09.
VÖRÖS SZEMÖLDÖKŰ (Kövezsd
rovása alapján a 225. Arvisurából)
I. Pannon
ifjúsági vezér Kr.e. 800-ban a káspivári Szkíta birodalom küldetésében
megjelent Esküló vezér földjén, hogy a veszélyeztetett esklók
kérésére megsegítse őket a görögök támadásaival szemben.
Az esklók egyistenhívő hun törzsszövetségi népek voltak.
Kr.e. 2820-2810 között egy járványos megbetegedés elől
elmenekültek régi hazájukból és a mai Erdélyben, Aranyosszéken
telepedtek le. Dernö fősámán ezután tartott újabb sámánképzésén
Szuha-Balzsán lett az első. Szuha-Balzsán Kr.e. 2790-ben azt a
parancsot kapta, hogy látogassa meg Eskló vezért. Hat év
alatt ért Ordoszból Aranyos-székre, majd onnan visszatértekor
beszámolójában még azt is hírül vitte haza, hogy Eskló népe
új hazájában színarannyal díszítette Isis-Tórem kegyhelyét.
Utána Kr.e. 1610-ben Barca széki-hun vezér látogatott el az
eskló földre. A mai Barcaságban megszervezte a Barca-őrséget,
hogy az védelmezze az ellenség gyakori betöréseitől az
aranyrögös hegyeket és az aranylemezekkel borított
kegyhelyeket. Az ordoszi Öregek tanácsa az esklók újabb kérésére
végül is úgy döntött, hogy Pannon parszi-szkíta ifjúsági
vezér a hun törzsek több szálláshelyéről összeállított
1 tömény, vagyis 10000 lovassal szervezze meg az Eskló-föld végleges,
biztonságos védelmét. Roppant vágta következett Ordosztól Káspiváron
át Aranyosszékig. Itt pedig Pannon vezér és öccse, Mecsek tárkány
feleségül vette Esküllő eskló fejedelem két lányát. A
kettős házasságkötés után elkezdték aranylemezekre róni
kalandozásuk eseményeit. Négyezer aranykopjás vitéz elegendő
volt ahhoz, hogy a hősködő, elhízott görögök ész nélkül
meneküljenek az esklók nyugati határairól. Az Aranyosszéken
maradó 6000 kalandozó összeházasodott az eskló leányokkal.
A téli fagy beálltával átlovagoltak a befagyott folyókon, s
nyugat és dél felől megszervezték az Eskló-, meg az új
Pannonföld védelmét.
Az ott
lakó görögök zöme, a kézművesek kivételével, dél felé
vándorolt. Pannon birtokba vette a róla elnevezett Pannóniát.
Azt minden támadással szemben megvédték, s így Eskló-föld
is biztonságba került. A kelták (vagy a pannonok nyelvén a káldorok)
megjelenése azonban újabb veszélyt jelentett. Ezek Kr.e. 703-ban
támadásra készültek. II. Ordoszban a Hoanghó nagy kanyarjában
Kr.e. 4040-ben megalakult a 24 hun törzs szövetsége. A kínai
évkönyvek így emlékeznek meg róla: “A hun birodalom 24 hun
törzs szövetsége volt; két részre oszlott: keletire és
nyugatira.” Pannonnal mind a 24 törzsből érkeztek lovasok, közöttük
szkíták is. Pannonföld védelmében a kabarok és úzok Lóbérctől
(Leoben) a Fertő mocsaráig vívták harcaikat. A több nyelvet
beszélő Estorás ifjú fejedelem káldor foglyoktól megtudta,
hogy Bángor káldor király hódításra készül. Veszprémbe
lovagolt, ott az Öregek tanácsa így rendelkezett: “A káldorokkal
keressétek a megegyezést!” Estorás egyezségre is jutott Bángorral:
feleségül vette Bángor lányát, Bángorkát. A kabar és az
úz határvédők egy csoportja ezt nem jó szemmel nézte,
tiltakozásul átkelt Dunna-asszony szent folyóján és a parszi-szkíták
földjén telepedtek le: az úzok a Mátra, a kabarok a Bükk táján.
De többségük továbbra is ott maradt Estorással, és a káldorokkal
együtt kiváló vaskészítményeket állítottak elő az új szövetség
részére.
A 24 törzs
szövetségét Kr.e. 50-ben, megalakulásuk 3990. medvetoros évében
nagy veszély fenyegette. A kínaiak fondorlatos politikájukkal
kettészakították a törzsszövetséget. Ordoszban Hóhanza
lett a fejedelem. A káspivári Szkíta birodalomban ekkor Csécsi
széki-hun vezér uralkodott. Birodalmát (amibe beletartozott a
szkíta-jász síkság is) nemcsak a kínaiak, hanem emerről az
oldalról a római légiók is veszélyeztették. A rómaiak
ugyanis a káldor-pannon szövetség miatt Pannónia ellen, közvetve
tehát az egész Szkíta birodalom ellen is készülődtek. A
pannonok Csécsihez fordultak segítségért. Csécsi kabar, úz
és kimmer törzsekből álló segítséget küldött. Ezek 40 évig,
Kr.e. 34-től Kr.u. 6-ig állták a harcot a római légiók
ellen. De Rómának végül sikerült áttörnie a déli pannon
gyűrűt, és a Dara (Dráva) folyótól kezdve elözönlötte
Pannóniát. Csécsit kínai orgyilkosok ölték meg. Négy fia:
Bakát, Eged, Koncsur és Kövezsd az apjuk vérével vörösre
festette a szemöldökét, úgy esküdtek bosszút. Kövezsd első
lett mind a szkíta, mind az ordoszi sámánképzésen. Rögtön
az elnyomott kínai és hun föld-művesek élére állott. Szemöldöküket
azok is vörösre festették, s elindították az elnyomottak
forradalmát. Az áruló Hóhanza félelmében vízbe ölte magát.
Kövezsd Kr.e. 25-ben meghódította Kínát. Nyugaton az öldöklő
lóbérci csatában a szkíták derekasan megállták helyüket.
A sebesült, vagy 24 évet leszolgált harcosokat a hátországba
küldték. Egy vezéri párviadalon a Rohonc-őrség vezére, Gyöngyös
vezér legyőzte ellenfelét. De amikor leesett a lóról, a római
légiós is levágta három ujját. Felgyógyulása után, Kr.e.
27-ben, Koncsur fejedelem Mátra-hegyi medvetorán érkezett meg
menyasszonyához, Solymoskához. Végre feleségül vehette a
fejedelem leányát. Ordoszban a sámánképzés 5 évig, a tárkányképzés
4 évig tartott. Így minden huszadik évben egy időre esett az
ifjúság előzködése. Ennek befejeztekor indulhatott az ifjúság
új kalandozásra. De a vezetést mindig beavatott látóemberre
bízták. Ilyen volt Eskló, Pannon és Kövezsd is. Az ordoszi sámánközpont
Kr.e. 720-ban egy Mátra nevű fősámánt azzal a céllal küldött
a szkíta-jász síkságra, hogy ott nagyobb veszély esetére
menedékhelyet készítsen elő. Csécsi Kr.e. 40-ben szintén
egy Mátra nevű fősámánt, bölénytor első napján (március
1) született látóembert küldött a Mátra hegységbe. Gyöngyös
vitézei, akik vezérüket a pannon földi Kőszeg vidékének Gyöngyös
patakjától a Mátráig követték, a menyegzőn úgy döntöttek,
hogy a fejedelmi nász emlékére Gyöngyös vezérnek kegyhelyet
építenek. A lakodalom hajnalán elejtettek egy medvét és mire
az ötnapos medvetor lezajlott, már készen állott Gyöngyös
vezér gerendavára. Felesküdtek, hogy mire eljön az ötödik
medvetor, szakítva a pamír-szkíták szokásával, lejönnek
hegyi szállásaikról és parszi-szkíta szokás szerint a Mátra
alatti síkságon, Gyöngyös vezér kegyhelye mellett építik
fel szállásaikat.
Így
is lett. A közbeeső 10 évben medvetorig nem esett hó, csak
szarvastor havában, de a gerendákat le tudták rajta csúsztatni.
Erre az időjárásra való tekintettel a parszi sámán Abáról,
medvetor hava első napjának nevéről Abasárnak nevezték el a
medvetor-szertartás helyét. Ez ellen az úzoknak se volt kifogásuk,
hiszen a medve-tor hava évről évre csakugyan sárral kezdődött.
Kövezsd a hun birodalmat újból egyesítette, megint csak
Ordosz székhellyel. Majd követeket küldött Rómába. Azok
megegyeztek a császárral, hogy a káldorok (kelták) kiűzése
után Pannonföld a Római birodalomhoz fog tartozni, a parszi-szkíták
földje pedig a nyugati Szkíta birodalomhoz. Dunna asszony folyója
lett a két birodalomnak határa. Ennek a szerződésnek a szövegét
Ordoszban az Élet-kegyhelyén Eged sámán örökítette meg. Kövezsd
vörösszemöldökű császár megbízásából Eged a Szkíta
birodalom legnyugatibb részébe költözött, hogy a szerződés
teljesítéséről évről évre jelentést tegyen az Öregek tanácsának.
Koncsur a keleti Szkíta birodalom fejedelme lett. Minden ingóságát
Gyöngyös vezérre hagyta. Eged jelentéseiből kitűnik, hogy
Gyöngyös vezérnek 8 fia és 4 leánya született Solymoskától.
Szól arról is, hogy a pannonföldről elmenekült úzok szorgos
munkájukkal folyton gazdagították Gyöngyös városát. A Pannóniából
áttelepedett rokonok római telepítésű szőlőt is ültettek
az abasári kegyhely dombjain és az abasári medvetorokon, azzal
köszöntötték az évszámolást jelző medvetort. Eged
fejedelem vitézei 12 medvetoros év alatt: Kr.e. 8-tól Kr.u. 4-ig,
vagyis az ordoszi számítás szerint Eger évétől a másik
Eger évéig mongol törzsbeli kőfaragókkal felépítették
Eger városát, Eged fejedelem szék-városát. Utána Szuha községben
telepedtek meg. Innen vezényelték aztán őket a nyugati Szkíta
birodalom különféle építkezéseihez, de a családjuk mindig
Szuhán maradt. Kr.e. 20-ban, vagyis a 4020. medvetoros évben Kövezsd
megtartotta a 100 évenként esedékes Nagyszalát. A csillagok
járása folytán minden 100 évben volt egy üres nap. Ezen a
napon tartották a Nagyszalát. Mind a 24 törzsnél az volt a
szokás, hogy az a fiúgyermek, aki ezen a napon született,
Szala lett, a lányok pedig a Szalajka nevet kapták. Kevert törzsek
ettől eltérhettek. Eged fejedelemnek ezen a napon iker fiai születtek.
A fekete hajú, fekete szemű fiának Árnyék-Szala, a szőke
hajú, kék szemű fiának Verő-Szala nevet adtak. Hosszú vándorlás
és többféle éghajlat alatt szívós ifjakká serdültek.
Amikor elkövetkezett életük 20. medvetora, Gyöngyös várába
mentek vendégségbe. Ott nagyon megtetszett nekik Gyöngyös vezér
két leánya. Árnyék-Szalának a szőke Kökörcsiny, Verő-Szalának
a barna Árvácska lett a menyasszonya. Díszesebb esküvőt még
nem láttak a Mátra alján. A sok násznép ajándékokkal
halmozta el a fiatalokat. Az agg Gyöngyös szőlőművesekkel ajándékozta
meg Eged fejedelmet, a nyugati szkíták fejedelme viszont Szuha
kőfaragóinak a munkájával kedveskedett Gyöngyös vezérnek,
hogy a gyöngyösi gerendavárat kővárrá alakítsák át. Ezt
a gerendavárat az úz ácsok Kr.e. 27-ben 5 medvetoros nap alatt
építették fel. A 24 építményből álló kegyhelyet 1
medvetoros év alatt ácsolták össze. Ez 240 léleknek biztosított
szállást.
Az
egyistenhívő parszi-szkíták gerendából, a pamír-szkíta kézművesek
kőből építettek maguknak 3 év alatt szálláshelyet. Mire elérkezett
az úzok 10. Abasári medvetora, már 566-lélek részére gyújtották
meg az “Örök tűz ünnepén” az Égi lelkek “örök mécsesét”.
Amikor pedig elérkezett Gyöngyös vezér leányainak fejedelmi
násza, a 4040. medvetoros évben már 900 lélek gyönyörködött
az “Élet kegyhelyén” megtartott menyegzőben. Gyöngyös
vezér öt fia volt a vőfély Bene sámán leányaival. Innen
Eger városának felszentelésére lovagoltak. Itt egy kis
meglepetés érte a násznépet, mert a két ifjú párnak Isis-hóstya
kegyhelyén is örök hűséget kellett esküdnie. Eged fejedelem
ugyanis nem vallotta sem Anahyta, sem Anina egyistenhitét, sem a
hun törzsszövetség Sokminden Tóremjét, hanem Uruk város
hunjainak Öreg Istenében, s a fényes tekintetű meleget adó
Isis-Tóremjében hitt. Ennyi esküvés után Eger városának
minden harcosa bizakodva hitte, hogy városuk, melynek felépítését
12 évre tervezték, a Nagyszala napján született fejedelmi
ifjak munkája nyomán örökké élni fog. Gyakori tűzesetek
miatt Gyöngyös vezér elrendelte, hogy minden gerendaépítményt
bontsanak le; az új Gyöngyöst kőből kell felépíteni. Ez a
nagy méretű építkezés a Kr.u. 8. évben el is kezdődött.
Ezen a kézműves ünnepélyen Bene sámán rosszul lett. Hiába
rakták rá a piócát, Koncsur napján meghalt (8. év jul. 1).
Harcostársa volt Gyöngyösnek, holtig tartó barátság fűzte
hozzá. Amikor Gyöngyösnek levágták az ujjait, Bene vitéz sírt
bánatában, odarohant nyílhegykovács üllőjéhez és villámgyorsan
ő is levágta a saját ujjait. Gyöngyös esküvőjén ismerte
meg Mátra fősámán leányát, Hajnalkát, és mindjárt feleségül
is vette. Amikor Gyöngyös látta vitéz testvére halálát, mély
bánatban sietett Benevárra, átvette az őrbódés figyelő őrséget
és a gerenda-figyelőt magára gyújtotta. De előbb hurkot kötött
a lábára, hogy szándékát meg ne változtathassa. Mire az őrség
odaért, már hamuvá égett. Mindkettőjüket urnás temetkezéssel
a Gyöngyösi Élet-kegyhelyén helyezték örök nyugalomra.
Eged fejedelem a nevüket a városban rárótta a szkíta
harcosok “Barátság-oszlopára”, hogy barátságuk örök
dicsőségét hirdesse.
Két
év múlva, Kr.u. a 10. évben futár érkezett, jelentve, hogy Kövezsd,
az ordoszi fővezér érkezik Gyöngyösre, nagy kísérettel. Kövezsd
az Élet kegyhelyén tisztelettel adózott Bene és Gyöngyös
urnája előtt. A mátraalji Öregek tanácsát pedig így tájékoztatta:
”Augusztusz római császár megtartotta szerződéses ígéretét
és csapatai nem lépték át Dunna-asszony szent folyamát. Sasvár,
Pozsony, Selye, Ordas és Zombor szkíta őrséget állított
fel, Mátra-Bükk népének a nyugalma tehát biztosítva van.
Legkisebb fiamat a Kövezsd napján született vitézt 24 vörösszemöldökű
harcosával összekötőnek itt hagyom, Eged vezért pedig a
Nagypályi új fővárosba vezénylem”. Benevárban megtartották
a pamír-szkíták nyárközépi hegyi ünnepét, s mire megszólalt
a kakas, a kis fejedelem feleségül kérte Csobánkát, Gyöngyös
vezér legkisebb leányát. Kövezsd aztán a róla elnevezett sátortáborban
telepedett le. Vörösszemöldökű vitézei uruk példáját követve
valamennyien megnősültek. Az idősebb Kövezsd, a vörösszemöldökűek
császára Ordoszba érve azt javasolta az Öregek tanácsának,
hogy Léh fejedelem utódainak 400 családjával lépjenek szövetségre,
hogy uralkodóházak alapításával biztosítani lehessen a
bazaltból épített peremestől az “Élet templomától” várható
áldást. A peremes titkát a beavatottak a fáraók országából
menekítették Ordoszba. Az egyiptomi tébai sámánképzésen a
látópapok azt javasolták az ottani Öregek tanácsának, hogy
a beavatottak őrizetében levő Élet templomát Uruk, Ninive és
Téba után most már át kellene helyezni egy olyan központi
helyre, melyet nem veszélyeztetnek a pusztaságból a városokba
özönlő sáska-népek.
Paszamotik
fáraó a tébai Élet templomának kincseit és titkait át is
adta az ordoszi sámánközpontnak, ahol a mindenkori Öregek tanácsát
terhelte az a kötelesség, hogy megőrizzék az elsüllyedt földről
való ataiszi Titkok szent ládáját. A szkíta hadseregnek sok
csatában kellett magát Egyiptom határáig végigküzdenie, míg
a tébai papoktól átvehetik az Élet templomának titkait. A
100, illetve 400 családból álló kinaj, illetve kitaj vezető
réteg biztosította a beavatottak szövetségét, hogy a központinak
tekintett ordoszi térséget soha sem engedi veszélyeztetni, a
kitaj és kinaj vezető réteget pedig beavatottaival mindig képviselteti
Ordosz Élet templomában. Amikor Kövezsd visszatért Ordoszba,
megbízta Koncsurt, hogy Ordosz érdekeit igyekezzék a szumér földről
elszármazott és a kinaj és kitaj vezetőségbe beolvadt hun származású
beavatottak körében képviselni. Koncsur javaslata alapján a
100, illetve 400 család fontosabb ügyeiben rendelkező Öregek
tanácsa hozzájárult ahhoz, hogy Koncsur 3 fia a 100 család bármelyikébe
benősülhessen. Honkon, Hanoj és Hujé így jutott császári házból
való feleséghez. Hatalmas kinaj hadsereggel eljutottak a Nap-Tórem
legdélibb tengeréig és ott beavatott irányítás alá kerülő
szálláshelyeket létesítettek. Kövezsd, miután gyermekei révén
rokoni kapcsolatba került a 100, illetve 400 családból származó
vezető réteggel, Matyó korábbi elgondolása szerint uralkodóházakat
alapított, hogy az ordoszi Öregek tanácsa akaratát minden
esetben érvényesíteni tudja. Ezzel biztosították az ordoszi
Élet templomának irányító szerepét. Az Öregek tanácsa az
elsüllyedt Ataiszból hozott intézmény volt. Minden szumér és
hun szövetségi népnél megalakult. Legtovább az udmurtoknál
maradt fenn. Ez a magyarázata annak is, hogy a kínai Nagy Fal
építésekor Ordoszt kikerülték. Ordoszt a kínaiak még ma is
megkülönböztetett elbánásban részesítik.
MATYÓ BIRODALMA (A 230. Arvisurából)
Az úz származású Cabaj -aki a sámánképzésen
fogadásból 23 társával átlovagolt a kínai nagy Falon- a
kinajoknál ötvösséget tanult. Utána egy olyan páncélos öltönyt
készített, amit az Öregek tanácsa is megcsodált. Amikor
Cabaj fia, Hunbál került a fővezéri székbe, lovasságát
ilyennel szerelte fel. A hun hadsereg ekkor két könnyű-lovas
és egy páncélos seregből állott. Hunbál fővezérségének
20. évében Bodó fősámán fia, Matyó a kalandozó ifjúság
élén a jürcsik birodalmába indult. Apja sikereket jósolt
Matyónak, ha nem iszik sok kumiszt, akkor nem tör ki rajta a féktelen
vadság. De a sok kalandban meggazdagodott Matyó nem tartotta
meg apja intelmeit. Amikor láncrafűzött jürcsikkel hazafelé
indult, egy rablány kumisszal leitatta és Matyót a jürcsik
testvéreivel együtt elrabolták a hunok táborából. Három évig
volt jürcsi fogságban. Hunbál fővezér nem volt hajlandó
Matyót tízezer jürcsi fogoly szabadon bocsátása ellenében
kiváltani. De gazdag hun kereskedők és fekete-hun vezérek
teljesítették a jürcsik feltételét, és Matyót
diadalmenetben vitték Ordoszba. Hunbál ellenezte a kinajok
elleni háborút. Matyó ezért a lázadó ifjúsággal
meggyilkoltatta. Matyót ezután fővezérré kiáltották ki és
az Öregek tanácsa hozzájárult a kinajok megtámadásához.
Matyó
a szívóssági kiképzésben részt vett seregével néhány év
alatt fennhatósága alá kényszerítette az összes hun törzseket
majd 30 tyumen (300000) lovassal a kinajok birodalma ellen indult.
Ebből 6 tyumen volt a könnyű-, és 24 tyumen a nehézpáncélos
sereg. A 6 könnyűpáncélos seregnek az volt a feladata hogy
ezer fogat farönköt szállítson a Nagy Fal közelébe. Egy ködös
hajnalon felmenő hadiutat készítettek a Nagy Fal mindkét
oldalán, és Matyó 24 tyu-men páncélos seregével egy nap
alatt átlovagolt a kinajok birodalmába. A kinajok megdermedtek,
hogy a hunok serege az áthághatatlannak tartott Nagy Falon könnyűszerrel
átlovagolt és az elnyomott lázadók élén fővárosuk felé
halad. Mielőtt Matyó erre az útra elindult volna, apjának,
Bodó fősámánnak a parancsára az Öregek tanácsa előtt fel
kell hajtania a sámánok italát, nehogy még egyszer lerészegedjen.
Ettől kezdve Matyó még a kumisz szagától is undorodott. A
3834. medvetoros évben (Kr.e. 206) Őrsúr napján a kinajok
seregét a Matyó által alkalmasnak ítélt síkságon egy egész
napig tartó küzdelemben teljesen legyőzték. A kínai történészek
errő1 ezt írták:” Kr.e. 206-ban Motő, Tyumen hun vezér
fia, aki eddig túszként élt a jürcsi törzsnél, meggyilkolta
apját és megszerezte a hunok fölötti uralmat. Néhány
esztendő alatt fennhatóságának elismerésére kényszerítette
a szomszédos nomád törzseket, majd Kína ellen indult. A kínaiak
vereséget szenvedtek Motő a kínai császárt évi adó fizetésére
kötelezte”. Matyó csakugyan arra kötelezte a kínai császárt,
hogy minden nyár derekán Ordoszon keresztül Puszta-szerre
hadisarcot szállítson. Ott azt a 30 vezér előtt igazságosan
szétosztották. Ami megmaradt, az a győztes ifjúságé lett.
Ez a kínai évkönyvek szerint a “Sanjü”, vagyis Matyó vezér
előtt ment végbe. Az ünnepséget Süán ünnepének hívták.
Az ifjúsági lovasverseny-vetélkedője a Nagy-Süánon folyt le.
A győzteseket ebből a hadisarcból jutalmazták. Matyó
birodalmának tehát szinte alig voltak határai, mivel hatalma
az egyik Nagy-víztől a másikig terjedt (Sárga-, Fekete- és
Fehér-tenger). Matyó volt az első fővezér, aki egyben fősámán
is lett. Apja halála után ugyanis Győző rovósámán nem vállalta
a fősámánságot, csak az Arvisura-rovás jogát.
Hunbál
fővezérnek nem volt fia, Matyó Hunbálnak minden női családtagját
törzsön belüli hadisarc címén feleségévé tette. Ez addig
nem fordulhatott elő, mert a fővezérek valamelyik fiukat, vagy
vejüket sámánnak neveltették, ha erre nem volt mód, örökbe
fogadták a legarravalóbb ifjúsági fősámánt. Matyó ennek
nagy hírtelen elibe vágott és így egy kézbe került minden
hatalom. Ez után fényes kínai küldöttség érkezett Ordoszba.
Li-Pang, a Mennyei birodalom császára kérte Matyót, hogy üljenek
össze és a “Béke és barátság” jegyében kössenek szerződést.
Adófizetés biztosíthatja a kínai földműves tömegek nyugodt
munkáját, és így békésen élhetnek egymással barátságban.
Li-Pang a “Béke és barátság”-szerződés megalapozása végett
24 sámán-ifjút meghívott székvárosába, hogy a tudományokban
további jártasságot szerezzenek. Matyó azonban kioktatta a
fiatalokat és a 24 ifjú minden nap rovásban jelentést tett a
kínai eseményekről. Mikor Li-Pang a következő évben a “Béke
és barátság”-szerződés további tárgyalására megérkezett,
kérte, hogy a kínai fejedelem csereifjai is mennél előbb eljöhessenek
Matyó fővárosába. Matyó erről hírszerzői révén már előre
értesült, a tárgyalásokat elhúzta, a 24 sámán-ifjút
hazarendelte és a fekete-hun törzsek vezéreivel együtt a
hadisarc felemelését követelte. Li-Pang ezt megtagadta. De
amikor meghallotta, hogy Matyó seregei újra áttörték a Nagy
Falat, hozzájárult a hadisarc felemeléséhez és megengedte,
hogy a hun földművesek visszatelepedjenek a Huni-folyók vidékére,
a hun-agaba törzsek pedig visszavándoroljanak a Hangun folyó
jobb oldalán levő földjeikre. Li-Pang a felemelt hadisarcot
nem tudta megfizetni. Ezért legnagyobb leányát, Cen-t adta
Matyónak 25. feleségül. Matyó viszont Hunbál legkisebb leányát,
a pusztaszeri Nagy-Süán győztesét küldte feleségül Li-Pangnak,
meghagyva a lánynak, hogy a kinajok minden fondorlatosságáról
tegyen jelentést Ordosznak. Li-Pang egy drágaköves palotát építtetett
Ordoszban, az Aranyasszony ligetében. Odavitték a Beszélő
Boglárt. Ez nem volt indokolatlan, mert Matyó győzelme és barátsági
szerződései ellenére mégis fel lehetett tenni, hogy szaporaságuk
miatt előbb-utóbb a kinajok kerülnek túlsúlyba. Cen
fejedelemasszony fényes udvartartást rendezett be. A többségben
levő törökös fekete-hun törzsek között pedig elkezdte
hintegetni a gyanakvás és meg nem értés magvát. A kinajok
ugyanis szét akarták robbantani a hunok törzsszövetségét,
hogy azután a törzsekkel egyenként könnyebben elbánhassanak.
A “Béke és rokonság” törvénye 100 évig megállta helyét,
később azonban mindkét oldalán úgy látták, hogy a vegyes házasságok
még családokon belül is sok ellenségeskedésre vezetnek. A
“Béke és rokonság” helyett a “Béke és barátság”
hosszabb életű lehet, mert hiszen az ember a rokonát kényszerűségből
kapja, de a barátját maga választja meg. Matyó minden tervében
annak a Szalajka nevű rima-lánynak a jelentéseire támaszkodott,
akit az Arvi-surák tanítására kijelölt a kinaj birodalom székhelyére.
Szalajka az Öregek tanácsát a kinajok minden fondorlatáról tájékoztatta.
Így sikerült rákényszeríteni a kinajokat szerződéses kötelezettségeik
teljesítésére.
Ez
aztán Ordoszban jómódot teremtett. A kereskedelem is szépen
fellendült. Teljesen kiépítették a “Selyemutat”, s a hun
törzsszövetség aranya és a kínajok selyme messzeföldre
eljutott. Egyre több lett a sárkányos-hajó is. A jürcsikkel
keveredett új törzsnek, a jüponnak, vagy kabarosan japánnak a
hajósai kitörtek a tengerre, és lassankint benépesítették
Tennó darabokra tört birodalmát. A “Béke és barátság”
eszméjét itt is meghonosították. A hun törzsek szövetsége
igen megerősödött, és legelőterületei kezdtek szűknek
bizonyulni. Matyó -tanítványai bevonásával- újabb
terjeszkedési lehetőségeket tárt fel és a fehér hunok suoma-törzsei
teljesen birtokukba vették a napnyugati tengerpartokat. De a
kinajok se nyugodtak. Romlott húst csempésztek be Ordoszba, de
Szalajka erről már előzőleg jelentést küldött. Matyó
pedig a húst megetette a vendégségbe érkező kinajokkal. Sok
vendég meghalt, s amikor a kinajok ezt megtudták, a bűnösöket
lemészárolták. Li-Pang halála után Matyó kinai néven kinaj
császár lett, s ezzel eleget tett annak, amit Agaba törzse elvárhatott
tőle.
SZARMATÁK Doma fősámán 272.
Arvisurájában
Barkasa rovósámán örökítette
meg a szarmata tárkány-törzs viszontagságait.
A Kuma-parti Pusztaszeren Kr.e. 900-ban az ifjúság
viaskodásán Samsudi szarmata lány lett az első. Ezzel a jászok
harmadik, azaz tárkány-törzsének a leánya lett az
Aranyasszony. Győzelme jutalmául maga választhatta meg a férjét.
Választása Toprakal szkíta vezérre esett. Samsudi törzsének
tárkányai 10 év alatt felépítették Topra-Kala tárkányvárost,
ahol 4 éves tárkányképzést is tartottak. Samsudi beavatott
aranyasszony férje Kr.e. 352-ben meghalt. Az özvegy a laza törzsi
szövetséget erős birodalommá kovácsolja össze. Toprakal szkíta
törzsének vezetésével a szövetség 6 törzsből állott: 1.
A jászok vezére Mitrás-gula volt, jelvénye az aranyszarvas, 2.
az avarok vezére az agg Birta, jelvénye a kőszáli kecske, 3.
a kabarok vezére Abasár, jelvénye a vadkan, 4. a szarmaták
vezére Samsudi fia, aki muroma lányt vett el feleségül, jelvénye
a vissza tekintő jávorszarvas, 5. a szkíta törzs vezére
Samsudi első fia, Párduc, aki anyjának tanácsára állandóan
útban volt, hogy az új törzsszövetséget mennél jobban
megszervezze, - jelvénye a párduc, 6. az ugorok agg vezére Igar,
Gilgames-leszármazott volt: a tárkányképzést ő irányította
Topra-Kalá- ban, törzsének jelvénye a rétisas volt -, a családjáé
az oroszlánfejű sas. E törzsszövetség vezérei Kr.e. 620 körül
Kevel, Farkas, Kerepec, Ludvijja, Kasal és Kelári voltak. Kr.e.
625-ben a Hírös Kapuban Paszamotik egyiptomi uralkodótól ők
vették át titkaival az Élet templomát, s onnan Ordoszba szállították.
Utána
Kr.e. 612-ben a szumér népek vezetésével megbuktatták az
asszír birodalmat. Tomiris szkíta királynő Kr. e. 530-ban
legyőzte a perzsákat. Amikor Tomiris királynő vezéreinek utódai
Becseur, Vara, Velez, Villő, Kocs és Villány voltak, Arszák
az ő alattuk álló vitézekkel szabadította fel 320-ban a Nagy
Sándor által elfoglalt hun törzsszövetségi területeket.
Felosztotta Matol hun, Médi perzsa, Kezege avar és Kadisa örmény
tartománybeli részekre. A régi tartományfőnökök többnejűségben
éltek. Mikor ezek elmenekültek, vagy az öldöklés áldozataivá
váltak, sok udvarhölgy szabaddá lett. Hol szégyenükben, hol
a gyűlölködés elől visszatértek egykori lakóhelyük tájékára.
Régi uraikról megszégyenítő szóval satrafáknak hívták őket.
Szerették a kincset, az ékszert, a ruhát és szívesen
fitogtatták előkelőségüket. Mivel ezek az udvarhölgyek jórészt
a szarmata tárkány törzsből kerültek ki, a Muromák,
Csuvaszok és Mescserek vidékén telepedtek meg. De erős befolyásra
tettek szert a jászok körében is, úgyannyira, hogy a jászok
harmadik törzsével, a királyi alánokkal nem egyszer a
hatalmat is magukhoz ragadták a szkíta törzs-szövetségben.
Ezt a több nyelvet beszélő alán királyi törzset a görögök
és rómaiak roxolánoknak nevezték. Arszák a hikszoszoknál
letelepedett Gilgames-utódoktól származott. Beavatott körökben,
még Ordoszban is nagy tekintélynek örvendett. Anyanyelve szabír
volt, de a görög, etruszk, zsidó és latin mellett mind a 24-hun
törzs nyelvét ismerte. Utódai idejében az Arszakidák hatalmának
vége felé, Kr.e. 220 körül a szarmaták és roxolánok vették
át a hatalmat is, a szkíta birodalmat kettéosztották. Kővárból
kiszorították a parszi-szkítákat és azok Nagypályiba, a mai
Krím félszigetre tették át székhelyüket; a Pamír-szkítákat
pedig a magyarkai Pusztaszerről átvezényelték Topra-Kala térségébe.
Így Kőváron a szarmaták, Magyarkán a roxolánok, tehát a jász
törzsek vették át a vezetést. A 24 hun törzs szövetségének
eszméihez hű jászok az ez ellen lázadozókat négy alkalommal
is a jászvásári és a jász síksági törzsszállásra vezényelték.
Időszámításunk 24. évében Csatári aranyasszonyt ilyesmi
miatt börtönbe vetették és ott halt meg Nagypályiban. Családja
díszes külsőségek között temette el a közelben, a jász-szarmata
temetkezési helyen. Népe a jász síkságra vándorolt. Az ott
maradt jászok háromszor is: 182-ben, 265-ben és 332-ben szedték
a sátorfájukat és átköltöztek a Jász-síkság szabadon álló
térségeibe. Csatári aranyasszony fia Csatány rovósámán egy
gazdag szarmata lányt vett el feleségül. Esküvőjük vacsoráján
énekelte el a Nagypályi-ének sokáig fennmaradt dallamait.
Csatány a 242. Arvisurában szere-pel. Népes családja sok
településnek vetette meg az alapját.
VÖRÖSSZEMÖLDÖKŰEK KÜLDETÉSE
243. Arvisura Izsboldó rovása Kr.u. 5-41.
A 24 hun törzs szövetségét Kr.e. 50-ben, megalakulásának
3990. évében nagy veszély fenyegette. Birodalmukat a kinajok
fondorlatos politikával kettészakították. Ordoszban Hohanza,
a káspivári Szkíta birodalomban Csécsi széki-kun vezér lett
az új fejedelem. Csé-csi birodalmát nemcsak a kinajok, hanem Róma
légiói is veszélyeztették. A káldor-pannon szövetségnek,
amikor a helyzet nagyon komolyra fordult, Csécsi kabar, úz és
kimmer törzsbeli segítséget küldött. Ezek 40 évig Kr.e. 34-től
Kr.u. 6-ig harcoltak a légiók ellen, de azok végül áttörtek
a Dara folyó vonalán és elözönlötték a Pannon-földet. A védők
kénytelen-kelletlen visszavonultak. Csécsit kínai orvgyilkosok
megölték. Négy fia: Bakát, Eged, Koncsúr és Kövezsd apjuk
vérével vörösre festette a szemöldökét, s így fogadta esküvel,
hogy bosszút állanak a kinajokon.
Kövezsd
mind a káspivári, mind az ordoszi sámánképzésen első lett.
Rögtön az elnyomott kinaj és hun földművesek mozgolódásainak
az élére állott, s Kr.e. 25-ben győztes hadvezérként vonult
be Ordoszba. Kína meghódítása után vörösszemöldökű
harcosait juttatta uralomra. Kövezsd a szétszakított hun
birodalmat Ordosz székhellyel újraegyesítette, és a
birodalmat megosztotta testvéreivel. Eged kapta a nyugati szkíta
birodalmat, Bakát a káspivári széki-hun birodalmat, Kövezsd
a szintén Kövezsd nevű fiával átvette Ordosz vezetését,
Koncsurnak pedig az Ordosztól keletre levő területek jutottak.
Kövezsd megegyezett Rómával, hogy az elnyomó káldorokat együttes
erővel kiűzik és Pannonföld Rómához, a kabarföld pedig a
szkítákhoz fog tartozni. Dunna asszony szent folyama lesz köztük
a határ. A szkíta részen Eged vezér Kr.e. 8 és 4 közt itt,
azaz Eger évétől a másik Eger évéig kegyhelyet épített és
fővárosának az Eger nevet adta. Innen ellenőrizte, megtartja
e Róma a vele kötött szerződést. Egerben kiépítették a
felső, középső és az alsó világ képét, hogy a város örökéletű
legyen. Két év múlva, Kr.u. 10-ben futár jelentette Kövezsd
nagyfejedelem érkezését. Azt jött ellenőrizni, hogy Augustus
római császár megtartja-e a szerződést. Szerződésszegésre
nem került sor, de azért Sasvár, Pozsony, Sellye, Ordsz és
Zombor szkíta őrségét mégis jól megerősítették, Egervárában
pedig meghagyták a római légiókba küldött vörösszemöldökű
hírszerzőknek, hogy Róma szándékairól minden esetben értesítsék
Ordoszt. A jelentések Egerben az ifjú Kövezsd kezébe futottak
be. Eged fejedelem a székhelyét Nagypályiba (Neapolis)
helyezte át. Paszametik fáraó Kr.e. 625-ben a tébai Élet
templomának titkait és kincseit átadta az ordoszi sámán-központnak.
A látópapok ugyanis Tébában mind úgy látták, hogy az elsüllyedt
Ataisz titkainak “Szent ládáját” itt nagyobb biztonsággal
lehet megőrizni.
A
szkíta hadsereg a szent tárgyakért megjelent a “Híres
kapuban”. A történetírók szerint Paszametik fáraó “kincsekkel”
halmozta el őket, holott a “Szent láda” átadásáról volt
szó. A 100,-illetve 400 kinaj és kitaj családból álló vezető
réteg biztosította a beavatottak szövetségét, hogy Ordoszt
soha sem engedi veszélyeztetni és, hogy saját beavatottaival
mindig képviseltetni fogja magát az ordoszi Élet templomában.
Vállalták a templom felépítését is. A római birodalom általában
nem törődött az uralma alá tartozó országok népének vallásával.
De kivételesen mégis ataiszi csillagjósok; Araba, a bölcsek
legvénebbje; az Etana szumír király mennybe-menetelekor
elhangzott jövendölések és Malakiás zsidó próféta mind
azt jósolták, hogy a Messiás a földre fog szállni. Ezt mondták
a jósok Rómában is. Amikor aztán a három napkeleti bölcs a
népszámláláskor megjelent Betlehemben, elrendelték a
kisdedek megölését. Ordoszban ekkor megjelent Mazarehi
aranyaszszony és a féltett újszülöttet Hetevaret hikszosz-szabír
kegyhelyre menekítette. Itt az újszülött a törzsi névadással
a Jézus nevet kapta. A názáreti József ács volt; Herembetel
hikszosz-szabír isten templomában ácsmunkát kapott. Jézus
Jahve egy igaz isten hitében nőtt fel és 12 éves korában
Jeruzsálem templomában is megvédte hitét. Kövezsd az Élet
templomának megbízásából Kr.u. 15-ben Ordoszból Partikán
vitézt küldte a hétvári tárkányképzésre. Ez alatt a 4 éves
tárkányképzés alatt Jézus az összes hikszosz-szabír és
zsidó ifjakat átté-rítette a többisten-hitről az egyisten-hitre.
Mivel tudásban Partikánt is megelőzte, mindkettőjüket a tébai
bölcsekhez küldték továbbképzésre. 5 évig tanultak
Karnakban. Ezekben az években Partikánnak az volt a feladata,
hogy Ordoszba küldjön jelentéseket a római birodalomban történendőkről.
Kr.u. 24-ben
Partikánt és Jézust Ordoszba vezényelték beavatott-képzésre.
”Ezen a képzésen ismerkedtek meg velem, a neapolisi görög
kereskedelmi központból jött Izsboldóval, meg a Koncsur
birodalmának Parajd központjából küldött Hungár
beavatottal. 5 éven át vettünk részt az Élet templomában
folyó beavatott-képzésen. A szabír Jézus a Szent láda
titkos szabályai szerint elnyerte a Messiás nevet. Előbb Töbeten,
majd az Indús folyó mentén továbbvándorolva Nippurban
beavatott fejedelemmé kiáltották ki. Urukban pedig királlyá
koronázták. Ekkor, Kr.u. 29-ben, megalapították az uruki egy-isten-közösséget.“
Amikor Kr.e. 12-ben Kövezsd visszatért Ordoszba, Koncsúr
beavatott fejedelmet bízta meg, hogy a hun törzsszövetség érdekeit
a szumér-földről elszármazott kinaj és kitaj vezetőség
beavatottjainál képviselje. Koncsur javaslatára az Öregek tanácsa
hozzájárult ahhoz, hogy a cél érdekében Koncsur 3 fia benősüljön
a kinaj és kitaj vezetőség családjaiba. Honkon, Hanoj és a
szép Hujé császári házból való feleségükkel és hatalmas
kinaj hadsereggel sok küzdelem árán eljutottak a Nap-Tórem
legdélibb tengeréig és ott a beavatottak céljainak is
megfelelő szálláshelyeket létesítettek. A beavatott-képzésen
levő Partikán és Hungár vitéz a vörösszemöldökűek
forradalmának elárulását látta abban, hogy Kövezsd több
gyermeke útján rokoni kapcsolatba került a vezető szerepet játszó
100 és 400 család leszármazottaival és Matyó egykori
elgondolása szerint uralkodó házakat alapítottak azon a címen,
hogy “az Élet templomának működését biztosítani kell!”
Ordosz forradalomtól tartott, ezért azokat, akik
rokonszenveztek a vörösszemöldökűekkel, a legtávolabbi
helyekre irányították. Így került Partikán két Neapolisba
is, a Róma alattiba, meg a Krím félszigetibe; Jézust az elégedetlen
Judeába küldték; Hungárt pedig Uzsvár-Eger-Engadin térségébe
vezényelték.
Hungár az Úr városából elmenekült Ung pateszi leányát
vette feleségül. Esküvőjüket Ummában tartották, mert bár
a menyasszony édesanyja úz-földi származású volt, Umma
lakottabb volt, mint az elsivatagosodott Úr városa. Sok Úr városbeli
ifjú követte ide Ungikát, szamaraikat Magyarkán lovakkal cserélték
ki. Hungár kíséretére a kettős Hun folyótól 24 lovast indítottak
útba Parajdról, de Magyarkán veszély környékezte őket. Kövezsd
parancsára valamennyiüket ki kellett volna végezni, azért,
mert Parajdon a vörös-szemöldökűek újabb forradalmat
kezdtek szítani a megújuló elnyomás ellen. De Hungár ezt
idejében megtudta, Nippurba ment és így megmenekült a
tervezett mészárlás elől. Az ifjú Kövezsd-apjával szemben-igen
megkedvelte Hungárt. Támaszpontjául az úz lakosságú Úzvárat
jelölte ki neki. De mivel Ungika leginkább itt tartózkodott, a
kabarok Ungárnak nevezték el a várost. A Marinából érkező
kereskedők a maguk nyelvén Uzsgorodnak hívták. De akár az
egyik, akár a másik néven nevezték, mindenki megértette,
hogy az uzsoki átjáró bejáratánál levő úz városról van
szó. Hungár tanácsára Eger alsóvilágát az Élet templomának
mintájára kibővítették, s barlangrendszere háromszor akkora
lett, mint Eged korában volt. Innen indultak el a hírszerzők
Engadin hegyei felé, sokszor mint római légiósok. Kr.u. 25-ben
Koncsúr került Kövezsd utódjaként Ordoszba. Kövezsdet egy
disznótoron agyvérzés érte, s ezért az Élet templomát többé
nem hagyhatta el. De Medvetor havától Disznótor haváig, egyik
hóeséstől a másikig még így is vezette a hun törzsszövetséget.
Hungár
és a többi lázadó megölését Koncsur is szorgalmazta, de az
ifjú Kövezsd ezt a parancsot a nyugati Szkíta birodalomban nem
engedte végrehajtani. Sőt megengedte Hungárnak, hogy kíséretével
33 kora tavaszán Úr városába menjen. Judeán keresztül
kellett mennie. Ott találkozott Nazirral, aki átadta neki
hikszosz tárkány-rovással rótt feljegyzéseit. Ezekben a
karnaki bölcseletről és ordoszi beavatottak új hitvallásáról
van szó. A szeretet vallása néven is emlegetik. Kérte Hungárt,
hogy juttassa el őket az Élet templomába, hogy a tanítások
fennmaradjanak, mert a látók szerint Judea a Messiást meg
fogja ölni. Nazir, azaz Nazar, az istenek gyermeke nem nősült
meg. Ő találta Töbetben a legnagyobb, lábszár-vastagságú
Élet-gyökeret, a legtökéletesebb gyógyszert. Felét Hungárnak
adta, hogy feljegyzéseivel együtt azt is vigye el Ordoszba. Búcsúzóul
Nazir egy levelet küldött az uruki gyülekezetnek, intve őket,
hogy az isteni szeretettől soha el ne tántorodjanak. A
parthusok Úrban és Urukban is erőszakos eszközökkel be akarták
vezetni Garé isten tiszteletét. Emi-att sokan Hungár mellé állottak
és az ő kíséretében Mari, Havarut, Jeruzsálem és Ugarit érintése
után Nagypályiban jelentkeztek Kövezsdnél. Judeán kétszer
is keresztül mentek; eközben hallották, hogy Nazirt a zsidó
papság keresztre feszítette, de ő Etanához és Gilgameshez
hasonlóan mennybe ment. Hungár Nagypályiban átadta Kövezsdnek
Nazir feljegyzéseit és a fél Élet-gyökeret, Kövezsd
elindult velük Ordoszba és ezzel a kiváló gyógyszerrel még
sokáig életben tartották a megbénult vörösszemöldökű apját,
az agg Kövezsdet. Koncsúr elrendelte ugyan Hungár elfogatását
és Ordoszba való szállítását, de az ifjú Kövezsd éppen
ellenkezőleg, jutalomra, védelemre érdemesnek tartotta, s
titokban módot adott rá, hogy Hungár római légiós öltözetben
az Engedin völgyébe távozzék. Az Úr városából menekültek
Hungárral tartottak; a Huni folyótól elindult többi hun
harcos azonban előbb Urumcsiba, majd Urfába ment, s a továbbiakban
Uriban, Urhidán és végül Úrkúton apránkint lemaradoztak.
De leghűbb vitézei a mai Svájc Uri kantonjának Engedin völgye
környékére elkísérték Hungárt. Az Úr népének uruki gyülekezetéből
érkező lovasok békességes, józan életű, szeretetet hírdető
emberek voltak. Vezérükről, Hungárról az ő nyelvét beszélőket
hungároknak nevezték. Kövezsd parancsára nekem, a kis képzettségű
Izsboldónak kellett átvennem Hungár megbízatását. Ez azt
jelentette, hogy Hétvár, Magyarka, Uzvár és Sasvár vonalán
nekem kellett átvennem a vörösszemöldökű beavatottaktól érkező
híreket, majd Nagypályi városából összesítve mindet
Ordoszba továbbítanom. Neapolis néven volt a görögöknek egy
kőből épült kereskedő városuk. Az onnan származó hírek
is fontosak voltak Ordosz számára. A bölcsek megjósolták,
hogy a kinaj és kitaj 100, illetve 400 család viszályai miatt
biztonságos, új helyet kell keresni az Élet templomának, mégpedig
olyan helyen, ahol az alsóvilág is könnyen kiépíthető.
Ordoszban ez nehézségekbe ütközött volna. Más helyet
kellett tehát keresni.
25 év szolgálat után minden római légiós ott telepedhetett
le a birodalom területén, ahol akart. A hun törzsszövetséghez
tartozó légiósok egy része Dunna asszony szent folyamának közelében
állapodott meg. Idősebb koruk miatt a gyermekáldás az ő körükben
már elég ritka volt. Ráértek, meg kifizetődő is volt, ha
segítették a vörösszemöldökűek hírszerző munkáját. Kérésükre
a hun törzsszövetség seregeiben a tényleges szolgálati időt
24 évre szállították le. Letelepedésüket Ungvárról irányították
a Gilgames család leszármazottai. Hungár felesége, Ungika
ugyanis ennek a szumír eredetű királyi családnak a leszármazotja
volt. A volt légiósok útját nekem kellett ellenőriznem a Van-tó
melletti birodalomtól Magyarka, Neapolis, azaz Nagypályi és
Ungvár-Eger vonalán. A leszerelt légiósok központi helye Úrkút
volt. Elkalandoztak egészen Engadin völgyéig, hogy az ott
letelepedett vörös-szemöldökű megbízottak híreit eljuttassák
Úrkútba. A légiókba küldöttek nem ritkán igen magas rangot
értek el, egyik-másikuk Ordosz parancsára Rómá-ban
telepedett le. Beavatottjaik szintén Ordosz útmutatására
megszervezték a szegénység forradalmát is. Ebben jó részük
volt az Urukból elmenekült messiási-hívőknek. Az éghajlatnak
mind melegebbre való válása, majd Van városában áttértek
az Uruk városbeli keresztény gyülekezet hitére. Mély meggyőződésből
magam is áttértem erre a Messiás-hitre. Ezt jelentettem
Ordosznak. Az Öregek tanácsa örömmel fogadta jelentésem,
mert a vörösszemöldökűek forradalmának ez a hit felelt meg
leginkább. Kívánságom csak annyi: Nagypályiban hamvasszanak
el.
A MAGYAROK EREDETE (A 253.
Arvisurából)
A 4220. medvetoros évben (Kr.u.
180) az úz származású Varga Győző
lett, a hun törzsszövetség fő-sámánja. Kora ifjúságában
a kinajok országában cserepes mesteréget, majd selyemkészítést
és varga mesterséget tanult. Lovas parancsnoka lett a Selyem-úton
folyó kereskedelemnek. Egy selyemkészítő bölcs leányát
vette feleségül, majd Ordoszban meghonosította a selyemszövést.
Amikor nagyapja, az Öreg Bozók a sámánképzést meghirdette,
unokái közül őt jelölte ki sámántanulónak. Eredeti neve
Ragály volt; de a kinajok nyelvének elsajátítása után a
Varga nevet, majd a sámánképzés győzteseként a Győző
nevet vette fel. Hatalmas szervezőképességével újra
egybefogta a szétforgácsolódott hun törzsszövetséget és
Ordoszban a kinajokkal is felújította a “Béke és rokonság”
néven ismert örök barátságot. Ellenfele, Rakaca -aki a sámánképzésen
a második lett- másként vélekedett. Szerinte fejlődést csak
győztes kalandozás hozhat. Ezért az altáji kabarok egy évig
csak fegyvert készítettek és a 4221. medve-toros év (Kr.u.
181) tavaszán a fiatalok új kalandra indultak. Míg a kabar ifjúság
távol volt hazulról, a szomszédos tatárok gyakran rajtaütöttek
az öreg kabar parasztokon és földjeiket feldúlták. Mikor a
kalandozásból Rakaca hazatért, a Bujkál-tó környéki kabar
szállásokat megsemmisítve találta. A tatárok még az Altáj
vidék kabarjainak asszonyait, gyermekeit, öregeit is megölték.
Az életben maradt kabarok a Bujkál-tó környékéről az Altájba,
majd annak síkságaira vonultak. Akinek a kalandozások eredményeként
Sumer-földi rabszolganője volt, az Altáj-Buda környékén
telepedett le, az asszony nélkül maradt kabarok pedig a déli
manysiknál szálltak meg. Az Etil folyótól keletre, a Béla-tó
környékén marami törzsek éltek; a Káma vidékén merija törzsek.
Ezek barátságos asszonyuralom alatt éltek és minden rokon törzs
ifjúságát szívesen látták. A kabarok először a suomákkal
(finnek), majd a mordvinokkal, végül azok nyugatra vonulása után
a Kövezsd csatájában megfogyatkozott manysikkal léptek marami-por
és merija-mos asszonyuralmi házasságra. Később teljesen átvették
a Tórem-hitet. Rakaca a sámánképzés eredményeként minden
tekintetben ismerte a manysik helyzetét, tehát tudta, hogy a
kabar vész után a kabarok életben maradásának egyedüli útja
a manysikkal való egyesülés. Az asszony-uralom alatt lévő
manysik szívesen látták a sok zsákmánnyal érkező
kabarokat, sőt Káma fejedelem a leányát is a kabarok ifjú
vezérének, Berénynek adta feleségül. A kabarok ugyanis megszüntették
Rakaca vezérségét és sámáni beosztásában a manysikhoz vezényelték,
öccsét pedig -aki ellenezte a kalandozásokat- a szabad kabarok
Berény fejedelem néven vezérükké választották. Az etil-kabarok
tehát egyesültek a marami-manysikkal; az altáji kabarok pedig
megmaradtak férfi-uralom alatt. De Berény kabarjainak nem
tetszett sem az etil-féle asszony-uralom, sem az altáji férfi-uralom,
ezért ez a Berény-féle harmadik kabar törzs új utakra lépett.
Berény törzse a Tura folyótól a Turga-i kapuig
helyezkedett el. De az egymással érintkező legelőterületek
szélein közöttük is kezdett tért hódítani a feleség-elmélet.
Eszerint ugyanis a nők egyenjogúak a férjükkel és még a törzsi
tanácsban is részt vehetnek. Ennek persze a délvidékről, Sumér-földről
hozott rabszolganők örültek legjobban, mert gyermekeikkel együtt
felszabadultak megalázó sorsukból. A beolvadt kabarok és Berény
közép kabarjai szerződést kötöttek a déli manysikkal. E
szerint, amikor Káma fejedelem ivadékai lesznek a vezérek,
akkor Berény leszármazottainak jut a sámánság, ha viszont
Berény fiai közül kerül ki a vezér, akkor Káma-törzsből választanak
új fősámánt. Vérkeveredésnek pedig nem szabad történnie,
mert akkor egyikük kezébe kerülne a hatalom és elsorvadna az
új törzsszövetség. Káma fejedelem halála után Berény fia,
Magyar lett az új törzsszövetség vezére; Káma fiát, az
okos Zsolcát pedig a 4240.
medvetoros évben (Kr.u. 200) fősámánná
választották, és Ordoszban Varga Győző fősámán kezébe
letette az esküt. Zsolca az ordoszi sámánképzésen is első
lett és Varga Győző leányát vette feleségül. Zsolca
legfontosabb intézkedése az volt, hogy Ordoszt, tekintettel a
hely védettségére, meghagyta a sámánközpont székhelyének,
a kereskedelem központjául azonban Altáj-Budát tette, az
egykori Almák-Atyja (most Alma-Ata) közelében. A fővezéri
tanácskozásokat mindig itt tartották. Mivel a fővezér székvárosa
azonos volt a kereskedelem központjával, Altáj-Budát kezdték
a hun törzsszövetség fővárosának nevezni. Mivel Varga Győzőt
egyhangúlag fővezérré választották, az új törzsszövetség
már kezdettől fogva bele-szólt a hun törzsek szövetségének
életébe. Magyar, aki mint vezér, a hun törzseken belül új
szövetséget alapított, mohón vetette bele magát népének
eggyékovácsolásába. Ebben segítségére volt, hogy a délről
hozott asszonyok gyermekei ekkor már 20 évesek voltak. A kabar
nép tehát háromfelé vált.
Altáj-Buda
mellett éltek a kabar-sumér keveredésű kabarok, a Turgai
kaputól északra a Tura alatti kabarföldön a férfi-asszony
egyenjogúságot valló kabarok, végül a Kámától délre az
asszony-uralmat elismerő manysi-kabarok éltek. Magyar fővezérségét
a Káma-és Tura-vidéki törzsszövetség elismerte, az altáji
kabarok azonban ettől vonakodtak, mert az okos Zsolca szerint
helyesebb a háborúk és kalandozások helyett csak kereskedelemmel
foglalkozni. Ilyen előzmények után aztán az ordoszi és az
altáj-budai tanácson csak a kabarok és a felső-Káma-vidéki
manysi törzs számított a hun szövetségbe tartozó törzsnek.
Magyar a 4240. medvetoros évtől (Kr.u. 200-tól) kezdve mindent
megtett azért, hogy a hun törzsek szövetségének keretén belül
egy olyan erős törzset teremtsen, melyet nem seperhet el az idők
vihara. Amikor Magyar 206-ban elfoglalta nagyapjának, Káma
fejedelmének a székvárosát, az asszony-uralom megszüntetését
javasolta. Ez azonban, mint minden új elképzelés, a manysiknál
nem talált egyhangú fogadtatásra. Akik a Káma folyótól északra
az asszony-uralom hívei voltak, az Ural felé húzódtak, Magyar
fejedelem hívei pedig a fejedelem első fiának vezetésével, a
róla elnevezett Béla-folyó környékére vándoroltak. De a
vezéri tanácskozásokon Magyar a manysi népet is képviselte.
Öccsének, Konda vitéznek a szíve azonban-felesége miatt-az
asszony-uralom alatt élő manysikhoz húzott. Az Ural hegye felé
húzódott manysik Magyar fejedelem halála után a Káma és Béla-folyó
környékén élő rokonaikat magyariaknak kezdték nevezni. Házasságot
azonban szívesen kötöttek mind a Tura, mind a Káma és Béla-folyó
környékén élő néppel. A Tura-vidékieket magyaroknak nevezték.
Magyar halála után Konda lett a manysik fejedelme; a magyariaké
Zsolca fősámán fia, Kürt ifjúsági fejedelem. Kürt, mint a
“Selyem-út” lovasparancsnoka, gyakran megfordult Magyar
fejedelem udvarában, majd Magyarnak a leányát, Piroskát vette
feleségül. De Magyar csak úgy egyezett bele a házasságba, ha
Kürt elismeri az új törzsszövetség szokásait, és persze a
férfiak-nők egyenjogúságát is. Kürt erről jelentést tett,
de az ordoszi Öregek-tanácsa nem ismerte el az egyenjogúságot,
ezért kalandozások dolgában csak a manysi és a kabar törzset
ismerte el a hun törzsszövetség tagjának. Az elaggott Varga
Győző és Zsolca mégis megáldotta Kürt házasságát, azzal
a reménnyel, hogy a magyari és a magyar törzs egyszer majd új
eszmével veszi át a hun törzsek szövetségének vezetését.


|