19.
296. Arvisura Kuslód-Gyűrűfű
rovása Vászoly főtáltos
FEJEDELEM VAGY KIRÁLY
A
mainzi érsekség által összehívott 973. évi értekezlet után
a magyar és besenyő-kun szövetség az elé a kérdés elé került,
hogy mit fog mondani a 992. évi Nagyszala: fejedelem legyen-e
vagy király? Az 5032. medvetoros évre (992-re) összehívták a
birodalmi Nagyszalát Veszprémbe. Ez a város volt a mindenkori
aranyasszony székhelye, ebben az időben pedig a nyugati vagy a
keleti kereszténységhez való csatlakozás eldöntésének székhelye.
Határozni kellett, mert a nagyfejedelem tisztsége is kettős
volt, Gelyza és Kipcsák között. A tanácskozáson részt vett
Gelyza, a nyugati irányzat nagyfejedelme, Csák sámánfejedelem,
Erdeljü Gyula lovasfejedelem és Vászoly, a főtáltos. Jirkó
a Kun-magyari fejedelemséget, Koppány a badzsir-magyari
fejedelemséget képviselte. A Káma melléki magyarok csak ifjúsági
lovasokat küldtek, ezért az övékhez hasonló hangokat hallató
Koppányt kérték fel, hogy érdekeiket képviselje. Az ifjakat
Szala vitéz vezette, ezért, hogy otthon érezzék magukat,
Zalaváron látták vendégül őket. Ez a távoli rokonság afelől
akart tájékozódást szerezni, hogy milyen helyzetbe került és
mire volna szüksége a kettős nagyfejedelemségnek. A vendégeket
Vajk ifjúsági fejedelem fogadta és Sarolt aranyasszony látta
vendégül. Sarolt a keleti kereszténység híve volt, bár most
Csantavér aranyasszonynak hívták. Lelkében inkább az érdek
nélküli uruki kereszténység híve volt. Gelyza megnyitó beszédében
hangsúlyozta, hogy mivel Bizánc és Róma császári házai összeházasodtak,
akár Nyugat, akár Kelet felé fordulunk, mind a két keresztény
egyház csak örülni fog, a nagyrészt uruki kereszténység
megnyerésének. De számolni kell azzal is, hogy Nyugatnak
tizedet kell majd fizetni. Keleten viszont az eltótosodott bolgársággal
lesz bajunk. De hát elég gazdagok vagyunk ahhoz, hogy akár a
nyugati, akár a keleti jármot a nyakunkba vegyük. Mert mind a
kettő magának akar meghódítani. Nyugatról a németek, Keletről
és Délről a tótok fognak téríteni.
Koppány,
az Árpádház rangidőse volt. A Tarhos-utódok közül ugyanis
Tar, Moldova és Zerind halt meg férfiutód nélkül, s ezért a
fejedelemségben őt illette az utódlás. Nem tartom helyesnek - mondta,
hogy elhagyjuk a csillagok járása szerinti névadást és
idegen népek isteneinek szolgái legyünk. Ez azt jelenti, hogy
Öreg Östen helyett, három istent is fogunk vallani. Atyát, Fiút
és a Szentlélek istent és emellé még Máriának is templomot
fogunk emelni. Csák fősámán és Vászoly főtáltos
helyeselte, hogy nemcsak Bizáncnak, hanem Róma papjainak is
legyenek hívei az országban. A régi nyolcas szaporodási törvényt
azonban továbbra is fenn kell tartani, mert így tudjuk biztosítani,
hogy Álmos és Előd vére ne pusztuljon ki. Fajsz tárkányfejedelem
egyetértett a kifelé, Bizánc és Róma felé való igazodással,
de nem helyeselte, hogy a Csörsz árokrendszerben kiképezhető
hadsereg csak egy töményt tegyen ki, mert így végveszély
idején is csak két töményt lehet kiállítani. Gyula
lovasfejedelem Jirkóval együtt azon a nézeten volt, hogy a
harcosokat nem kell a kereszténység felvételére erőltetni,
mert azzal harci értékük csökken. Ha megmarad az ősi hit, a
Lovas Östen lelkesíti őket és Kipcsák segítségével még
öt töményt, azaz 50000 lovast csatasorba tudunk állítani.
Magyarkáig a besenyők, kunok és szavárd Magyarok egy nagy
birodalmat alkotnak és számíthatunk a segítségükre. Vajk
ifjúsági fejedelem Nyitra várából érkezett. Folyton azt
hangoztatta, hogy nem állhatunk meg a fejlődésben, minden új
csak jobbat hozhat. Az országot még a gyulák törzsével is a
hátunk mögött csak úgy tudjuk megvédeni, ha mindenki
felveszi a keresztény hitet. Az nem baj, ha a bizánci, a római,
vagy az uruki papok más-más névre keresztelnek valakit. Amit
pedig a papok hirdetnek, az csak ugyan mind nagyon szép, de
aszerint kell élni is. Vagyunk olyan gazdagok, hogy a hittérítés
éhségét kielégíthessük. Az ellentétek miatt 12 napi tárgyalás
után sem tudtak megegyezni. Ekkor a Nagyszalát áthelyezték
Nyitrára, a rimalányok új kiképzési helyére. Itt Piroska
ifjúsági aranyasszony egy koponyaműtétet hajtott végre, ezért
Veszprémbe nem mehetett el, a betege állapota miatt.
Nyitrán
Piroska (Gelyza legidősebb lánya) a nyugati kereszténységre
szavazott. Erre a besenyő-kun származású Csatári-lány tüntetőleg
elhagyta Nyitrát. Alig ért haza Jászvásárra, a férje Kipcsák
nagyfejedelem felindultságában, bánatában meghalt. Utána
Boja vette át az új viszonyok közé került nagyfejedelmi ház
megnehezült irányítását. Egyben azonban megegyeztek, hogy az
új királyt, mint érsek, Derencsény beavatott fejedelem fia,
Domonkos szerzetes fogja uruki szokás szerint megkoronázni.
Domonkos 954-ben született, részint Bizáncban, részint Rómában
nevelkedett. Domonkos volt olyan bátor, hogy besenyő-kun kísérettel
még Turfába és az uruki püspökség eredeti székhelyére, Úr
városába is elment vallási tanulmányokra. Az ummai úzok
vezetésével 990 nyarán érkezett Jászvásárra. Ezek az úzok
Szent Gál templomában felvették a római keresztények hitét
és Szent Pétert elismerték Krisztus utódjának. Domonkos
ezeknek az úzoknak felépíttette azt a települést, melyet Úzdi-Szent
Péternek neveztek el. Az Umma városából valók így Kolozs
mellett nyertek új otthont. Domonkos vezetésével Budavár
beavatott központja is a nyugatiakhoz csatlakozott. Domonkos a
nyelvüket vesztett bolgárok és szerbek hittérítőit
terjeszkedési vágyuk miatt sokkal veszélyesebbnek tartotta,
mint a nyugatiakat. De azon nagyon elszomorodott, hogy az Árpádház
is kettészakadt a véleménykülönbségek miatt. Az egyik fele
vállalta a nyugati kereszténységet, másik fele Koppánnyal
együtt, az uruki keresztények mellé állt. Az Elődház felerésze
is a keleti kereszténységhez, fele az ősi hithez húzott.
Kisebb csoportok az uruki kereszténységet tartották az igaz
hitnek. Így a magyar törzsszövetségen belül 100 ember közül
nagyjából 30 a nyugati, ugyanannyi a keleti és ezek hányadánál
valamivel több, mondjuk 35 az uruki hit mellett állt. A tőbbi,
a hegyek között élő csak az ősi hitről tudott, de inkább
az urukiakhoz tartozott, hiszen ez az egyház nem ellenezte az ősök
hitének tiszteletét. A Beavatott központ látta, hogy az a
nyitrai szavazás az öldöklés árnyékát vetíti előre. De a
Nagyszala helyeselte az új fejedelmi haderő gondolatát. A
mainzi értekezleten létrejött megállapodás csak a lovaskiképzés
csökkentésére és csupán a Csörsz-vonalra vonatkozott. Ennek
a végrehajtását Bruno és a papjai ellenőrizték. Kipcsák és
Csatári aranyasszony lovasseregét ez nem érintette. Ők Boja
és Bonyha vezetésével mindig rendelkezésére állottak a
magyar törzsszövetségnek, a Jirkó vezette kun-ogúz-magyari
lovasok is. Ezen felül veszély esetén voltak rejtett tartalékok.
Szabolcs
vezér még 987-ben átadta Gelyzának fehérvári birtoka nagy részét
és a Tiszamentére, Szabolcsvárra költözött. Gélyza pedig
egy kápolnát emeltetett Söpte-Szavárdi sírja fölé, aki
neki három gyermeket szült. Megkezdte egy nagyobb templom építését
is nem messze (az Adelhaid névre keresztelt) Söpte-Szavárdi
nyughelye mellett. Ezt szánta a saját maga és Sarolt sírjának.
Később hódolatra bírta Bulcsú utódait. Ezek Kalocsa vidékén,
Kevekeszi táján és Kapuvár mellett kaptak birtokot. A sóbányák
felügyeletével és a sóházak szervezésével Pata palóc főurat
bízta meg. Géza 995-től többféle betegségben szenvedett. Ez
is hozzájárult ahhoz, hogy minden hatalom Sarolt-Csantavér kezébe
került és Géza csak a fejedelmi hadsereg dolgaival
foglalkozott. A nyugati értekezleten részt vett 12 főúr ivadékainak
érdekterületén megszervezte az ispánok seregét. Ehhez járult
még a Csörsz-beli gerendavárak 12 x 400 fős tárkány és
szekeres serege, 4880 fős legénységgel és 120 főnyi testőrséggel.
A főúri tömény és az öt tömény tárkánysereg 17 tömény
belső hadsereget jelentett. De Gyula, Béla és Kapgán besenyő
serege is rendelkezésre állott. Vajk ifjúsági fejedelem Török-Zsadány
táján 985-től 988-ig volt tárkány lovas képzésen.
Saroltnak az volt a véleménye, hogy a magyar törzsszövetség
első királyának lovagolni is tudni kell. Minden nyári reggel
átúsztatott a Maroson és egy lófutásnyira Török-Zsadányig
lovagolt, lovasmutatványokat végzett, visszalovagolt és visszaúsztatott
a Maroson. Másodéves tárkányképzős korában erősen megfázott
és Temesvárra az arbag-rimalányok gyógyítóhelyére szállították.
Itt a Jenő törzsbéli rimalány, Csege, betegségéből
hamarosan kigyógyította Vajkot. Ebből a testmeleggel való gyógyításból
szerelem lett és Vajk minden szabadidejét Csegével töltötte,
Tündének becézte. Csege apja, Temes törzsfőnök követelte,
hogy Vajk vegye feleségül leányát. Saroltnak azonban egészen
más elképzelései voltak Vajkkal kapcsolatban és Csege-Tündét
testőrparancsnokságuk egyik tisztjéhez, Vidhez adták feleségül.
Csege 7 hónap múlva világra hozta Zoltánt. Az első napokban
Sarolt hét fátyolos ágyban őriztette a gyenge fiúcskát,
majd Esztergomban felneveltette. Vid hadnagyot a Barcaság vezetésével
bízta meg a határőrségnél.
Egy besenyő-bolgár
betörés alkalmával Vid hősi halált halt. Unokája részére
Géza nagyfejedelem egy gerendavárat építtetett és birtokot
adományozott. 991-ben Géza lemondott a jászvásári
nagyfejedelemségről és meglátogatta első unokáját. Pozsony
nemzetségbeli kíséretéből 24 székely vitézt ott hagyott,
hogy vigyázzanak Zoltánra. Vajkot 988-tól 992-ig tárkányfejedelmi
tisztséggel tüntette ki Gyula lovasfejedelem. Gyula elég
gyakran megfordult a két Vasváron. Az avar-pannon Vasváron is,
a kabar-palóc Vasváron is, vaslepényekből, vascipókból készítették
a nyílhegyet, kardot, lándzsát. Ezen a két Vasváron tartották
a fegyverzet és lófelszerelés minden vas alkatrészét. Szétosztásukat
a mindenkori tárkányfejedelem intézte. A tárkányfejedelem
osztotta ki a mezőgazdasági szerszámok céljára szükséges
vascipókat is. Vajk mind a két helyen gyakorta megfordult, de
Sarolt tilalmára el kellett kerülnie Erdőelvét és Székelyföldet,
ahol első szerelme, Temes lánya, Csege-Tünde tartózkodott.
Vajk már benne volt a férfikorban, de mindig ellenállt a házasítási
terveknek, annyira szerette Tündét. Hogy viszontszerették,
bizonyítja, hogy Csege-Tünde nagyon fiatalon halt meg 996-ban.
Zoltán fiát az erdőelvi rimalányok nevelték Sarolt rendelkezései
szerint. Vajk csak ekkor engedett anyja házasítási terveinek
és hajlandó volt feleségül venni Gizella bajor hercegnőt.
Ebben az időszakban, 992-996-ig, Vajk-István, mint ifjúsági
fejedelem szerepelt. Géza fejedelem még 992-ben a veszprémi
Nagyszalában lemondott a nagyfejedelemségről. A magyar törzsek
ugyanis ekkorra már annyira megerősödtek, hogy vállalni merték
a kettős magyar állam megteremtését. Ebben az időben Avariának
nevezték az Encs-Ibos vonalától a Lajtáig terjedő határőrizeti
országrészt; Pannóniának a Lajtától a Dunáig terjedő régi
Pannóniát; a Duna vonalától Etelköz határáig terjedő területet
pedig Hunniának hívták. Amikor a hittérítők bejárták az
egész területet, meglepetve észlelték, hogy a lakosság
teljesen az egységes magyar nyelvet beszéli. Nyelvi különbségre
az őslakók már nem is emlékeztek. Négy-öt emberöltő
alatt, hála a Csörsz-árokrendszerben folyó kiképzésnek és
a régi városok piacain való gyakori találkozásoknak, a nép
teljesen egységesen beszélte a hun törzsszövetség nyelvjárását.
Avaria lakosságába benősült az évenként oda vezényelt, kiképzett
határőr ifjúság. Avaria, Hunnia és Pannónia országrészekből
így lett egységes Magyarország.
Amikor a
hittérítők átlépték a Dunát, előre nem látott akadályokba
ütköztek. Itt kevesebb volt a fejedelmi birtok. Tonuzaba besenyő
vezér hallani se akart a kereszténység felvételéről. Gézának
azt mondta: “Süllyedjek a föld alá, ha elhagyom az egyistent hívő igazi egyházamat.”
Erre a sváb lovagok megszállták a várát, az abádi révnél
két gödröt ástak és a fogoly Tonuzabát, feleségével együtt
a gödörbe állították. Húsz pallosos lovag aztán nyakig
betemette őket, szabadon hagyott fejüket pedig pallosukkal szétverték.
Holttestük fölé nagy tüzet raktak, majd egésznapos őrömünnepet
tartottak. Népükkel egy halom földet hordattak rájuk, majd
megkeresztelték őket az Atya, Fiú és Szentlélek nevében.
Vajk-István Esztergomban szülei elé járult és tiltakozott
Tonuzabáék megöletése miatt. Apja helyett Sarolt válaszolt:
Ha mi meg nem öljük őket, akkor az egész nép ellenünk lázad.
997-ben Géza váratlanul elhunyt. Sarolt most már teljesen átvette
a hatalmat és Erdeljü Gyula lovasfejedelem tanácsára 4 besenyő,
4 kéri, 6 kabar, 3 őrsi, 2 oszlár, 2 sági, 1 nándor, 2
keszi, 3 kozár, 2 káloz, 5 székely és 2 talmács törzsbeli
veterán családot telepített le Koppány birtoka körül, hogy
a fejedelmi családot megvédje az ott várható esetleges támadástól.
Ezek a katonai nagycsaládok jól kiképzett 300 lovast
jelentettek. Rendszeres feladatuk volt a hírszerzés és a híreknek
lovas futárok útján való továbbítása. Sarolt hatalmának a
növekedését sokan nem jó szemmel nézték. Amikor 996-ban III.
Ottó beleegyezett István és Gizella házasságába, Géza
biztosítva látta az országépítés nagy munkáját. Az Ottók
ugyanis egy Bizánci házasság révén békés viszonyba kerültek
a keleti kereszténységgel, István házasságával tehát népünk
is belépett a nyugati uralkodóházzal barátságos országok közé.
Civakodó Henrik meghalt, fia pedig örült annak, hogy a húgát
Magyarországra viszik királynőnek, mert így Bajorország határait
kelet felé is biztosítottnak látta. István Gizellát Nyitra várába
vitte, persze bajor papok is követték. Meg Hermán és Vigmann
lovag is, családostul. A bajorok lemondtak ugyan Pannóniáról,
mi viszont lemondtunk az Encs-Ibos vonalától a Bécsi erdőig
terjedő területről, Avaria nagyobbik részéről, s az avar
lakosság meghagyása mellett Pölténig engedélyeztük a
bajorok betelepítését.
Sarolta
nagy hatalommal rendelkezett, még a kisfejedelmi bihari rész öröklési
rendjét is megváltoztatta. Nem akarta, hogy Vajk-István, első
szerelmével még egyszer találkozzon. Ezért a kisfejedelmi részt,
felcserélték a nyitrai országrésszel, ahol a Csákok az arany-és
ezüstlelőhelyekből egyre nagyobb jövedelemre tettek szert. Géza
annyit még el tudott érni, hogy Zoltán unokájának egy
nagyobb birtokot adományozhatott a Barcaságban. Vászoly-Vazul
főtáltos a Budavár beavatott központban Sarolt és Gizella előtt
kijelentette, hogy birtokain nem akar keresztény hittérítőket
látni. Gizella ezért, amikor Vazul Csákvárra tartott, utána indította
lovagjait és Vazul szemét, hogy csakugyan ne lásson, kitolatta.
Vászoly-Vazul visszakísértette magát Csákvárra s a Csákok
ott bosszút esküdtek. Egyúttal megfogadták, hogy nem hagyják
kipusztítani az Árpád-házat, Vászoly-Vazul gyermekeit minden
erővel támogatják. A Csörsz-vonalról Koppány birodalmába
telepített veteránok lovasai csakhamar jelentették, hogy Koppány
és Vérbulcsú nagy haddal elindult Veszprém ellen, hogy
Tonuzabát és Vászoly-Vazult megbosszulják és Saroltot megöljék.
Ekkor Istvánt Esztergomban fővezérré övezték és pajzsra
emelték. Vecelin, Hunt, a két Pázmány és Orci pedig
lovashadsereget szervezett és kabar-palóc könnyűlovassággal
elindultak Veszprém felé. Vérbulcsú megkésett, ezért Koppány
egymaga vette fel a küzdelmet. Vereséget szenvedett. Holttestét
négyfelé vágták és Székesfehérvár, Veszprém, Győr és
Gyulafehérvár kapujára szögezték. Így akarták megfélemlíteni
Szabolcs, Csák, Szalók, Szemere és a Gyulák utódait. Sarolt
bosszúja sikerült, pedig az ősi törvény szerint éppen Koppányhoz
kellett volna férjhez mennie. A Budavári beavatott központban
nyilvántartást vezettek az Előd háznak és az Álmos-háznak
minden tagjáról. Utánanéztek, hogy Vajk-István miért
nevezte Temes lányát, Csegét, Tündének. Kiderült, hogy ez a
név valóban létezett, az Arvisura-Anyahita beavatott ősanyánk
második leányát nevezte Tündének. Ez a Tünde a Saka-birodalomba
ment férjhez Kerim fejedelemhez. A Tünde nevet ezért felvették
a saka-szkíta névadó nyilvántartásba. A beavatottak úgy látták,
hogy Vajk-István nyilván Anyahita ősanyától kapta a Tünde név
gondolatát. Akkor vajon a két fiatal nincs-e rokonságban egymással
tette fel a kérdést Sarolt, amikor a szolgálatos rimalányok
az alábbi táblázatot addig terjedő részében elébe tették.
Valamelyest meg is nyugodott.
Elődház: |
Előd 836-896-899 |
Töhötöm-Tömörke 880-925 |
Horka 857-914 |
Harka-Uzonyka 905-925-974 |
I. Szabolcs 882-908-928 |
Kolozs-Gyula
925-961 |
Halics 906-926-946 |
|
II. Szabolcs 948-987 |
Sarolt 950-1012 |
Pirok928-945-954 |
|
Vajk 969-1038 |
Temes 948-968-989 |
|
II. Zoltán 988-1025 |
Csege 990-996 |
Ebból kitudódott, hogy Csege az Előd
nagyfejedelem házából származik, Vajk tőle született
gyermeke, tehát a Barcaságban biztonságban van. Vajk pedig a
nyugati králokéhoz hasonló házasságot köthet. De hiába kísérletezett,
hogy fiát erre rábírja. Vajk egyebekben szófogadó volt,
ebben a kérdésben Sarolt nem tudta befolyásolni, pedig 27 éves
korával már öreglegénynek számított. Tünde pedig 996
medvetorán meghalt és az év szarvastorán Zoltán vára
mellett Tündelak kegyhelyen eltemették hamvasztás után urnába
helyezéssel. Vajk a Budavár beavatott központban anyja öccsétől
megkérdezte miért kellett Vászoly-Vazul szemét kitolatni,
amikor az védtelen volt. Kérdésére azt a választ kapta, hogy
mindennek Hermán és Vigmann lovag az oka. A két lovag azt
mondta, úgy értették Vazul válaszát, hogy se Gizellát, se a
lovagokat nem akarja látni s ezért tolták ki mind a két szemét.
Gizella Saroltnál is, Ipoly papnál is töredelmesen meggyónta
bűnét, s Ipoly feloldozta. Ezek szerint az egykori feljegyzések
szerint Tonuzaba és felesége elásatása a Géza lelkét
terhelte, Koppány felnégyelése a Saroltét, Vászoly-Vazul
megvakíttatása pedig a Gizelláét. Gizellának bűnös
lovagjai szolgálataikért nem is kaptak nagyobb birtokot, csak
egytizedes falukat. István, mint fiatal fejedelem, minden összeesküvőnek
kitolatta a szemét. A tolvajoknak levágattatta fél karjukat,
vagy ökörrel, lóval, vagy más haszonjószággal kellett a károsultat
kártalanítania. A nagyszámú lovagi személyzetet fizetni
kellett, ezért különféle adóztatási nemeket vezetett be.
Vasváron nyilakat készíttetett adóba, a csatároknak
pajzsokat. Kardot, fokost és csákányt már csak pénzért
kaptak a vitézek és lovagok. Bevezette a füstpénz adót,
hegyvidéken a nyest-adót, juhászoknál a bárányadót, gulyásoknál
az ököradót és a csikósoknál a lóadót. Sík vidékeken 1
véka köles, vagy gabona és dombos vidéken 1 korsó bor, vagy
mézes sör volt a megszokott adó. Az épületfa adót a Dunán
Csepelre, vagy Kalocsára, a Tiszán és a Maroson pedig Szögedre
kellett tutajon leúsztatni. Ebből építtette Géza Székesfehérvárt
és Esztergomot, minden tíz-tíz falu egy templomot és
monostort kapott. De a Tisza vonalán a Csörsz árokrendszer építkezéseit
sem lehetett elhanyagolni, mert a tárkány-építkezések évről
évre ismétlődtek.
A 12
magyar főúri család is erősítette hadifelkészültségét. Tíz
főúr a “Tíz nyíl” szövetségben, kettő pedig a nyugati
és déli határszéleken. Fajsz után Sur volt a tárkányfejedelem.
Ezt a tisztet 955-ben átvette Bereg-Botond és 970-ig látta el,
utána 982-ig Tevel fia, Zerind lett a tárkányfejedelem. Zerind
Tarhos unokája volt. A 80-as években feleségül vette Botond
első lányát. Nem született gyermekük, s Koppánnyal nagyon jól
egyetértettek, testvérharcosok voltak. Koppányt fiának
fogadta és jó tárkányfejedelmet képzett belőle. Zerind halála
után 982-ben az Öregek Tanácsa Koppányt tette tárkányfejedelemmé.
Ezt a tisztséget Koppány haláláig viselte. A legénység előtt
Zerind Koppányt mindig fiának nevezte, ezért a köztudatban
annak is tartották. De a Beavatott központban tudták, hogy
Koppány Bereg-Botond fia és Zolta-Zoltán fejedelem hatodik
unokája. Amikor Vajk-István 988-tól 992-ig ifjúsági tárkányfejedelem
volt, sok nézeteltérés támadt közötte és Koppány között
amiatt, hogy a nyílhegy és harcicsákány-ellátás néha-néha
akadozott. István igen enge-dékeny volt az Encs és a bécsi
erdő közötti tiltott bevándorlás dolgában is, Koppány
viszont Pöltenhez is, Alsó Marótföldhöz is ragaszkodott és
hallani se akart arról, hogy a bécsi avar-kurgánt németekkel
betelepítsék. Karatánföldön se volt hajlandó semmiféle
ilyen engedményre. Ezért Somogy dukátusát kiterjesztette Bélavárig
és Fajsz várát, valamint Apor várát dukátusához csatolta.
Ilyen nézeteltérések miatt Istvánra 992-ben a sóellátást bízták.
Domonkos születésétől kezdve figyelemmel kísérte Vajk életét,
ő javasolta a kisfejedelmi tisztség mellett sóellátónak is.
Domonkos 972-ben vízkeresztkor Bizáncban megkeresztelkedett és
Szarvastor 15. napján már Budavár beavatott központjában részt
vett azokon a tárgyalásokon, amelyeken azt kellett eldönteni,
ki képviselje a magyar törzsszövetséget a mainzi érsekség
által összehívott tárgyaláson. Végül a 12 főúr Saruda
aranyasszonnyal és a Márom parancsnoksága alatt álló 24 tárkánylovassal
elindult Nyugatnak. Domonkost pedig 24 Csörsz-vonalbeli lovassal
Jászvásáron és Magyarkán keresz-tül útbaindították az
uruki keresztényekhez az ottani egyházi élet tanulmányozására.
972-től egy évet Kievben töltöttek és az Illés székesegyházban
kapták meg a kért tájékoztatást. Kievben megmaradt a fél
Gyarmat törzs. Volt rá eset, hogy részt vettek a vikingek
kalandozásaiban is. Messze északon, a tenger mellett sok
egyenes kardot zsákmányoltak. Domonkosék Kievből Magyarkára
mentek, a Kuma és Szavárd magyarok székhelyére. Itt két évet
töltöttek és közben a hegyi lovasokat is támogatták az erőszakos
mohamedán térítések miatt támadt összetűzésekben.
Magyarka és a Van-tó uruki püspöke mindenben segítségükre
volt és még a 24 lovast is kiképezte uruki-mani papokká. Ez
alatt a két év alatt megtanulták az arab nyelvet, s ennek nagy
hasznát vették további útjukon. Újabb két évet töltöttek
a turfáni kolostorban, ott meg az ujgur nyelvet sajátították
el, és a Mani-féle Bibliát tanulmányozták. Mani-uruki
szerzetesek előkészítették őket az Úr városában rájuk váró
tanulmányokra. Ezért megtanították őket a kurd és babiloni
nyelvre is. Úr városa azonban ekkor már romokban hevert és a
gyér számú lakosság már csak a temetők és templomok gondozásával
foglalkozott. A Turfánban tanult papi nyelven még tudtak beszélni
velük. Innen az uruki püspökség területére mentek, ahol még
úgy-ahogy megmaradt uruki keresztények az érdek nélküli
szeretet vallását ismertették velük. Az uruki püspökségben
részletekben három évet töltöttek: Ur, Susa, Uruk és
Babilon körzetében. Itt elsajátították a hívők ősi nyelvét.
Amikor 8 éves tanulmányútjukról Bizáncba érkeztek, az egyházi
körök élénk érdeklődéssel fogadták és még a császári
udvar is hosszú kihallgatáson fogadta őket. A 980. évet Bizáncban
töltötték. Az általuk jól ismert uruki püspökség minden
dolgáról részletesen be kellett számolniuk. Domonkost aztán
igyekeztek minden erővel a maguk oldalára állítani Rómával
szemben, s ezért 980 nyarán püspökké szentelték. Innen a
Bizánci csapatok Szávaszentdemeterig kísérték őket. Ott
Zerind tárkányfejedelem várt rájuk Koppány ifjúsági tárkányfejedelemmel
együtt. Rövid pihenés után aztán Rudavár beavatott központjába
kísérték az ifjú uruki keresztényeket. Domonkost Kurszán várában
Vajk ifjúsági fejedelem fogadta és ugyanúgy, mint azelőtt,
Tatának szólította. Domonkos-különösen fiatalabb korában-könnyen
megnyerte a gyermekek tetszését. Géza, amikor nagyfejedelemmé
választották, Esztergomba költözött s ott a már korábban
meghalt Mihály öccse birtokán várat építtetett. Domonkos
gyakran megfordult ott és ilyenkor eljátszogatott a kis Vajkkal.
Géza végül az Esztergom alatti települést Domonkosnak és lánytestvéreinek
adta. Domonkos családja akkor telepedett meg itt, amikor Géza
Domonkost a nyugati értekezlet után az uruki tanulmányútra küldte.
Kurszán várában Géza csak akkor fordult meg, amikor a Budavári
beavatott központ valami fontos megbeszélésre hívta. Így történt
Domonkos hazatérése után is.
Vajk
kísérte Domonkost-a Tatát-édesapja elé. Domonkos részletesen
beszámolt a szumirok, ujgurok és kaszuk szétszóródásáról.
Elmondta azt is, hogy Turfánban megkapta a Mani-keresztények
fejedelmi koronáját. Ennek nagy része a zűrzavaros események
között elveszett és csak a koponyát borító lemezdísz
maradt meg. A Budavári beavatott központban úgy döntöttek,
hogy Domonkosnak püspökké szentelésére tekintettel a Kisküküllő
partján, Küküllővár mögött felépítik Szent Demeter székesegyházát.
De Domonkos csak tíz évig tartózkodott az ottani monostorban,
mert az Öregek Tanácsa úgy rendelkezett, hogy a 992-es
Nagyszala után induljon egy újabb hosszú tanulmányútra és
azután Bizáncon keresztülmenve, jelenjen meg Rómában. Vajk
mindig nagy bizalommal fordult a Tatához és most a római megbízatása
alkalmával is több olyan dologra hívta fel figyelmét, amire
majd Domonkostól választ kaphat. Domonkos 980-tól volt püspök
Szent Demeter templomában és a 992-es Nagyszalában az erdélyi
görög katolikusokat képviselte. Mielőtt újabb útjára
indult volna, Gézát Esztergomban a Turfán-uruki királyi koronával
megkoronázta. Ezzel Géza a magyarországi keresztények első
uralkodójává lett. Ezt elismerte az egész keresztény világ.
A koronázás alkalmából a Domonkossal idekerült ummai úzokat
Székely-Szent-Demeterről az Úzdi Szentpéterre telepítették
és ott nagy házhelybirtokokat adományozott nekik Géza,
keresztény uralkodó. Domonkos és Géza kíséretével a Karas
folyónál szállott Ajtony bödön csónakjába, hogy azon a
sziklás medrű vízi úton Szörényvárra jusson. Ott átszálltak
Ajtony bödön egy nagyobb hajójába s úgy mentek Bizáncba.
Ajtonynak egy görög főúr lánya volt a felesége, ezért
Domonkos püspök és kísérete ezeknél az ismerősöknél szállt
meg. Velük tartott Urhida és Doboka, II. Szabolcs jászvásári
nagyfejedelem két fia is. Doboka azért ment Bizáncba és Rómába,
hogy a hadsereg felszereléseket tanulmányozza, Urhida azonban a
turfáni és uruki út után most is vallási kérdések után érdeklődött.
Mind a két ifjú a Vajk baráti köréhez tartozott. Vajkkal
Urhida is azon tanakodtak, hogy a királlyá való koronázásának
dolgában melyik oldalról számíthatnak nagyobb támogatásra.
Az útjuk
nem valami jól kezdődött, mivel Ajtony bödön hajóját Bizánc
közelében tengeri rablók támadták meg. Császári hajók jöttek
segítségükre, de négy hajósukat akkorra már kiherélték,
hogy rabszolgáknak eladhassák. Az egyházi körök, bár tudtak
a Nazir, Úr és Uruk városában történtekről, magát
Domonkost uruki püspöknek elismerték, tudtak az uruki püspökségről
is, hiszen 430-ban még sűrű levélváltás folyt Bizánc és
Uruk között, olyasmiről azonban hallani sem akartak, hogy
Nazirt Urukban állítólag lugalnak kiáltották ki, és a
nagytemplomban egyházfejedelemmé szentelve királlyá kenték.
Pedig ezekről az eseményekről később Susa városában is találtak
feljegyzéseket. Nazirt Susai lovasok kísérték Urukba; a szamárháton
felvonuló ünneplők Úr, Uruk és Umma városából valók
voltak. Bizánc egyházi körei örömmel fogadták ugyan
Domonkost, mint Székely Szent Demeter püspökét, arra azonban
egyelőre nem gondolt sem az egyház, sem a császári ház, hogy
metropolitát küldjenek a magyaroknak. Két év múlva Domonkosék
Rómába mentek, ott Szent Péter egyházának tanításában részesültek.
Végül Domonkost II. Szilveszter pápa érsekké szentelte és
megígérte neki, hogy a német-római császárság által összehívott
ravennai zsinaton pártolni fogja Istvánnak azt a kérését,
hogy Domonkost esztergomi érsekké nevezze ki, őneki pedig királyi
koronát küldjön. A Ravennában 1001. április 4-tő1 13-ig
tartott zsinat, melyen jelen volt III. Ottó, II. Szilveszter pápa,
Odiló clunyi apát, valamint Romvald és Bruno püspök, hozzájárult
az esztergomi érsekség megalapításához és ahhoz, hogy István részére királyi koronát, országalmát,
zászlóslándzsát, apostoli gyűrűt, jogart és királyi pálcát
küldjenek. Bizáncból a 24 kísérő,
Urhida vezetésével Besenyő-Fehérváron át visszatért Szörényvárra,
onnan pedig kisebb bödönhajókon Ajtony-Karasra eveztek. Itt
Ajtonynak jelentést tettek a Bizánci kudarcukról. Ajtony és
felesége azonnal Szörényvárba hajózott, innen egy besenyő
hajóval Bödönbe ment és érintkezésbe lépett a császári ház
megbízottjával. Gyors futár hozta a választ, hogy II.
Bazeliosz császár vendégségbe hívja őket. Ajtony Erdeljü
Gyulával együtt feltárta a császár előtt, hogy Magyarország Temesi tartománya és Erdély hajlandó a görög ortodox egyház
lelki gondozásában élni már csak azért is, mert a Bizánci
egyház elismerte az uruki püspökséget. A magyar nép nem
hajlandó a nyugati kereszténység pápai tizedét fizetni.
Domonkos II. Bazeliosz hajóján Dobokával együtt elment a Nápolyi
királyság területére is. 994-től 1000-ig itt is egyházi kérdéseket
tanulmányozott.
Doboka a pápai
testőrségnek lett a tagja. Domonkost az 1000. Év húsvétján
érsekké szentelték, Dobokát pedig pápai ajtónállóvá
nevezték ki. Ezután mind a ketten hazajöttek Magyarországra
és részt vettek azon az ünnepségen, amelyen Vajkot uruki
szertartás szerint megkoronázták az Úr városából Urukba
menekített, majd a magyar népnek küldött koronával. Ezen a
koronázáson csak a kettős nagyfejedelmi ház tagjai vettek részt.
A koronázási dombot oroszlános címer díszítette, a trón
mellett Doboka állott díszőrséget s Domonkossal együtt ő
tette a király fejére az uruki koronát. A koronázást követő
napon, 1000. augusztus 21-én Doboka és Domonkos visszament Rómába,
hogy II. Szilveszter kíséretében részt vegyenek a Ravennában
tartandó zsinaton. Dobokát azért kellett Ravennába vinni,
mert István királynak valamivel kisebb volt a feje, mint Dobokának
a Doboka feje méretére készítendő korona alatt tehát elfért
az uruki sima aranylemez-korona. Rómából Domonkos, II.
Szilveszter pápával és III. Ottóval Ravennába ment. Ott
Domonkost Magyarország első érsekének nyilvánították. Az
erről szóló okiratot aláírta II. Szilveszter, III. Ottó,
Odiló clunyi apát és Bruno érsek is. A levelet 1007-ben,
Frankfurtban valamennyi nyugati keresztény érsek kézjegyével
látta el. Az apostoli királyi koronát Domonkos hozta Anasztáz-Asrik
érsekkel; a zászlós lándzsát Doboka pápai trónálló 24
Urhida lovasával; egy díszes jávorszarvasos Turfáni ládában
pedig a karpántos királyi palástot, az országalmát, az
apostoli királyi gyűrűt, a királyi pálcát és más kisebb
kegyékszereket. A koronázási szertartásra egy évvel az előző
évi koronázás után, 1001. augusztus 20-án került sor
Esztergomban. Kuslód és Gyűrűfű ajtónállók a Budavár
beavatott központ parancsára következőképpen írták meg a
koronázást. A kürtösök a vár fokán ébresztőt fújtak. A
város felkészült a nagy eseményre. Székesegyházi mise után
Anasztiz-Asrik egyik püspöke jött Gizella királynővel Istvánért.
Két püspök várta az ajtónál és karon fogva vezette a Székesegyházba.
Elől 24 pap ment füstölőkkel. A Székes-egyház ajtajában
Domonkos, a magyar érsek várta a menetet. A palástot és a
kardot István átadta Anasztáz érseknek. Az érsek litániát
mondott. Magyarul hirdette, hogy ezt a hitet meg kell tartani, a
királynak pedig meg kell védenie az egyház papjait, István
országát általuk kell kormányoznia. Azután a meghívottakhoz
fordult és megkérdezte: -Alá akarjátok-e vetni magatokat királyotoknak?
Az ünneplők és a nép azt válaszolta: Akarjuk.
Erre
Domonkos illatos olajjal királlyá kente Istvánt, Utána az ajándékba
küldött karddal az oltár előtt felövezte, a karpántos palástot
ráerősítette és átadta neki az apostoli királyi gyűrűt.
Jobb kezébe adta a jogart, bal kezébe a királyi pálcát. Majd
fejére illesztette az uruki aranylemezes sisakot és erre tette
a szép, liliomos királyi koronát. Áldás után Domonkos és
Anasztáz az ordoszi trónhoz vezették, és a trónra ültették.
István király megcsókolta a jobbján álló Domonkos érseket,
majd a bal oldalt álló Anasztáz érseket és felhangzott az
erre az alkalomra Urhida várában szerkesztett pápai himnusz.
Domonkos érsek még misét mondott, majd Anasztázzal együtt körmenetet
vezetett. Uruki szokás szerint 24 kis kápolnában volt füstöléses
hálaadás. Utána Anasztáz felolvasta a ravennai zsinaton
kiadott latin nyelvű írást az esztergomi érsekség felállításáról.
“Az érseki székesegyház felszentelését az előző napon végezték
a klérus tagjai, de engem oda nem engedtek be, -írja Gyűrűfű-
mert én Domonkos érsek fegyverhordozója voltam és az ajtó elé
állítottak őrségbe. Rovásjeleket nem véshettem az épületben
sehova, mert ezt Budavár beavatott központja megtiltotta.” A
körmenet után Domonkos érsek, engedve az uruki keresztények kérésének,
a vendégeket Anasztáz érsekkel a vendégházba kísérte. Ott
nagy lakomát tartottak és utána elkezdődött az uruki
szertartás szerinti királlyá avatás. Ez azzal kezdődött,
hogy Istvánt Domonkos uruki illatos olajjal királlyá kente s
így ment fel a koronázó dombra. A koronázó dombot a Csörsz
- vonal tárkányai készítették a 72 tömény területéről
hozott 1-1 aranyvékás földből. Ekkor Doboka, Urhida, Buda,
Zsombor és Bucna ajtónállók ráadták Istvánra az apostoli pántokkal ellátott palástot,
majd, amikor István felszállt Sólyom nevű kedvenc lovára,
Domonkos kezébe adta az országalmát,
jobb kezébe pedig a Ravennából küldött kardot, és így
lovagolt István a koronázó dombra. Először Dél felé, majd északnak, utána
nyugatnak, végül Kelet felé sújtott. Ezzel azt jelképezte,
hogy az aranyasszonynak felajánlott országot minden ellenséggel,
védelmezi. Kardját átadta Dobokának,
mint fővezérnek, tőle pedig átvette az aranyos lándzsát a zászlóval.
Ez azt jelentette, hogy a népnek ezt a zászlót kell követnie.
Utána István beült az
Ordoszból hozott aranyozott királyi székbe és Domonkos a fejére
tette az Úr városbéli, majd föléje a Ravennából hozott liliomos királyi koronát.
Így koronásan fellovagolt a koronázódombra Attila kardjával,
s a hozzá hű lovasparancsnokokat lovaggá, azaz vitézzé ütötte.
Amíg a székesegyházban Gizella koronázása folyt, a lovaggá
ütött fejedelmi ifjak közül heten István királyt pajzsukra
emelték és királyukká kiáltották ki. Ezek az ifjak voltak:
Doboka 970-1025 |
Buda 979-1008 |
Urhida 971-1035 |
Bucna 980-1028 |
Zsombor 977-1032 |
Boja 980-1028 |
Bonyha 981-1023 |
Erdeljü Gyula a lovaggá ütött ifjakkal és tárkányaival
a székesegyház elé vonult és Gizella királynét éltették,
majd István Gizellát a királyi koronázó székhez vezette. A
koronázásra meghívták Kipcsák jászvásári fejedelmet is,
aki 998 után szerződésben vállalta a kialakulóban lévő új
Avar-Magyar kettős királyság támogatását. A kettős
nagyfejedelemség ugyanis már szűnőfélben volt. Az Árpádház
Vajkkal a kettős koronázás után királlyá lett Istvánnal
teljes uralkodói hatalomra jutott Zerind fia, Kipcsák és annak
a fia állott az Árpád-ház mellett s ez a Lebedház uralma
alatt lévő területeket jelentette.
Jászvásár központtal a kettős fejedelemség így
alakult.
Töhötöm 856-929 |
|
Horka 857-914 |
Harka 905-974 |
I. Szabolcs
882-908-926 |
Kolozs Gyula
925-961 |
Zombor
930-966 |
|
Halics
906-964 |
II. Szabolcs948-987 |
Erdeljü Gyula960-1015 |
Kisebb Gyula951-986
|
|
Pirok 928-946 |
Doboka 970-1025 |
Urhida 971-1035 |
Zsombor 977-1032 |
Buda 979- 1008 |
Bucna 980-1028 |
Boja 980-1028 |
Bonyha 981-1025 |
Karos 948- 970 |
Ajtony 955-1009 |
Temes 949-989 |
Csanád 988-1031 |
Zerind 995-1049 |
|
Bulcsu 998 -1046 |
Ajtony 970-1031 |
Csege 970-996 |
Lebed 1015-1063 |
Kipcsák 1001-1063
|
|
Paraj 950-1003 |
II. Zoltán 988-1025 |
Az Előd háznak Töhötöm ága Erdeljü Gyula révén
bírta az erdélyi országrészt, az Előd ház Horka ágának a
Marostól az Aldunáig és Szörényvárig terjedő rész jutott.
Parajd határőrsége, Parajd házassága útján a szörényi bánságot
örökölte. Parajdra bízták a Vajk korai házasságából született
fiát, kabar-székely néven II. Zoltánnak nevezték. Ennek a fiának
Vajk 988-996 között várat építtetett. Sarolt öccsét, Gyulát
az Erdőelvi kisfejedelemségbe vezényelték, mert Anasztáz és
Radla a Csörsz árokrendszer feloszlatását követelte. További
sérelme volt, hogy István mért nem őrá bízta a kis Zoltán
nevelését. De István jobbnak látta az 50 éves megfontolt
Parajd gondoskodását. Gyula sérelmeitől indít-tatva
Ajtonyhoz kezdett közeledni, aki teljességgel a keleti kereszténység
híve lett. Gyakran találkoztak a Székely Szentdemeteri székesegyházban
és a Bizánchoz való csatlakozás mellett döntöttek. Ajtony,
Bodon-Bödön városában II. Bazeliosz császárral is találkozott.
A császár a várost Vidin néven birtokba vette. Ajtony pedig
1002-ben a Bizánci görög hitre tért. Keresztszülei voltak
Parajd és Erdeljü Gyula. Amikor mindez István tudomására
jutott, Doboka fővezért küldte ellene. Doboka 1003 tavaszán
indult el Urhida várából Megyer törzsbeli vitézeivel.
Esztergomnál kelt át a Dunán és riasztotta a Kéri és a
Keszi törzset. Utána Fülek és Gömör várát érintve Kassára
lovagolt. Közben a seregének létszáma két palóc tárkánytörzzsel
5000-re emelkedett. Itt újabb 2000 kabar lovas csatlakozott hozzájuk,
Szabolcsváron pedig 3000 lovas várta őket, akiket Zsombor
riasztott. Doboka serege végül egy tömény lett, vagyis 10000
lovasból állott. Erdeljü Gyula kerülni akarta a testvérháborút,
ezért előbb Jászvásárra lovagolt, onnan a lengyel királyi
udvarba ment és ott másodszor megházasodott. Meskó egyik unokáját
vette feleségül, lstván pedig ez alatt az ifjú Erdeljü Zoltánt
tette a Gyula-féle országrész urává és a sószállító
utak lovas-parancsnokává. Ajtony sem akart háborúskodást,
Zoltán unokaöccse volt. Ezért a Karas-parti Ajtony várába
tette át székhelyét. Erdeljü Zoltán Budát bízta meg a
Maros jobb oldalán húzódó sószállító út felügyeletével,
a Szamos menti sószállítást pedig Kaplonyra bízta. Doboka a
Megyer törzsből, Erős Csák hadából való Zoltán vitézt bízta
meg és a kassai kabarok közül való Berényt tette Erdeljü
Zoltán testőrévé. Az ifjú fejedelemfi István király örömére
jó testvéri barátságot kötött mindkét testőr
parancsnokkal. A déli végeken a bolgárok és görögök miatt
sok mindenféle torzsalkodás adódott. Parajd 1003-ban meghalt.
Ettől
kezdve a szörényvári besenyők se voltak többé olyan barátságosak,
mint a kettős fejedelemség idején; szerintük Avaria-Hunnia
elszakadt tőlük. Ajtony mind többet követelt a sószállítás
részesedéséből és a hittérítést se nézte jó szemmel. A
besenyő betörések miatt a sószállítás vonalán harcokra
került sor, Buda fejedelemfi pedig gyilkosságnak esett áldozatul.
István király aztán 1009-ben megbízta Doboka fővezér fiát,
Csanádot, hogy ifjúsági seregével teremtsen rendet Ajtony
országában. Csanád serege azonban Kőkenyérnél megfutamodott
a tapasztaltabb sereg elől és Szőreg és Kanizsa vonaláig
vonult vissza. Ekkor ért Szőregre Gyula vezetésével, oroszlános
zászlókkal a Pöltenből elvezényelt Béla törzsbeli határőrség
és a Harangod folyónál Ajtonyt legyőzték. A rimalányok
parancsnoka Karos lánya, Ilona volt. A hős lányok Harangod várának
minden értékét meg akarták menteni. Ilona és hugai az értékesebb
tárgyakat elrejtették, vagy szekérre rakták. Közben Ilona a
várárok előtt fegyveresen várta Csanád támadását. A 21 évesek
serege legyőzte a várvédőket, de a halottak között Ajtonyt
hiába keresték. Ajtony akkor már Nagyősz körül vonta össze
újra csapatait. A besenyő Gyula vezér kétlovaglásnyira megközelítette
Nagyőszt, de látótávolságra letáborozott, bevárta Csanád
seregét és velük együtt közös erővel indultak támadásba.
Ajtony, bár látta a királyi haderő fölényét, nem
futamodott meg. A menekülő Karosnak, feleségének szekereseit
egy kevés kísérettel elindította Szörényvár felé, ő maga
pedig előcsapataival támadásba indult. Több óráig tartott a
küzdelem, míg a nagyőszi tárkány-tábort Csanád csapatai be
tudták venni. Jó védelmi szögellésben a régi római sáncok
is védelmi vonalul szolgáltak neki. Ajtony az égerfa vár
kapujában esett el. Csanád diadalittasan vágta le a fejét. A
nyelvét kivágta és a tarsolyába tette. Az ellenállás vezetői,
Csanád és Gyula Marosváron összeszedette és a legyőzötteket
a győztes csapatok előtt Székesfehérvárra hajtotta. István
ekkor Esztergomot elhagyva országnapot tartott. A vétkes főurak
és bők felett jogarral kezében mondott ítéletet, a vitézek
és inek felett pedig a királyi pálcával osztott igazságot.
Amikor a Csanád és Gyula belépett a trónterembe, István király
először Gyulának adta meg a szót. Gyula így számolt be a történtekről:
“Urunk, István király! Marosvár és Kökényér
felől kellett volna bekeríteni őket, elgondolásod szerint, de
a most kiképzett 21 éves tárkánylovasok megfutamodtak. Én
oroszlános monostornál vártam a híreket, az ifjú Csanád
harcosai ott gyűltek össze újból. Átkeltünk a Tiszán és a
Maroson, majd a Csörsz árokrendszerben lévő Harangod vára
felé tartottunk, de ott erős ellenállásba ütköztünk. A 21
éves tárkánysereg az ellenállók lemészárlása után jött
tisztába azzal, hogy Harangod várának védőiben a rimalányok
páncélos csapatait győztük le. Ezután Nagyősz várában
lovagoltunk; Ajtonyt legyőztük, de elesett, ezért nem tudtuk a
bűnösök között idehajtani. De levágtam a fejét és
elhoztam a nyelvét, mellyel téged szidalmazott.”
Ekkor
István király rövid gondolkodás után így szólt: A legyőzött
várának ezután nem Marosvár lesz a neve, hanem Csanádvár és
Csanád lesz benne az ispán. Gyula várát pedig a besenyő töményben,
Gyula vezér, neked adom. István király ekkor letette a jogart
és elővette a királyi pálcát, mivel gyermekek járultak eléje.
Koppány, Gyula, Ajtony utódairól rendelkezett: Urhida várából
odahozott Koppány-fiak: Berzence és
Babocsa a somogyvári uradalomból megkapta
a róluk elnevezett községeket a hozzájuk tartozó tized-településekkel.
Erdeljü Gyula fiai közül a hősi halált halt Buda gyermekei
Buda vára körül kaptak birtokokat; Bucna a Maros jobb partján
folyó sószállítások ellenőrzését örökölte és a Jász
síkság közepén, a Bugac környékén lévő településeket.
A vitézi sorba lépő Győrnek, Veszprémnek és a kis
Szolnoknak az ilyen nevű várakat adta. Legkedvesebb öccsének
adta még a meszes kaputól Szolnokig való sószállítás jogát,
meg azon felül Doboka vára környékén lévő birtokokat.
Kaplonynak csak a Dés-Meszes kapu közötti sószállítást
hagyta meg, mert ő beszélte rá Erdeljü Gyulát a távozásra.
Ajtony családját sem irtotta ki. Ajtony monostorát és
tizedfalu tartozékait Ajtony gyermekeinek adta. Karas leszármazottainak
a Karas folyó völgyében adott birtokot, kisfiának, az Ajtony
napján született Ajtonynak pedig Gömör vár környékén a Szárazvölgyben
Szuha községet. Ajtony legyőzésével megszűntek az ellenségeskedések,
a lovagi rend pedig folyton nő,-állapította meg záróbeszédében
Urhida országbíró. Utána a mainzi íródeák felolvasta az új
törvényt, hogy a kézlevágás és a szemek kitolása, a fülek
levágása ezentúl megszűnik és visszatér a régi rend: lopás
miatt egy-egy ökör, egy-egy tinó, vagy egy-egy kakas beadása
lesz a büntetés. De a büntetést bűnbánó gyónásokkal enyhíteni
is lehet. Akiket pedig rovás bűnén kapnak, azok várfogságra
vettetnek. Ezen túl csak latin betűt szabad használni. Ebben
az írástudó papok és apátok kötelesek segíteni. Koppány végvári
vitézeinek, Erdeljü Gyula és Ajtony fejedelemségének meghódítását
pedig azért róttam le Arvisúrákba, hogy az utánunk jövők
megtudják, hogyan lettünk a fejedelemségből királysággá.
Gyűrűfű és Kuslód rovásait Vászoly főtáltos Bulcsú,
Zerind és Csanád vitézekkel ellenőriztette és a szállításra
előkészített Arvisura gyűjteménybe helyezte. Kuslód és Gyűrűfű
Vászoly Rovósámánok főtáltos


|