24.
ÁRPÁD UTÓDAINAK ÖRÖKSÉGE
300. Arvisura Levente-Báj-Gerecsák-
Boglárka titkos rovásából folytatás
A Jászvásári
Nagyszalában 892-ben úgy döntöttek, hogy a legbővebben termő
évben a tíz-nyíl szövetség végrehajtja a tervezett akciót,
de a visszamaradó Gyula és Béla törzs a 8 törzs besenyővel,
valamint a Szavárd magyarokkal és baskír magyarokkal biztosítja
az esetleges visszaköltözést. Így gondolkodott a tíz-nyíl
szövetség arról, hogy az avar birodalomban biztonságban élhessenek
a 24 hun törzsből alakult szövetség népei. Megszervezték a
kettős fejedelemséget Budavár beavatott központjának vezetésével.
Esztergomban az Álmosház, Jászvásáron a Lebédház; a közös
nagyfejedelemség mindig Budavár alagútrendszeréből irányított.
A Lebédház az ezredfordulói Nagyszalában amellett volt, hogy
a Beavatott központot a mainzi érsekség arany-éhsége miatt
lassan át kellene telepíteni manysi földre, mint a legjobban
biztosított területre. A Jászvásári tanácskozáson részt
vettek a mongolok, tatárok, kunok és a fekete-úzok is. Ezek
egymást is ölték ugyan, de a keresztények hihetetlen vagyon-
és kincséhsége nem fertőzte meg őket, vallási kérdésekben
hihetetlenül fanatikusak voltak és megígérték, hogy végső
esetben töményeikkel ők is mindig biztosítani fogják az Élet
templomának fennmaradását. Ezek a külső törzsek nem egyszer
éles bírálatot is mondtak rokonlátogatásaik alkalmával.
Taksony uralmában például kifogásolták, hogy kereskedelmi
megállapodásaiban megengedte a rabszolga-kereskedelem átvonulását
az országon. Taksony ez ellen tiltakozott, de a küldöttség a
fehérvári lóállásban bebizonyította, hogy a mainzi érsekség
területéről való kereskedők csakugyan rabszolgákat szállítottak.
Az ekhós szekerekből boroszlói avarok beszéde hallatszott. Géza,
az ifjúsági fejedelem felnyittatta a rácsos szekereket és az
azokból előjövő avarok elpanaszolták, hogy azért vetették
őket rabszolgaságba, mert nem akarták felvenni a keresztény
vallást, hanem meg akartak maradni az uruki-mani hiten. Most
mint hitetlen pogányokat akarják őket eladni a bizánci
rabszolga-piacon.
Már
Bulcsú is tapasztalta 948-ban Bizáncban, hogy azokat az
avarokat, akik nem akarták az idegen nyelvvel együtt felvenni a
horvátok hitét, a keresztény hittérítők Bizáncban eladták
rabszolgának. Ugyanez volt a helyzet az Encs-Ibos vonalán és Bécs
kurgánban is. Akik nem akarták a római katolikus hit mellett a
német nyelvet is megtanulni, azt eladták rabszolgának, vagy gályarabnak.
Az ilyen népirtás ellen már Jászvásáron is tiltakoztak, de
Szakszinban a 216 tárkánytörzse összejövetelén még erősebb
tiltakozás hangzott el Mohamed és Buddha hittérítőinek erőszakos
eljárása miatt is. A rabszolga kereskedés eltűrése miatt nem
lehetett Taksony nagyfejedelem. Gézának uralomra lépésekor
első intézkedése az volt, hogy megszüntette a mainzi hívek
rabszolga-kereskedelmét. Elrendelte a fehérvári kereskedelmi
utakra, Győr és Fehérvár között az ellenőrzést. De
egyebekben a ránehezedő nyomás ellen ő is csak az összeházasodásban
látott valami védelmet és hosszabb-rövidebb ideig tartó békét.
Az Ottók bizánci házasságát vette alapul és Sarolt befolyására
hozzájárult a fia és a bajor Gizella hercegnő házasságához.
Vajk felvette István vértanú nevét és Tünde-Csege halála
után feleségül vette Gizellát. De ezért nagy árat kellett
fizetnie. Avariát át kellett engedni a bajor terjeszkedésnek.
Ennek fejében biztosították Istvánnak a Pannonföldet, minden
gazdagságával. Nyomban megindult az egykori Fekete-Arnó
salzburgi érsekségének németesítő hadjárata. Amelyik avar
család nem akarta felvenni az uruki-mani hite mellett a római
katolikus vallást, az valami módon eltűnt, ha még, vagy már
nem volt munkabíró, akkor agyonverték. Az erős férfiakat gályarabságra,
vagy rabszolgaságra vitték, az erős nőket eladták cselédnek
a szépeket háremekbe szállították. Mindenféleképpen csak
gazdagodtak azoknak az avaroknak a pusztulásával, akiknek már
ebben az időben padlófűtéses uruki-mani keresztény
templomaik voltak. Fekete-Arnó salzburgi avar érseknek még
nagy papi serege volt, de gazdag családját később teljesen
kiirtották, csupán azért, mert avaroknak vallották magukat.
Attól
a perctől kezdve, amikor Olga kievi fejedelemasszony Bizáncban
felvette a bizánci ortodox katolikus hitet, megkezdődött a
besenyők keresztény hitre való térítése is. Igaz, hogy
Kurja besenyő vezér megölte a “Kazárölő hőst” és
koponyájából ivókupát készíttetett, de nem minden besenyő
vezér volt ilyen kegyetlen. Az eset azonban mégis ürügyül
szolgált a besenyők irtására. A hittérítők először csak
szépen, boroskancsóval kezdték a térítgetést, de amint egyházközséget
sikerült alapítaniuk a besenyő-lakta vidéken, mindjárt azt követelték,
hogy a keresztény hittel együtt vegyék fel az orosz nyelvet is.
A legnagyobb veszteség a besenyőket érte. Ha a magyar törzsszövetségben
harcolni kellett a kettős fejedelemség címén mindjárt a
besenyőkhöz fordultak, azok meg zsákmány reményében mindig
kaphatók voltak a háborúskodásra. Az illendő részeltetést
egyébként a 24 hun törzs szövetségének egyik törvénye is
előírta. De a háborúskodás mindig emberveszteséggel jár. Más
oldalról a bizánci hittérítés ritkította soraikat. Az Arvisúra
kincsek, a Szövetségi Láda kimenekítésének megindulásakor
még egységes volt a kettős nagyfejedelemség vonalvezetése.
Endre-András herceg, István király példáján elindulva jól
házasodott. Bölcs Jaroszláv lányát vette feleségül, és így
kellő támogatásra számíthatott a Bélával és a Leventével
közös megbízatásokban. A besenyők új fővárosában,
Szakszinban Erdeljü Gyula fia, Kipcsák nagyfejedelem uralkodott.
A keresztény besenyők elismerték a fennálló helyzetet, de a
pópák szerint idegen érdekekért már nem voltak hajlandók
harcolni. Az 1001-ben született Kipcsák 1028-ban már
nagyfejedelem volt, de a kettős fejedelemség ekkor már lényegében
megszűnő félben volt. Az 1030. évi pusztaszeri Nagy-Süánon
segítségére akartak lenni az öregedő István királynak utóda
kiválasztásában. Kipcsák nagyfejedelem azon a véleményen
volt, hogy a királyi széknek csak Endre-András herceg lehet a
jogos örököse, emellett szól a német-orosz barátság.
Sarolt csökönyösen ragaszkodott az Ottók bizánci házasságának
példájához és az által ahhoz: egyaránt elismert uralkodó
Imre legyen Keleten és Nyugaton is. Ezért hallani sem akart
Csege-Tünde fiairól, akik Székelyföldön beolvadtak a nemességbe.
Konokul
ragaszkodott Imréhez, akivel pedig olyan szerencsétlen házasságot
köttettek, hogy nem születhetett gyermekük. Még jó, hogy ott
volt a kis Pósa. Az ő anyját Jéne arbag-rimalányt férjhez
adták Radnót vitézhez. Radnót aztán egy kis falut kapott a
Rimalányok völgyében. A gyermek minden évben elment egyszer
Fehérvárra az akkor már beteges István király nagy örömére.
Unokája csak Tatának nevezte. Apja udvarában valamikor ő is
így nevezte az öreg hittérítő papokat. Az Arvisúra törvények
értelmében sem Istvánnak, se Imrének nem szakadt magva a 24
hun törzs szövetségében, de a nyugati keresztény világban
az ilyen származás nem számított. Hogy a házasságon kívüli
gyermek éppen olyan leszármazó, mint amelyik érdekházasságból
származik. Ezt István király maga is elismerte, amikor eljátszogatott
a kis Pósával. Az Anasztáz-Asrik érsek által teremtett
szellemi légkörben élő főpapság kiírthatta a rovásokat és
tervbe vehette Ilona hercegnő fiának, Péternek az utódlását,
de az Álmos-és Lebédházi hercegek a törzsfőkkel mégis a
Lebédházba tartozó Aba-Sámuelt választották meg királynak.
Ő aztán Péter elzavarása után bevezette a régi közös földművelést
és az emiatt fellázadó 48 pannonföldi vendégfőurat kivégeztette.
A pannonföldi főurak és a papság viszont a gyepük kapuin
beengedte az országba a nyugatiak hadseregét és újra Péter
lett a király. A ménfői csatában Aba-Sámuel is, Csaba nádor
is elpusztult, de a király felesége, István király nővére,
Piroska kisebb sebesüléssel megmenekült. Pétert azonban a
Vata-féle uruki-mani és egyben pogány lázadás rövidesen újra
elzavarta. Péter belehalt a sebesüléseibe. Utána a
pusztaszeri Nagy-Süán győztese, I. Endre-András lett a király.
Később Nyugat felől azzal igyekezett lekötni az ellenséget,
hogy fiával, Salamonnal elvétette IV. Henrik császár sógornőjét,
Juditot. Ez Béla herceg terhein is könnyített, mert nem
kellett folyton a Nyugat felől betörő ellenséggel küzdenie.
Nyugodtan szentelhette minden idejét, erejét az Arvisura-kincsek
és a Szövetseg Ládája kimenekítésének.
Szakszinban
létrehozta az 1045-ben tartott rendkívüli Nagyszalát. Ez a
dolgainkat rendezte Kelet felé. Minden eshetőségre számítva
megnyerte a mongol-tatár-úz-kun féle népek maradékának a támogatását
is. Lengyel felesége révén a lengyelek mindenféle segítségére
számíthatott. Szakszinban a 24 hun törzs szövetségének
vezetői azon a nézeten voltak, hogy Péter nem lehet király,
mivel a Lebédház ellenzi, de Aba-Sámuel sem, mert vissza akart
menni abba a közösségbe, aminek az Álmosház már ellene van.
Viszont Atilla kardját, ami az ősi jogot testesíti meg, Endre-András
szerezte meg a vitézi pusztaszeri viadalon. Ezt maga István király
is elismerte. A kard most nála van Kevevárában. Felszólították
tehát Endrét, hogy foglalja el a trónt. Amikor Aba-Sámuel a béke
érdekében lemondott a bécsi medencéről, visszaadták a 904-ben
csalárd módon megölt Kurszán tárkányfejedelem halotti urnáját
is. Ezt Béla lengyel vitézei Tessenen keresztül Kevevárába
vitték. A vereckei szorosnál megjelent Levente főtáltos és
Endre-András is. Várta őket a Péter zsarnoksága ellen fellázadt
nemesség, akik sokkal szívesebben látták volna a királyi székben
a vak és majdnem süket Vazult, mint egy olaszt. A nemesség és
a harcosok örömmel vették volna az uruki kereszténységet,
vagy a táltosok hitét, csak ne kelljen tűrnie a nyugati
zsarnokságot és a hazug szemfényvesztést. Az Álmos-ivadékok
Szavárdi-Söpte és Géza fiaiban reménykedtek; sokan örömmel
látták volna István és Géza művének összeomlását. A
kiszolgált vitézek és erdőelvi népek papokat kezdtek
gyilkolni. A behívott vendégek és az elnémetesítés hívei a
menekülés útját keresték. Pétert az 1041-ben összegyűlt főurak
elzavarták Fehérvárról, aki II. Konrád fiához, III.
Henrikhez futott. A szellemi központ Nagy Károly birodalmát
akarta újból visszahozni, Pannónia elszakításával. Aba-Sámuel
az erre összeesküvő főurakat kivégeztette. A többi németajkú
főúr III. Henrikhez futott. A császár nagy sereggel jött az
országba. Az áruló főurak átvezették őket a gyepükön, a
Fertő tónál és a Péterhez hű nemesek Ménfőnél 1044 júliusában
megütköztek velük. III. Henrik seregei győztek. A császár
ekkor újra Pétert ültette István király trónjára. Hűségesküre
és adófizetésre kötelezte Pétert. Péter a nagy király sírjánál
örök hűséget esküdött.
Az újabb
német beözönlők azonban nem István király eszméit szolgáló
németek voltak, hanem adószedők. Igaz, hogy István király is
német segítséggel győzte le Árpádházi rokonságát, de hűbéres
nem lett. III. Henrik viszont fenntartotta magának azt a jogot,
hogy mindig az fog a királyi székbe ülni, akit ő akar. A németség
Pannónia meghódítását ünnepelte. 1045 júliusában Péter
Fehérváron vendégül látta III. Henriket, aki Krisztus
helytartójának neveztette magát és szőrcsuhát öltve ünnepelte
a kereszténységnek egy másik keresztény ország feletti nagy
győzelmét. Endre, Béla és Levente a Szakszini rendkívüli
Nagyszala után a Lebédházra támaszkodva a keleti rokonok támogatásával
fokozatosan maga mellé állította a keleti országrészeket és
elsősorban Vatát, az erdőelvi kiskirályt nyerték meg céljaiknak.
Péter le akarta volna váltani Vatát a Lebédháziakat illető
tisztségből, de nem sikerült. Vata a békési és kolozsvári
zendülők élén Fehérvár ellen vonult Béla herceg irányításával.
Béla kitűnő hadvezér volt. Még a Szent Illés székesegyház
alagút-rendszerében kidolgozta az ország visszaszerzésének
haditervét. Levente főtáltos pedig sorra járta a Vata-féle
uruki keresztények szálláshelyeit és a sámánhitűek
kegyhelyeit. Azokat is útba indította Fehérvár felé. Endre-Andrást
először ortodox bizánci hitre keresztelték meg. Nyugodt természetű
ember volt, megfontoltan közelítette meg a Tisza vidékét.
Gyulafehérváron a Vata tanácsára az erdőelvi római
katolikus püspökségen sok ezer vitézével együtt
megkeresztelkedett. Levente főtáltos 1045 elején Szakszinban
egy sámánhitű töményt nyert meg az ügynek. Ezek 1045 telén
már Jászvásár közelében állomásoztak. Bója fia a Lebédházból:
a Vata nevű uruki püspök és egyben kiskirály, az uruki hívők
tömegével indult el a békési tájakon át “Krisztus
helytartó”-ja ellen. Endre javaslatára Béla herceg a magyar
nemesekkel és lovasokkal megakadályozta, hogy Péter újra
kijusson az országból. Vata serege elfogta. A Szakszinból jött
sámánhitű tömény össze akarta kaszabolni, de Vata
megmentette. Egy óvatlan pillanatban azonban a Szakszinból jött
őrség “szemet szemért” jelszóval, bosszúból Vazulért,
kitolatta a szemét. Péter panaszával Endre-András elé került,
de Endre ezt mondta neki: Csak azt kaptad Péter, amit te
cselekedtél a mi katonáinkkal, “Krisztus helytartójának”
a birodalmában: Henrik hűbérese így halt meg vakon és a sérüléseiből
származó vérmérgezésben.
A
Szakszinból jött töménnyel már Vata sem bírt. Minden püspököt,
magát Gellért püspököt is kivégeztette az egyik hírszerző
csoportjuk. Endre csak az Árpádház püspökét tudta
megmenteni, aki küldöttségben éppen nála járt. Ez Erős Csák
unokája volt, s igen fiatalon lett az uruki püspökség vezetője,
III. Zoltánnak, az 1036-ig uralkodó kisfejedelemnek volt a fia
s a Vata udvarában nevelkedett. Endre a lovas-nomád fejedelmek
taktikájával időnyerésre törekedett, de a legsürgősebb
volt, hogy a sámánhitű lovas besenyőket visszaküldje
Szakszinba és Kevevárába Levente főtáltos parancsnoksága alá.
Az uruki hívők töménye már szelídebb alakulat volt. Ezek
mint rendfenntartók özönlötték el Pannonföldet. Endre 1046
őszén István király sírja mellett három magyar származású
püspökkel koronáztatta meg magát. Gerecsák uruki püspök;
Csaba nádor fia: a váci püspök és az esztergomi érsek tette
fejére az uruki koronát a Szent István sírja mellett őrzött
ereklyekoronával együtt. A keresztények üldözését
megtiltotta. Követeket küldött III. Henrikhez, hogy elibe
menjen valamilyen elhamarkodott cselekedetnek. 1050-ig német
csapatok nem jelentkeztek, mert a német császárságban belső
viszályok dúltak. Endre pedig kiterjesztette hatalmát a közeli
lengyel, cseh és osztrák területekre, adószedés céljával.
De ezek csak kisebb csatározásokkal jártak, Béla herceg vezetésével.
Béla a nyugati határövezeteket megerősítette. III. Henrik
1051 tavaszán Dél-Pannóniában mégis átlépte csapataival a
határt és Fehérvárt akarta elérni. Előtte még végigdúlta
a Koppány földjét. Gebhad püspök élelemmel megrakott hajókkal
a Dunán jött lefelé, Bretiszláv herceg pedig a csehekkel
haladt előre, pusztítva a Duna partján. Béla herceg keleti módszerrel
mindent kiüríttetett a hadak útjából és a nyugati csapatok
összeköttetéseit is elvágták. A hajóhadat megfúrták és a
cseheket koholt császári paranccsal visszairányították,
mintha veszélyben volnának. III. Henrik seregét kiéheztették
és elkezdték nyílzáporral ritkítani. Endre seregei minden
oldalról egyszerre támadták meg őket. Csákvárról is
megindult a Csák-had a Vértes irányába.
Henrik
csapatai meginogtak és csak egy gondjuk volt: mennél előbb
kimenekülni ebből az országból. Még vértjeiket és
fegyvereiket is eldobálták, hogy gyorsabban futhassanak. A császár
szerencsésnek mondhatta magát, hogy túljutott az országhatáron.
Kapuvárnál még a hidat is felgyújttatta maga után. De testőrsége
nem tudta elkerülni Béla nyilasait, mind ott maradt. Endre nem
engedte üldözni a német sereget, sőt békét ajánlott a császárnak.
Endre és Béla csapatai azonban így is nagyon megtépázták
III. Henrik tekintélyét. Amikor Endre hírét vette, hogy a császári
hadak újra Magyarország ellen készülődnek, IX. Leó pápához
fordult. György kalocsai érseket küldte Rómába azzal az üzenettel,
hogy könnyen előfordulhat, hogy Magyarország elfordul a római
katolikus egyháztól és, vagy az ujgurföldön államvallássá
lett uruki-mani keresztény vallás lesz itt is az állam vallása,
vagy pedig a bizánciak keresztény hitére tér. A pápa vállalkozott
a közvetítésre. Endre még évi adót is hajlandó volt
fizetni. De III. Henrik nem várt nagy sereggel jött lefelé a
Dunán és Pozsonynál már támadott. Nagy erővel megkezdte a vár
ostromát: a székelyek azonban hősiesen védekeztek. Leó pápa
közben eleget téve Endre kérésének, személyesen jelenik meg
Henrik táborában békeközvetítés végett. Csakhogy Endre
ekkor már nem hajolt olyan könnyen, mert a szakszini és uruki-mani
töményekkel győzött. Amikor végül Béla a Dunán is, meg két
oldalt a parton rohamra indult a Csörsz vonali tárkányokkal,
Henrik kitűzette a pápa fehér békezászlaját. Endre a történtek
után már nem volt hajlandó az adófizetésre, hiszen Béla győzött.
Ez már a pápát is indulatba hozta és Endrét ki akarta átkozni
az egyházból. Ez azonban mégis meggondolandó volt, mert
Henriknek számolnia kellett a tízezer lovassal felvonuló
szaksziniakkal, akik között bőven voltak olyan fekete úzok és
kunok is, akik a kéthónapi csatározások alatt mindenfelé
csak rémületet keltettek. IX. Leó is meggondolta a fenyegetést,
így a kiközösítés elmaradt. Az Atilla kardját őrző I.
Endre-András pogány módra nőtt fel apja udvarában. Levente főtáltos
pogány szertartásos hamvasztásos temetésén is rész vett
Taksonyban. A temetési szertartást Gerecsák uruki püspök végezte.
A pápa ezt szemére vetette a királynak, de Endre az ősi temetési
módot azzal indokolta, hogy elődeik mind az érdek nélküli
szeretet vallásában éltek és haltak meg. Nyugat vezető körei
követelték Pannóniát.
A római,
majd az avar korszak után főképpen Nagy Károly hódítása
alapján német tartománynak tartották. Béla viszont azt
hangoztatta, hogy a pannonok már Róma előtt a 24 hun törzs szövetségébe
tartozó népek voltak. Csellel legyőzték ugyan őket, de
Atilla hadai véget vetettek az elnyomásnak. Utána az avarok
300 évig uralkodtak az Encs vonaláig. István király pedig házasságával
biztosította a Pannonföldhöz való jogát. Atilla kardját
Endre király a Lebédháztól örökölte. Élete egyik céljának
tekintette, hogy Atilla örökségéből a Pannonföldet feltétlenül
biztosítsa minden ármány ellen, hiszen Bató pannon király
uralkodása alatt éppen a központi Szerém volt a hun törzsszövetség
fővárosa. A bizánciak Szirmiumnak hívták, majd Szávaszentdemeter
lett a neve. Endre 1055-ben megalapította a villányi apátságot
és magyar származású tagjaira bízta a népszámlálást. Pásztó,
Zebegény és Pentele domonkos rendbeli szerzetesei járták be
az országot a szakszini, majd jászvásári domonkosokkal együtt.
Az eredményt Tihanyban állították össze. Csaba nádor fia,
Pomáz vitte a népszámlálás eredményét Endrevárába az Öregek
Tanácsa elé. Endre és Béla ekkor úgy döntött, mint a
pozsonyi csatában is történt, igénybe veszik a Szakszinban kötött
egyezményt, vagyis segítségüket kérik. Erről az egyezményről
a mainzi érsekség is tudomást szerzett. Endre király a házassága
révén jó kapcsolatban volt Kievvel. Ő maga is inkább Kelet-Magyarországon
tartózkodott. Levente tanácsára felelevenítették a
Csodaszarvas és Csaba királyfi mondáját, hangoztatták a
hunokkal és avarokkal való azonosságunkat és a Pannóniához
való jogunkat. A Szent Illés székesegyházból hazajövet
Kevevár részére, Levente elbeszélése alapján, a rovókkal
megörökítették, de most már latin betűkkel, sokezer éves
rege-világunk eseményeit. Ennek egyik példányát Levente-Ildikó-lbolya
sírjába temették Taksonyban, közel az Árpádház uruki-mani
temetkezési helyéhez. Endre, Béla és Levente ezt a másolást
akkor kezdte el, amikor Bretiszláv cseh herceghez menekültek. Később
Endre és Levente Kievben nyert menedéket. Ekkor kezdték el az
Arvisura-kincsek kimenekítését.
Béla
Lengyelországba ment, ahol Szár László, Szent Vladimir egyik
lányát, Adelajdát vette feleségül. Ez az előzmény hozta
hogy Béla Kázmér herceg testvérét, Riehát (Rixát) kérte
meg. Miután Pomerán herceget párviadalban legyőzte, Riehát
feleségül is vette. Béla is részt vett az Arvisura-kincsek
kimenekítésében és a rovásemlékek lemásolásában. A Keveváráról
való elszállítás után Béla herceg az összes másolatokat
hazahozta és gondoskodott a domonkos rend őrizetében való
elhelyezésről. A függetlenségi harcokban Endre kérte, hogy
legyen segítségére a németek ellen. Béla ekkor ott hagyta a
felesége birtokát és berendezkedett az ország védelmére.
Endre megígérte neki, hogy a trónon majd ő követi. Endrének
azonban 1055-ben váratlanul fia született, III. Henrik pedig, a
nagy ellenség, 1056-ban meghalt. Húga, Anasztázia francia földre
ment férjhez s Endre is nyugat felé igazodva, Salamon fia részére
III. Henrik lányát, Juditot kérte feleségül. Közben a cseh
Bretiszláv nagyobbik fia az öccsét elűzte az udvarából, s
az Endréhez menekült. Itt feleségül kérte Endre lányát,
Adelheidet. A házasságot meg is kötötték. Ekkor jött rá Béla
az ellene irányuló cselszövényre. Amikor Endre meg akarta
tudni, hogy kitart-e trónigénye mellett, Pamir fia, Zombor
figyelmeztette, hogy válaszút elé állítják, de csak a
kardot válassza. Várkony várának ispánja is a fülébe súgta:
Ha kedves az életed, a kardot válaszd! Béla megértette, hogy
mind a kettő: a volt fősámán fia is és Kökény fia, Pereg
ispán is az ő híveinek táborába tartozik. És amikor ott állott
a korona és a kard előtt, már világos volt előtte, miért
figyelmeztették. Endre megkérdezte: A kard kell-e a fővezérséggel,
vagy a királyi korona? Béla a kardot választotta, de
igyekezett családjával együtt mennél előbb elhagyni az országot.
Azonnal lengyelországi birtokára és felesége rokonaihoz ment,
tudta, hogy szószegő bátyja mellett az ő élete nincs többé
biztonságban. Salamont az apja már 2 éves korában, 1057.-ben
királlyá koronáztatta. Ez ellene volt az Árpádház alkalmassági
törvényének, a legnagyobb méltóságra való alkalmasság a
Turul nemzetségben, a Gilgames hagyományban elengedhetetlen.
Hiszen még István király is megrendeztette pünkösdi királyság
címén a pusztaszeri Nagy-Süánt, amelyen eldőlt, ki a legkiválóbb.
Endre is ott győzött. István királyt meg lehetett érteni,
hogy Imrét, majd halála után Ilona húgának fiát, Pétert
jelölte ki maga után, mert pogány erőktől féltette a királyságot.
De Béla éppen olyan keresztény volt, mint Endre. Egy kisfiú
királyságának mind a két uralkodóház ellene volt és Béla
mellé állottak.
Endre
igazságtalansága tudatában és tartva annak következményeitől,
német segítségért folyamodott. Meg is kapta. Alattvalói
azonban a német barátság miatt elfordultak tőle. Béla, mint
kiskirály a Lebédház vitézeivel, lengyel segédcsapatokkal,
meg a szakszini töménnyel jött meg. A Keletiek között már bőven
voltak kunok, és fekete-úzok is. A harcok kiterjedtek egész
Pannon-földre. Endre hívei és a németek vitézül küzdöttek,
de Béla hadvezéri tudása nagyobb volt és a németeket kiverték
az országból. Endre is menekült, de szélütést kapott, s ez
erősen korlátozta a lovaglásban és leesett a lováról.
Megtiportan vitték Zircre, s ott az apátságban meghalt. A
Tihanyi apátság templomában temették el. Bélát a püspöki
kar jelenlétében 1060 decemberében megkoronázták. Három év
alatt teljesen rendbe hozta az országot. Egybeolvasztotta az
uruki-mani és a római katolikus kereszténységet. Egy kikötése
azonban volt, amit a papság elfogadott, hogy a papok nősülése
dolgában az uruki szabály légyen az irányadó. Eszerint,
akiknek a házasságából gyermeke született, nem nősülhetett
újra. De a gyermektelen papok feleségük halála után még
egyszer megnősülhettek. Béla az uzsorásokkal szemben védelmébe
vette a falvak elmaradt, vagy elhanyagolt népét. Ezzel a kérdéssel
kapcsolatban 2400 település bíráját hívta meg Fehérvárra.
Vata kiskirály fiának, Jánosnak azonban nem tetszett az uruki
egyházat érintő rendelkezése és Szakszin tájáról nősült
sámánhitűekkel, meg a falvak elégedetlenjeivel elindult Fehérvárra.
Mivel a falvak bírái, különösen az országszéli falvakból
többedmagukkal jöttek, a király besúgói pogány megmozdulást
láttak a nagyobb lovascsoportok közeledésében. A német vendégek
ezt meg akarták akadályozni és ebből nagy öldöklés támadt.
“Szabad ország szabad nép” jelszóval egyre erősebb német-ellenes
hangulat kezdett kialakulni. Az újabban bejött németeket mind
ki akarták űzni az országból. Béla a kérelmezők nagy létszámára
utalva három napi gondolkodási időt kért. Ez alatt a királyi
lovasságot felkészítette és az ősi állapotok visszaállítását
követelő tömeg ellen fordította.
A lázongó
tömeg nagy részét szétverték és megfutamították. Egy
Kevevárából hazajött rimalányt is foglyul ejtettek, aki azt
követelte, hogy újból engedjék meg a rovások vésését.
Miltény lánya, Zombor testvére szembeszállt a csatlósokkal.
Persze hiába. Fogságba vetették, de inkább a húst rágta le
sebzett, bilincses lábáról, minthogy elfogadjon ellenségeitől
valami étket. Uruki-mani hitének védelmében öt nap múlva
meghalt. Béla sírt a fejedelmi lány temetésén. Salamon német
származású hívei igyekeztek az ország lakosait Béla ellen
hangolni. Hiába bánt velük annak idején emberségesen, ők Béla
helyett Salamont akarták a trónon látni. Készen állottak a háborúra.
Béla feleségét is rokoni szálak fűzték a nyugati uralkodó
házakhoz. Rixa királynő nagyanyja, Matild, II. Ottó lánya
volt. Béla gyermekei tehát utódai voltak a német császári háznak.
Béla mindent elkövetett a béke érdekében, de fegyverkeznie
kellett, mivel látta béketörekvései hiábavalóságát. Közben
értékes pénzt veretett, az aranyasszonyok kultuszának jelével.
Szekszárdon bencés apátságot alapított, örök nyughelyéül.
Szenvedélyesen építkezett. Dömösön egy nyári lakot építtetett
magának, de az összeomlott és a romok alatt halálosan megsérült.
A Lebédház tagjai viszont azt állították, hogy a felbérelt
német építészek rongálták meg az állványzatot, hogy rászakadjon
a királyra. Béla sérülten is hadba szállt. Még értesült a
pannonföldi magyarság első győzelméről, amikor 1063.
szeptember 11-én vérmérgezésben meghalt. “Eltűnt a
regebeli herceg; az szerzetes király helyett a lovag-király
személyében” mondta Gerecsák, az uruki püspök. Temetése
napján minden uruki-mani templomban megkondultak a harangok, a római
katolikus harangok azonban hallgattak, mert a nyugati papság
szerint Salamon volt az igazi király, akit már korábban
megkoronáztak. Béla halála után az Álmos-Lebédház törvényei
szerint is Salamon került-de most már jogosan-a királyi székbe.
A Salamont trónra ültető Nordheimi Ottó Salamon anyjától
megkapta az “Atilla kardját” s a magyar királyi udvarban a
német vendégek hatalma még jobban megnőtt, mint Péter korában.
Kökény fia Pereg, azonban azt állította, hogy az a kard csak
másolat, Geréb kardkovács készítette Kevevárában; az
eredeti Atilla-kardot az Élet templomába vitték.
Béla
fiai elfoglalták apjuk hercegségét, a kiskirályság egykori
területét, de ez a kiskirályság nem éppen a béke céljait
szolgálta. A jászvásári kiskirályságot Béla trónralépése
után Levente fia, Daróc örökölte. Daróc csak a Lebédházzal
igyekezett kapcsolatot tartani és inkább Szakszin felé
igazodott. Kipcsák legkisebb lányát vette feleségül és
Kipcsák halála után Szakszinba költözött. Salamon, aki csak
tízéves volt, amikor újra Fehérvárra került a királyi székbe,
szerette unokatestvéreit: Géza, László és Lambert hercegeket.
Ezek már, mint serdülő ifjak leginkább az erdőelvi kiskirályságban
tartózkodtak. Az ország jó része Béla fiai köré
csoportosult. Géza herceg lovagias gondolkozású, békés természetű
ifjú volt. Egyenesség jellemezte László herceget is. Eleinte
hárman közösen vezették a hadjáratokat. Míg Salamon a
harcban nem ismert irgalmat, Géza megfontolt, óvatos volt és
ha győzött is, engedékeny és kegyelmes volt. Lászlóból hiányzott
Salamon vad haragja és bosszúállása, de nem volt óvatos,
mint Géza. A bizánci uralom alá került besenyők görög bíztatásra
délen betörtek az országba. Ekkor a király, a hercegekkel együtt
harcolt és elfoglalták Nándorfehérvárt, amit bolgárul Belgrádnak
neveztek. A győzelem után mindenki Géza herceg csapatai felé
tódult, mert az ellenség tudta róla milyen békességes,
Salamont nemigen keresték. Ez megnövelte a féltékenységét,
amit egyébként is szított a német lovagság. Vid ispán
szerint VII. Dukesz Mihály bizánci császár békekövetséget küldött
a magyarokhoz s azok Salamont figyelemre sem méltatták, Gézánál
álltak meg. A kalocsai érsek békességet igyekezett volna
teremteni, de Vid, aki maga is hercegségre vágyott, folyton
ingerelte Salamont. A hercegek: Géza, László és Lambert megérezték,
hogy valami készül ellenük. Az Élet Templomából is vészt jósoltak.
László Oroszországba sietett, de nem kapott segítséget, végül
Ottó morva herceg, a sógora segítette meg. Seregeik már Vácnál
jártak, amikor szembetalálkoztak a menekülő Gézával, akinek
seregét Kemejnél Salamon szétverte. Salamon Szekszárdnál táborozott,
s betért a Béla alapította templomba. Vid unszolta a királyt,
hogy most támadja meg Gézát, amíg a hercegek seregei nem
egyesülnek: a győzelem után Gézát megvakíttathatja. De
Salamon reggelig gondolkodott. Béla szekszárdi templomának apátja
pedig lóra ült és hajnalban sikerült Gézát értesítenie,
hogy meneküljön. Minden hű emberét már elvesztette, mire Vácnál
Lászlóval találkozott. De László tele volt harckészséggel
és erőt öntött Gézába is.
Egyesült
seregeik 1074 március 14.-én ütköztek meg Salamonnal Mogyoródnál.
Magyarok, németek, csehek egymást mészárolták. Bátor Opos
és Aba Péter a viszályt okozó Vid ispánnal együtt ott
maradt a csatatéren. Salamonnak menekülnie kellett. Német segítségért
sietett. Géza és László lettek az országurak. Örült az
ország népe, mert Gézát szerették volna a királyi székben
látni. Gézának erős gátlásai voltak. Régen az volt a szokás,
hogy a jövendő uralkodó eltüntette elődjét és nem egy
esetben maga tette saját fejére a koronát. Géza azonban Béla
természetét örökölte és a béke érdekében le akart
mondani a trónról. Az uralmat ugyan elfogadta, de nem mint király
és hadvezér, hanem mint bűn-bánó szerzetes uralkodott. Végeredményben
a győztes hadvezér László volt, de ő sem vágyott a királyi
koronára. László, mint kiskirály Kelet felé rendezte a
dolgokat. Elődeik házassága révén Nyugat felé is jó összeköttetéseik
voltak. Géza ezt jó kézben tartotta és biztosította az ország
nyugalmát. A fehérvári törvénynapok megőrizték István király
emlékét, de egyebekben is rá akarták emlékeztetni a népet.
Fehérváron ráeszméltek a szentistváni legendaképzés jelentőségére.
Most már nem a pogány és a keresztény harcolt egymás ellen,
hanem az 1030-as időkben megszilárdult alkotmányos rend és
emberibb életmód a maradiság ellen. Lászlóék nem ellenezték
a regősénekeket és csacska meséket, Endre, Béla és Levente
írnokserege révén közkinccsé vált sokezer éves múltunk
tudata. Bélának Lengyelországban vívott párviadalai,
pozsonyi hősiessége és a nyugati lovagokon nyert győzelmei
legendákká váltak, hősi énekeket daloltak róla. Az igazi
legendák azonban a győztes csatamezőkön születtek. Közben
azonban a besenyő-kun tömegek gyanúsan mozgolódtak.
Szakszinban és Jászvásáron mindenki azt vallotta: Salamon a
pogányok ellen indította el a háborút. Kolostorainkban
viszont fordítva magyarázták a történteket. Salamon a
legmeredekebb hegyeken vitte fel harcosait a sok pogány ellen, Géza
herceg óvatosan, a lankás hegyoldalon haladt, de László
herceg bátran és vitézül harcolt a rabló kunok ellen,
sokakat megölt közülük, akik kéretlenül jöttek az országba.
A kun és fekete-úz vitézek, akiket nem tudtak visszahívni
Szakszin városába, tulajdonképpen felderítést végeztek Erdőelvén.
Mindaddig, amíg Zombor, az uruki püspök ide nem küldte Mikó
vitézt, még László kiskirály táborában is csak pogány betörőkről
beszéltek.
Mikó
fekete-úz vitéz tulajdonképpen összekötőnek jött, hogy hírt
adjon róla, ha az Árpádháznak újabb segítségre lesz szüksége
a nyugatiakkal szemben. Ezt a Mikó vitézt és harcosait az Eger
város fölötti Mikófalván telepítették le 1095-ben. Mikó hírül
hozta, hogy Salamon Szakszinban járt és a besenyők segítségét
kérte Géza és László hercegek ellen. A besenyők erre azt
mondták, hogy mutassa meg ő maga, hogy milyen vitéz. Salamon
azonban gyáva volt és Gézáék elől megfutamodott és
elbukott. László, mint kiskirály Szakszinban Zombor uruki püspökkel
arról tárgyalt, hogy a Jász-síksági uruki-mani hívők példájához
hasonlóan Magyarkától egészen Jászvásárig az ottani uruki-mani
hívők is csatlakoznak a nyugati kereszténységhez és Magyarkán
is új püspökséget állítanak fel. Most Nagyváradon alapítanak
új római katolikus püspökséget, és aki akar, Szakszintól
kezdve beköltözhet ebbe az új püspökségbe. Megállapodásuk
szerint László kiskirály Nagyváradon összegyűjtötte a még
életben lévő rimalányokat, akik annak idején a rovásokat
lemásolták és meghagyta nekik, hogy latin betűkkel is írják
le az Arvisúrák tartalmát. Aztán még le kell majd írniuk,
amikor már teljes lesz a béke, az egykori népszámlálás módszerével
az ország településeit, hogy mindig ellenőrizni lehessen az
ország egyházközségeit, lakosainak számát és a pápai
tizedek fizetését. Ezen munka így fog menni püspökségtől a
másik püspökségig. László és Zombor úgy gondolta, hogy
ebből a nyilvántartásból azt is meg lehet tudni, ki tartja még
magát a magyar törzsszövetség nyolcgyermekes szaporodási követelményéhez
és ki engedelmeskedik a Korpona aranyasszony-féle három-fiús
parancsnak. László Szakszinban egy kitömött oroszlánt kapott
ajándékba. Lakószobájában helyezte el, hogy a szakszini
beavatottak szerint mindig eszébe juttassa, amit ők látnak,
hogy Gilgameshez hasonló, legyőzhetetlen hadvezér lesz és népét
megelégedetté és boldoggá teszi. A besenyőkkel, kunokkal és
fekete-úzokkal vérszerződést kötöttek, hogy az ellenségeskedéseket
megszüntetik és szükség esetén tíz tömény lovast küldenek
segítségül.
PRÉMES SZÁNKÓK CSATÁJA
300. Arvisúra Oszlányka rovása
Pentele
uruki-mani öspörösnek 1012-ben fia született, Pamír. Ő a
pusztaszeri Nagy-süán utáni ünnepségeken beleszeretett a
besenyő fősámán Oszlányka nevű lányába. Szakszinban Oszlánykát
feleségül is kérte, de az apja, Báj fősámán csak azzal a
feltétellel egyezett bele a házasságba, ha Pentele elfoglalja
a Szakszinban levő Besenyő-fehérvári fősámáni széket. Őreá
ugyanis igen fontos teendőket bízott az Öregek Tanácsa. Budavár
beavatott központjában részt kell vennie Kurszánvár rovásemlékeinek
becsomagolásában. Pamír 1032-ben a huszadik születése napján
egy igen gyors futású lovat kapott István királytól. A ló a
Viharisten tenyészetéből származott. Azt Domonkos-Mihály-Turu
bizánci püspök, római érsek alapította. Endre-András
herceg is egy ott kitenyésztett Viharisten hátán nyerte meg a
pusztaszeri Nagy-süánt. Pamírt István király bízta meg
azzal, hogy mint kísérő legyen segítségére Endre, Béla és
Levente hercegeknek abban, hogy a budavári beavatott központ
kincseinek szállítása Abavár, Kevevára és a nyéki Győr között
akadálytalanul menjen végbe. Mire 1035-ben eljött Pamír
cselekvésének ideje, az ajándékba kapott Surja nevű lova szép
paripává fejlődött. Pamír a legutolsó szállítmánnyal érkezett
Ungvárra. Onnan Lebedvárra, illetve Kevevárára, a kicsi orosz
fejedelemség székhelyére kellett a rakományt szállítani.
Ezen az úton Oszlányka is elkísérte egy szekeres rimalány
csoporttal Pamírt. A lányoknak a sérült lovasok és lovak ápolása,
gondozása volt a feladatuk. Endre herceg az Uzsoki szorosban Bölcs
Jaroszláv uzsgorodi lovasainak az élén várta a kincsmentőket,
hogy a kíséretet Lebedváráig ellássa. Az ungvári lovasokat
onnan rövid pihenő után hazaküldték Ungvárra. Ez már csak
azért is indokolt volt, mert a lovak patáját a köves út erősen
koptatta. Endre herceg megbízta Pamírt, hogy útközben nézzen
szét a besenyő világban. A besenyők között ugyanis súlyos
zavarok uralkodtak, márpedig az Arvisúra-kincsek továbbvitele
attól függött, hogy a Szakszinban székelő besenyő vezetőség
vállalja Füzesgyarmatig a lovas kíséretet. Mivel Pamír apósa,
Báj besenyő fősámán ekkor már Szakszinban székelt, így könnyen
rá tudta venni Kipcsák fejedelmet, hogy vállalja a Füzesgyarmatig
való kíséretet. Amikor a besenyő törzsek szövetsége végleg
elhagyta Ordoszt, közülük csak Pató ivadékai maradtak ott.
De ezek még a város nevét is Patóra változtatták. Ez úgy történt,
hogy a Battona nevű törzs kettészakadt. Az Ordoszban maradók
fölvették a Pató törzs elnevezést, a távozók meg Talmat
vezérrel az élükön a Talmat törzs nevet vették fel. Ezek az
uj-gur földre vándoroltak. Itt a turfáni-uruki-mani püspök
őket is az uruki hitre akarta volna téríteni, de Talmat törzse
ennek ellenállt. Inkább levándorolt Turfánból, de a
buddhizmust nem tagadta meg.
Az Albélától
északra elhelyezkedő Gerové törzs sok menekültet befogadott
a szétvert Kazár birodalomból. Zsidózó kazárok is szép számmal
kerültek, hozzájuk. Ezek aztán ellepték Szakszin üzleti
negyedeit és a kereskedésnek éltek. A Gerovék között sok Öreg-Östen
hitű manihista is élt. Voltak hívőik a samanizmus, meg az
uruki-mani kereszténység köréből is. A Ten és az Etil alsó
folyásánál azonban erősen hódított a mohamedán hit is. A
baskírokkal együtt sokan áttértek Mohamed hitére, de az Etil
és Jaik között lakó Talmat törzsre ennek sem volt hatása.
Szaksziban a sok mindenféle vallásnak helyet adó régi Asszügyekben
lakott Báj fősámán, az ordoszi Öreg-Östen hitének főpapja.
A fősámán hitbeli dolgokban teljhatalommal rendelkezett a
Csopon és Kulbé törzs felett, de sok híve volt az Erti és
Sur törzsbeli nemzetségek között is. Ezek sem akartak a régi
hittől elszakadni. A Gyula és a Kapgán törzsben már kevesebb
volt a régi Öreg-Östent követők tábora, de az ősi hitnek még
Erdőelvén és a Palóc-kabarföldön is voltak követői. Delján
Péter, az Árpádvérű-herceg 1040-ben kibontotta a bolgár
szabadság zászlaját, de a bizánci császársággal szemben hősi
harc után elbukott. Ekkor sok besenyő harcos Erdőelvére és
Karatán-Bélavár ha-tárőrségbe menekült. Ezek nagy többségükben
uruki-mani keresztények voltak, de erősen tarkítva Öreg-Östen
hívőkkel és mohamedán besenyőkkel. A besenyők úgy kerültek
a bolgár felkelők közé, hogy a besenyő ifjúság mindig
kapható volt lovas szolgálatra. A harcosokat nyomon követték
a kereskedésben otthonos mohamedánok és kazárok is, akik
mindig igen tájékozottak voltak a világ eseményeiről. Így
aztán Pamír ifjúsági fősámán mindent megtudott a besenyő
világ belső helyzetéről. Amikor aztán Kevevárán Endre
herceget fölkereste, módjában volt beszámolni arról, hogy a
nyolc besenyő törzs közül számítani lehet az uruki-mani és
az Öreg-Östen hívők 6 törzsére, de a Gerové és Talmat törzs
többsége megbízhatatlan. Volt olyan besenyő és zsidózó kazár,
aki még a régi Betseán besenyő fővárost is fölkereste és
az ott maradt besenyőkkel igyekezett fenntartani a kereskedelmi
kapcsolatot. Innen aztán eljutottak még Bagdadba és Alexandriába
is, ahová eljártak a kordovai kalifátus kereskedői is. Endre
herceg meg volt elégedve Pamír jelentésével és megkérte,
hogy Erdeljü Gyula egyik leszármazottját, Buda fiát
Magyarországról Szakszinba kísérje el. Az örökösödési törvények
szerint ugyanis a besenyő fővezéri tisztséget csak unokatestvér
örökölheti, márpedig Gyula felesége a Csopon törzs fejedelmének
volt a lánya, s ezért Vata besenyő fejedelem lányának a fia,
Kipcsák vitéz örökölhette a besenyő nagyfejedelmi és a fővézéri
tisztséget.
Így
aztán Buda fia, Kipcsák vitéz 1038 tavaszán, István király
óhajára, Pamír ifjúsági fősámán kíséretében, egy
Viharistentől származó ajándék lóval elment leánykérőbe
Szakszinba. Szakszinban a régi Csopon törzs vezére, Vata
nagyfejedelem nagy örömmel fogadta az ajándékba kapott lovat,
de még inkább Kipcsák vitézt, akinek a neve a besenyők körében
ismeretes volt, hiszen kipcsákoknak hívták a burtászok déli
törzsét is, akik erősen keveredve voltak a besenyőkkel is. A
muromák és mordvinok is jó barátságban éltek a burtász-kipcsákokkal
és a besenyőkkel is. A magyariakkal pedig területátengedés
folytán a baskírok és a mordvinok is rokonságba kerültek.
Ezen a vonalon tehát nem érhette támadás Endre megbízatását.
A besenyő nagyfejedelem a kazár betörés alkalmával elesett,
így Kipcsák vitéz lett a besenyők nagyfejedelme. Minden erejével
kész volt segíteni és pártolta az Arvisúra-lapok és a Szövetség
ládájának elszállítását és Magyarkától a Lajtáig kezébe
vette a Szakszinban való sámánképzést. Kipcsák
nagyfejedelem Gerecsákkal megszervezte a besenyők hírszolgálatát.
A hírközpontot Albélán állította fel, mert ott megfordultak
az arabok, buddhisták, horezmiek és ujgurok is. A hírközpontnak
Szakszinban és Magyarkán is megbízottai voltak. Szakszin, Albéla
és Magyarka hírközpontját az alábbiak vezették. Erdeljű
Gyula Erős Csák Ordas uruki-mani püspök 960-1015 978-1017 965-1025
Buda III. Zoltán Pentele öspörös 979-1020 1007-1036 985-1039
Kipcsák fejedelem Gerecsák uruki püspök Pamír fősámán
1001-1063 1032-1064 1012-1055 Pamír fősámánt azért küldték
Magyarkára, mert több nyelven beszélt. Gerecsák Albélán,
Kipcsák besenyő-fejedelem Szakszinban székelt. A nyéki Győrben
szép számmal maradtak vissza Nyék törzsbeli lakosok. Ennek a
Nyék törzsnek az ifjúsága és a Jász-síksági nyékiek vállalták
a Kevevára-Nyék és Füzesgyarmat közti szállítást. Ehhez
Endre, Béla és Levente is szolgáltatott lovas kíséretet.
Legnagyobb számmal azonban a szakszini vegyes származású
besenyők vettek részt benne. Ennek a besenyő kíséretnek a
parancsnoka maga Kipcsák nagy-fejedelem volt.
Horezmből
és a Van-tó környékéről olyan uruki-mani hívők jöttek az
albélai székesegyházba, akik hallottak valamit az arabok egymás
közötti pusmogásáról. Eszerint Magyarkán egy részeg
mohamedán kereskedő elmondta, hogy Mainzban járt. Ott pedig az
érsekség úgy tudja, hogy II. Konrádnak azt jelen-tették: a
magyarok királya megengedte a volt avar kincsek és más pogány
kegyszerek elszállítását Magyar-országról. Közöttük sok
a maniheista ékszer, valamint nagy mennyiségű arany hihetetlen
értékben. Mire a hír Albélára ért, minden felnagyult. Maga
Gerencsák püspök indult el hát Albéláról, hogy megtudja,
mi az igazság. Pamír fősámán örömmel fogadta Gerencsákot
és elmondta, hogy maga is hallott a dologról, éppen most gyűjti
az értesüléseket. Annyi máris látszik, hogy a Mainz városában
hallott híreket a kordovai kalifátusban kezdték el felnagyítani
és mire a mende-monda Magyarkára ért, már az uruki, karnaki
és ordoszi kincsekről beszéltek. Az ordoszi kincsek regéje a
Talmat és Gerové besenyők képzeletét is felizgatta, mert
szerintük azok őket illetik. A magyarkai megbeszélésről rögtön
Szakszinba indultak. Ott még semmit sem tudtak a mohamedán
kereskedők fecsegéséről. Kipcsák nagyfejedelem Kevevárára
ment és ott Endre, Béla és Levente herceget tájékoztatta Pamír
és Gerencsák közös jelentéséről. A Talmat és Gerové törzsön
kívül az összes többi besenyő törzset tájékoztatták
tennivalóikról. Valamennyien őrséget adtak, amíg a nyékiek
és az árpádházi hercegek lovasai az Arvisúra-kincseket szállították.
A szállítás befejeztével, Ildikó-Ibolya aranyasszony megvárta,
amíg a férje, Levente herceg magyar lovasaival eltávozott Füzesgyarmatról.
Az aranyasszonyi tisztséget átadta Oszlánykának és hajnal
hasadtával, önkéntes tűzhalállal vetett véget életének.
Az Arvisúra-kincseket, ha máshová szállították, ez mindig így
történt. Endre, Béla és Levente hercegek már csak Keve-várán
értesültek a dolgokról. Utána a Szent Illés székesegyházában
hálaadó istentiszteletet tartottak. Ildikó-Ibolya aranyasszony
tűzhalála után hamarosan Levente főtáltos is meghalt bánatában.
Az Arvisúra följegyzések és kellékek továbbszállítását
vállalta Szár László, utána a fia, Ung vezér vette át az
irányítást. Közben sok kísérő lovas beházasodott a nyéki
családokba, s nyéki asszonyok is szegődtek a kísérethez.
Vata lázadása és az ő halála után újabb csoportok
jelentkeztek kísérőknek, hogy megmeneküljenek a büntetéstől.
Vata
fia, János 1060-ban lemondott az uruki püspöki tisztéről és
püspökségét az Árpádházból való Gerecsák öspörös
vette át. Vata fia, János kezdeményezésére a Fehérvári törvénynapok
alkalmával lángolt fel az utolsó pogánylázadás, de azt Béla
király erélyesen elfojtotta. A megmenekült elégedetlenek
szintén a kimenekítők lovas kíséretéhez csatlakoztak. Buda
fia, Kipcsák besenyő nagyfejedelem örömmel fogadta öccsének,
Vatának és a fia, János uruki püspöknek volt harcostársait.
Mindannyijukat beosztotta a besenyők védelmi seregébe. Gerecsák
az új uruki püspök józan, szentéletű ember volt. Segítő
kezet nyújtott mind a horezmiaknak mind az ujgur menekülteknek.
Az Albélára helyezett uruki püspökség élénk kapcsolatot
tartott a Van-tó környéki egyházközséggel is. Onnan sok értékes
hír érkezett, amit Kipcsák nagyfejedelem fel tudott használni
a Kevevára-Győr-Füzesgyarmati út védelmében. Gyarmat
fejedelem a visszamaradt Jenő és Gyarmat törzs ifjú
harcosaival szintén részt vett a védelmi vonalak kiépítésében.
Sok elhárító harcban kellet részt venniük, mert a mohamedán
világban köztudomásúvá vált az Arvisúra-kincsek szállítása,
az ilyesmi pedig mindig fölkelti a rablási vágyat. Ebben része
volt Kurja besenyő vezérnek is, aki a kazárölő hősnek
Szvjatoszlávnak a halotti torán elszólta magát. Kurja ugyanis
nagyon haragudott a kazárölő hősre, mert a Kazár birodalmat
ő tette tönkre. Kurjának 3 felesége kazár nő volt; Kurját
ezek mindig az oroszok ellen ingerelték. Amikor a kazárölő hős
koponyájából ivó-kupát készíttetett és köszöntőt
mondott vele a halott tiszteletére, így szólt hozzá: -Most
csak a Te kegyetlen koponyádból iszom, de eljön majd az idő,
amikor Ordosz kincseinek ivókupájából foglak köszönteni!
Amikor ez a Budavári beavatott központnak tudomására jutott,
István király intette a besenyőkben bízó hercegeket, hogy
hozzájárul ugyan az Arvisúra-kincsek elviteléhez, de a besenyők
miatt legyenek nagyon óvatosak. A hármas arcú I. István-Vajk
királyt meggyászolta Füzesgyarmat magyari népe is. A Béla (Bjelája)
folyó partján fehér lovat áldoztak. Pamír fősámán az áldozati
ló májából jósolt a Jenő törzs véneivel, de a Gyarmat törzs
vénei is azt látták a jövőből: a Vajk után következő Péter
teljesen el akarja adni Atilla birodalmát a nyugatiaknak. Részegen
elárulja, hogy Budavár, Avarbástya és Kurszán várában temérdek
kincs maradt még elrejtve. A magyari nép Péter királyt elűzi
és a palóc Aba lesz a király, de őt megölik a kincsre éhes
nyugatiak. Utána jön a Viharisten lován a győzedelmes András-Endre,
s ő biztosítja az Arvisúra kincsek biztonságba helyezését.
Mikor
elkészült az az Arvisúra-alsó-világ, mely védelmet ad a
csillagok járása szerint megjelenő tűzokádó sárkánykígyó
ellen, Pamír fősámánnak le kellett szállania a kígyó
barlangjába. Ott a kígyókirály elárulta neki: a Tesupnak
nevezett baskír Viharisten megmondta, hogy Arvisúra-Anyahita az
Égi Birodalomból azért szállott le a földre, hogy társaival
együtt az égi lakók tudományát itt elterjessze. Magukkal
hoztak három pulit és két kis tengeri kígyót (delfint), mert
azok nagyon okosok és nagy segítségére lesznek utódaiknak. A
pulik majd terelgetik az emberek helyett nyájakat, a tengeri kígyók
megjósolják a jövőt. Az Anyahita utódai közül minden tömén
emberből lesz egy égi eredetű, és minden száz töménből
lesz olyan, aki összeköttetésben tud kerülni az égiekkel. Az
égiek most Pamírt bízták meg az Arvisúra-titkok védelmével.
Pamír, Oszlányka aranyasszonnyal együtt visszament a Béla törzsbeli
Szavárd-magyariakhoz, ott a garaúzokkal állottak a Magyarka környékére
érkező lovasok segítségére. Tuspa vidékéről gyakran érkeztek
mohamedán kereskedők, s elmondták, hogy Péter magyari király
elárulta a pénzéhes nyugatiaknak, hogy a fejedelemifjak az
aranykincsek egy részét Füzesgyarmatra menekítették. Ezért
a mohamedán kalifátus az arab-horezmi és baskír uralkodókat
felbíztatta, hogy menjenek rá Füzesgyarmat kincsőrző
gerendaváraira. Jenő és a Gyarmat törzs vezetésével a többi
kisebb maradék törzs őrjáratot tartott az Etil (Volga), a
Jaik (Ural) folyó és a Tobol között. A Gerové és részben a
Talmat törzs fele az ordoszi úzokkal és az oguzokkal együtt
tiszteletben tartotta a magyariak örökségét és inkább segítették
a kincsek menekítésében. Úgy tartották, hogy ők is a Szövetség
ládájának érdekvilágába tartoznak, tisztelik az égiek
akaratát, hisznek az égből származó tudományok létezésében.
Füzesgyarmat a Béla folyó partján, Isimbáj alatt feküdt. Kőalapokon
nyugvó gerendaházakból állott. Az építőanyagot a Béla
folyón úsztatták le. Gyarmat törzsének visszamaradt részei
a Béla folyó forrásvidékétől délre laktak. Amikor az Ural
és a Béla jobb partjáról két Gyarmat törzs elköltözött,
szálláshelyüket a forrásvidékről érkezettek foglalták el.
Isimbáj alatt a Dema forrásvidéke felé eső oldalon építették
fel a Gyarmat törzs új fővárosát. Az áttelepülés és építkezés
lebonyolításához az Etil partján visszamaradt Gyarmat törzs
is hozzájárult. Gazdag jószágállományuk megmaradt és ez
hamarosan föllendítette jólétüket. Ennek a Gyarmat törzsnek
a fejedelmét a többi visszamaradottak is támogatták. Élénk
kapcsolatban állottak a Kuma-magyari földön maradt Béla törzzsel
is. Amikor a mohamedán támadások erősödtek, a Béla törzsből,
sőt Magyarkáról is sokan ide vándoroltak.
A Jenő
törzsből a Káma jobb partján élők elvándoroltak, de a két
baloldali törzs visszamaradt. Ezek összekeveredtek a marikkal
és az udmurtokkal, sőt a magyari törzsekkel is fennmaradt a
kapcsolatuk. A kisebb csoportok visszamaradt részeit végül a
Gyarmat fejedelemség egyesítette. A kevésbé értékes szállítmányokat
már 1045-ben megkísérelték az Ural (Jaik) folyó jobb oldalán
szállítani felfelé, de sok támadás érte őket. Később a Béla
folyó forrásvidéke felé tartottak. Végül Isimbájnál átkeltek
a Béla folyón és jobb oldalán haladva, elérték az Ufát.
Ennek a forrásvidékén áthaladva Tömém felé fordultak, míg
aztán a hegygerinc előtt a manysik átvették tőlük a szállítás
terhét. Amint elérték az erdőségeket, ahol már az asszony-uralom
alatt élő manysik élnek, a Gyarmat törzs lovasait mentesítették
a szállítás terhétől. Eleinte arról is szó volt, hogy a Káma
folyó mellett, a Sziklás Uralon keresztül kellene szállítani
a Szövetség ládáját, de sem a magyarok, sem a magyariak ezt
nem vállalták, de még a manysik sem. Ott a Viharisten ivadékaival
nem lehetett volna folytatni a szállítást, mert ezek a lovak
nem bírták volna az ottani éghajlatot. A manysik földjén meg
télen rénszarvas szánokat használtak. Nyári szállítás
ott, azon az ingoványos-mocsaras vidéken lehetetlen volt. A Jász-síksági
lovak tehát csak Füzesgyarmatig közlekedtek. Pamír fősámánt
egy útja alkalmával Magyarka közelében mohamedánok megtámadták
és súlyosan megsebesítették. Oszlányka aranyasszony sebápoló
csoportja egy darabig még ápolgatta Garaúzföldön, de a
leggondosabb ápolás sem tudta megmenteni. Özvegyét később
feleségül kérte a Van-tó környéki uruki-mani öspörös
Tuspába, de ő csak hazavágyott. 1052-ben el is indult a nagy
útra. Tavasszal jött el Magyarkáról, s vitte az uruki-mani püspök
híreit Füzesgyarmatra. Hosszú útján Kipcsák nagyfejedelem
és a Béla törzs csapatai kísérték szavárd-magyar vezetőkkel.
A fejedelmi ifjak közül Zombor, II. Lebed és Pereg vitéz volt
mellette. Gyarmat fejedelem beszámolt Oszlánykának arról is,
hogy a baskír-magyar föld ifjúsága valósággal fel van
bolydulva, mióta a lányaik közül többen magyar és besenyő
ifjakhoz mentek férjhez és most készülnek a Jász-síkságra.
Egyik-másik ifjú pár már továbbindult lovas kalandozókkal
nyéki Győrbe.
Mire
Oszlánykáék Lebedvárra érkeztek, egész kis sereggé nőtt
az ifjú házasok csoportja. Lebedvár ekkor még zömében
magyar nyelvű volt, s így itt több házasság született, mint
Győr és Füzesgyarmat táján. A magyar fiatalokhoz való férjhezmenetelnek
kedvezett az is, hogy hír szerint Magyarországon melegebb az időjárás,
a földek termékenyebbek is és minden tekintetben könnyebb az
élet, mint Lebediában. Szívesen követték hát Anasztázia
királyné példáját és örömmel mentek magyar ifjakhoz a férjhezmenendő
lányok. A legtöbb gazdag lány hozott magával cselédet, vagy
rab házaspárt Ungvár környékére, ezzel orosz anyanyelvűek
is kerültek oda. A jövevények Ung vezér és Szobránc birtokán
telepedtek le. Útcsinálással és építő szálfák kitermelésével
foglalkoztak. A fát folyókon úsztatták le. A jobb megélhetés
hírére sokan ott hagyták Halics és Ladomér birodalmát és
beköltöztek a hegyszorosok tájára. A lakóhely-változtatásokban
szerepe volt annak is, hogy az orosz ortodox papság nagy
igyekezettel térítette a magyarokat is, a besenyőket is a görög
szertartású hitre. A kievi fejedelemség viszont területátengedés
ellenében hozzájárult ahhoz, hogy jászvásári Anasztázia
királyné lovas népe a baskír-magyar föld-re járjon látogatóba.
Mindez a besenyő terület határán, a hittérítés területén
ment végbe, ahol a csatározások abban az időben szüneteltek.
Endre-András király és felesége, Anasztázia, a Bölcs
Jaroszláv kievi orosz fejedelem lánya nagyon örültek annak,
hogy Lebedvár és Halics térségéből sokan igyekeznek áttelepülni
a Jász-síkságra, hiszen ezek mind az ő megbízható híveik
lettek. Anasztázia királyné csak ritkán tartózkodott Veszprémben,
inkább Székesfehérvárt és Endrevárát kedvelte, meg a Dunna-Ordosz
melegvízforrásait. Szívesen átengedte Oszlányka
aranyasszonynak a keszthelyi uruki-mani kolostort is, ahol Pamír
fősámán kincsei és följegyzései találtak biztos őrhelyre.
Oszlányka aranyasszonyt a keszthelyi várkapitány, Pető Gáspár
vette feleségül. Ebből a házasságból 8 fiú született.
Ezek, amikor felnőttek, megfogadták, sohasem hagyják el szülőföldjüket.
Ott volt előttük az intő példa: mostohatestvéreik az anyjuk
halála után mind férjhez mentek, de idegenben olyan hazátlannak
érezték magukat.
Endre
király csoportonként más-más helyre irányította. A
manysikat például Zalavár ispánságába; a hantikat Hont ispánságába;
a csuvaszokat Csanádvára alá; mindegyiket eredeti töméne területére.
Azokat az úz lovasokat pedig, akik a kincsek kimenekítésénél
segédkeztek és Füzesgyarmatról hoztak feleséget, a palócságra
telepítette. Endre király tudta, hogy a mainzi érsekség és német
papjaik attól tartanak, hogy az ő orosz házassága arra
vezethet, hogy esetleg mindannyian átállnak a bizánci hitre.
Ebben az ügyben királyi tanácsot is hívott össze Endrevárra,
illetve Dunna-Ordoszba. A főurak, a papsággal együtt azt
javasolták, hogy Salamon királyfinak feltétlen német-ajkú
hercegnőt kell feleségül vennie, hogy római katolikus hercegnő
legyen Magyarország királynéja. Így is lett: Salamon Judit
hercegnőt vette feleségül, s IV. Henrikkel helyreállt a béke.
Endre király szükség esetén készséggel adott harcosokat a füzesgyarmati
fejedelemségnek. Bajban leginkább a keleti országrész ifjúságára
támaszkodhatott. Fia házassága Nyugatra kötötte, keleti
gondjait öccsére, Béla hercegre bízta. Béla herceg többször
járt lengyel-orosz-magyar lovasok élén Kipcsák nagyfejedelemnél,
akitől csak jót várhattak. 1055 nyarán együtt lovagoltak Füzesgyarmatra,
Szakszinba és Magyarkára és megkérték a fejedelmeket, hogy
tartsanak népszámlálást, hogy mennyi lehet a 24 hun törzs szövetségébe
tartozó magyar-besenyők, a szavárdok és a baskír-magyarok létszáma.
Béla
herceg 1058 medvetorára a következő adatokat kapta: A falubírók
és a városi bírák szerint a belső ispánságok területén
1055 Aranyasszony napján, az aratási ünnepen: 1 067 912 fővett
részt. A külső ispánságokon és belső gyepükön volt: l
113 098 fő Avaria és Karatán gyepüin: 9 875 fő A Magyar Királyság
területén tehát összesen: 2 190 885 lélek volt. Ezek felett
I. Endre-András király uralkodott. A volt lebedházi uralkodók
területén is éltek magyarok, mégpedig Moldovában, akiket az
uruki-mani papok tartottak nyilván, vagyis: 22 612 fő Halicsban
a sámánok és bábák nyilvántartása szerint: 11 975 fő
Ladomériában a falusi bírók és sámánok szerint: 15 765 fő
Nyéki-Gyánban a rimalányok szerint: 14 972 fő A keleti szétszóródott
magyarság létszáma tehát: 65 324 fő Gyarmat fejedelemségében,
a Gyarmat, Béla, Megyer és Tarján törzsnél nyilvántartva:
45 620 fő Jenő, Kürt, Nyék, Gyula és Kéri törzs állománya
szerint: 41 914 fő A füzesgyarmati fejedelemségben tehát összesen:
87 534 fő A Kuma-magyarországi Béla törzsben: 39 732 fő Szavárd-magyarok,
a sámánok nyilvántartásában: 36 986 fő Magyarka fölött szétszóródott
uruki-mani hívő magyarok: 17 256 fő Kuma-Magyarországban összesen:
93 974 fő Az összmagyarság létszáma tehát a kabarokkal és
utódtörzsekkel együtt: 2 437 717 fő bő 240 tömén. A besenyők
létszámát a törzsi fejedelemségek így adták meg:A Talmat törzsben
12 628 buddhista és 8 520 sámánhitű, össz.: 21 148 fő Gerové
létszáma: 21 620 mohamedán és 5 238 sámánhitű, össz.: 26
858 fő Csopon törzs (sámánhitűek): 29 562 főKulpé törzs (sámánhitűek):
25 843 főEnti törzs (sámánhitűek): 31 864 főSur törzs (sámánhitűek):
35 679 főGyula-Jula törzs: 24 972 uruki-mani, 2 354 sámánhitű,
össz.: 27 326 főKapgán-Szörény törzs: 31 636 uruki-mani, 1
793 sámánhitű, össz.: 33 429 fő A besenyő törzsekben összesen:
231 709 fő A magyar-besenyő szövetség tehát: 2 437 717 + 231
709, azaz összesen: 2 669 426 lelket jelentett!
Endre
király tanácsát az érdekelte, hogy milyen erők állanak mögöttük.
Kitűnt, hogy a 955. évi és az 1055. évi adatok között nagy
különbség van. Az ortodox bizánci hit nagy elterjedése miatt
már nem lehet többé a besenyők törzseire számítani. Nyugat
felé kell hát igazodni. A bizánci hit nagyjából már felszámolta
a Kazár birodalmat, most a besenyők jó részét is keresztény
hitre térítették, őrájuk tehát Endre király már nem számíthatott.
A legnagyobb baj az volt, hogy a besenyő törzsek szövetsége
szétforgácsolódott. A mohamedán, buddhista, uruki-mani és sámáthitű
családokban nem egyformán gondolkoztak. Bár a legnagyobb rész
még mindig sámánhitű csoport volt. Csakhogy nagy erővel
folyt a hittérítés és ez azzal járt, hogy a besenyő nép szép
lassan elvesztette a nyelvét. Az avar birodalom határai összeszűkültek.
István király házassága új pannonföldi határvonalat vont.
Az új helyzetben számítani lehetett arra, hogy a Jász-síkságot,
Pannonföldet és Erdőelvét biztosan meg lehet tartani. De
ezeken túl: Boroszlóban, Iglóban, Marótföldön és Avaria-Encs
vidékén az avarok száma folyton fogyott és a hittérítés
folytán az avarok németekké váltak. István király még a fiát
is feláldozta a “szentesített határok” érdekében. Endre
király most szintén válaszút előtt állott. Salamon házassága
révén vajon biztosítva lesz a magyarság jövője? Keleti segítségben
többé nem bízhatott, hiszen a hun törzsszövetségbe tartozó
ázsiai lovas tömegek már a besenyőket is fenyegették. Olyan
tervek foglalkoztatták őket, hogy segítségére sietnek a
kereszténységnek ellenálló 14 tömén léleknek. Az Etil
keleti oldalán ott állottak a sámán-hitű hunok és úzok
harcrakész töménei. Mögöttük meg Nogaj fejedelem tatárai,
új legelőterületeket keresve. Endre király fia házasságával
Nyugat felől biztosította az ország védelmét. Béla herceg
pedig Erdő-elvén, Ladomérban, Halicsban és Füzesgyarmatig az
után járt, hogy biztosítva legyen a Budavári beavatott központ
értékeinek a kimenekítése is. Béla hercegnek nagy érdeme,
hogy a Magyarországba vágyó ifjúságot igyekezett Erdőelvére
telepíteni. Ez a bevándorlás azonban megnövelte a sámánhitűek
létszámát és a határvidéken élő, elégedetlen sámánhitűek
mozgolódását támogatták. Az ilyesminek volt néha haszna is.
Az elégedetlenkedőket először Vata, majd fia, János vezette.
Endrét, majd Bélát is ilyen mozgalom segítette hatalomra. A
királyi tanács mind a két esetben a nyugati kereszténység
mellett döntött, mert a keleti nomádok támadásai miatt az
orosz-besenyő segítség bizonytalanná vált. Ebben a
helyzetben örülhetett Béla, hogy mind a keresztény, mind a sámánhitű
besenyők megengedték a Füzesgyarmatra való menekítést.
Amikor
az utolsó szállítmánnyal medvetor hajnalán Füzesgyarmat felé
tartottak, sőt messziről már látták is a füzesgyarmati
kamlik tábort, váratlanul gerové-besenyő lovasok támadták
meg a hidegtől szinte meggémberedett lovas-és szánkótábort.
Az erti és sur besenyők, meg a kíséretben részt vevő magyar
fejedelmi ifjak is kardot rántottak és elkezdődött a véres küzdelem.
De a külső kamlik táborból is vad vágtában rögtön ott
termett a fogadó lovasok serege. A mohamedán gerové besenyők
jókora veszteséggel megfutamodtak. Boja fia, Kipcsák vitéz,
II. Lebed és I. Szabolcs ivadéka ebben a nem várt küzdelemben
hősi halált halt. Testét Füzesgyarmat áldozati kegyhelyén
hamvasztották el. Gyarmat fejedelem egy díszes prémes szánkót
ajándékozott a fejedelmi ifjaknak, hogy az emberfejes urnákat
majd azon vigyék haza. Mert 1063 első napján, a füzesgyarmati
medvetor hajnalán, összesen 12 magyar vitéz halt hősi halált.
Utána a medvetori szertartás még négy napig tartott a manysi
ünnepségen. Közben jelentették, hogy egy-két nap múlva
alkalmasint megérkezik a szállítmány átvételére Pamrán
nagyfejedelem is, de a nagy fagy miatt késik. A medve-tor tehát
folyt tovább. Gyarmat fejedelem aztán Ung vezértől szertartásosan
átvette az utolsó szállítmányt. Szobránc arany-asszonyt a
medvetori ünnepség védasszonyává tették és így ünnepelték
a Jász-sikságra elvándorolt magyarok aranyasszonyát. 800
esztendő után volt mit beszélni az asszonyok külön gyülekezetében
is. Az asszonyok ugyanis magán a hivatalos medvetoron nem
jelenhettek meg, ezért külön jöttek össze. Egyik-másik
fiatal özvegyasszony úgy határozott, hogy a hazatérőkhöz
szegődik, mert megunta ezt a fagyos világot. Amikor az ötnapos
medvetori szertartás véget ért, a Szakszinban székelő Kipcsák
besenyő nagyfe-jedelem riadót fúvatott és a szállítmány,
melyet már átvettek a manysi fejedelmek és táltosok, Kipcsák
nagyfejedelem védnöksége alatt, Gyarmat és Jenő törzsbeli
vitézekkel elindult az Urál-bérc Öregének alsó-világa felé.
Füzesgyarmat belső várának főterén, a Vitézek oszlopa
mellett Gyarmatt nagyfejedelem így szólt az elvonuló prémes-szánkós
csapatokhoz: “Arra kérem a Seregek hatalmas urát, hogy az Élet
kegy-helyét újra biztonságos helyre segítse. Titkát meg ne
kaparinthassa se az álnok keresztény világ, se Mohamed hazug
serege, mert ezek csak mindenből hasznot akarnak húzni.
Az ataiszi
és ordoszi igazság legyen örök titok. Vezessen benneteket Hadúr-Tórem
az Igazság útján! Békesség néktek!” De nem minden ment
olyan simán, ahogy gondolták. Füzesgyarmatot elhagyva a szánkós
sereg szalma-bocskoros lovakon egy tisztásra ért. Hírtelen
csengőszánkós lovak a dombhajlaton besenyő lovasokkal tűntek
fel. Gerové mohamedánok serege csapott le az előőrs szánkókra,
hátvéd nyilasaik pedig égő pamacsos nyilakat lőttek a prémmel
bélelt szánkók gyúlékony gönceibe. Minden oldalról csatatérré
vált a Farkas-domb hajlata, de Hadúr-Tórem és a Viharisten
lovasai vitézül küzdöttek a túlerővel szemben. De mielőtt
a gerové besenyők erőt vehettek volna rajtuk, megjelent Pamrán
manysi fejedelem rénszarvas vontatta szánkós serege és
belevetette magát a küzdelembe. Hátulról támadtak a gerovékra.
Megérkeztek a kabarok is kicsiny, fürge lovaikon, a tomaji sámánok
pedig fölverték a fekete úzok vitézeit is, akik rávetették
magukat a gerovek tartalékaira. Az áruló gerovék serege
megingott és most már a Gyarmat-Jenő törzs harcosai mentek át
támadásba. A gerovék megfutamodtak, de a fekete úzok üldözőbe
vették őket. Mire beesteledett, Kipcsák vitézei majd ájultan
roskadtak prémes szánkóikba. A manysik vették gondjaikba a
sebesülteket, úgy leheltek életet a rokon magyariakba. Minden
kincset átraktak rénszarvas vontatta szánjaikba és úgy
indultak el észak felé. A szokásos halotthamvasztásos temetést
Füzesrét falvának lakói végezték el. Gyarmat és Pamrán
nagy-fejedelem egymást megölelve búcsúztak el, hogy soha többet
nem találkoznak. Kipcsák nagyfejedelem hamvai egy keszi törzsbeli
göröncsér díszes urnájában Szakszinba kerültek, de a gerovék
tetemeit meghagyták az erdő farkasainak. Füzesgyarmaton
jelentették az Öregek Tanácsának, hogy a manysi-hantik hadának
sikerült átadni az Arvisúra-kincseket és azok most már
biztonságosan viszik rénszarvas fogataikon az Urál-bérc Öregéhez.
1063 nyarán Miltény fia, Zombor és Kökény fia, Pereg
jelentette I. Béla királynak, hogy a gerovékkal vívott csata
után a manysik-hantik kezébe kerültek az Élet kegyhelyének
titkai és az Uruki-Karnaki-Or-doszi Szövetség ládája. Ezzel
a magyarság további életéből messzire kerültek a sokezer éves
múlt emlékei. De I. Béla beavatott még amellett előrelátó
is volt. Fiait fennmaradásunk érdekében úgy nevelte, hogy ne
csak Rómához, Mainzhoz, hanem Bizánchoz is igazodjanak...


|