23.
PENTELE-ARVISURA 300.
Arvisura Pamír fősámán rovása
A
medvetor havának (január) 15. napján született fiúgyermeknek
Uruk város névadó naptára szerint a Pentele lett a neve. Ezt
a szokást Pannon vezér is követte. Pannon vezér a hun törzsszövetség
ifjúsági kalandozó lovasaival Kr.e. 800-ban telepedett meg a
Dunántúlon. A felesége Gyömöre volt. Négy gyermekük született.
3 fiuk: Csanak, Radóc, Vejke és 1 leányuk, Almágy. Almágy
20 éves korában ment férjhez egy Zalatna nevű szabír aranyműveshez.
24 fiuk volt. A legkisebbik Kr.e. 743-ban, medvetor Pentele napján
látta meg a napvilágot. Pentele aztán a kabarföldi Vasváron
fegyverkovács mesterséget tanult Pörböly nevű bátyjával
együtt. Pörböly a pannonföldi Vas-váron telepedett meg,
Pentelének pedig azt a feladatot szánták, hogy a két vasbegyűjtő
hely között építsen lóállást és nyisson kovácsoló műhelyt,
lehetőleg Dunna aranyasszony folyója mellett, hogy a Pannonföldet
onnan lássák el vasanyaggal. Ezért 18. születése napján, Kr.e.
725-ben 10 fuvaros és kovácslegénnyel megalapították
vaselosztó helyüket, a mai Pentelét. Ez az átkelőhely fontos
szerepet játszott az elmúlt 2700 év alatt. Amikor Atilla
hunjainak előfutárai, élükön Rugával megérkeztek, Pentele
fuvarosai szállították át a Dunán a harcosokat. Előbb a délibb
részeket foglalták el a rómaiaktól, de mire Atilláék megérkeztek,
az övék volt az Észak-dunántúli rész is. Az avar birodalom
megalakulásakor egy Uruk városából érkező csoport házasodott
be Pentelére. Kiváló földművelők voltak és cserepeseik is
jó edényeket készítettek. Nem sámánizmust hoztak: az uruki
kereszténységhez tartoztak. Őseik régi hitét Mani a szeretet
vallására reformálta. Amikor a frankok hittérítés örvével
a Dunántúlt elfoglalták és kirabolták, a pentelei lakosok
minden értéküket átmenekítették a Dunán. Minden veszély
elől Ordasba menekültek, de onnan is átjártak földjeiket
megművelni. Olyankor csak az öregeket hagyták otthon.
Amikor a
magyar törzsszövetség megérkezett, Ugrin, az uruki keresztények
püspöke egy kis kolostort építtetett és annak viselte gondját
mindaddig, amíg a fia, a medvetor 15. napján született Pentele
fel nem nőtt. Pentelét húsz éves korában az uruki keresztények
öspörösévé avatták. Ugrin püspök most már Kurtánvár
beavatott központjában tartózkodott, Pentele öspörös pedig
közben 10 faluval megszervezte itt az uruki egyházat. A 992-es
Nagyszalában úgy döntöttek, hogy az uruki keresztény hit
megtartása mellett felveszik a római katolikus hitet is, az ifjú
fejedelem keleti országrésze azonban megmarad az urukiak hitén.
De ez nem ment simán, mert Hunt, Pázmán és Vecelin hittérítői
birtok szerzés céljával folyton keresték, és meg is találták
az alkalmat az összetűzésre. Az augsburgi vereség után 50000
besenyő lovassal még lehetett volna ellensúlyozni a hódítók
nyomását, de Géza nem akart újabb kisegítő sereget behozni
az országba, hanem az avarok esetéből okulva felvették
valamelyik keresztény hitet. Az uruki hitet nem tekintették
semminek se, hiszen Mani megtiltotta az egyházi tized szedését,
és az egyház csak önkéntes adományokból tartotta fenn magát.
Géza tudta, hogy ezek az adományok sokszor többre rúgnak,
mint a kényszertized, dehát azok csak a szegénységet sújtották.
Zoltán fejedelem és Taksony kisfejedelem 955-ben a Kurtánvári
beavatott központhoz fordult segítségért. Ezen a tanácskozáson
is úgy döntöttek, hogy végső esetben besenyő segítséget kérnek.
A tanácskozásra a beavatottak meghívták a besenyő
fejedelmeket is. Az ő részvételükkel határozták el, hogy
Budavár-Avarbástya-Kurtánvár központját fokozatosan az
Uralba fogják átmenekíteni, mert a türelmetlen érdek-kereszténység
itt előbb-utóbb mindent feléget. E feladat előkészítésére
Taksony második fiának akkor még kiskorú gyermekét, Szár Lászlót
szemelték ki.
Szár
László Premiszlava orosz hercegnőt vette feleségűl, hogy az
utat rokoni kapcsolatok biztosítsák. Mihály felesége, a kievi
Adelhaida nagyobb fiát, Vászolyt bizánci hitre kereszteltette
Vazulnak. Unokái közül Endre Anasztáziát, a kievi fejedelem
leányát vette feleségül, Béla Rixa lengyel hercegnőt,
Levente pedig Ladomér hercegnőjét. Levente felesége Lebed
lovasfejedelemnek volt a leszármazottja. Férjhezmenetele előtt
Kurtánvárban beavatott lett Ibolya néven. Több nyelven beszélt.
Géza fejedelem Piroska nevű leánya Aba Sámuelnek, a kabarok
vezérének lett a felesége; Judit Boleslav lengyel feje-delemhez
ment, hogy az Élet templomának kincseit megmentsék az aranyra
éhes római kereszténység elől. Géza legkisebb leánya,
Ilona, aki Ottó Orseoló velencei dogéhoz ment nőül, már
1022-ben értesítette Kurtánvárát, hogy a római pápa
javaslatára a kincsek megszerzése végett nagy haddal készülnek
Magyarország ellen. A beavatottak erre a kincseket azonnal útbaindították
Aba Sámuel vezetésével és 100000 főnyi besenyő lovasságot
mozgósítottak. 1030-ban megverték az egyesült német sereget
és a Lajtán túlról területeket is kaptak, bár tovább
akartak menni az avar határig. Amikor a nyugati kereszténység
meghirdette a szent háborút az Avar birodalom uruki kereszténysége,
Tudun ellen, Németország határa az Encsnél (Ens) volt. A nagy
ellenállás miatt Nagy Károly már abba is belement, hogy az új
határ az Ibos (Ibsa) folyónál legyen. De a vége az lett, hogy
a kincsvágyó római keresztény világ csalárd módon
kirabolta az uruki kereszténység egy részét, az ellenálló főurakat
és főpapokat pedig rabszíjra fűzve elhurcolták. Ezek Mani-zsoltárokat
énekelve haltak meg. A józanabb réteg ekkor Károlytól azt követelte,
hogy az avarokkal szövetséges bajor királyt, egyéb-ként
rokonát, engedje ki a börtönéből és az már így szabadon,
önként mondjon le a trónjáról, az uruki kincseket pedig csak
egyházi célokra használják. Így épült többek között az
Ácheni dóm is a rablott kincsekből.
De
amikor Zoltán fejedelem ezekért a kincsekért kalandozó hadjáratot
indított, azt rablásnak mondták. Bizánci forrásból most
megtudták, hogy 100000 főnyi besenyő sereg áll készenlétben.
Ezért aztán a békeszerződésben átengedték a Lajtán túli
területeket. Az üldöző besenyőket Gizelláék rokonsága
csak úgy tudta megállítani, hogy a pápaság részéről megígérték,
hogy a jövőben minden 25 pápa között lesz legalább egy
magyar. De ezt egyszer sem sikerült elérni. A kievi Szent Illés
székesegyház magyar kolóniáján tartott tárgyalások eredménye
képpen az uruki kereszténység kispapjai lemásolták az Arvisúra-hagyományokat.
Endre ezekből 3 példányt az általa alapított
szerzetesrendekben helyeztetett el: a pásztói, a pentelei és a
zebegényi kolostor alsóvilágában (a pincékben) elrejtve. Ha
ott nincsenek meg, az Avarbástya alsóvilágában kell őket
keresni, mert Mátyás király korában Ogurdás beavatott egy példányt
ott olvasott belőlük. A másik példányt befalazták. Ogur-dás
1490-ben olvasta a keszthelyi Arvisúra-gyűjteményt is. Endre
király rendeletére ebben a három szerzetesrendben csak
magyarul írtak: latin betűkkel és rovásos írásjelekkel.
Viszont Nagy Lajos és Zsigmond nem tűrte a magyar írást és
mindent latinra fordítottak. Pamír fősámán Pentele öspörös
unokája volt. Pamír a garaúzok földjén (Grúziában) halt
meg. Mátyás király korában Ogurdás rótta rovásos krónikájához
a mellékleteket. (Mátyás tisztában volt az avar birodalom
dolgaival.) Pamír fiatal felesége visszavágyott szülőföldjére
és a legközelebbi kalandozó csoporttal férje Arvi-súráját
visszahozta Magyarországra, Oszlányka aranyasszony kolostorába,
Keszthelyre. Amikor Bős Kalágé (Klagenfurt) főutcáján hősi
halált halt, a felesége, Keszt aranyasszony Bős várában (a
mai fenékpusztai földvárban) lakott. Leányuk, Szalajka
Pribina morva főúrhoz ment feleségül és római keresztény
hitre tért. Férjét az úzok törzse elüldözte Nyitráról,
mert a palócságot római hitre akarta téríteni.
Valami
csetepatéban megsántulva érkezett meg Szalajka birtokára,
Zalavárra. Ez a kis földvár már jól rászolgált az újjáépítésre,
ezért Pribina Nagy Károlyhoz ment és támogatást remélve hűbéresnek
ajánlkozott. Károly örömmel fogadta Pribinát és építő
szakembereket bocsátott rendelkezésére. Ezekkel Zalavárat újjáépítette.
Keszt aranyasszony azonban nem volt hajlandó Zala-várra költözni,
továbbra is Bős várában maradt, ahol az uruki egyháznak volt
egy bazilikája. (A római egyház-nak is volt egy másik.) Keszt
aranyasszony nem vett részt Zalavár és a Szent Adorján
templom felszentelésében sem, sőt még Bős várát is
elhagyta, amikor bajor és szláv főurak nagy ünnepet ültek
Zalaváron. Bevonult az uruki női kolostorba, melyet akkor
kezdtek Keszthelyének nevezni. Bős várában csak a 810-ben özveggyé
lett leánya, Diás-Mária maradt, az öreg Kocel felesége. (Kocel
808-ban halt meg.) Pribina világéletében erőszakos ember
volt, olyannyira, hogy a nyitrai úzok ide is utána jöttek,
hogy végezzenek vele, de Szalajka riasztotta Zalavár őrségét,
visszaverte az úzokat, de csapata élén, az úzok üldözése közben
Bős váránál elesett. Utolsó kívánsága az volt, hogy a férje
vegye el özvegy húgát, Diás-Máriát. Kívánságát Pribina
teljesítette. De később újra megjelentek az úzok és
agyonverték a sánta Pribinát. Utána az építésszé kiképzett
ifjabb Kocel lett Zalavár ura, Pribina fiainak tiltakozása
ellenére gyakran felkereste nagyanyjának, Kesztnek női
kolostorát. Gyenes-Béla örökösét, Egregyet vette feleségül.
Keszt aranyasszony, női kolostorának lakóival minden szombaton
elment Bős várába és a bazilikában az uruki Mani-Bibliából
olvastatott fel.
Mindenkit
bőségesen ellátott Úrvacsorával, utána pedig minden Mani-hívőnek
megmosta a lábát. Másnap elfogyasztották az Úrvacsoramaradékot
és mindenkinek adott egy-egy szem igazgyöngyöt. Gyöngyszemeit
báránybél-húrra fűzték és az avar nők ezzel a “Kesztlánccal”
jelentek meg Mani Úrtiszteletén. Keszt aranyasszony sohasem
bocsátotta meg leányainak, hogy idegen ajkú zsoldosokhoz
mentek nőül. Ezért minden kincsét az avar nők közt osztotta
szét. A végén birtokainak jövedelmét Keszt helyének női
kolostorára hagyta. A magyar törzsszövetség honfoglalása után
Keszthely női kolostorát az Árpád-ház meghagyta az avar előkelőség
birtokában. Ide adott Endre király letelepedési engedélyt
Oszlányka aranyasszonynak; Anasztázia királynét, a “kievi
hercegnőt” ugyanis Keszthely női kolostora nem érdekelte,
csak egyszer kereste fel, inkább Veszprém várában tartózkodott.
Férje, I. Endre (András) a három magyar nyelvű szerzetesrend
vezetésére a mai Szentendrén építtetett uruki-Mani
kolostort, hogy így biztosítsa Pásztó, Zebegény és Pentele,
illetve a keszthelyi női kolostor részére az uruki keresztény
vallás zavartalan, békés gyakorlását. Oszlányka
aranyasszonyt a keszthelyi várkapitány, Pető Gáspár vette
feleségül. Ebből a házasságból 8 fiú született. Pentele
kolostorában lemásolták az Edemen-féle 289. Arvisurát és
Keszthely kolostorának szentélyében helyezték el. (Amikor
Zsigmond latin írást és csak latin beszédet engedett, a
szentendrei Arvisuragyűjteményt az avarbástyai “alvilág”-rendszerben
befalazták.) Pető Gáspár utódainak őskeresztény családjában
még Mátyás és Ogurdás korában is szokásban volt, hogy legénnyé
avatásukkor megesküdtek: “Zalavár-Bősvár-Keszthely
birodalmát soha el nem hagyjuk!”
ÁRPÁD UTÓDAINAK ÖRÖKSÉGE
300. Arvisura Levente-Báj-Gerecsák-
Boglárka titkos rovásából
A
kievi Szent-Illés székesegyház alsó világában Levente főtáltos,
a Szakszinban székelő Báj fősámán, Gerencsák uruki püspök
és az ügyes kezű Boglárka aranyasszony már mind végigolvasták
az addig készült Arvisurákat és titkos célokra lemásolták
belőlük mindazt, amiről Árpád utódainak a jövőben tudniuk
kell. Az emlékezés így szól: A Kaltes asszony szekerén érkezett
Égi lakók leszármazottainak a Földön véghez vitt dolgairól,
Gilgames élete is világos képet ad. Gilgames istenember volt,
de közös harcok során jóbarátokká lettek Endiku
vademberrel, megölték Humbabát, Samas napisten segítségével.
Harcosaikkal együtt pedig kivágták a cédruserdőt. Utána
diadalmasan megérkeztek Uruk városába. Ott Istár, a szerelem
istennője szemet vetett Gilgamesre. Meg akarta hódítani magának,
de az uruki király ezért gúnyt űzött Istárból. Istár
Anuhoz, az Égi Atyához fordult segítségért: az Égi Bikát kérte
a város lakóinak megsemmisítésére. Anu engedett könyörgésének
és a Bika feldúlta a várost. De Gilgames és Endiku harcra
kelt a szörnyeteggel és leterítették. Gilgames tudta, hogy az
Égi Bika idejének Világhónapja Kr.e. 4518-tól 2358-ig tered
és ha Égi származású földlakóval kerül szembe, erejét
kimélni kell, mert az égbolton még kötelességei vannak. Uruk
városa lelkesen ünnepelte a győzteseket, de az istenek Humbaba
és az Égi Bika legyőzéséért halálra ítélték Endikut.
Endiku meghalt. Gilgames megsiratta, de közben, mint emberben
megjelent őbenne is a halálfélelem. Ezért világjáró útra
indult megkeresni a halhatatlanságot. Végül Suruppak királyához,
Um-napistenhez igyekezett. Átkelt a halál tengerén és kimerülve,
már csak állatbőrökbe öltözve, mocskosan ért a folyamok
torkolatához, ahol Um-napisti lakott.
A
Halhatatlan elmondta Gilgamesnek az özönvíz történetét:
hogyan épített annak idején Éa isten tanácsára egy hatalmas
hajót, amelyen sikerült az övéit megmenteni. Gilgames könyörgésére
elárulta neki, merre van az a hely a tenger mélyén, ahol az örök
ifjúság füve megtalálható. Gilgames alámerült, megtalálta
és felhozta a füvet és elindult vele hazafelé. De az Égiek másképpen
határoztak. Fürdés közben egy kígyó ellopta tőle az Élet
füvét. Gilgames reményét vesztve tért vissza Uruk városának
falaihoz és szomorúan énekelt ott valaki. Gilgames hallotta a
hangot: Miért indulsz ily hosszú útra? Miért igyekszel nagy fáradsággal
"Az áthatolhatatlan vizekhez" Hadd tudjam meg mit
akarsz! Válaszolva rá, ezt mondta: Azt szeretném, ha utasaim
mindig megtalálnák a békességhez vezető utat, Égi segítséggel
lássanak bele a jövőbe. Az Árpádok Gilgamesi vérből örököltek
egy részt, beleláttak a jövőbe, ezért tudták, hogy az avar
kincsek elrablása után a mainzi érsekség terveiben most a
magyar királyság ősi kincsei következnének újabb építkezéseik
és templomi kegyszereik szaporítása céljára. Gilgamesi tanács
szerint tehát az Arvisura-kincseket Keletre menekítették.
Levente és Báj írnokserege ezért is másolta lankadatlan
szorgalommal a Szent Illés székesegyház alsó világában az
Arvisurákat, hogy azokból lehetőleg jó előre meg lehessen
tudni, mi lesz javára az Árpádok új államának. Úgy látszott,
hogy a kereszténység látszólagos felvételével szerez a
magyar nép a nyugatiakéval egyforma tekintélyt. Az Arvisura
kincseknek az országból való kivitele a Budavári beavatott központ
rendelkezésére és a király tudtával történt. A magyar királyság
területén maga Csaba nádor kísérte a szállítmányokat a Kárpátok
szorosáig. Innen Szár László, Vladimir veje vállalta a kíséretet,
az Árpádházi hercegekkel: Endrével, Bélával, Leventével.
Segítségükre voltak a görög keresztények, az uruki-mani hívők,
majd a sámánhitű besenyők is. A gerové besenyők útközben
a kincseket el akarták rabolni, de a rénszarvasszánon idejében
érkező manysik a kun és fekete-úz harcosok segítségével a
gerovéket megsemmisítették.
Ebben a
csatában Kipcsák besenyő nagyfejedelem is elesett. Budavár
beavatott központjában Gilgames tanítása alapján tudták,
hogy a Föld gömb alakú és hogy igaza van annak az úz regének
is, amely szerint Ruda-Tórem vasforraló üstjéből Sis-Tórem
tűzgolyókat szórt szerte a világon és Földünk is így
keletkezett. Belegabalyodott a felhők vizébe és attól lehűlt.
Ezen a sárgolyón aztán Joli-Tórem Kaltes asszonnyal életet
teremtett. Ezzel szemben Róma azt tanította, hogy Földünk
olyan, mint egy korong, a szélén a tenger vize lezuhan és felhő
keletkezik belőle. Innen van eső. Budavár beavatott központjában
a tudósok az ilyesmiért a nyugati hittérítőket csak kinevették.
Ataiszról terjedt szét minden tudomány. Az Égiek Kaltes
asszony földjéről hozták magukkal és a Föld lakói lassanként
tőlük tanulták meg az állatok megszelídítését, a föld
megművelését és az általuk alapított templomi gazdaságok
útján jólétet teremtettek a Földön. Építményeikből is
tanultak tőlük, mert ők tökéleteset alkottak. Az uruki
keresztények időszámítása szerint Kr.e. 5702-ben a pateszik
-azaz papkirályok-uralma megszűnt és 5038-ig lugalokkal, vagy
fejedelmekkel együtt uralkodtak. A jégkorszakot követő lassú
özönvíz idejét Kr.e. 5758 és 5038 közötti időre tették.
A víz rohamos emelkedése miatt mindenki menekülni igyekezett a
süllyedő Ataiszról és így került sor fokozatos kiürítésére
és gyarmatok szerzésére és kiépítésére. Ataisz végül
hatalmas földrengésekkel teljesen elsüllyedt és utána
mindent elborított a tenger. Buda kőfaragó fejedelem 5038-ban
felépítette Úr városának hegyen épült templomát. A
beavatottak tisztában voltak a jégkorszak fokozatos megszűnésével
és tudták, hogy a tengerszint ismét emelkedni fog. A káldok,
szavárdok és szabírok előreküldésével megalapították Amu-óm,
Anina-óm, Indijó-óm, Agaba-óm stb. nevű gyarmataikat. A
barszil beavatottak tudták, hogy hét Égi Bölcs lépett ki a
tengerből, hogy tudásukat átadják a földi halandóknak. Előre
figyelmeztették a népet, hogy újabb folyóközi özönvizek is
jönnek, igyekezzenek hát bárkákat építeni.
4950-ben elkezdődött a
menekülés Úr város tartományából északra és akik nem
hittek a figyelmeztetésnek, az özönvízben elpusztultak.
Ataiszban Uruk népével együtt éltek a hun törzsek népes szövetségei
és a saka-szkíták, az agabák, az indijók és a kanarok. Közülük
Uruk népe és a 24 hun törzs szövetsége Úr város környékére
menekült. Az emberáldozatos temetkezési mód miatt a hunok
hamarosan elhagyták ezt a környéket és beavatottjaik tanácsára
a szavárdok hegyei felé menekültek a várható vérontások elől.
Sok lovukat magukkal vitték, de szamaraikat ott hagyták. Uruk népe
ugyanis szamarakkal művelte a földjét, s a hunok szamaraiért
szívesen adtak más egyebet. A hunok távozásának másik oka
az volt, hogy lovaiknak legelő kellett, ezen a vidéken pedig már
kevés legelő volt. A szamarak gyengébb takarmánnyal is beérték.
A hunok Magya nevű vezére, a fiaival, név szerint: Kurddal,
Hunorral és Magyorral a legelőkben gazdagabb északi folyóvidékek
felé vezette a népet. Indulás előtt azonban megállapodtak a
hunok beavatottjai Nippur pateszijével, hogy Uruk népének vallási
központját rokonlátogatás formájában minden emberöltőben,
azaz 20-25 évenként felkeresik és az írnokképzést a sámánok
oktatása útján ők is bevezetik. Vezetőik minden 100 évben
eljönnek az írópapok városába, hogy beavatottjaik útján
szakadatlan szellemi kapcsolatot tudjanak tartani az Égiekkel.
Lassú vándorlásuk alatt a vagyonosabb hunok egy része a jó
legelők közelében le-lemaradozott. Végül Hunor a Hun tó
partján megalapította Hunor városát, a kevesebb lóval
rendelkező hunok pedig a Sárga folyó, azaz a Hangun folyó
nagy kanyarában verték le a sátorfájukat és megalapították
Ordosz városát. Itt felépítették Buda kőfaragó fejedelemtől
származó tanítás szerint Ordosz várát, a beavatottak céljait
szolgáló sámánközpont kőépítményeit. Minden 20. évben,
amikor az 5 éves sámánképzésen és a 4 éves tárkányképzésen
résztvevő fiatalok egyszerre értek tanulmányaik végére,
megrendezték az ifjúság vetélkedőjét, a pusztaszeri Nagy-süánt.
Itt döntöttek az esedékes rokonlátogatás iránya felől és
úgy indultak el a Nagy-süán győztesének vezetésével. A
rokonlátogatók aztán elmondták, amit láttak, mit hallottak.
Gilgames nem más,
mint Gisgali
aranyasszonynak Uruk városában 3578-ban, Anu istentől származott
fia, Éa unokája. Gilgames kétharmad részben
isteni, egyharmad részt emberi származású volt. Egész életében
mindenben hős volt, mindenki szerette. Az égiek Istárnak, a
szerelem istennőjének tanácsára úgy rendelték, hogy sok
gyermeket adjon a világnak a műveltség és a haladás érdekében.
Gilgamesnek Urukban, Suruppakban és Umma városában, az úzok földjén
is sok utóda született. Ezek mind beavatottak lettek. Nippur városában
felállították a beavatottak központját. Öt erős, fiatal
beavatott közül minden emberöltőben közülük választották
a beavatottak Lugalját, vagy fejedelmét, aki a világ öszszes
beavatottját szellemi vonalon összefogta. Gondolat-rezgések
továbbításával állandó összeköttetésben álltak egymással,
de 20 évenként a Beavatott központban találkoztak is a vezető
Gilgames utódok. A Gilgamestől származóknak mondott fejedelmi
beavatottak a következők voltak:
Jukagir Tirisztul Tutu Bária Mene
3540-------3520---3500--3480--3460 |
Büküt Holi Szagáj Satjala Kujuga
3440--3420--3400---3380----3360 |
Inlila Arad Gisgal Nebó Gudiás
3340--3320--3300--3280---3260 |
Mábár Samas Agadir Tónusz
3240----3220-----3200----3180 |
A
szellemi élet vezetői először csak Szumér területen
uralkodtak, ahol egybefogták és őrizték a titkos tanokat, később
azonban hatalmukat a más földrészeken élő beavatottak segítségével
kiterjesztették az akkor lakott egész földre, mint ahogy az
ataiszi korban is egy gócból áradt ki az építkezésre, a
gazdálkodásra és az iparra vonatkozó minden ismeret. Húszévenként
választott ötös csoportok már három központban is működtek
(3180 után), de összekötő nyelvük a régi maradt. A vezető
hatalom a három város egyikéből irányított. A beavatottak
fejedelme mindig ott tartózkodott a legvédettebb helyen. Ilyen
fejedelmek voltak:
Ména Tásmit Aralis Gudián Orda
3160 ---3140 ----3120-- 3100-- 3080 |
Tetti Jutacs Szarduri Hórita Kudurát
3060---3040----3020----3000----2980 |
Tarturi Abas Baksa Baldur Batta
2960-----2940--2920---2900---2880 |
Torontál Kojon
2860-------2840 |
Amikor Szarduri balesetet szenvedett, Hórita vette át a
Beavatott központ vezetését és ezzel ő lett az a fejedelem,
akit elődeihez hasonlóan minden elképzelhető támadás, vagy
ártalom ellen meg kellett védeni. A fejedelmi székhelyen a “belső
mag” lassanként 30 főre emelkedett. Ezt a törzset megfelelő
beavatottakból mindig kiegészítették, hogy a 30 fő meglegyen.
A “külső mag” a beavatott ifjúság köréből került ki.
Arra is nagyon ügyeltek, hogy a beavatottak közös nyelve
fennmaradjon, hogy a beavatottak az egész földön megértsék
egymást. Ezen a nyelven tárgyaltak minden huszadik évben a
Beavatott központban, ahol Gilgames utódai közül megválasztották
a beavatott új fejedelmet. Az addigi nagyfejedelem az Öregek
Tanácsába került. A közös titkos nyelvet átvették az
egyiptomi, abesszin és a hettita uralkodóházak is. Ha
valamelyik beavatott meghalt, az ő ötös csoportjának
legmegfelelőbb tagja került a helyére. Az ötös csoportoknak
mindig meg volt a teljes létszámuk. Nippur után Karnakban,
Ninivében, majd Hettevarett (Hétvár) után szkíták körében
Ordoszban székelt a Beavatott központ. Ordoszban a 24 hun törzs
szövetsége vezető
lugalként tartotta számon a következőket:
Kr. e.
Imola Bihar Dernő Hana Kafrád
----------2820-2800--2780---2760 --2740 |
Arkádi Balinka Pannon Kargasz Zőbele
2720-----2700------2680----2660----2640 |
Győri Abakun Pongó Karoldi Turkudál
2620-----2600---2580----2560-----2540 |
Mura Vasuki Onga Arnót Kolami
2520----2500---2480--2460---2440 |
Kéked Hatus Kézdike Halisa-Abalán Kudur
2420-----2400----2380--------2360--------2340 |
Kucsum Szavárd Kudális Csitár Tavár
2320---------2300----2280---2260---2240 |
Debasin Dusa Boga Pelse Kara
2220-----2200--2180--2160--2140 |
Szahal Maja Ola Taz Kargami
2120---2100--2080-2060-2040 |
Idasi Ugoljás Gijári Sabália-Káma Kazarián
2020----2000---1980-------1960---------1940 |
Magadár Koprés Uszirten Lubi Ugra
1920----------1900-----1880--1860-1840 |
Panku Anitás Ninurás Karakó Kaspiros
1820----1800----1780-----1760------1740 |
Gandás Uvacsán Riga Tuliás Béla
1720--------1700---1680-1660 -1640 |
Mursila Kadirli Buja Rimolán Makeri
1620------1600---1580---1560-----1540 |
Luvij Alacár Sanszi Lótanu Kéta
1520---1500---1480----1460--1440 |
Uzzu-Harapi-Ilmér-Opozur-Udokán
1420--1400----1380---1360----1340 |
Asarpaja Tomajka Burján Tudhál Ankari
1320---------1300------1280---1260---1240 |
Zalpa Kunasir Káldika Kisdaba Uraltu
1220----1200-----1180-----1160-----1140 |
Boncida Emőd Ninurta Turuspát Tevel
1120------1100----1080------1060----1040 |
Telgárti Uriás Hiron Honoród Tabar
1020------1000---980------960----940 |
Vilud Igar Halpan Abasár Tilanna
920---900----880------860-------840 |
Karatal Gyömöre Dana Iszperi Zadirhán
820----------800------780-----760-----740 |
Ména Dava Taharka Suridila Samal
720-----700------680------660------640 |
Istáros Askél
620--------600 |
A
Saka-szkíta törzsszövetség Kr.e. 620 táján vitte az Élet
kegyhelyét Karnak -Hettevarett- Hiröskapu- Derbenten át
Ordoszba. Ez alkalommal a saka-szkíta hadsereg parancsnokai
voltak: Kevel, Farkas, Kerepec, Ludvijja, Kasal és Kelári töményvezér.
Az átadó Paszametik fáraó volt, az Öregek Tanácsa részéről
pedig a beavatottak fejedelme: Samal. Az átvevő tisztében a
Saka-szkíta birodalom részéről Istáros beavatott
nagyfejedelem és Askéli fjúsági beavatott fejedelem járt el.
Az Élet kegyhelyének Hétvárról Ordoszba való szállítása
640-től majdnem 600-ig tartott. Az elvitelhez a 100 kitaj és
kinajok közül 300 család beavatottjai is hozzájárultak. A
beavatottak között nincs jelentősége sem a nemi, sem a faji
hovatartozandóságnak kérdése. Agyuknak, vagyis Élet-fájuknak
egy kis részecskéje révén mindnyájan Gilgames utódainak számítanak,
Kr.e. 3598-tól kezdődően. Nem Nippur, vagy Karnak, vagy más
beavatott központ jelölte ki őket, hanem szellemi erejük
alapján, az összes beavatottak jelenlétében választották ki
maguk közül azt az öt személyt 20 évi időtartamra, akik
tagjai lettek az Élet templomának. Az Élet kegyhelyén ma is
megtalálhatók a feljegyzések minden ilyen eseményről. Ha a
vezető beavatottak valamelyike nem érte meg a húsz év végét,
a kegyhely védők közül a legmagasabb szellemi erővel
rendelkezőnek elismert beavatott lett az öt főből álló
vezetőség tagja, mint például 1960 táján Sabália helyébe
Káma lépett. Ordoszban, mint beavatott fejedelmek uralkodtak:
Adadi Manu Bestur Asdód Tomiris
580 ----560----- 540 ----520----- 500 |
Maros Laza Hépa Lehel Szeleta
480-----460 ----440 ---420 ---400 |
Mádé Pirok Zsór Berend Matóh
380 -----360 -340--- 320 ------300 |
Opus Cabaj Etehida Hunbál Matyó
280 -----260 ----240 ----220 ----200 |
Igalom Tuva Kungur Badutó Csillavér
180 -------160 ---140---- 120 -----100 |
Szavir Tangut Villány Becseur Kövezsd
80 ---------60 ------40 -------20 -------0 |
Kr.u.:Partikán
Izsboldó és Manysi Hóremcsilla Jugra Hamza
------------20 -------40-----------------60------------80-----
100 |
Karatán Tunokán Bozók Káma-Győző Mirina-Megera
120 ----------140 -----160 --------180--------------
200 |
Káma
manysi fejedelmi ifjú részt vett a Van-tó környékén tartott
ifjúsági beavatott képzésen. Itt feleségül vette Van
fejedelem lányát, Mirinát. Ezzel már az ő utódai is a mind
jobban szétágazó Gilgames házhoz tartoztak, tehát számíthattak
arra is, hogyha a feltételek megfelelnek, bejuthatnak a
beavatott központ vezetőségébe is. Egyforma alkalmasság esetén
azt illette az előny, aki első gyermeke volt az anyjának. A
Magyar törzsszövetség megalakítását a Van-tó környékén
határozták el, mégpedig amiatt, hogy a Saka-szkíta, vagy a
hun törzsszövetség fennmaradását hódító törekvések kétségessé
tehetik, a magyar törzsszövetségnek nem szabad részt vennie
ilyen hódításokban, hanem kellő időben független államot
kell alapítania. Ezért a beavatott fejedelmi láncolat 30 vezető
személye között mindig volt valaki a Mirina-Káma utódai közül,
aki a magyar törzsszövetség fejedelmeit képviselte. Többen
csak a 30 főből álló tanácsban vettek részt és csak ritkábban
voltak tagjai az öt főből álló vezetőségnek. Egyik közülük,
Emba, beavatott vezető fejedelem lett. Az öt tagból álló
vezetőségben, a beavatott tanácsban, illetve az 5-ször 30 futárszolgálatos
beavatottak között volt:
Mirina-Isimbáj-Megera 180-200 |
Kündü 320-355 |
Sály 200-220 |
Nyék 355-360 |
Csekmágus 220-240 |
Emba 360-380 |
Kendegács 240-260 |
Gács 380-402 |
Piroska 260-290 |
Irgiza 402-420 |
Buja 290-320 |
Bagamér 420-430 |
A
hun törzsszövetség azáltal kapcsolódott be a beavatottak újabb
láncolatába, hogy 402-420 között Gyula-Duló onogur-bolgár
államfő lányai közül Irgiza a Magyor felesége lett. Utána
Hunyor fia, Bagamér lett a beavatott központ tagja. Őt ebben a
tisztségében Balambérnak hívták. Átvette az Ordoszi
Beavatott Központ vezetését, s utána a láncolat az alábbiak
szerint alakult:
Jákó ------Buda ---Daróc --Szanka
430-435 435-451 451-510 510-515 |
Bende ----Balog Bat-Baján Bakar
515-535 535-565 565-602 602-630 |
Mácsi --Kuvrát ---Samó ----Tára
630-634 634-648 648-658 658-684 |
Zsemlén Maróca -Zengő--- Mura
684-702 702-720 720-734 734-762 |
Linda --Korpona ----Türja ----Tuza
762-790 790-792 792-794 794-803 |
Halics ----Nyék --Abacil --Tarhos
803-825 825-869 869-890 890-928 |
Derencsény Pata Doboka Kipcsák
928-970 ---970-990 990-1020 1020-1040 |
Béla --------Gerecsák
1040-1047 1047-1068 |
Gerecsák
feljegyzései csak 1064 Pünkösdjéig tartanak, mert akkor a Van
tó környéki beavatottak körében a Szent Illés székesegyházban
meghalt. Derencsény 928-tól 940-ig a 30 főből álló belső
csoport tagja volt, 940-ben, 960-ig a beavatottak fejedelme lett.
Ez alatt érte Zoltán nagyfejedelmet az augsburgi vereség. A
nyugatiak mozgolódása aztán mindjárt megszűnt, amikor
Derencsény az 50 tömény lovast mozgósította. A 20 évig tartó
beavatottak fejedelme-tisztség viselése után Derencsény 960-970
között az Öregek Tanácsa jászvásári csoportjának lett a
tagja. Ekkor a közös nagyfejedelemségi tisztséget töltötte
be, 970-987 között II. Szabolcs lett a közös nagyfejedelem.
Szabolcsnak Aranyán nevű ikertestvére a beavatott központ 30-as
tagú csoportjának tagja a 973. évi nyugati értekezlet egyik
tolmácsa volt. I. Zoltán fejedelem fiának, Csáknak 978-ban
bekövetkezett halála után II. Szabolcs vállalta a 12 fiúgyermekből
álló Csák család felnevelését. 987-re felnőtt a legkisebb
is. Eleget tett a Beavatott központ kívánságának, hogy
biztosítsa az Álmos-ház fennmaradását. Ha Árpád leszármazottai
érdekházasságokat kénytelenek is kötni, a Csákokban mindig
ott lesz Árpád vére. Kipcsák nagyfejedelem, aki 1020-tól
1040-ig volt a Beavatott központ vezetője, majd utána haláláig,
1063-ig az Öregek Tanácsának tagja, még el tudta intézni az
Arvisura kincseknek és a Szövetség ládájának kimenekítését
az Urálbérc Öregének biztonságot jelentő világába, de a
besenyőket már nem tudta összefogni. Bizánc keresztényei,
Mohamed hívei és a Talmat törzs buddhistái már véglegesen
megbontották a besenyők egykori egységét. Az Élet temploma
tehát visszakerült oda, ahonnan nyugatra indult, a turgai kapu
közelébe. A hunok is az Élet kegyhelyének kapuján jöttek
nyugatra; a magyar törzsszövetség beavatottjai is a Káma mellől
indultak el; és most a manysik biztosították a Beavatott központ
további működésének zavartalanságát. Füzesgyarmaton
bevezették a sámánképzést, Jászvásáron pedig tovább
folyt a Kolozsváron megszüntetett táltosképzés, hogy a
nyugati kereszténység terjedésével mind jobban elhanyagolódó
ló-és embergyógyászat korábbi színvonala ne süllyedjen tovább.
A táltosok nem az istenekre bízták a gyógyítást, hanem időtlen
idők óta használt eszközökkel, módszerekkel gyógyítottak.
Értettek a csontsebészethez, végeztek koponyalékelést is. Az
Élet kegyhelyének védelmében nagy szerepe volt annak, hogy a
Turgai kapuban letelepedett Tomaj család törzse állandó
kapcsolatot tartott a bugáti sámánképzés szereplőivel és
színterével.
A
visszamaradt 12 széki-hun nemzetség itt még tömören
megmaradt eredeti lakóhelyén. Bugát és Budavár között 20évenként
sor került a hagyományos rokonlátogatásra és az Erdőelvén
lakó 108 székely nemzetséggel is fenntartották a régi
kapcsolatot. Az a 12 széki-hun nemzetség a turgai kapun át jött
a baskír magyarok és a mescserek földjén keresztül nyugatra,
visszafelé pedig Kuma-Magyarországon és Szavárd-Magyarián át
távoztak (a Derbenti kapun), az Almák-Atyja környéki hazájukba.
A látogatások alkalmával, hogy a Pozsony nemzetség Dunna-asszony
folyamának két partján folyton kevesebb a folytonos háborúskodások
miatt és hogy a Szöged környéki második széki-hun tömény
egy részével együtt közülük is sokan Erdőelvére költöztek.
Amikor Samal vezette a karnaki és tébai beavatottak képzését,
a beavatottak számbeli túlsúlya ismét Kelet felé tolódott
el. Arvisura-Anyahita óta ugyanis minden töményből, majd tíz
töményből, később minden száz töményből, végül ezer töményből
születik egy-egy látó, azaz beavatott ember. Ezért az
egyiptomi-karnaki papok látóember-képzésén azt javasolták,
hogy az Atlantiszról menekült kegyetlen embercsoportok állandó
szaporodása és folytonos terjeszkedése, meg a feltartóztathatatlan
sivatagosodás miatt jó volna a Beavatott központot keletre áthelyezni,
mert Bothon és Ménes birodalma veszélybe jut. Ezért minden értéket
a Saka-szkíta törzs beavatottjainak földjére szállítottak.
Kosztroma, Nippur, Uruk, Ninive, Téba és Karnak után most
Ordoszba menekítették.
Paszametik fáraó Sama beavatott fejedelemmel együtt átadta a
Tébai és Karnaki templom kincseit és titkait Istáros saka
nagyfejedelemnek, aki aztán ezeket beavatott társával, Askél
beavatott fejedelemmel együtt Ordoszba vitette. Így az ordoszi
sámánközpontnak, illetve az ott székelő Öregek Tanácsának
vált kötelességévé, hogy tovább őrizzék az elsüllyedt
Ataiszból hozott értékeket, a Titkok szent ládájának tatalmát.
A 100 kinaj, illetve 400 kitaj-kinaj családdal keveredett hun törzsek
szövetsége már előtte kötelezettséget vállalt arra, hogy
az ordoszi területen soha semmi által sem engedi veszélyeztetni
a Beavatott központ működését és a 100 ill. 400 családból
származó beavatottakat is elküldi Ordoszba.
Amikor
a 100 család a beavatottak vezetésével Susa városából LÉH
városán keresztül, Léh fejedelem segítségével új otthonra
lelt és szövetségre lépett a kinaj uralkodóházakkal, még
abban is egyetértettek, hogy mindenkit megillet a szabad
gondolkodás joga. Azt tartották, hogy minden ember agyában születhetnek
okos gondolatok, hiszen az isteneket is az emberek gondolatai
teremtették meg, az Istenek is az emberek agyából pattantak ki.
Így gondolkoztak a susai beavatottak. Családjaik később
nagyon elszaporodtak és mivel többségben voltak, minden
fontosabb kérdést ők döntöttek el. A létszámfölényük révén
az övék volt a döntő szó, az Élet kegyhelyének és az Élet
templomának Ordoszba való átköltöztetését illetően is. A
100 ill. 400 családból álló kinaj és kitaj vezetőségnek a
Beavatottak szövetségével való egyetértése a magyarázata
annak is, hogy az ordoszi területet a kínai nagy fal építésekor
elkerülték, illetve később kettős Nagy-fallal tették
teljesen védetté. Ez után olyan nagy lett a Saka-szkíta
birodalom vezette hunok szövetsége, hogy amikor a Nazir születése
körüli időben Kövezsd a 24 hun törzs szövetségének erejét
újra egy uralkodó alatt egyesítette, a Dunától az Ajnó
tengerig terjedt a birodalma. Kövezsd Rómával is meg tudott
egyezni és arra is hivatkozott, hogy Róma magvát is a hun szövetségi
etruszk törzsek adták. Róma az ő műveltségüket vette át,
rovásírásukat továbbfejlesztették. Az Ordoszban őrzött
egyezmény szerint Kövezsd megegyezett Augusztus császárral,
hogy a Saka-szkíta birodalom nyugati része Dunna asszony folyamánál
kezdődik. A nyugati Saka-birodalomnak Eged vezér lett az
uralkodója és Nagypályi (Neapolis) a székhelye. Eged vezér
minden évben jelentést tett Kövezsdnek, a vörösszemöldökű
császárnak, aki a középső Saka-szkíta birodalomban
uralkodott. A keleti Saka-szkíta birodalom feje Koncsur volt.
Amikor Kr.e. 20-ban Kövezsd megtartotta a 100 évenkénti
birodalmi Nagyszalát, Mazarehi beavatott arról beszélt, hogy Kövezsd
uralkodása idején megszületik a legnagyobb beavatott, aki
Ordoszban is 5 évig fog a Beavatott központban tanulni és a
szeretet hirdetésével új világot fog teremteni. Nazar fősámánnak
és Izsboldónak sikerülni fog vele barátságot kötni.
Eger város
alagút rendszerében és felső templomában is a Koncsur
birodalmában vallott igazságot tartották: ahány ember, annyi
féle isten lehetséges. Akármelyik beavatott agyában gyökeret
verhet az Égiek hite. Szumér területén is több ezer
beavatott volt, s ezek kisebb-nagyobb eltéréssel mind másképpen
beszéltek a nagy dolgokról. Sem a beavatottaknak, sem a papi
fejedelmeknek nem szabad az embereket hitükben megzavarni, mert
hátha égi eredetű gondolatok születnek bennük. Kövezsd apját,
Csécsit kínaj orgyilkosok ölték meg. Négy fia volt: Bakát,
Eged, Koncsur és Kövezsd. Ez a Kövezsd az apja vérével vörösre
festette a szemöldökét, s így fogadta meg esküvel, hogy
bosszút állanak a kínajokon. A négy fiú közül Kövezsd első
lett mind a káspivári, mind az ordoszi sámánképzésen.
Amikor végzett, az elnyomott kínaj és hun földművesek mozgolódásának
az élére állott és Kr.e. 25-ben, mint győztes hadvezér
vonult be Ordoszba. Vörösszemöldökű harcosai felosztották a
földeket. Kövezsd a szétszakított birodalmat Ordosz székhellyel
újra egyesítette. Eged kapta Nagypályival a nyugati Saka-szkíta
birodalmat. Bakát a káspivári széki-hun birodalmat. Neki
jutott az a feladat, hogy Nazirt a nagy beavatottat Ordoszba kísérje.
Kövezsd az ugyancsak Kövezsd nevű fiával Ordoszt vezette,
Koncsurnak pedig az Ordosztól keletre eső nagy területek
jutottak. Ordoszban tanulta Nazir Égi Bölcsességét, hirdette:
Csak egy Isten van, aki fénnyel és gazdagsággal árasztja el a
Földet. Az emberek az Isten fiai és szeretniük kell egymást,
hogy Isten áldásaiban részesüljenek és mert az Égiek is azt
kívánják, hogy az Istentől eredő szeretet uralkodjon a földi
világon.
Az
ataiszi csillagjósok is, Malakiás zsidó próféta is és a római
jósok is mind azt jósolták, hogy Messiás születik a Földön.
Amikor emiatt elrendelték a kisgyermekek legyilkolását,
Mazareha aranyasszony éppen Bakát földjén tartózkodott, útban
Hétvár (Hettevarett) felé. Bakát birodalmában Nazir, törzsi
névadással Jesse nevet kapta. Josipnek, a gyermek apjának
Herembetel hikszosz-szabir templomának építésénél volt
fontos feladata. Jesse az első tanításokat itt kapta az egy
igaz Isten hitéről. Kövezsd az Élet templomának megbízásából
Kr.u. 15-ben Partikán vitézt a hétvári 4 éves tárkányképzésre
küldte. Partikán itt ácsnak tanult. Itt került közel Jesséhez,
akit hamarosan továbbtanulásra Karnakba, az ottani bölcsekhez
küldtek, s Partikán mindenhová követte és évenként jelentést
küldött Ordoszba a római birodalomban történt nagyobb eseményekről.
24-ben Jessét és Partikánt Ordoszba hívták a beavatásuk előkészületei
miatt. Saka-szkíta lovasok kísérték őket Derbenten keresztül
Ordoszba. Ekkor ismerkedett meg Jesse Izsboldóval, meg a Koncsur
birodalmának parajdi központjából küldött Hungár
beavatottal. Hungár a két forrásból táplálkozó Huni folyó
egymásba ömlésénél lakott. Öt évig tanultak az Élet
templomában. A végén a szabir Jesse a Szent Láda szabályai
szerint elnyerte a Messiás nevet. Először Tibetbe ment, majd
az Indus folyó mentén haladva megtalálta az “Élet gyökerét”;
ezt vándorútján gyógyításra használta. Nippurban Jézusnak
nevezték és beavatott fejedelemnek ismerték el. Urukban királlyá
koronázták. Ekkor, 29-ben megalapította az uruki “Egyisten hívők
közösségét”. Mindezeket uruki és agadi nyelven rovásba
foglalták. Az uruki egyházközösséggel Jézus több levelet váltott.
Ezeket Uruk bölcsei megőrizték. Judeában kezdett ezután tanítani,
de anyjának a népe keresztre feszíttette.
A zsidó farizeusok és bölcsek sohasem
ismerték el zsidó származásúnak. Jézus
tanainak Urukban nagy tábora
lett. Az első uruki egyházközösség hívei
Jézus halála után mindig uruki keresztényeknek nevezték
magukat. Bizánc is elismerte őket. Hitük hamarosan a Van-tó környékén
is elterjedt. Az uruki püspökséget a bizánci pátriárka saját
táborába sorolta, de a Van-tó környékén Tuspa város püspöke
lett az uruki keresztények egyházfője. Káma fejedelme itt
Tuspában ismerkedett meg Mirina, Gilgames véréből származó
királylánnyal. Mirina feleségül ment Kámához. Képzésük
és beavatásuk után Káma városában uruki keresztény egyházközséget
alapítottak. Ezt a vallást aztán átvette a Nyék törzs is. A
magyar törzsszövetség ifjúsági fejedelme, Béla 255-ben vett
részt az uruki bölcsek képzésén. Utána feleségül vette Káld
király nagyobbik lányát, Nurát. Az esküvői szertartást
Nura öccse, Mani öspörös végezte. Béla, az uruki püspök
megbízásából Kámában az uralkodó család püspöke lett.
Mind áttértek az uruki keresztény hitre. Ettől kezdve a
magyar törzsszövetségnek mindig volt uruki püspöke. Amikor a
perzsák elfoglalták Szumért, az övék lett Uruk városa is.
Lakóit 266-ban Káld királlyal és Mani püspökkel együtt
Evilát földjére hurcolták. Mani püspöknek hét fia született
a legkisebb éppen Mani napján. Ez a kis Mani a bölcsek közt
nevelkedett. Darócruhában és mezítláb kezdte hirdetni az érdek
nélküli szeretetet. Vallotta a jó és rossz örökös harcát
az emberen belül is. De bízott az isteni jóság győzelmében.
Rovásba foglalta az elmenekült uruki püspök tanait. Ebből
keletkezett a Mani-féle biblia, amelyben Jézus írásai is
szerepelnek. Titkos melléklete Jézusnak az uruki egyházközséghez
intézett leveleiből állott. A Mani-féle tanok alapján
keletkezett keresztény egyházak legtovább az Ujgur földön
tartották fenn magukat.
Manit a
Gilgames család legnagyobb bölcsének tartották. Az érdek nélküli
szeretet vallásának hírdetései miatt Manit a perzsa király
290-ben elfogatta, elevenen megnyúzatta, bőrét szénával kitömette
és városról városra hordatta, majd egy fára akaszttatta
ezzel a felírással: “Így járt az, aki a mennyei eredetű
uralkodók tizedének fizetését megszüntette.” Az érdek nélküli
szeretet vallásának tanítását viszont annál nagyobb
buzgalommal tették a magukévá a turfáni aranyasszonyok.
Aranyaikat nagy áldozatkészséggel tették a szeretet oltárára.
Béla és Nura a beavatottak összejövetelén az Égiek parancsát
közvetítették a Gilgames leszármazottaknak: Ha fenn akartok
maradni, semmiféle háborúskodásba bele ne avatkozzatok! Ezért
aztán nem vettek részt a Bagamér-Balambér által meghirdetett
hódításban, melynek a Nagyvízig terjedő uralom megszerzése
volt a célja. Csak Eszék vitéz telepedett meg 200 lovasával
Eszék környékén, de ő maga a nagy csatában elesett. A
manysi és kabar törzsek 2-2 töménnyel szintén részt vettek
a vállalkozásban, de ez a két törzs már nem tartozott bele a
24 hun törzs szövetségébe. Amikor Gyula-Dúló 365-ben Emba
beavatott fejedelemasszonnyal megkötötte a magyar-bolgár barátságot,
a Nura-leszármazottak Gyula Kaszlival az élükön erősen
ellene voltak a magyar-bolgár állam létrehozásának, mert azt
gondolták, hogy ez később állandó háborúskodással fog járni.
A nézeteltérések megingatták a magyar törzsszövetség egységét.
A magyariak a bolgárokkal közös államot alkottak, majd később
Hunyorral a hunokhoz csatlakoztak, de a hadjáratokban a
magyariak nem vettek részt. Ellenben a bolgároknak, mint hun törzsszövetségbelieknek
2 töménnyel menniök kellett.
A
magyarok törzsei Irgiza-Magyorral a békésebb ugorokhoz közeledtek.
A Jász-síkságra elsőnek Oktár vezér vonult be 430-ban az Érd
nemzetségbeli Bendeguz leszármazottaival. Oktár az előhadnak
betelepített kabarok uralkodója volt. Keve, Ruga és Oktár a
Dunna asszony folyama mellett elkezdte nyugtalanítani a rómaiakat.
Keve vezér 430-ban hősi halált halt. Oktár bevonult Dél-Pannóniába.
Kabarföldön Ruga vette át a parancsnokságot és mire Atilla
bevonult a Jász-síkságra, ő már a rómaiakat Észak-Pannóniából
is kiverte. Így Atilla 433-ban az egész Pannonföldet birtokába
vehette. 435-ben Buda vonult be és Budavárán felállította a
Beavatott központot. Buda és Atilla hódítási kísérlete után
Buda fia, Aladár 454-ben a visszavonulókkal a magyariakhoz
csatlakozott; míg Bősárkány és Deédes leszármazottai
visszamaradtak A Jász síkságon, egyik csoportjuk Daróccal a
magyarokhoz és a kaza-hunokhoz csatlakozott. Atilla fia, I.
Csaba és Deédes leszármazottai a székelyek 3 töményével és
Dunna asszony kaza-hunjaival a Jász-síkságon új államot alapítottak.
Közben Bakát térségében az ugorok, –kazahunok és magyarok
bevonásával– csatlakoztak a kazár birodalomhoz, ehhez aztán
a magyar törzsek is csatlakoztak a Nyék törzs kivételével. A
mohamedánok által kiüldözött Jahve-hívők befogadása egyre
jobban erősödött a Kazár birodalomban. Minden vezető állást
a menekültek férfiai igyekeztek betölteni és ennek érdekében
még az eszközökben sem válogattak. Baján aztán az avar törzsszövetséggel
kitört a Kazár birodalomból és a hátramaradt hunok nagy része
is csatlakozott hozzájuk. Baján és fejedelmi háza összeházasodott
a Jász-síkságon maradt I. Csaba és Ilona-Gyilyó leszármazottaival
és ivadékai 300 évig ezen a tájon uralkodtak. Baján sohasem
találkozott külföldi vezetőkből álló küldöttséggel,
nehogy Atilla sorsára jusson. Mindig Bat-Baján, a helyettese,
vagy határügyi bánjai tárgyaltak mindenkivel. Az avarok
birodalmának nyugaton az Encs (Enns) folyó, keleten a Nyék törzs
szállásterülete volt a határa. Közben Mohamed hívei
terjeszkedtek észak felé.
Ez a Kazár
birodalmat veszélyeztette, ezért a magyariak és a magyarok törzseit
a Kuma folyó és Kaukázus vidékére telepítették. Ezeknek
kellett felvenni a harcot a mohamedánokkal. II. Csaba testvérei:
Busán és Mundó 485-500 között csatlakoztak a Nyéki kezdeményezésű
óbolgár-magyari birodalomhoz, melyet az avarok 568-ig tűrtek
meg keleti határukon. 485-ben Busán kezdte a szervezkedést, de
500-ban már Mundóval együtt vezették rövid életű
birodalmukat. Mundó fiai közül 534-ben Gordászt és Mogert
Bizáncba küldték. Gordász bizánci keresztény hitre tért.
Amikor ezt Moger-Magyar meghallotta, megölette a testvérét, a
boszporuszi őrséget lemészároltatta és a Jász-síkságon
keresztül visszatért a magyari-bolgár közösségbe. 568 körül
az avarok véget vetettek az óbolgár-magyari birodalomnak. Alpár,
a Béla törzs vezére fellázadt a kazár elnyomás ellen és a
fél törzsével megnyerte tervének az avarok kilenc törzsét
és az avar honfoglalókkal és a Jász-síksági öt törzzsel
megalapították az avarok Égi birodalmát. A törzsi vetélkedőn
ő nyerte meg a pusztaszeri Nagy-Süánt és Baján húgával együtt
második uralkodója lett az Égi birodalomnak. Baján a bakáti
földrengés után vonult az elégedetlenkedő törzsekkel
nyugatra. Itt Csát lányát, II. Ilonát kérte feleségül.
Ilona azonban csak úgy volt hajlandó hozzá feleségül menni,
ha hajóval megy hozzá leánykérőbe. Ekkor Baján kiásatta a
Csörsz vonalát és Budakeszitől Csátváráig aranyhajón ment
át Ilonáért. Ilyen hatalmas tárkánymunkák végzése közben
érkezett meg Alpár a Béla törzs felével és újra visszaállította
az avarok Égi birodalmát. A Béla törzs volt tehát a második
magyar egység, amelyik megtelepedett a Jász-síkságon.
605-665 között
Kovrát birodalma szétesett és elismerték a kazárok uralmát.
Ezért az ifjú Bat-Baján
a magyarikkal és más uruki hiten levőkkel a Pannon földre távozott.
Iszperik és Kotrag népe Dunna asszony folyamának déli részébe
költözött és nyelvét elvesztve a szlávok közé beolvadt.
Bat-Baján magyari népe ezért nem akart a Kazár birodalom
tagja maradni, mert a Van-tó környéki menekültek példájára
uruki keresztény hitre tért, de nem akart harcolni sem Mohamed
híveivel. Kovrát már 619-ben megkeresztelkedett Bizáncban s
ezzel megkezdődött a bolgár nép elszlávosodása. III. Csaba
ellenben 690-ben az uruki hitre tért. A Nyék-törzs vezére,
Avitohol már 153 óta kapcsolatban volt a Van-tó fejedelemségével
és Sárhelyen nyéki-bolgár települést létesített. Ez 668-ig
állott fenn. Utána Al-Béla lett a neve. A Nyékiek után az
arabok is ezen a néven emlegették. Ez a régi Sárhely 515 évig
állott fenn, 20 évenként mindig újjáépítették. Oposur,
aki 720-tól 758-ig uralkodott a magyari-tatár részen, 740-ben
megütközött Marván arab hódító hadvezérrel és Jenő fiát
és törzsének nagy részét elvesztette. Megyer fiát 755-ben
ölték meg.

IV. Csaba minden csatát megnyert; 758-tól 792-ig
uralkodott. Az ujgur uralkodóházból Aracsillát vette feleségül.
Három fiuk lett: Edemen, Ond és Ellák. Ond és Ellák 825-ben
elesett a Mamun kalifa elleni ütközetben. Aracsilla arab
gyilkosság áldozata lett. Edemen a dúsgazdag Embavért vette
feleségül, 792-től 838-ig uralkodott és közben a magyar törzsszövetség
fősámánja lett. Ekkor Magyarkáról Albélára tette át a székhelyét
s ezzel kiszakadt a Kazár birodalomból. Albélán született Ügyek
fia és két lánya. Menyének Önedbeila kazár kagán lányát,
Emesét
választotta. Gyermekeik eleinte vagy halva születtek, vagy lányok
voltak. Már úgy látszott, Ügyeknek fi-ágon magva szakad,
amikor végre megszületett Álmos,
akit az anyja előre megálmodott. Álma szerint Turuj-sas termékenyítette
meg. Ügyek még az apja életében, Edemen uralkodása alatt, 835-ben kiszakadt
a Kazár birodalomból és Asszorügyekben felállította kamlik
táborát. Asszuporog itt kezdte meg az önálló sámánképzést.
Területe lényegében az Avar birodalomhoz tartozott, de szkítákkal
keveredett avar népek lakták. A Magyar törzs aztán, mint fősámáni
törzs egyre erősödött. A Nyék törzs, amely 668-ig az óbolgárokkal
élt közösségben, egy darabig még adófizetője volt a kazároknak,
de 850-ben csatlakozott a Megyer törzshöz. Az arabok nyomása
miatt a magyariak és a magyarok törzséből is mind többen
kezdtek szállingózni a Megyer törzs felé.
A kazárok persze ezt nem nézték jó szemmel és
gyakran kerültek összeütközésbe a Megyer törzzsel. Álmos
864-ben a Szuvár melletti csatában legyőzte a kazárokat. Előbb
a Kéri, Keszi és Gyarmat törzs csatlakozott a magyar törzsszövetséghez,
majd 995-ben a Kürt törzse is. Ekkor Álmos meghirdette a háromszor
ötéves sámánképzést és a négyszer négyéves tárkányképzést,
hogy az avarok kérésére előkészíthesse a magyar törzsszövetség
honfoglalását. 880-ban Jenő és Tarján törzsek is
csatlakoztak s ezzel a törzsek száma nyolcra emelkedett. Álmos,
mint tanfejedelem, a menekült avar fejedelmi ifjakkal együtt
megkezdte az Asszorügyeki és Kevevári sámán és tárkányképzést.
890-ben az iszlám üldözései elől menekülő Oguz kaszuk és
Kunmagyariak is a magyar törzsszövetséghez csatlakoztak, s
ezzel megalakult az újabb tíz-nyíl szövetség. Ez már 881-ben
éreztette is a hatását, mert Árpád, Arnulf császár szövetségében
“nyári gyakorlaton” megjelent a bécsi medencében és
Szvatoplukot közösen legyőzték. 892-ben elfoglalták a Duna
mellett a székely Pozsony nemzetség tartományát Nyitrával
együtt. Itt találkoztak a mosoni avar keresztényekkel. Utána
Árpád 884-ben, 888-ban és 892-ben bekalandozta az egész országot
a végzős tárkány növendékekkel. Így előre megismerte az
egész avar birodalmat. A sámánképzés is ötévenként: 885-ben,
890-ben rokonlátogatással végződött. Ez alkalmakkor Kurszán
tárgyalt a rokon fejedelmekkel az ország elfoglalásáról,
hogy aztán erejük megsokasodva, a nyugati népek zaklatásaitól
mentesen élhessenek.


|