8.
(KUSZKÓ-CSABA-BÉLA)
Tura
álmában folyton sárkányokkal viaskodott, s ebbe erősen bele
is izzadt. Ilyenkor felköltött és fázósan mesélni kezdett:
Csaba 20 évig tartó diadalmas tengeri útjai után, a 2360.
medvotoros évtől kezdve (Kr.e. 1680) a hunok kereskedelme a
napnyugati szárazföld felé terelődött. Maya hokjen-földön
megtelepedett 10 fiának gyermekei azonban sehogy se tudtak
belenyugodni abba, hogy az északi föld kettészakadt. Ezért
Tennó népéhez csatlakozva nanajuz törzzsel kelet felé keresték
az utat. Az volt a céljuk, hogy a nyugat felé irányuló
kereskedelemhez hasonlóan emerre is szárazföldön közelítsék
meg az indijó törzsek birodalmát. A hideg-áramlások miatt
partmenti hajózással nem tudják céljukat elérni, ezért a téli
fagyon ló-és kutyásfogatokkal próbáltak átjutni az indijók
földjére. A hokjenektől Maya unokái közül Béla vett részt
sámánképzésben. Ő volt az, aki mint rangelső, Riga fősámántól
azt kérte, hogy engedélyezze a szánkós kalandozást. A 2370.
medvetoros évben (Kr.e. 1670) aztán Riga -ha nem szívesen is,
-de engedélyezte Béla ifjúsági fősámán kutyaszános, rénszarvasos
kalandozását, bár Tennó népének jelentései alapján
teljesen céltalannak tartotta e vállalkozást. A Maya-leszármazottak
24-en, Béla ifjúsági fősámán feleségének nanajuz rokonságából
pedig 36-an jelentkeztek erre a kalandozásra. Mivel Tennó földjén
a Tana és Szaha földnyelv el-tűnt, erdőkön, mezőkön és kősziklák
között kellett maguknak utat törniük, amíg végre öt
medvetoros év alatt az ajnók földjén át elérkeztek a hidegvíz
sodrásához. Még annak is nagy hasznát vették, hogy a nanáj-úzok
valamennyire értették az ajnók nyelvét. Medvetorszertartásokkal
aztán megnyerték a segítségüket a nagy vállalkozáshoz. Béla
fősámán 145. Arvisurája szerint a 2375. medvetoros év (Kr.e.
1665) elején értek a befagyott hideg tenger partjára. Az itt
élő ajnók öt medvetoron vendégelték meg őket, majd amikor
az időjárás még hidegebbre vált, a tél közepi holdtöltekor
átkísérték a rokon ifjúságot a befagyott Nagyvízen.
Újabb
5 medvetoros esztendő kellett neki, mire a Maya-leszármazottak
elértek a tűztenger birodalmába. Ekkor 20 Maya-leszármazott
Bogács utódainál maradt, a többiek pedig Béla vezetésével
még három évig mentek, mire eljutottak az indijók
aranybirodalmába. Mikor az arany-városba értek, a Béla
vezette nanajuzok közül 32-n úgy határoztak, hogy soha többé
nem mennek vissza, hanem a rokon indijók közé nősülve
megtelepednek. Ordoszba tehát már csak nyolcan indultak vissza
és a 2390. medvetoros évben (Kr.e. 1650) mindössze hárman érkeztek
meg Ordoszba, jelentve, hogy Béla új törzset alapítva kint
maradt az indijók aranybirodalmában, de a 145. Arvisurát
visszaküldte. Béla fősámán ebben az Arvisurában mondja el
az átélt nehézségeket; hogyan érték el az ajnók, jukagir
és csukot törzsek segítségével az itók törzsét, akik már
a befagyott Nagyvíz szélén éltek. Az ajnók értették a
nyelvüket, és közös kutya-és rénszarvasszánokon vitték át
őket a kettészakadt Jegesföld másik oldalára. Hosszú-hosszú
út után érték el a hajózható Nagyvíznek azt a részét,
ahol a Csaba-féle kalan-dozásból minden eshetőségre számítva
csónakok maradtak vissza. Öt év múlva érkeztek el a tűztenger
népéhez, ahol Bogács és társai megtelepedtek. Az ő utódaik
még érthetően beszélték a 24 hun törzs közös szövetségi
nyelvét, így hát Béláék velük együtt keresték fel főnökeiket.
A főpapok elmondták, hogy az ő őseik is, mint az agabák
egyik törzse, szintén Ataiszból menekültek meg, de vízi járműveikkel
egészen idáig sodorta őket a morajló tűztenger.

Itt
partra érve a Nagyvíz elől a hegyekre menekültek, s ott a
Napistennek templomokat emeltek. Szerintük az égszakadás és tüzes
eső akkor kezdődött, amikor a tavaszi almavirágzáskor holdtölte
lett. Azóta holdévekben számolták az évek sokaságát.
Nagyon jól ismerték a csillagok járását és pontos volt a
holdtölték szerinti időszámításuk is. Bogács utódai
egybeolvadtak Maya nagyasszony utódaival. Az ordoszi sámántudományokat
is egyeztették a Napisten híveinek ismereteivel és boldog
egyetértésben éltek együtt. Béla ifjúsági fősámán három
évig tartó tengerparti vándorlás után ért az Aranyvárosba.
Elmondták a Csaba-leszármazottaknak, hogy a fokozatos
felmelegedés folytán földrengésszerű kataklizma rázta meg
az Északi Szél-asszony birodalmát és a jéghegyeken át hideg
tengervíz áramlott az ajnók és Tennó birodalmára. Hálával
eltelve mentek el az esővíz kimosta barlangok fölé és a hegy
tetején kegyhelyeket emeltek. Kuszkó fejedelmi ifjú, aki csak
az égiek kegyelméből tudott megmenekülni Ataiszból, elkezdte
a sámán-képzést és minden tudományának átadásával
nevelte az ifjúságot. Ataiszból sikerült elhoznia egy olyan Föld-golyót,
amelyhez hasonlót Sis-Tórem gyúrt össze a Földek keletkezésekor.
A jószemű, okos hajósok megfigyelése alapján ezen a Földmáson
feltüntették az eljegesedés határait is, figyelmeztetésül,
hogy azon túl nem szabad menni. Kuszkó emlékezetből megjelölte
azt is, hogy a Nagyvízben hol volt az általa megismert Ataisz.
Ataiszt elnyelte a Nagyvíz, de az igazak az égiek segítségével
megmenekültek. Béla törzse eggyé vált a Kuszkó-és Csaba-leszármazottak
fejedelmi törzsével. Az Aranyos-Hegyeket soha többé el nem
hagyták.

Tűztenger
birodalmában ugyanolyan lépcsőzetesen felmenő kegyhelyépítmények
voltak, amilyeneket Béla ifjú korában a Szavárd-birodalom
romjain felépült Káspivár birodalmában látott. A garaúzok
öthegyi kegyhelyét, Szavárd unokájának, a szép garaúz lánynak,
Subad fehérbőrű fejedelmi lánynak emelték. Subadot Buda fia,
a legelső Lugos vette feleségül. Öthegyen maradt kegyhelyét,
amit Ataisz maradványának hittek, a Szavárd-utódok kézművesei
20-évenként újjáépítették. Ezeket a kézműveseket “éltető
medvéknek”, abadileknek nevezték. Amikor Subad férjhez ment
Úr városának fejedelméhez, Lugoshoz, a kézművesek ifjúságának
javarésze a fejedelemasszony alattvalójává lett. Az Élamiták
törzsével szállíttatott kövekből ők emelték Ataiszi emlékként
a Napisten, Holdanya és a négy Égtáj csillagainak kegyhelyét.
Ugyanilyen formára építették fel agaba kézművesei, akik
Ataiszból a Kuszkó vezette hajókon menekültek ki, a Maya-Bogács
utódai által letelepített tűztengeri nép részére a
Napisten és a többi Égi lakó kegyhelyét. Bálványhegyi mintára
megalkották továbbá itt is az idők múlását jelző berendezéseket.
A Napisten leányai végezték az időszámítást Tűzanya ajándékának
idejétől. Tűzanya és Ruda-Tórem jóvoltából kőfaragó és
kovavágó baltákat is készíthettek és tudták az aranyat is
alakítani. Az As és Maya népek tudatában, az Ataiszból
megmenekült emberek emlékezetében a Nagyvíz örökké élt.

Olyan
földalatti összekötő barlangrendszert kezdtek építeni,
amely összekötötte az öt főistenség kegyhelyeit. Bármelyik
lépcsős kegyhelyet közelítette meg az ellenség, rögtön
biztonságba lehetett helyezni a féltett értékeket és értesíteni
lehetett a többi törzsszövetségi harcost, akik aztán a
barlangrendszer veszélyben levő pontjára vezényelték a kellő
védőerőt. Így a Nagyvíz emlékére kiépített
barlangrendszer kellőképpen biztosította a sok ezer éves értékeket.
Az elsüllyedt Ataisz és Amu gyarmatról megmenekülteket As gyűjtőnéven
emlegették; a Marja és Amu szigetvilágából menekülteket Majának
nevezték. Ilyenek voltak a Parszi-és Pamir-szkíták, akik Gandás-féle
kunokkal és hokjen-fokjen törzsekkel házasodtak össze. Ehhez
a törzshöz tartozott maga Maja is, aki 20 gyermeket nevelt fel.
Utódaiból sok kiváló hajós származott. Ezek később
felkeresték azokat, akik a nagy kataklizma után Kuszkó vezetésével
s az indijó hajósokkal ott értek szárazföldet, ahol a Nagy
folyót az ataiszi ősföld Indus folyója után szintén
Indusnak neveztek el. Bölcs Agaba népének leszármazottai érthető
módon nagyon örültek, hogy Ataisz elsüllyedése után 3900 évvel
még megértették egymást a látogatókkal. Az elsüllyedt
Ataisznak mind az öt hegye olyan vájható anyagból való volt,
hogy a termőföld alatt 1 ölnyire már barlangrendszert
lehetett kiépíteni. A 800 öl magas ataiszi Bálványhegyen a bölcseket
képezték ki; Joli-Tórem 300 öl magas hegyén a kézműveseket.
Ezek az utóbbiak a Hun és az Indus tó partján hajókat építettek.
A bálványhegyiek minden emberöltő alatt négy, a Joli-Tórem
hegyén lakók öt hajót építettek. Ezekkel a hajókkal indult
aztán gyarmatokat szerezni az ifjúság. A bálványhegyiek
hittek a babonákban, de a vasművelő kézművesek nem hittek a
csodákban. Ez megmutatkozott akkor is, amikor az ítéletidő
bekövetkezett. A babonások csak fohászkodtak az égiekhez, ki-ki
a maga elképzelt Isiséhez, a kézműves bölcsek pedig családjaikkal
beszálltak az éppen készülőfélben lévő öt hajójukba és
a tűzokádó hegyeket kikerülve bízták magukat a jó sorsra.
Magukkal vitték a tűz megszerzésének idejéből kiinduló számításokat
is, abban a reményben, hogy a veszélyek elmúltával majd
visszahozzák őket Joli-Tórem hegyére. Az Örök Tűzből
minden hajóra vittek egy díszes csuporral. A tűz gondozására
használt fadarabkák hamuját mindig a tengerbe szórták.

Batour
koráig a kézműves bölcseknek három olyan hajójáról
tudtak, amely megmenekült a nagy pusztulásból. Az egyik As
menekülőkkel Indijó-ómban (Parszi-ómban) kötött ki a 8470.
Tűzévben. Ezeknek egy kis csoportja a nagy pusztulás utáni
1018. makkolási évben Joli-Tórem ünnepén Szavárd és Magyor
népével egyesült. Amikor Batour fősámán az Agaba-féle időszámítás
szerinti 20. medvetoros év végén Szavárd törzséhez ért,
akkor Szavárd kézműveseivel még megértették egymást. Az As-népet
szállító másik hajó és a Maja népet menekítő hajó
napkeleten talált szárazföldet és ott az Ataiszihoz hasonló
kőhegyekben kiépítette annak a barlangrendszernek a mását,
amelyen keresztül azok, akik az elsüllyedt földrészt el tudták
hagyni, elérhették hajóikat. Az Öt-hegy így megmenekült bölcsei
tudásukat új hazájukban újra rovásba fektették, mindegyik
csoport a saját Isisére vonatkozó legjobb tudása szerint.
Agaba, majd Batour fősámán mindezek ismeretében buzdította
az ifjakat, hogy keressék fel az elmenekült ataiszi népet, s
az Ataiszból származó tudásuk és az Örök Tűz fenntartása
végett, de bizton-ságuk érdekében is mindenütt építsék ki
barlangrendszerüket. A Béla által elküldött 145. Arvisurában
a megmenekült Kuszkó következőképpen írja le Ataiszt:
Armogur fejedelemsége 5 törzsből állott. Székhelye a Bálvány-hegy
alatti Kosztroma volt, ahol a Bálvány-hegy körül elterülő,
3 napi lovaglással bekeríthető területen Uruk törzse
helyezkedett el. Uruk törzsét a kettős hun törzstől a Tigris
folyó torkolata és a Hangun folyó választotta el. Kosztromával
szem-ben a Tigris-öböl másik oldalán Dorozsma épült, a hun
törzsek fővárosa. A fehér hunok Góg törzsét a Hun-síkságon
az Anina-hegység és 1 tyumen lépés szélességű szabadterület
választotta el a fekete hunok Magóg törzsétől. Mindkét nagy
törzs 3-3 nap lovaglási legelő-területtel rendelkezett.
Fejedelemválasztó területük a vizek által határolt Il-Du városrész
lovaglótere volt. Itt folytak le mind a sámánok, mind a kézművesek
vetélkedői is. Az Agabák törzsét az Anahyta-hegy környékére
telepítették, a Tigris és az Indus folyó közé. Szintén 3-3
napi lovaglási területük volt.

Az
Indijók törzse az Indus jobb oldalán helyezkedett el, a
tengerpartig terjedő területtel. A maják törzseinek az Indus
forrásától a Ruda-hegységig terjedt, szintén 3-3 napi lovaglási
területtel a törzsi területük, de a Pamir hegységig terjedő
részen volt még egy további jól szaporodó kis törzsük is,
24 napi lovaglási területtel. Ez egyúttal védelmi területnek
is számított a Szkíta-földi törzsek ellen, akik a Pamír és
Szkíta-hegység környékén a Hangun jobb oldalán laktak és háromszor
8 napi lovaglással bejárható, sík területen éltek, egészen
a Nagyvizek partjáig. A Hangun forrásvidékén magas hegyek
voltak, csúcsaikon jégkucsmával. Felmelegedés idején szkíta
törzsbeliek legeltették rajtuk nyájaikat. A sámánképzés
800 öl magas Bálvány-hegyen az Isisek kegyhelyein, Ráten-Tórem
szent helyén folyt. A kézművesek kiképzésére a Hangun két
oldalán, a Kékleny hegység 700 öl, Joli-Tórem 300 öl és
Ruda-Tórem 500 öl magas kegyhelye volt kijelölve. A vízijárműveket
az Indus és a Hun tó gerenda-állásain készítették. Ezeket
a járműveket az Indus-tóból a Hangun és az Indus folyóba, a
Hun-tóból pedig a Hangun és a Tigris folyóba csúsztatták le.
A Gara zúgó 500 öles esését fújtatók hajtására használták
fel, az arany-műves-, a nyílhegy-és a kardgyártó kézművesek
céljaira. A Gara zúgó alján a Hun felvidék csúsztatott fáit
dolgozták fel. A Hun felvidék hossza 133 napi lovaglású terület
volt, a Hangony mindkét partja mentén. A Hangun forrásvidéke
80 napi lovaglásnyira volt innen. Amikor a szüntelen esőzés
miatt a Nagyvíz elöntötte Kosztromát, mindenki a hegyekre, főként
a Hun felvidékre menekült.

Mivel
mind az öt kegyhelynek számító hegyben megvolt a csúcsra
vezető barlangrend-szer, a sámán és tárkány tanulók a belső
lépcsőkön feljutottak a kegyhelyekre. De a Hun-tóban és az
Indus-tóban készült fedett bárkákat segítség nélkül már
nem lehetett fatörzseken lecsúsztatni a folyókba. Így a tárkány
bárkakészítő kézművesek nem tehettek egyebet, minthogy a bárkák
nyílásait -amennyire csak lehetett- eltömték és úgy várták
jobb sorsukat. De bárkáikat nem hagyták el. Tűző napsütésben
a jéghegyek is olvadozni kezdtek és a víz a Hun-tóban levő bárkákat
már a város fölé emelte. A bárkákat kezelő evezősök a
hegyekből leömlő áradat ellenére is az öt kegyhely felé
igyekeztek. Közben a szolgálatos sámán és tárkány tanulókat,
valamint tűzőrző szentlányokat felvették a bárkákba.
Gondoskodtak állatokról is. Kedvenc állataikból nagy szükség
idején is meghagytak 1-1 párat, a többit elfogyasztották.
Utolsónak Araba fősámán szállott be az Isisek Ráten-kegyhelyéről,
még egyszer visszatekintve Ar-mogur birodalmára. Ekkor a Gara-zúgó
táján valami óriási légyölő-gomba forma emelkedett fel a
magasba, vakító fényt árasztva. Bőgtek a Kékleny-hegy csúcsai,
és tüzet okádtak. Mindenki a bárka fenekére hasalt, Araba-pedig
hangos szóval így szólt: -Megvakítottak az égiek, mert belenéztem
fénylő tekintetükbe! A bárkában levők félelmükben becsukták
a bárka ajtaját. A hajósok Kuszkó irányítása mellett 300
napig eveztek, míg a Nagyvízből lassan kiemelkedő Új-földhöz
nem értek. Közben eleveztek a Kékleny-hegység vízben úszó
vastag jégkucsmái mellett, oda azonban nem lehetett kiszállni,
mert semmiféle száraz-föld nem volt rajta látható. Felvettek
a bárkába csónakon menekülő félájultakat is. Némelyikök
Arabához hasonlóan megvakult. Ugyanilyen vakító fényt láttak
azok is, akiket Suva küldött ki gyarmatkereskedésre.

Azok a mai Peruban telepedtek meg és szintén első
dolguk volt, hogy barlangrendszereket építsenek ki. Ezek egyaránt
szolgáltak vallási és védelmi célokat. Araba fősámán és
a többi megvakult a menekültek telepeit járta és hirdették
a világ keletkezésére és az emberiség büntetésére
vonatkozó hiedelmeket. De valami kis kárpótlásban mégis volt
részük azért, hogy az égiek tekintetétől megvakultak:
mindig az asztalfőn ültek és az övék volt az ételek legjava.
Mondáik nem állanak messze a hun törzs-szövetség regevilágától.
A Béla fősámántól és gyermekeitől származó rovás erről
azt mondja: Manitu, a Nagy Szellem boldogan élt nagy családjával
a 17. Égben, ahol példás rend uralkodott. Örök világosság,
örök békesség és igen nagy szeretet uralkodott az Égi
birodalomban. Amikor pihenni akartak, az árnyas Keromet szent
barlangjaiba vonultak. Szívörvendeztető himnuszok és szeretet-dicsőítések
hangjai mellett az Élet vizének taván ringó arany-bárkában,
az örökvidám Hárpia daloló-leányka karjaiban elaludt
Tengere. Ezt meglátta Baji Nelgön, az aranytárgyak kovácsa.
Rettentő haragra lobbant a csábító ellen. Alig kötött ki a
szerelmesek bárkája, Baji Nelgön kardot rántott, meg akarta
ölni Tengerét. Manitu azonban megparancsolta első fiának,
akit az Égiek asztalánál az a szék illetett meg, mely közvetlenül
az övé mellett állott, hogy mentse meg Tengerét. A fiú
felszippantotta és Baji Nelgönre fújta az Élet vizének felét.
Baji Nelgönt a nagy áradat elsöpörte a 16. Égbe. Csakhogy az
Élet vize itt nem állott meg, hanem mint ősvíz, folyton növekedve
mindent elárasztott. Manitu ekkor összehívta az Égiek
Nagyszaláját a megmaradt Életvíz partjára, Manitu-Keremet
aranyos lakába. Itt úgy döntöttek, hogy Tengere maradhat a 17.
Égben, de Baji Nelgönnek a kézművesek kovács-fejedelmének végleg
le kell költöznie a 16. Égbe; Erlik pedig, aki felkeltette a féltékenység
szellemét Baji Nelgönben, menjen az ősvíz alatti alvilágba,
és azt soha el ne hagyja. Kukulkán, a Nagy Szellemek rovódeákja
felolvasta a Nagyszalán elhangzott felszólalásokat, s ekkor
Manitu, a legnagyobb Szellemi fejedelem így döntött: -Megbomlott
az Örök világosság, az Örök békesség és Szeretet! Ezért
az Égi birodalom lakói építsék ki az egész világon a maguk
birodalmát. Az Élet vizéről kiáradt vízben, lenn a nagy ürességben
életet kell teremteni! Erre óriási küzdelem indult meg a
legfelsőbb Égi birodalom és az alvilágba kényszerített
Erlik hívei között.
Az Égiek
fényességében élő Nagy szellemek közt a legnagyobb
szeretettel eltelt Nap-Anya a hetedik Égben megszülte Ráten-Tóremet,
az alvilágba is bevilágító Szeretet fényességét. Erlik ezt
sehogy se akarta tűrni, meggyőzte, hogy a Nap-Anya gyermekére,
Ráten-Tóremre nekik is szükségük van, mert a Nap azzal, hogy
az ősvizet is átvilágítja, abban új életet teremt, s így a
világmindenség minden teremtményében fenntartja az örök
szeretetet. Manitu hozzátette még Erliknek: “Ha közötted és
a többi gyermekem között a viszály elfajul, Villám-Tóremmel
fogok rendet teremteni!” Ráten-Tóremnek, a szentséges,
Napnak Manitu Nagy Szellem olyan erőt adott, hogy a nap az ősvízben
Ukkó segítségével új életet tudjon teremteni. A Nap lett
tehát az éltető erő, a férfias tűz megtestesítője, Nap-Isis
pedig az Élet Istene. A Hold-Anya az égiek nagy szeretetét van
hivatva tolmácsolni. A Nap életet visz az ősvízbe, a Hold
pedig az Élet vizében végbemenő összefonódás által előhozza
az új életet. Tengere nagyon sajnálta, hogy legkedvesebb játszótársa,
Erlik ennyire megbontotta az égiek közötti egyetértést.
Titokban felkereste tehát az ősvízben Erliket, és így szólt
hozzá: -Egy testvérem sem olyan megértő, hogy mindent meg
tudjak velük beszélni, így hát közvetlen hozzád jöttem jó
viszonyunk helyrehozása végett! Erlik gúnyosan mosolygott,
mire Tengere az ősvízbe köpött. Ebből egy nagy kőszikla
keletkezett. Erlik felmászott a szikla tetejére. Tengere rácsapott
a hegyre és az darabokra tört. Erlik erre azt ajánlotta, hogy
teremtsenek Manitu Égi birodalmához hasonló Földet az ősvízben.
Tengere kérésére lebukott az ősvízbe és onnan az Élet vizével
együtt felhozott egy darabot az Égi Földből is. Föld-Anya
mindezeket az Égi birodalomból figyelte és lerepült Tengere
mellé, hogy figyelmeztesse: Erlik valószinűleg ravaszkodni fog.
Aztán Hárpia szárnyai között visszarepült az Égi
birodalomba. Erlik háromszor bukott le az ősvízbe, de nem
Tengere nevében kért földet az Örök szeretettől, hanem
rossz tanácson elindulva a saját nevében. Amikor harmadszorra
is kiesett a fogai közül a föld, Villám-Tó-rem égi tüze
csapott ki az ősvízből. Végül egy pofányi fövenyt mégis
csak felhozott, de azt se köpte ki mind Tengere égi lapátjára,
hanem egy kicsit visszatartotta fogai között. Amíg Tengere a fövenyt
az ősvízben rendezgette, a visszatartott föveny Erlik szájában
is elkezdett nőni és a végén a feje olyan nagyra nőtt, mint
a Bálvány-hegy. Azt is Tengerének kellett az Erlik szájából
kitördelnie. Darabjai mind kőhegyekké váltak. Ezután Joli-Tórem
a Föld-Anyja lejött az Égiek közül és a földből először
kígyókat készített. Fövenybe rejtette, majd a földalatti kígyóvárban
nevelgette őket. A koronás kígyófejedelem egy kémlelőnyíláson
kidugta a fejét, de Hárpia leharapta a koronáját. A vérző
koronatő helyén szarvak nőttek, s a kígyó-fejedelem
Nagyfejedelemmé vált. Gyermekeinek mindig mondogatta: “Ne
menjetek a Föld felszínére, mert felfal benneteket Hárpia.”
Ezt azonban meghallotta a bölcs Manitu és megtiltotta Hárpiának,
hogy a Tengere és Erlik munkájával létrehozott Földre menjen.
Joli-Tórem azon gyönyörködött égi palotájából, hogy a kígyók
a Föld felszínén milyen fejlődésen mentek keresztül. Mert
volt olyan kígyó is, amelyik már Hárpiához hasonlóan repülni
is tudott. Hárpia azonban nem állta a tilalmat és a hatalmas kígyókból
többet elragadott. A jóság asszonya, Kaltes-asszony megsúgta
Joli-Tóremnek, hogy Hárpia az ő Földjét titokban felkeresi.
Hárpia Manitu előtt azzal védekezett, hogy a kígyók rosszak
és nem az istenek formájára nőttek. Joli-Tórem látva, hogy
ez csakugyan így van, férjének, Numi-Tóremnek kígyóverő
ostorával megcsapkodta magát és megszülte Polem-Tóremet.
Gyermekét felragadta az Égi birodalomba, de kígyóverő ostorát
az égiek szakácsnőjének, Mama-Alpának adta. Mama-Alpa 24 éven
keresztül csapkodta magát az égi almavirágzás ünnepére és
24 gyermeket szült.
Gyermekeit a kígyó-fejedelem várában nevelte fel a Föld
alatt. Joli-Tórem és Kaltes asszony minden holdtöltekor
titokban meglátogatta Mama-Alpát, aki temérdek ételt-italt
hordott az embereknek az Égi birodalom éléskamrájából, hogy
éhen ne haljanak. Joli-Tórem a bő gyermekáldás jutalmául
Mama-Alpát földi helytartójának nevezte ki. Meg is érdemelte.
Éltető mellei mennyei kenyér nagyságúra nőttek. Minden
gyermekét 25 évig szoptatta, hogy majd, ha eljön az ideje, le
tudják győzni a gonosz Hárpia-Tóremet, aki sehogy se tudta
elviselni, hogy Joli-Tórem föld birodalma folyton erősödik,
szaporodik. De teljes tíz évet kellett kivárnia, míg Mama-Alpa
fiai égi fegyvereikkel előmerészkedtek a földalatti
barlangjukból. Édesanyjuk, Mama-Alpa eleget tiltotta őket ettől,
de hiába. Legidősebb fia, Vira-Kohár, Joli-Tórem uszályán a
barlang szájába vitette magát és itt várta meg a testvérkéit,
míg azoknak is sikerült utána som-polyogniuk. Alig várták a
hajnalt, és amikor Hárpia-Tórem megjelent, mind a 23 testvér
levágott egyet-egyet Hárpia-Tórem 25 szárnya közül. De a
legkisebb fiú, Kecső-Kapac megkegyelmezett a síró Hárpia-Tóremnek.
Viszonzásul Hárpia-Tóremnek meg kellett ígérnie, hogy soha többé
nem bántja Mama-Alpa gyermekeit. Ennek megerősítésére Mama-Alpa
fiai egy arany ivóserleget tettek Hárpia-Tórem elé, aki szívéből
vért adott bele. A fiúk jobb karjuk vérét csorgatták a
serlegbe, s aztán mindnyájan ittak az ivókürt tartalmából.
Hárpia-Tórem ekkor ünnepélyesen megfogadta, hogy soha többé
nem bántja az embereket. Kecső-Kapac a Nagy-fa alatti barlangnyílásból
leste, hogy Hárpia-Tórem megtartja-e ígéretét. De az égiek
parancsára csakugyan állotta a szavát és úgy határozott,
hogy a Kecső-Kapac ivadékaiból származó kecsői törzs
uralkodjék a Nap-Isten birodalmában. Tőlük származik a kacsuák
népe, akik valóban ott uralkodnak Ráten-Tórem barlangrendszerében.
Mama-Alpa is megindult a többi fia élén fel a Földre, de nem
a barlang rejtett nyílásán, hanem a legvastagabb fagyökeren
akart feljutni. Nem sikerült. A gyökér elszakadt és a fiúkat
mind elsöpörte. 3 napi pihenés után a rendes nyíláson kísérleteztek
és fel is jutottak Kecső-Kapac őrhelyére. Ott Joli-Tórem várta
a helyettes Föld-Anyát, aki emberi életet vitt a Földre. A
barlang nyílásánál Mama-Alpa fiai most már megtelepedhettek,
s ezt a helyet Mama-Alpa legnagyobb fiáról ünnepélyesen Vira-Kohárnak
nevezték el. Kecső-Kapac a kígyó-nyílásban szokott aludni,
de nagyon fázott. Ezért megkérte Hárpia-Tóremet, hogy hozzon
neki az égiek villámaiból egy kis tüzet. Hárpia-Tórem három
szárnycsapással az Égi birodalomba emelkedett és Ruda-Tórem
tüzes pestjéből titkon elhozott három parazsat. Azzal tüzet
rakott a kígyó-barlang szájában. Amikor Kecső-Kapac látta,
hogy Hárpia-Tórem szunyókál, naponként egy-egy parazsat
elvett, s elvitte őket három különböző helyre. Egyet
elrejtett a Koronás kígyó szentélyében a Kígyó-barlang szájánál,
a másikat az Agancsos-kígyó szent helyén, a harmadikat a Villámtaréjos-kígyó
szent helyén. Az első kettőt Hárpia-Tórem elpusztította, de
a harmadik parázs megmaradt, mert megjelent Mama-Alpa a 23 fiával
és a Villámtaréjos kígyó szenthelyét védelme alá vette.
Ezt a parazsat Örök Tűz gyanánt őrizgették, táplálgatták
száraz fával, hogy a kecsuák birodalmában soha ki ne aludjon
a tűz. Tőlük kapták ajándékba a többi törzsek, de Kecső-Kapac
emlékét tiszteletben tartva, az ő törzsét mindig elismerték
uralkodó törzsnek. Mama-Alpa később megtanította, a
barlangban született fiait az Égi birodalomból ismert szent-lépcsős
földművelésre, az ősvízzel való éltető öntözgetésre,
állatok szelídítésére, arany-, ezüst-és vastárgyak készítésére,
tégla és mészkő égetésére. Görgős járművek kemény, köves
úton szállították a megszelídített állatok befogásával
az embereket. Hárpia-Tóremet 22 szárnyának elvesztése miatt
Manitu, a Szellemfejedelem arra ítélte, hogy a kecsua törzset
a Kecső-Kapacnak tett esküje szerint mindennap keresse fel. Hárpia-Tóremről
minden törzs csak rosszat mondott. Kivétel a Kecső-Kapactól
származó kecsua törzs. Ezek védelmezőjüket nem kárhoztatták,
különösen azóta, hogy 25 szárnyából csak kettő maradt.
Amikor Erlik álmában titkon az Égi birodalomban járt, Ráten-Tóremnek,
a Napistennek a kegyhelyén felkereste a Napban lakó Jóság-Tóremet,
s azt kérte tőle, hogy kevesebb meleget bocsásson a Földre,
mert az alvilágban borzalmas hőség uralkodik, soha se esik hó,
és az ördögfiókák nem találnak alkalmat, helyet a szánkózásra.
Hogy a helyzet javuljon, Ari-Tórem a Bolygótüzet és a Lidérc-fényt
hívta meg vendégségbe az alvi-lágba, de a Jóság is hajlandó
volt Erlik kívánságát teljesíteni és kevesebb meleget bocsátott
a Földre. Ebben segített a Bolygótűz is, ő is kevesebb
meleget továbbított a nagy Mindenségbe. Ataiszban a “Boldog-ság
szigetén”, Napisten kegyhelyén észrevették ezt a változást,
de ők az életadó melegért könyörögtek.
A törzsek
Tórem-fiai az ellentétes kívánságokról tájékoztatták a Tóremeket,
és a Napisten megbízta a Jóság-Tóremet a panaszok kivizsgálásával.
A Jóság-isten leküldte tehát legkisebb fiát, a játékos Inmárt
Ataisz bölcseihez, panaszuk kivizsgálására. De Inmár mindenütt
csak beszélgetett, játszadozott. A Tóremek örök életűek,
nekik az idő nem számít. Mi-re a 20 törzsnél törzsenként
100-150 kegyhelyen a panaszokat lerótta mindentudó könyvébe,
temérdek idő telt el, s a Földön élő töméntelen élőlény
a jégbe fagyott. A koronás kígyó-fejedelem kiadta a
parancsot, hogy minden kígyó igyekezzék a melegebb részek felé.
Az óriási kígyókon ezzel se lehetett segíteni, mert az ördögi
Ari-Tórem tanácsa szerinti nagy igyekezetükben agyontaposták
egymást. Inmár nem győzte a tengernyi panaszt égi
aranylemezeire róni. Végre mégis eleget tett megbízatásának,
de amikor felérkezett a 24. Égbe, a Tóremek éppen vigadoztak,
a panaszok hal-latára csak annyit mondtak: “Majd holnap!” De
erről a holnapról másnapra megfeledkeztek. Végül a Villám-Tórem
nem bírta tovább nézni Erlik garázdálkodását és mérgében
belecsapott a Korozsma Bálvány-hegyén emelkedő Isten-fába.
Az Istenek legöregebbike erre kimondta az ítéletet: az égiek
nem engedik, hogy Joli-Tóremnek, a jóságos Földanyának Mama-Alpa
útján teremtett világát elpusztítsa a fagy. A Jóság Istene
gondoskodott róla, hogy a Bolygótűz hetedmagával árassza lángoló
hevét a Joli-Tórem-nek annyira kedves Földre. Az emberevő
szigetekről a kinajok elkezdtek menekülni a Mala-Bán szorosain
át a jéghegyek alól kibukkanó zöld mezőkre. Kukulkán, az
Égi birodalom rovódeákja, aki Manitu Nagy Szellem parancsára
Ataiszban ismeretessé tette az Égiek tudását, meghagyta Araba
ifjúsági fősámánnak, hogy az égiek rendeletére minden tudásukat
terjesszék a Föld-Anya birodalmának minden részében. Hogy
ennek eleget tehessenek, Gyarmat-Tórem vezetésével meg kell
ismerniük Mama-Alpa minden szárazföldjét és azokon meg kell
gyökereztetniök az ataiszihez hasonló ismereteket. Építsenek
tehát Ruda-Tórem irányításával vitorlás-lapátos hajókat
és nagy méretű lapátos-bárkákat; keressék fel a Villám-Tóremek
segítségével az ősvizekből kiemelkedő, iszappal borított
zsíros földeket, s Gyarmat-Tórem útmutatása alapján
terjesszék rajtuk Ataisz népei között az égiek tudását.
Mire Korozsma alatt a fövenyt elöntötte a Nagyvíz, az elsőnek
elkészült 24 bárka az ősvíz színére került és Ruda-Tórem
hajóépítői a 24 öl magasan fekvő Hun-tó mellett
folytathatták hajóépítő munkájukat. A 92 öl magas Indus-tóban
bárkákat készítettek. A hozzá való fát a mordvin ácsok a
Hun felvidéken vágták s a Gara-zúgón engedték le. A Hun
csatornán a Hun-tóba juttatták, ott a hajókat görgőkön építették
fel, majd az Ildu-csatornákon a Tigris és Hangun folyókba
engedték.
Az
Indus-tó mellett főként bárkákat építettek, Ruda-Tórem és
Joli-Tórem hegyeinek fájából. Ezeket a bárkákat a folyókon
használta az Uruk-törzs, s azokon eveztek le az Indus és a
Tigris hátán a Nagyvízbe. A hajókat a Hangun folyóba csúsztatták
le, hogy a Nagy-vízen Gyarmat-Tórem irányításával jussanak
el rendeltetési helyükre. Amikor a kalandozásból hazatérő
hajók beszámoltak a jéghegyek alól előbukkanó szárazföldek
gazdagságáról, a Hun tó mellett elkezdtek még nagyobb bárkákat
építeni. Mikor a Nagy-víz emelkedése már elborította
Korozsma halásztelepét is, a Bálvány-hegyen ott állott 24 kész
kegyhely és még Ráten-Tóremnek 5 külön kegyhelye, továbbá
a Hold, a Csillagok, a Szivárvány, a Villámlás és a
Nagyszala tanácskozásainak céljára épült kegyhely-pavilon.
A Nagy-vízben úszkáló Bu-Murt végre véget vetett a Nagy-víz
emelkedésének. Kosztroma kikötőjében hálából egy új
kegyhelyet építettek Bu-Murt tiszteletére, mert intézkedése
az évszakokat újra helyrehozta. Három holdtöltével ezután
megünnepelték a Nap-fiai medveünnepét, az Almavirágzás, a
Széna-eke és a Bőség-aratás ünnepét. Amikor az Il-Du-beli
Pusztaszeren Armogur lett az ifjúsági fejedelem, és Góg nővére
Ilgaré lett a női viesaka győztese, a Bálvány-hegyen tartott
ünnepségen, aminek az Égiek nászéjszakája volt a neve, a győztesek
örök hűséget esküdtek egymásnak. Az égiek 10 fiúgyermekkel
áldották meg házasságukat. Ennek emlékére építtette
Armogur a 24 kegyhely mellé a Ráten-Tórem körüli 5
kegyhelyet. De ez nem volt éppen szerencsés, mert az égiek közül
Villám-Tórem, Lidércfény, Bolygótűz és a min-den lében
kanál Hárpia-Tórem sokallotta, és Ruda-Tóremmel együtt
elhatározták, hogy hétköznapivá te-szik a környéket. Evégre
a Gara-zugó alján kézműves-szállást rendeztek be, igaz,
hogy mennyei tudás el-sajátítására. Itt aztán Kékleny-vasakat,
sárkányos hajókat és tüzes villámokat kezdtek készíteni.
Hárpia-Tórem, aki tízszer olyan nagyra is meg tudott nőni,
mint a Kékleny bérce és viszont, olyan kicsivé is össze
tudott zsugorodni, mint egy szárnyas muska, úgyhogy átbújt még
a mordvin ácsok által készített tű fokán is, elhatározta,
hogy ellopja Manitu öregapjának világteremtő titkait és
megtanítja rájuk a földieket. Ezért az égiek 24 birodalmában
bebújt minden kulcslyukon és ellopta az égiek titkait. Ezeket
a titkokat továbbadta Uruk törzse sámánjainak, akik mellett
kabar inasok végeztek kisegítő munkát.
Imolának
is alkalma volt még azt is megtanulni, hogy hogyan kell Kékleny-ércből
olyan vasat készíteni, amelyet sohasem esz meg a “fene”.
Imola néha még a villámkészítők közé is belopakodott.
Ezek a kéz-műves sámánok olyan erősen voltak, hogy még a Kékleny-ércből
is vizet csavartak. De ezt megtudta Ari-Tórem, az alvilág
leggonoszabb szelleme és a kész villámokat ellopta. Erlik alvilági
fejedelem tanácsára még Manitu Nagy Szellemmel is kikezdett,
megpiszkálva orrát a Kékleny-hegy alján készített villámokkal.
Amikor már Buda, Suva és Kuszkó megalapította Gyarmat-Tórem
telepeit, a Jóság-Tórem Bolygó-tűzzel ismét lángra lobbantotta
melegadó tűzfészkeit és a jégmezők bőven ontották az ősvizet.
A Villámok-Tóremje Manitu öregatyáihoz szegődött és villámostorával
végigverte a jéghegyeket, míg csak egészen el nem olvadtak.
De almavirágzás ünnepén megszólaltak a tűzokádó hegyek és
még a Gara-zúgó kézműves szállásai is víz alá kerültek.
Ekkor Hárpia-Tórem óriásira dagasztotta magát és egyik karmába
az arany-gyártó, a másikba az ezüst-gyártó kegyhelyet
kapta, a hátán levő szárnycsonkkal meg a ViIlám-gyártó
kegyhelyet kapta magához. Csőrével felemelte az egész Kékleny-hegységet,
de Villám-Tórem Manitu Nagyszellem öregapjainak parancsára
ezt megmentette. Villám-Tórem közbelépésére Hárpia-Tórem
a Villámgyártókat a Kéklennyel együtt a vízbe ejtette. Miután
Villám-Tórem Hárpia-Tóremet villámaival jól megperzselte,
az arany-, és ezüstgyártó kézművesek kegyhelyeit a menet előtt
hordva az ataiszi Kékleny-hegység bárkáján menekülőket
elvezette Kuszkó gyarmatára. A csónakokon menekülők úgy látták,
hogy a Nap-Istenben lakozó Jóság-Tórem egyszer csak ott
hagyta a Napot, leszállt a Kékleny-hegységért, azt nem
engedte az ősvízbe pottyanni, hanem magával ragadta a Napba.
A lángoló
Napot ezzel annyira lehűtötte, hogy a tűzokádó hegyek újra
megnyugodtak és megszűnt a Nagy-víz forrása is. Ataisz tájain
(Kuszkó gyarmatán) a nagy hegyek elkezdtek újra jegesedni, sátor
nagyságú esőfelhőket csalogatva a tájra. Mama-Alpa leszármazottai
boldogan fogadták Kuszkót, amikor a megemelkedett ősvízben
kikötött a Bálvány-hegy alján. A Nagy-víz szintje ezután már
folyton csökkent, de a partok mentén még sokáig forrt a víz.
Hárpia-Tórem a Kékleny-hegység maradványaiból elhullajtott
pár darabot. Ezekből szigetek keletkeztek. A szigetek mellett
halak óriási tömege úszkált és hasukkal az égiek felé
fordulva várták, hogy csónakokon, farönkökön menekülők éhségüket
csillapítsák velük. Csakhogy, ha valaki nagyon jól lakott belőlük,
szörnyű kínok között meghalt. Kuszkó ezért elrendelte,
hogy csak a bárka tartalékából lehet enni. Csak ennek fogytán
fanyalodtak a tengeri halakra, azokból is csak az élve
kifogottakat fogyasztották. Három holdtölte után az a bárka,
amelyiken kikötöttek, már vagy 300 ölnyire emelkedett ki a
Nagy-vízből és gyakori szivárványok hirdették, hogy vége
a nagy Özönnek. Kuszkó népe a magas hegyvidékről lefolyó
patakok mentén telepedett le, a napkeleti síkságok felé. Kecső
törzse soha sem hagyta el a Kuszkó-alapítású szent várost
és a hosszan elnyúló hegyvidéket. Kiépítették az egész
hegyvidékre kiterjedő barlangjaikat, ugyanúgy, ahogy Ataiszban
volt. Ráten-Tóremnek, a Napistennek fényes kegyhelyet építettek,
színarannyal borított falakkal, 5 pavilont a Holdanya, a
Csillag-tejút, Villám-Tórem és a szövetségi Nagyszala-Tanács
tiszteletére. De a legszebb az volt, amelyik a Szivárvány-híd
tiszteletére épült. Minden földi lélek ezen találhatja meg
a hozzátartozóit. A lelkek csak a Szivárvány-hídon mehetnek
fel az égiekhez. Mama-Alpa elrendelte, hogy Tupi-Mama, a Szivárvány-híd
ajtóőre, csak olyan lelket engedjen a Szivárvány-hídra, akit
a Napisten kegyhelyén életének a 12. és 24. napja között a
bölcs férfiak ősvízzel és Mama-Alpának, a jóságos Föld-Anyának
kereszt-alakú szent jelével megkereszteltek. Béla fősámán a
2380. medvetoros évtől (Kr.e. 1660) a 2385. medvetoros évig
vett részt a kuszkói Nagyszalában. Ezen Viradó patiszu
elrendelte a piaik (sámánok, vagy táltosok) összehívását,
hogy összeírják, milyen nagy jelentőségű események
zajlottak le a Nagy vízözön óta, különösen pedig mi történt
Ataisz megmenekült néptörzseivel. Kuszkó, amikor a Nagy-víz
Manitu-ómot is mélyen a tengerbe buktatta, elindult bárkájával
és a vizek szélén, a hegyekben kötött ki. Hosszú vándorlás
után alkalmas helyen, egy folyó forrásvidékén megalapította
Kuszkó városát.

A
Napisten tiszteletére aranyos kegyhelyet emeltek. Akik az isteni
fényességtől megvakultak, sorra járták a menekültek szállásait.
Kuszkó patiszu kívánságára 2 Manitu kísérte egyik szálláshelyről
a másikra a vak piaikat, majd erről az áldozatos útjukról 2
évi gyaloglás után visszatérve beszámoltak Kuszkónak arról,
hogy milyen törzsek menekültek meg Ataiszból. Legnagyobb számmal
a Kecső törzse menekült meg. Ezt a hun-keveredésű Hurunok
kecsuánnak gúnyolták, s ez a név rajtuk is ragadt. Ők alkották
a menekült népek magvát. A Hurunok akkor főként halászattal
foglalkoztak, asszonyaik lépcsős földműveléssel. A legfőbb
piai minden halászat előtt beszédet intézett a halakhoz. A
Napisten helyett a koronás kígyó volt a védőjük. A Jaguár
törzs már Kuszkó körül alakult meg. Nem ölték meg szent állatjukat,
a jaguárt, a jóindulatára bízták magukat. Az Asték törzsbeliek
As fejedelem-asszony tisztelői voltak, de a Nagyszalában
hajlamosaknak mutatkoztak más égiek tiszteletére is. Az Irokéz
törzs a Joskehé műveltség istenét tisztelte. Törzseiket 4-4
házassági törzsbe szervezték. Ezt a többi törzs piaikjai is
átvették, csak a Tupi törzs piaikjai tiltakoztak ellene, mert
Tupi-Mama az ifjúság követelésére megengedte a szabad
szerelmet és a szabad költözködést. A Nahua törzs piaikjai
Tonan földanyát tisztelték. A Languán törzs tagjai azt
hirdették, hogy minden törzstagbelinek saját magának kell
megvívnia végső harcát a Halál piaikkal, de Manitu segítségével.
A Hirig-Nanaj törzs tagjai a Halállal való viaskodás előtt a
gerincüket törték azoknak, akik a nagy vadászmezőkre való távozás
előtt állottak. Az Elete törzsbeliek, akik a komik közül valók,
a dámszarvast tisztelték. Az Algokun törzs szent állata a kígyó
volt. De amikor Csaba népének több kun származású tagja belépett
törzsükbe, a szarvaskígyót tették meg szent állatuknak.
A
Manitu törzs a patiszu belső törzse volt. Az által
gyarapodott meg, hogy Béla fősámán benősült Kecső-Kapac
nagycsaládjába. Ők lettek a leghűségesebb őrei a Napisten
templomának. A Nagyszellemet tisztelő egyisten-hívők voltak
és Manitunak tetsző életet éltek. Karib törzse szerint az
emberek a Mama-Alpa által eldobált kövekből, az asszonyok a pálmafa
magjából lesznek. A Vótiták a vótoknak a viti törzsbe való
beházasodásából keletkeztek. Piaikjaiknak a tanítása
szerint az emberek barlangból jöttek elő és minden bajban
legjobb oda menekülni. A Mundén törzsbeliek is ugyanezt
mondották, abban a formában, hogy a barlangok felső nyílásain
és a fák gyökerén becsurgó víz keltette őket életre. A
Makáh és a feketelábú törzsek az ősvízből, a hegycsúcsokról
és a fennsíkokról származtatják magukat. Az Úzitó törzsbeliekhez
az úz és kabar sámánok csatlakoztak. A tűz éltető erejében
hittek. Maja ivadékai a maja törzshöz pártoltak és Napisten-hívők
lettek. Átvették Kukulkán öröktűz-hitét. E törzsek
mindegyike a hegyek gerincén verődött, csapódott össze, majd
amikor elszaporodtak, rendszerint kettéváltak és úgy indultak
el napkeletnek. Később 4-4 törzs lett belőlük, mind a 18 törzs
8-felé osztódott, végül Kuszkó Indijó-ómi településéből
146 házasodási törzs lett. Valamennyi tisztelte Manitut, az örökkévaló
Nagy Szellemet. Manitu-óm lett az Indijó-óm belső magja, a
patiszu-uralomnak. Béla fősámán a Kuszkó-i Nagyszalában
elmondta, hogy Uruk-óm ősi telepéből erős Ataisz-műveltségű
állam fejlődött. Hogy innen rajzottak ki a hikszosz és a
susai központ menekültjei a pamir-parszi szkíták birodalmába.
Léh vezér hunjai a 240. Arvisura-évben még csak 50 családból
állott, de a 840. medvetoros évre az újabb susai menekültekkel
már 100 családra szaporodtak. A 960. medvetoros évben volt az
az óriási susai emberírtás, amit a sumír-földi belső viszályok
idéztek elő. Ekkor a menekült hunokkal keveredett sumírok népe
már 400 család volt. A nagy vérontásból megmenekült 300
család előbb északra, a Tórem-tóhoz, vagyis az Istenek tavához
vándorolt. De onnan később, amikor az időjárás hidegebbre vált,
a nagy síkság felé vonultak és rokonaikkal egyesülve a
kinajokat uralmuk alá kényszerítették.
KALANDOZÁSOK (A 177. Arvisurából)
Tárkány-Emőd rovása Kr.e. 1112-1085
Amíg Emőd úz ifjúsági vezér vezetésével a hun
törzsszövetség ifjúsága nyugaton kalandozott, a kinajok erős
csapatokkal törtek Ordoszra és sok foglyot ejtettek. Még Kassa
fősámán is kénytelen volt Úzdra menekülni. Onnan Kabarföldre
sietett. A “Béke és rokonság” törvényét tiszteletben
tartva, a kőből épült fősámáni székhelyet nem dúlták
ugyan fel a kinajok, de az öregek elhagyott táborait mind
kifosztották. Erre a nyílhegykészítő és patkolókovácsokat
véres karddal útbaindították a szélrózsa minden irányába
azzal a hírrel, hogy a törvényszegő kinaj csapatok a sámán-fővárost
veszélyeztetik. A 2928. medvetoros év tavaszán (Kr.e. 1112)
megindult a hun törzsszövetség lovasserege és a müjáki síkságon
le is győzték a kinajokat. A kinajoknak át kellett engedniük
a Huni folyók vidékének vegyesen lakott részeit. Joli-Tórem
ünnepén összeült az Öregek tanácsa. A visszatért Emőd az
úzok tyumenjével átvette újra a fővezérséget. Kusán jász
ifjúsági vezér pedig engedélyt kapott újabb kalandozásokra.
Ezek során Duló fejedelmével és a parszi szkíták
tyumenjeivel felkeresték az Agaba féle népeket is. Mire a
Nagyvízhez (Káspi tó) értek, Kusán serege 3 tyumenre nőtt.
Amikor a marami fejedelem-asszony birodalmában, Magyarkában időztek,
ez a harcias asszony Kusánékkal együtt meglátogatta a
Nagyhegyen (Kaukázus) túl lakó édesanyját. Ennek kaszu
fejedelmi udvarában többféle ajkú vezetőt találtak. A
harmadik év végén értek a Nagyvízhez. Itt az összes környező
népeken a rokon, víg hikszosz nép uralkodott. “Országaikban
soha sem esik a hó, kölest nem esznek, hanem nagy magvú termény
lisztjéből sütnek lepényt, ez jobb ízű a kölesnél.
Fejedelmeik nagy, hegyes tetejű kőhegyeket építenek
halottaiknak.” Egyik kisebb kalandozásuk alkalmával a gyalog
harcosok üldözni kezdték a marami rokonokat. Kusán lova
elesett és lábát törte. Egy kabar lovas nekiajándékozta
tartalék lovát, de abban se talált vigasztalást, mert
elvesztette az északon lakó marami menyasszonya ajándékait.
Pedig azok eddig megóvták minden bajtól. Kusánék a végén
megmenekültek. A hikszosz fejedelem álmot látott. Az egyiptomi
tudósok nem tudták megfejteni. Ekkor jött egy szúrós szemű
Ata-Isis-látóember, s megmagyarázta az álmot. A hikszosz
fejedelem vendégül látta a rokonlátogatókat és ő is
gazdagon megajándékozta Kusánékat. Az ordoszi Öregek tanácsának
azt üzente, hogy mivel Gandásék hatalma megszűnt, örömmel
venné az ordosziak szövetségét a lázadó népek fékentartására.
A hikszosz uralkodó egy molnárt és kőhegy-építő szökevényeket
- köztük három nőt - ajándékozott Kusánnak. Életüket
annak köszönhették, hogy ünnep jött és már nem volt idő
kivégezni őket. Minden kalandozó megtölthette a tarsolyát az
uralkodó magtárából, hogy a molnár majd megtaníthassa liszt-őrlésre
a jövendőbeli szövetségeseket. A tíz halálraítélt pedig
esküvel fogadta, hogy életük megmentését ezeríziglen meghálálják
Kusán népének.
Visszafelé valóságos diadalmenet volt az útjuk. A Gandásék
birodalmából még mindig itt élő kaszuk megvalósították az
Öregek tanácsának terveit. Bajrán fejedelem városában örömtüzek
gyúltak. Kusán itt feleségül vette a szép Enéh-t. Három
nap és három éjszaka tartott a fejedelmi esküvő. Ezen Mazara
város kereskedői rögtön csatlakozni akartak a hun törzsszövetséghez,
hogy az északabbra vándoroltakkal felvehessék a kapcsolatot.
Bajalán városánál már 5 tyumenre szaporodott a kísérők száma,
s az ifjúság ekkor kikiáltotta a Szkíta Nagyfejedelemséget.
Emőd vezér nagyon megörült a Kusán által létrehozott Szkíta
szövetségnek, de még jobban megörült az újféle magvakból
készült kenyérnek. Kusán, Emőd hozzájárulásával elkezdte
termelni az új magvakat. A végzettek minden sámánképzés után
vittek belőle magukkal egy-egy zsákocskával, s így a törzsszövetségben
a köles és zab mellett kezdték azt is nagyobb tömegben vetni,
de a főétel továbbra is csak a köles maradt, mert kevesebb
munkával jobban fizetett. Ebben az időben sütötték először
kabar fémlapok közt a medvetori molnár-kalácsot. A nyugalmas
évek alatt a lovak folyton szaporodtak. Újra meg újra mind
nagyobb legelőkre lett szükség. Bár a szkíták és maramik
szövetségben éltek és az egymás közötti házasságok is
napirenden voltak, a gyepük elve sok esetben kevésnek bizonyult
a jóviszony fenntartására. Hovatovább már nemcsak egyes törzsek,
hanem egyes nemzetségek is háborút viseltek egymással. Ilyen
okok miatt a szabad harcosok az ordoszi Úz-völgyből is
elindultak más felé és az Ujbát folyónál ütötték fel szállásaikat.
Ezt a kis települést elnevezték Uzum-abádnak. (Dzsungáriában
van. Ma Urumcsinak hívják. Úz település volt.) A suoma törzsek
kalandozásaik során elérték a soktavú erdők vidékét és a
Nagy-vizet (Fehér-tenger). Itt a Jókedvű-Tórem vígan
pacskolta a vizet, mindig olyan sok halat dobott a partra, hogy
megszárítva el-tartott Hold-asszony idejéig. A suomák ifjúsága
ott is maradt a Tyumen-tavak (tízezer-tó) vidékén.
Távozásuknak a kunok örültek legjobban, mert
megkapták a legelőiket. Rézöntő műhelyeikkel a kabarok jártak
jól. Kereskedőik, amíg régi országukban éltek, szívesen látott
vendégei voltak a kinajoknak. Medve helyett rénszarvas lett náluk
a szaporaság jelképe. Ezt alkalmazták edényeik díszítésére
is. Kusán több alkalommal vett részt a Szkíta birodalom meglátogatásában.
Egyszer a szép Enéh is velük tartott, amikor fölkeresték Úr
városát. Kusánnak Ordoszban óriási munkát kellett végeznie,
hogy 25. törzsnek megnyerje a manzsukat. Utána újabb parszi-és
pamír-szkíta áradat öntötte el a Szkíta birodalmat. Marami-föld
közelében (a Volga kö-nyök két oldalán) a mundák népe verődött
össze. Aztán egy hikszosz áradat Já hívőket sodort a
derbenti kapuhoz. Ezek később elszaporodtak az Etil (Volga) két
oldalán és a szkíták egy kis csoportjával megalapították a
kazár törzset. Az Öregek tanácsa ekkor Kusán javaslatára a
hun törzsszövetség népeit három, tíztörzses alvezérségre
osztotta. A sámán-központ Ordosz térségében volt. Három
Pusztaszer működött. Az első Ordosz közelében, a második
a Turgai kaputól keletre, a harmadik a Kuma folyó partján. Ez
a marami és a kaszu birodalom céljait szolgálta. Kusán első
kalandozásainak idején az Ata-Isis hívő Halfa sámánképzése
befejeződött, de ő ekkor sem nősült meg, hanem az Arvisurákban
ismeretes szokás szerint verses-énekbe szedte a “kőhegy-építő
rab-szolgák sóhajtásait”. Ezt az éneket minden vasárnap 24
részletben énekelték. Kusán aztán Halfát a derbenti kapuhoz
vezényelte, s ott a hikszosz menekültek sámánja lett. Kusán
a 2945. medvetoros évben (Kr.e. 1095) halt meg. Kívánsága
szerint a derbenti kapuhoz közel eső hegyen temették el, hogy
még holta után is láthassa a szkíták Káspi-Nagyvizét. Utóda
az úz Tárkány-sámán lett, aki, mint ráérő legényember
versben rótta le Kusán minden tettét. A gyászév letelte után
Tárkány feleségül vette Kusán leányát, Méhikét és
Ordoszba költöztek. Legszívesebben az Úzd melletti Ózdon
tartózkodtak, mert annak Arany-asszony kegyhelyén kötöttek házasságot.
Egy évig itt írta Kusánról a leghosszabb verses Arvisurát,
melynek prózai változata a 199. Arvisura. Régi szokás szerint
az ordosziak a kies Ózdon, a derbentiek az Öthegyen verses énekléssel
mondták el Kusán gyászénekét, az északi maramiak azonban prózában,
24 napig az “Uralbérc Örege” tetején. A 24 napos gyász után
Enéh a marami síkság fölött levő Öthegy vidékére költözött.
Lányai többségük-ben a Nagy-hegyen túli Úr város környékére
mentek férjhez. Tárkány úz fősámán a 2955. évben (Kr.e.
1085) halt meg. Ózdon temették el. Három fia a temetésén
megfogadta, hogy az ordoszi úz földet soha el nem hagyják.
A “SELYEM ÚT” (A 214.
Arvisurából)
Kuzum-Maros rovása A 3544.
medvetoros évben (Kr.e. 496)
A sámán-vetélkedőn az úz Kizum lett az első, de
a sámán-betegséget nem heverte ki, a lábaira megbénult, s ezért
az ügyességi vetélkedőn már a széki-hun Maros került első
helyre. Ilmen, az elaggott fősámán Kuzumot palotájába vette
és Kollár nevű leányát feleségül adta hozzá. A törvények
szerint így kellett gondozását biztosítani. A minden otthoni
felelősség és teher alól mentesült Maros az ifjúsággal
elindult Napnyugat felé. Hatalmas viharban egy Nagy-víz mellé
értek és egy hegyi barlangban húzódtak meg. Ezt a Nagy-vizet
Fekete-víznek, azaz Fekete-tengernek nevezték. Másnap kiderült
az ég. Egy kisebb folyó torkolatánál kőfallal körülvett tábort
pillantottak meg. Hajó érkezett. A rakományát kirakták. A
hajó utasai teve-karavánon őfeléjük indultak meg, de a közelgő
zivatar elől meghúzták magukat egy másik barlangban. Egy
gazdag kereskedő jött a leányával, fegyveresektől kísérve.
Marosék befogadták őket a barlangba, de amikor az őrség
elaludt, Maros vitéz csoportja úgy döntött, hogy az egész szállítmányt
Ordoszba kísérik. Hajnalban végre is hajtották a tervüket. A
103 fegyveres-kalandozó 40 főnyi kalmár népet ejtett foglyul.
Biztosított menetben Ordosz felé indultak. Amikor már jó
hosszú utat megtettek, a kereskedő megszólalt a kinajok nyelvén.
Maros tudtukra adta, hogy elfogatásuk egyik célja: Ordosz fel
akarja velük venni a kereskedelmi kapcsolatot. Ezért még a tél
beállta előtt Ordoszban kell lenniök. Ilmen fősámán az
ordoszi várban fogadta legkedvesebb tanítványát. Szívesen látta
a karavánt is, remélve, hogy a fogságba került nyugati
kereskedők révén népe belekapcsolódhat az idegen népek
kereskedelmébe. Ebben az időben érkezett meg Varasd sámán
csoportja is sok selyemmel a kinajoktól. Amíg Maros és Varasd
távol járt, Ilmen fősámán az Öregek tanácsával
elfogadtatta, hogy rablóhadjáratok helyett Kuzum irányításával
inkább kereskedelmi kapcsolatokat igyekezzenek létesíteni az
idegen népekkel. Maros erről a tervről már indulásakor
tudott, ezért távollétének egész ideje alatt azon volt, hogy
a jürcsik és kinajok nyelve után elsajátítsa a görög és a
latin nyelvet is. Ezért hazatértekor ezt jelentette: ”A 3545.
medvetoros év (Kr.e. 495) küszöbén 5 római és görög
kereskedőt hoztam, akik igen értékes árukkal megrakodva
akartak a marami és merija néphez menni, hogy szokásuk szerint
gazdag prém-és aranyáruikat a Római birodalomba szállítsák.
Először béklyós fogságba tettem őket, de amikor leányaik a
feleségeink lettek, jürcsik földön feloldottam béklyóikat,
de figyelmeztettem őket, hogy meg ne szökjenek, mert jürcsik
bandák kezére kerülnek. Hívtam, jöjjenek hozzánk, mint vendégek
Ordoszba; asszony-anyáikat édesanyánknak nézzük, azt pedig,
amit ellenük vétettünk, hivatalos esküvel szeretnénk jóvátenni.”
A római
polgároknak tetszett az új helyzet és érdeklődve várták a
fejleményeket. Tudomásul vették a Maros és két vezére házasságát
is, hiszen a vők már megnyerték leányaikat, meg az anyák
tetszését is. A kalandozók is nagyon meglepődtek, amikor
Ordoszba érve újonnan épült lakásokba költözhettek. A hun
törzsszövetség ugyanis egy új kereskedelmi központot épített
a kinaj kereskedők részére és most helyettük váratlanul
nyugati kereskedők érkeztek, különleges árukkal. De nem sok
idő múlva megérkeztek maguk a kinaj kereskedők is. Maros sámán
apósa is igen gazdag kereskedő volt, ezért az Öregek tanácsa
az egyik kőépületet Marosnak adta nászajándékba. Így Maros
a saját házába vihette ifjú feleségét és felesége nagyon
gazdag szüleit. Egész télen folytak a kereskedelmi tárgyalások.
Maros feljegyzései szerint megjelölték azokat az utakat,
amelyeken majd Maros vitézei a kinajok selymét és díszes edényeit,
a kabarok üst-készítményeit, az úzok fegyvereit és a hun törzsszövetség
bőséges prémkészletét a római és a görög birodalomba
juttatják el. Az Öregek tanácsa helybenhagyta, hogy az Ordoszból
a Fekete-tenger vidékéig kiépített “Selyemút” mellett
egy régi kis település helyén Uzum-Abátot kereskedő-várossá
építsék ki. Amikor Uzum-Abát kereskedelmi központját Kuzum
felavatta, nagyon megfázott és rövidesen meghalt. Az úzok sámán-városában,
Ózdon temették el, az Arany-asszony kegyhelyén. Ilmen fősámán
hűséges suomáival az Északi vizek mellé vándorolt. Kollár
Uzum-Abátba költözött, hogy a Kuzum által megteremtett “Selyemút”-ra
vonatkozó rendelkezések megtartása felett őrködjék. Maros
átvette Ordoszban a hun törzsszövetség irányítását.
Uzum szándékának megfelelően elrendelte a
kereskedelmi sámán-képzést. 30 év múlva Marost feljogosították
arra, hogy a rovás ismeretét a kereskedőkön kívül a kőfaragókra
és az ácsokra is kiterjessze. Kollár az Öregek tanácsában
ekkor azt javasolta, hogy férje egykori kívánságának
megfelelően a rovásban az úz nép megnyugtatására hagyják
el a főistenségek képjeleit, így a hun törzsek szövetségének
rovásai érthetőbbek lesznek. Javaslatát elfogadták. Kollár
ekkor Ózdon egy fonóházat építtetett és azt férjének,
Kuzumnak az emlékére az ifjúságnak ajánlotta fel. Később
ezt a házat Kollár az Uzum-Abáti kereskedelmi központ jövedelméből
kibővítette, s ezzel az épület a rovással ismerkedő úzok
kultikus központjává vált.


|