12.
Részlet a Tur és Homok rovása
271. Arvisurából
Amikor Aladár 453-ban
a hunok zömével elvonult, a családját is magával vitte. Első
fia, Ambenik, édesapja nyomdokaiba lépett és Altáj-Budán a
magyar vezérek udvarának köréből házasodott. Második fia,
Debrecen azonban egyik rokonlátogatása alkalmával, Budavárában
nagyanyjánál, megismerkedett egy belsőszolgálatos rimalánnyal,
Ugron széki-hun töményvezér lányával, Margittával. Dunna
asszony, Buda özvegye nagyon örült, hogy kedvenc unokájának
ilyen ügyes, szép lányka tetszett meg, aki életének legszebb
részét betegek, és öregek gondozásával tölti. Majd, amikor
Szanka fősámán visszakísérte a fiatal rokonlátogatókat az
Etil mögé, Dunna fejedelemasszony levelet küldött Aladárnak.
Ebben kérte a fiát, hogy legkedvesebb unokáját engedje haza,
s itt átadja neki a második kaza-hun tömény vezetését.
Amikor újabb rokonlátogatók jöttek Budavárra, Aladár is elküldte
Budavárra Debrecent. Azonban az édesanyja halála miatt
Debrecen először egy kis időre hazavitte Margittát
Nagyenyedre, s utána örömmel mutatta be a nagyanyjának az
arany-pajca lemezen Aladár rovását, apja hozzájárulását házasságához.
Dunna asszony a Csürsz kiképző vonal vitézeinek díszes kíséretében
a Fehér-tóhoz indult és éppen 469
nyarán akkor érkezett Csaba-Bősárkány nyári palotájához,
amikor a kis Léna megszületett. Gyönyörködve nézte a Fehér-tóban
megfürdetett gyermeket, akit a jövendőmondók szerint az a
nagy tisztesség fog érni, hogy ő fogja megszabadítani a
visszamaradt hun töményeket a környező ellenségek állandó
zaklatásától. A névadó ünnepélyen, amint az uruki keresztény
egyházban ilyenkor szokásos volt, minden keresztelő vendég
kezességet vállalt a kis Lóna további sorsa felett való őrködésért.
De azt akkor még senki se vehette bizonyosra, hogy a foggal született
kis Lóna egyszer majd Gyilyó győztes név elnyerése után előbb
a dáli fejedelmi udvaroknál és a bizánci császárságnál,
majd a nyugati fejedelmi udvaroknál való sikeres eljárásaival
a pápaság révén el fogja érni a sok háborgattatás megszüntetését.
Enyeden nagy örömmel fogadták Dunna asszonyt. Az esküvőt a
170. Év medvetorára tűzték ki, az ifjú pár részére építendő,
töményvezéreket megillető szálláshellyel. Amikor leesett a
hó, örömtüzek gyúltak a pusztákon a II. kaza-hun tömény
szálláshelyein és Debrecen megesküdött Margittával. Az úzok
medvetorral, a jász és kun vendégek szarvastorral, a kabarok
disznótorral, Róka asszony besenyői pedig a harmadik nap
hajnalán bölénytorral kedveskedtek az új fejedelmi párnak.
Az ünnepségek alatt Debrecen megfogadta, sohasem hagyja el szállás
helyét, és minden idejét a lovasai között tárkány-képzéssel
fogja tölteni.
Batul-szüretre iker-fiai születtek. Az Uruki hit megengedte,
hogy a Gazdag és a Kovács nevet adja nekik. További fiai:
Gerencsér, Szűcs, Szabó, Tímár és Csapó voltak.
Mesterember névre kereszteltette őket. Lányai: Máta, Józsa,
Ugra, Léta, Biri és a korán elhalt Tépe voltak. Ennek minden
ingóságát a dajkáira hagyta. Debrecen tárkányfejedelem
folyton az országot járta és igyekezett a visszamaradt hun törzseket
mindennel ellátni. Csaba halála után Dunna asszony vette kezébe
az ország rányitását, De bár betegségében sok mindenben kénytelen
volt unokájára, Debrecenre támaszkodni, a döntő szót mindig
ő mondta ki. Debrecen egyetértett Dunna fejedelemasszony leányának
azzal a javaslatával, hogy komi származású férjének szakértő
irányítása mellett a Budavár alatti magas kőhegyen egy várat
kellene építeni: Sziklavárat. Minden építési anyagról
Debrecen gondoskodott. Az építkezést két szakember vezette a
komi Sziktivár és az észt-viroláj anyától származó suoma
Tartu ácsmester. A várépítés egyik célja az volt, hogy az
ottani őrség biztosítsa a hun törzsek székhelyének nyugalmát.
További cél volt a tíz törzs dézsmájának begyűjtése és
tartalékolása. A lovasok kiképzését Dunna asszony megbízásából
a Csörsz vonalán Sziktivár végezte. Amikor 496-ban Dunna
asszony a leggondosabb betegápolás ellenére elhunyt, a
visszamaradt hunok irányítását Sziktivár vette át. De
Sziktivár titokban egy-két kalandozásba is bocsátkozott: délen
a bizánci császárság érdekterületére. Ezt a meggondolatlan
dolgot Ilona-Gyilyó ifjúsági fejedelemasszony az Öregek Tanácsa
elé vitte. A döntés az volt, hogy Sziktivár költözzön el a
Csörsz vonaláról és Sziktivárba visszahúzódva csak belső
ügyekkel foglalkozzék, mert aki kalandozni megy más országba,
azt viszontlátogatják! Sziktivár egy nagy dorbézolás következtében
nem sokára meghalt és Sziktiváron Száva asszony vette át az
uralmat. De igen gyengének bizonyult, nem volt semmi tekintélye.
Nem volt elég szívós, nemsokára elkezdett betegeskedni is. Ezért
az Öregek Tanácsa elrendelte, hogy vetélkedő, vagyis nagysüán
döntse el, ki legyen az uralkodó. Ezt a birodalmi vetélkedőt
Ilona-Gyilyó nyerte meg. I. Ilona dédanyját, Deédest választotta
mintaképül. Pusztaszeri győzelme után háromnapi lovaglással
Budán termett. Sziktivár felesége, Száva asszony átadta neki
a várat. De a legboldogabb Nekese beteg fősámán volt, dédunokája
láttán. Az elaggott Nekesére még ebben a korban is nagy
feladatok vártak. Ilonával együtt új helyzetet akart
teremteni. Most már nem csak a Csörsz-vonal keleti oldalán,
hanem a nyugati országrészben a Csaba féle irányzatnak
kellett érvényesülnie, Nyugat felé csak a furmányosokkal
folytattak kereskedést, kelet felé pedig gyakoribbá tették a
lovasok által vezetett rokoni látogatásokat. Ezt főképpen
Ilona apja, Szanka, az új fősámán javasolta, mert arrafelé
gyakran kerültek összeütközésbe görög bolgár és besenyő
lovasokkal. Még Nekese életében történt, hogy Benkő és Gerőc
atya azt javasolta: az új uralkodó Csaba birodalmában lehet Lóna;
az úzok között lehet Gyilyó, de a hunok nagy közösségében
legyen az ősi néven Ilona, hiszen e nevet Rómában is, Bizáncban
is egyaránt elfogadták.
Deédes
leszármazottai birtokukba vették Buda várát és átszervezték
az akkori hun birodalmat. Gazdagságot biztosító házasságokkal
megbékítették a Kelet-római birodalom vezető köreit. Feladták
Atilla sírhelyének tágas körben végzett szakadatlan őrlovaglásokkal
való ellenőrzését és csak a kis őrségeknek fény- és
hangjelzésekkel való riasztását tartották fenn. A bulgárokkal
hadiállapotban lévő besenyőket Bagamér földje és a Tisza közé
telepítették. Berény nevű vezérük ugyanis Deédes egyik lányát
az özvegy Palinát vette feleségül. Érdnek pedig az volt a
feladata, hogy vezéri minőségben Aranyosszékről ápolja a jó
déli kapcsolatokat. Ilona-Gyilyó uralkodása alatt a hunok déli
terjeszkedése következtében, egy szarmata csoport érkezett az
indiai Saka-szkíta birodalomból. Uralkodó családjuk az Eger
vidéki Szihalomban telepedett le. A fejedelemasszony Doma fősámánt
bízta meg, hogy az Asóka birodalmából hozott szellemi
kincseket vizsgálja meg és egyeztesse a két időszámítást.
Ezt az tette szükségessé, hogy Doma fősámán a Hilda kíséretében
tett útja után teljesen Stopf vitéz befolyása alá került.
Stopf pedig Róma városában volt kispap és minden időt a Nazír
születésétől számított. De hát Róma körében éltünk, s
ezért Doma fősámán is ezt az időszámítást tartotta legcélszerűbbnek.
Ámbár ezzel a gondolattal már Buda és Atilla is foglalkozott.
Figyelembe véve a hun törzsszövetség időszámítását is,
Doma mint tanfejedelem, a rómaiak időszámítását honosította
meg. Azonban uruki pap is volt, a szarmata törzsnek Saka-földről
való bejövetelét így határozta meg: Az első csoport Kövesd
irányításával 20-180 között jött Egerbe. A második
csoport 180-260 között jött be a Körösök vidékére. A
harmadik csoport 280-335 között jött Szabadka-Szolnok közé;
(315-335 közt Zsór fősámán az urukiak javaslatára a Csörsz-vonalát
feltöltötte.) A negyedik csoport 335-402 közt szállingózott
be Szihalomra. Először Zsór segélycsapatai jöttek. Később
a földrengésektől nem fenyegetett tájat kerestek. A Kárpátok
túlsó oldalán ugyanis gyakran megmozdult a föld és ekkor a
falvak lakói elhagyták Saka-Szkítiát. A nemzetiségi sámánok
Kövezsdre emlékezve mindig Dunna asszony folyama és a Tisza által
határolt területre telepítették a földrengés sújtotta területről
érkezőket. De mert a szarmata lovasság a Csörsz árok-rendszer
védelmi vonalának őrzője is volt, Csörsz vonalának védelmét
mindig ennek a négy települési csoportnak az ifjúsága adta.
Ezt a vonalat a rómaiak nem lépték át soha. A Pozsony nemzetséget
illető Pozsonykeszitől Dunakesziig az úzok és kabarok;
Dunakeszitől Tiszakesziig a saka-szkíták; Tiszakeszitől
Maroskesziig a saka-szamonták vették át a kiképzések irányítását.
E vidékek ifjúsága adta mindig a Csörsz-vonal védelmét. A
hallgatag megállapodást csak Trajánus császár szegte meg,
amikor dalmát előőrsökkel Kevekeszitől Maroskesziig
elfoglalta a Csörsz árokrendszert. Rómaiakat itt nem állomásoztatott,
csak segélycsapatokat. De Aranyrögös Ilona országát teljesen
kifosztotta. Ettől kezdve a Csörsz árokrendszer és Róma védelmi
vonala között a senki földjén állandó csatározások
folytak és egy-egy sóhajtásnyira sem szünetelt a küzdelem.
Attól kezdve, hogy Ilona országát elfoglalta Upor és Ruga, újabbnál
újabb támadások indultak a Csörsz-vonalról. De amikor Buda
és Atilla megérkezett, az Encs folyóig terjesztették ki a hun
birodalmat, illetve annak határait. Ezután a Csörsz vonalán
folyt a lovasság és a tárkánycsapatok kiképzése, de I.
Ilona óta nem támadó jelleggel. A saka-szarmatákat is a Csörsz
vonalára telepítette. Az Asóka birodalmából jött tudóscsoport
sok érdekes dolgot mesélt el Debrecen tárkány-fejedelemnek.
Harapi király utódainak tudósai a nagy áradások miatt
indultak útnak saka-szarmata vezéreikkel. A világ kezdetéről
nem Róma elképzelése szerint beszéltek. Bizáncban a Nazír
születése előtti 5509. év szeptemberének első napjára tették
a világ teremtését. A zsidó talmudisták viszont csak a Nazír
születése előtti 3751. év október havának 7. Napját jelölték
meg a teremtés napjának. Az uruki keresztények viszont
figyelembe véve a csillagjósoknak megállapításait, 4.320.000
évről tudtak.
A názáreti
Jézus is azt tanította nekik: “Isten a nagy Mindenséget a Végtelenben
teremtette”. Az urukiak tudtak arról is, hogy a több millió
évre visszanyúló időpontot a Kaltes asszony bolygójáról jöttek
határozták meg. Kaltes asszony birodalmában a “nagy év”-et
12.000 isteni évnek nevezték. Az utóbbi isten-évek alatt több
látogatást tettek Joli-Tórem földjén. Az új időszámítás
szerinti 13.500. tűzszerzési évben Kaltes aszszony szekere
elromlott és utasai nem tudtak visszamenni Kaltes asszony földjére.
Itt maradtak. Gyermekeik már az ataiszi ifjakkal léptek házasságra.
Ezekből a házasságokból egyre okosabb gyermekek születtek. A
Kaltes asszony birodalmából hozott kis csodaszerkezeteikkel megállapították,
hogy az ő Birodalmuk kétvérűsége és az ataiszi birodalom kétvérűsége
a keveredés folytán négyvérűséggé vált. A medve anyjának
szájából ellopott égi tüzet elkezdték sok mindenfélére
használni. A tűz felhasználása a földművelésben, az állattenyésztésben
és az étkezésben olyan nagy változásokat hozott, hogy részben
ez vezetett az emberevés megszüntetésére is. Az Anyahita-Arvisura-hívők
csoportja idők multával annyira átalakította az immár négyvérűvé
vált ataiszi embereket, hogy minden tekintetben okosabbak voltak
a jégár elől menekülteknél. Könnyű nád-, majd facsónakokon
elkezdtek más településeket is felkeresni, bárhová kerültek
az istenes papjaik útján mindig kapcsolatban maradtak régi
birodalmukkal. I. Ilonát erősen érdekelte, milyen hangyaboly
kavartak fel Dengezik és Ellák hunjai. A nyugati kereszténység
azt hirdette, hogy Atilla fiait a görög gyarmatosító harcosok
agyonverték. Ilona ezt lehetetlennek tartotta, mert Atilla esetéből
kifolyólag hun birodalmi vezető embernek orgyilkos többé nem
férhetett közelébe. A megbízható hírek szerint a hun
birodalom az Öregek tanácsára dél felé vette a hódítás irányát.
Erről Aladár, majd Ambenik, I. Csaba és Dunna asszony, vagy
most már I. Ilona természetesen tudott. A gótok nem akartak
Dengezikkel az Asóka és Harapi-féle birodalomba menni, hanem
Teodomir vezetésével Pannonföldre jöttek. Itt azonban a
fekete-hunok folyton háborgatták őket. A gótok erre betörtek
az úzok és a kabarok földjére, de innen a Csörsz-vonal
lovassága visszavetette őket. Teodomir ezért visszavonult a
dunántúli vidékekre. Ekkor Babaj jász fejedelem lecsapott rá.
469-ben újabb gót csoportok érkeztek. Harcba keveredtek a jászokkal.
A csatában Teodomir elesett. A fia bosszút forralt Babaj ellen.
Nagy Teodorik betört a Csörsz vonalra. A Szöged környékét védő
Babaj riasztotta a II. széki-hun töményt.
Babaj az
előcsatározásokban hősi halált halt, Szöged töményvezér
és I. Csaba lovasai kiüldözték az országból a gótokat. I.
Ilona legszívesebben a Fehér-tó mellett tartózkodott. De
amikor Gerőc atya látogatását várta, mindig Budavárra
lovagolt. Rendszerint ott intézte országlásának fontosabb
dolgait. Belevitte a köztudatba, hogy országa az első keresztényeknek,
vagyis az uruki keresztényeknek vallását követi. Így aztán
Nyugat felől nem érték támadások. Egyházát Bizánc, mint
Erek-i püspökséget tartotta nyilván, de ettől
függetlenül is állandó kapcsolatban állott a keleti keresztény
egyházakkal. De Bizáncban és Rómában
is kevesen tudták, hogy mennyi támadás érte az uruki egyházat
folyton támadó fekete-fejűek
részéről.
Uruk népe
226-ban a pártus Garé-istenhívőkkel volt kénytelen fölvenni
a harcot. Ekkor lett uruki keresztény Béla, aki 245-től a
magyar törzsszövetség fejedelme volt. 250-ben elfoglalta Káma
trónját, sokakat megkereszteltetett. Az uralmon lévő Mirina-Gilgames-ház
teljes egészében érdeknélküli keresztény lett. A perzsák
266-ban elfoglalták Urukot és Káld király gazdag híveit Evilátba
hurcolták. Az uruki püspök templomának ajtajában halt hősi
halált. Mani öspöröst családjával együtt perzsa hitre
akarták téríteni. Hat nős fia ujgur földre vándorolt. A
legkisebbik, aki az almafavirágzás idejére eső Mani-napon született,
az Él-istent hivők táborában felvette a Nazír-szerzetesek
darócruháját, és hihetetlen nélkülözések közt az érdeknélküli
szeretetet kezdte hirdetni. Tanításának óriási tábora lett.
Vándorlásai közben eljutott Biku ujgur kán országába is.
Ott az egész lakosság áttért a Mani által megreformált Mani-hitre.
Ujgurföldön ez államvallássá lett. Maninak a kezdeményezésére
olyan kolostorokat építettek, amelyekben a népet a földművelésre,
a korszerű állattenyésztésre és fejlett iparra tanították.
Ezekben a külön férfi és külön női kolostorokban együtt
nevelkedtek a szegények és az előkelők gyermekei. A gazdag
berendezésű és jó képzettséget adó kolostorokat főként a
magyar törzsszövetség lányai keresték fel. A bolgár-magyar
szövetségben előkelő helyet elfoglaló Gyula Duló két lánya
Irgiza és Maturi is itt nevelkedett. Ők a Magyar-Hunyor ikerpárnak
lettek a feleségei. Erre a magyariak és a magyarok lányai mind
Turfánba mentek tanulni. Itt nőtt fel 462-510 között az a 24
Bolári leány, akiknek II. Csaba az igyekezet olyan sokra becsülte.
Ez az okos leánysereg 496-524 közt meg tudta értetni a hun
vezetők fiaival, hogy nem érdemes elpusztulni a déli hódító
háborúkban, viszont ott a népet a beolvadás veszélye
fenyegeti. I. Ilona másik lánya, Mária igen vallásos volt. A
bolgár fejedelem fiához ment nőül. Kísérő lovasai hírszerzéssel
is foglalkoztak. Előkelő bolgár körökbe házasodtak be és részt
vettek Mária egyetlen fiának és két leányának az oktatásában
is. I. Ilona bulgáriai és bizánci útját diplomácia úton
gondosan előkészítették. Ezeken a vendégjárásokon a besenyők
gondoskodtak az utazás biztonságáról. Ezeken a látogatásokon
Ilona fejedelemasszony a rokon uralkodók udvarában bemutatta a
törzsszövetség 20 éves nyugodt, békés munkájának gyümölcseit,
közöttük elsősorban Kolozsvár minden valamire való ötvösmunkáját.
Torda és Bende otthon maradt, nehogy a birodalmat valami
meglepetés érje, Győr és Szerén vára között ugyanis akármikor
adódhattak meglepetések. Budától az Úz völgyi részekig
azonban a békét semmi sem zavarta.
Érd
vezér, aki uruki keresztény volt, Nyugat felől biztosította a
békét. Mivel I. Ilona a bizánci útra magával vitte az uruki
keresztény Érd vezért is, Pusztaszeren és Kolozsváron Bende
átvette a kiskirály szerepét. Közben Torda Budavártól Muravárig
hadjáratot vezetett a csellengők és menekültek miatt. A német
és szláv csoportok ugyanis - korábbi szokásuk szerint —
ekkor is be-betörtek erre a területre, melynek nagyobb részén
kereszténnyé lett pannon leszármazottak éltek, hun törzsszövetségi
maradványokkal együtt. Sokat panaszkodtak vetéseik, otthonaik
feldúlása miatt. Amíg I. Ilona udvarával a déli uralkodó-házakat
látogatta, Szerém vára és Eszék vára állandó készültségben
állott. Ebben az évben a kaza-hunok és avarok részéről nem
várhattak rokonlátogatást, mert ezek a legelőterületek miatt
napirenden lévő nézeteltérésekkel és összeütközésekkel
voltak elfoglalva. A hadjáratot Torda a besenyők által Szirmavárnak,
az úzok által Szerémvárnak nevezett erősség mellett fejezte
be. Bende második fia Bőse Ardarik legkisebb leányának a kezét
ekkor kérte meg. A mátkaság idején itt is nyugalom volt,
Bende a széki-hunokat rendelte be Kolozsvárra, palotaőrségre.
Ekkor kezdték a széki-hunokat székhelyi huonnak nevezni. Ez
eleinte olyan kötekedő névnek számított, de később
mindenki megszokta. Ilona elrendelte, hogy ezekbe a székely
rajokba ne csak kovács és nyerges legyen beosztva, hanem szűcs,
varga és kerékgyártó is. Így a parszi tízes hadrend,
tizenkettes létszámú harcos rajoknak adott helyt, a
tizedeseknek pedig minden esetben tárkányképzésben kellett részt
venniük. Lényegében azonban a tizedes lovasrend mégis
megmaradt, mert két személy mindig a raj szekerének biztosításával,
a tartalék lovakkal és a hadizsákmánnyal, vagy a tartalékélelmezéssel
volt elfoglalva. Az Ilona parancsára átszervezett ezredeket
Torda ifjú fejedelem ezerötszázas ezredekké alakította át
úgy, hogy mindegyikhez egy-egy század rimalány is tartozott.
Budavár és Szöged térségében azonban megmaradtak az ősi
tizedek. Feladatuk az őrség és a hadiutak ellenőrzése volt.
I. Ilona 535-ben halt meg. Egy járványos betegség elől későn
menekült az Erdőelvi rész hegyéi közé. A vészes kór az öregebbeket
ekkor erősen megtizedelte.
Nagy gyászpompával Gyilyóváron temették el. Ilona
születésének és halálának napján, az aratási hálanap után
minden évben gyásznapot tartottak. Torda az úz kőfaragókkal
és kabar ácsokkal várat építtetett tiszteletére. Bende
Balog Bolárinak egyik lányát, Bolári Virágot vette feleségül.
Bolári Virág kitartott őseinek égi-birodalmi hite mellett,
fiainak sámánkiképzést adott és 18 éves korukban kötelező
rokonlátogatásra is elkísérte őket Urál-Budára. Bende
mindig Kolozsváron lakott és egyik legfontosabb feladatának
tekintette, hogy Kelettel tartsa a kapcsolatot Torda viszont, édesanyja
után fölvette az uruki keresztény hitet és Rómában is járt.
Ott Gerőc atya keresztelte meg és a Szentatya közelében
papnak nevelkedett. Ez a nyugati irányú alkalmazkodás az egyházi
vezetőket arra a belátásra késztette, hogy nem volna helyes
Pannon föld és Budavára ellen erőszakos térítési eszközökkel
fellépni. Szöged térségét és a II. széki-hun térség
katonai állományát ebben a helyzetben csökkenteni lehetett.
Csak az őrségek maradtak fenn, természetesen továbbra is
használva az őrségeknél kötelező, szokásos fény- és
hangjelzéseket. Szöged környékén mindig tartózkodott egy-egy
beavatott, aki a Nyugattal való kapcsolatokat ápolta. Torda egy
Encs-vidéki határőr bán keresztény leányát, Iboskát vette
feleségül. Iboska bajor anyától született, aki rokonságban
állott a bajor herceggel. Tordáék a telet mindig Szöged térségében,
a Fehér-tó mellett töltötték, rendszerint vadászással. Sok
gyermekben találták örömüket. I. Ilona halála után az Öregek
Tanácsa úgy döntött, hogy az erők egyensúlya érdekében
Torda legyen a fejedelem, mert ő a gyermekei házassága révén
a nyugati keresztény világhoz tartozik. Ebben az időben halt
meg Doma fősámán is. Utána Szamost tették meg fősámánnak,
a Beride fiát. Szamos édesanyjának, Balog-Bolári Virágnak a
révén rokonságban állott a hun törzsszövetség valamennyi törzsével,
s így szükség esetén számíthattak azok segítségére is.
Mivel Torda és gyermekei vezető szerepet töltöttek be a határmenti
bánságokban, a szögedi nyári palota és a kolozsvári keleti
irányzat kellő egyensúlyba került egymással. Tordának 538-ban
bekövetkezett halálakor ez az egyensúly egy kissé megingott,
ezért Szamos öccse, Bőse, amikor felesége, Ardarik leánya az
ötödik gyermek szülésébe belehalt, szintén Nyugatról nősült
és a nyugati nyomás ellensúlyozása végett az Ibos mellé költözött,
mint kiskirály. Szamos erélyes, jó uralkodó volt. 538-tól
566-ig volt hatalmon. Ekkor súlyosan megbetegedett és a
hatalmat fiára, Csát fősámánra ruházta. A németek és
szlovákok Szamos halála után újabb betörésekkel kísérleteztek.
Csáték tehát Kolozsváron át az újonnan alakult avar törzsszövetséghez
fordultak, hogy vonuljanak be Pannonföldre.
AZ AVAR BIRODALOM KIALAKULÁSA
Amikor a Jász-síkságon Deédes-Aranyasszony utódainak
a kezébe került a hatalom, a Sárga-folyó völgyében,
Ordoszban férjének, Jákónak a halála után az ogúz Ujgur
lett a szellemi vezető. Nem tudta megbocsátani Ordosz
aranyainak az elvitelét. Emiatt még új rovást is szerkesztett.
Ujgur, Farkas, Tolna, Karcsu, Ujgurbáj és Igal már ezekkel az
új jelekkel rótta az Arvisurákat. Farkas agg korában megint más
rovást szerkesztett a mongolok számára. Farkas Ujgur veje
volt; Tolna pedig Ujgur unokája. Utána a mongol Karcsu vette át
a fősámáni méltóságot, de kapzsisága miatt a moncsuk törzsbeliek
megölték. Ujgur-Báj ükunokája volt Ujgurnak. A Báj nevet
akkor vette fel, amikor feleségül vett egy Báj nevű dúsgazdag
avar fejedelmi leányt. A bugáti sámánképzésen ismerte meg.
Ujgur-Bájnak 12 fiúgyermeke volt. A két legidősebb Szekeszárd
és Szelegárd; utánuk következett Igal és Báta. Báta az Altáj-Budai
sámánképzésen elnyerte az Oguz-Bát nevet. Az idősebb fiúk
az ordoszi sámánképzésen kívül még a bugáti sámánképzésen
is részt kívántak venni. Apjuk ebbe beleegyezett, de sejtette,
hogy fiai majd ott fognak megházasodni és többé nem térnek
vissza. Báta kiváló kőfaragó volt. Könnyen elvégezte az
Altáj-Budai mongol sámániskolát, majd bátyjainak nősülésekor
ő is Bugátba ment.
Szelegárd
egy nyenyec lányt vett feleségül, a legelső rimalányt,
Tajmirt. Ujgur-Báj csak arra kérte fiait Szelegárdék menyegzőjén:
tegyenek meg mindent, hogy megszűnjék a széthúzás Bugát-Tyumen
és Budavár között. Szekeszárd elnyerte az avarok fősámán
fejedelmének méltóságát. Baján avar fővezér húgát, Keszökét
vette feleségül. Igal és Ujgur-Báj csak azt kérte tőlük:
teremtsék meg a békét a bugátiak és a budaváriak között.
Rokonlátogatások meg is teremtették a békét. A testvéri kézfogásra
Baranya tárkányfejedelemsége alatt került sor Ogúz-Bát látogatása
alkalmával. Ez után Baján, az avarok fővezér-fejedelme és
Szekeszárd bugáti fősámán-fejedelem 9 törzzsel elindultak
Pannon-föld felöl. Ujgur és Sumér-Madaj Arvisurákat vittek
magukkal Bugátból. Ezek táplálták bennük azt az eszmét,
hogy fel kell támasztani Buda és Atilla birodalmát. Csát, a
budavári sámánfejedelem a Jász-síkságon várta Bajánt, az
avarok felvonulását szervező Baranya tárkány-fejedelem társaságában.
Az újonnan jöttek letelepedésének megbeszélése után Csát
nyári pihenőre ment Csát-várába. Nemsokára megjelent Baján
is és feleségül kérte Csát leányát, Szamos fejedelem unokáját,
második Ilonát. Ilona, a Jász-síkság fejedelme, apját
gyorsan megelőzve így válaszolt: Csak ehhez megyek feleségül,
aki aranyhajóval jön értem. Ha így nem jön senki, akkor első
Ilona példájára magam fogok uralkodni a rimalányok élén a Jász-síkságon.
Baján nem ijedt meg ettől a kikötéstől. A vele érkezett 9 törzs
ifjúságával árkot ásott. Baranya tárkány-fejedelem utasítása
szerint az avar kézművesek egy aranyos sárkányos hajót készítettek,
s egy nap Baján az aranyos hajón megérkezett Csát várába.
Ilona -uralkodásának második évében- örömmel hozzáment
Baján fővezér-fejedelemhez, s ezzel megvetették az alapját
annak a tervbe vett Új Égi birodalomnak, melyet az avarok vezetésével
akartak Hun-szövetségi birodalommá fejleszteni. Esküvőjüket
Budavárban tartották a hunok időszámításának 4608.
esztendejében (568). De a kézfogót a Dunna-Ordoszban felállított
aranyhajón, a meleg vízi források kikötőjében tartották. T.i.
Dunna-Ordosz volt az úzok kegyhelye, s így a kézfogó nem érintette
Budavár kegyhelyének kaza-hun jellegét. Bajánnak az első házasságából
már volt egy kisfia, Győr. A gyermek anyja, Bajalán, a Balog-Bolári
fősámán leánya volt. Fia születésébe halt bele. A
gyermeket Baján húgai: Keszőke, majd Telena nevelte; Keszőke
halála után pedig Sikonda vette gondozásába. Ilona aztán magáénak
fogadta, és Csát fősámán kiváló tömény-vezérré képeztette
ki. A legerősebb kurgánt neki építették Győr kegyhelyen.
Baján és Ilona házasságából 6 fiú és 4 leány született.
Közülük hárman Bécs, Pécs és Décs születésüktől
kezdve avar tömény-tulajdonosok voltak. Bécs ifjúsági vezér
több nyelven beszélt, és előbb a nyugati kereskedelmet, majd
a kalandozásokat irányította, Pécs, akit a tudományok és művészetek
Tóremjének nevére, meg Bizánc hitére kereszteltek, a Kelet-Római
császársággal tartott kapcsolatokat és a békességre törekedett.
Décs, gyermekkorában a széki hunok Deésikéje, a hun törzsszövetség
többi 15 törzsével arról tárgyalt, hogy lehetne felépíteni
az új Égi birodalmat. A 15 törzs mind képviseltette is magát
az i.u. 600-ban Pécs-Tórem városában tartott össz-szövetségi
Nagy-Szalán. Az itt történteket minden egyes törzs megörökítette
magának saját rovásában.
KAZÁRIA
650-ben Kazária megszüntette 650-ben a magyari-bolgár függetlenséget
és a Magyar - törzsi szövetséget, a Béla törzs Bakátban
való állomásoztatása mellett Megyarka vonalában helyezte el
az arabok elleni határvédelemben. Csupán a Nyék törzs maradt
meg az Avar-birodalom hátrahagyott bástyájaként. A kazárok
ebben az időben teljes erejükkel a kereskedelemre vetették
magukat. Adó, vám és révpénzekből óriási vagyonra tettek
szert. Fővárosukat Alkazárba helyezték át. Bakátot a türkök
és besenyők veszélyeztették. Sarkel néven a görögökkel közösen
felépítették Al-Bélát a Magyar Törzs-szövetség ingadozása
ellen.
SZEKESZÁRD OGÚZAI PANNÓNIÁBAN
Szekeszárd, amikor a bugáti vetélkedőn elnyerte az
avar fősámán-fejedelmi méltóságot, egy tömény ogúz
harcossal az avarokhoz csatlakozott, s feleségül vette Baján
avar fejedelem húgát, Keszőkét. Öccse, Szelegárd a feleségével,
Tajmírral Aladár utódainak a birodalmába, költözött a kaza-hunokhoz.
Szekeszárd nem sokáig örülhetett a házaséletnek: felesége,
Keszőke hirtelen meghalt. Később, hogy ne éljen egyedül, az
ogúz fiatalság élén elment háztűznézőbe a Jász-síkságra,
és feleségül vette Pécs és Torockó kései unokájának,
Aravár töményvezérnek a leányát, Sikondát. Vele tért
vissza Altájba, de Sikonda sehogy se tudta megszokni az altáji
életet, és ezt nem is titkolta. Visszavágyott a Mecsek aljára.
Addig-addig mondogatta, míg végre Baján is ráállt: menjenek
a Jász-síkságra. Baján első felesége, Bajalán már sok évvel
azelőtt meghalt, és árván maradt kisfiát, Győrt Sikonda
nevelte a saját kislányával, Bátikával együtt. Győr 10 éves,
Bátika öt éves volt, amikor Szekeszárd Pannóniába érkezve
Aravár birtokába lépett s átvette a tümény-vezérséget.
Ennek előzménye az Öregek tanácsa előtt a Jász-síkságon kötött
egyezség volt. E szerint az új Égí birodalom fősámán-fejedelme
Csát lett; mivel pedig, Aravár már évek óta nem tudott lóra
ülni, az ő vezérségét Baján vette át, s ezzel egyenlő súlyú
lett a két fejedelmi méltóság. Szekeszárd, amikor beiktatták
az avar fősámán-fejedelemségbe, ogúz fősámáni tisztségét
átadta Ogúz-Bátnak, s Baján parancsára elkezdte kutatni
Atilla sírhelyét. A széki-hun harcosok azonban hamarosan véget
vetettek ennek a kincskeresésnek; Szekeszárdot megverték,
harcosainak nagy részét pedig megölték. Szekeszárd maga is
sebesülten érkezett vissza Pécsre ebből a kalandból és Pécset
többé el sem hagyhatta. Szelegárd, -Szekeszárd öccse- az Öregek
tanácsának hozzájárulásával felvette az Ogúz-Bát nevet,
és hogy az utánpótlást biztosítsa, azonnal megkezdte az ogúz
sámánok képzését. A kisebb ogúz telepek 1-1 harcost, a
nagyobbak 2-2 ifjút, az ogúz székek még 1-1 rimalányt is, a
daragúz telepek 6 ifjút, és a palúz közösségek is hármat
küldtek erre a képzésre.
Tehát: Durzs, Kurd, Gyönk, Pake, Úzd 1-1 harcost,
azaz 5 főt Bonyhád, Batta, Kesző, Tolna, Vajta 2-2 harcost,
azaz 10 főt Bátaszék, Bogyiszló, Tengelic, Szekszárd és
Nagykonda (ogúz székek) 2-2 harcost, azaz 10 főt azon felül még
1-1 rimalányt is 5 főt az ogúz telepek 6 főt ogúz közösségek
3 főt összesen 30 ogúz és 9 Jász-síksági úz fiatalt küldtek.
Ezen a sámánképzésen még az agg Csát fősámán is tanított,
de látása már annyira gyenge volt, hogy csak emlékezetből idézte
a tudnivalókat. — Az Atilla halála utáni békés korszak
eseményeit tanította. Ebben az időben az új Égi birodalomban
három helyen folyt a sámánképzés. A Kolozsváron tanulókat
táltosoknak nevezték, a budaváriakat sámánoknak, a Baktiváron
képzetteket pedig (a fiatal ogúz sámánokra alkalmazott néven)
bátoknak. A bátok neveltjei az ujgur-rovást használták. Baján
fejedelem belső szolgálatára 24 bátot, 10 rovóbátot és 5
rimalányt képeztek ki az első menetben. Rendezték helységneveiket
is. A palócos Baktivár neve Bátivár, Szekeszárd új neve
Szekszárd, Ózd pedig régiesebb hangzással Úzd lett. Úzd ettől
kezdve az ogúzok bátjainak kegyhelye, Báti vára pedig az ogúz-tümény
székhelye lett. Baján és Baranya tárkány-fejedelem céljaira
a bátokat várrendszer-építésre képezték ki. Csát, az Égi
birodalom fősámánja kezében tartotta mindhárom irányzatú sámánképzést,
de kora miatt már szükség volt helyettesre is. Ezt a feladatot
— Baján elveinek érvényesítésével — Ogúz-Bát látta
el. A 9 avar kurgánt olyan hatalmas várrendszerré építették
ki a bátok, hogy 1 tümény lovasság is elfért bennük. Kővetőkkel
is el voltak látva, bevehetetlennek tartották őket, a vezéri
szállások módosított köznépies székely rovással
leveleztek; a tárkány- és papi fejedelmek, pedig a régi sámán-rovást
használták, Agaba jeleivel. A kurgánokban működő bátok
ujgur jelekkel váltottak üzenetet. Ogúz-Bát bátjai 24 határvédő
kurgánt is építettek. Ezekben Ogúz-Bát a hun törzsszövetségi
harcosokon kívül más-ajkú népek harcosait is alkalmazta. Az
elhalt bátok helyére tíz új rovóbátot állított be. A 4610.
Évben (Kr.u. 570) újabb sámánképzést rendeltek el.
Ekkor lovagolt be Szekszárdra Ogúz-Bátnak a babyloni kalandozásból
érkező 3 öccse, menekült előkelőségekkel. Kora tavasszal
Szekeszárd belehalt az Atilla-kegyhely mellett szerzett sebesülésébe.
Sikonda kezét ketten is kérték, az özvegy Baranya tárkány-fejedelem
és Ogúz-Bát. A bátképzésen Ujgur-bájnak három
legfiatalabb fia vett részt: Kurd-bát az ész, Gandás-bát az
ügyesség, és Sumér-Bát az alkotás bátja lett. Baján örömmel
egyezett bele Ogúz-Bát és Sikonda házasságába, azzal a
meggyőződéssel, hogy a második avar tümény-vezérség jó kézbe
kerül. A birodalomban mindig nagyon fontosnak tartották a bátképzést.
Nyáron Úzdon folyt az oktatás, ezt bölénytorral fejezték be.
Télen Bátivárban az ujgur Arvisurákat tanulmányozták, az
oktatás után itt úz-daragúz, medvetort tartottak. Mivel a Bát-féle
irányzatot sem a budavári, sem a kolozsvári képzés nem nézte
jó szemmel, ugyanis attól tartottak, hogy a hatalom avar kézre
kerül, rokonlátogatások alkalmával titkon segítséget kértek
Ural-Budától. Baján magasabb képzettségű bátjai azonban
egy-egy báttal ott voltak mind a Bátivári, mind a kolozsvári
képzésen. Ezek a rimalányokkal kötött házasságuk révén
tudomást szereztek a táltosok és sámánok céljáról. Baján
erre határőri tümény-központjának, Felső-őrsnek a segítségét
vette igénybe: Gángol vezetésével 3 rovóbátot küldött Rómába,
keresztény káplánok kíséretében, hogy az Örökvárosban
tegyenek magukévá mindenféle magasabbrendű tudományt. Amikor
Baranya, tárkány-fejedelem erről tudomást szerzett, lemondott
tisztségéről, de lemondását Baján nem fogadta el, hanem
megbízta egy bizánci tájékozódó út megszervezésével.
Baranya tárkány-fejedelmi székét áthelyezte Eszék városába,
ahol abban az időben sok görög kereskedő élt, a magyariakkal
vegyes házasságban. Ezek fiainak a bevonásával indított új
tárkányképzést. Ehhez a tárkányképzéshez sok előkelő
gazdag ifjú csatlakozott Gandás-Bát rokonságából is. Ez
annak a következménye volt, hogy Baranya sértődöttségében
egy dúsgazdag madaji özvegyet vett feleségül, aki görögül
is beszélt. Amikor Baranya tárkány-fejedelmi tisztségét átvette
Gángol-tümény-vezér Baranya keresztény papok kíséretében
elindult Bizáncba. Innen a görög papok állandóan hozták a
rovóbátok üzeneteit. A bátok, ujgur rovással küldték a
jelentéséket Baján fejedelemnek. Közben folyt a 2-2 éves bátképzés,
a 4615. medvetoros évben (Kr.u. 575) azonban egy 3 éves bátképzés
is elkezdődött. Ezen a görög nyelvben is tökéletesítették
az eszesebb bátifjakat. A bátok szervezete azonban Ogúz-Bát
javaslatára egyszerűen csak bátnak nevezett minden kiképzett
bátot, hogy a kívülállók ne ismerjék a szerepét senkinek
se. Ez az előrelátás indokolt volt: a nagyképzettségű főbátot
a Buda-vári sámánképzés egyik tagjával megmérgeztették.
Ezidőtájt született Bátivárban Győr ifjú fejedelem és Bátika
első fia, akinek Oguz-Bát — a lélékvándorlás és a nevek
tőrvényének összefüggésére való tekintettel — a Bát
nevet adta, már csak azért is, mert a gyermek születésénél
fogva ogúz főbátnak számított. Éppen akkor fejezte be Gyönk
Bát az ogúz kurgánnak Gyönk kegyhelyén való építését.
Baján kérésére vállalta az újszülött testőrségét. Az
ifjú főbátot megkülönböztetésül Avar-Bátnak nevezték.
Az Öregek tanácsában szavazati joggal Gyönk-Bát képviselte.
(A 275. Arvisurából.) Az előbbiekben ismertetett Arvisurát
palúz (palóc) nyelven, sámán rovással az a Pósa vitéz rótta
így le, aki, mint rovósámán, a Pósa-Bátka nevet vette fel.
Jákó halála után lemásolta az ujgur rovással vésett
Arvisurák emléklapjait, és jutalmul egy palúz községet
kapott Csáttól. Ezt a települést a mai napig Bátkának hívják.
—A bátok történetéről ezt mondják még az Arvisurák:
Ordoszban Kr.u. 435-ben Ujgur lett a fősámán. Besenyő lányt
vett feleségül. Utána 462-ben a veje, Farkas vette át a fősámánságot
majd Kr.u. 476-ban Ujgur unokája Tolna örökölte nagyapja
tisztségét. 504-ben a mongol származású Karcsu lett a fősámán;
tőle Ujgur dédunokája, a sok nyelven beszélő Ujgur-Báj fősámán
vette át a fejedelmi méltóságot. Ujgur-Báj a bugáti sámán
képzésen ismerkedett meg későbbi feleségével, egy Báj nevű,
nagyon gazdag avar fejedelmi lánnyal. Ezért lett a neve Ujgur-Báj.
Amikor Ujgur-Báj fősámán 12 fia közül Ordoszból elengedte
a bugáti sámánképzésre Szekszárdot és Szelegárdot,
sejtette, hogy azok soha nem térnek vissza Ordoszba; ezért
beleegyezett abba is, hogy fiai az ordoszi és a tübeti előképzés
után a bugáti rimalányok közül válasszanak maguknak feleséget.
Parancsa ez volt: “Szüntessétek meg Tyumen és Bugát között
az ellentéteket! Egységesítsétek Bugát és Budavár sámánképzését!”
Egy másik palóc sámánifjú, Boza a Bátivári sámánképzésen
szerencsétlenül járt, nyomorék lett a lábaira, Bátivárban
aztán a neve mellé felvette a Györke nevet is. Ugyanis Gyönk
testvérét, Györke rimalányt vette feleségül, s kettesben
Boza-Györke rovósámán név alatt Ujgur írással lemásolták
az összes Arvisurákat. A Bát- törvény szerint Bátivárban
ez lett a sámánképzés alapja. Györke, mint ogúz rovóbát
Úzd kegyhelyen székelt; de azokat a (bölénytiszteletet
kifejező) Arvisura-lapokat, melyeket ő rótt, a mindenkori főbát
elé terjesztette. Közben persze mindig felkereste a Bátivárban
székelő férjét, Boza-Györke rovóbátot is. A bátok
legfontosabb feladata az volt, hogy békességet, szeretetet
hirdessenek, de amellett mindent megtegyenek az Avar birodalomban
egyesült törzsek védelmére is. Ezért birodalmuk határain
idegen ajkú ifjú harcosokból keresztény papokat képeztettek
ki, hogy kapcsolataik így szorosabbak lehessenek keresztény világ
országaival. Mivel a Marosvárról kiinduló kalandozások során
Légárd és Lővele a (sámán nevén Övele-Bát) meghalt, Ogúz-Bátnak
Boza- Györke lett a legkedvesebb segítsége. De ez a helyzet
megváltozott, amikor három öccse, Kurd, Gandás és Sumér-Bát
előkerült a madaji kalandozásból. Ekkor már velük szőtte
tovább a terveket, hogyan lehetne Baján vezető-fejedelem
helyzetét a legjobban megerősíteni az új Égi birodalomban.
Amikor Ogúz-Bát,
mint Sikonda férje átvette a 2. avar-tümény vezérségét, Pécs-Tórem
városát szervezték szellemi központtá. Pécset aztán gazdag
madaj előkelőségei is szépen felvirágoztatták. A harmadik
palúz (palóc) ifjú, a. Bátképzésének befejezte után
rokonlátogatás címén ogúz harcosokkal Ordoszba lovagolt, a
leghíresebb nyílhegy-kovács, Rozsnyó vitéz volt. Ott akkor
ért véget a sámánképzés. Annak végeztével Ujgur-Báj úgy
rendelkezett, hogy harmadik és negyedik fia: Igal és Báta
Ordosz jövője érdekében, a békesség kedvéért vegye fel a
sárga hitet is. Ujgur-Bájnak ez a két fia még az 5-éves sámánképzés
előtt elindult az Atis-folyó és Altáj-Bugát érintésével
Gandás régi birodalmába, hogy hozzájussanak anyai örökségükhöz.
Távollétük alatt apjuk, az özvegy Ujgur-Báj fősámán
teljesen a besenyők befolyása alá került. Másodszor Gyula
besenyő tenyő (=fejedelem) leányát vette feleségül. Tőle még
8 fia született összesen tehát 12 fia volt. Mire kisebb fiai
is felcseperedtek, a kinajok mind több erőszakos cselekedetre
ragadtatták magukat Ordosz ellen. Ezért a besenyők kénytelenek
voltak Gyula tenyő vezetésével az Etil-folyó felé venni útjukat.
A kinajok hátba támadták az elvonulókat. Erre az agg Ujgur-Báj
a besenyők védelmére meghordoztatta a véres kardot. Győztek
de a fősámán hősi halált halt. Gyula tehát ekkor magával
vitte mind a 8 unokáját. Ezek akkor már mind házasok voltak,
kalandozásaikkal sok kincshez jutottak és kincseiket a besenyő
feleségek vagyona is növelte. Ujgur-Báj, még halála előtt
Igal nevű fiának adta át fősámáni tisztségét. Igalnak
avar volt az anyja. Emiatt itt kevés híve volt. Felesége, egy
ogúz rimalány halála után egy kinaj főméltóság leányát
vette feleségül. Dörmögej nagyasszony szülei egy egész városrészt
építettek Ordoszban, Igaléknak. Ezt Igal eme újabb házasságából
született első fia után Pató-nak nevezték. Ebből a kinajok
által lakott városrész-ből alakult ki a Patou nevű város.
Amikor Rozsnyó tárkány ideérkezett, Ordosz már Patou néven
is szerepelt a Hangun-vidék városai között. Rozsnyó Kr.u.
575-ben elindult hazafelé. Báta ordoszi kőfaragói és ácslegényei
közül 24-en csatlakoztak a rokonlátogatók csoportjához. De
mire Rozsnyóék az Atis-folyóhoz értek, már 120-an voltak.
Baján parancsára az Úz völgye közelében felépítették
Barca várát; 20 kőfaragó munkájával pedig felépült Rozsnyó
tárkány-település.
Újjáépítették
Ózd kegyhely közelében Vasvár kurgánvárát, a palúzok
vasbegyűjtő helyét is. Itt 10 nyílhegy-kovács és szegverő-széket
létesítettek, Baján seregének céljaira. Paluz-Rozsnyó városában
24 ogúz ács telepedett meg. Rozsnyó sámán-főtárkány első
fiának Pozsáló várát építették. Rozsnyót ekkor bát-tárkánnyá
nevezték ki. A Bátok tanácsa a Nagy-Szala alkalmából Szekszárdra
rendelte Rozsnyó tárkányt. Rozsnyó 66 ogúz kőfaragóból,
ácsból és nyílhegy-kovácsból álló századával kora
tavasszal meg is jelent Bátivárban. A bátok fősámánjána kívánságára
felépítették Báta várát. Szekszárdon pedig egy nyílhegy-kovács
és szegverő széket állítottak fel. Ezt a települést csúfolkodva
Szegszárdnak mondták. Gyula tenyő tüményéből lemaradt 8
besenyő szekeres. Ezek állandóan útban voltak a palóc Vasvár
és Szekszárd között, hogy vassal lássák el az ogúz-kurgán
területét. Baján annyira megszerette és bizalmába fogadta az
értelmes és nagytudású Rozsnyót, hogy a Szalában is általa
juttatta érvényre akaratát Gyula besenyő tenyő békességben
akart meghalni, ezért fiai rokonlátogatásra idekísérték a Jász-síkságra.
Baján aztán a Réka-féle békés besenyők tüményébe telepítette
le kíséretével együtt. Itt közös erővel felépítették
Gyula várát (Kr.u. 571). Ezután Gyula fiai visszamentek a nagy
legelőkkel rendelkező Besenyő-földre. Ordosz szabad levegője
után nem akarták Baján uralma alá helyezni szabad népüket.
De amikor Rozsnyó onnan ide hazatért, az önként ajánlkozókból
minden besenyő törzs fuvarosokat állított Rozsnyó kíséretére.
Ezek magukkal hozták nem csak a nevüket és tudásukat, hanem
családjukat is. Ilyen besenyő fuvarosok voltak: Értelmes, Surány,
Gyula, Kulpés, Kozáros, Talmat, Koponyás és Csopon gazdák.
Budavárában Csát fősámán Szirmát nevezte ki hadnagyukká.
Csát halála után 590-ben az ifjú Bát lett a fősámán. Őt
Avar-Bát néven évekig nevelték erre a tisztségre. Közben
Rozsnyó bát és sámán, Baján elgondolásainak alapul vételével,
minden eddigi tapasztalatának felhasználásával kiépítette a
9 avar rendszerű kurgánt. Baján még 579-ben főtárkánnyá
nevezte ki. A Pécsről kivonult Baranya főtárkány városát,
Eszéket. A daragúzok székvárosát ekkor-tekintettel vízi útjára
is-tárkány-fejedelmi székvárosává tette. Győr, Baján és
Pécs avar, Marosvár székely, Lugos bolgár, Budavár kaza-hun,
Gyönk és Vasvár úz, Diósgyőr kabar kurgán volt. Közöttük
az úz Vasvár volt a legvédettebb. Kr.u. 575-ben a Nagy-Szala
az Arvisura-törvények alapján pusztaszeri Nagy-Süán tartását
rendelte el annak eldöntésére, hogy ki legyen az ifjúság vezére.
Kora tavasszal az ordoszi és a bugáti verseny győztesei: Verőce
besenyő és Alpár magyari vitéz is megérkezett, kísérettel.
Szokás szerint aratás után kezdődtek a viadalok. A nézők között
Verőce besenyő tüményének védnökeként ott volt Gyulavárból
az agg Gyula tenyő, de szép számmal megjelentek Alpár magyari
vitézei és Eszék tárkány-város magyari tárkányai is. A
Baján kurgán vitézei, a vezérek, a táltosok, Csát fősámán,
és a Szala is ott volt a figyelő dombon.Harmincezer lovas egész
nap versenyt lovagolt. Mire a Nap asszony nyugodni készült, már
csak a győztesen kikerült legjobb 24 harcos versenye volt hátra.
Amikor pedig Baján kürtjele elhangzott, a Nagy-Süán 30000
lovasával szegélyezett lovasnyomon megindult a nagy VIESAKA küzdelme. Minden
törzs a saját harcosát bíztatta. Négy ló az első futamban
elbukott. Mire az ötödik fordulóra került sor, már csak
tizenöten száguldottak a lovasnyomon. Amikor a porfelhőből előbukkantak
az aranysisakos vitézek, legtöbben a turulsasos sisakú magyari
vitézt bíztatták. Ő utána három hárpia-sastollas lovas száguldott.
De a kunok egymást buktatták, így aztán Gyula tenyő
legnagyobb örömére Verőce ért be másodiknak a célba.
Harmadik az avar származású aranykecskés Bakar lett. Elsőnek
a magyariak tümény-vezére, Alpár ért célba. Őt ünnepelte,
dicsőítette az egész Pusztaszer.A fejedelmi pár, Baján és
Ilona aranykecskén lovagló turul-és hárpia-sasos jelvényt
adott a győztesnek. Neki pedig az arvisurák szerint jogában
volt három elfogadható kívánságot előterjeszteni. Alpár, az
ifjúsági vezérré előléptetett tümény-vezér letelepedési
engedélyt kért a magyari tümény részére, szállásterületnek
egynapi lovaglással bekeríthető területet, végül megkérte
Baján legkisebb húgának, Telenának a kezét. (Telenát
Sikonda és a bátok nevelték.) Az Öregek és a Vezérek tanácsa,
valamint a Nagy-Szala mind a három kívánságot teljesítette.
Másnap
Alpárék egynapi lovaglással a Tisza mellé értek. Itt Alpár
magyari tümény lovastábort alapított Alpár elnevezéssel. Ez
volt a magyariak egy tömegben való első letelepedése a Jász-síkságon.
Alpár vezér lett az ifjúság fejedelme, Telena pedig az ifjú
Aranyasszony. Díszes esküvőjük Pécsett, az avar szellemi élet
központjában zajlott le. II. Ilona fejedelemasszony sértődöttségében
lemondott tisztségéről. Így aztán Alpár és Telena nászajándékba
megkapta szállásul a Baján-kurgánt. Ez igen közel esett Alpár
tüményszállásához. Mivel a besenyő Verőce is szállás-és
kurgán-jogot kapott, Rozsnyó tárkány-fejedelemnek hozzá
kellett fognia a Dara folyó alatt a Verőce-kurgán építéséhez.
Bakar csupán kurgán-jogot nyert. Mint kurgánvezér, Dunna
asszony folyóján felfelé egy napi hajóút távolságra egy új
avar kurgánt épített. Alpár kemény katonai élethez szokott.
Nem is késlekedett 8 határvédő tümény-székhely jövő életét
elrendezni. A Lajta-őrség parancsnoka és ifjúsági fővezére
Alpár lett. Felsőőr parancsnoka az ifjú Pölöske; a Szerémségé
a pécsi születésű avar Barancsi. A Külső-őrségeken
Boroszló, Igló, Göröc, Bihács és Ráma igyekezett
megszervezni a tümény őrségét. Az ezek céljait szolgáló
hosszadalmasabb kiképzés Bakar kezébe került az új tümény-székhelyen.
Alpár ezt a feladatot kizárolag hun törzsszövetségi harcosok
bevonásával igyekezett megvalósítani. Rozsnyó tárkány-fejedelem
Kr.u. 579-ben végigjárta az épülő új kurgán-székhelyeket,
és a rokonlátogatóban a Jász-síkságon tartózkodó besenyő
ogúz-magyari ifjakat igyekezett rábírni, hogy vonuljanak be a
határvédő tüményekbe. De nem volt sok sikere. 580 tavaszán
a győr-kurgáni Nagy-Szalában Baján a szlávok kérésére azt
javasolta:
Engedélyezzék a Pannonföldön átvonuló szlávoknak
a külső kurgánokban való megtelepedést. Alpár is, Telena is
tiltakozott a szlávoknak Pannonföldön való átvonulása ellen
és nem tartották jónak öt, szlávokkal kevert tümény felállítását.
Emiatt a Nagy-Szalában valóságos forradalom tört ki. Az avar
többség leszavazta Alpárékat, és Baján megengedte a szlávok
átvonulását, erős kísérettel. Ősszel, a félbe maradt Nagy-Szala
folytatásakor, újra vita tárgya lett a külső őrségek
helyzete. Rozsnyó szerint az átvonulás engedélyezése
elhamarkodott cselekedet volt; a fiatalabb szlávok máris a bizánci
és a romai uralom alá menekülnek a határvédő szolgálat elől;
nagy családjuk azonban itt marad az avar Égi birodalom szélein
és erre semmi szükség. Ez a tárgyalás akkor volt, amikor a Győr
első fiát illető új kurgán névadó ünnepét tartották. Az
új kurgánt Bakar építette. Baján ez alkalommal is azt
javasolta, hogy engedélyezzék a szlávok további átvonulását,
a többség azonban leszavazta. Erre Baján agyvérzést kapott.
Hiába piócázták, estére meghalt.Az ősi törvények szerint
a hatalmat Telena férjének kellett átvennie. Mivel Baján Bécsben
halt meg, az első avar tümény székhelyét Bécsbe helyezték,
Győr pedig az Égi birodalom székhelye lett. A második avar tümény
székhelye Pécs, a harmadiké Bécs (Deés) volt. Győrrel együtt
egy határokon belüli, belső háromszöget alkottak.
-oOo-
Avar-Bát
és Boza-Györke fősámán, valamint Pozsáló rovóbát mogyoróhéjban
így örökítette meg a Nagy-Szala előtti kort: A Magasságos
Ég a 4615. medvetoros év bölénytorán magához szólította
Ogúz-Bát rovósámánt. Ugyanebben a pillanatban Győrnek és Bátikának
kisfia született, a gyermek neve csak Bát lehetett. Én, Boza-Györke,
nyomorék voltomban örököltem a rovóbát és a rovósámán Tóremeknek
oly kedves foglalatoskodását, hogy két arvisura rovásában is
munkálkodhatok. Mivel Ogúz-Bát életében mindig csak a 9 törzsű
avar új Égi birodalom érdekeit szolgálta, de Baján fővezérsége
mellett csak, Csát lehetett a fősámán, rajtam keresztül
lehelte ki lelkét az újszülöttbe. Nagyon a lelkemre kötötte,
hogy hozzá hasonlóan őrködjek Avar-Báton és Új birodalmunk
egységén.Báj avar fejedelemasszony 12 gyermeke közül ekkor már
csak Kurd, Gandás, Sumér, Lébény, Körmend és Kucsó bát élt
a Jász-síkságon, mivel Szelegárd az Aladár urali birodalmában
élt, Szekeszárd, Légárd, Ővele és Ogúz-Bát pedig már
meghalt. Az utóbbinak Bátta volt a neve. Sikonda mélységes gyász
után a szintén özvegy Sumér-Báthoz ment feleségül, aki Pécs-Tórem
kegyhelyét, uruk szent város szellemében az új Égi birodalom
szellemi Központjává fejlesztette.
Tizenkettedik testvérük, Igal ordoszi fősámán állandó
összeköttetést tartott a Jász-síksági bátokkal, a féltestvér
besenyő tümény-vezérekkel, és Gyula tenyővel, akit az
ordoszi és Etil-vidéki besenyők még mindig fejedelmükként
tiszteltek. A kurgánok építését teljesen átvette Baján
családjának és Égi birodalmuknak vezető rétege, a Nagy-Szala.
Ennek főbátjai voltak. Kr.u. 568-570 között Báta (Ogúz-Bát),
570-575 között Kurd bát, 575-580 között Gandás-bát, 580-590
között Sumér bát, végül 590-600 között Gyönk kurgánvezér-bát.
E bátok egyik legfontosabb feladata volt, hogy a Baján miatt
keletkezett nagy feszültséget csökkentsék, és főként törzsszövetségi
harcosokkal biztosítsák az Égi birodalom biztonságát. Ezért
a 8 besenyő törzzsel és Altáj-Budával mindig fenntartották
a kapcsolatukat, és onnan érkező harcosokkal erősítették az
Égi birodalom védelmét. Alpár érzelmileg Atilla-Buda régi
telepeseihez állott legközelebb, de felesége révén megnyerte
Sumér-bát munkásságát. Sumér-bát arra törekedett, hogy
szellemiekben és művészeti alkotásokban egyenrangúak legyünk
a bizánciakkal és rómaiakkal. Az ifjú Avar-Bát folyton azon
fáradozott, hogy a feszültséget csökkentse. Ezért a
birodalmi fősámáni tisztséget csak 5 évig tartotta meg, azután
átadta Boza-Györkének, az ő halála után pedig Pozsáló,
Rozsnyó főtárkány fia lett a fősámán 600-ig. Alpár
nyugodt és megfontolt vezető-fejedelme volt az új Égi
birodalomnak. Győrrel, az új ifjúsági fejedelemmel minden
fontos dolgot megbeszélt a Nagy-Szalában, nehogy ellentét merüljön
fel az avar többségű ifjúság és a vezető fejedelme között.
Baján tévedését csak 10 medvetoros év munkájával lehetett
helyrehozni, akkor is csak katonai eszközökkel. De a szláv népek
átengedése miatt bekövetkezett veszteséget teljesen sohasem
lehetett pótolni. Bizánc és Róma befolyása viszont a térítések
révén folyton nőtt. (Ennek következménye az volt, hogy a 24
hun törzs szövetségéhez tartozó bolgár-csuvasz tümény hun
szövetségi nyelven beszélt, a bizánci hittérítés folytán
a déli bolgárok teljesen elszlávosodtak; a karatán besenyő törzs
a kisebbségi szlovén nyelvet vette fel; Verőce törzsének
egyes részei pedig a római hittérítés folytán horvátokká
váltak.)
Amikor
Győr második fia, az ifjú Pécs feleségül vette Baranya tárkány-fejedelem
unokáját, Sumér-Bát kezdeményezésére nagy vita folyt a felől,
hogy a keresztény világ befolyásának ellensúlyozására nem
kellene-e nyilvánosságra hozni Pécs-Tórem rovásait. A vita a
Pécsett összeült Nagy-Szala elé került, abban a formában,
mi volna helyesebb: a Pécs-féle sámánrovást, a széki-hun köznépi
rovást, vagy az Ujgur rovást megtenni az új Égi birodalom közhasználatú
rovásának? Mivel nem tudtak megegyezni, az arvisurákat az
arvisura-törvények titkosságára való tekintettel nem tették
az Égi birodalomhoz tartozó valamennyi törzs közkincsévé.
Az ifjú Pécs erre kijelentette: Lehet, hogy éppen e miatt a csökönyösség
miatt nem lesz örökéletű a birodalmunk, mert az avar
birodalom harcosai nem fogják tudni a tudományokban megelőzni
a tenger-melléki népek harcosait. Nem elég csak katonai téren
kiválóbbnak lennünk náluk, meg kell előznünk őket a tudományban,
művészetben és kézművességben is! Ebben a vitában Győr
ifjúsági vezér, Pozsáló fősámán, valamint Pécs, Bécs és
Décs fejedelmi ifjak álltak a haladás mellett, ellene volt a
forradalmi színezetű elhatározásnak Alpár vezető fejedelem,
s vele a táltosok a sámánok és a bátok tanácsa. A vitába
belekapcsolódtak a harcosok, kereskedők és kézművesek is de
szavuk nem volt döntő. Pozsáló, az ifjú fősámán nem
tehetett mást, mint hogy Kr.u. 600-ra (a 4640. medvetoros év)
összehívta Pécsre az Összbirodalmi Nagy-Szalát. Erre a tanácskozásra
Altáj-Buda hívei, Ordosz-Pató sámánjai, Ural-Buda táltosai,
az Anahyta és Anina-hívők, Ataisz-és Pécs-Tórem tisztelők,
valamint az ogúz bátok elfogadták Pozsáló meghívását. A költségeket
a kurgán kereskedői fedezték
SZARMATA VEZETÉSŰ URALOM
272. Arvisura Barkasa rovása
Doma tanfejedelem oktatása
Doma fősámán arvisurájában igen érdekesen rótta
le Barkasa rovósámán a szarmata tárkány-törzs viszontagságait.
A Kuma-parti Pusztaszeren Kr.e. 900-ban Samsudi szarmata-lány
lett az első az ifjúság viaskodásán. Ezzel a jászok
harmadik, azaz tárkáy-törzsének leánya lett az Aranyasszony.
Mivel győzelmeként férjet kellett választania, de sámánok
helyett Toprakal szkíta ifjút választotta. Samsudi törzsének
tárkányai tíz év alatt felépítették Topra-Kala tárkányvárost,
ahol négyévenként tárkányokat képeztek ki. Samsudi
beavatott aranyasszony férjének temetése után Kr.e. 852-ben a
laza törzsi szövetséget, erős birodalommá kovácsolta össze.
Toprakal szkíta fejedelem korában 6 törzsből állott a szkíta
törzsszövetség: 1. A jászok vezére Mitrásgula volt és
harci jelvénye az aranyszarvas, 2. Az avarok vezére az agg
Birta, jelvénye a kőszáli-aranykecske, 3. A kabarok vezére
Abasár, jelvénye a vadkan agyarokkal, 4. A szarmaták vezére
Samsudi fia, Murom, aki muroma leányt vett feleségül, jelvénye
a visszatekintő jávorszarvas, 5. A szkíta-saka törzs vezére
Samsudi első fia Párdic, aki anyjának tanácsára állandóan
útban volt, hogy az új törzsszövetséget minél jobban
megszervezze, jelvénye a párduc és 6. Törzsként az ugorok
agg vezére Igar volt a tárkány képzés vezetője Topra-Kalában,
aki Gilgames leszármazott volt, törzsének a jelvénye a réti-sas
volt, míg családjának az oroszlánfejű-királysas. Ezen törzsszövetség
központja Samsudi második fiának, Muromnak elgondolása
szerint kétszáz évig az Oka-parti Muromban volt és sok
gyermekének utódai folytán ebben a korban Szarmata-törzs
uralmáról beszélhetünk. Kiképzések azonban Topra-Kalában
folytak.
A
Saka törzsek vezérei Kr.e. 620 körül: Kevel, Farkas, Kerepec,
Ludvijja, Kasal és Kelári voltak, akik Kr.e. 625-ben a Hírös
kapuban átvették Paszametik egyiptomi fáraótól az Élet
temploma tudományos könyvtárát és a Beavatottak titkait,
amit Ordoszba szállítottak. Tomiris szkita-Saka királyné Kr.e.
330-ban legyőzte a perzsákat. Arszák a Tomiris királyné vezéreinek
utódait: Becseur, Vara, Velez, Villő, Kocs és Villány vitézeivel
320-ban felszabadította Nagy Sándor által elfoglalt hun törzsszövetségi
területeket és azt a Matol hun, Médi perzsa, Kezege avar és
Kadisa örmény tartománybeli részekre osztotta fel. Mivel a régi
tartományfőnökök többnejűségben éltek, azoknak elmenekülése,
vagy lemészárolása folytán sok udvarhölgy szabadult föl.
Azok szégyenükben a nagy gyűlölködés miatt lakóhelyük tájékára
menekültek. Megbélyegzésként régi uraikról, satrafáknak hívták,
s akik leányaikkal együtt, sok kincsekkel és ékszerekkel díszített
ruhákkal mentek férjhez és az előkelőségüket fitogtatták.
Mivel ezen udvarhölgyek javarészt a szarmata törzsből kerültek
ki, kiknek prémkészítő mestereik a tárkányok társadalmában
sok újdonságot alkottak, a Muromák, Csuvaszok és Mescserek
vidékén telepedtek le, majd a jászok harmadik törzsével, a
királyi alánokkal sokszor átvették a szkíta törzsszövetségben
a hatalmat. Ezen több nyelvet beszélő Saka törzset a görögök
és rómaiak az alán királyaik miatt roxolánoknak nevezték.
Ezen Saka vezette törzsszövétség megszervezte, a Káspivár
birodalmának hatalmát. Gandás birodalmából érkező menekültek
vezéreik lettek. Maga Arszák, a hikszoszoknál letelepedett
Gilgames házból származott, és beavatott körökben még
Ordoszban is nagy tekintélynek örvendett. Anyanyelve szabir
volt, de görög, etruszk, zsidó és latin nyelvek mellett mind
a 24 hun törzsszövetség nyelvének változatait ismerte.
Minden beavatott arvisurát, még az uruki nyelven írtakat is
olvasta. Arszák utódai az arszakidák hatalmának vége felé
Kr.e. 220 körül a szarmaták és roxolánok átvéve a
hatalmat, a Saka-szkíta birodalmat kétfelé osztották.
Kővárból kiszorították a parszi-szkítákat és
Nagypályiba a mai Krím (Kerecs) félszigetre tették át székhelyüket,
míg a Pamír sakákat, vagy keleti szkítákat a magyarkai
Pusztaszerről átvezényelték Topra-Kala térségébe, s így Kőváron
a szarmaták, míg Magyarkán roxolánok, tehát a jász törzsek
vették át a vezetést. Időszámításunk 24. évében Csatári
aranyasszonyt börtönbe vetették és az meghalt Nagypályiban,
majd családja díszes temetéssel a környékben, jász-szarmata
temetkezési rend szerint eltemette, míg népe a jász-síkságra
vándorolt. A visszamaradt jászok forrón szeretett
aranyasszonyuk emlékére még három alkalommal: 182-ben, 255-265között
és 332-ben szedték a sátorfájukat és a jász-síkságnak még
szabadon maradt térségébe vándoroltak. Csatári aranyasszony
fia, Jazig, egy gazdag szarmata leányt, vett el feleségül és
az esküvőjük lakomáján a Szabadka nevű menyasszony énekelte
el a nagypályi-ének sokáig fennmaradt dallamait. Csatány rovósámán
a 242. arvisurában, mint első vőfély énekelte el először.
Népes családja a Csörsz árokrendszer és a római sáncok között
telepedett meg és átvette a vízzel telt árok-rendszer védelmét.
Központi helyük minden esetben a szarmata királyleány,
Szabadka városa maradt, amely 28-tól 898-ig nem adta fel az irányító
szerepét. Így az összes vándorlási korszakokban
beavatottjaik a 24 hun törzs szövetsége érdekeit szolgálták.
A Csörsz árokrendszerhez a szükséges faanyagot a Rima-lányok
birodalmából szállították. Ezért a szarmata árokőrző vitézek
gyakran úz lányok közül választottak feleségnek valót. Így
került Ajnácskő is az Ároktő-i Csörsz-árok szarmata
fejedelmi udvarba. Itt egy kislánya született, akinek névadója
a Rima-völgyi Szabadkán volt, s így ezen leányka a Szabadka
nevet nyerte. Csatári aranyasszony fia Jazig, amikor ellenőrizte
a Csörsz-árok védelmét, megismerkedett Szabadkával, de az már
Csörsz fiának a jegyese volt és útban voltak Nagypályiba, házasságuk
jóváhagyása végett, amikor Csatári aranyasszony meghalt. Itt
énekelte el Szabadka először a Nagypályi éneket. Házassága
után azonban rövid időre férjét az emberáldozatos temetkezés
miatt bosszúból meggyilkolták. Ekkor a daliás Jazig vette el
feleségül, aki végleg a Csörsz árokrendszerbe költözött.
Székhelyét a római sáncok és az árokrendszer közötti térségben
állította fel. Csátról és Szabadka-pusztáról minden
alattvaló az új szállására követte, amelynek nevét az új
asszonyról Szabadkának nevezték. Itt hét fiuk és hét leányuk
született, majd Jazig halála után férjhez ment az agglegény
Csatányhoz, akitől még hat fiú származott. Első fiuk,
Kudzsula beavatott volt, aki visszatekintő jávorszarvas jelvénnyel
a beavatott-központ parancsára hadba indult a Kusán szkíták
hódítási terveinek végrehajtásához. Amikor Kudzsula
fejedelmi ifjú Bégrám fővárosba érkezett, a Kapisi szkíta-hadsereg
központjában megbízták a Saka-sereg fővezéri tisztségével.
A Kapisi főhadiszállás jelvénye az aranypárduc volt. Ezen
hadsereg élén elfoglalta Taksziliát és ezzel elnyerte Kapisi
hercegnő kezét. Az új időszámítás szerint 64-ben Kudzsula-Kapra
néven a keleti Kusán-Birodalom fejedelme lett. Szabadka-i emlékként
aranypénzt veretett és a római birodalommal felvette a
kapcsolatot. Engedett a Kusán birodalomból hozott kényszernek
és igen sok utódja született a 24-es asszonynéppel bíró háremében,
sőt még a fejére helyezett csúcsos süveg szokása miatt a
haját minden nap borotváltatta. Fővárosa Maturában volt, de
birodalmát 24 fejedelemségre osztotta, amelyben fiai és unokái
lettek az uralkodók, a Buddhizmus pártolása mellett.
Legnagyobb kiterjedésű az Indiai Saka-birodalom Kaniska alatt
volt. Ezen Kudzsula-Kapra családjából származó uralkodó,
amikor a nyugati Kusán-szkíta birodalom a Szaszanidák miatt
elvérzett, beljebb húzódott Matura felé és 240-től még 502-ig
fennállott. Egy csoportjuknak belső magja Ilona-Gyilyó
birodalma idején visszajött és Szabadka térségében Szatymaz
vezetésével letelepedett. Vezérük régi nevéről ezen
csoportot jazigoknak nevezték. Tehát Csatári aranyasszony utódai
nem pusztultak ki.


|