még Endre, Béla és
Levente jöhetett számításba. Anasztáz-Asrik klérusa azonban
erősen tiltakozott a herceg számításba vétele ellen. István
nem is szerepeltette őket egyházi körök előtt, inkább a
beavatott központ menekítését hagyta rájuk. Tolma-Judit fiai
közül Beszprim herceg Lengyelország trónjára számíthatott.
II. Meskó ellenében. Piroska első fia, Delján Péter a bolgár
nép felszabadításának kérdésével foglalkozott. Ezért
sokszor ott tartózkodott titokban, várva a kedvező alkalmat.
Az egyházi körök és a nyugati uralkodók Orseolo Ottó és
Ilona fiát, Pétert jelölte ki István utódjául. Pétert ki
is nevezte hadseregének parancsnokául. Péterrel együtt sok
olasz lovas jött István udvarába. A megvakított Vazul trónörökösként
egyáltalán nem jöhetett számításba. Péter az olasz lovagok
tanácsára sok helyen Péter apostolról elnevezett templomot építtetett.
Ebben közrejátszott az is, hogy őt magát is Péternek hívták.
1030 nyarán István megvédte hatalmát az országára törő II.
Konrád ellen, sőt az egykori bécsi avar kurgánnal kiegészítette
az országot. Ebben részt vett a keleti országrész is. Halála
után, 1038-ban Péter akadály nélkül foglalta el a trónt. A
pártküzdelmek azonban hamarosan elkezdődtek a magyar törzsfők
és Péter idegen származású hívei között. Az ellenzék
István régi táborából szerveződött, akiket az olaszok
kiszorítottak a hatalomból. Ezek német gőggel megvetették a
magyar előkelőséget, de az olaszokat sem szívlelték. Így
aztán a németek a magyar előkelőkhöz kezdtek húzni. Ebben része
volt annak is, hogy a németek egy része már összeházasodott
a magyar törzsfők családjával.
A
vegyes házasságban élő németek szövetkeztek a keleti magyar
tömegekkel és 1041-ben Péter királyt elűzték. Péter Német-országba
menekült. Más magyar előkelőségek Delján Péter bolgár trónkövetelő
szabadsághőssel tartottak. De ő Bulgáriában csatát vesztett.
Ez is szaporította az elégedetlenkedők táborát. Sokan úgy
gondolkoztak, hogy ha már Vazul nem lehet a király, mért ne
lehetne legalább Piroska férje, Aba Sámuel, hiszen Kurszán véréből
származik. A közrendek aztán a törzsfők beleegyezésével
Aba Sámuelt megkoronázták. Bölcs Jaroszláv a vejével, Endrével
csak hallgatott. Péter kizavarása után a főurak is
megnyugodtak. Pétert azonban pártfogásába vette III. Henrik
és mindent megtett visszahelyezése érdekében, mert Aba Sámuel
a kiűzött német és olasz urak birtokába magyarokat tett. A
magyar főurak egy része Péter mellett állott, kik elhatározták,
hogy az új királyt elteszik láb alól. Aba Sámuel hamarosan
tudomást szerzett az ellene tervezett összeesküvésről és 46
pannonföldi összeesküvőt kivégeztetett. Aba Sámuel ellen a
magyar főurak egy másik része hűbérességet ajánlott III.
Henriknek. A besenyő lövőket Bihar és Erdőelve tartományába
vezényelték, III. Henrik csapatait a gyepűkön átvezették és
Győr mellett Ménfő-nél megütköztek Aba Sámuel seregével.
Más főúri csapatok is átpártoltak a német sereghez, a
megsebesült Abát pedig menekülés közben megölték.
Mellette esett el Csaba, az ország nádora is. Piroska és Aba
fia, Abasár későn érkezett. Abasár a rimalányok élén
harcoló édesanyját súlyosan megsebesülve találta, de sikerült
Abavárra szállítania, Piroska ott súlyos sebeiből felgyógyult.
Aba Sámuelnek egyik tévedése az volt, hogy a nyugati mintára
meghonosított magántulajdont megszüntette és a magyarok ősi
vagyonközösségi rendszerét akarta visszaállítani. Ez pedig
a főurak és a főpapok érdekeit veszélyeztette. Péterrel
nagy tömegben jöttek be olasz urak. De a belső vármegyékben
ekkor már nem volt elég jófekvésű sík birtok. Ezért Péter
a külső határispánságokban adott nekik birtokot. Ezt a lovas
veteránok és magyar birtokosok nem jó szemmel nézték. Ráadásul
az olasz urak és papok itt is ugyanolyan beszolgáltatási
rendszert vezettek be, mint a gazdagon termő területeken. Ezt a
dolgozó parasztság se bírta. Népünk ősi jogainak a védelmezőjét
Aba Sámuelben látta. Halála után is általános tisztelet övezte
emlékét.
A nép
azt mesélte, hogy ködmöne, szemfedője még évek múlva is épségben
volt, sebei pedig behegedtek. Ebből annyi igaz, hogy feleségét
Abasár vitéz kigyógyította sebeiből. A hősi halált halt
Aba Sámuelt csak a nép költötte örökéletűnek. Piroska nem
hagyta el többé Abavárat. Csak az Arvisura anyagának
rendezgetésével foglalkozott. Ennek a teljes elszállítása
napján halt meg 1048-ban sebfertőzés következtében. III. Henrik
1045-ben Magyarországra jött és Péter király fejére újra
feltétette a királyi koronát. Uralma azonban nem volt tartós.
Az 1045-ben elhunyt Szolnok, erdőelvi kiskirálynak a helyére
Vata, Erdeljü Gyula fia került. Vata fellázította a besenyőket,
meg a tiszántúli, békési, bihari és erdőelvi pász-torokat.
Betörtek a Jász-sikságra és az uruki kereszténység visszaállítását
követelték. Az egyház persze ellenük volt, hiszen az uruki
egyház eltörölte a dézsmát és az egyéb egyházi terheket.
A német és olasz lovagok uralma ellen viszont összefogtak a
magyar urak is és felvették a kapcsolatot az Árpádházi
hercegekkel. A Kipcsák vezette besenyő lovasok Bölcs Jaroszláv kíséretével Ung-várig jöttek, ahol már várták őket a
magyar felkelők és a végvári vitézek. A Péter ellen kiállított
hadsereg vezetője Endre herceg lett. Nagyobb harcra nem került
sor, mert Vata serege hamarosan megfutamította Péteréket.
Endre kétféle követeléssel találta szembe magát. A magyar
urak a német-olasz uralom lerázását és a magyar tulajdon
helyreállítását követelték; Vata és a besenyők a régi közösséget
és az uruki keresztény vallás visszaállítását várták tőle.
El akarták törölni az adót és a papi tizedet, megszüntetni
a papi birtokokat és megölni az idegen származású papokat és
urakat. Halálra keresték az egyházi birtokok intézőit, a
papokat és püspököket, meg az ispánokat. Pétert elfogták
és Vazulért bosszút állva, kitolatták a szemét. Ebbe és
egyéb sebeibe nemsokára belehalt. Vata által vezetett lázadás
az országot felszabadította a külföldiek zsarnoksága alól
és I. Endre-Andrást 1046-ban trónra segítette. Endre kievi
segítséggel megszilárdította a trónját. I. Endre-András király legfontosabb
teendője volt az alapjaiban megrendített államrendet visszaállítani.
Megszilárdította
az egyház helyzetét, túlkapásait megszüntette. Felszabadította
a magyarságot a kegyetlenkedő német-olasz lovagok rémuralma
alól. Mindjárt a koronázás után, melyen a sima uruki koronát és István király
székesegyházának korona-díszét használták,
rögtön az ország védelmének megszervezéséhez fogott. Öccsét,
Béla herceget megbízta a nyitrai országrész kormányzásával
és a Csörsz-vonal nyugati részének a Pozsony-keszitől Tisza-kesziig
terjedő részének parancsnokságával. Béla saját tárkányaival
meg átmeneti időre idevezényelt lengyel és kievi csapatokkal
védte nyugaton az ország határát. III. Henrik kétszer is betört
a német lovagokkal Bécs felől, de Béla herceg csapatainak
ellenállásán támadásai összeomlottak. A német sereg és
hajóhad nem tudta áttörni Bélának Pozsonyból irányított védelmi
vonalát. Békésebb időkben pedig az ifjú herceg kiépítette
Béla-bányát és feltárta a Selmec-bányát, meg a Körmöc-vidéki
arany- és ezüstbányákat. Megindult az arany és ezüst bányászata
és a pénzverés. A német támadások elleni harcok hőse Béla
herceg volt, a nyitrai parancsnokság élén. Endre király Vasvár
felől védte a határokat, mialatt Vata az erdőelvi kiskirályság
kiképzőtáborában Tisza-keszitől Keve-kesziig újabb
lovasokat képzett ki. Vatát Levente tette meg kiképző hadvezérnek.
A pozsonyi csatában 1052-ben esett el. Utána Erdeljü Gyula másik
leszármazottja, János lett az erdőelvi kiskirályság vezetője.
Kolozs-Gyula Géza Gerecsák Taksony
Erdeljü Gyula
925-961 951-997 960-998 926-970 960-1015 |
II.
Szabolcs Vajk-István Erős Csák Tolma-Judit Buda
948-987 969-1038
987-1017 966-1026 979-1020 |
Doboka II. Zoltán III. Zoltán
Szolnok Vata
970-1025 988-1025 1007-1036 987-1045 1019-1052 |
Kisfejedelmek voltak 990-1009 1009-1025 1025-1036 1036-1045 1045-1052 |
Ezeknek a kiskirálysági vezetőknek neve később
teljes feledésbe merült:
Vata halálával I. Endre-András király a kiskirályságot,
mint méltóságot megszüntette, mert attól tartott, hogy ez
az intézmény előbb-utóbb valami újabb uruki-mani keresztény
megmozduláshoz vezet. Vata özvegye visszavonult férje békési
birtokára, s ott János fia (Endre király keresztfia) ápolta
tovább az uruki-mani, majd később a pogány kapcsolatokat.
Gyakran hangot adott az elégedetlen maniheusok követeléseinek.
Endre királynak elég gyakran mérsékletre kellett intenie
keresztfiát. Az egyházi és nyugati körök megbékítése érdekében
I. Endre először a német párthoz közeledett. Fiát, Salamont
eljegyezte III. Henrik lányával, Judit-Máriával. Ez sokat
használt a német kapcsolatoknak. Vata halála után az Erdeljü
kisfejedelemséget és a Csörsz-vonal tárkányképző területét
öccsére, a népszerű Béla hercegre bízta, nagyobb jogkörrel,
mintha Béla csak Erdeljü kisfejedelem lett volna. Az egyházi körök
egyre nagyobb anyagi követeléseket támasztottak. A szegényebb
hegyvidékek papjai is a gazdag vidékeken működő papokéhoz
hasonló jövedelmet követeltek. Az ilyesmit a szegény nép
nagyon megsínylette, Béla pedig a panaszkodó nép mellé állott.
Levente főtáltos a Szent-Illés székesegyház altemplomában végigment
az egész Arvisura-anyagon. A hibásnak vélt feljegyzésekről
egy újabb Arvisurát rótt és 1047 húsvétján az összes
Arvisura - másolatokat hazaküldte Endrevárába. Amikor a szövetség
ládája az aranykincs nagy részével megérkezett Füzesgyarmatra,
Ildikó-Ibolya aranyasszony önkéntes tűzhalálra adta magát,
mint egykor Jákó fősámán Ordoszban. Levente herceget felesége
halála búskomorrá tette és örök nőtlenséget fogadott.
Almaszüretkor Lebedvár fellegvárában meghalt. A besenyők
Kipcsák fejedelemmel fogadalmat tettek, hogy az Arvisura anyagot
Kievből tovább szállítják. Endrét a Vata-féle lázadás
segítette uralomra, de amikor Vata és így a Gyulák mind vezető
ispánságokba kerültek, mégis a német irányzathoz közeledett.
1055-ben elrendelte a személyi és vagyoni összeírást.
Az ország lakossága
ebben az időben, beleértve a határőrizeti ispánságokat is, 210 tömény volt;
100 tömény a belső ispánságokban, 110 a külsőkben, az előőrs
gyepükön csak 5-10 töményt kitevő törzsszövetségi lélek
tartózkodott. Mindennek fegyverfogható védereje csupán 2-3 töményt
tett ki. Az egyébként bármikor fegyverbe állítható besenyő
hátvédekre ebben az időben már nemigen lehetett számítani.
De az Ibos-Encs-Karatán vonalra sem, mert 50 év alatt a mainzi
érsekség elérte a célját, Avaria csaknem egész területe
mind jobban ostaricki-bajorrá és marót-morvává vált. Még
Aba Sámuel uralkodása alatt olyan egyezség jött létre, hogy
Aba Sámuel feladja a Bécsi kurgán területét egész a Lajtáig,
ha Magyarország belügyeibe nem avatkoznak bele. Az átadás
1043-ban meg-történt, de a mainzi érsekség irányítása
alatt álló német-bajor uralom a megállapodást nem tartotta
meg. Taksony még számíthatott az avar nádor segítségére is
(például Szalk nádor vezér idejében), majd Beszprim befolyására
1018 és 1031 között István király is a lengyelekére, de
Delján Péter 1040. évi felkelésében már sok magyar és
besenyő végvári vitéz elvérzett és legalább 2 töménnyel
csökkent a hadra kelt sereg összlétszáma anélkül, hogy máshonnan
való pótlásra számítani lehetett volna. Orseolo Péter
esztelen háborúi is súlyos veszteségeket okoztak. Endre király
még számíthatott a kapgán és Jula besenyőkre, de a türkök
és oroszok támadásai folytán a besenyők között is egyre több
nézeteltérés támadt. Béla herceg volt hivatva a magyar-lengyel
barátság ápolására és a besenyő menekülők befogadására.
A besenyőket le is telepítette, de az úz, ujgur és üzbég
menekültek letelepítését Endre királyra hagyta. Endrének a
németekhez való közeledése és az Aba Sámuel idejében történtekhez
hasonló esetek megismétlődése a főurak táborát megosztotta.
Béla lengyel felesége révén Lengyel országból kapott bíztatást.
Így aztán ellene volt a nem megbízható német barátságnak.
Endre viszont elkövette azt a hibát, hogy az uruki hit miatt
ellentétbe került Csákkal, Csákvár urával.
A 48 külső
ispánságban ugyanis az uruki hívők nem akartak a nyugati származású
papoknak tizedet fizetni. Ellene voltak minden terménybeszolgáltatásnak
és nem akartak robotmunkát se végezni, csak önkéntes
alamizsnaadásra voltak hajlandók. A belső ispánságokban
megszokott, jó megélhetést biztosító be-szolgáltatási rend
miatt a klérus Endrét, Béla herceg ellen fordította. De Béla
herceg annál jobban hirdette: “Valamiért valamit, semmiért
semmit!” Vagyis a papi rend legyen mindenben a nép segítségére,
életének megkönnyítésére. A külföldről jött papság
azonban nem sokat törődött a néppel, a nyelvét nem ismerte,
nem értette és csak a maga jólétét kereste. A Csák-had 12
nemzetsége Béla mellé állt és szembekerült a klérust támogató
mainzi és salzburgi érsekséggel. Megkezdődtek a csatározások,
s ezek sorsát a Csörsz-vonal tárkányai döntötték el, Béla
javára, ugyanis az élvonalbeli lovasság is egyetértett a
veterán családokkal. A harcban Endre is megsérült és sebeibe
belehalt. Fia, Salamon a sógorához, IV. Henrik császárhoz
futott és annak a segítségét kérte. Béla herceg bevonult
Fehérvárra és a temetés után királlyá választották. A
vezető törzsfők pedig elérkezettnek látták az időt arra,
hogy ki-ki megvalósítsa saját érdekeit. Akinek Béla nem
tudott eleget tenni, az Salamonhoz és a németekhez csatlakozott.
IV. Henrik elsősorban Avaria avar-magyar lakosságának színe-virágát
vetette a belső vonalakba és csak azok elvérzése után jött
a német-bajor lovagok seregével. A magyarság vérezhetett mind
a két oldalon. A német császári hatalom állandó függőségbe
akarta taszítani az országot, az ország peremén élő
szabadok és szökött szolgák pedig igyekeztek kihasználni a főurak
pártoskodását. Így a talaj megfelelő volt arra, hogy rögtön
Béla uralomra jutása után kitörjön -alig 100 emberrel- az
utolsó "pogánylázadás".
Vata
fia, János az utolsó
uruki püspök még csak az uruki keresztények
követeléseivel indult el Békés városából. De mire átkelt
a Dunán, már javarészt polgárokból állott ordítozó híveiknek
a serege. Mindannyian a Fehérvári törvénynapokra igyekeztek sérelmeikkel.
A magyarság minden faluból két-két vént küldött az Öregek
Tanácsába. Ezek nem a világi urak ellen, hanem az egyházi
kizsákmányolás miatt léptek fel. Követelték az “érdek nélküli
kereszténység” és az uruki hiten lévők gyógyító szolgálatának
visszaállítását. Mert ha a nyugati papokhoz fordultak, azok
csak azt válaszolták: “Ha a jó Isten úgy akarja, meggyógyultok,
nyugodjatok bele sorsotokba!” Az uruki-mani hiten levő papok
azonban a betegeket elvitték a határőrizetben, vagy erdőségekben
meghúzódó arbag-sámánokhoz. Pogány szokás szerint a beteg
addig nem hagyta ott az arbag-sámán házát, míg gyógyultan
nem távozhatott. A meggyógyult betegek aztán érdemük és saját
tehetségük szerint jutalmazták az arbagokat. Béla igyekezett
megmagyarázni az uruki hívőknek, hogy a nyugaton is szokásos
papi járandóságokat nem lehet megszüntetni, a harácsolás csökkentésére
már történtek intézkedések. Az uruki hívők ígéretet
kaptak arra, hogy a kolozsvári uruki-papi, meg a táltos és
arbag képzést nemcsak, hogy nem korlátozzák, hanem még
fokozni is fogják, hogy a nép létszáma emelkedjék. Ez hatott
és békésen haza-tértek. A pogányság hívei azonban ott
maradtak Fehérváron és azt követelték: “Engedd meg, Béla
király, hogy apáink ősi hitén élhessünk!” A falánk püspököket
meg kell kövezni, a papokat ki kell belezni, deákjaikat meg
kell fojtani, a tizedszedőket felakasztjuk, a hazug templomokat
leromboljuk és a harangokból újból üstöket öntünk.
Mindezt gúnyversekben énekelték. A nép meg azt kiabálta: “Miénk
legyen a hatalom és a szabadság!” A részeg pogányság ordítozásának
hallatára maga János is megrémült és Gyulára futott.
Béla
viszont nem tűrte a lázadást és szétverte az ordítozó tömeget.
A lázadók leverése Béla híveinek hatalmaskodását vonta
maga után. De a külső békét se biztosította. Béla uralkodása
alatt IV. Henrik lovagjai 12 alkalommal törtek be az országba.
A besenyők a támadásokat mindig visszaverték. A lengyel
hadsereg is mindig készen állott Béla megvédésére. Az országban
Béla hívei nagy hatalomra tettek szert, de egyúttal
megindultak az egymás elleni harcok is. Béla az ország keleti
részének védelmét Géza, László és Lambert hercegekre bízta.
Az úzok betörései ugyanis mind gyakoribbakká váltak. Ezekben
a harcokban László herceg egyre nagyobb tekintélyre tett szert.
Az úzok elleni harcok a főurak egymás elleni torzsalkodásainak
egy időre gátat vetettek, de amikor az úzok kevesebbszer törtek
be, a torzsalkodások újból fellángoltak. Az egyházi körök
a nyugati beállítottságú főurakkal együtt szerettek volna
Endre fiának, Salamonnak is részt adni a hatalomból. A Budavári
beavatott központ értékeinek kimentésében a legnagyobb
terheket a Nyék törzs vállalta. Nyékiek ugyanis mindenütt
laktak, az ország egész területén. Pirok, majd Karos utódai -különösen
a keleti országrészekben- vették ki a részüket ebből a munkából.
Rendszerint a kimenekítés kapcsán az uruki-mani papi fejedelmi
családokból házasodtak. Ilona, a rimalányok parancsnoka 1009-ben
Harangod váránál hősi halált halt. A férje ekkor a Jenő törzs
területének alsó részein Ajtony seregében védte Ajtony előőrseit.
Amikor látta, hogy milyen veszélyes a helyzet, észrevette a
csata hevességét, a gyulafehérvári nyékiek élén Nagyőszvárához
nyargalt. De Csanád vasas lovagjaival nem tudott végezni,
emberei mind egy szálig elestek. Amikor a csata végén Gyula az
egész csatateret átfésültette arbagjaival, akkor akadt rá
Ilona férjének, a sebesült Ung vitéznek a csapatára. Rimalányaival
ápolás alá vette a sebesülteket és Ung vitéz hamarosan
talpra is állott. A besenyő Gyula vitéz a harcban szerzett
Gyula várát kapta István királytól érdemeiért. Itt Erdeljü
Gyula lányát, Gyomát vette feleségül. A sebesült és-mint
kitudódott-özvegy Ung nyéki vezért Gyula, Gyulafehérvárra
szállíttatta gyógykezelés végett. Erdeljü Gyula legnagyobb
unokája, Battonya rimalány ápolta nagy odaadással, majd feleségül
is ment Ung vitézhez. Vállalta annak a nyolc gyermeknek a
felnevelését is, akik Ung előző házasságából származtak.
Battonya maga is özvegy volt: férje a harangodi csatában
esett el. Így aztán Uzs-Kéri vitéz Pernye nevű gyermekét is
együtt nevelték Ung vezér gyermekeivel. Kéri vezér birtokát,
Úzs-várát választották lakóhelyül, jórészt azért is,
mert Endre, Béla és Levente szerint a Budavári beavatott központ
kimentésének biztosítása végett a szorosok előtt egy megerősített
erődre is szükség van.
A
Kériek Úzs várát Ung vitéz 200 lovas befogadására építette
ki. Ezzel az erőd a Nyék törzs egyik nagyon megbízható, igen
erős várává vált. Mire 1022 körül a szállítmányokat
elindították, a régi Úzsvár kibővült, a terveknek megfelelően.
Az új várat Nyék vitézei Ungvárnak kezdték nevezni. Mivel a
szállítmány kísérői között a nyékiek többségben
voltak, az Ungvár név vált használatossá. Bölcs Jarosz-láv
vitézei azonban régiesen Uzsgorodnak nevezték. Eszerint a mai
Ungvár lakói a legrégibb ismert időkben úzok voltak. Pirok
is, Karos vezér is Nyék törzsbelinek vallotta magát, így
maga I. Ajtony, meg Karos és az ő fia, II. Ajtony, úgyszintén
Karos többi unokái: Miltény, Kökény és Majtény is mind nyékiek
voltak. Ung vitéz 1029 disznótorán meghalt, de vára azért a
nyéki, úz és kéri törzs népének munkájával mégis
hamarosan felépült. A vár ura a Taksony fejedelem Mihály fia,
Szár Lászlónak legkisebbik fia, Ung vezér lett. Ung vezér
volt az, aki 1028 Aranyasszony napjának hajnalán az Endre királytól
kapott X. Viharisten nevű lován a csapatok élén belovagolt a
nyékiek Kevevári karámjába, majd l063 Arany-asszony napjának
estéjén X. Viharisten legszebb leszármazottján vonult be Füzesgyarmatra
és a nyéki törzsbeliek az arany Arvisúra-lemezekkel
telerakott “Szövetség ládáját” átadták Gyarmat
fejedelemnek. A továbbszállítást ő végezte. Az átadó ünnepségen
a következők vettek részt (ld.-xxx. oldalon). Valamennyien a híres
Viharisten nevű lónak az ungvári lovagló karámban nevelt
ivadékán értek be Füzesgyarmatra. Az Élet kegyhelyének
kimenekítését tehát megérte, amint láthatjuk, Szár László
fia: Ung vezér és Battonya lánya, Szobránc rimalány. Társaik:
Miltény fia Zombor, Zerind fia II. Lebed, Boja fia, a bihari
Kipcsák és Kökény fia Pereg vitéz pedig tagjai voltak annak
a küldöttségnek, amelyik Harka lovas-fejedelem leszármazottjának,
Buda fia Kipcsák vezérnek, a besenyők jászvásári fejedelmének
vezetésével ünnepélyesen átadta a “Szövetség ládáját”
Gyarmat fejedelemnek. Az Árpádházból III. Zoltán fia,
Gerencsák volt az Endre, illetve Béla király megbízottja.
Gerencsák egyben a 12 nemzetséges Csák-hadat is képviselte az
átadási ünnepélyen. Gyarmat fejedelem közölte, hogy az Uralban a manysik azon a helyen, ahol
az Öreg Östen a forgó földet megkötötte, elkészítették
az új Élet templomát, hogy az Arvisurákat ott titkon őrizhessék
az Uralbérc Öregének alsó világában.
Az átadási medvetor ötödik napján a küldöttek ugyanúgy búcsút
vettek múltjuk kincseitől, mint annak idejében a Hires-kapuban
és Ordoszban az akkoriak.
Erről rovásírásos okmányt készítettek a Gyarmat
törzsbeli Öregek Tanácsa előtt. Gyarmat és Kipcsák
fejedelmek, Gerencsák, II. Lebed és Ung vezér látta el kézjegyével
és billogával.
I. Zoltán |
892-955 |
Pirok I. |
928-954 |
Szabolcs |
882-928-935 |
Kolozs-Gyula |
925-961 |
Pirok |
928-954 |
Harka |
905-974 |
Taksony |
926-970 |
Karos |
948-970 |
Zombor II. |
930-966 |
II.Szabolcs |
948-987 |
Karos |
948-970 |
Kolozs-Gyula |
925-961 |
Mihály-Vazul |
954-989 |
Ilona-Ung K. |
978-1009 |
Gyula |
951-986 |
Zsombor |
977-1032 |
Ilona-Ung |
978-1009 |
Erdeljü Gyula |
960-1009-1015 |
Szár László |
988-1036 |
Miltény |
997-1048 |
Boja |
980-1028 |
Zerind |
995-1049 |
Kökény |
996-1038 |
Buda |
979-1020 |
Ung-Szobránc |
1010-1063 |
Zombor |
1025-1069 |
Kipcsák II. |
1012-1063 |
Lebed |
1015-1063 |
Pereg |
1030-1068 |
Kipcsák fejedelem |
1001-1063 |


|