30.A
AZ ÉGl BIRODALOM HÍRNÖKEI
306. Arvisura
Turcsi aranyasszony róvása 1195-1204-1235
A Megyer törzséből származó leszármazottai
ötévenként mindig felkeresték a Magyarkától az Encs folyó
vonaláig terjedő hun törzsszövetségi területet és
beavatottképzésre alkalmas fiatalokat kértek a hunok sámán-,
az avarok bát- és a magyarok táltos-központjától. Kutula
kagán kérésére 1190-ben III. Béla Pósa Pál kispapot küldte öt évre Bugátba, amikor Pósa a párizsi
papneveldéből hazajött. Pósa Pál 1190 medvetorán indult el
az öt tagból álló sámáncsoporttal, a magyarkai gyors-szekérjáraton.
Pósa Pál Szent Imre utóda volt. Csoportjában a Csák-nembéliek
és a palócok voltak többségben. A Pósa-nembéliek is a palóc
Radnótról származtak. A második csoportot az öregedő III. Béla
király a Kurszán-nembéli Üröm vitéz vezetésével küldte
el. Ez az ötös táltos csoport tisztán Kurszán-várbeliekből
állott. 1195-ben indultak Bugátba és út közben
Magyarkán találkoztak a Karakórumból hazafelé tartó Pósa Pállal.
Imre király 1199-ben Turcsi rimalányt jelölte ki erre a
feladatra. Ez a lány lovaglásban is, bajvívásban is túltett
a fiúkon, amellett több idegen nyelven is beszélt. A beavatott-képzésen
Hőelün nagyasszony vette pártfogásába
az eleven leányt, férjhez is akarta adni, de a kiszemelt vőlegény
még 1205 előtt meghalt. Így 1205 tavaszán a gyors-szekérjárattal
hazajött. Akkor már II. Endre volt a király és a Turcsit a
III. Béla király által megszervezett kancelláriába helyezte el. Pósa
Pál igen megörült a Turcsi által hozott híranyagnak és azt
már ő ismertette a Királyi tanáccsal. Endre király 1205
medvetorán a Csák-nembéli Masát küldte beavatott sámánképzésre
palóc és kabar résztvevőkkel. Ezt a két néptörzset a mongol térképeken,
mint kereleket tartották számon. Azokat pedig, akik 670-ben jöttek
az Ugor-magyar birodalomból az avarok Égi birodalmába, régi fővárosukból
Magyar-káról, madzsaroknak nevezték. Az Álmosékkal jött, Nyék
vezette csoportot badzsirnak
mondták. Masa és főként Turcsi jelentése alapján,
Magyarországon ezt a három népcsoportot különböztették meg.
II. Endre 1210-ben Pósa Pál javaslatára a Pósa-nembéli Gács
sámánt küldte Bugátba, szintén ötös sámáncsoporttal. Gács
kitűnő lovas volt, II. Endre királyt a Szentföldre is
elkísérte. Az V. keresztes-hadjáratot vezető királynak
ugyanis olyan kísérőre is szüksége volt, aki kifogástalanul
beszélte a török nyelvet. Turcsi aranyasszony 1215-ben Zernye
székely-marúz rimalányt küldte Bugátba, mert a pusztaszeri Nagy-Süánon mind a
szellemi, mind a lovaglási vetélkedőjén ő lett az első.
Hazatérte után Zernye a Pósa Pál által
vezetett kancellária egyik főurához ment feleségül és élete
végéig Budavár kancelláriájában dolgozott. Pósa Pál II.
Endre jóváhagyásával 1220-ban a palóc Deédes aranyasszony
utódai közül Mohos vitézt küldte a Karakórumi beavatott képzésre.
Mohos gyakran megfordult az ország szívében, mint Ózd-Vasvári
szekeres gazda, ő hordta ide minden holdtölte idején
hordozható pestekben a Gömörben gyártott vascipókat. Ezekből
gyártották a különféle fegyvereket. Mohos vitéz részt vett
II. Endrének sok hadjáratában is és a király nagyon kedvelte.
Hadjáratok közben könnyen megtanulta az idegen nyelveket is. Endre nehezen egyezett
bele a kiküldetésébe, de aztán mégis csak úgy gondolta: jó
lesz megbízható hírhozónak, Gács már úgyis kiöregedett.
Mohos magával vitte Kelemérből a feleségét is, aki kiváló
lóápoló rimalány hírében állott. Az aranybulla körüli bonyodalmak idején Ung lányát,
Andrási Katalin unokatestvérét, Ungikát küldték Karakórumba,
Az őt kísérő sámán-bát -táltos csoportban vegyesen voltak
többféle nembéliek. Ungikát a beavatottak képzéséről nem
engedték haza, mert ő lett az első és ott férjhez
is ment Temüdzsinnek, azaz Csingisz kánnak a legkisebb fiához.
Férje, Toluj ragaszkodott ahhoz is, hogy Ungika vele együtt
Kara-kórum központjában dolgozzék. Ungikát mongolosan
Szojorgaktaninak hívták. Öt fiuk és három lányuk született.
Ungika tartotta magát a
nyolcfős szaporodás követelményéhez. A nagy mongol gyors-szekérjárat
segítségével állandó levelezésben állott nénjével,
Turcsi aranyasszonnyal. Elsősorban Ungika levelei alapján
szerzett pontos értesüléseket a magyar királyi kancellária a
mongolok világuralmi
törekvéseinek részleteiről is. Az ifjú Béla király kívánságára
Pósa Pál 1230-ban az öccsét küldte Karakórumba beavatottképzésre.
Pósa András öt évig tanult Bugátban, majd újabb öt évig
Karakórumban. Ungika vette pártfogása alá, Csadaj fősámán pedig bevette abba a
csoportba, mely a fősámáni rovást három új jellel szaporította,
hogy az írás megfeleljen a közben változott kiejtésnek. A
beavatottképzésen Pósa András a Bajdár kán nevet nyerte el.
Nagy munkákat végzett, segített nagyon elfoglalt bátyjának Pósa Pálnak abban is,
hogy a kezükben lévő ősi krónikának, vagyis az Arvisuráknak
kerel-palóc, madzsar és nyék-badzsirt változatát összeállítsák.
Pósa András bátyja jegyzetei alapján a palóc-kerel részt állította
össze. Ez Árpád tárkány-fejedelem honfoglalásával foglalkozik. Hírszerzési
célókból Pósa Andrást még kispapnak is kiképezték. A
Kurszánvárosban lévő Szent Péter egyháznak lett a papja,
majd öspöröse. Mint királyi káplán, II. Endre megbízásából
újból kiküldte Karakórumba.
Folyton úton volt, hogy a királyt tájékoztassa.
A királyi kancelláriának 1235 medvetorán Palóc-Vasváron
vendégeskedő csoportja feltétlenül szükségesnek tartotta,
hogy az ifjú Baján bátot, aki Árpád lányának, Ágnesnek
volt a leszármazottja, és Jaák Gézát, aki Csák nembéli
Miklósnak és Ugrin érseknek volt a rokona, feltétlenül ki
kell küldeni a Bugát-Karakórumi sámánképzésre. Itt Bajánt,
mint Ungika-Szjorgaktani rokonát igencsak felkarolták és
Ungika fiaival együtt képezték
ki. Baján, Mönge, Kubiláj, Hőlegü, Ariböke és Büdzsek
herceg barátjává lett. Kubiláj seregének vezérévé tette.
Jaák Géza és Pósa András, aki olykor megjelent a beavató képzéseken
is, együtt indult haza Karakó-rumból. Mind a ketten levelet
hoztak IV. Bélának és más-más úton jöttek.
Jaák Géza a füzesgyarmati, Pósa András pedig, mint kerel-palóc,
a magyarkai gyors-szekérjárattal igyekezett hazafelé. De csak
Pósa András érkezett meg. A füzesgyarmati járatot a badzsirt-magyarok
hazájának szomszédságában megtámadták a mohamedán
baskirok és a gyors-szekér utasainak nagyrészét lemészárolták.
A megmentésükre érkezett tatárok meglepetve állapították
meg, hogy a mongol hadvezetés aranypálcájával ellátott Jaák
Géza hírnök is az áldozatok közt van. A Pósa András által hozott levélből kiderült,
hogy a karakórumi hadvezetés szerint Batu kán terjesz-kedési
iránya Németország. Béla király hadvezetési nyila a régi
Avaria felé mutatott. Jaák Géza halálával a mongol terv
ismeretessé vált. Ungika-Szojorgaktani Pósa Andrást, mongolosan Bajdárt becsempészte
abba a bizottsága, amelyik a rovások kibővítését tanulmányozta.
A rovások megreformálásával Pósa Pál is foglalkozott már
1220-ban. Erre az adott okot, hogy Imre király kisfia, László
királyfi csak nehezen tudta kibetűzni a rovásokat, de a Pósa Pál által
tervezett három további betű használatával készült írás
olvasása már könnyebben ment. Pósa Pál a rovásjelek kibővítésének
gondolatával már karakórumi tanulmányainak idején is
foglalkozott. Bajdár sámán elmondta Ungikának III. László kiskirály esetét s erre
Ungika is nyomban azon volt, hogy a rovásjeleket ki kell bővíteni.
Ungika-Szojorgaktani aranyasszonynak, Toluj feleségének olyan
nagy befolyása volt Temüdzsin-Csingisz kán leszármazottaira,
hogy Ödögej halála után a Magyarországot
lerohanó Batu kánt visszarendelték Kambalukba azzal az üzenettel,
hogy komoly szó van nagykánná való választásáról.
De nem így
történt. Karakórumban a nagyasszonyok összefogtak és a
Nagyhuralban kiharcolták Dörögme
régensségét. Tőle Güjük vette át a hatalmat, majd az ő
korai halála után Ogulkajnis lett a régens. Toluj részeges
volt, ezért nagykánnak nem jöhetett számításba, így
legnagyobb fia, Mönge lett a nagykán. Mönge után Toluj
legkedvesebb fia,
Kubiláj lett a mongol törzsszövetség első nagy császára.
Ő volt az, aki Kínát és az akkor ismert Nagy-Keletet meghódította.
Kubiláj császári székhelye a hun törzsszövetség egykori fővárosa,
Parajd lett. A mongolok Kambaluknak nevezték, de Ungika városrésze továbbra is csak Parajd. Ezt a
kínaiak Peicsingnek, az ujgurok Keve-Pekingnek nevezték. Ungika
egyik lányát Baján vezér vette feleségül. Ő lett a
legnagyobb hadvezére a mongolok vezette törzsszövetség világuralmának.
Ungika Szojorgaktani állandó levelezésben állott
Turcsi aranyasszonnyal, így mindig tisztában volt a magyarországi
állapotokkal. Turcsi aranyasszony is ennek a levelezésnek alapján
állította össze Arvisúráját. Állandó munkatársa volt a Pósa
Pál által létrehozott királyi kancelláriának. Pósa András a királyok mindenesének
nevezte. A Szent Imre-nembéli Pósa Pál és a Kurszán-nembéli
Üröm vitéz, majd Turcsi aranyasszony révén sokáig meglehetősen
szoros volt a kapcsolat a mongolokkal. A III. Béla idejében
megszervezett gyors-szekérjárat Magyarkán találkozott a Nagy-mongol postajárattal,
így az uralkodói házak között volt lehetőség az állandó
érintkezésre. Üröm sámán Esztergomban is, Kurszánvárosban
is alapított olyan kódex-másoló műhelyeket, amilyeneket a párisi
útján látott. Berendezett aranyműves-, festő-, és szobrászműtermeket
is, hogy a királyok és a főurak palotái le ne maradjanak a
nyugatiak mögött. A III. Béla által a párizsi főiskolára
kiküldött ifjak Esztergomban felépítették a várat és a királyi
palotát. Utána Pósa Pál és Andrási Simon tervén elindulva a királyok és a
királyi hercegek is tovább építkeztek. Atilla egykori városa
mellé felépült Árpád idejében a Szent Péter székesegyház.
Ezt I. Endre fejeztette be. Annakidején Péter király csak
mulatni járt ide az olasz kőművesekhez, a munka nem haladt. Így találkozott itt
hun, avar, magyar jellegű építkezés. Amikor 1172-ben III. Béla
elfoglalta a királyi széket, a 22 éves Andrási Simon nagy
feladatot kapott. Anna királynő kívánságára a régi
esztergomi királyi palotát ki kellett bővítenie az antiochiai fejedelemségben
meghonosodott építészeti kultúra szerinti török-etruszk stílusban.
Ugyanezt az építészeti stílust honosította meg Kurszánvárosban
is. Az építkezéseken sok kaszu-török kőfaragó dolgozott.
Az új kancellária működését
Gerecsák László 1180-ban indította meg, a Joli-Tórem városrészben,
a melegvizű források közelében. A kancellária
hivatalnokainak is egész utcasort építettek Bizánc-antiochiai
szokás szerint. A palotában ismerték az ősi Arvisurákat, a
Kievből hozott gyűjteményt Gerecsák László évkönyveknek
nevezte. Budavár, Avarbástya és Kurszánvár kiegészítő
hivatalaiban uruki-mani hitűek is dolgoztak. Bartan-batur 1180-1200
között volt a mongol törzsszövetség beavatott központjának
vezetője. Kutula kagán
azonban Bugátba tette át székhelyét. III. Bélával mind a
ketten élénk kapcsolatot tartottak. A jóviszony ápolásáról
a Budavár beavatottközpont gondoskodott. Avarbástya a
Magyarkai Béla törzzsel és a Jászvásári Gyula törzs
dolgaival foglalkozott,
Kurszánvára pedig Füzesgyarmat fejedelemségén tartotta a
szemét. Anna királynőnek öt fia született: Imre, Endre, Géza,
Salamon és István. Volt három lánya is: Margit, Konstancia és
Piroska, de Piroska fiatalon meghalt. III. Béla a felesége révén bejött rokonságot bőkezűen
birtokokhoz juttatta, ami a régi rendeknek nagyon nem tetszett.
Aztán rövidesen fordultak a dolgok. Anna királynő meghalt, s
az uralkodó 1184-ben, leánykérőkkel a francia király udvarába
küldte a franciául kitűnően beszélő Andrási
Simont és Simonnal együtt olyan ifjakat, akiknek el kellett sajátítaniuk
a francia építészet stílusát, hogy az új esztergomi királyi
palotát ezen stílusban építhessék fel. Capet Mária királylányt
ugyanis addig nem adták III. Béla királyunkhoz, amíg a
francia udvar légköréhez hasonlót nem tud teremteni
Esztergomban és Atilla városában.
1184-1186 között
elkészült Esztergomban az új királyi palota, az új lakótoronnyal
és 1186-ban Béla király feleségül vette VII. Lajos francia
király lányát, Capet Margitot. Frigyes német császár 1189-ben
meglátogatta III. Bélát. A király Esztergomban fogadta, de szállása
Kurszánvárosában volt. Ott bizánci, etruszk és uruki stílusú
palotákat láthatott a császár. A legnagyobb fogadóház már korai gótikával
épült. A lakások hideg-meleg fürdőkkel voltak ellátva.
Sokan Atilla városának nevezték. Az új királyi kancelláriát
korai gótikus stílusban építették, akárcsak az új királyi
palotát Esztergomban. A Kurszánvárosban bizánci módon
épített utcasort Bélavárosnak nevezték. Andrási Simon
elrendelte, hogy a palotasorokat az Avarbástya évkönyvében
megállapított szokás szerint minden huszonnegyedik évben újítsák
fel. Mindezek az építkezések nagyon sok pénzt felemésztettek,
ezért III. Béla 1193-ban az
egész Mordus vármegyét némi ellenérték fejében eladományozta.
Várad királyi részlegét Andrási Simon magyarkai stílusban
építtette át, a magyarkai kőfaragókkal. Mire 1192-ben László
királyt is szentté avatták, felépült az uruki városrész az
új püspöki palotával. A
Francia-országban tanult festők és szobrászok Budát, Váradot
és Esztergomot díszes szobrokkal ékesítették és III. Béla
munkájának kiegészítésére Esztergomban férfi miniátor-iskolát
állított fel, a kódex-másoló rimalányok munkájának
segítésére. Mindezekben jó
segítséget jelentettek a II. Géza idejében megtelepedett
cisztercita-rend tagjai. III. Béla az országban több művészcsoportot
telepített. Munkájukat szívesen vették a Csák és Pósa
nemzetségbeliek, meg a Kurszánházból származó nagyurak. Az Avarbástya, Budavára és
Kurszán-vára Arvisura-másoló kegyhelyeit az Álmos- és Lebédház
idegen keveredéstől mentes családjai támogatták. III. Béla
1192-ben meghagyta Pósa Gyulának, hogy a régi uruki-mani
szerzetesrend szokása szerint írjanak egy "keresztényibb" évkönyvet, olyan
hangnemben, ahogyan a keresztény hitvilágban szokásos. A
kancelláriában előbb Pósa Gyula, majd 1195-ben Pósa Pál
országbíró, boszniai magányában pedig Pósa András is megírta
a hunok, az avarok és a magyarok tetteiről szóló évkönyvét. Emellett a hét törzsről
is írtak külön-külön egy-egy évkönyvet. Pósa András palóc
volt, ezért a magyarok tetteiről szóló évkönyve a palóc
Arvisúrákon alapult.
Ekkor kezdték
az új kancelláriában az Úriszék tagjait nemeseknek nevezni,
de eleinte csak egymás között.
III. Béla az ősi Arvisurák alapján új lendületet adott a
nemesi címerhasználatnak. Esztergomban már Andrási Simon
Gilgames hagyománynak megfelelően lépegető oroszlánokat
festett az új királyi kápolna falára: ez a régi jelkép Fehérvár
törvénynapjain is megjelent a királyi jogaron. A
Nyék nemzetségbeliek a Halak világhónapjára való utalásképpen
a Halak állatövi képet vették fel különféle formákban a címerükbe.
Az Álmosház Turuj-sast, az Urukkal kapcsolatos Lebédház az
oroszlánt alkalmazta címerében.
Az Árpádház és a Lebédház, illetve a tíz-nyíl szövetség
és az avar-hun-kabar-palóc-jász-kun vezéri nemzetségek címerei
300 év múlva is hűen ábrázolták az ország lakosságának
összetételét. Ekkor a Turuj-sasos címerek adtak 7 csoportot
oroszlános címerek adtak 5 csoportot halas címerek
adtak 2 csoportot lovas címerek adtak 1 csoportot, ez együtt 15
csoport és medve, szarvas, vadkan, bölény, kecske, párduc címerek
9 csoportot. Volt összesen tehát 24 csoport. Az avar Kúria az
Avarbástyán 53 nemzetséget
tartott nyilván. Ez volt a vezető réteg. Ebből az 53 nemzetségből
24 volt Turuj-sasos, 7 oroszlános, 8 halas és 4 nemzetség
lovas címeres. Közöttük a 24 nemzetséges Árpádház volt a
hangadó, a 25 nemzetséget kitevő oroszlános és halas keleti
réteg rendszerint a csatákat döntötte el, a 4
lovas nemzetség pedig hol a turulsasos, hol az oroszlános
csoporthoz csatlakozva hozta meg annak számára a többséget,
28-ra, vagy 29-re emelve az érdekelt nemzetségek számát. Már
István király is és most III. Béla is a kilenc csoportot kitevő uruki-maniak és más,
részben kereszténnyé lett őslakosok támogatásával juttatta
végleges uralomra, illetve tartotta hatalmon az Árpádházat.
Az 53 nemzetségből azonban III. Béla uralkodásának a végén,
1195-ben már 72 lett. Ebből 19 családi csoport már
keveredett volt, de Magyarországiaknak vallották magukat és a
mindenkori királyhoz húztak. A 24 nemzetség számát 43-ra
emelték és velük szemben állott az eredeti (17+8+4) 29 családi
csoport. Ez a 29 nemzetség azt követelte, hogy ne csak Nyugat, hanem Kelet felé is
alkalmazkodjunk. A 43 nemzetség azonban teljesen a római pápa
érdekkörébe vonzotta a 72 nemzetségből álló Magyar Királyságot.
III. Béla Imre herceget 1194-ben a Várhegy hivatalaiban
megfelelően felkészíttette és így állíttatta Horvátország
élére. Ezzel az volt a célja, hogy azt a tárkányképzést,
mely korábban a Csörsz vonalán folyt, a nyugati végeken is
alkalmazni tudja. Imre legjobb barátját, Pósa Pált még 1190-ben
elküldte a Bugát-kara-kórumi sámánképzésre.
Amikor Pósa
onnan hazajött, 1195-ben a
mongol gyors-szekérjárattal, országbíró lett és azt a
parancsot kapta, hogy a Karakórumban tanultak alapján
szerkessze meg az új keresztény-szellemű évkönyvet, de az ősi
Arvisurák mintájára. Ebbe a munkájába belevonta öccsét, Pósa
Gyula domonkosrendi
szerzetest is, aki a pásztói uruki-mani magyar ősvallást követő
szerzetesek közül került Jászvásárra. A szervezés érdeme
Domonkosé, az első esztergomi érseké. Róla nevezték el a
pentelei, -keszthelyi és a zebegényi kolostort is. Pósa Gyula
szerzetes állandó
összeköttetést tartott a kunokkal. Ez hozta magával, hogy
1195-ben neki kellett ezért a Kunországon átmenő gyors-szekérjárattal
Magyakára kísérnie a Kurszánházból való Üröm vitézt. Pósa
Gyula másolta le a 24 törzs szövetségének évkönyveit a Kievben
keltezett Endre-féle másolatok alapján. Amikor Imre király
1199-ben hazarendelte, újabb megbízást kapott: másolja le az
avar korszakbeli régi Arvisurákat is. Ekkor a Budavár Jászvásári
gyors-szekérjárattal magával vitte 4 lovas kíséretével
Magyarkára Bátka-Bolyk és
Andrási Katinka legkisebb lányát, Turcsit is és Bugátba is
titkos levelet vitt Jiszügej-baaturnak. Hazajövetele után írta
meg Pósa Gyula Imre király kívánságára a "Halotti Beszédet".
Másik jelentős műve az "Építkezés fejlődése".
Ezt Kurszánvárában
sokszorosították még III. Béla alatt. A szepesi erdőispánság
kőfaragóinak munkáiról szólt. Esztergomban már Gelyza
fejedelem nagyarányú építkezéseket kezdett Mihály öccse
birtokán. Ezt Vajk-István király a Cluny irányzatnak megfelelően
folytatta, majd
Szent László király a bencések ízlése szerint fejezte be. Váradon
viszont a hunyadi erdőispánság kőfaragói építettek. II Géza
a cisztercita-francia stílusnak megfelelően alakított át
mindent Esztergomban. III. Béla egyrészt bizánci kivitelt,
majd karcsúsított
gótikát kezdett alkalmazni; az oszlop-felsőrészeket
akantuszos levelekkel díszíttette. Ebben része volt annak is,
hogy már a címeres nemzetségek is kezdtek áttérni a levélmintás
építkezésre. Esztergom aztán ezt a kivitelt követte, Kurszánvár
és Atilla városa,
a Baján utcasor és Pest is. Az akantusz díszítéses építkezés
tudnivalóit a szepesi erdőispánság kőfaragói hozták
magukkal Franciaországból.
Az Arvisura-másolatok elolvasása után
III. Béla egy véleményre jutott Szent László királlyal: súlyos
bűnök elkövetése nélkül nem lehet uralkodni. Jó uralkodó
csak úgy lehet valaki, ha elkárhozik. Az új kancellária épületében
Pósa Pál országbíró elkezdte kiállítani a parasztosan
kutyabőrnek mondott nemesi leveleket. De ilyet csak annak adtak,
aki adakozott a magyarok
által vezetett V. keresztes hadjáratra. Elsősorban Kurszánházi,
Árpádházi, Csák-, Pósa-, Hont-, Pázmány-nembéli lovagok
és hasonló családok okleveleit adták ki, 72 nagycsaládon belül.
Az ilyen utódokat tették az ispánságok élére. Újra felállították
a főpapi és főúri rendet.
A főpapi rend felállításával III.
Béla a még mindig neheztelő Lukács érseket bízta meg 1174-ben.
Ez a megtiszteltetés engedékenyebbé tette és ettől kezdve
gyakori vendége lett Béla királynak. De a király is ügyelt
arra, hogy az egyházat komoly ok nélkül ne sértse. Amikor III.
Béla 1193-ban a Mordus megyei ispánnak, Bertalannak ünnepélyesen
kiadta a nemeslevelet, Bertalan vállalta, hogy a horvát határvédő
hadseregbe tíz, az ország határain kívüli szolgálatra pedig
négy páncélos vitézt állít ki már 1194-ben,
Esztergomban az V. keresztes hadjárat céljaira. Ez csak egy példa,
mert a kitüntetett személyek minden nemeslevél átvételekor 2-6
személy páncélos vitéz kiállítását vállalták. 1194-ben
a felajánlottak létszáma már kétezerre rúgott. Mordus megye nem tartozott az István-királyi
megyék közé, Bertalan ispán tehát olyan kötelezettséget vállalt,
amit nem is lehetett tőle feltétlenül várni. Ő lett aztán a
horvát hadsereg parancsnoka. A sziklás hegyvidék az ő megyéjében
inkább csak állattenyésztésre volt alkalmas. Ennek jövedelméből
azonban még hajók építésére, vagy vásárlására is kötelezte
magát. Vállalta a lakosság feletti bírói ítélkezést is,
ami ott elég terhes volt. Amikor Imre herceg kormányzó lett
Horvátországban, apja beleegyezésével Bribir megyét a Subics családnak
adta és Subics Árpádot a horvátok által lakott megye erdőispánjává
nevezte ki. Amikor Béla herceg Bizáncból hazajött, Gerencsák
Lászlóval együtt tanulmányozta az eddigi királyok életét,
szokásaikat, természetüket. Királlyá koronázása után legszívesebben
Szent László kemény kezű uralmát követte. Erős kézzel látott
hozzá, hogy királyi udvarát a többi uralkodóházéval egyenlő
rangra emelje. Anyja, Eufrozina királyné, a III. István korában
megszokott módon kívánt volna továbbra is uralkodni, III. Béla azonban ezt
nem tűrte, ezért a királyné Géza öccsét akarta hatalomra
juttatni. Amikor Béla király erről tudomást szerzett, anyját
és Géza öccsét elfogatta és bezáratta. Géza megszökött,
Ausztriába, majd cseh földre menekült, de onnan
kiszolgáltatták, újra fogságba vetették, majd amikor
Barbarossa Frigyes keresztes hadakat vezetett a Szentföldre, kérésére
Gézát, 12 esztendei fogság után 2000 vitéz élén a Szentföldre
küldte. Onnan hazatérve Bizáncban talált otthont.
Géza
hercegnek három fia született:
Árpád-város Arad nevű részében. Gyermekeit Álmos, Árpád
és Zoltán névre keresztelték, de később bizánci lakóhelyükön
is megkeresztelték őket és ekkor görög nevet kaptak. Ott született
lányukat Iréne-Piroska császárnő emlékére Irénének keresztelték. III. István, III. Béla és
Géza hercegek anyja, Eufrozina királyné Jeruzsálem görög
kolostorában halt meg. Élete fogytáig III. Béla, Géza herceg
közvetítésével, minden évben királynői járandóságot küldött
neki. III. Béla az új rend kialakulását szervezve a Gelyza-fa, vagyis a mocsári
tölgy alatt ült törvényt. 1186-tól a panaszokat már az új
kancelláriába kellett előterjeszteni, az író-rovó deákokon
keresztül. Ezek a beadványok Budavár, Avarbástya és Kurszánvár
hivatalaiból három napon belül a kancelláriába kerültek, onnan pedig négy
nap alatt továbbították. A poroszlók holdtöltéig minden
iratot rendeltetési helyükre juttattak. Mánuel halála után
feloldódott az a fogadalma, hogy Mánuel életében hűbéres államait
nem háborgatja. Utána azonban Horvátországot, Dalmáciát és Zárát a testvérvárosokkal
együtt visszafoglalta Velencétől. Az új görög császár,
Angelos Izsák a béke jeléül feleségül vette III. Béla
Margit nevű lányát. Halics elűzött fejedelme 1188-ban III. Bélához
menekült. Ekkor Halicsot is elfoglalta és Endre fiát tette meg uralkodónak;
a lengyel fejedelmekkel szemben azonban később feladta Halicsot.
De Rascia földjét, mely a nagyanyjáé: Ilona királynőé
volt, visszahódította. Barbarossa Frigyessel terveket szőttek
gyermekeik összeházasítására, de Frigyes gyermekei még a tervezett házasságok
megkötése előtt, gyermekkorukban meghaltak. Annak viszont
nagyon örült III. Béla, hogy élete legnagyobb kezdeményezését,
I. László király szentté avatását 1192-ben el tudta érni.
Ekkor mondta: a Szent Turuj nemzetség sérthetetlen országot hagy hátra
a későbbi nemzedékeknek. A keletről származó Mazir-bazilita
eszme a bencéseken, cisztercitákon, premontreieken és
karthauzi-akón, meg a sámán-hagyományokon alapuló
templomgazdaságokon keresztül jó talajra talált itt a földmű-velő,
betegápoló, utasfogadó és a magukra maradt nőket felkaroló
apácarendekben. A király minden ilyen kezdeményezést támogatott.
III. Béla Nyugatot összekötötte Kelettel, Esztergomban,
Pilisen és az ország több részében cisztercitákat és
premontreieket telepített le, Kurszán városában
pedig a rimalányok az uruki-mani apácarend tagjai lettek.
A Gilgamestől, Atillától, Csabától
és Álmostól való származtatás mondája nyomán fellendült
a hagyományos rovások kultúrája is, olyannyira, hogy III. Béla
elrendelte a nemesi rend hagyományainak írásba foglalását. A
papok nevettek a naiv népmeséken, az írástudók pedig eltorzították
a hallottakat, de azért mégis megindult a mindent megszépítő
krónikairodalom, melytől azonban nem lehet elvitatni, hogy végső
gyökerében az
ősi évkönyvekből táplálkozott. Esztergomból az egyház már
régen eltávolíttatta múltunk minden irodalmi termékét, de
Budavár, Avarbástya és Kurszánvár messzenyúló ereje
tartotta a kapcsolatot Kubija kagánnal és új rovásirodalom
kezdett virágzani III. Béla, Pósa Pál, Üröm, Turcsi,
Masa, Gács, Zernye, Mohos, majd Ungika, Pósa András és Jaák
Géza ötös csoportjainak kiküldetésére pénzt tétetett félre
a kincstárban, mert ő is úgy találta helyesnek, ha a mongol törzsszövetség
beavatottjaival fennmarad a régi összeköttetés. Béla, Lam
hercegnek valamennyi alkotóképes leszármazottját Palóc-Vasvárról
áthelyezte az új kancellária megfelelő részlegébe. Pesten
Vasvár vascipó-készítményeivel megindult az építkezésekhez
szükséges vasnak hordozható pestekben való finomítása ugyanúgy, mint Atilla és Baján
idejében. Az elmaradott Esztergomot, amikor Lam herceg ivadékai
Párizsból és Kartresből visszatértek, 1186-ban elkezdték
teljesen újjá építeni. A Gilgames oroszlánok képét csak a
fiatalok vitték oda. Az esztergomi rimalányok rovásos és latin írásos kódexei
igen tetszettek az Imre királyfit nevelő bolognai papnak is.
Amikor Itáliából hazaérkeztek az ott tanuló kőfaragó és
szobrász mesteremberek és olasz mintára megindultak III. Béla
király építkezései, a határvidéki erdőispánságokból
mindig több és több kőfaragót vezényeltek ezekre az építkezésekre.
De a király nem zárkózott el Bizánc hatása elől sem. Lam
leszármazottait a Szerémségbe küldték, s azok onnan bizánci
építkezési ismeretekkel tértek haza Kurszán és Joli-Tórem
városába. De azért módjával
fennmaradtak a II. Géza korában érvényesült építkezési
szokások is. Lam utódai Atilla és Pest városában Kelet építészeti
stílusát egyesítették a Nyugat építkezési művészetével.
Andrási Simon hét-oroszlános freskója III. Béla helyeslésével arra utalt, hogy itt olyan
főnemesi családok élnek, melyek Gilgamestől származnak, a Nyék
nembéli "Halak"-kal együtt 9:6 arányú többséget
jelentettek a l5 színmagyar nemzetségből származó többi vezéri
családdal szemben.
III. Béla
felépíttette az esztergomi székesegyházat is anélkül, hogy
ez bármiféle ellentétet jelentett volna az Aranyasszony és a
Szent Anya tiszteletében. Pénzeire is a "Sanota Maria"
felíratot verette. A 15 színmagyar nemzetség és az
idegenekkel kevert 9 nemzetség lett az alapja az összes 24 nemzetségre támaszkodó
új nemesi uralomnak. III. Béla teljhatalmú uralkodóvá vált.
Ragaszkodott az Atillára és Álmosra visszamenő hagyományokhoz
és a Turuj-sas nemzetségéhez, de címerében a Gilgames hagyományokra
emlékeztető lépegető oroszlánt tette. Kurszánvári Üröm sámán,
amikor 1195-ben Pósa Pál nádorispánsága alatt Karakórumból
visszajött, részletes tájékoztatást adott a mongol állami
és társadalmi szervezetről. Ugyanúgy, mint a 24 hun törzs szövetségében,
a fővezéri udvarokban itt is meg lehetett találni a hercegek és kánok,
felügyelők, lovasok, tegez-hordók, szekerészek, lovászok, hírvivők,
csikósok, juhászok, belső és külső szolgák, ötvösök, íjkészítők,
stb. hol kisebb, hol nagyobb csoportját. Körülöttük nagyobb
számmal olyanok, akik kenyérrel, szénával, prémmel adóztak;
a tálnokok, pohárnokok, fegyvernekek és tárnokok csak ünnepélyes
alkalmakkor teljesítettek szolgálatot. A seregben tized-szervezetek
voltak. A szabad harcos tizedesek, századosok, ezredesek és fővezérek
állandó katonai képzés
és gyakorlat kötelezettsége alatt állottak, de csak 24 évig.
Utána tisztségeket kaptak. A hadifoglyok a jurták körül a
barmokat gondozták. Később harcosok, esetleg kánok, hercegek
és felügyelők mellett udvarnokok is lehettek. Szívesen látott
vendégek a
meghódított területek kézművesei. Kara-kórumban jó számmal
voltak kínai cserepesek és fémművesek, vagy francia, orosz, német
fegyverkovácsok és ötvösök. Seregük legnagyobb részét a
24 hun törzs szövetségéből való lovasok tették ki. Az Új
Égi birodalomban
azt tartották, hogy Joli-Tórem földje forog. Ha a római
keresztények azt hangoztatták, hogy földünk egy korong, ezen
még a legegyszerűbb mongol harcos is csak nevetett. Papjainkat
balgáknak tartották. Azt mondták: az egész emberiségnek csak
az a része életképes,
mely az égből jött. Az ő agyukban ott az életfa s azért képesek
bölcsen gondolkozni. Voltak ismereteik a sárkánykígyók égi
harcáról és tudták, mikor kell a természeti viszonyok változása
miatt melegebb vidékekre vándorolni. Mindez részben egyezett
a magyarországi helyzettel és felfogással.
Régen a mi fejedelmeink, töményvezéreink,
ezredeseink, századosaink és tizedeseink is a hadifoglyokat előbb
béklyós rabságban alkalmazták gazdaságaikban. Benősüléseik
után azonban, különösen, ha gyermekük született, a fogságot
feloldották. A hősiességéve kitűnt harcos, vagy a 24 éves
fegyveres szolgálat után házhelyes telekhez juttatott vitéz a
hadifoglyát megtarthatta gazdaságában. Kálmán király
azonban a főuraktól és a nemesektől elvette a hadi-foglyokat
és a király,
a nádorispán, vagy az egyház szolgálatába rendelte őket. Házasodásukat
is ő engedhette meg. A szabad harcosok között a foglyok
elvesztése olyan erős nemtetszést váltott ki, hogy amikor a váradi
püspökség Kálmán szentté avatását kezdeményezte, az egész ország ellene fordult. Az Avarbástya
alagútrendszerében már Kálmán király korában elkezdték írni,
hogy mi van az utolsó 300 év Arvisúráiban. Az Arvisurák
egyebek között így örökítették meg az eseményeket: Az ötven
tömény (félmillió) őslakos a mai nyelvünkhöz hasonló nyelvet beszélt. A hódítók
gyakori átvonulásai miatt behívták a gyorsan szaporodó
magyar törzsszövetséget. A behívott rokonok 45 töményt
kitevő létszámmal vonultak be a törzsek közötti gyepükre,
Alpár és Eszék magyarul beszélő városaiba. Amikor Taksony fejedelem korára a magyar
törzsszövetség átvette a Jász-síkságon beszélt nyelvet,
elkezdődött a megtelepedett magyarságnak a városokba özönlése.
A legtermékenyebb területeket Dunna-asszony folyamának két
oldalán a fejedelmi törzs foglalta el, a külső termékeny részeket a többi
tíz-nyíl szövetségnek a harcosai. Tízcsaládonként települtek
falvakba, de 24 évenként tovább mentek, mert földjeik termékenysége
ekkorra már annyira kimerült, hogy újabb termőföldhöz csak
erdőirtással, vagy mocsarak lecsapolásával lehetett volna hozzájutni.
A századosok 100 családos településeiből alakultak ki a mezővárosok.
Az őrségek mezővárosai, századosi
székhelyei a századosok parancsnoksága alatt állottak. Ilyen
helyen 2-3 nyomásos gazdálkodás folyt. Tíz százados-településnek
a székhelye az ezercsaládos ispánságokban volt. A fejedelmi
udvar körül tízezer család telepedett meg. Ez volt a környezete
nemcsak a nagyfejedelemnek, hanem az ifjúsági fejedelemnek is.
Ez mindig két tömény lovasságot jelentett. A honfoglalásban a két tömény élvonalbeli harcos
mellett részt vett egy tömény felvezető lovas, 37900 főt
kitevő erdőirtóval, széna-tárolóval, sóellátóval és
forrásőrzővel. Összesen 67700 hatalmas sereggel. Mindezen,
addig csupán élőszóval továbbadott dolgoknak a leírását Üröm sámán azért tartotta szükségesnek,
hogy a kései utódok is tudják: mindössze három tömény
harcos kísérte a szekértáborokat és további 38000 fő közember
segítette őket, mint tárkány, azaz fejszés és csákányos
útcsináló stb. Ez a három töményre rúgó fegyveres
sereg megmaradt Vajk-István koráig. Biztonságos, helyhez kötött
életmódot azonban a fejedelmek csak úgy tudtak biztosítani,
ha valamelyik keresztény irányzathoz csatlakozunk, vagy legalább
igazodunk. Bizánc és Róma jöhetett számításba. A 973-as
nyugati értekezlet a
fejedelmi udvart Rómához, illetve a mainzi érsekséghez kötötte.
Gelyza fejedelem, majd fia, Vajk ekkor a Bizánchoz húzó főurakat
kiirttatta. Magyarkával viszont ajánlatos volt továbbra is
fenntartani a szoros kapcsolatot, hogy a Gyula és Béla törzs emberanyaga és a nyolc
besenyő törzs lovasai szükség esetén megvédhessék országunkat.
Az uruki-mani keresztények a magyar törzsszövetséghez, a pogány
sámánhit követői pedig fokozatosan Bizánc hatáskörébe kerültek.
Mivel a belterjes gazdálkodás mindinkább elterjedt, a sereg létszámát
Magyarka, Füzesgyarmat és Szakszin térségéből kellett pótolni.
Csakhogy a bizánci hittérítések miatt lassanként a Béla és
Gyula, valamint a besenyő törzsek tartalékai is kezdtek kimerülni.
Így aztán még a külső ispánságokban is át kellett térnünk a
kereszténység teljes felvételére. Az újonnan jött hittérítők
egyház szervezése címén az ország legtermékenyebb részein
egyházi birtokokat igényeltek. Vajk-István eleget is tett kívánságuknak.
A szabad harcosok a peremrészeken kaptak a 24 éves
szolgálatuk letelte után veterán-földeket, de a földéhes
papság ezeket is csökkenteni akarta. A Csörsz vonalán kiképzett
lovasok létszámát apasztani kellett és a tárkányképzés is
ötödére csökkent.
Így
szaporodtak meg az egyházi birtokok. Viszont a tárkányok elhelyezésére később
megszervezték az erdő-ispánságokat, a 24 évet leszolgált tárkányokat
itt gondnokokként alkalmazták. A földbirtokos törzsfők a
jobb harcosokat és főként a 24 évet leszolgált veteránokat
nyolc-ekényi földdel jutalmazták. Ez a két
csoport lett a jobbágyok, azaz jobb harcosok rendje. Ha a
harcosok családja nem rendelkezett igás állattal, a család
szolgává vált. A földbirtokos megbízottja a disznótor (november-december)
havának elején mérte ki nekik a termésrészt, addig a szolgaföldek terméséből éltek. Bő
esztendőben a jobbágyok jártak jobban, szűk esztendőben a
szolgák. Kálmán király idejétől kezdve a nemesember
fegyverhordozójával vonult be a véres kard meghordozásakor; a
jobbágyok a király felhívására mentek, de vitézséget és nemesi földbirtokot is
szerezhettek. Amelyik nemesember nem tudott, vagy nem akart hadba
vonulni, az a fiát küldte a csatába egy fegyverhordozóval. Így
öröklődött kisnemesi falvak keletkeztek. III. Béla alatt a
kancellária egyik fontos feladata az volt, hogy valamiképpen szabályozza a
lovagok, főurak és nemesek mind bonyolultabbá váló helyzetét.
Lassanként kezdett általánossá válni, hogy amelyik lovag,
vagy harcos földet kapott, az termékeiből adózott, de füstpénzt
például mindenki köteles volt fizetni. Ezeket a földeket el is lehetett
adni és ekkor megmozdult az egész ország szegény néprétege
és minden család igyekezett lehetőleg gazdaságosabban
elhelyezkedni. A csatában kitűnt harcosainak mindegyik királyunk
nemesi földet adott. Pósa Pál, az új kancellária vezetője ezeket az adományozásokat
1172-től írásba tette és az eddig rovásjelekkel írt nemesi
leveleket átírták latinra. III. Béla szerint ebben a
tekintetben is Rómához kell igazodnunk. A rovásos kutya-bőröket
aztán téli időben elégették. Mivel a király, a főurak, az egyház és a
nemesség vagyonszerzési éhségét nehezen lehetett kielégíteni,
megindult a népvándorlás gazdagabb területek felé. Nem
mindegy a feles, harmados vagy negyedes terményt jó, vagy
rosszul termőföld után beadni. A félreeső, távoli vidékeken csak a kisnemesek és az
erdőispánságok jobbágyai, vagy szolgái maradtak meg a soványabb
földeken. Ők a feles, harmados, vagy ne-gyedes földműveléssel
járó szegénykedés helyett inkább a katonáskodást vállalták.
A 896-ra
bevonult magyar törzsszövetséggel
megtelepedett nép nemzetiségi szervezetekben élt tovább, a törzs
vezérei mellett ott voltak a harcosok, bők, ínek és kézművesek.
A Jász-síkságon ekkor már Kövezsd szkíta fejedelem kora óta
a Csörsz árokrendszer mindkét oldalán a veterán harcos jobbágyokból és az egykori hadifoglyoktól
származó szolgákból állott a falvak társadalma. Minden tíz
falu mellett volt egy-egy mezővárossal összeköttetés, ahol kézművesek
és kereskedők is megtelepedtek. Minden száz falunak volt a vár
körül kézműves-kereskedő váralja települése; itt fegyvernekek
is szolgáltak. Minden 10, palánkvárral erősített törzsi
településnek volt ezredesek vezetésével kőváras törzsi székhelye;
minden 10 kővárnak megvolt a tömény-székhelye, és a tíz tömény
székhelye volt a fejedelemség. Az ezredesek és töményparancsnokok
rendelkezése alatt álló területek közötti gyepükre
telepedett le az újonnan érkező magyarság. Amikor a magyar törzsszövetséget
behívták a Kárpát-medencébe, a hun-avar birodalmi maradványokon
a szabadlegeltetésű gazdálkodásról áttértek a többcsapásos állattartó
és belterjes gazdálkodásra. Az ínek és bők értelme-fogalma
három emberöltő alatt megszűnt, mindannyian áttértek a jobbágy-szolga-kézműves
megnevezésekre. Mivel a leggazdagabb területek a fejedelmi
birtokokhoz és a törzsfők birtokaihoz tartoztak, a bők és
ínek társadalmának eltűnése nagyon gyorsan bekövetkezett és
a 24 belső vármegye rendkívül rövid idő alatt áttért az
ispánságokon alapuló nagybirtok és jobbágyfalvak,
szolgafalvak és vegyesfalvak rendszerére. A Duna mindkét oldalán a két fejedelmi partvonal
egyaránt 14 hun-avar, 10 törzsfői és egy fejedelmi, azaz 25-25
nagybirtokból állt. A 896-900-as évektől kezdve a Csörsz-árokrendszerből
való 24 évi szolgálat után leszerelő veteránok csak a külső
48 ispánságban kaphattak hűségbirtokot, további katonáskodási
kötelezettséggel. A kereszténység felvétele után a törzsfők
birtokait az egyház kapta meg. Az egyházi birtokok mellett
megjelentek a szántók, gerencsérek, vadászok és darócok stb.
falvai. Az országhatár közelében pedig III. Béla terveinek megfelelően az
erdőispánságok vezetésével megalakultak a határőr falvak.
A falvakban eleinte minden utcában 10-10 csűrös ház állott.
Ez volt a felvég. A kertek mögött voltak az alvég szolga-lakásai,
az erdők felé pedig a pásztorok viskói. Ezek a falvak minden 24 évben
megváltoztatták a helyüket. A felnőtt ifjúság új épületeket
emelt. A századosok székhelyein élő földbirtokosok és
nemesek birtokán a jobbágyporták mellett még külön
szolgalakások is voltak és külön utcasoruk volt a kézműveseknek és kereskedőknek.
Az ispánsági és egyházi birtokokat
már nyugati mintájú nagygazdasági rend szerint igazgatták,
itt már fegyveres poroszlók is voltak. Ezek a füstpénzt és
az adót szedték be és ők gondoskodtak a büntetések be-hajtásáról
is. Szent László óta az egyházi tizedet is így szedték be.
Ekkor már megszigorították a papok nősülési lehetőségeit
is, de Kurszánvára és intézményei részére mentességet
adott a király. Ott uruki-mani udvari káplán működött és
Magyarka törvényei voltak az irányadók. Ebben az időben a papok már földet
kaptak és szolgát tarthattak. III. Béla erőskezű és ennek a
kornak egyik leggazdagabb uralkodója volt. Jövedelmei között
szerepelt a füstpénz, vagy kéményadó, az arany-, ezüst-és
sóbányák jövedelme, az országos vásárok és városkapuk, hidak és kompok vámja,
boradó stb. Kereszteshadjáratot akart indítani a Szentföldre.
A besenyő-és kunországi hittérítések miatt sokan ide menekültek
és seregének létszámát erősen megnövelték. Tervbe vette,
hogy felszabadítja Uruk püspökségét a feketefejűek rabságából, de ezt Ond
vezér ivadéka, Kalán püspök ellenezte. A tavaszi lovaskiképzés
után 1196. április 23-án váratlanul meghalt. Most is ugyanúgy,
mint III. és IV. István esetében, megmérgezésről suttogtak.
A kancellária arbag-sámánjai ezt ellenőrizni akarták, de a papság nem
engedte meg. Fehérváron temették el Anna királynő mellé. Öt
fia közül a legidősebb, Imre Horvátország királya volt.
Imre, trónusának elfoglalása alkalmából újabb birtokok adományozásával
erősítette a nemesi rendet. Második fia, Endre, követelte a kiskirályi
hercegséget. Ez most már nem Erdő-elve volt, hanem bizánci
befolyás eredményeképpen Horvátország, Szlavónia és Dalmácia.
Pedig az apja éppen ezt nem akarta. Endrére jeruzsálemi útjának
megvalósítását hagyta.


|