29.
KERESZTÚTRA DOBOTT NÉP
304. Arvisura
Bene rovása
1120-1145
Lam herceg az Álmos lányát, Adelhaidot Bellény halála után
még harmadszor is férjhez adta a Csák nembéli Kozma vitézhez,
akiből Budavár, Avarbástya és Kurszánvár parancsnoka lett.
Palóc-Vasvárral szemben a Sas-hegyen építtetett neki gerendákból
vadászlakot. Ezt a hegyet sokáig Kozma-tetőnek nevezték. Pozsáló
és Kozma a régi országrészekben is és az újonnan
szerzettekben is megszervezte a földműves tizedeket, a "tíz
nyíl szövetség"-nek nevezett törvény értelmében. A szétszórt
tanyákon ugyanis sohasem volt biztonságos az élet. Ezért az
újonnan szerzett Szlavóniában is, Horvátországban is igen erős
tíz-családos új településeket létesítettek. A győztes
velencei hadjárat után Dalmáciában is megszülettek a Lam-féle
tizedek. Minden földműves tized mellett az ispánsági városok
körzetében felállították a kézműves tizedeket. Szabad működésüket
a Keszi törzs biztosította. Minden töményben felállították,
illetve megerősítették a Szeg nevű településeket. Itt
tartalékolták a vasárut és minden egyéb ipari árut. A
magyariak és a magyarok, meg a szavárd uzok és szabir hunok
mesterembereit elég gyakran éppen rendfenntartóknak telepítették
az új településekre. II. István örömmel vette maga mellé
az Álmos herceg eddig rejtegetett fiát, Vak Bélát, aki mögé
felsorakoztak Lam herceg leszármazottai, hogy eleget tegyenek
apjuk, illetve nagyapjuk meghagyásának. Bizánctól elhódították
a Barancsnak nevezett egykori avar bánságot és Ráma szerb királyságot.
II. Béla (Belos Ilonának a férje) felvette a "Ráma királya"
címet s ezzel újra 12-re emelkedett a Duna-menti állam töményeinek
a száma. Nyugat felé is biztosítani kellett az országot. Ezért
Bebek és Pozsáló Zsófia hercegnőt, II. Béla lányát
eljegyeztette III. Lothár osztrák császár fiával.
A kis
hercegnőt még kislány korában III. Lothár udvarába vitték,
hogy ott nevelkedjék. II. Béla még tartott Bizánc támadásától,
de a tizedesi intézmény Magyarországot úgy megerősítette,
hogy Bizánc sem támadta meg. A görög császár persze jól
tudta, hogy Magyarország embertartalékai Ordosztól az Encsig
és Uruktól a Kámáig terjednek, s ezen az úton, szükség
esetén támogatást kap. II. Béla nagyon érezte vaksága hátrányát
a többi uralkodóval szemben, ezért uralkodásának utolsó éveiben
búskomorságba esett II. Istvánhoz hasonlóan, ő is borban
keresett vigasztalást. Udvaroncai ilyen-kor lepték el olyan
birtokigényekkel, melyekkel máskülönben nem mertek volna a
király elé járulni. Mámoros állapotában sok ilyesmit aláírattak
vele. Pozsálónak olykor igen körültekintően kellett eljárnia,
hogy ezeket az ügyeskedőket távol tartsa az udvartól. Minden
írásbeli munkát Pozsáló Kuriája végzett. De Pozsáló megkövetelte,
hogy mindent bemutassanak neki. Anélkül semmit se írt alá.
Dajkának II. István, Benének pedig II. Béla mellett sok munkát
adott annak biztosítása, hogy a keleti lovas-nomád népek sorából
csak a legilletékesebbek lépjék át a Kárpátok gerincét. De
a külső népeket lekötötték az erőszakos hittérítők is.
Így aztán a réseken csak a legéletrevalóbbak tudtak átszivárogni.
A Szakszinban kiképzett Bene sámán volt előbb II. István,
majd II. Béla jobb keze és hírszerzője. Végigjárta a suomi,
viroláj, sambe, lett, csud, vepsze, vót, zsór és liv népek
lakta részeket. Utána felkereste a mescser, moksa, és merja
mordvinokat, csuvaszokat, marikat, komikat és udmurtokat, a
baskir magyarokat és a manysikat. Az Élet templomában
elhelyezte a magyar nyelven írt legújabb Arvisurákat és a
hantik földjének meglátogatása után az Emba folyóhoz jutott.
Így hajózott át a Kazár tengerre. Itt felkereste a hegyi
avarokat és garaúzokat és Kuma-Magyarország fővárosát, az
ősrégi Magyarkát. Az Öreg János püspök, aki egyben az
avarok és magyarok uruki püspöke is volt, nagy örömmel adta
rá áldását. Megkérte Bene sámánt, hogy mivel ő már
nagyon elaggott, az új király küldjön az ő helyébe Váradról
egy fiatal püspököt, aki majd a Tuspából és Susából átjött
és a magyarhoz hasonló nyelven beszélő rokonokat az uruki-keresztény
egyházból áttereli a római katholikus egyházba. I. László
király óta az uruki-mani püspökséget a magyar királyság
fenn és a váradi püspökség területéről kapták az egyházközségek
a papokat.
A híveket
Lam herceg és utódai is támogatták, hogy ha az általuk
szervezett tizedekben a létszám megfogyatkozik, onnan
kaphassanak pótlást. Régebben Dajka, majd az ő halála után
Bene sámán vitte nékik az aranyakat, Palóc-Vasvár támogatását.
Az arab hódítások menekültjei, akik nem akarták felvenni
Mohamed hitét, a magyarkai püspökségen keresztül bebocsátást
nyertek Magyarországba. Magyarkáról indult el az a sámánküldöttség,
amelyik Ordoszon át a Keleti Nagy tengerig bejárta a sámánok
által ismert területeket. Ez az út 1125-től 1135-ig tartott.
Tervét Palóc-Vasvár medvetorán adták át II. Bélának, ahol
a vak király az ősiségi törvény dolgában jelent meg. A király,
mint elődei is, vállalta a keleti hírszerzés költségeit.
Dajka még Bizáncba is elvitte Benét László király lányához,
Piroskához, akit Anna császárnő kívánságára bizánci
szertartással Iréne névre kereszteltek meg. Előtte nyugodtan
lehetett magyarul beszélni, mert a bizánci udvarban beszéltek
mindenféle nyelven, csak magyarul nem. Iréne császárnőnek
azonban magyarul beszélő udvartartása volt, gyermekei is
megtanultak magyarul. Piroska-Irénének a magyar kiráIyok is
folyósítottak bizonyos nagy mennyiségű aranyat, azzal tartották
fenn a szeldzsuk törökök és az uruki püspökség hírszolgálatát.
Ennek az Iréne-Piroska császárnőnek négy fia: Alexiosz, Izsák,
Mánuel és Andokinosz és négy leánya született, úgy ahogy a
nyolcas szaporodási követelmény megkívánja. Ez is mutatja,
hogy László király lánya ízig-vérig magyar törzsszövetségbelinek
tartotta magát. Bene fősámán-helyettes igen értékes
Arvisura ismeretekkel tért vissza Szakszinból a beavatottak sámán-képzéséről.
A résztvevők 10 év alatt l0 fővárosban tanultak; Szakszinból
indultak és tanulmányaikat Szakszinban fejezték be. Zandorhán
fősámán és tanfejedelem, aki a Kazár tenger Szabir városában
született, a Kusán birodalmi gondolat híve volt; felesége
Urunarcsi azonban, aki az Indus völgyének Léh nevű városában
született, hun származásúnak, az Indus-völgyi hun
birodalombeli lakosok leszármazottjának vallotta magát.
Urunarcsi volt a beavatottak képzésének aranyasszonya. Előadásaiból
világosan kitűnt, hogy jól ismeri a titkos Arvisurákat. A
beavatottak Gilgames családfáját 20 évenként egészítették
ki a vezető rétegekből. Oda tartozott 180-tól 200-ig Káma és
Mirina is, de 181-185 között leányukat, Isimbájt is behívták
pótlásnak. Megera 185-200 között volt teljes jogú tagja a
beavatottak tanácsának. Sály 200-tól 220-ig volt beavatott
rendes tag, utána 220-240 közt Csek mágus, Kende gács 240-260
között, majd Piroska elhalálozása után 260-290 között is
rendes tag volt. Őt Buja követte 290-320 között. Buját
Szuhona váltotta fel 320-340-ig. Vága 340-365 között volt a
beavatott központban. Utána Gyula (Duló), akinek Maturi és
Irgiza nevű leányait Albéla környékén Hunor és Magyar
elrabolta. Ő, Gyula alapította meg a Bolgár-Magyar szövetséget.
Közben 360-380 között Emba volt a magyarok beavatottja, 365 és
385 között pedig Gyula, akinek bolgár felesége volt. Emba fia
Gács 380 és 402 között volt magyar beavatott, 400 és 420 között
pedig az ő fia, Gál. A magyarok Kadosa nevű beavatottja 420 és
440 között úgy döntött, hogy a magyarok és a magyariak az
Égiek szerint nem vehetnek részt a hunok honfoglalásában.
Ebben az időben Buda volt a beavatott központ vezetője Jákóval
együtt. Ő állapította meg a hunok honfoglalásának menetét.
Ennek lezajlása után Nekese (440-460) úgy döntött, hogy az
úzok és a kabarok, meg az önként visszamaradók nem hagyják
el a Jász-síkságot. Utána 460-480 között Aladár vezette a
beavatottak központját. Visszamaradó hunjaival bele-olvadt a
magyariak törzsébe. Utána a magyarok közül Bolári lett a
Beavatott központ vezetője 480-tól 500-ig. II. Csaba vezette
500-520 között a magyariak részéről a Beavatott központot.
Munkáját a magyarok közül Balog folytatta 520 és 540 között.
A magyarok közül Ogur, Muronnyal együtt vállalta az avar hon-foglalásban
való részvételt (540-580). A nyugtalan Alpár töményvezért
566-ban előkészítették, majd 570-ben útbaindították az első
magyar töménnyel. Alpár már 575-ben megnyerte a pusztaszeri
Nagy-süánt és ezzel elnyerte Baján legkisebb húgának, Telenának
a kezét. Baján halála után ő lett Avaria második fejedelme.
Ogur megörökítette, hogy ezen a viadalon Alpár töményvezér
lett az első, turulsasos lobogóval, a második Verőce,
aranyszarvas zászlóval, harmadik pedig Bakar lett, az avarok
aranykecskés vitéze. Ennek az emlékére építette Alpár a
Tisza mellett Alpárt, Verőce a karatán-földi Verőcét, Bakar
pedig a bécsi medencében Bakar-Bécs kurgánt. Alpár és
Telena 580-600 között volt a Beavatott központ vezetője, 600
és 620 között Baján fia, Győr. Kövezsd a magyarok közül
620 és 640 vonult be az Avarbástyára.
Ő
hozta azt a hírt, hogy a déli hun birodalomból és az arab
hittérítés területéről egy kenyérmagot termelő nép
vonult be Magyarka térségébe és elárasztották a bolgár-magyar
államot is. Tudval 640 és 660 között vette át Kövezsdtől a
hatalmat. Kürt fejedelemtől kapta azt az értesítést, hogy a
magyar törzs áttért a déliek által meghonosított földművelésre,
állatállományukat pedig karámban nevelik. A délről jött
hun-magyari nép is magáévá tette a nyolcas szaporodás követelményét;
így aztán létszámuk a Bolgár-magyar szövetségben erősen
megnőtt. A magyarok közül 660-680 között Beje beavatott
fejedelem ment Avarbástya Beavatott központjába. Magával
vitte Zabari beavatottat is, aki már a földművelő uruki-mani
vallásúak közé tartozott. Megérkezése után nyomban kérte
emberfeleslegük bebocsátását az Avarok Égi birodalmába.
Orbaszár avar nagyfejedelem ehhez védelmi szempontból hozzájárult.
Kürt fejedelem Bat-Bajánra bízta a kenyérmag termelő déli
hun-magyar tömegek felvonultatását. Szükség is volt rájuk,
mert a szlávok átvonulása sok zavart okozott, az avarok Égi
birodalmában, a Jász-síkságon. Tudval uralkodása alatt 630-ban
e miatt szakadt háromfelé az avarok birodalma. A Kárpátokon túli
részben minden szabad mozgás bizonytalanná vált. Ezért Kürt
fejedelem Albéláról fegyveres kíséretet adott a felvonulóknak.
A felvonulás 670-678 között történt. Korpona már 680-700 között
átvette Zabarival az Avarbástya beavatott központjában a
hatalmat. Az avar birodalom szétesésére Samó árulása
vezetett. Az új honfoglalók Tudval püspök tanait vallották
és így az uruki-mani hívők kerültek hatalomra. A 700-as
Nagyszala tartását Szavárd-Alpár és III. Csaba ifjúsági
fejedelem rendelte el. Ez a Csaba, Kotragos és Emőke fia, élete
legnagyobb részét a Jász-síkságon töltötte, csak élete végén
ment Albélára. Ugor-Szirma és Oposur vette át tőle a
hatalmat. A 700-as Nagyszalát Haram és Zemlén pateszi
szervezte meg. Ez a Nagyszala mondta ki az emberáldozatos
temetkezési mód megszüntetését. Az Etil két oldalán lévő
Magyar törzsszövetség ekkor még megengedte az idegen szolgák
feláldozását.
Kotragos
ellene volt minden gyilkosságnak. Oposur helytelenítette, hogy
a kazárok már Kotragos 700-720 közötti uralma idején
elrendelték, hogy a magyari és magyar törzseket az arabok
ellen a szélekre telepítsék. Mégis elvállalta Magyarka központtal
a fővezérség felállítását. A védelmi vonalat a Fekete-tengertől
Magyarkáig a magyari törzsek, Magyarkától a Kaspiros, vagy
Kazár-tengerig pedig a magyarok tartották. Marván arab fővezérrel
szemben sok csatát megnyertek de 740-ben Ragály és Kézsmár
fejedelem alatt elesett Jenő vitéz, majd 755-ben Megyer vitéz
halt hősi halált.
Neki három
fia volt: Gyarmat, Tárkány és Farkas. Ez a Farkas részt vett
a bugáti sámámánképzésen és ott beleszeretett egy Ünőke
nevű mongol rimalányba. Mivel édesapja, Megyer vitéz már nem
élt, nem tért vissza Magyarkára, hanem elmentek a mongol
pusztaságba. Ott átvette Ünőke árván maradt népének vezetését.
Oposur IV. Csaba javaslatára helyeselte, hogy 760 és 780 között
Farkas biztosítsa kelet felől a magyar törzsszövetséget.
Farkas 760 és 768 között uralkodott a mongol törzsön.
Legnagyobb fia Batacsikan 768 és 780 között (IV. Csabával egy
időben) erősen felvirágoztatta törzsét. Az ő fia, Tamacsa
782 és 796 között uralkodott. Utána jött Koricsár (796-820).
Koricsár nagy legelőterületekkel rendelkezett. Edemen kérésére
798-ban ezer lovast küldött az avarok meg-megsegítésére. A
nyugati avar birodalom bízott az uruki keresztények győzelmében,
de elbukott. Edemen még egy darabig felhasználta Koricsár
lovasait az Avarbástya Beavatott központ átköltöztetésének
védelmében, de aztán 810-ben visszaküldte a lovasokat Koricsárnak.
Ekkorra már az avar vezető réteg elfoglalta a Kátavárak
vonalát. Edemen és Ügyek fejedelem pedig kiszakadtak a Kazár
birodalomból és a kis besenyő Szakszin közelében kiépítették
Asszorügyeket. Aludzsam 820 és 841 között tovább erősítette
a mongolok gazdaságát, úgy hogy Szali vezér idejében (841-865)
már komolyan számolni kellett velük. Jeke 865 és 882 között
megszervezte a lovaskiképzést s ezért a fia, Szemdzsocsi 882
és 905 között hősi énekekben dicsőítette. Jeke vezér Álmosnak
is nagy segítséget adott a kazárok ellen 860-ban a Szuvári
csatában. Jeke részt vett Árpád második lányának, Ágnesnek
a keresztelőjén is. (A gyermek avarboj származású anyja a
gyermekszülésbe belehalt.) Jeke Arvisurájából tudták meg az
Arvisurákat másoló rimalányok, hogy Ágnes csak a tárkányképzősök
segítségével tudott megszületni. Árpád aztán később szívesen
hozzá is járult ahhoz, hogy Ágnes nyugati házasságot kössön.
Karcsu beavatott mongol fejedelem 905 és 924 között Budavári
Beavatott központ titkos tanácsa részére végzett jó szolgálatokat.
Szavárdi
lányt vett feleségül. A leányától, Subad-Szavárditól és
Tar vitéztől született az a Söpte-Szavárdi, akit Gelyza
magyar fejedelem vett feleségül. Ennek a Söpte-Szavárdinak az
egyik fia, Mihály-Vászoly volt az apja Endre, Béla és Levente
hercegeknek. Közülük Korpona arany-asszony két fiát: I. Endrét
(1046-1060) és I. Bélát (1060-1063) Magyarország királyának
ismerte el. Igaz, hogy ehhez Erős Csák révén hozzájárultak
a 12 családos Csák-nembéliek is. Ezeket a királyokat és utódaikat,
mint részben mongol származásúakat a mongolok titkos történetében
nyilvántartották. Karcsu után 924 és 941 között Bordzsi
lett a mongol nép vezére. A fia, Zorokol (941-958) közös ősapjukra,
Oposurra való tekintettel Zoltán-Zsolt magyar fejedelemmel
tartott kapcsolatot. Megígérte Zsoltnak, hogy végveszély esetén
2 töményt indít útba Magyarkán át a megsegítésére.
Zoltán-Zsolt
fejedelem megköszönte a nem várt ajánlatot, de közölte
Zorokollal, hogy a besenyők megmozdulása elhárította a végveszélyt.
Hozzátette még: népünk úgy érzi, hogy itt is éppen keresztútra
került nemzet a miénk, mint amilyen annak idején Magyarkán
volt. Nyugatról és Délről bármelyik pillanatban várhatjuk a
támadást. Dobun 958 és 982 között, 970-ben találkozott az
ifjú Gelyza fejedelemmel Jászvásáron a beavatottak titkos tanácskozásán.
Lebedházi fejedelmi ifjak előtt felajánlotta töményeit arra
az esetre, ha Nyugatról be akarnának törni Pannonföldre.
Bodonc 982 és 1005 között uralkodott. Az első királyi koronázás
alkalmával Budavár Beavatott központ hozzájárulásával képviseltette
a mongol törzsek szövetségét. Barim 1005 és 1040 között
titkos látogatáson járt itt. Részt vett I. István király
temetésén is. Menen (1040-1062) Béla hercegnek, mint a magyar
hadsereg fővezérének megígérte, hogy szükség esetén a
besenyőkkel megsegíti nyugati háborújában. Erre azonban nem
volt szükség. Kacsi (1062-1080) részt vett az Urukban tartott
Nagyszalában. Erős Csák leszármazottai közül Szilassal találkozott
és kifogásolta, hogy I. László király megszüntette a
magyarkai uruki püspökséget és János püspök személyében
római katholikus új püspököt küldött oda. Ezzel szerinte
megsértette a beavatottakat. Szilas azzal érvelt, hogy az arab
világ már Baskiriában is elterjesztette az iszlámot, de aki a
magyarkai hittérítés elől menekülni akar, az I. László király
országában mindig bebocsátást nyerhet. Jó, válaszolta
Kacsi, ezért még nem kellett volna végezni az uruki kereszténységgel,
hiszen egy az Isten Rómában éppúgy, mint Bizáncban, meg az
uruki-mani hitű Turfánban is. Miért kellett neki a sámánvilágtól,
és az ujgur államvallástól is elszakadnia és miért kellett
a váradi püspökség útján Rómához húznia, amikor a Mainzi
érsekség Magyarország megsemmisítésére tör? Eleinte természetesen
csak hűbériséget találgatnak, de aztán ugyanúgy fognak eljárni,
mint Nagy Károly idejében és társzekerekkel fogják
Magyarország területéről kihordani az aranyat, meg mindig egyéb
gazdagságot.
Kajdu
(1080-1103) Jászvásáron találkozott Kálmán királlyal.
Nevetve tárgyalták, hogy a mongoloknál is használatos
tizedesi intézmény megerősödése miatt most már akár le is
mondhat az apostoli királyi címről, hiszen a pápák is
harcban állanak a császársággal. Kajdu megemlítette azt is,
hogy Nazir (Jézus) az Uruk városbeli keresztényekhez intézett
szabir nyelvű levelében az uruki papoknak a házasodást ajánlja
és csak a nazir-szerzetre korlátozta a nőtlenséget. Hidd el,
mondta, emiatt az ostobaság miatt erősen csökkenni fog még a
magyar tözsszövetség létszáma is! Kajdu után Baáj (1103-1121)
vezette a mongol seregeket, majd Tum-bináj (1121-1140) állott a
mongolok élén. 1125-ben találkozott Bugátban Bene sámánnal.
Bene nyíltan megvallotta neki, hogy II. István esztelenháborút
folytatott Keleten s ezért nem valami nagy népszerúségnek őrvend.
Még jó, mondta, hogy az eddig rejtegetett Álmos herceg megvakított
kisfiát biztonságba helyezték és most őt szándékoznak az
István helyére tenni, mert a részegsége félelmetes méreteket
öltött. Visszatérésekor ismét találkozott Tum-binájjal és
örömmel közölte vele, hogy II. István 1131-ben meghalt és a
kis vak II. Béla lett a király. Béla ügyeskezű felesége és
rokonsága támogatásával, a mongolokéhoz hasonló tizedesi
intézmény útján jólétet biztosított népének. Bár az is
igaz, a kis király, II. Istvánhoz hasonlóan szintén ivásra
adta magát s ezért a királyi csemeték máris fenik a fogukat,
hogy Vak Béla után ki lesz a király. Mindezek tudomására
jutottak Kabul kagánnak. 1140-ben Füzesgyarmaton járt és
akkor azt javasolta Bene sámánnak, hogy jó volna a magyar és
a mongol törzsszövetséget egyesíteni és akkor valóra válhatnának
a 24 hun törzs szövetségének eredeti céljai: egyik Nagyvíztől
a másikig terjedhetnének a hunok birodalmai. Kabul kagán
kisfia, Bartán is hallotta mindezt és azt mondta az ifjú Bene
sámánnak: a fiatal mongol harcosok velem együtt készülni
fognak apám nagy tervének megvalósítására. Ezt mondjátok
meg a királyotoknak! Amikor Bene sámán hazaérkezett, Palóc-Vasvár
medvetorán jelentést tett II. Bélának a mongolok tervéről.
A tizedesek tanácsa előtt Pozsáló kifejtette, hogy már I. László
királyt is megkörnyékezték ezzel a gondolattal a Megyer törzséből
származó keleti törzsek, utalva arra, hogy a vezető réteg
anyai ágon az ujgur törzsszövetséghez tartozik, persze keleti
és déli hunokkal, meg avarokkal keveredve.
A
keresztútra került Magyarországot eddig is a besenyők és a
magyarkai Béla törzsek mentették meg a jászvásári Gyula törzzsel.
I. László erre azt válaszolta, hogy inkább a Jászvásári-Magyarkai
hátvédvonalat kellene Róma hitének megnyerni és nem szabad a
keleti áramlatokkal a művelt nyugat ellen szövetkezni. Lam
herceget és Iréne-Piroskát is eleget foglalkoztatta ez a súlyos
kérdés. Kabul kagán és a Szeldzsuk törökök hírszerzői
megkörnyékezték Piroska-Iréne aranyasszonyt is. Elmondta Bene
sámánnak, hogy a mongolok is, a szeldzsuk törökök is
felkeresték és előadták, hogy a kangali törökök hajlandók
volnának a Szeldzsuk törököket megalázott helyzetükből
kimenteni, ha a magyar királyok hajlandók a mongolokkal szövetséget
kötni. Piroska-Iréne nagyon jól ismerte János császárnak és
Mánuelnek meg tanácsadóiknak terveit, céljait, s ezért óvakodott
még attól is, hogy mélyreható tárgyalásokba bocsátkozzék
arra vonatkozólag, hogyan lehetne egy állammá kovácsolni a sámánhitű,
a mohamedán és a római kereszténység alatt élő hun törzs-szövetségi
népeket. Azt is jól tudta, hogy Magyarországnak nagyon meg
kell erősödnie ahhoz, hogy a világ minden tájáról ránehezedő
nyomást a saját erejéből ki tudja védeni. Kabul kagán úgy
gondolja, hogy lovasaival egymaga is meg tudná hódítani
nyugatot, de ha belefogna, csakugyan szabad kezet adna-e a
magyarok királyának? Itt van Bizánc is. Most még megbirkózik
a törökök terjeszkedésével, de vajon ő is meddig bírja? Az
Álmosház Esztergomban székel, a Lebedház Kurszánvárban és
Jászvásáron még biztonságban van, de ha a magyar királyok
elvesztik Magyarkát és a Jászvásár adta biztonságot, nem
tiporja-e le a Nyugat? Így gondolkoztak királyaink és bizony
elég sokat vétettek Kelet ellen, István királytól kezdve főként
nyugatról nősültek és kifehéredtek, bár lelkükben ott élt
az ősi Kelet. A keresztes hadak és a Bizánci császárság a
Szeldzsuk szultánságot a Halis folyó és a Van-tó közé szorította
és a kisebb gyarmatok sorát keltették életre a Szentföld felé.
Jómagam is egy Antiochiai fejedelem lányát vettem feleségül,
mondta később III. Béla, amikor Iréne-Piroska aranyasszony
emlékirataival foglalkozott, de a Kelet felé való igazodást
elvetettem és Magyarország megerősítését választottam.
Pedig Kelet felől is és lehet, hogy Dél felől is borzalmas
veszedelem közeledik. De hiába megfehéredtünk! Palóc-Vasvár
1140-ben a bizánci műveltség ápolása, terjesztése mellett döntött
és az ott bevált módszerek mellett.
A tíz-nyíl
szövetség és a tizedesi intézmény csakugyan jó volt arra,
hogy a vándorlegények ipari szakismereteit hasznosítva mind az
ipar, mind a kereskedelem szempontjából felvegyük a versenyt a
nyugati államokkal. Egyaránt figyelnünk kell Nyugatra és Délre
is. II. Béla gyakran megfordult Budavár alagútrendszerében és
a kijárattal szemben szép lakot építtetett az Aranyasszony és
a Rimalányképző részére. Szívesen hallgatta a rimalányok
szájából az Endre, Béla és Levente idejében lemásolt ősi
rovásokat. Vajon jól tettem-e, hogy Bellos Ilonát vettem el
feleségül? Jót tettem-e azzal a Dél felé való terjeszkedéssel?
Nem idézek-e fel sok háborúságot azzal, hogy nagy büszkén Ráma
királya is lettem? - kérdezte a rimalányok aranyasszonyát.
Budavár után meglátogatta az Avarbástya és Kurszánvára
alagút rendszerét is. Rendben tartották ugyan őket, de az épületek
már régen eltűntek felőlük. Mire Kurszán és Atilla városába
ért, már berúgott. Ez így folyt nap-nap után. Esztergomban
is építkezett, de ott a sok pap között nem érezte jól magát.
Már csak azért sem, mert azok korholták. Nagyon ridegnek találta
királyi várát is. A nagy osztozkodáskor az Álmos-háznak
csak Esztergom, Fehérvár és Eszék jutott, meg Alpár de Alpár-kurgán
táján minden elpusztult. Pusztaszert pedig nem volt kedvük az
Álmos-házbelieknek kiépíteni. Budavárban Lebédház ivadékai
székeltek, környékén meg Kurszán utódai uralkodtak. Ha kijózanodott,
gyermekeit örömmel vitte Budavárába. Ott is lett hírtelen
rosszul és váratlanul meghalt 1141 február 13.-án 33 éves
korában. Nem kellett többet az aranyasszonyoknak vigasztalniuk
Ilona királyné hűtlensége miatt. Halálánál jelen volt a
fia és utódja, II. Géza és a későbbi László király is. Még
volt rá ideje, hogy rájuk adja királyi áldását. II. Géza,
Vak Béla fia 11 éves korában lett király. Katonai dolgokban
szerb nagybátyja Belos bán támogatta. Szívesen tartózkodott
a táborában, mindig igyekezett kikerülni az aranyasszonyok
ellenőrzése alól. A kis király nem a szenteknek tetsző életet
élte. A felnőttek hadiéletét kedvelte, bőséges húsételekkel.
Ezt annyira megszokta, hogy a királyi udvarban alig tartózkodott.
Belos
sokszor igénybe vette Lam herceg utódainak a tanácsait és
sikerült is az ország honvédelmét összeegyeztetni a gazdasági
helyzettel. Jól intézték az ország dolgait. Nyugat azonban
nem jó szemmel nézte Belos működését és az a jó viszony,
mely II. Béla uralkodása alatt Nyugattal kialakult, kezdett
romlani. Zsófia hercegnővel is, aki III. Konrád jegyese lett,
kezdtek rosszul bánni, ezért Zsófia az apja halála után
elhagyta III. Konrád udvarát és egy Fekete-Arnó származású
asszony jóakaratú tanácsára a salzburgi érsekség Admonti apácakolostorába
vonult. III. Konrád udvara örült a magyargyűlölő főurakkal
együtt a kincstár pedig bekebelezte a gazdag hozományt.
Hallani se akartak a visszaadásáról. II. Géza sürgette Zsófia
kiadatását és írt a húgának, de Zsófia azt válaszolta,
hogy önként vállalta az apácaéletet. De őszintén megírta,
hogy nem úgy bántak vele, mint a magyar király lányával, sőt
rosszabbul, mint a cselédlányokkal, de mégse kíván királyné
lenni. Konrádnak rossz a természete és mindenki le is nézi,
ezért nem akar Konrád felesége lenni és csak a mennyei királyt
akarja szolgálni. Ezt a magyar király követének négyszemközt
is megmondta: apám meghalt, nem akarok visszamenni azok közé,
akik eladtak azoknak a bajorokból lett osztrákoknak, akik
elrabolták az Encs vonaláig terjedő hazánknak egy részét.
Ez a föld Ágnes királynő országa, aki, mint Árpád lánya
uralkodott itt. Ez az ország-hiába adták el-még mindig Avaria.
Fekete-Arnó érsekségében imádkozok hazámért. Jobb sorsot
érdemelne, mint ezt az örökös rettegést. Hogy a magyar küldöttséget
meggyőzzék arról, hogy Zsófia önként választotta az apácaéletet,
a kolostor apátja kinyittatta a kolostor kapuját, Zsófia kilépett
rajta, meghajolt a magyar küldöttség előtt és Bebek országbíróhoz
intézve szavait, megismételte négyszemközti nyilatkozatát.
Utána visszafordult és a kolostort soha többé nem hagyta el.
Megpihent az ősi Avariában. III. Konrád császár a Zsófián
esett méltatlanságokat még azzal is fokozta, hogy megengedte
Borisz trónkövetelőnek, hogy országa területén zsoldosokat
fogadjon és megtámadja Magyarországot.
Lam utódai
súlyos áldozatokat hoztak azért, hogy legalább az avar származású
zsoldosokat magukhoz csalogassák és Belos bán vezérlete alatt
megbízható sereg támadjon Konrádra. Megverték Henrik herceg
hadsereg-parancsnok jól felfegyverzett seregét. Henrik Bécs irányában
megfutamodott (1146). A kis király a csata megkezdése előtt
nagy elődjének, I. László királynak a szokása szerint az ősi
Földanyának, Aranyasszonyunknak a segítségét kérte. II. Géza
az előhadat alkotó besenyőknek azt adta parancsba, hogy az
ellenség előtt két oldalt futamodjanak meg, de hátrább a székelyek
is ugyanígy tegyenek, mintha ők sem akarnának megütközni. A
németek erre örömittasan rontottak a magyarokra. Csakhogy azok
most már keményen visszavágtak. Ezután a palóc csákányosok
rontottak az ellenségre. Amikor a németek meginogtak, a palóc
hadak kettéváltak és a belső megyék lovasai rontottak az
ellenségre. Belos bán lovasai elkezdték üldözni az ellenséget,
de ekkor bezárult a székelyek és besenyők szétvált serege.
Ezzel teljesen megtörték a németek erejét. Belos bán eddig
lebecsülte a székelyek és a besenyők seregét, pedig nélkülük
nem tudtak volna győzni. A csatában ők vesztettek a legtöbbet.
A palóc csákányosok seregéről nem nyilatkozott. Tudta, hogy
Pozsáló és Bebek szelleme él bennük.
Bellény
tárkány sohase bocsátkozott a csaták zajába, de az aranyakat
ő adta hozzá. A kolostorban élő avar nők bíztatására
ekkor írta Zsófia a salzburgi érseknek, hogy III. Konrád
legalább egy részt adjon vissza az örökségből, hogy a nehéz
sorsra jutott avar nők helyzetén segíthessen. II. Géza ebben
az ügyben is, meg a Borisz-féle támadás ügyében is, levelet
írt a pápának is, mivel két oldalról is támadástól
tartott. Személyes ügyvivője, János püspök négyszemközt
azt is javasolta a pápának, tegyen meg mindent azért, hogy a
királyságok ne egymást zaklassák, hanem ehelyett szabadítsák
fel teljesen a Szentföldet. A pápa csakugyan újabb keresztes
hadjáratot hirdetett. Ebből egy nyugati uralkodó sem vonhatta
ki magát, így III. Konrád sem. Főként francia vezetéssel
indult seregeknek engedélyt kellett kérni az országon való átvonulásra.
II. Géza vállalta is, hogy elősegíti az átvonulást, az
esetleges túlkapásoknak pedig keresztényi módon vet véget.
Az átvonuló keresztes hadak elcsodálkoztak a gyümölcsben, húsállatokban
gazdag országon. II. Géza politikai megfontolásból nem
Nyugatról, hanem Keletről nősült. A királyi tanács helyeslésével
a Rurik családból vette el Eufrozina hercegnőt. Így háza újból
kapcsolatba került az orosz uralkodóházzal. II. Géza úgy
gondolkozott, hogy Piroska-Iréne császárnő utódainak révén
országa biztonságban van Bizánc felé, a III. Konrád oldaláról
várható ellenségeskedést pedig ellensúlyozni tudja Eufrozina
révén, annak országa útján. Palóc-Vasvár medvetorán
kijelentette: ha már a sors idevetett bennünket, legalább három
oldalról tudjuk védeni magunkat, hogy egy oldalon minden erőnkkel
harcolhassunk! Bene sámánnak az 1146. évi III. Konrád elleni
csatában megsérült mind a két szeme. Ezért nem róhatta tovább
a 304. Arvisurának a reá bízott részét. Így aztán a további
részleteket a felesége, Törtelen aranyasszony rótta le a 305.
Aranyasszony Arvisurában.
A HOSSZÚ ÉLET TITKA
305. Arvisura
Törtelen aranyasszony 1136-1172-1196
Dajka sámán magyarkai születésű, Tuspában kiképzett
aranyműves volt. Bene sámán pedig a Pósa nemzetség tagja, Bátka
és Rási fia, Füzesgyarmat területén, Igaron született. Családja
a Jenő törzsbe tartozott. Bene sámán 1135-ben végezte el a sámánképzőt
Szakszinban. Mint kétféle kiképzésben részesült 21 éves sámán,
1136-ban Palóc-Vasváron jelentkezett és Pozsáló tárkányfejedelem
kérésére Budavár alagútrendszerében kapott beosztást,
mivelhogy jól ismerte a keleti viszonyokat és beszélte ennek a
térségnek minden számottevő nyelvét. II. Béla is
felismerte, hogy kiváló nyelvérzéke van, ezért a Magyarka és
Kurszánvára közötti gyors szekérforgalom szervezésével bízta
meg. A cserélőhelyeken a hajtók is, a lovasok is mind több
nyelven beszélő lovasok voltak. A Jenő törzsbeli 18 éves Törtelen
rovásfejtő rimalányt vette feleségül. Törtelen Zombor uruki
püspök unokája volt. Zombor Nándorfehérvár központtal délről
védte a magyar törzsszövetséget. Törtelen apja, Ada ifjúkorában,
Rozsnyó várában volt ifjúsági lovasfejedelem. Rozsnyó lányát,
Uzonykát vette feleségül. A lányuk, Törtelen Budavárába
került.
Bene sámán
tehát a Lebédházba nősült: I.Zoltán-Zsolt 892-955 I.
Szabolcs 882-928 Taksony 926-970 Halics 906-946 Gelyza -- Sarolt
Pirok -- Jenejke 951-955-970 950-1012 928-954 930-998 Vajk-István
-- Gizella Karas Vajk-István - Csege-Tünde 969.XII.29-1038.VIII.15
948-978 969-1038 970-996 Imre -- Jéne Ung -- Ilona II. Zoltán
1007-1031.IX.2. 1010-1065 975-1028 978-100 9998-1025 Pósa --
Zeherje Miltény Bagamér 1027-1070 1036-1098 997-1048 1016-1036
Bátka -- Guszona Zombor uruki püspök Rozsnyó 1067-1105 1075-1130
1032-1094 1032-1095 Bátka -- Rási Ada -- Uzonyka 1097-1178 1095-1129
1084-1129 1086-1142 Bene Törtelen 1114-1156 1122-1172-1196 Az Álmosház
nyugati szemmel nem ismerte el az István király örökösének
Imre herceg és Jéne rimalány fiát és a Pósa-utódokat csak
fattyú-ivadékoknak. Pedig még a kis Pósa ivadékain is ott
volt az Álmosházból való származását tanúsító anyajegy.
István királynak öreg korában egyetlen öröme Pósa unokája
volt. A Lebédház azonban nemcsak a Vajk-István és Gizella házasságából
született Imrét, hanem a Jéne rimalánytól született Pósát
és a Pósától származó Bene sámánt is az Álmosházhoz
sorolta. Bellény és pozsáló tehát örömmel vette az Álmosház
és a Lebédház összefonódását. Annak idején Korinthoszban
egy híres görög szobrász-kőfaragó elkészítette Madaj-Gordáska
aranyasszony életnagyságú szobrát. A szobor Kolozsvárra került.
Erre a szoboralakra hasonlított Törtelen rima-lány. A szobrot
most Budavárra hozták. A Budaváron tartott esküvőn II. Béla
volt a násznagy. Minden nagy ivási alkalmat megragadott, s éjféltájban
megtartotta pohárköszöntőjét: Álmos apánk vére! Lebéd
lovasfejedelem vére! A két fejedelmi ház újra egyesült. A
Jenő törzsbeli Karas vére, Harka lovasfejedelem vérével
egyesült. Igyunk az uralkodóházak egészségére! Éljen Bene
vitéz, a keleti védelmi fal tárkányfejedelme és Törtelen
aranyasszony, az Egyesült Álmosház és Lebédház Rimaszécse!
Éljen a tíznyil szövetség százévi biztonságot jelentő
ereje! Éljen Joli-Tórem aranyasszony áldása: "Szaporodjatok,
mint a csicsóka!" Törtelen rimalány lett tehát Magyarország
új rimaszécse, az asszonynép fejedelme, 25 hun törzs szövetségének
új Aranyasszonya. Törtelen aranyasszony megértette II. Bélát
és búskomorságát, az okozta, hogy a felesége, Ilona királynő,
a szerb Belus bán húga hűtlenkedni kezdett. Ilona nem kedvelte
Törtelent. Kisebbségi érzést keltett benne‚ hogy Törtelen
több nyelven beszélt. Iréne császárnő azonban szerette, s
kedves húgának nevezte.
Piroska-Irénét
még I. László idejében jegyezték el János ifjú császárral,
de az esküvőt csak Kálmán idejében tartották meg, 1104-ben.
Az Álmos-és a Lebédház sohasem Esztergomban, vagy Fehérváron
tartotta a királyi esküvőket, hanem az ősi Kurszán-Attila várban,
melyet a kőfaragók minden 20-25 évben tataroztak. Piroska idejében
a Lam városrésze volt a legszebb és legújabb. Ennek a vendégházában
tartották meg a bizánci násznéppel a híres Kurszánvári esküvőt.
A fejedelmi házak után minden törzs átvette a palóc szokás
szerint külön menyasszonyos és külön vőlegényes-házi
lakodalomtartást. Törtelennek a melegvízforrások közelében
építettek palotát. Az épület hideg-meleg vizes szitásfürdővel
volt ellátva. Uruki kertjében melegvizes medencék voltak, részben
fedve, téli fürdő céljára. Innen minden nap Budavárába
lovagolt, ahol először II. István, majd II. Béla levelezését
intézte. A vak királynak ő volt a felolvasó nádora, -a férfiakban
nem bízott meg a király. Törtelen beszélte a szerb nyelvet
is, II. Béla jobb keze lett, görögül is jól beszélt és Iréne-Piroska
először csak írásain keresztül ismerte meg Törtelent. 1132-ben
Törtelen a férjével és a fehérvári esperes által vezetett
bandériummal Bizáncba lovagolt. Kíséretében voltak titkos
szolgálatra küldött rimalányok is, akikhez Iréne császárnő
bizalommal lehetett. Bene sámán pedig azért kísérte el feleségét,
Törtelent, mert a szakszini szekérjáratok állomásain fontos
értesüléseket szerzett a török és mongol tervekkel
kapcsolatban és ezeknek akart alaposabban utánanézni. Meg aztán
az uruki és Van-tó környéki eseményekről Piroska hírszolgálata
kapott közvetlen adatokat. Azok az uruki-mani féle keresztények
ugyanis, ha nem akarták fölvenni a mohamedán hitet, a Van-tó,
vagy Tuspa érintésével mind Magyarkára igyekeztek. Piroska-Iréne
császárnő, a későbbi Szent Iréne nagyon megkedvelte a Bene-Törtelen
házaspárt és Törtelent mindig a legkedvesebb húgának
nevezte. II. Béla a politikai eseményekről az asszonyok
leveleiből nyerte sok megbízható értesülését, ezért
ezeket a leveleket Budavárában összegyűjtötték és lemásolták.
Ezzel a gyűjteménnyel indult el Bene sámán 1056-ban
Szakszinba, hogy Badzsán fősámán az Élet templomában
elhelyezze.
Visszafelé
jöttében a kievi fejedelemség részeg lovasai ölték meg, 42
éves korában, a kievi Magyar-dombon. Holttestét a Gyarmat törzs
lovasai kísérték haza. Kettős koporsóban és a Barcaságban
Rozsnyó várának díszsírhelyén temették el Törtelen
aranyasszony birodalmában. Bellény és Pozsáló kőfaragói állandóan
karbantartották a Budavár, Avarbástya és Kurszánvár alagútrendszerét.
Kurszán városban és Atilla egykori palotasorán 20 évenként
rendbe hozták az épületeket, hogy a külföldi vendégeket
illendően fogadhassák. Az alagútrendszerbe azonban nem
engedtek be soha senkit. A Várhegyen csak az Aranyasszonyok
kegyhelye volt látható. Azt is mindig testőrség vette körül.
II. Béla már 1141-ben gyógyíthatatlan volt: lelki-testi ereje
egyaránt elfogyott. Törtelen karjai között halt meg. Utolsó
szavaival Gézát és a későbbi II. László királyt Törtelenre
bízta. Törtelent sokat foglalkoztatta, vajon miért élnek
olyan rövid ideig a mostani Álmosházi királyok. Maga Álmos
és nászasszonya, Madaj asszony igen magas kort élt meg. De főként
növényi táplálékkal éltek. Húst csak ünnepeken és díszlakomákon
ettek. A 96 évig uralkodó Pepi fáraót példának tartották,
ő napjában ötször evett, de mindig igen keveset: húst csak
nagy ritkán és ekkor is csak galambot, házinyulat, vagy valami
házicsirke-félét. Igaznak tartotta azt a mondást: "Ne egyél
halat, mert megesz a rák!" Pepi fáraó udvartartása is lehetőleg
került minden húskészítményt. Ha a hús levét elfogyasztották
is, magát a húst a szolgákkal etették meg. Ünnepi
alkalmakkor roskadásig megrakták az asztalokat mindenféle
pecsenyével, de Pepi fáraó ekkor csak csipegetett belőlük.
De utána sok gyümölcsöt fogyasztott aszalt formában, vagy főzött
állapotban. Lam herceg sok munkája közepette is ragaszkodott
Álmos és Madaj asszony életmódjához. Géza és László király
testvéreit túlélve, 1120-ban halt meg. Bizánc és Róma papsága
Lambert vagy Lampért néven emlegette, de a köznép és a hun törzsszövetség
népei előtt uruki-mani neve csak Lam maradt.
Lam
herceg munkája nyomán a gazdasági helyzet sokat javult. Az
emberek bővebben táplálkoztak. II. István és II. Béla korai
halálát is a sok borivás, mértéktelen táplálkozás okozta,
úgyhogy 32, illetve 33 éves korukban haltak meg. Ezért II. Géza
udvartartásában hétköznapokon csak kevesebb tömény húst
fogyasztottak. A húsvásárlást is szabályozták és Törtelen,
vagy helyettese szigorúan ellenőrizte a kiméréseket. Emiatt
gyakran összeütközésbe került Belos bánnal. II. Géza nem
sok hasznát vette az Eufrozinával kötött házasságnak, mert
az orosz rokonság testvér-harcaiba bele kellett avatkoznia.
Ilyen eset volt az is, amikor Izjaszláv sógorának nyújtott
segítséget a halicsi Volodimirrel szemben, akit 1152-ben
Przemysl várába üldöztek. A megvert és szorongatott
Volodimir kegyelemért esedezett II. Gézához, de a rokonsága
hallani sem akart semmiféle engedékenységről, mert Volodimir
eddig még sohasem tartotta meg a szavát. Géza Fehérvárra
ment és magával vitte Törtelen aranyasszonyt is és Szent István
keresztje alatt megkérdezte: Mitevők legyünk? Itt kérdezem
Szent István keresztje alatt. Ezt a keresztet most magammal
viszem, Ő majd megadja nékem a jótanácsot! Volodimir Szent
István keresztjére megesküdött, hogy Eufrozina rokonainak
visszaadja minden kincsüket és területeiket. Géza megígérte
a rokonoknak, hogy ha Volodimir nem tartja meg az esküjét, még
nagyobb sereggel tér vissza. Vallásos volt, s bízott a Szent
István keresztre tett esküben. Volodimir azonban hallani sem
akart erről, amikor újra szabadnak érezte magát, a területek
visszaadásáról, s Géza követeinek ezt mondta: "Kicsi volt
az a kereszt. Én most nagyobb kereszthez megyek vecsernyére."
Késő estig volt a vecsernyén, sokáig tanácskoztak. De
visszafelé jövet azon a helyen, ahol a szent keresztre tett esküjét
lebecsülte, rosszul lett: gyengülni kezdett, lefektették de
mindjárt meg is halt. II. Géza Szent István keresztjével vér
nélkül is győzött. Német kereszteshadak után most VII.
Lajos francia királynak a serege kért átvonulást az országon
keresztül. A Duna partján találkozott a két sereg. II. Géza
nem bízott a francia királyban sem és átkérette magához.
Megölelték és megajándékozták egymást a püspökök előtt
és a két sereg is fegyelmezetten viselkedett.
Még barátibb
lett volna a viszonyuk, ha újból fel nem bukkan Borisz, aki a
francia sereggel belopakodott, hogy a Duna mellett híveket
szerezzen magának és II. Géza királyt megölesse. Géza ekkor
követeket küldött VII. Lajoshoz, hogy adja ki Boriszt, a trónkövetelőt.
A francia király azonban, miután püspökeivel megtárgyalta,
hogyan kell eljárni akkor, ha a kereszteshadban résztvevőről
van szó, nem adta ki Boriszt. Azt mondta: Krisztus zarándoka
vagyok és nem tartom helyesnek, hogy családi viszályokba
avatkozzam. Mindnyájan azért megyünk a Szentföldre, hogy bűneinkért
bocsánatot nyerjünk. Borisz is bizonyára megbánta eddigi bűneit.
A magyar király visszavonult, de Lajos sem engedett meg Borisz részéről
semmiféle támadást. Így járt el már csak azért is, mert
keresztapja volt Géza legnagyobb fiának, Istvánnak. III. Konrádnak
1152-ben bekövetkezett halálakor Barbarossa Frigyes lett az úr
a német birodalomban. Nagy Károly volt az eszményképe s
teljes hatalmat akart gyakorolni a keresztény világban. Frigyes
rögtön a pápaság ellen fordult, de Magyarország leigázását
is tervbe vette. Még nagyobb volt a veszély dél felől,
ahonnan Szent László unokája, Piroska-Iréne fia, Mánuel bizánci
császár vette tervbe Pannonia és Dácia egykori római
birodalombeli tartományok meghódítását. Mánuel Bizáncba
csalogatta László és István hercegeket, ezen a címen akart
jogot formálni a Magyar-ország belső ügyeibe való beavatkozásra.
Még Belos bán is az elégedetlenkedőkhöz pártolt, mert nem
tudta elviselni, hogy II. Géza a tizedes szervezet tanácsára
és Törtelen aranyasszonyra hallgatott. Ám a király nem akarta
feladni a Kelethez fűződő kapcsolatokat sem, hiszen I. László
király az uruki-mani kereszténység révén azt az egész térséget
Nagyváradhoz fűzte és onnan segítséget remélhetett. Királyi
tanácsa azt javasolta, hogy I. Frigyessel keresse a békét és
így több erőt vonultathat fel, fordíthat Mánuel ellen.
Barbarossa Frigyes részére sok, kiváló nyilazót küldött
Milánó ostromához. Frigyes III. Sándor pápa helyett ellenpápát
választott. Ebben a kérdésben kéréssel fordult II. Gézához.
Géza azonban azt válaszolta: "Püspökök és főurak nélkül
ebben a dologban nem határozhatok, 1146 húsvétján majd az ő
összességüknek kell dönteniök." Lukács érsek biztosította
Rómát a magyarok támogatásáról és Géza erről VII. Lajost
is értesítette. Kijelentette, hogy egyedül Sándort tartja pápának
és a magyar-francia szövetségnek arra kell törekednie, hogy
megakadályozza az egyház szétszakadását. "Bizonyossággal
ígérem, -szólt Géza üzenete,- amenynyiben országodat a német
támadni merészeli, én is pusztítani fogom az ő országát.
Ugyanezt remélem tőled is, mint jóbaráttól." Amikor I.
Frigyes újból segítséget kért Gézától Milánó ellen és
egyik lányát kérte feleségül fia, a thüringiai gróf számára,
a követeket hidegen fogadta és elutasította. Törtelen tanácsára
azonban Mánuel császárral 5 évre fegyverszünetet kötött.
1162. május 31-én halt meg.
Amennyi
segítséget jelentett Kálmán és II. István uralkodása alatt
Magyarországnak Piroska-Iréne és a görög János császár házassága,
éppen annyi, vagy még annál is több bajt okozott fiának, Mánuel
császárnak a terjeszkedési vágya. II. Géza még halála előtt
királlyá koronáztatta a fiát, III. Istvánt. A korona
megillette, de ott állottak vele szemben az erejük teljében lévő
nagybátyjai. László és István hercegek. László volt az idősebb,
de Mánuel inkább az ifjabbikat, az alkalmazkodó Istvánt támogatta.
István herceg I. Lászlóhoz hasonló magas termetű, daliás
alak volt. Álmosra is hasonlított. Mánuel célja az volt, hogy
István herceg uralomra juttatásával, hűbéresévé tegye.
István hercegnek ezért a császári házból adott feleséget,
Kommeni Anna-Máriát. Azonnal megindultak a harcok. III. István,
a gyermekkirály Pozsony várában húzta meg magát, de az ország
hallani sem akart a hűbérességet vállaló idősebbik Istvánról.
A királyi tanács azt tartotta célravezetőnek, hogy az idősebbik
testvéré, László hercegé legyen Magyarország királyi koronája,
mivelhogy nem volt hajlandó egyik görög hercegnővel sem házasságot
kötni azért, hogy a magyar korona elnyerése után az országot
görög hűbérré tehesse. Törtelen aranyasszony ekkor érkezett
vissza a szakszini Nagyszaláról. Javaslatára II. László az
ország egyharmadáról lemondott István öccse javára. Ebbe a
főurak is beleegyeztek. Belos bán Szerbia nagyzsupánja lett, s
visszatért a magyar királyi udvarba. A koronázás körül
azonban baj volt. II. Géza régi híve, Lukács esztergomi érsek
II. Lászlótól megtagadta a koronázást és az új királyt
csak bitorlónak nevezte. Erős szavakkal kifogásolta, hogy egy
ártatlan árvát akar megfosztani apai örökségétől. Lukács
nem vette figyelembe, hogy II. László az Álmosház régi szokása
szerint, mint a legidősebb Árpádházi herceg, követelte magának
az uralmat. Azt is kifogásolta, hogy Bizánc támogatásával
szerezte meg a trónt, mert az azzal járhat, hogy Mánuel hűbériségébe
taszítják az országot. Végül Mikó kalocsai érsek koronázta
meg II. Lászlót. Az esztergomi érsek erre egyházi tilalommal
sújtotta II. Lászlót, aki kardot rántva akarta őt
nyilatkozata visszavonására kényszeríteni. Lukács érsek
azonban hajthatatlan maradt. Erre II. László lecsukatta. Végül
III. Sándor pápa avatkozott bele a viszályba és így Lukács
kiszabadult.
De
II. László még a pápa eljárásában is talált kivetni valót,
azt, hogy a szentszéki levélért fizetni kellett. Az érsek a börtönből
való szabadulása után a kápolnába ment, ahol II. László
karácsonyi misét hallgatott. Lukács érsek megismételte az
egyházi tilalmat, az oltárról mindent ledobált és így imádkozott.
-Uram Jézus! Fordítsd meg a király szívét, ha még méltónak
tartod a királyi székre, ha nem, verd meg 40 nap alatt, hadd érezze
meg ki ellen vétkezett! II. László erre újból lecsukatta az
érseket, utána hamarosan 1163. január 14-én váratlanul
meghalt. Korai halála azonban nem oldotta meg a helyzetet, mert
most László kisebb öccse, Mánuel igazi pártfogoltja, IV.
István foglalta el a trónt. Lukács ekkor is megtagadta a koronázást
és ez az ország együttérzésével is találkozott. Mikó
azonban IV. Istvánt is megkoronázta. Erre a nagycsaládos Csák
nembéliek és Lam herceg leszármazottjai is mind Mánuel
beavatkozásai ellen fordultak. Mánuel óvatosságból
visszarendelte csapatait. Meg is volt rá az oka. Tudta, hogy Pósa
unokája, Bátka tárkányfejedelem már felriasztotta Felsőőr
és Velem-őrség székely tárkányait, a Dunántúl megmozdult,
s a besenyő és székely határőrség is csatlakozott hozzá.
Az Ágnes-féle avar-bolykok élén III. István bevonult
Esztergomba, majd elfoglalták az egész Pannonföldet és maga
IV. István is a felkelők fogságába esett. Törtelen kérésére
Lukács érsek meghagyta IV. István életét s Bátka tárkányfejedelem
Bizánc városába kísérte. Mánuel örömmel fogadta rokonát,
Szent Imre unokáját, aki őszintén feltárta előtte, hogy
Magyar-országon sokan ellenzik az ország ügyeibe való
folytonos beleavatkozását. Ekkor Mánuel más útra tért: tárgyalások
kezdődtek arról, hogy III. István öccse, az ifjú Béla
herceg házasságával egyesíteni kellene a két uralkodóház
érdekeit. Törtelen aranyasszony Bélával el is indult Bizáncba.
Béla Albélán és Szakszinban megtanult görögül. Így
haladtak kereskedőkkel és székely testőrökkel Bizánc felé.
IV.
István azonban nem nyugodott bele abba, hogy Mánuelnél
kegyvesztett lett. Ezért mint trónkövetelő a német császárhoz
folyamodott. Mánuel pedig nagy sereggel megérkezett a Szávához.
Béla herceg ugyanis eljegyezte Mánuel lányát, mint herceg
pedig jogot tartott Horvátországra és Dalmáciára. -Nem
akarunk háborút -üzenték III. Istvánnak,- csak Béla herceg
apai örökségét akarjuk biztosítani. Így is lett, bár a
testvérviszály nagyon bonyolult helyzetet teremtett. III. István
most egyszerre a nagybátyjával és az öccsével állt szemben.
Amíg Mánuel mind a két herceget pártolta, addig III. István
anyja Eufrozina királyné a cseheket és az oroszokat szerezte
meg Mánuel ellen. Béla örökségét mégis át kellett
engednie öccsének, s így Horvátország és Dalmácia újra Görögország
hűbérese lett. Ezzel a béke Bizánccal megszületett, de benn
az országban nem állott helyre a rend. IV. István Zimony várában
maradt, de III. István ostromolta és amikor a vár
tarthatatlanná vált, IV. Istvánt saját emberei ölték meg.
Ez úgy történt, hogy a védők mielőbb ki akarták tűzni a
fehér zászlót, IV. István azonban nem engedte. Leghűbb barátai
is igyekeztek neki megmagyarázni, hogy az ő uralma már nem
kell senkinek se, hiába makacskodik, a végén mégis
mindannyiukat felkoncolják. Kár volt minden szóért. Amikor már
a vár sáncai romokban hevertek, a megsebesült IV. Istvánt
ereinek elkötése közben megmérgezték. Így halt meg 1165. április
11-én. III. István harcosai annyira gyűlölték, hogy holttestét
kidobták a várból és egy ideig ott maradt temetetlenül.
Ekkor ért Zimonyba Bizáncból jövet Törtelen aranyasszony. IV.
Istvánt elföldeltette a Miltény nembeliek kegyhelyén. Palóc-Vasvár
medvetorán Lam herceg utódai úgy határoztak, hogy a
holttestet Fehérvárra kell szállítani az Álmosház temetkezési
helyére.
Lukács
érsek támogatta Törtelen aranyasszony kérését és megadta
az engedélyt IV. Istvánnak méltó helyre való temetésére.
III. István nem hallgatott a vasvári ellenzésre, megtámadta
és elfoglalta a Szerémséget, de amikor Mánuel nagy sereggel jött
ellene, békét kért. Törtelen tájékoztatta III. Istvánt,
hogy Mánuel az ő ingatag természete miatt az öccsét akarja
trónra ültetni. Erre újból dühödten háborút kezdett és
elfoglalta a Szerémséget, valamint Zimonyt. Mánuel ezért az
erdélyi falvakon állott bosszút: felbérelt besenyő
harcosokkal több falut feldúlatott. A Szerémséget Mánuel a
szeldzsuk törökök mozgolódásai miatt nem tudta
visszafoglalni. III. István Horvátország és Dalmácia ellen
fordult és a tengerpartot visszafoglalta. Mérgében még a
jegyességét is felbontotta Jaroszláv fejedelem lányával,
mert apósjelöltje vallási okokból a Mánuel pártjára állott.
Ezért a Jaroszláv lányát hazaküldte és Henrik osztrák
herceg húgát, Ágnest vette feleségül. Kapkodása miatt összeütközésbe
került Lukács érsekkel is. Az érsek megkerülésével
nevezett ki püspököket, ezért az esztergomi érsek egyházi
átokkal sújtotta. III. István ekkor megesküdött arra, hogy
nem adományoz el egyházi birtokokat és nem fog kinevezni újabb
püspököket. Erre a kiátkozás alól feloldották. Lukács érsek
beavatott volt. Jó kapcsolatot tartott fenn Szakszinnal is,
Magyarkával is. Egy alkalommal hálaadó istentiszteletet
tartott a megtért király jelenlétében, de hírtelen elsápadt
az arca. Amikor III. István ennek okát tudakolta, lehunyt
szemmel ezt válaszolta: Az égiek tudomásomra hozták, hogy
szertelenséged miatt az istenek haragja egy év alatt utoléri.
Bartán mongol vezér 1163-ban hajlandó lett volna 3 tömény
lovast adni III. István megsegítésére, ha az uruki kereszténységet
támogatja II. László királlyal szemben és visszaállítja Várad
és Magyarka között a régi kapcsolatot. Ebben az esetben az
uruki keresztények elismernék III. Sándort római pápának,
de igényt tartanak minden 25 pápa között egy-egy uruki
keresztény pápára, hiszen ezt annak idején az avaroknak és
Szent Istvánnak is megígérték.
A
tervet Lam nemzetsége és a Csák nembeliek is ellenezték.
Visszafejlődésnek tartották, Bartán ajánlatát tehát
elvetették. Ezzel Palóc-Vasvár eddigi jelentősége is csorbát
szenvedett és lassanként az ipari irányítás központját is
Budavár alagútrendszerébe helyezték át. Palóc-Vasvár pedig
csak a félkész vascipók raktára maradt. IV. István halálával
a palóc tárkányok vezető szerepre irányuló igénye is
megfelelő alap nélkülivé vált. A Lam leszármazottak
kereskedelmi csoportja még IV. István hívének számított, de
az ő halálával ez megszűnt. III. István budavári tanácsadóinak
a javaslatára sok egyházi és magánbirtokot elvett azon a címen,
hogy nem jól művelik a földjüket, s az elvett birtokokat az
igen szaporodó Csák-nembelieknek juttatta. Új püspököket
csak magyarok közül volt hajlandó kinevezni, azt is Lukács érsek
mellőzésével. Az érsek emiatt 1171-ben egyházi átokkal sújtotta,
de a király bűnbánatára azt feloldotta. 1172 medvetorán a
Palóc-vasvári Lam nembeliek kinevették: Imádsággal, vagy átokkal
még együtt se lehet verebet fogni. III. István, mint I. Géza
is, lelki bánatban halt meg. De Béla herceg csak mosolygott
István bátyja hiedelmén. Törtelennel mindent megbeszélve,
ilyen aggodalmak nélkül, rendteremtő akarattal jött hazájába.
Útján az Erős Csák-nembeli Gerecsák László volt a kísérője,
aki Uruk városában járt Pozsáló és Bebek megbízásából.
Gerecsák elmondta, hogy egyre kevesebb őslakos él már Uruk és
Susa tájain, mert a vérszomjas Iszlám minden idegent elpusztít.
Ugyanez a helyzet a Szeldzsuk szultánságban is, bár a
keresztes hadak egyelőre még tartják a tengermelléki görög
és francia keresztény gyarmatokat. De Angora és Ikonion környékén
oly nagy a népszaporulat, hogy az elkeseredett szegénység előbb-utóbb
megmozdul és annak nem lesz jó vége. Béla herceg a világlátott
Gerecsák Lászlót a titokban működő Avar Kúria vezetőjévé
tette. Az első dolga az volt, hogy Palóc-Vasvárnak több
nyelven beszélő sámán-képzőseit kiküldte Füzesgyarmat,
Magyarka, Bugát és az időközben igen megerősödött törzsszövetség
területére, hogy tisztába jöjjön az ottani helyzettel. Az
első királyi hivatalt akarta megszervezni bizánci módra. Törtelen
látása elkezdett romlani, ezért a közelmúlt eseményeit
Gerecsák Lászlóval rovatta le. III. Istvánon I. Endre király
búskomorsága és ziláltsága vett erőt. Ebben az állapotában
még megérte az 1171. év végét, de 1172 március 4-én váratlanul
elhunyt.
Ágnes
királynő, aki ekkor éppen gyermeket várt, lázasan ezt kiabálta:
"Megmérgezték a férjemet! Meggyilkolták a férjemet!" Az
udvar Esztergomban Béla öccsének a híveit gyanúsította,
hogy görög módra megmérgezték a királyt. Mánuel nem sokat
várt, hanem hamarosan útbaindíotta Béla herceget. Béla a határőrség
ellenállás nélkül megérkezett az újonnan szervezett Avar Kúria
személyzetével és besenyő testőrségével. Törtelen örömére
Mánuelnek fiú utóda született, s így nem került sor a
rokonházasságra. Béla herceg egyébként sem pályázott Bizánc
trónjára, kezdettől fogva csak a magyar királyi koronára
tartott igényt. Bátka tárkány-fejedelem Zimonyba ment és
diadalmenetben kísérte az új királyt Fehérvárra. Ellenállás
azért nem volt, mert Béla herceg felbontotta a jegyességét
Piroska-Iréne unokájával. A görög műveltségben
nevelkedett, francia származású Antiochiai fejedelemlány, a
császárné húga lett a felesége. Lukács érsek azonban most
is megkötötte magát és nem volt hajlandó Béla herceget sem
megkoronázni. III. Sándor pápa is közbe lépett. Végül az
ő engedélyével Pósa, a kalocsai érsek végezte el a koronázást.
Előbb azonban Béla herceg megjelent Palóc-Vasváron a szokásos
almafavirágzás ünnepén. Itt Lam herceg népes családja és a
tizedesi intézmények gondnoksága előtt a Csák és Pósa nembéliek
felesküdtek az új királyra és megkoronázták azzal a sima
koronával, amelynek a kisebbik része akkor már bele volt
szerelve az új királyi koronába. III. Béla nem háborgatta
makacsságáért Lukács érseket, hiszen anyai ágon Lukács is
a trencséni Csák nembeliek közül származott, azok pedig
mindig ellene voltak minden viszálynak. Nagy tekintélyük azon
alapult, hogy ők is bármikor várományosai lehettek a királyi
koronának, mivel I. Zoltán-Zsolt ősapjuk révén az Árpádházhoz
tartoztak. Törtelen aranyasszony visszavonult Palóc-Vasvár
gerendavárába és az Avar Kúria vezetését átadta 1172-ben a
fiának, Bátka-Bolyk tárkányfejedelemnek, aki ő mellette sajátította
el a magasabb államvezetés tudnivalóit.
III. Béla
kívánságára Bátka-Bolyk kezdte meg Palóc-Vasvár rovástárának
áttelepítését Buda-vár alagút-rendszerébe. A régi Avarbástya
alagútrendszerében pedig az Avar Kúria intézményét helyezték
el. III. Béla nagyon arravaló szakemberekkel látott hozzá az
állam vezetéséhez. Bátka-Bolyk a vasellátás növelése érdekében
a mozgatható pesteket Budavárral szemközt, a kompjárat közelében
állíttatta fel és ott kezdték meg a vasak nagyobb tömegű
finomítását, meg a kardok, kaszák és más szerszámok készítését.
Lukács érsek 1180-ban fölkereste Törtelen aranyasszonyt Palóc-Vasváron
és megtárgyalták az uruki, magyarkai és füzesgyarmati jelentéseket,
meg a szakszini Nagyszala határozatait. Olyan jelek mutatkoztak,
hogy a sámánizmus újból erőre kapott és a mongol törzsszövetség,
mint új nagyhatalom, Bartán útján keresi a kapcsolatot III. Béla
államával. Megállapodtak abban, hogy egyelőre Bátka-Bolyk irányításával
ötévenként küldenek ifjakat az újabban fejlődésnek indult
Karakorum sámánképzésre. De a mongolok törzsszövetsége fel
akarja támasztani a 24 hun törzs szövetsége hatalmát, mint
egykor és ehhez a magyarok segítségét is kérik. Magyarkától
az Encs vonaláig elismerték az esztergomi, illetve a magyarkai
püspökség által képviselt kettős kereszténységet is. Lukács
érsek ezután megjelent III. Béla udvarában. A király igen
tapintatosan kezelte az elaggott érseket, aki viszont annak örült,
hogy az új király egyházi szempontból kifogástalanul
viselkedett. Ezután a király minden fontosabb döntése előtt
kikérte Lukács érsek tanácsát is. III. BéIa legmegbízhatóbb
hívei a Szent Imrétől származó Pósa nembeliek és a Csák
nembeliek voltak.
Közülük
a legkiemelkedőbb tehetség a kancellária titkos vezetője, Bátka-Bolyk
volt: Imre -- Jéne Csák -- Gyala 1007-1031 1010-1065 1012-1079
1024-1093 Pósa -- Zeherje Csák -- Vidil 1027-1070 1036-1098
1041-1098 1058-1120 Bátka -- Guszona Csák -- Józsa 1067-1105
1075-1130 1080-1112 1083-1135 Bátka -- Rási Csák -- Ziliz 1097-1178
1099-1119 1102-1150 1108-1163 Bene -- Törtelen (Gerecsák Csák
András -- Zemlén 1114-1156 1122-1196 László) 1130-1132 1135-1185
Bátka-Bolyk -- Andrási Katalin Andrási Simon -- Békési Ilona
1152-1222 1158-1235 1150-1182 1156-1220 Törtelen látása gyengült
és emiatt csak tanácsaival tudta segíteni a fiát, Bátka-Bolykot.
Őmellette a Csák nembeliek közül való Gerecsák László
emelkedett ki fényes szaktudásával. Meg Bátka-Bolyk sógora,
Andrási Simon tanácsadó, a külügyek vezetője, aki a III. Béláénál
jóval szélesebb áttekintésével megbízható oszlopa lett az
új államvezetésnek.
Kiváló
nyelvtudására való tekintettel Gerecsák László javaslatára
elküldték Rómába, Bizáncba, Urukba és Tuspába, hogy
megismerje az ottani fő épületeket. Az addigi királyi székhely
Esztergom volt. De ott minden király csak toldott valamit Szent
István palotájához. Ezért aztán a szobrász és kőfaragó
mesterséget is kiválóan ismerő Andrási Simonra bízták az
építkezéseket. Első nagy műve az esztergomi királyi kápolna
és vár volt. Abban Lukács érseknek is nagyon tetszett az
oroszlános díszítés, hiszen az ő címerében is szerepelt.
Nevetve jegyezte meg, de nem mondta meg mire érti: Jaj, ezek a
bohó, nyugtalan fiatalok! Törtelennek a hosszú életre
vonatkozó nézetével sehogy se értett egyet, mert falánk
ember volt. De Törtelen őelőtte is mindig hangoztatta: "Lehetőleg
hús nélküli élet és csak egy kevés bor. De még ennél is
fontosabb, hogy az emberek ne rágják egymást!" Az átkozódásnak,
meg az egyházi átoknak is erősen ellene volt. Azt tartotta,
hogy a köznép átkozódása: "Rák egye meg a beledet!" éppen
olyan erkölcstelen, mint az egyházi átok. A sok megrázkódtatás
és erős szellemi munka ellenére is 74 évet ért meg. Munkája
nagyon sokban hozzájárult Magyarország megerősödéséhez.


|