18.
A 294. Arvisurából Szabolcs
rovása
DERENCSÉNY VÉDŐSZÁRNYAI
Zsolt-Zolta-Zoltán
fejedelmet bénulás érte, ezért a budavári beavatott központban
Derencsény főtáltos vette át a magyar törzsszövetség irányítását.
Taksony, az ifjú fejedelem addig Jutas fiának, Fajsz tárkányfejedelemnek
a tervei szerint vett részt a kalandozásokban, de most Derencsény
főtáltos javaslatára követségbe ment a Kapgán besenyőkhöz.
Ott ismerkedett meg Ibolya rimalánnyal, Tohuzaba besenyő vezér
egy szem leányával. Feleségül vette és ennek a házasságnak
a következménye képpen Magyarország védelme kelet felől, Szörényvártól
a Tenisur folyóig biztosítva lett. Tormás, Zerind és Lél társaságában
(valamennyien fejedelmi ifjak) Taksony is részt vett egy brentai
és veronai kalandozásban. Ennek fő célja az ezüstpénz-adók
beszedése volt, de közben támadás is érte őket. Ezt nyomban
meg is torolták. Az ezüstpénz-adót mindig a budavári
beavatott központban osztották szét úgy, ahogy a “tíz nyíl
szövetség” előírta. Ez a kalandozás még Taksony legénykorában
esett. Eközben kapták a parancsot, hogy a további támadások
elkerülése végett, de inkább az Ibolyával való házasság
mennél előbbi megkötése érdekében hagyjanak fel a kalandozással.
Erre hazatértek. Az esküvő Kapgán-várán kezdődött és
Budaváron ért véget. A kabar és palóc vezérek felajánlották,
hogy Taksony szállásán felépítik Taksony várát. Zsolca
kabar építőmester ennek 3 év alatt eleget is tett és ekkor
Arnót ácsmester (aki uruki keresztény volt) jelentette az ifjú
párnak, hogy a vár lakható.
Az uruki
időszámítás szerint ekkor 948-at írtak. Nagy ünnepséggel,
ökörsütéssel kezdődött a házszentelő. Taksony ezüsttel
fizette ki a munkadíjat. Amikor a Lech mezőn Bulcsu, Lél és
Sur vezér csapatait tőrbe csalták, Taksony ifjúsági
fejedelem éppen haldokló édesapjához ment. Az ő végakaratának
megfelelően a nyugati kalandozások szűntek, de biztonsági intézkedéseket
is kellett tenni. A budavári beavatott központ a Jula és Kapgán
besenyő törzshöz fordult az esetleges támadás elleni felkészülés
végett. Riasztották is Magyarka térségéig a besenyő, Gyula
és Béla törzseket. Édesapja halálakor, 955 őszén már
budaváron állott Taksony két tömény besenyő lovassal. A
Jula besenyőket ő maga, Taksony, a kapgán besenyőket pedig
Ibolya fejedelemasszony vezette az Encs és az lbos folyó vonaláig.
Jászvásáron a Béla és Gyula törzs állomásozott. Felkészülve
Magyarország védelmére, őket a bizánciak tájékoztatták. A
mainzi érsek környezete megborzadt a felvonulás hallatára.
Nyugatnak nem volt tudomása arról, hogy Derencsény főtáltos
(az uruki időszámítás szerint) már 942-ben elkezdte a budavári
beavatott központ hátvédelmének megszervezését. De ennek már
előzménye is volt. Kurszán még 899-ben a vele gyermekházasságban
élő Szavárdit a besenyő törzsek és a velük eggyé lett Béla
és Gyula törzs képviselőjének tette meg. Szavárdi aztán a
magyarok minden fontosabb dolgairól tájékoztatta a szavárd
magyarok szövetségeseit. Amikor Szavárdi 45 éves lett, akkor
bízták rá az agyvérzésben szenvedő Zsolt kezelését.
Feladatának eredményesen eleget tett. Még a testmeleggel való
gyógymódot is használatba vette és Zoltán fejedelmet végül
járóképessé tette. De lóra többé már nem ülhetett. Jóval
ez előtt történt, hogy a régi Megyer törzsből származó
Farkas feleségével, az Ünőke nevű mongol rimalánnyal a
Mongol-Altáj vidékére vándorolt. 935-hen a mongolok az ő kései
utódját, a kora miatt már agglegénynek számító Karcsut vezényelték
ide beavatottképzésre. Karcsu és Szavárdi jól megértették
egymást és Derencsény fősámán hozzájárulásával házasságot
is kötöttek. Ebből a házasságból, a házasság utolsó éveiben
iker gyermekek születtek: Subad-Szavárdi és Vászoly-Szavárdi.
Életük
nagy részét Budavár beavatottközpontjában élték le. Ennek
az alagút-rendszernek, az “Alsóvilág”-nak előbb Urkán,
majd Csák főtáltos lett az ura. Derencsény főtáltos 942-ben
örökölte ezt a kulcsos helyet. Több év múlva Derencsény főtáltos
újabb beavatott képzést indított és az annak nyomán járó
egyetértés nagyban elősegítette 955-ben a magyar törzsszövetség
megmentését. Hogy a 8 besenyő törzs a tartalék-ban lévő
Gyula és Béla törzzsel mekkora katonai erőt képviselt, ezt a
bizánciak pontosan tudták. Tőlük meg a nyugatiak. A külső
Encs-Göröc vonalon és az Ibos-Marót-Kalágé belső vonalán
felvonultatott 1-1 tömény és a Kolozsvár-Budavár, illetve
Kevevár-Szörényvár-Szabácsvár vonalán felvonultatott másik
1-1 tömény, összesen 40000 lovast jelentett. Magyarka térségéig
további 60000 lovasra lehetett számítani. Ez minden nyugati
hatalmat elgondolkoztatott. Így aztán a 955-ős augsburgi vereségnek
nem lett hadműveleti folytatása. A beavatott központ nyilvántartása
szerint az adókkal és a felkutatott, visszahozott kincsekkel az
avar kincsek visszaszerzésének dolgát lényegében
befejezettnek lehet tekinteni. Ezért Taksonyt most már arról tájékoztatták,
hogy Dél felé, a bizánci császárság uralma alatti részeken,
hol, mennyi elorozott avar kincs van még. Ezek számbavétele
Tar beavatottnak volt a feladata. Minden medvetoron Subad-Szavárdi
és Tar szabta meg a visszaszerzés irányát. Taksonynak tehát
Kelet felé a kereskedelmet, Dél felé ezeket a kalandozásokat
kellett irányítania. Subad-Szavárdi Derencsény főtáltos
hozzájárulásával házasságot kötött Tar beavatottal. Leányuk
Söpte-Szavárdi volt. Vászoly, aki Jászvásáron képviselte a
“Tíz nyíl” szövetséget, Bizáncban felvette a Vazul nevet.
Az új szövetség érdekében egészen Újgurföldig járt különféle
küldetésben. Előd a kisebbik fiát, Szabolcsot visszahagyta
Lebed (Lemberg) városában, hogy fenntartsák a régi
kapcsolatokat a kővárban maradt Gyarmat törzzsel és a keverék
varég törzzsel.
Ez a
fiatal Szabolcs vezér sohasem járt a lemberegi főhadiszállásától
Magyarország felé elterülő részeken, hanem Jászvásár központtal
ő lett a Szavárd-Kuma és a Káma vidéki magyarok fejedelme.
Doros besenyő fejedelem lányát vette el, ezért
nagyfejedelemnek kiáltották ki. Árpád halálakor Zoltán-Zsolt
még kiskorú volt. Ezért Szabolcs Jászvásáron védnökséget
vállalt felette. Ő volt a 24 hun törzsszövetségnek
nagyfejedelme, tehát Magyarország is hozzá tartozott. Fiai
voltak: Csák, Karakán és Izbeg. A jászvásári fejedelmi
palotában Csáknak szintén három fia született Kulján besenyő
fejedelmi lánytól: Szabolcs, Tétény és Apor. Amikor az
elaggott Szabolcs a jászvásári közös nagyfejedelem útbaindította
40000 besenyő harcosát, unokájának, Töhötömnek parancsnoksága
alá rendelte az Encs-Göröc vonalán elhelyezett besenyő határőröket.
(Ezeket Taksony vezette fel.) Az Ibos-Marót-Kalágé vonalán,
vagyis a második vonalban felvonultatott besenyő tömény élére
pedig Taksony feleségét, Ibolyát rendelte, Tonuzaba besenyő
vezér parancsnoksága alatt. Kolozsvár és Budavár térségébe
Csák vonult be tízezer lovassal, a fia, Szabolcs pedig az agg
Szabolcs legkedvesebb unokája a Gyula és Béla törzs lovasait
Pécs, Fehérvár, Szabolcsvár és Kolozsvár térségében állomásoztatta.
A negyedik besenyő töményt Taksony sógora, Apor vezette Szörényvár,
Kevevár és Szabolcsvár térségébe. Főhadiszállása a Száva
partján volt, ott egy szép várat építtetett magának. Kapgán
besenyő vezér lánya, Agadé volt a felesége, ki már lánykorában
híres volt, mint kiváló harcos. Mint a pusztaszeri Nagy-süán
győztese, Aport választotta férjéül. A beavatottak nyilvántartása
szerint Álmos fővezért az Encs-Magyarkai nagy birodalomban Előd
követte nagyvezérként, Kurszán csak Magyarországnak lett a
fejedelme. Árpádot viszont az Abacillel kötött első házasságára
való tekintettel, nagyfejedelemmé választották. Így aztán
Árpád Magyarkán is járt, s a besenyők és Szavárd magyarok
hűséget esküdtek neki. Halála után Szabolcs lett a jászvásári
nagyfejedelem. A pusztaszeri vérszerződés értelmében Zoltán-Zsolt-Zolta
csak Magyarország fejedelme lett. De az agg Szabolcs halála után
ő lett a 24 hun törzs szövetségének nagyfejedelme. Ezért
tette át a székhelyét a Budavári beavatott központba.
Derencsénynek már csak azért is nagy tekintélye volt, mert részt
vett a magyarkai sámánképzésben. Meg aztán Szavárd-magyar
fejedelmi családból nősült és Baku fejedelem a nagy törzsszövetségben
már javasolta Szabolcs után nagyfejedelemnek. A nagyfejedelmi
tisztséget azonban a szerződések értelmében csak Zoltán-Zsolt-Zolta
után ismerhette el. Közben a pusztaszeri táltosképzésen főtáltosnak
választották. Zolta halála után sokszor tartózkodott Jászvásáron
birodalmi ügyek intézése végett. Fontosnak tartotta a Csörsz-vonalán
való képzést. Az ott ötévenként kiképzett 20000 lovas
nyelve egymáshoz igazodott: a háromnyelvű magyar törzsszövetség
harcosai lassanként teljesen átvették a 24 hun törzs szövetségének
a Jász-síkságon kialakult nyelvjárását.
A magyarság
a tíz-nyil-szövetségnek megfelelően tízcsaládos kistelepüléseken
helyezkedett el és a Dunna asszony folyamának két oldalán benépesítette
az ott elterülő termékeny területeket. A városokban mindenki
a 24 hun törzs szövetségének a nyelvét beszélte, ezért a tíz-családos
településeknek, ha terményeiket el akarták adni, akarva-akaratlan
át kellett venniük a vásárnapos helységek nyelvét. Az avar
kincsek visszaszerzése a Budavári beavatott központ irányításával
ment végbe és a csapatok legtöbbször a Csörsz kiképzési árokrendszer
vonaláról indultak el. A kétnyelvűség azonban ekkor még
olykor zavart is okozott. Ez történt például a szászországi
esetben is. 906-ban Zsadányból kellett Szászországba menni,
beszedni az évi adót, de téves parancs folytán Tarna-zsadány
is és Kőrös-Zsadány is indított lovasokat. Tarnazsadányból
természetesen hamarább odaértek Szászországba, beszedték az
adót, de ezt tették később a Köröszsadányiak is. A két
csoport találkozott és együtt jöttek vissza Budavárra. Itt
fejcsóválva vették át tőlük a beavatottak a kétszeres adót.
Ilyen esetek máskor is előfordultak, a szászok végül
Merseburgnál megverték a kalandozókat. Ez Budavár beavatott központját
igencsak gondolkodóba ejtette. A kalandozókhoz olykor mások is
csatlakoztak. Például a 934-es bizánci kalandozásban részt
vettek jászok, kazárok és alán mohamedánok is. Mindegyik
nemzetségi csoport a saját kincseit követelte. A mintákból
meg tudták mondani, hogy az arany ékszerek az ő aranyműves
rajcsúrjukból származik-e. Földművelő és állattartó
lakosság nem vett részt az ilyen kalandozásokban, csak a Csörsz
vonalán kiképzett harcosok és a főurak kísérete. A tárgyak
az eredeti tulajdonosukhoz kerültek vissza, de az adópénzeket
mind a Budavári beavatott központba viszik szétosztás végett.
A 955. évi vereség után a Budavári központ úgy határozott,
hogy nyugat felé a jövőben már csak kereskedelmet folytatnak
a megszokott utakon, de fegyveres kísérettel. A kereskedés irányítását
Apor és Tolmács vezérre bízták. Ebben az időben történt,
hogy Bizánc egy Demeter nevű főpapot küldött ide, aki 955-ben
az Apor védelme alatt álló Alvidéket járta. Neki tulajdonítható,
hogy a főemberek, vitézek és földművelő népek közül
sokan megkeresztelkedtek. Konstantin császár az avar kincsek
megtartásának reményében Apornak az évi adót egyelőre még
megfizette, de a keresztény küldöttségek római találkozója
után az egyházak tanácsának javaslatára az adófizetést
megszüntette.
Ez összefüggött
azzal is, hogy a lengyelek megkeresztelkedése folytán az egyház
csápjai eljutottak Olga orosz nagyfejedelemnő udvaráig. Bizánc
papjai itt már korábban megjelentek és meghívót adtak át
Olga nagyfejedelemnőnek. Olga 957-ben Derencsény beleegyezésével
meg is jelent orosz és besenyő kísérettel Bizánc városában.
Konstantin udvara Olgát megkereszteltette, és sok ajándékkal
halmozta el. Ezzel megnyílt a kapuja az oroszföldi hittérítésnek.
Apor a besenyő kísérettől értesült Konstantin sikeréről.
Késedelem nélkül Bizáncba lovagolt behajtani az adót és
visszaszerezni az arany avar kincseket. Amikor a császár Bizánc
kapuit bezáratta, Botond egy nagy rést ütött buzogányával a
kapun. Ez a súlyos buzogány az UDUMU buzogányának mintájára
készült, Budán. Botond ekkor bajt vívott három páncélos
bizánci vitézzel is. Mind a hármat legyőzte. Apor és Botond
háromszoros adópénzt hajtott be. Nagy pusztítás után sok zsákmánnyal
tértek haza. Apor első cselekedete itthon az volt, hogy Demeter
főpapot Buda tudtával kiutasította az országból, a Bulgária
elleni szövetséget pedig felbontották. Apor és Tolmács
azonban Buda parancsára megmaradt bizánci kereszténynek. Így
hát Taksony javaslatára végképpen felhagytak a bizánci barátkozással.
Az augsburgi vereséget pedig Lélnek, Jutas fiának Üllő unokájának
tulajdonították.
A Budavári
tanács megállapította, hogy a (Zolta fia) Taksony és (Tarhos
unokája) Tormás álláspontja volt a helyes. Ők ugyanis a
Taksony 947-ben Nyugaton járt tapasztalatcseréje után a
Nyugathoz való igazodást javasolták. És az ottani erőviszonyok
ismeretében Taksony ajánlatosabbnak tartotta, ha az ország
Nyugat felé békés kereskedelmet folytat. Amikor aztán Taksony
a fejedelmi székbe került, Aport, Tormást és Zerindet is a
maga oldalára állította. Ordoszból ezidőtájt kunok menekültek
errefelé, s Derencsény Etelközbe telepítette le őket.
Taksony a Derencsény nagyfejedelem távolabbi terveinek megfelelően,
még kisfejedelem korában Tanuzaba lányát, Ibolyát vette
feleségül, ezzel végképp a keleti irányzat híve lett. Kisfiát,
Décsát, vagy ahogy Budavárott nevezték, Gelyzát is már születésétől
kezdve erős szálak kezdték fűzni a besenyő-kun szövetséghez.
Tonuabának és besenyőinek Taksony a bihari dukátus területén,
a saját tiszamenti szállása mellett, Hevesben adott birtokot;
Derencsény pedig a Kapgán törzs által elfoglalt birtokára
kunokat telepített le. A besenyők nagyobb részét azonban
Nyugat kapujában a mosoni gyepűre vitte. A csörsz-vonal egyik
tábora Pozsonykesziben volt. Itt a széki hunok melIett besenyőket
is képeztek ki. Ekkor kezdték meg a soproni kőfalak és a
mosoni mocsár-gyepük kiépítését. Az új fejedelem Derencsény
tanácsára mindenkivel a békét kereste. III. Ottóhoz is követeket
küldött a megbékélés érdekében. Judit, a magyarbarát
Arnulf lánya, Henrik herceg özvegye, mint az apja is, barátságáról
biztosította. A csehek új fejedelme egy fehér horvát lányt
vett feleségül. Ez okból egy seregnyi vitéz jelent meg a horvátok
között. A cseh fejedelem ezért közölte Taksonnyal, hogy ezt
semmiképpen se tekintse a fehér horvátok meghódításának.
Felesége nemsokára meghalt, de a kíséret egy része ott
maradt a szövetséges fehér horvátok földjén. A Kapgán
besenyők szövetségre léptek a bolgárokkal, így aztán a
Derencsény vezette törzsszövetség is békében élt.
Bizánc
tartományait a magyar lovasok nemegyszer bolgár kísérettel
felkeresték az adó beszedése végett. Ha a fizetést megtagadták,
a háromszorosát zsákmányolták. Korinthoszban fölkeresték
Madaj asszony birtokát, és az ott maradt érték ötszörösét
hozták el. Ebben a kalandozásban a Csőrsz-vonalnak vízi munkára
kiképzett árkászai is részt vettek. Ekkor érintették Avaria
Albánságát is, ahol még elég nagy tömeg beszélte a 24 hun
törzsszövetség nyelvét. Az itteni fiatalság egy része
csatlakozott az árkászok által kiképzett csapatokhoz, a
Tonuzaba besenyő lovasai később a hegyvidéken lévő Eger városában
telepítették le őket. Derencsény ekkor azt javasolta
Taksonynak, hogy Tonuzaba fiát, Szalkot küldje el követségbe
Rómába. Szalk ugyanis beszéli nemcsak a bolgárok, hanem a görögök
és a rómaiak nyelvét is, menjen tehát Rómába és kérjen
Magyarország részére hittérítő püspököt. XII. János pápa
Zaheust püspökké szentelte és Szalkkal együtt Apor várába
küldte. Az ellenséges III. Ottó csapatai azonban Kápuánál
megtámadták Szalk lovasait. Ezek aztán az Albánságon keresztül
menekültek Apor várába. Derencsény főtáltos Zaheust, aki a
nyugati keresztény világot farizeusnak nevezte, a jászvásári
táltosképzés vezetésével bízta meg. Derencsény főtáltos
az ifjú Gelyza nevelését is Zaheusra bízta. Gelyza a bihari
dukátusban nevelkedett, ott Zaheus a latin nyelvre is megtanította
a kis fejedelmet. Amikor egy Ottó által küldött csoport
Zerindváron átvonult, Zaheust meggyilkolták. Besenyő tőrt
találtak mellette, így aztán a kis küldöttséget nem
lehetett gyilkossággal vádolni, de a gyanút nem lehetett
eloszlatni. Olga fejedelemasszony nem volt megelégedve a bizánci
ajándékokkal, ezért nagyobb ajándék reményében Ottóhoz
fordult. De azzal is elégedetlen volt. Így aztán Ottó megbízottja,
Adalbert eredménytelenül ment vissza Mainzba. Onnan később
Lengyelországba küldték. Ott aztán Jordán érsek támogatásával
a lengyel előkelőségeket a római irányzatú vallásra térítette.
Derencsény nagyfejedelem elérte, hogy Magyarkától az Encsig békés
volt az élet és ez a gazdasági életben is megmutatkozott. A
960-as években Magyarország bekapcsolódott a nyugati világ
kereskedelmébe. Ezt a munkát Szabolcs nagyfejedelem legkisebb
fia, Izbeg irányította a budavári beavatott központból. A
kereskedelmi raktárak a síkságon voltak Pest közelében.
Izbeg, Bakutól Magyarkán, Doroson, Jászvásáron és Melken
keresztül Encs váráig megszervezte a hun törzsbeliek mellett
mohamedán, zsidó, kazár és türk kereskedőket is alkalmazott.
Izbeg kereskedői megjelentek a bécsi, a prágai vásáron, de később
Köln és Mainz vásárain is.
Ordoszi mintára készült hajóikon lovakat szállítottak a
Duna torkolatáig Pereján kikötőjébe, ahol aztán görög
kereskedők összevásárolták Magyarország fölösleges lóállományát.
A Magyarországon átvonuló kereskedelem és a dunai hajószállítmányok
után Taksony fejedelem tizedet szedetett. Taksonynak tudomására
jutott, hogy Péter bolgár cár követeit Nikeforosz bizánci császár
megkorbácsoltatta. A bulgárok Derencsény nagyfejedelemhez
fordultak megtorlásért. Derencsény aztán minden évben végigdúlta
Görögország északi vidékeit, de most már a bolgárok
csatlakozásával kalandozták be Görögországot, és mindenütt
nagy adót szedtek, vagy zsákmányoltak. Péter cár követeket
küldött Kievbe és az új uralkodónak, Szvjatoszlávnak a segítségét
kérte. De a kievi uralkodó a saját részére foglalta el Bulgáriát.
Ugyanis a bizánci császár is tőle kért segítséget Bulgária
ellen. A kievi uralkodó, miután megtörte a kazár birodalmat,
úgy gondolta, legyőzheti Bizáncot is. Ezért Jászvásáron
Derencsény nagyfejedelemhez fordult, hogy közösen támadják
meg Bizáncot. Szerén, Zerind és Szörény vezér vezetésével
fel is vonult a bolgár, orosz, besenyő és a magyarok Apor által
vezetett hadserege. Ezek előbb csak az adópénzeket hajtották
be, de nemsokára megjelentek Arkadiopolisz előtt Décsi-Décse-Gelyza
kisfejedelem vezetésével a bihari dukátus ifjai is. Ott a bolgár-orosz
haderő vereséget szenvedett. A besenyők létszáma a felére
csökkent egy erős roham után a görögök acélfala előtt. Décsa
ezért értelmetlennek látta a további vérontást és megállapodott
a Duna magyarországi oldalán. Itt határőrizetre egy várost
alapított, Décsit és felépítette Décse várát. Utána Szerém,
Zerind és Szörény vezényelte vissza határőrhelyükre a
seregét. Maga is visszavonult ezredével a bihari dukátusba,
Derencsénnyel pedig közölte, hogy szerinte Bizánccal is meg
kell békélni. Gelyza hiába csitítgatta Kurja besenyő vezért,
aki fel volt háborodva Szvjatoszlav ellen amiatt, hogy 970 elején
még a bulgár megszállásban résztvevő orosz csapatait sem
mozgósította Bizánc ellen.
Ezért a
Tenisur folyó menti Besenyő-Fehérvárnál megtámadta a “kazárölő
hős” csapatait és seregét levágatta. Koponyájából díszes
ivópoharat készíttetett és a besenyők bölénytorán azzal köszöntötte
vendégeit. Gelyza Derencsény főtáltos előtt kifejtette, hogy
nemcsak Nyugat felé, de Bizánccal is békét kell teremteni.
Majd Jászvásárról a bihari dukátuson keresztül Budavár sámánközpontjába
lovagolt, mert édesapja, Taksony fejedelem már betegen feküdt.
Itt is előadta, amit Derencsénynek mondott és apja jóváhagyását
kérte. Reggelre Taksony meghalt. Halálának hírére Derencsény
fősámán Budára utazott, a Budavári beavatott központba. Itt
ősi szokás szerint védőszárnyait kiterjesztette Ibolya
aranyasszonyra. Javaslatára a gyászszertartás 24. napján
Gelyzát fejedelemmé választották, és Kurszán várában
uralkodóvá kenték. Ezen a szertartáson jelen volt a felesége,
az új aranyasszony, Sarolt is, karonülő kisfiával, Vajkkal,
aki apja után a bihari dukátust örökölte. A fekete éjszakát
követő hajnalon megjelent a bizánci császár követe is. A császár
nevében hitet tett a Derencsény által meghirdetett béke
mellett; Gelyza-Décse ifjú királyt pedig a keleti-bizánci
egyház hívévé keresztelték István névre. Derencsény
azonban az oltalmába vett Ibolya aranyasszony kívánságára a
mainzi érsekséggel is tudatta, hogy várják a nyugati hittérítőket
is az új fejedelem kívánságának megfelelően. Amikor Derencsény
a Budavári beavatott központban már csak a beavatottak
dolgaival foglalkozott, mint az ottaniak vezetője, Csák fia,
Szabolcs vette át a Jászvásáron székelő nagyfejedelem
tisztségét. Ebben a tisztében l00000 főt kitevő besenyő-kun
sereggel rendelkezett. Jól jövedelmező kereskedelmet is
folytatott a folyami kikötőkbe látogató görög kereskedőkkel,
de hajóival felment Regensburgig is. Lábasjószág kereskedelme
kiterjedt a szélrózsa minden irányába. A Lebedi
lovasfejedelemség mellőzöttnek érezte magát a Duna vidéki Jász-síkság
feletti örökösödésben, ezért a besenyő csapatok és a
kereskedelmi hálózat révén inkább az ország közéletére
igyekezett rátenni a kezét. Ez már csak azért is módjukban
volt, mert a határvédelem az ország keleti részével együtt
az ő uralmuk alatt állott.
Vajk,
a gyermek fejedelem elnyerte ugyan a bihari dukátusi címet, de
Derencsény azt javasolta, hogy a körmöci ezüst és aranybányák
bevételére való tekintettel cserélje el a nyitrai dukátuséval
a bihari dukátus felügyeletét. Az Előd-féle Szabolcs nemzetség
is úgy járt, mint a bolári nemzetség Jászvásáron. Csupa lány
született. De Szabolcs lányai semmiképpen sem akartak feszült
viszonyba kerülni a Nyugat felé vonzódó Gelyzáékkal, így
aztán Taksony csupa fiú családjával házasodtak össze. Ennek
a Csák főtáltosnak 12 fia volt.
Határőrizet címén, vagy, mint a kereskedelmi
utakra felügyelő csapatok parancsnokai behálózták az egész
Magyarországot. Arra számítottak, ha egyelőre nem is, de előbb-utóbb
majd csak a kezükbe megy át a hatalom. A Csák család főtáltosi
központja a Fehérvár fölötti Csákváron volt, az Előd-féle
Szabolcs, Tétény és Izbég leányokkal összeházasodva
lassanként az ő családjuk lett a leghatalmasabb. A Csák család
12 ágra szakadt: csákvári, kéri, vajai, orondi, jámai, berényi,
celuni, vinári, etyeki, kisfaludi, dudari és terencsényi ágra,
de mindig a csákvári ág volt a legerősebb. A Csák had minden
tagja a háborúskodás nélküli élet és a jövedelmező
kereskedelem mellett foglalt állást. Gelyza uralkodásának
elején ez volt az egyedüli járható út. Ebben a korban a Duna
mellett a 24 hun törzsszövetségi nyelvét használták a
magyarral keverve. Már Taksony uralkodásának a végén azt
mondták: ezek a fehér magyarok. A bihari, nyitrai, kevevári
dukátusban és a kabar-palóc földön a fekete magyarok éltek.
A nyéki törzs a Budavári beavatott központtal a Van-tó környéki
szabir nyelvet beszélte. De a törzsek nagyjából így is megértették
egymást. A Kelet felé irányuló dolgokban az uralkodó nyelv
mindig a Nyék törzs nyelve maradt. Rovásos levelezésünk is
ezen a nyelven folyt. Amikor a 896-os magyar vész alkalmával a
230 fős jászvásári csoport visszafordult, ez (Lebed fia) Előd
felfogásának felelt meg. Ő ugyanis azt tartotta, hogy nem
szabad elszakadni a szavárd-magyaroktól, Lebediától és Etelköztől,
hiszen ott termékeny legelőterületek és jó földek vannak,
és a magyarokkal rokon népek lakják. Ennek a szavárd-magyar-besenyő
birodalomnak a nagyfejedelmei voltak: Előd 896-900-ig, Árpád
900-908-ig, Szabolcs 908-926-ig, Zoltán 926-942-ig, Gyula 942-955-ig,
Derencsény 955-970 között, végül 970-987 között Csák fia,
Szabolcs. Az apa után a fia soha nem kerülhetett a
nagyfejedelmi székbe, mert ez testvérgyilkosságokhoz
vezethetett volna. Ezt mutatja Lebed lovasfejedelem esete is. Előd
nagyfejedelem után, Álmosnak a fia került hatalomra, majd Elődnek
a fia, Szabolcs lett a nagyfejedelem. Utána Álmos unokája,
Zoltán következett, őt azonban már az Előd dédunokája,
Gyula követte 942-955 között, utána Álmos dédunokája,
Derencsény lett a nagyfejedelem, majd Előd szépunokája, a jászvásári
Szabolcs következett, de ő 987-ben legkisebbik öccsének.
Kipcsáknak adta át a hatalmat, azzal az indokolással, hogy a
szavárd-magyarok és a kunok nem tartják helyesnek azt a sok
gyilkosságot, ami a nyugati lovagok nevéhez fűződik. Bár
besenyő-kun részen se volt jobb a helyzet, itt is nemegyszer
agyonverés kísérte az ortodox hittérítést.
A
Lebed udvarában nevelkedett Töhötöm, Előd fia Támárt (Tamara)
vette feleségül. Sok lányuk mellett volt három fiuk is.
Zombor vezér, Tolmács kereskedő és Gyula nagyfejedelem.
Zombornak Gyula nevű fiától származott Boja és Bonyha, mind
a kettő egy-egy székely nemzetség vezére lett. Gyula jászvásári
nagyfejedelemtől származott Sarolt és Karold, meg két vezér:
Bulcsú és Szabolcs. Ők mind a ketten a Csák családból házasodtak.
Szabolcs később, amikor átadta a hatalmat Kipcsáknak. Jász-síksági
birtokaira jött, s a Budavári beavatott központban működött.
Harka utódai tehát Budavár és Fehérvár környékén meg a Jász-síkság
tíz körzetében helyezkedtek el. Az agg Derencsénynek meg
kellett érnie, hogy kísérelje meg vigasztalni azokat a családtagjait,
akik megmenekültek a nyugati és keleti hittérítők mészárlásaiból.
Budavár beavatott központjába fejedelem parancs értelmében
az idegen lovagokat nem engedték be. Ibolya és társai nem értettek
egyet a keresztény hitterjesztésének erőszakos módjával és
988-ban a szavárd-magyar, besenyő-kun és magyarországi
kapcsolatok. A 973-as nyugati értekezlet nem a megbeszéltek
szerint folyt le a mainzi érsekség becsapta Magyarországot. De
nemcsak Nyugaton érte csalódás a magyarságot; Keleten is. Az
orosz fejedelemség részére Olga fejedelemnő a Mainzból, Ottótól
kért térítés céljára püspököt. Ottó örvendezve a Bizánctól
való elfordulásnak, Adalbertet küldte. Ebben az időben Szavárdi
Mihály Krakkóban járt, hogy Derencsény fősámán és főtáltos
részére adatokat gyűjtsön az áttérés módjairól. Házasulandó
fiatalember volt és Krakkóban házasságot kötött Piaszt
Adelhaiddal. Ennek folytán a római katolikus egyház hívévé
vált. A fiatal pár Jászvásárra került, de gyakran
megfordultak Magyarkán is. Mire elindultak hazafelé, az orosz
fejedelemség újra a keleti kereszténység felé fordult. Görög
kereskedőkkel már jöttek is a hittérítők orosz meghívásra
Kievbe. Nyomban értesítették Derencsényt, aki a változást
tudatta Budavár beavatott központjával. A szászok kérésére
Mihályt küldték Doros térségébe, hogy az ott rekedt szakasz
törzset Szászországba vigye. Ezt a feladatot sikeresen végrehajtotta.
Amikor a
Gyula fia, Szabolcs került a jászvásári nagyfejedelmi székbe,
Mihály még egy hasonló küldetést vállalt magára. Azt, hogy
a királyi alánokat (szász elnevezésük szerint a rokszolánokat)
is kísérje Szászországba. Mihály Zombor székesegyházában
már korábban felvette a Vazul nevet, amikor a keleti egyház híveként
megkeresztelkedett. Így indult el mostohaanyjának, Saroltnak
bizánci hitű papjaival megbízásának végrehajtására. A
rokszolánok azonban nem akarták a keleti egyház hitét
felvenni, mire a hittérítők katonai kísérete népirtáshoz
folyamodott. Szavárdi Mihályt pedig álmában agyonverték. A térítésnek
ettől az erőszakosságától Bruno atya is megborzadt. A mainzi
érsek őt küldte bajor papokkal együtt Magyarországra, hogy
az avar-karatán egyházak segítségével a népet nyugati hitre
térítsék. Sarolt fejedelemasszony a keleti hittérítők
kegyetlenkedése miatt Géza nézete mellé állott, hogy a
nyugati kereszténységet kell felvenni. Zombor, Boja és Bonyha
birodalmában és Apor déli vidékein azonban megmaradt a keleti
kereszténység. A kivégzések elől menekülő kunok egy része
a Jász-síkságra került. Amikor Budavár beavatott központjában
a Mainzba küldött 12 főúr elmondta, mit végeztek, a mainzi
érsekség által összehívott megbeszélésen mindenki
helyesnek tartotta a nyugati kereszténység látszólagos felvételét.
De minden másképpen történt. A hittérítőkkel bejött
lovagokat csak a vagyonszerzés érdekelte, s elkezdték az öldöklést,
nemcsak a táltoshitűek, hanem a keleti keresztények között
is. Ezért Adelhaid kisfiával, Szár Lászlóval Derencsénytől
kért védelmet.
295. Arvisura Fajsz főtáltos
rovása
HARKA LOVASFEJEDELEM
Töhötöm (880-925) után fia Harka (905-974) lett a
Csörsz árokrendszer lovasfejedelme. Ebben a tisztségben az ő
feladata lett, hogy az ország védelmére és az avar kincsek
visszaszerzésének céljára kiváló harcosokat és tárkányokat
képezzen ki. Amikor Tarhos lánya, Uzonyka, a Bolgár
birodalomban megözvegyült, Gyulának (846-910) jászvásári székhelyén
megismerkedett Harka lovas-fejedelemmel, aki valamikor nőtlenséget
fogadott. Ez az ismeretség házassághoz vezetett, feleségül
ment Harkához és a Jász-síkság közepére Harka várába költözött.
Első fiuk Gyula napján született Kolozsváron, ezért Kolozsi
Gyulának nevezték. Az uruki vallás szertartása szerint
keresztelték meg. Harka másik fia, Zombor már Harkaváron született.
Ez a fiú a Csörsz-árok mindkét oldalán a Tisza mellett,
Tiszakeszi felett és Maroskeszi közelében kapott birtokot.
Zombornak is volt egy Gyula nevű fia, aki szintén Gyula napján
született. Hogy a nagybátyjától, Gyula nagyfejedelemtől megkülönböztessék,
Kisebb Gyulának hívták. Gyula nagyfejedelemnek, Szabolcs nevű
fia (948-987) meg Sarolt nevű lánya (950-1012) és másik lánya,
Karold (952-982) után egy kései fia is született. Ezt a fiút,
aki Kolozsváron született a jászvásári fiatalok Erdeljü
Gyulának hívták (960-1015). Erdeljü Gyula a nagyfejedelem 35.
Születésnapján látta meg a napvilágot. A bihari dukátusban
kapott birtokot, mert Gelyza fia, Vajk az arany és ezüst lelőhelyekre
való tekintettel a nyitrai dukátushoz ragaszkodott. Sarolt, aki
egész fiatalon özvegységre jutott, a Szavárdi Söpte halálával
megözvegyült Gelyzához ment feleségül. Szavárdi Söpte
ikertestvére, Szavárdi Vászoly főtáltos lett, a kistermetű
Zerind pedig, akit Zerindkének hívtak, Erdélyben és Nándorföldön
is kapott birtokot.
Saroltnak
968-ban megszületett Vajk nevű fia, majd Piroska, Ilona és
Judit után még másik négy lánya, de azok korán meghaltak.
Harka ifjú korában nagyon eleven életet élt, de attól
kezdve, hogy Uzonykát feleségül vette, többet nem ivott és
Uzonyka tanácsára Pepi fáraónak az Arvisurában leírt étkezési
rendje szerint élt. El is élt 69 évig. Az uruki időszámítás
szerint 974-ben halt meg. De ekkor se a betegség törte le,
hanem a mainzi érsekség által összehívott értekezleten
hozott döntés keserítette el. Eszerint ugyanis a Csörsz-árok
rendszerben folyó lovasképzést fokozatosan meg kell szüntetni.
Ebben az időben az ifjú Szabolcs volt a jászvásári
nagyfejedelem, Harka lovasfejedelem unokája (970-987). Szabolcs
a kunokkal, besenyőkkel együtt ellenezte a nyugati kereszténységhez
való csatlakozást. Végül mégis ennek a Szabolcsnak kellett
kijelölnie a mainzi érsekség értekezletére 973. március 23-ra
kiküldendő 12 főurat és lovas kísérőiket. Erre Gelyza is,
Harka is megtette a maga javaslatát és Szabolcs nagyfejedelem
az Öregek Tanácsával való egyetértésben és az uruki püspök
jóváhagyásával javaslatba hozott személyek kiengedése
mellett döntött. Baján avar nagyfejedelem kimondta, hogy a jászsíksági
fejedelem nem hagyhatja el az ország területét. Bős tudunt
Kalágéban tőrbe csalták, annak nem szabad többé megismétlődnie.
Gelyza tehát itthon maradt. Meg kellett bíznia fejedelmi családtagok
élettapasztalatában. A küldöttség vezetője Jutas legkisebb
fia, Fajsz volt, a tárkányfejedelem. Tagjai pedig: Botond-Bereg,
Taksony fejedelemnek öccse; Csák főtáltos; Tormás, Tarhos
unokája; Dobun, a Kievben visszamaradt fél gyarmat törzs vezére,
helyettes uruki püspök; Koppány, a somogy-daraguz dukátus vezére;
Tomaj, vagy Tomaji, a baszkor-magyarok megbízottja; Urkony kölpény,
a kereskedők megbízottja; Tonuzaba, besenyő vezér; Pata, a
palócok tárkányvezére; Kalán üzbég, a magyarkai fejedelemség
megbízottja és Beled, a karatán és Béla törzs parancsnoka,
a határőrség vezére. Ez a 12 főúr a Boroszló és Igló
alatti avarok által elkészített szá1láshelyeken keresztül
kettős alkal-mazású dísz-szekereken indult el. Ez fogatolt
rendszer, síntalpakon, azaz szánokon és forgó kerekeken is kényelmes
szállítást adott. Harka lovas fejedelem Szabolcs fiával egyetértésben
jelölte ki azt a 24 horkát, azaz határügyi lovasbírót, akik
Máromnak, Beled fiának a vezetésével tolmácsok, kísérők
és tanácsadók csoportját képezték. Ezek a lovasok mind 25
éven aluli edzett lovasok voltak: Abád, Bór, Béla, Csécse,
Cibor, Doboka, Kál, Etyek, Karcsa, Jelő, Borona, Kolon, Aranyán,
Laád, Pozsega, Pataj, Kaján, Urkony, Vajta, Köled, Birsoda,
Torda és Zsombor. Máromot azért tették meg vezetőnek, mert
ő minden szomszédos ország nyelvét beszélte, még a
vikingekkel is hajózott két évig a dán vizeken. Gelyzának és
Söpte Szavárdinak a fia, Vászoly (968-1045) már kora ifjúságától
fogva ellene volt a teljesen nyugat felé való fordulásnak. 973-ban,
amikor komolyra fordult a mainzi tárgyalás terve, Vászoly
Szabolcs kérésére Erdeljü Gyulával együtt Jászvásárra
ment megtárgyalni a helyzetet.
Innen
Kievbe lovagoltak a visszamaradt Gyarmat törzshöz. Annak a vezérei
akkor már beházasodtak a lengyel családokba. Vászoly kétszer
is megkeresztelkedett, először a Mihály, majd a Vazul névre.
Jászvásáron szívesebben hallgatott a Vászoly névre. Mihály
fia, Szár László (akit mivel kopasz volt, Kopasz Lászlónak hívtak)
legszívesebben Kievben tartózkodott. Bizánci keresztény volt,
Premiszlava hercegnőt vette feleségül, de Vászoly mellett
mindvégig kitartott. Jászvásáron úgy döntöttek, hogy a
keleti kereszténység hívei maradnak, mert így a nyugati
kereszténységet is nagyobb engedékenységre lehet bírni a
magyar törzsszövetség javára. Magyarka, Füzes-gyarmat pedig
azt javasolta a küldöttségben járó Szár Lászlónak, hogy a
kereszténység felvétele csak látszólagos legyen. Harka 925-ben
lett Tarhos fia, Tevel után a lovasfejedelem. Így lett a Csörsz-vonal
kiképző parancsnoka, majd Budavár és Veszprém tanfejedelme.
Tarhos a medvetoron minden évben megbeszélte velük hova és
merre kell menniük az avar kincsek visszaszerzése végett. Üllő
csak, 36 évet élt, Jutas is csak 40 évet, Tarhos pedig a 46.
születésnapján halt meg. Tarhos átadta a fiának az avar
kincsek nyilvántartását. Ezek a feljegyzések Keszt
aranyasszonynak meg Pelsőc és Nyék beavatott fejedelem rovása
alapján készültek. Amikor Zolta és Tevel megállapodott a
kalandozások irányában, Harkával közölték, milyen
csoportokra van szükségük. Az ilyen medvetori megbeszéléseken
állapították meg azt is, mennyi férőhely lesz a szétszedhető
gerendavárakban. Minden évben négy zászlóaljat képeztek ki
21600 lovassal. Közülük 1200-at az Encs-Ibos-Marót-Karatán
és Szerém határvédelmi vonalra küldték; 100 testőrtárkány
a Budavári beavatott központ védelmét látta el; 100 vízikiképzésben
részesült tárkány a fejedelem testőrségébe került. Üllő
fiának, Tasnak parancsnoksága alá, Csepel-Dunakeszi térségébe.
Négyszáz tárkány Fajsz tárkányfejedelem parancsnoksága
alatt Küküllővár, Somogyvár, a Száva parti Bélavár és a
moson parti Fajszvára térségében állomásozott. Árpád
fejedelemsége idején Csepel, Zoltán idejében pedig Solt várában
volt a testőrség székhelye. A fejedelmek 24-24 testőrlovas
mellé 24-24 jelentőlovast rendeltek a testőr parancsnok legénységébe,
így 100 lovas mindig a fejedelem szolgálatára állott. Fajsz tárkányfejedelem
székhelye a Dara folyó közelében lévő Fajszon volt, amikor
azonban ő utána 932-ben Üllő fia, Tas vezér vette át a tárkányfejedelemség
vezetését, a tárkánytestőrséget Csepel-Vác-Tas között állomásoztatta,
Üllővár központtal. Harka lovasfejedelemmel minden Dob-szerdán
reggel Dunakeszin találkozott, este pedig Budakeszin, Ari nevű
testőrségi parancsnokkal. A 24-24 szolgálatos testőrtárkány
mindig Budakeszin töltötte a pihenő napját, a 24 tagú külső-belső
őrség Budaváron állott szolgálatban. Harka tehát ezeknek a
tájékozódásoknak az alapján mindent tudott az ország
fontosabb dolgairól. Csörsz vonalán 3 medvetoros évig tartott
a lovasok kiképzése. A létszámot mindig fenntartották.
Amikor tehát Zolta-Zoltán-Zsolt fejedelem úgy határozott,
hogy Tarhos terveinek megfelelően négyfelé kell elindulni az
avar kincsek visszaszerzésére, négy tavasszal négyszer 400
lovas indult útnak. De amiatt még medvetor havában kiképzésre
behívtak 1600 tizenhat-húsz éves, lovagolni már tudó ifjút.
De ha csak két, vagy három irányba indultak el a kincsek
visszaszerzésére, akkor csak 800 vagy 1200 lovast hívtak be.
Kalandozni
mindig a harmadévesek mentek. Harmadévesek kerültek a testőrségbe
is. Fontos volt, hogy jól képzett lovasok benyomását keltsék.
Határőrizetre a tárkány célokra kiképzett legjobb lovasokat
adták a másod-és harmadévesek közül. Ezek leginkább az őrállomások
környékéről nősültek, bármikor szolgálatba állíthatták
őket. A medvetori, szarvastor, bölénytor és gödölyetor után
már a kiképzés elején el kellett dőlnie, hogy a bevonult legény
tárkány, testőr vagy inkább csak lovas szolgálatra lesz-e
alkalmas. Ezért a lovasokat két holdtöltéig úgy osztották
be, hogy tiszta képet lehessen alkotni felőlük. A
talpraesettebbek az idegen nyelvet beszélő kiképzőkkel kerültek
egy csapatba, hogy határőrizeti, vagy kalandozás-vezetőket képezzenek
belőlük. A fejedelmi és vitézi ifjak így lettek testőrségi,
vagy kalandozási parancsnokok. A leszerelő lovasok, testőrök
és tárkányok a Csörsz-vonal és az öt tárkány övezet,
vagy a parancsnokságok környékén kaptak birtokot, hogy 45 éves
korukig bármikor riaszthatók legyenek. 43-45 éves korában
minden harcos külön birtokot kapott, még nem családos
gyermekeivel odaköltözött; a régi birtokban maradt fiúgyermekei
pedig riasztható vitézek lettek. A 43-45 éven felüli kiszolgált
lovas csak fogatos szolgálatot teljesített. De ilyen magas kort
akkor csak a szívósabbak értek meg. Harka fejedelem 969-ben
nagybirtokot kapott Erdőelvén. Oda követte Erdeljü Gyula, a
Szabolcs, Sarolt és Karold testvére, meg a kisebb Gyula is.
Szabolcs 970-től az Úz völgyétől Jászvásárig; Erdeljü
Gyula Gyulafehérvár térségében; Zombor fiának az özvegye
pedig Dés és Barcaság közötti Zomborban kapott földet.
Kisebb Gyula igen alacsony növésű, de roppant széles vállú,
hosszú karú ember volt. Ajtony alacsony termetű lánytestvérét
vette feleségül. Ez a kisebb Gyula, vagy Ajtony-Gyula 975-986 között
Tormás tárkányfejedelem után, mint ifjúsági fejedelem átvette
a Jászvásár és Fehérvár közötti összekötő fejedelmi
tisztséget. Ebben a tisztében nagy szolgálatokat tett a hun törzsszövetségnek.
Ekkor került
sor unokatestvérének, Saroltnak a házasságára Gelyza
fejedelemmel. Saroltot, mint vőfény, 968-ban kísérte a fehérvári
díszes esküvőre és ő vitte 969-ben az örömhírt az összes
szövetség új nagyfejedelmének, Szabolcsnak arról, hogy Gelyzáéknak
Vajk napján fiuk született. Amikor 973-ban március 23.-án a
mainzi érsekség értekezletén létrejött a megállapodás,
Harka lovasfejedelem búskomor lett. A két aranyasszony napja között
gyenge agyvérzés érte, de az arbag rimalányok ebből Harkaváron
kigyógyították. Nagy csapás volt rá, hogy Géza elrendelte a
pogány rovások és az uruki-mani bibliák elégetését. Pedig
valamikor, még a bihari dukátusban, Gelyza kisfejedelem korában
ő is azzal a gondolattal foglalkozott, hogy s mint lehetne
megegyezésre jutni a nyugati kereszténységgel, nehogy az
avarok sorsára jusson az alig száz éve hatalomra került
magyar törzsszövetség. Öccse, Mihály 16 éves korában egy
lovaglás alkalmával olyan rosszul esett le a lováról, hogy
belehalt. Ezután Esztergom vidékén épített magának várat.
Gelyzának Söpte-Szavárditól még Mihály és László nevű
fiai is születtek. Ezek Budaváron nevel-kedtek. Amikor Harka
lovasfejedelem 974-re felépült betegségéből, végiglátogatta
a Csörsz kiképző árokrendszert, Pusztaszertől Harkavárig
lovagolva, a harmadévét múlt saját nevelésű csődörén. A
várkapuban már haldokolt. Még bevitték a Lovas-isten háziszentélyébe,
s ott halt meg unokái között. Utolsó erőfeszítésével fából
faragott kis lovacskákat húzott elő oroszlános tarsolyából
és mindegyik unokájának adott egyet-egyet. A tarsolyában
maradt rovásos lovacskákat távollevő unokáinak szánta.
Holttestét kívánságának megfelelően, ősi szokás szerint
elhamvasztották. Porait egy hírtelen támadt vihar vitte szerte-szét
a Kunság gerendavárai felé. A temetkezési szertartásra
egybegyűlt “Tíz nyíl törzs” vezérei, a főúri
lovasrendszer és a várkatonaság mellett döntött.
A
Csörsz árokrendszert ekkor kezdték fokozatosan megszüntetni.
Az utolsó lovas-kiképzést tehát Harka lovasfejedelem vezette
a Csörsz árokrendszerben, ezután ott már csak árkász-képzés
folyt. Itt döntöttek úgy (Harkaváron, Lovas-Östen szentélyében),
hogy nem csak a főurak, hanem az uruki-mani mazizok, meg a bizánci
és római katolikus apátságok és püspökségek is tarthatnak
lovasságot. Árpád tárkányai könnyűlovassági kardokat kovácsoltak.
Ezeket ekkor kezdték felváltani a kétélű kardok. Harka
lovasfejedelmet 5 lánya és 24 unokája siratta. Túlélte Gyula
nagyfejedelmet és Zombort is. Öt lánya Kalocsa és Fehérvár
síkságon kapott fejedelmi birtokot, ott is mentek férjhez.
Szabolcs fia nagyfejedelem lett Jászvásáron, Zombor 950-966 között
volt tárkányfejedelem, Gyula fia 942-955 között nagyfejedelem.
Bulcsú fia hősi halált halt, másik fiának, Kolozsi Gyulának
lányai, Sarolt és Karold először a bizánci hit érdekterületére
ment férjhez, de Sarolt később mint özvegy, Gelyza felesége
lett. Karold férjhezmenetele előtt Veszprémben volt 400 rimalány
főnökasszonya. Öt kisebb lánytestvérükkel együtt
valamennyien Erdőelvén kaptak birtokot. Erdeljü Gyulának még
a jászvásári 975-ös megbeszélésen azt javasolta Csatári
lovasfejedelem, hogy minden jászvásári vezéri személy
maradjon meg a Jász-síksági birtokán, mert ha onnan
elszakadnak, a keleti hittérítők kegyetlenkedései folytán előbb-utóbb
a nép is birtok nélkül marad. Erdeljü Gyula Besenyő-Fehérvárról
Csatári besenyő fejedelem Boliva nevű lányát vette feleségül,
aki a veszprémi rimalányképzésen első lett. Erdeljü, vagy
Ajtony-Gyulának már megvolt a két-Deés és Csucsa nevű-fia,
amikor az anyjuk ifjúsági aranyasszony lett. Így aztán Ajtony-Gyulának
Jászvásártól Veszprémig akadt tennivalája. Felesége révén
Parajd környékén nyert további birtokot. Férje halála után
a Boliva népes családjával Parajd, Deés és Csucsa környékén
élt. Ezzel Deés és Csucsa elnyerte a nagy jövedelmet jelentő
sóellátási jogot. Emiatt Vajkkal sohasem ellenségeskedtek.
Harka
lovasfejedelem utolsó útjának és végrendelkezésének leírását
Erdeljü Gyula örökölte. Ezt Boliva ifjúsági aranyasszony így
foglalta aranylemezes rovásba: “Harka lovasfejedelem 974
tavaszán végiglátogatta a Csörsz árokrendszer őrségeit.
Mindenütt végignézte a reggeli gyakorlatot, a lóról való,
nagyon megerőltető és roppant rátermettséget kívánó villámgyors
leugrást. Mindenütt megvárta, mikor, mennyi idő alatt érnek
vissza azok az ifjak, akik elfutottak a másik őrségig. Utána
a Bulcsú unokájának adományozott és a győztes lovasoknak
egy-egy emlékérmet. Ebéd után mindenütt elmondta: amelyik
nemzetség megtagadja a múltját, a regevilágát elfeledi,
Lovas Östenét nem tiszteli, az elbukik. Mit kívánnak tőlünk
a nyugati keresztények? Hogy égessük fel szent helyeinket,
tagadjuk meg az egy igaz Östenünket, tíz éven belül szüntessük
meg a Csörsz-árok lovastáborát és a nyugati védelmi gyepüket,
hiszen mindannyian Szent Péter utódjának híveivé váltunk.
Adjuk fel hát a nyugati határterületeket, nyissuk meg Encs-vidék
kapuit a hittérítők és a lovagok előtt, szüntessük meg a
Mani által megújított uruki egyház szervezetét és Szent Péter
egyházában a mainzi érsekség legyen a vezetőnk. De ezek a
nyugati uralkodók-folytatta-csak állandóan veszekszenek, mint
a déli saka föld cigányai (az indiai szkíta birodalomban).
Ilyesmihez nekünk semmi közünk. Gelyza még Nagy Ottó kezdeményezése
alapján, később II. Ottóval szent szövetségre lépett a
terjeszkedni kívánó bajorokkal szemben. Ottó ideküldte a
mainzi érsek által felszentelt Bruno püspököt: az aztán Géza
fejedelmet nyugati módra Istvánnak keresztelte. Bruno idehozta
az Engadin völgyéből a hun származású Huntot, meg Vecelint
és két Pázmány lovagot, a Vízvár (Wasserburg) környéki térítő
papokkal együtt. Ezek mind hun utódoknak vallották magukat. Az
Ottók és Civakodó Henrik közt volt sok ellentét, de abban
mindannyian egyetértettek, hogy úgy lesz jó, ha Brunot bajor-hun
keveredésű papok támogatják térítő munkájában. Úgy érzem-mondta
Harka-ebből éppen olyan csapás lesz, mint Bulcsú, Lehel és
Sur esetében, amikor a civakodó német fejedelmek a jóhiszemű
magyarok segítségét kérték, és amikor megegyeztek, ellenük
fordultak. Ezért vesztettük el az augsburgi csatát és azok
akasztották fel az ifjúsági vezéreket, akik segítségüket kérték.
A
Budavári beavatott központban most is ott vannak kitéve azok a
hívó levelek, amelyekben a hitszegők a magyarok segítségét
kérték. Ekkor terjedt el a Csörsz-vonalon az a mondás, amely
mindmáig igaz: Ne higgy magyar a németnek, akármivel
hitegetnek. Szabolcs is azt mondta: Jézus nazirt az uruki
keresztény egyház is elfogadta Isten fiának. A magáévá
tette a szeretetre alapított vallását is, de az aranyborjú nélkül
már nem a Bika, vagy a Kos jegyében járunk, hanem a Halak világhónapjában
élünk. Az öldöklő századok után eljön a szent Vízöntő
világ-hónapja, amikor az emberek az Égiek tanácsára végre a
békére törekszenek. Mi máris azt akarjuk. Lehetünk látszólag
keresztények, de érdek nélküli uruki kereszténységünk
megtartása mellett. Hűségesen az ősi Öreg Östenünkhöz.”
Mit mondott erről maga Harka lovasfejedelem-kérdeztük az unokáitól,
amikor Jászvásárra jöttek Szabolcs napját köszönteni.
Harka szavait így tolmácsolták: A görögök egyházától való
elszakadás legfőbb oka a 970-es háborúskodás volt. János
bizánci császár felszabadította Bulgáriát, II. Boriszt
pedig fogolyként bezárva tartották. A bizánciak magyar nyelvű
ortodox püspökségeket ígértek, de Bizánc baráti ígérgetések
közben 971-ben bekebelezte a kievi fejedelemség által addig
megszállva tartott magyarbarát országot. Arnulf leánya, Judit
967 után átadta a fiának, civakodó Henriknek a hatalmat.
Henrik nem fért a bőrébe, mindenkivel csak torzsalkodott. János
bizánci császár és Nagy Ottó szövetséget kötött. Az ifjú
II. Ottó, XIII. János pápa céljainak megfelelően Rómában
egy görög hercegnőt vett feleségül. Ekkor indított útra
Gelyza az Ottókhoz egy követséget a kereszténység felvétele
dolgában. Nyomban küldte is Brunot a császár Gelyza udvarába,
hogy jöjjön a magyar főurak küldöttsége Kvedlinburgba.
Ekkor keresztelte meg Bruno a kis Vajkot Istvánnak, Söpte Szavárdi
Vászoly nevű fiát (aki 968-ban született) Mihálynak,
ikertestvérét Vazult pedig Bélának. 973. Március 23-án
Gelyza arra hivatkozva, hogy leesett a lóról, nem jelent meg az
értekezleten. Szabolcs jászvásári nagyfejedelem korosabb Árpád-ivadékokat
és idősebb vezető embereket küldött Kvedlinburgba 23 éves
Csörsz vonalbeli tolmács lovasokkal. Úgy gondolta, hogy az Árpád
fiak öregebb tagjai már úgy se élnek sokáig, tehát ha az
augsburgi eset netalán megismétlődik és azok az öregebbek
nem térnek vissza, az uralkodó réteg belső magja akkor is itt
marad. Bruno a mainzi érsektől függött, aki viszont az Ottóknak
volt az embere.
Brunot,
Adalbertet és Ditmárt 972-ben a mainzi érsek szentelte püspökké
azzal a feladattal, hogy a mainzi zsinat értelmében ők vezessék
a keleti hittérítést. Megkapták hát az új hittérítő püspökök
a pásztorbotot. Bruno szeptember közepén jelentkezett
Passauban Piligrim püspöknél, tőle avar és karatán papokat
kapott kíséretül. Tavaszig a Bruno-féle küldöttség 3000
nemesembert keresztelt meg. Ezek nagyobb részt uruki-keresztények
voltak; főuraik fizették értük, ami az egyháznak járt. A többi
a főemberek hadifoglyainak gyermekei közül kerültek ki. Mindkét
csoportban voltak, akiket kétszer is megkereszteltek. Somogyváron
nevetve mondták rájuk, hogy nem ártott meg nekik a keresztvíz.
Bruno, Kalocsa, Veszprém és Somogyvár körzetében térített.
Szent Gál és Szent Márton tiszteletére emelt imaházakban.
Szent Gál és Szent Márton ugyanis Siklós, illetve Pannonhalma
várjobbágyainak a gyermekei voltak; mint avar gyermekek kerültek
a nyugati szerzetesrendekbe. Ottó az avar kincsekből átalakított
ötvösműveket és egyházi ruhákat küldött ide, mint a
mainzi érsekség és a Szent Galleni apátság ajándékait. De,
hogy a valóság feledésbe ne merüljön, a 926-os magyar
kalandozás történetét 972-ben írásba foglalták. Taksonynak
már 964-ben volt udvari püspöke; Surnak a fiát Rómában
szentelték püspökké. Zotán tudun egyik leszármazottját még
Nagy Károly keresztelte meg; Fekete Arnó udvarában nevelkedett
és szépapja után Domonkosnak nevezték.
Géza közben felépíttette az esztergomi székesegyházat
és 974-ben Domonkos lett az első érseke. Ehhez Szabolcs jászvásári
nagyfejedelem is hozzájárult, mert arra számított, hogy az
avar Domonkos érsekségének uruki keresztény jellege lesz. Az
avar érsekség a nyitrai dukátusra terjedt ki; a dunántúli
Pannonföldre II. Ottó a salzburgi érsekség felügyeletét
terjesztette ki. Géza viszont ezen a területen a mainzi érsekség
hittérítő munkáját és Adalbertet támogatta, aki a második
fiát Béla névre keresztelte. Az elsőt Mihálynak. Ezt a Mihályt
nemcsak Kalocsán, hanem Krakkóban és Kievben is megkeresztelték,
de lélekben csak Vászoly maradt. Géza 973. évi megállapodás
értelmében megengedte Pannonföldön az istentiszteletek
bevezetését, a pogány oltárok ledöntését, a táltosok
elhallgattatását. A népben azonban tovább élt az ősök
tisztelete és az uruki egyház hite. A Dunától északra és
keletre azonban a jászvásári nagyfejedelem szelleme uralkodott.
A pannóniai egyházi hatalomért folyó harc végül a mainzi érsekség
javára dőlt el. Aki Pannonföldön nem volt hajlandó
megkeresztelkedni, azt az érsekség lovagjaival levágatták.
Templomnak csak a dél-magyarországi görög, és Bruno-féle
imaházak számítottak. A görög, a mainzi és az uruki irányzat
egymás ellen dolgozott. Géza szívesen fogadta a külföldről
jött keresztény telepeseket is, mert úgy gondolta, hogy ez is
erősíti a mainzi érseknek tett ígéretét. A Vízvár vidékére
való Hunt család alapos részt vállalt az avar hittérítésben.
A Hunt lovaggal érkezett Vecelin és a Pázmányok a Héderekkel
együtt innen szólították fegyverbe a lovagi életre vágyó
hun származású legénységet. Hunt
kellett leverni hunnal, a passaui egyházi
vezetők helyeslésével. Géza igencsak szorgalmatoskodott a lázadók
leverésében és a pogány szertartások eltörlésében. Több
püspökséget akart volna felállítani, de a honfoglaló vezérek
utódai e törekvéseinek ellenálltak. Géza álláspontja a
nagy nyugati értekezlet dolgában az volt, hogy a 955. és 970.
évi nyugati és déli vereség a magyar vezetőséget más belátásra
bírta; a belső bajok, viszályok megszüntetése érdekében véget
kell vetni a kifelé való hadakozásnak és a keresztény vallást,
ha kell, fegyveresen fogják az országban terjeszteni. Eleinte még
a Civakodó Henrikkel viselt háborút, de amikor fiát, Vajk-Istvánt
még gyermekkorában eljegyezték Gizellával, megengedte az
Ostaricki őrgrófság terjeszkedését. 900-ban a bajorok Árpád
hadai elől határőreiket visszavonták az Encs folyóig, Avaria
és Bajorország határáig. Az Encstől a Bécsi erdőig húzódó
terület gyepűelve volt, avar és más határvédőkkel.
Árpád
rendelkezése szerint itt újabb magyar településeket létesítenek,
csak a 24 évet leszolgált határvédő tisztek és kiképzők
családjai települhettek ide. A legénységi szállások Bécs
avar kurgán síksá-gán kezdődtek. Beszivárgás történt
ugyan, ez gyakori összetűzésekre is vezetett, de a bajorok sem
élhettek volna nyugodtan ezeken a területeken. 967-ben
Bajorország és Karintia hercegségében még Arnulf lánya,
Judit uralkodott. Taksony fejede-lemmel ő nem kezdett háborút,
de utána jött Civakodó Henrik és nemsokára Taksony is
meghalt. 970-ben aztán Henrik már támadni kezdte a gyepüket.
Ezért Tonuzaba a Talmács besenyő törzset telepítette a gyepükbe,
de már őelőtte Botond is idetelepítette 938-ban a Gyarmat törzshöz
csapódott kölpényeket. Ezek szerint a bécsi medencében a Béla
törzs, az Encsnél és Göröncnél a Talmácsi besenyők, Ibos
és Lóbérc vonalán pedig a kölpények látták el a határőrizetet.
973-ban az Ottóval történt megegyezés értelmében a Talmács
és Kölpény határőrséget visszavonták Pöltenig. Pöltenig
Rüdiger őrgrófsága, ettől kezdve a Hungár fölé terült el.
Ezen a területen a hittérítés már előbb, 970 és 973 között
is folyt. Nyugaton örömmel hirdették, hogy a manihista avar
egyházat Szent Péter aklába vezették. Fajsz és Boleszláv
973-ban megegyezett abban, hogy Boronáig feladják a gyepűelvét.
974-ben Civakodó Henrik a cseh és a lengyel uralkodóval együtt
fellázadt II. Ottó ellen, de II. Ottó meghódoltatta
ellenfeleit. 976-977-ben Civakodó Henrik újra harcban állt, de
a magyarok nem avatkoztak bele a csatározásokba. Annakidején
az avar származású Fekete Arnó salzburgi érsek egyik
templomi beszédében azt fejtegette, hogy mind az avar, mind a
bajor keresztények egyaránt istennek gyermekei, de még a szőke
németeket és a kissé barna avarokat most már se a családon kívül,
se azon belül nem lehet többé különválasztani, 4-500 év
alatt annyira összekeveredtek.
Gézának,
mivel az anyja besenyő volt, kelet felől nem kellett támadástól
tartania. Olga és utódai nem állottak se az etil-bolgárok
mohamedánjai, se a kazár zsidók, se a keresztény németek
mellé, hanem Bizánc mellett döntöttek és Vlagyimir egy bizánci
császárlányt kért feleségül. Urkund és Kalán, minthogy
bolgár feleségük volt, a 973. évi értekezleten a “tíz nyíl”
szövetség mellett a nándorok és a karatánok határvédő népét
is képviselték. A déli határ békéje érdekében a bolgár
szabadságharcot is támogatták azzal, hogy az Encs-Ibos táján
állomásozó harcosok felét Vlahiába, a Nándorfehérvár
alatti térségbe vezényelték, hamarosan meg is alakult a szövetséges
Nagy Bulgária. A Nagy Bulgáriával fennálló kapcsolat hozta
magával, hogy Subad Szavárdi első fiát Mihálynak keresztelték
és Mihály a bolgár cár családjából nősült. Gézának a
belső ellenállás, a Koppány-Ajtony és Gyulák elleni harca
miatt Nyugat felé békét kellett keresnie. Vazul és Szár László,
Meskó lengyel fejedelmi családból nősült, ezzel a határok
észak felől is biztosítva voltak. Már Géza elrendelte a pogány
írások és könyvek elégetését, s ezt a bihari dukátusban
el is kezdte. Öccse, Mihály egy lovaglás alkalmával 16 éves
korban meghalt. Öccsének Esztergom vidékén lévő birtokán várat
épített magának. Géza két idősebb fia, Mihály és László
még Vajk előtt Buda várában nevelkedtek. Amikor Géza alatt
megszűnt a 20 éves fiatalok rendszeres kiképzése, a Budavári
beavatott központ figyelmeztette a pusztaszeri vérszerződésre.
A közel ezer éves Csörsz vonalán, a Jász-síkság közepén
állandó katonai erődnek kell a hun törzsszövetség védelmére
állnia. Ennek a legszívósabb rétege a 24 évet szolgáló
lovasok voltak. Szolgálatuk leteltével a Csörsz árokrendszer
közelében kaptak kis birtokot. Ez aztán apáról fiúra, vagy
rimalányra szállt. Az örökösök szintén részt vettek csökkentett
idejű kiképzésben. Mint lovasok kerültek a főúri seregekbe.
A kiképző
településeken nagyon megerőltető volt az élet. Minden egység
teljesen önálló volt és ez bizonyos versengést hozott magával.
A megerőltető kiképzés, a kalandozás, a bőséges evés-ivás
küzdő-képessé tette ugyan a lovasokat, de szervezetük igen
hamar elhasználódott, a harcosok átlagos életkora főként a
sebesülések, megrokkanások miatt 30 év körül volt. A mérsékeltebb
életmódot folytató harcosok elérték a 45-50 évet is. Az
uruki hiten lévők mindig nagyon mérsékletesen táplálkoztak
és éltek, ezért volt közöttük 75 éves is. De aki a Budavári
beavatott központ által előírt módon élt, el tudta érni még
a 85-95 évet is. A Mani-féle bibliások között akadt olyan
is, aki a Pepi fáraó étrendjét követve megérte a századik
évét. Ezeket aztán a társtalanság vitte el. Az
aranyasszonyok feljegyzései szerint ebben az időben még
elevenen élt a nyolcas szaporodási követelmény. Családonként
5-6 gyermek meg is maradt, felnőtté lett, közöttük átlagosan
26-46 közötti volt az életkor. Taksony fejedelemnek is 4 fia
és 5 lánya volt, de ezek közül a csak Géza és Mihály
maradt életben és 4 lány ment férjhez. A 957. évi járványos
időben Taksony is nagyon beteg volt. A táltosok már a Csák és
Bereg-Botond ághoz fordultak aggodalmukban, hogy idejében tisztázzák,
Taksony után ki legyen a fejedelem. Gelyza első fiának, Vászolynak
és ikertestvérének, Vazulnak két keresztelője is volt, mert
úgy hitték, a keresztség életben tartja őket. Gelyza és Söpte
Szavárdi harmadik fia a kistermetű Zerind volt. Kisnövésű
eleven gyermek volt, ezért mindenki Zerindkének nevezte, de
csak a beavatott központban hívták a kaszuk vihar-istenének.
Taksony Vászoly-Mihály unokáját szerette legjobban. Az
uralkodó családokban akkor kezdett ismert lenni a Mihály név.
Taksony fejedelem halála (970) után Ibolya fejedelemasszony már
csak a három kisunokájának élt. Gelyza 969 medvetorán nősült.
Gyula jászvásári
nagyfejedelem lányát vette feleségül és 9 hónap múlva
megszületett Vajk, aki a keresztségben az István nevet kapta.
Harka lovasfejedelem halála után a 48 szétszedhető gerendavárból
36-ot szétszedtek és a veteránok családi hajlékot építettek
belőle. A megmaradt 12-ben tovább folyt a tárkányképzés. A
Csörsz vonalán megszűnt a lovasképzés, de a folyón való átkelésre,
a városostromra, csapdaállításra, védőfalkészítésre, a
pusztaszeri szerződés értelmében továbbra is itt képezték
ki a nem főúri állítóköteles legénységet. Ez volt Harka
lovasfejedelem végakarata és ezt Géza fejedelem is helyeselte.
A legénységet mindig a 36 szétszedett égerfa-vár népéből
pótolták, a 36 x 3, tehát 108 nemzetség ifjúságából. A 12
megmaradt gerendavárból az árkászlegénységet a “Tíz nyíl”
szövetség hadseregébe, további két alakulatot pedig
Pozsonykeszi és Kevekeszi térségéből a határvédelemhez irányították.
Ezután veszély esetén minden vezér 400 lovast volt köteles
kiállítani. Ez a létszám Pannonföldről, Kabarföldről, Erdőelvéről
1200 lovas volt. A fejedelmi haderő Tarhos, Jutas, Üllő és
Zolta hadával csak 800 lovast tett ki. Budavár beavatottközpont
serege 600 főből állott, a jászvásári nagyfejedelem seregében
az Encs-Ibos-Szerémi, illetve Szörényi seregében 1000 lovas
volt. Ez összesen 3600 lovas. Mellettük a Csörsz-vonal tárkányai,
Surányi, Káli, Zsadányi és Kevevári század, összesen csak
400 főt jelentettek a kiképzőhelyeken. A Pozsonyi, Szögedi,
Parajdi és Aranyosi székely nemzetségek, valamint a Besenyő-Fehérvári
és a Nándorfehérvári besenyő és bolgár sereg ezekhez csak
600 lovast adott. Géza serege tehát a nyugatiaknak tett engedmény
szerint mindössze csak 4600 lovasból állott. De rajtuk kívül
felriasztható volt még 200 Szavárd magyari lovas, 200 Káma-magyari
lovas, a Béla és Gyula törzs 200 lovasa. (A besenyő törzs
1200 lovasa és 200 kabar-palóc hegyi lovas. A Csörsz-vonal
titkos állásaiban pedig 3400 fő volt. A lovashadsereg tehát
valójában 10000 főt, vagyis Egy töményt tett ki.) Gelyza
4600 lovasa és a Szabolcs nagyfejedelem alá tartozó egységekből
5400 lovas. Ezért volt szükség a kettős fejedelemség
fenntartására. Az első riasztásbeli legénység nem tett ki
egy töményt. Csak a második riasztásban állhatott elő olyan
haderő, amellyel ellenállhattunk a Nyugatról fenyegető veszélynek.
Ezért volt szükség arra, hogy Géza magyar fejedelem háta mögött
álljon a jászvásári nagyfejedelemség, mely Béla és Gyula törzzsel,
valamint a besenyőkkel vállalta az ország védelmét. Harka
lovasfejedelem, minthogy Tarhos lányát, Uzonykát vette feleségül,
közeli rokonságba került mind az Árpádházzal, mind anyósa
révén a Béla ogúz törzzsel. A 892. évi Nagyszala már előre
jelezte, hogy Ködtürk törzsek támadják az ogúzokat, azok
viszont új legelőterületekre lévén szükségük, a besenyő
törzsekre gyakorolnak nyomást.
A Jász-síkság
avar-úz-kabár-hun-székely összetételű lakossága is a
magyar törzsszövetség segítségét kérte. De már 884-ben,
888-ban és 892-ben is jöttek tárkányképzősök, illetve 885-ben
és 890-ben sámánképzősök felderítő útra a Jász-síkságra.
A fiatal harcosokat itt szívesen fogadták és várták a tervbe
vett teljes bevonulást. A besenyők igen sérelmezték, hogy az
ordoszi beavatottközpont aranykészlete elkerült onnan, de a
honfoglalás, után megfelelő-területeket kaptak és ezzel az
ellenségeskedések megszűntek. A bolgárok viszont nem jó
szemmel nézték a Kárpát medence elfoglalását, ezért a Szörényvári
és Besenyőfehérvári bolgár besenyőkkel megtámadták Álmost.
Ezt elősegítette a görög árulás is. Lebed fia, az öregebb
Előd vezér, előbb visszamaradt Lebedváron, a mai Lembergen,
majd amikor a legelőterületek rendezése után aláírták a béke
okmányt a besenyők, Jászvásárra tette át székhelyét. A
szerződés értelmében a 24 hun törzsszövetségébe tartozó
népeket egy nagyfejedelemség irányítására bízták azzal a
megállapodással, hogy keleti szokás szerint a nagyfejedelmet
mindig más-más fejedelmi családból választják.
Nagyfejedelmek voltak: Álmos-háziak: Lebed-háziak: Álmos 880-890
Előd 896-900 Árpád 900-908 Szabolcs 908-926 Zoltán 926-942
Gyula 942-955 Derencsény 955-970 Szabolcs 970-987 Kipcsák-Géza
987-992 Boja 992-998 Géza halála után a kettős fejedelmi,
azaz nagyfejedelmi kapcsolat megszűnt. Kipcsák feleségét, a
besenyő Csatári-lányt, másodszor Boja, Harka dédunokája
vette feleségül. Legkisebb fiuk, aki Kipcsák napján született,
megmaradt uruki keresztény hiten. A Karakánkátai kun fejedelem
lányát, Zilahot vette feleségül. Kipcsákot a kunok, besenyők
fejedelemmé választották. Az ifjú Vajkkal kötött szerződésben
kötelezettséget vállaltak egymás megsegítésére.
Harka
lovasfejedelem családfáját Gyűrűfű rovósámán az alábbiak
szerint állította össze: Előd 836-896-900, azaz 896-900 között
nagyfejedelem volt Előd Töhötöm-Tömörke Horka 855-904 856-929
857-914 Harka-Uzonyka Szabolcs 905-925-974 882-908-928 Harka lányai
(vezéri ifjakhoz mentek feleségül) Adonyka Majsa Csécse
Solymos 942-974 945-985 947-982 948-1012 Urkund Dobun Tomaj Pata
938-978 942-979 945-1004 943-979 Kolozs-Gyula gyermekei: (925-961)
Szabolcs Sarolt Karold Erdeljü-Gyula 948-987 950-1012 952-982
960-1015 Zombor (930-966) fia: Kisebb Gyula 951-985. Ennek két
gyermeke: Boja és Bonyha. Boja fia: Kipcsák 1012-l063. Így
lett Harka lovasfejedelem Uzonykával a törzsszövetség apósa,
anyósa. Az Árpád házat Gyűrűfű rovósámán élete végéig
így állította össze. Árpád 848-908 Kusaly Gyula Kendice-
Apor 845-899 846-912 850-897 Kurszán Zoltán 865-911 881-899
Halics 898-946 Tarhos Üllő Jutas Zolta 882-928 884-920 885-925
892-955 Uzonyka-Tevel Tas Derencsény Fajsz Taksony Bereg-Botond
900-939 908-950 910-955-970 904-932 926-970 940-990 Csák 943-9..
Tormás Lél Domonkos Sur Vászoly-Vazul Géza 935-975 932-955
954-1010 930-955 968 968 951-997 Koppány 965-998 Moldova Zerind
Szár László Zolta 892-955 Ond vezér 879-905 Endre Béla
Levente Palisna Kalán 904-975 Kaján 920-944 Kapgán besenyő
vezér Kolánka-Beled, Tonuzaba 914-975 Saruda: Adonyka Urkund
938-978 942-974 Ibolya 934-988 Márom Gelyza Mihály(Ják) 948-997
951-997 954-965
Az Öregek Tanácsa Gelyza fejedelem, Harka
lovasfejedelem és Szabolcs nagyfejedelem megjelenését nem
tartotta ajánlatosnak a Kvedlinburgi értekezleten. Az uralkodóház
azonban mégis részt vett rajta, Fajsz vezetésével. Az
aranyasszony tisztét Saruda látta el.


|