20.
Levente fősámán 298. Arvisura
Csalán rovása
HÁRMAS NÉVADÁS
A kettős
koronázás nem hozza meg a kívánt békességet, sőt éppen
erre az időre tehető, hogy a keleti és déli országrészekben
a gyermekeket három névre is keresztelték. Szentdemeter környékén
sok híve volt a bizánci egyháznak, de amikor a nyugati hittérítők
megérkeztek, mindenkit megkereszteltek római hitre (is). A
Domonkossal érkező Uruk-ummai úzokat Kolozs-vásárhelynek
Petre nevű helységében telepítették le és a községeket Úzdi-Szentpéternek
nevezték el. Ez azt jelentette, hogy az ummai úzok felvették
Szent Péter utódjának, a római pápának latin nyelvű
nyugati kereszténységét. Így aztán mindenkinek uruki, bizánci
és római neve lett. Ugyanez történt a görögül és latinul
is beszélő Domonkossal is. 980-tól járta az uruki, a bizánci
és a római keresztények intézményeit. Mégis, amikor Rómában
II. Szilveszter elé került, III. Ottó mainzi érseksége nem
őt, hanem Szár László bátyját, Sebestyént akarta
esztergomi érsekké kineveztetni. Pedig Domonkost már Turfánban
is és Bizáncban is püspökké szentelték. Neki is három neve
volt: Turu, Mihály és Domonkos. Amikor Domonkos előadta a pápának,
hogy uruki kísérettel a Szentföldön is járt és egy darabkát
is hozott a Krisztus keresztjéből. Szilveszter nemcsak a
Domonkos rátermettségét és nyelvtudását vette figyelembe,
hanem ezek mellett azt is, hogy végigjárta a Szentföldet. Így
aztán Domonkost érsekké, Sebestyént pedig püspökké
szentelte. Domonkos 954-ben született, Sebestyén pedig 979-ben,
tehát alig 22 éves volt. De Ottó igen kedvelte az alkalmazkodó
kispapot, ezért javasolta erre a magas egyházi méltóságra. A
pápánál természetesen számított az életkoruk is. Sebestyén
örült annak is nagyon, hogy Sarolt és István kérelmére
kinevezték veszprémi püspökké. Örömmel hagyta ott Rómát
és 1000-ben szüretre már hazaérkezett. István az anyjára bízta,
hogy az is nézzen utána Veszprémben, a fejedelemasszony székvárosában,
hogy s mint megy végbe az első püspökség felállítása. A
régi uruki templomot székesegyházzá alakították át és az
1001. évi medvetor első napján Sebestyén felszentelte.
Sarolta büszke volt rá, hogy a régi pogány és uruki keresztény
hagyomány is fennmaradt annyiban, hogy a fejedelemasszonyoknak
újra külön aranyasszony-papjuk és püspökük lett. Ravennából
zsinat után megérkezett Domonkos és Sebestyénnel együtt
nekiláttak a további püspökségek megszervezésének.
István
és Domonkos a Rómában előterjesztett tervük szerint a veszprémi
püspökségen kívül még a kalocsai, egri, pécsi, győri és
gyulafehérvári püspökség megalapítását tartotta szükségesnek.
Az esztergomi érsekség így hat püspökséggel rendelkezett. A
kettős koronázás után Domonkos először is az esztergomi érsekséget
szervezte meg. De nem Sarolt terveinek megfelelően, aki Sebestyénnel
és a Mainzban kiképzett hazai kispapokkal már az 1000. év
utolsó negyedében kialakította az esperességeket, hanem a
mainzi érsekség és III. Ottó tanácsára Itáliából, Germániából
és Polóniából hozott térítőkkel szervezte meg az új
esperességeket. Ezek után megvetették az alapját a templommal
rendelkező egyházközségeknek. Domonkos rendszere szabta meg a
további püspökségek kialakításának módját is. A székesfehérvári
esperesség a veszprémi püspökség területéhez tartozott.
Itt a Mainzban tanult Csaba lett az esperes. Amíg az új székesegyház
elkészült, az uruki kiskápolnát használta. Az egyházi
szervezet dolgát Domonkos és Sebestyén még Ravennában véglegesen
megtárgyalta. Ennek megfelelően Sarolt kispapjai Székesfehérváron
is, Veszprémben az uralkodók papjai lettek. Sarolt udvari káplánja
és püspöke tehát Sebestyén volt, Csaba pedig Fehérvár
esperese lett. Később ő volt az ország nádora. A Géza által
megkezdett esztergomi bazilika építését csak 1001-ben fejezték
be. Ide Domonkos már érsekként érkezett. De még folyt a belső
festési munka, amikor már megállapították az esztergomi érsek-ség
területét, Sasvár, Nyitra, Bars, Hont, Nógrád és Gömör
esperességgel. Ez a rész mindig az uralkodó területének számított.
A veszprémi püspökség megszervezése szerint Veszprém,
Visegrád, Fehérvár és Kolon esperességével mindig az
aranyasszonyoké, az uralkodónőké volt.
Az
Istenanyának, Magyarország Aranyasszonyának ajánlották fel.
Bár a pannonhalmi apátság is Veszprém területére esett, mégis
mivel Géza-korabeli alapítású volt, a későbbiekben is független
maradt Veszprémtől is meg Esztergomtól is. A győri püspökséghez
tartozott Komárom, Győr, Moson és Karakó esperessége. Az
egri pöspökséghez tartozott Újvár, Borsod, Zemplén, Ung,
Borsova, Szabolcs, Bihar, Zaránd, Békés, és Külső-Szolnok
esperessége. A pécsi püspökség Baranya, Somogy, Tolna és
Fejér esperességének kisebb részét kapta, Bolgyánvár és
Valkóvár egy-egy részével. A kalocsai püspökség Csongrád,
Bács, Bodrog és Ajtony országának esperességeivel alakult
meg. A gyulafehérvári püspökségé volt Hunyad, Fehér, Küküllő,
Torda, Kolozs, Doboka és Felső-Szolnok esperessége, Kraszna és
Szatmár területével. A pannonhalmi apátságot még Géza korában,
a Nagyszala 992. évi döntése alapján, az Uruk városából
visszatért Domonkos szentelte fel. Örömmel vitte a hírt Bizáncba
is, Rómába is az apátság létrejöttéről, ahol kispapokat
fognak kiképezni. Ehhez Bizáncban is, Rómában is hozzájárultak.
Ennek az apátságnak a megszervezése is hozzájárult ahhoz,
hogy Ravennában Magyarföld első érsekévé nevezték ki. Bár
a 992. évi Nagyszala úgy döntött, hogy az Encs-Ibos-Karatán-Bécs
közötti Avaria papjainak nagy többsége a kiképzésre Mainzba
küldött hazai fiatalságból fog kikerülni, Bizánc miatt ezt
a területet az avar keresztény papok mellett a bajor hittérítőknek
engedték át. A Gizellával bejött papok, latin tudásukra
hivatkozva erősen követelték az érseki és püspöki
helyeket, de ez Domonkos és Sebestyén korában nem sikerült. A
pécsváradi apátságot még Domonkos és Sebestyén vette
tervbe, de az apátság benépesítését csak később hajtották
végre. Avaria érsekévé a salzburgi érseket nevezték ki.
Domonkos 1003-ban halálosan megbetegedett. Áldását adta
Sebestyénre, aki aztán ő utána csakugyan esztergomi érsek is
lett, de az azzal járó szervezői munkáját nem sokáig
folytathatta, mert az orvosok hibájából 1007 tavaszán meghalt.
Mivel
papi orvosok kezelték, mindenki arra gyanakodott, hogy a bajor
papok tették el láb alól. Utána Anasztáz-Asrik lett az
esztergomi érsek. Ő István beleegyezésével a legrátermettebb
nyugati hittérítők közül választotta ki az új püspököket.
Ezek a papok aztán elpusztítottak minden korábbi egyháztörténeti
írást. Sebestyén ugyanis még a régi rovásjeleket is
alkalmazta. A királyi ház és Sarolt veszprémi püspöksége,
meg a budavári esperesség még magyar nyelven levelezett.
Domonkos egyházszervező munkája is rovásokkal, magyarul folyt.
Egészsége is ebben a munkában ment tönkre, de ez nem számított,
amikor minden rovást el kellett pusztítani. István később
beleegyezett a latin nyelv kizárólagos használatába. Amikor
III. Ottó meghalt és udvari kancelláriáját II. Henrik
feloszlatta, Heribert vezető írnok 10 beosztottjával István
udvarába került. Először csak István levelezését végezték,
de amikor Domonkos meghalt, 1003-ban megbízta őket a veszprémi
püspökség és a pannonhalmi apátság írásbeli dolgainak a végzésével
is. Amikor aztán az új esztergomi érsek, Sebestyén is
meghalt, minden egyházi levelezés Heribert szétküldött seregének
a kezébe került. Ezek a türelmetlen bajor írnokok aztán elégettek
minden rovással vegyes írást, a Domonkos és Sebestyén, meg a
budavári uruki püspökség levelezéseit, tehát az első okmánytárat.
A Szent Mártonról elnevezett pannonhalmi apátságot a Géza által
idehívott Brunó alapította. Innen-992-től 1007-ig, Sebestyén
haláláig-15 év alatt sok magyarul is tudó kispap került ki,
ezek is hittérítő munkát végeztek. Ez alatt a 15 év alatt
csaknem 100 magyarul beszélő kispapot képeztek ki Pannonhalmán.
Sebestyénnek érdeme az is, hogy Domonkos hozzájárulásával a nazirságot fogadó kispap rétegből 1003-1006 között
kinevelte a pásztói, zebegényi és pentelei domonkos rendi,
meg a veszprémi aranyasszony szerzetesrendet. Ez eleinte csak
kis létszámmal működött a budavári uruki esperesség alatt.
Domonkos és Sebestyén, István helyeslésével azon volt, hogy
minden 10 falunak legyen papja és egy kis temploma, a vásárral
rendelkező helységek pedig állítsanak fel egy esperességet.
Eleinte tehát 10 plébános tartozott egy esperes alá. A
Pannonhalmán kiképzett kispapok közül 2-2 egyházfi került a
44 esperességbe, 3-3 pedig a Domonkos-rendbe, hogy az elhalálozó
espereseket, vagy helyetteseiket innen pótolhassák. 1008 után
azonban mindez megváltozott, mert az Anasztáz-Asrik féle egyházszervezés
félretette a Domonkos-Sebestyén féle rendet.

Az ünnepnapokat
és minden más munkaszünetet áttették vasárnapra. Így akarták
biztosítani, hogy az igehirdetésen és a szentmisén mindenki
ott legyen. Ilyenkor került sor a papi tized beszedésére is. A
tizedet világi egyházfiak vitték be az esperesnek. Közben a
pap is, az esperes is kivette a maga részét a tizedből és a püspöki
részt így szolgáltatták be a püspökségnek. Az esztergomi
érsek a maga részét az érseki kincstárba tette, s a pápai
tizedet továbbította Rómába. A dézsma fizetése sokaknak nem
tetszett, ezért akinek módjában állott, áttért a bizánci
hitre. Azok nem követeltek dézsmát. De sokan gyermekeiket
megkereszteltették uruki, bizánci és római módon is. Sőt a
pogány arbag-sámánok, vagy a magyari táltosok is kereszteltek.
A néptől mindenki a maga hasznát leszedte. Sokan vándoroltak
a gyérebben lakott területekre, ahol az uruki és pogány hitűek
voltak többségben. Az ország peremrészein és a hatalmi
harcok miatt még a fejedelmi és a vezéri családokban is elég
gyakori volt a hármas névadás. Vecelinéknek nem tetszett,
hogy Sebestyén a fehérvári esperességet Pata tárkányfejedelem
egyik fiával töltötte be, a veszprémi püspök, Csaba pedig
uruki neve helyett a Mihály nevet vette fel. Ezt azért kifogásolták,
mert a veszprémi püspökségnek Szent Mihály volt a patrónusa.
Csaba ellen más okból is folyton áskálódtak a felsőbb egyházi
szerveknél. Hogy ne lehessen kifogásuk, Pata tárkányfejedelem
második fiának az uruki Bene név helyett a Benedek nevet adták.
Harmadik fia a rokon bolgár nép hőse után az Aba nevet is
viselte. Sebestyén megengedte, hogy Benedek-Bene az uruki egyház
keretein belül megszervezze a Domonkos-rendet. Ezért Benedeket
előbb budavári esperessé, majd váci püspökké nevezte ki.
Így 1010-ben mind a három rend és a veszprémi női kolostor
is a régi uruki egyház fennhatósága alatt maradt. Sarolt haláláig
(1012) nem engedte ki a kezei közül a veszprémi női kolostor
irányítását. Utána Gizella a Heribert tanácsára minden
veszprémi rovást elégettetett. A Vecelin vezette Hunt, Héder,
Pázmány és Vigman-féle lovagoknak az sem tetszett, hogy mire
Domonkos Ravennából megérkezett Esztergomba, István, Sarolt
és Gizella az elhunyt olasz származású pannonhalmi apátúr
helyére, ha ideiglenesen is, Pata úr második fiát, Bene
kispapot jelölte. Fő bűnéül azt rótták fel, hogy egy
magyar pogány főúr fia Szent Benedek nevét merészeli
viselni, amikor a legtekintélyesebb bíborost is Benedeknek hívják.
Később 1012-1024 között ő lett a római pápa. Benedek már
1000-ben 48 kispapnak való növendéket vett fel kiképzésre a
pannonhalmi apátságba. István megkoronázása után Benedek-Bene
kispapot Rómába küldték továbbtanulni. Utána Rasina lett az
új pannon-halmi apát. Ő már megfelelt Vecelin csoportjának.
Rá is szolgált a bizalomra: egy mesterségesen előidézett tűzvész
minden Benedek-Bene által készített okmányt elpusztított.
Sebestyén hiába akart volna 1002-ben Veszprémből vizsgálatot
indítani.
Pannonhalma közvetlenül a római pápához tartozott. A budavári
beavatott központ már kezdettől fogva küldött növendékeket
körzetéből Pannonhalmára. Itt már 973 őszén felállították
a salzburgi érsekséghez tartozó fehéregyházi latin szertartású
esperességet. Az első esperes Fekete Arnó volt salzburgi érsek
leszármazottja volt. Nagy elődje után budai Arnónak nevezték.
Ez az Arnó esperes Encs-Ibos-Bécs körzetéből hozott be avar
származású kispapokat, akik az itt beszélt magyarhoz nagyon közel
álló nyelven beszéltek. Valójában Budavár, Avarbástya,
Kurtán-vára és Kurszán városa is fejedelmi birtok volt, de
Árpád a bátyja iránti tiszteletből Kurtán birtokát Visegrádtól
a Duna mindkét oldalán egészen Százhalombattáig meghagyta a
Kurszán családjának a tulajdonában. Visegrád várától tehát
Százhalombattáig battai avar papok, mint uruki papok teljesítettek
egyházi szolgálatot. Ezért Árpádot is a Fehéregyházán lévő
uruki egyházközség templomában temették el. Kurszán utódai
között csaknem minden nemzedékben volt Kurszán, Kurtán, vagy
Apor nevű ivadék. A Kurszán-ivadékok gyermekei közül többen
a szüret első napjaiban születtek. Márpedig ez ősi névadó
szokás szerint-minden ilyenkor született Megyer törzsbeli fiúgyermeket - Kusály,
Apor, Kurszán vagy Kurtán névre kereszteltek. Lányaik mind főúri
családokba mentek férjhez. Így aztán a fejedelmi család-ban
és az Öregek Tanácsában Kurszánnak, az első jász-síksági
fejedelemnek mindig volt egy-két leszármazottja. Ezért még a
mainzi érsekség nyilvántartásában is úgy szerepeltek, mint
magyar társuralkodók, akik részt vettek az ország vezetésével
és a kalandozások irányításában is. Pata tárkányfejedelem
az Apor (910-960) lányát vette el feleségül, Solymoskát. Ennél
fogva fiai: Aba, Csaba és Bene is a Kurszán-házhoz tartoztak:
Kusály-Kurszán-Kurtán(845-896-899) Árpád(848-899-908) Kurszán(865-904),Szabolcs(864-902)
Zoltán-Zsolt-Zolta(892-955) Apor(910-960) Taksony(926-970)
Ibolya Kurszán(951-1001),Solymoska-Pata Géza(951-997), Sarolt(950-1012)
(958-1002/960-997) Kurtán Apor Csaba-Mihály 984-1043 986-1008
983-1044 Bene-Benedek Aba Sámuel Piroska (983-1038) (985-1044) (976-1048)
Így
Kurszán fősámán és Kurtán fejedelem leszármazottai a Budavári
beavatott központban a belső magot alkották. Végül az Árpád-ház
és Kurszán-ház Aba Sámuel és Piroska révén találkozott.
Amikor Kurszán várában Apor fia, Kurszán volt a beavatottak
fejedelme, akkor történt István kettős koronázása, az első
esztergomi érsek, Domonkos által. De Anasztáz és Vecelin hívei
később megmérgezték Domonkos érseket. Bénultan került
Kurszán várába és 1010-ig mint félig holtat gyógyítgatták.
Urnáját 1010-ben az esztergomi bazilika altemplomában helyezték
el. Meg kellett halnia, mert nem járult hozzá ahhoz, hogy
Doboka ifjú seregével megsemmisítse Erdeljü Gyulát. Ennek
megelőzésére Sebestyént Kolozsvárra küldte és Gyulát családjával
együtt Székesfehérvárra menekítette. Ott pedig Vajk-Istvánt
kibékítette a nagybátyjával. Mire Sebestyén visszaérkezett
Esztergomba, Domonkos már alig tudott beszélni, de áldását a
Kurtán és Apor testvérek előtt még rá tudta adni Sebestyénre.
Ott volt a fehérvári esperes is. Az esztergomi érsekségre
Sebestyént javasolta. István az ügyet rögtön kivizsgáltatta.
A Domonkos elleni merénylet beigazolódott. Sarolt és István
pedig Csaba nádorispán helyeslésével Sebestyént javasolta
esztergomi érseknek. De mire Sebestyén megszervezte a 6 püspökös
érsekséget, világosabban látta a helyzetet, így nem járult
hozzá Ajtony teljes megsemmisítéséhez, sőt hozzá készülődött.
Erre Anasztáz és Vecelin hívei gyógyszerrel megmérgezték.
1007 karácsonyán Esztergomban eltemették. A Budavári
beavatott központban, 3 példányban készült végrendelet
maradt utána. Ennek csak egy példánya jutott el a fehéregyházi
esperes útján Kurszánvárba. Erre királyi tanácsot hívtak
össze. István király és Sarolt felháborodva értesült a
gyilkosságokról. Az nem volt kétséges, hogy a rovások
megsemmisítésére és a bálványok ledöntésére maga Sebestyén
is kiadta a parancsot; gondolatait, prédikációit mégis rovással
írta le. Anasztáz és Vecelin hívei ezt gonosz és istentelen
cselekedetnek minősítették, és alkalmas helyen emlegették is.
Így történt, hogy István nem tudta megakadályozni, hogy a pápa
Anasztáz-Asrikot eszter-gomi érsekké kinevezze.
István
kifogásolta, hogy Ajtony Bodon-Bödön városában
megkeresztelkedett, mégpedig úgy, hogy a keresztelésnél jelen
volt II. Bazileiosz görög császár is. István a császárhoz
való közeledésnek, tehát árulásnak minősítette Ajtony
tettét. Ezért halál jár. A királyi tanács tehát Anasztáz
javaslatára szabad utat engedett Ajtony megsemmisítésének.
Saroltnak nem tetszett sem Vecelinnek és lovagtársainak a
magatartása, sem a Gizellával bejött Vigman-féle bajor
lovagok hatalmaskodása. Ezért 1005-től 1007-ig a vele jár barátságban
levő Kurszán beavatottnál tartózkodott Istvánnal együtt.
István ott gyógyulást keresett súlyos lábfájásából. Ki
is gyógyították.
Kurszánt
a régi római alapokon hosszas munkával felépíttette Kurszánvárát.
Népes családját itt helyezte el. Még a koronázás előtt
kabar kőfaragókkal felépíttette a megrongálódott Duna-Ordosz
városrészt is. Itt vendégházakat nyitott. Rendbe szedette a
Kurtán vára alatti melegvízforrásokat is. Ezen a részen egy
nyári lakot is építtetett fürdőmedencékkel és a betegek részére
egy vas tagfalú ispotállyal. István és Sarolt gyakran
felkereste udvartartásával Duna-Ordosz és a nyári lakok
melegvízforrásait. Nemegyszer itt tartották a megbeszéléseket.
Sebestyént eleinte szívesen látták az esztergomi érsekségben,
hiszen az Árpád-házhoz tartozott. Mihály ugyanis, akit a bolgár-magyar
barátság jegyében még gyermekkorában Vazulnak is megkereszteltek,
Lengyelországban járt követségben. Adelhaid hercegnőt itt
kapta feleségül. Első gyermeküket Sebestyénnek keresztelték.
Adelhaid évekig betegeskedett, ezért a kis Sebestyén Kurtán várában
nevel-kedett fel. Amikor meg Mihály is súlyos beteg lett,
meghalt öccséről Jaák névre őt is megkeresztelték. Itt született
meg Mihály második fia, Szár László is. Vakmerő lovas lett
belőle. Amikor anyja meghalt, porait utolsó kívánságának
megfelelően egy urnában Krakkó városába vitte. Szár László
anyja porait a krakkói kápolnájukban helyezte örök
nyugalomra. Szár László nősülése is egy ilyen alkalmi látogatásnak
volt a következménye. Ez viszont lehetővé tette, hogy vállalhatta
Endre Béla és Levente kimenekítését előbb Csehországba,
majd Lengyelországba. Amikor Gizella bajor lovagjai, Vigmanék
1008-ban Százhalombatta környékén Vazul szemeit kitolták és
fülébe is ólmot akartak önteni, Csákvár urainak harcosai
Sebes vezetésével megzavarták őket és így Vazulnak csak egy
kissé pörkölődött meg a füle. Csákvárra szállították
őt. Erős Csák lánya megfogadta, hogy letesz addigi tervéről,
s nem vonul be a veszprémi női kolostorba, hanem a Vászoly-Vazult
fogja ápolni. Férjhez megy hozzá, és amíg csak lehet,
gyermekeket fog szülni, hogy Árpád vére ne pusztuljon ki. (Minden
csalárd szándék, és ellenkező híresztelés ellenére ma is
élnek árpád-háziak!)
Bolárka Zoltán-Zsolt-Zolta -Szalóka 994-998 892-942-955
898-946 Taksony -lbolya 926-970 Mihály-Jaák Vazul-Mihály-Jaák
-Adehaid Söpte Gelyza-Géza -Sarolt 955-965 946-969 936-969 951-997
950-1012 Sebestyén Szár László Vászoly-Vazul-Béla Vajk-lstván
986-1007 988-1038 968.I.6.-988 969.XII.29. Vászoly-Vazul-Mihály
Imre 968.I.7.-1045 1007-1031.IX.2. Zerind 969.I.19.
Kurszán
unokája, Apor lánya, Solymoska testvérének, Kurszánnak a várában
nevelkedett fel. Ő 958-ban született. Megfogadta, hogy a Budavár
beavatott központ céljainak szenteli életét. Amikor azonban
az Aba család a 973-ban a mainzi érsekség által összehívott
értekezleten Pata vezérrel képviseltette magát, a küldöttség
hazajövetele utáni tárgyalásokon a család Pata úr mellé állott.
Pata a sószállítási ügyek eredményes elrendezése után a nádori
méltóságra emelkedett. Solymoska ekkor ment feleségül az öregedő
főúrhoz. Öt lány után három fiuk született. Így eleget
tettek a régi nyolcas szaporodási követelménynek. Lányaik
Budavár beavatott központjában mentek férjhez az oldalági
rokonságba tartozó fejedelmi ifjakhoz. Mindannyian Endre és Béla
királyfi, meg testvérük Levente főtáltos mellé álltak.
Leven-tét a baskir-magyarok is főtáltosnak választották. Kusály-Kurtán-Kurszán
fejedelem Árpádfejedelem 845 896 899 848-895-908 Kurszán Zoltán-Zsolt-Zolta
865-904 892-942-955 Apor Taksony 910-960 926-970 Kurszán
Solymoska - Pata nádor Géza - Sarolt 951-1007 958-1020 950-1014
951-997 950-l0l2 Csaba- Bene- Aba Sámuel - Piroska Gabriel
Radomir királyfi Mihály Benedek király 976-1048 975-1015 nádorispán
budai es- 985-1044 980-1044 peres, váci Delján Péter bolgár püspök
szabadsághős 983-1038 1009-1041 Csaba nádorispán és Aba Sámuel
a ménfői csatában haltak meg. Piroska a 992. évi Nagyszala
alkalmával Pata nádorispán kisfián, Abán végzett koponyaműtétet.
A gyermek játék közben leesett egy szikláról. Piroska addig
nem mehetett vissza Veszprémbe, amíg a gyermek meg nem gyógyult.
Amikor Piroska a bolgár államban arról beszélt, hogy a bolgár
népnek csak javára válna, ha ragaszkodna a magyarokhoz hasonló
régi nyelvéhez, a szláv irányzatú uralkodóház az ortodox
papok tanácsára Piroskát elzavarta a fejedelmi udvarból.
Kisfiát, a trónörökösnek számító Delján Pétert magával
hozta a Beavatott központba. Itt a nádorispán öccse, Aba
folyton unszolta Piroskát, hogy menjen hozzá feleségül, de ő
hallani sem akart róla. Aba azonban egy vadászat alkalmával
megsérült. Gyakran volt mellette a kis Delján Péter.
A gyermek Abát Atának szólította. Ez indította Piroskát
arra, hogy férjhez menjen Abához, de azzal a feltétellel, hogy
megkeresztelkedik Sámuel névre. Így lett Pata nádorispán
legkisebb fiából Sámuel. Ő ország átkának tartotta a
Vecelin-Vigman féle lovagokat. Kurszán várából Benedek
esperes juttatta ki Endre, Béla és Levente hercegeket Csehországba.
Ott biztonságba Erdeljü Gyula védeme alá helyezte őket. Sámuel
gyakran úton volt Budavár-Prága-Krakkó-Gnéza között. Vazul
kezdeményezésére Nyitrán egy kápolnát építtetett Benedek
tiszteletére. Az ehhez tartozó paplakban gyakran megpihent András-Zoerard
szerzetesnél. Lengyelországgal a viszony akkor kezdett romlani,
amikor Bátor Boleszló 986 elején azt javasolta Gézának, hogy
ne vállalja el Jászvásár kettős fejedelemségét, hanem
Kipcsákot, Gerencsák öccsét tegyék meg nagyfejedelemnek.
Javaslatát azzal indokolta, hogy Kipcsák máris helyettese II.
Szabolcsnak és a keleti viszonyokat igen jól ismeri. Géza
azonban nem értett egyet Boleszlávval és nagyfejedelmi országgyűlést
tartott Jászvásáron még mielőtt a jászvásári
nagyfejedelmi szék megürült volna. Kipcsák feleségének
hadseregét pedig kizavarta Halicsból. Bátor Boleszló viszont
kiutasította udvarából feleségét, Tolmát, Beszprim, Győr
és Szónok nevű fiaival és Géza fogadta be őket. Sarolt
udvarában, Veszprémben találtak otthont és Pannonföldön
kaptak birtokokat. Géza beismerte, hogy hibázott, de Boleszló
hajthatatlan maradt. Hiába bízták meg Kipcsákot Jász-vásár
teljhatalmú nádorispánságával és helyettes fejedelmi tisztséggel,
a lengyel-magyar jó viszony nem állott helyre. Hiába adta át
Géza 987-ben a nagyfejedelmi tisztséget is, a helyzeten az sem
változtatott. Bátor-Boleszló az ezredfordulótól kezdve háborút
folytatott Szászország, Szilézia, Cseh-és Morva-ország szlávok
lakta területeinek birtoklásáért. Ez volt az oka annak, hogy
II. Szilveszter a mainzi érsekség és a Rómában tartózkodó
III. Ottó tanácsára a királyi koronát nem a lengyeleknek,
hanem István királynak küldte el. Bátor-Boleszló emiatt még
jobban neheztelt Magyarországra és ez abban is megmutatkozott,
hogy a magyar királyság üldözöttjeit szívesen befogadta az
országába. A 992. évi Nagyszala eltávolodott a kettős
fejedelemség eszméjétől, igy Kipcsáknak megszűnt a társfejedelemsége
és az Előd-házhoz tartozó Bojla lett Jászvásár
nagyfejedelme. Bojlának lengyel hercegnő volt a felesége, de
annak halála után Kipcsák második feleségét, Csatári
besenyő asszonyt vette el. Kipcsák ugyanis egy halicsi útja
alkalmával, még 992-ben meghalt. Csatárinak több gyermeke született
Kipcsáktól is és később Bojlától is.
298. Arvisura
Csoltó sámán rovása
Amikor Géza halála után a Nagyszala álláspontja
folytán a kettős nagyfejedelmség végleg megszűnt, Vajk-lstván 988-ban
hazarendelte Bolját és a tárkányfejedelmi tisztséggel bízta
meg. Az ifjú Kipcsák ekkor már húsz éves volt és kitűnő
lovas. Édesapja iránti tiszteletből vállalta a jászvásári
fejedelemség vezetését. Zoárd besenyő-fehérvári fejedelem
Béga nevű lányát vette feleségül, így uralma lengyel-besenyő
jellegű lett. Bátor-Boleszló 1003-ban és 1009-ben is szívesen
befogadta országába István keleti hadjáratainak menekültjeit.
Gyula Ajtony leveretésekor Nyitrán keresztül Erdeljü Gyula is
Bátor Boleszlóhoz futott. Így 1009 őszén már a déli hadak
parancsnoksága is az ő keze alá került. Erdeljü Gyula 1010-ben
a sziléziai avar földön harcolt, utána pedig beleavatkoztak a
cseh hercegek trónviszályába is. 1013-ban az a hír járta,
hogy Vlagyimir kievi orosz fejedelem Bátor Boleszlót készül
megtámadni. Erre Bátor Boleszló békét kért Henriktől. Ezt
a békét nagyban elősegítette az, hogy Henrik Bátor Boleszló
ellen szövetséget kötött a magyar Istvánnal és Kiev
fejedelmével. Boleszló nem támadott egyelőre, de 1015-től
1018-ig már újabb háborút viselt a cseh hercegségek ügyében.
A bautzeni békében azonban igényeiről lemondott. Erdeljü
Gyula részt vett azokban a harcokban, amelyekben a lengyel
csapatok Ausztriában elfoglalták Sasvár, Borona és Sárvár régi
magyar várakat. Utána Dél-Morávia egyes részei következtek
egészen a Dunáig. Ebben az időben az avar-magyar lakta területek
részben még Gizella birodalmához tartoztak. A bajorok és
csehek csak most kezdtek ezekre a vidékekre betelepedni. Gyula
hadisikereit elősegítette az is, hogy Henrik az olaszországi
hadjáratával volt elfoglalva. Gyula a székhelyét is áttette
az avarok lakta Tessenbe. Trencsénen át összeköttetést létesített
Nyitrával. Ezt a Trencsényi Csákok is segítették, az ott ájtatoskodó
András (Zoerard) és ennek tanítványa Benedek közreműködésével,
aki Kipcsákkal volt jó barátságban. A békeszerződés után
a lengyel hadak visszavonultak.
Gyula
magával vitte nemcsak 500 lovasát, hanem Beszprim herceget is.
Vlagyimir halála után 1015-ben Kievben trónharc kezdődött.
Ebben Boleszló segítségével Szvatopluk győzött. De 1019-ben
mégis Jarosláv jutott uralomra és ez 35 évre, 1054-ig biztosította
a békét. Szvatopluk is igénybe vette Kipcsák besenyőinek a
segítségét, éppúgy, mint Boleszló, amikor a besenyőket
fellázította István ellen és betörtek a székely határvidékre.
Istvánnak Csegétől született fia, II. Zoltán kiskirály
azonban ezeket a besenyő támadásokat (1010-1019) mindig
visszaverte. A besenyő betörések egészen Bátor Boleszló haláláig
megismétlődtek. Egy ilyen alkalommal 1025-ben II. Zoltán, Erdőelve
kiskirálya hősi halált halt, öregedő Istvánt ez nagyon
elszomorította. II. Zoltán fiainak nevelését István Imrére,
az erősen védett Bihari országrész kiskirályára bízta.
Hasonló volt a helyzet bolgár-magyar viszonylatban is. Bizánc
kereste Ajtony barátságát. El is érte. Mutatja Ajtony fürdőmedencés
megkeresztelése. Bodon-Bödöny-Vidinben Ajtony szövetséget kötött
a görög császárral. Sámuel cár viszont az István barátságát
kereste. Ekkor ment férjhez a húga, Piroska, Gábriel Radomir
trónörököshöz. A hercegnek ekkor már egy rabnőtől több
gyermeke volt. István hadat indított 1003-ban Gyula, 1009-ben
pedig Ajtony ellen, de a bizánci császárság ellen nem akart
harcolni. Ekkor történt, hogy a várandós Piroskát a bolgár
fejedelmi udvar erélyessége miatt elűzte. Bár ebben szerepe
volt annak is, hogy Piroska a kisebbségbe került magyaros-bolgár
nyelv uralmát szerette volna visszaállítani. A szláv beállítottságú
udvar ezért eltávolítása mellett döntött. Ezzel felbomlott
a hagyományos magyar-bolgár barátság. Ajtony országrészének
a lakói megmaradtak a magyaros-bolgár beszéd mellett, Nándorfehérvár
lakói azonban a szlávok újbolgár nyelvét vették fel. Ez a
terület aztán avar-bolgár lakóival Sámuel cár országába
került.
István
1018-ban a görögökkel való szövetségben megtámadta Bulgáriát
és elfoglalta a volt avar Szerémi, Baranosi és Sói bánság
nagy részét. Rabokat nem ejtett, de Szerémvár avar kincseit
Székes-fehérvárra vitte. II. Bazileiosz görög császár
ellenben bevonult Ohridába, a császári családot rabszíjra fűzte,
és Bizáncba hajtotta. István csapatai még Ohrida megszállása
előtt visszavonultak. Csapatának veszteségét önként
jelentkező avar ifjakkal pótolta. István a fia részéről
feleségül kérte Iréne hercegnőt. A házasságot 1019-ben
Veszprémben megkötötték. Iréne a császári atyja kívánságára
görög női szerzetesrendet alapított. Gizella szeme előtt ott
élt a kis hercegnő is. István másik lánytestvérét, Ilonát
Orseolo Ottó vette feleségül. Született egy fiuk, azt Velencében
Péternek keresztelték. Velence ekkor Bizáncnak volt a hűbérese.
Orseolo Péter 997-1000 között megtámadta Dalmáciát, utána
a leányát, Hicelát a horvát trónviszályból győztesen
kikerült horvát király fiához adta feleségül. Ilyen házasságok
révén szövetségek jöttek létre. II. Ottó felesége, III.
Ottó jegyese és Orseolo János felesége is görög hercegnő
volt. Imre felesége, Iréne is a görög császár közeli
rokona volt. A Piroskát ért kiutasítás miatt megszűnt magyar-bolgár
barátság helyébe görög-magyar barátság lépett Bizánccal.
Velence hajóhadát gyakran érte tengeri rablók támadása. A
magyar-görög és magyar-német barátság azonban tengeri út
helyett szárazföldi zarándokutat nyitott a Szentföld felé.
Hazánk ezzel belekerült Kelet-Nyugat életének forgatagába.
István Jeruzsálemben magyar szálláshelyet is akart építtetni,
hogy a magyar keresztények szentföldi zarándoklását elősegítse.
Alig hogy megindult a Szentföld felé Bécs-Győr-Székesfehérvár-Pécs
érintésével a tömeges zarándoklás, uralkodó kortársai között
István magára maradt.
1024-ben
VIII. Benedek pápa meghalt, II. Henrik német-római császár hírtelen
elhunyt, 1025-ben II. Bazileiosz görög császár is meghalt. A
legnagyobb bajt az okozta, hogy II. Konrád kierőszakolta német
császárrá való megválasztását, 1026-ban az Orseolókat elűzte
Velencéből, 1027-ben pedig Magyarország körülzárását
tervezte. István lengyel ellensége, Bátor Boleszló is meghalt
1025-ben. A magyar csapatok elhagyták Borona, Sasvár és Tessen
katonai táborát és Jászvásárra mentek. Bojla vezette a
csapatot. A besenyőkkel többé-kevésbé csend volt, csökkent
az ellenségeskedés. De II. Konrád nem tudta elfelejteni, hogy
dédapját a Vörös-Konrádot az augsburgi csatában egy magyar
nyíl torkon találta és elvérzett. Amikor Konrád Rómába
indult, hogy császárrá koronáztassa magát, Velence ellen
fordult. Ottó trónja megingott, családjával Bizáncba futott
és ott is halt meg. Ilona, István király húga, már 1022-ben
értesítette Budavár beavatott központját, hogy Rómában intézkedések
történtek felszámolásukra, amibe beletartozik a mindig görbe
szemmel nézett rovások megsemmisítése is. Most, hogy II. Konrád
megindította a küzdelmet a német-római császárság elnyerésére,
Ilona újra üzent, hogy Bajorországban, ahol anyja után Imrét
illette volna meg a bajor trón, hadakat képeznek ki Magyarország
ellen, mert attól tartanak, hogy Imre háborúskodást kezd a
bajor-ostaricki trónért. II. Konrád a német császári trón
elnyerése után az alig 10 éves fiát, IV. Henrik néven
megkoronáztatta és Bajorország trónjára ültette. Örökös
volt a küzdelem az érsekségek és püspökségek elnyeréséért
és a hadsereg főparancsnokságáért is. De ez
a fővezérség nem magyar szellemű volt.
Amikor
Koppányt felnégyelték, Vecelin fővezér bortól mámorosan el
is szólta magát: “Tizenkét magyar főúrnak a fejét kell
itt venni!” Amikor 1002-ben Székesfehérvár új székesegyházának
alapozása elkészült, Vecelin lovagjai a fővezér irányítása
mellett, nyugati szokások szerinti vitézi játékokat rendeztek.
A lovagok nehéz fegyverzetükkel könnyen győztek, és fennhéjázva
hívták a magyar vitézeket párviadalra. Vecelin részegen
becsmérelte István seregét. Ezt meghallotta a csákvári vár
ura, Erős Csák. Székesfehérvárra lovagolt, megpihent a Csákok
birtokán és másnap kiállott viadalra. Vecelin nem volt józan,
vívás közben egy erős ütéstől kardját kiejtette kezéből,
s zavarában a sisakrostélyát felkattintotta. Erős Csák
azonnal végzett Vecelinnel, Istvánnak pedig megüzente: “Így
jár az, aki becsmérli a vitéz megyeri népet! Hazánk földjén
nem tűrjük el népünk gyalázását!” Utána a királyi tanácsban
Erős Csák javaslatára mindenki Szabolcs fiát, Dobokát
javasolta a fővezérségre. Doboka a Nagysüánt még 1000-ben
megnyerte, s ezzel megkapta még akkor Pusztaszeren az ifjúsági
fejedelem címet. Jó politikusnak is ígérkezett, az Erdeljü
Gyula ellen indított hadjáratot ügyes kibékítéssel fejezte
be. Így 1003-ban mint ifjúsági fejedelem fél vármegyényi
terület birtokosa lett. Ez a Doboka megye sokáig utódainak a
birtoka maradt. Doboka kinevezését Anasztáz is helyeselte, de
Erős Csák megbüntetését kérte, mert Vecelin halála miatt
az élősdi nyugati lovagok közt gyanús mozgolódás folyik.
István nem térhetett ki a javaslat megvitatása elől és az öregedő
főurat Budavár beavatott központjába kérette, hogy ott döntsenek
a továbbiak felől. Utána elment megtekinteni az újjáépített
fejedelmi lakhelyet, Kurszán várát. Bene-Bene-dek püspökkel
és az agg Kurszánnal összehívatta Kurtán várába a királyi
tanácsot, hogy az döntsön a 24 hun törzs szövetségének a
nevében. A megbénult Domonkos a volt esztergomi érsek ült a főhelyen.
Budavár is, az Avarbástya is, és Kurtán vára is képviseltette
magát. Domonkos mozogni nem tudott ugyan, de beszélni annál
inkább okosabban. Azzal érvelt, hogy Erős Csák vitézi párviadalon
ölte meg Vecelint, ezért nem zárhatja el, csak az ősi törvények
szerint fogságra lehet korlátozni. Így is lett, a legfelsőbb
tanács Budavár és Avarbástya egyetértésével örökös fogságra
ítélte. Ez azt jelentette, hogy a nagy Csákvár birodalma területét
holtáig nem hagyhatta el.
Ez a fél
vár-megyényi terület Csákvár és a Vértes hegység környékét
foglalta magában. Csákvár ezzel az Árpád-ház és a Lebéd-ház
menedéke lett. Erős Csák ide menekítette a megvakított
Vazult is, Korpona gyógyítgatta, akit később aztán feleségül
vett. Budavár beavatott központjában feljegyezték Vecelin
megjegyzéseit, mely szerint 973-ban a mainzi érsekségben
helyet foglalt 12 magyar főúr helyett, 12 magyar főurat itt
kell kivégezni, hogy gazdaságilag és hitbelileg hűbéresként
kezelhessék az országot. Össze is állították a kivégzendők
névsorát. Koppány tárkányfejedelemmel kezdték. Az agg Koppányt
már csak azért sem lett volna szabad ilyen sorsra szánni, mert
megjelent a nyugati fejedelmi tanácskozáson. 996-ban kivégezték
Tonuzabát is a feleségével együtt, Saruda aranyasszonnyal,
pedig ők is megjelentek Nyugaton. (Saruda volt az, aki a 48 főnyi
csoportot élelmezte.) A mainzi érsekségnek sehogy se tetszett
a mindig készenlétben álló besenyő vezérek harciassága. Ezért
sorra meggyilkoltatta Jirkó alvezéreit: Radnát, Zsibót,
Pesterét, Siriát, Doboka-Bőt és Koluzst. A kivégzettek száma
ezzel 9-re emelkedett. Amikor Ajtony ellen már indulóban volt a
sereg, Sebestyén még akkor is mindent megtett az összeütközés
elkerülése végett. Domonkos megbénítása után most ezt a
Sebestyént tették félre. Mindezt azért, hogy a meggyilkoltak
országrészét a római egyház vehesse tulajdonba. Doboka után
a fia, Csanád lett a fővezér. A Csörsz vonalán tárkány-kiképzésen
részt vett ifjúság a Szárazérnél és Kökényesnél
megfutamodott. Gyula besenyő vezér csak Pusztaszer és Szőreg
vonalán tudta összeszedni az Ajtony által megvert sereget.
Gyula ekkor azt a parancsot kapta Istvántól, hogy a lázadó
Ajtony seregét minden áron meg kell semmisíteni. Csanád a
Maroson átkelve üldözőbe vette Ajtonyt.
Harangod
mellett azonban a rimalányok késleltető harcot kezdtek Ilona
vezetésével. E harcban a rimalányok egy szálig elestek, Ilona
szerencsésen el tudta rejteni kincseit még idejében. A besenyő
Gyula a harangodi csatában nem vett részt; a délebbre fekvő
Nagyőszvásárhely felé tartott, ahol a Bolgár-csuvasz tömény
állomásozott. A várhely előtt látótávolságra letáborozott
és bevárta Csanád győzelemtől felhevült seregét. Ajtony,
az újabb győzelme reményében a síkon való megütközést választotta.
Csanád szemtől szembe támadott, a besenyő Gyula pedig jól képzett
határőr seregével az erdőkön áthatolva bekerítette Nagyőszvásárhelyet.
Mikor Csanád serege megingott, a besenyők minden oldalról támadásba
mentek. Ajtony lova elbukott, Csanád rárontott, levágta a fejét,
a nyelvét pedig kivágta és tarsolyába tette. Amikor a győztes
vezérek Esztergomba értek és István és Anasztáz elé járultak,
Csanád büszkén jelentette: “Legyőztük Ajtonyt és becsmérlő
nyelvét, mellyel Téged, fenséges királyom gyalázott, kivágtam.”
Anasztáz megjegyezte, hogy akkor most már tizenegy magyar lázadó
meghalt. István azonban helyesbítette: “Budaváron úgy értesültem,
hogy Sebestyén és Domonkos után a számuk tizenegy lett. Ez
tehát a tizenkettedik. Elég volt. Sőt a múlt évben halálra
keresett Gyula üldözése sem volt helyes. Halálra ítélték,
pedig nem volt bűnös. Nem akarok több kivégzésről hallani!”
Vászoly-Vazul-Mihály viszont, aki főtáltos és fősámán,
majd az uruki egyház püspöke is volt, -ez a Vászoly, aki Gnézában
a Vazul, Bizáncban a Mihály nevet vette fel, -Nyitrán
ugyanekkor hasonló szavakkal jelentette ki: “Birtokaimon nem
akarok idegen nyelvű hittérítőket látni!” Budavár
beavatott központjában ezt később úgy magyarázta, hogy elég
magyar kispap van már kiképezve, a hittérítést tehát a
Sebestyén által kiképeztetett papokra kell bízni, azokat nem
nevetik ki.
Hittérítési
javaslataival Istvánhoz akart menni Székesfehérvárra, de Százhalombattánál
Vigman lovag csoportja megtámadta, szemeit kitolták. Még ólmot
is akartak a fülébe önteni, de Csákvárról jövet éppen
akkor ért oda Sebes vitéz és a megsüketítéstől megmentették.
Anasztáz-Asrik érsek Vászoly-Vazul-Mihály kivégzését követelte,
de István ehhez nem járult hozzá, sőt Vazult megerősítette
Nyitra birtoklásában. Ekkor érkezett meg Domonkos halálának
a híre. Vászoly-Vazul-Mihályt Csákváron Csák lánya,
Korpona vette gondozásba. Felgyógyulása után Korpona, mint
menyasszonya kísérte Nyitrára. Korpona nem tartotta jónak a
25 éve szokásban lévő hármas névadást. Úgy gondolta, hogy
ez később csak zavart fog okozni az Árpád-, Harka- és Töhötöm-ivadékok
között. Ha hármas szám kell, szüljön minden magyari nő három
erős fiút. Amikor Sarolt 1012 medvetora után meghalt, Korpona
lett az aranyasszony. Ekkor Vazultól már két lánya született,
de mire Veszprémben 2 évre elfoglalta az Aranyasszonyok várát,
a szüret végén meg-született Endre fia, 1015-ben Béla, 1016-ban
Levente. Utána még 5 lánya született. Összesen tehát 10
gyermeket hozott a világra. Vazullal együtt ő is folyton az
országot járta. Vazul pedig énekel szakadatlan az ősök dicsőséges
harcairól, Korpona pedig közben a gyermekeknek mesélt sok ezer
éves regevilágunkból. Gyermekeik Veszprémben nevelkedtek.
Felcseperedve azok is folytatták apjuk “éneklő hadjáratát”.
A nyarat Veszprém és Csákvár között osztották meg, a telet
Veszprémben töltötték, a Bakonyban szokásos medvetori ünnepek
miatt. (Az uruki kegyhelyen szülte meg Korpona első fiát, Endrét.)
Anasztázék az esztergomi egyházvezetők tanácskozásán azon
a nézeten voltak, hogy Erdeljü Gyula behívásának Vazul volt
az oka, ezért Vazult is várbörtönre ítélték. 1022-től
1029-ig ő sem hagyhatta el Csákvárt, mint Erős Csák. De
Korpona birtokán sok vendégük volt. A tizedfizetés alól
mentes határőrvidékek önkéntes uruki adományokat szolgáltattak
be nekik, hogy a Jász-síkság részére igriceket és regösöket
képezzenek ki.

Korpona kétévenkénti váltások után harmadszor is lemondott
az aranyasszony tisztségről. Utána Piroska, István húga lett
a magyar törzsszövetség aranyasszonya. Ezzel Aba-Sámuel székhelye,
Aba-vára, -a mai Feldebrő- István király védelme alatt álló
hellyé lett. 1027-ben az Anasztáz vezette érsekség előterjesztésére
István megengedte, hogy Vazult Nyitra várába száműzzék.
Eredetileg is ez az országrész volt Vászoly-Vazul-Mihály
hercegi birtoka. Korpona és Vazul tehát 10 gyermekével Nyitrára
került. Ezt politikai szempontok is indokolták, hiszen Puszta-szeren
a Vazul-ágat tartották alkalmasnak arra, hogy betöltse a királyi
méltóságot. Arravalóságukat megmutatta az is, hogy a
pusztaszer Nagy-Süánt Endre nyerte meg. Pusztaszeren elfogadták
a háromfiús szaporodás elvét és a birtokelosztásnál is
figyelembe vették. Ami pedig a neveket illeti, azt tartották,
hogy nem lehet olyan nevet kigondolni, amelyik ne szerepelne a 24
törzs szövetségének névadó jegyzékében. Minden későbbi,
akár bizánci, akár római név valamelyik ataiszi névből
alakult, ha esetleg rövidített formában is. Imre feleségének
magyarosan Iréne lett a neve, de Arvisura-Anyahita ötödik lányát
is Irénének hívták. Ott szerepel a Nyék-törzs névadójában
is. Adelhaid félig lengyel származású hercegnőnek a neve,
mint Ada már Urukban is ismeretes volt az úzok névadójában.
Egy másik ősi törvény úgy szólt, hogy minden település központjához
legközelebb a nagycsaládok helyezkedjenek el, a kevesebb
gyermeket nevelő családok legyenek távolabb a táltos és bábaasszonyok
házától. A gyermektelenek kötelesek minden veszélyben védelmezni
a nagycsaládosokat. De a sámán is ezeket köteles legsürgősebben
gyógyításban részesíteni. A temetkezési sorrend is
ilyenforma volt, a faluvégek központjától, vagyis a központi
kegyhelytől jobbra és balra a 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
gyermekesek és végül a gyermektelenek jöttek nyílvesszőik
számától függően. Ez a temetkezési sorrend a magyar törzsszövetség
megalakulásától kezdve kötelező volt. A pusztaszeri Nagytanácson,
amelyen részt vettek a besenyő-szavárd és a baskir-magyar
nemzetségfők is, Korpona javaslatára elfogadták a háromfiús
szaporodás követelményét, a lányok számára nyolc gyermekes
szaporodás fennmaradását is. Amikor István ennek az ősi törvénynek
a megszavazásáról értesült, bánatában elsírta magát.
Neki Gizellától már három Ottó fia és 2 lánya született,
de mind meghalt. A végén Korpona javaslatára Sarolta erősítő
életmódot ajánlott Gizellának. Ezt Anasztáz is helyeselte.
Minden reggel egy hátasló várta a kápolnája előtt a királynőt
és négy órát kellett lovagolnia. Utána Ada-Adelhaid palóc
gyógyfüvekből készült fürdőt vétetett Gizellával.
Mindennek meg is volt az eredménye, 1007-ben megszületett Imre
herceg. Imre mindig örömmel kereste fel a Csákváron nevelkedő
Endrét, Bélát és Leventét. Ezeket Erős Csák legkisebb fia
tanította lovagolni, vívni. Imrének is az izmos Csák Zoltán
lett a tanítómestere, eszményképe és legjobb barátja.


|