26.
PALÓC-VASVÁR FÉNYKORA 303.
Arvisura Gát-Kolaj rovása 1077-1133
1077 május
elsején Lam herceg az újjáépített Vasvár hegyére összehívta
a palóc tizedeseket tanácskozásra. Ezen a következőket állapították
meg. Nazir beavatott élete annyira tiszta és tanítása olyan
egyszerű és meggyőző volt, hogy vallása -ha sok nehézség
árán is-végül elterjedt a római birodalomban. Életének 29.
évében Ordoszból Agadiba menet Urukban, Erek városában is hirdette
a szeretet vallását. Ennek hívei lettek a magyar törzsszövetség
vezetői is. De a nagy birodalomban a görögök keresztény vallása
után megszületett a Péter apostol által alapított római
keresztény egyház is. Csakhogy az a földi hatalom egyháza
lett. Az érdek nélküli szeretet egyháza, vallása és a Bizánci
keresztény egyház közötti nézeteltérések, meg a nyugat felől
fenyegető veszély miatt a nyugati római egyházhoz
csatlakoztunk. Érdekeink azonban megkívánják, hogy Bizánc,
az észthoni Baskíria, Kuma-Magyarország, valamint a kun-úz szövetség
irányában is fennmaradjon a jó viszony. Ezért a Duna vonalától
az Almák Atyja városáig továbbra is fenn kell tartani, mint jó
összekötő kapcsot a rovás használatát, Magyarkán pedig a Váradi
Kuria által felállított magyar katolikus egyházat, melyet Róma
is elismert. Háborús időkben mindig számíthatunk a Szavárd-magyar
katolikus egyház híveire, ha viszont ők vannak veszélyben, a
szavárd-és kuma-magyaroknak hazánkba való bevándorlását
mindig megengedjük. Hiszen ők tartaléknak számítanak. És
elfogadjuk uruki-mani bibliájukat is. István király szerencsétlen
házassága folytán Pannon-Vasvár elvesztette a jelentőségét
Lóbérc és Karatánföld elvesztése idején, rá már nem számíthatnak.
Ezért Palóc-Vasvár területét kell kifejleszteni Rozsnyó-Rőce-Gerlice-Vashegy
vonaláig. Ehhez szükséges a palóc tizedesek támogatása. László
király terve szerint Sárlajta és Pozsony között ki kell építeni
Lam várát: ez lesz hivatva megakadályozni a további német
terjeszkedést. Régi Szlavónia és Horvátország Ilona és Zsófia
hercegnők házasságai folytán társországunk, de Kálmán
herceg tervbe vette Dalmáciának társországgá tételét is.
Ezek a tervek azt jelentik, hogy Palóc-Vasvár területe Bikhegy
vonalától Dobsináig terjed és kör alakban érinti Fülek és
Garadna táját is. Az ismert okok miatt teljes vasanyagunkkal
fel kell készülni minden eshetőségre. Ezek után felesküdtek
László király terveinek véghezvitelére.
Ez történt
az égerfa alapokon, bükkfából épült 21 karélyos,
fazsindelyes Palóc-Vasváron. Ezzel elkezdődött az a korszak,
amely Palóc-Vasvár egész vidékét fellendítette a kézműves
iparban. Pannon-Vasvártól már nem lehetett remélni semmi erőfeszítést,
mivel Avariát, a vasat bőven termelő Lóbércet és a Karatánföldet
elvesztettük. Hírközlési célokra Lam herceg bevezette a palóc
rovások használatát, ez az írás csak kevéssé tért el a
maruzok, a daraguzok és a székelyek rovásától. Nagyállattartásban
a páros rovásokat rendszeresítette, ezzel megkönnyítette a
mezőgazdaságok tizedeseinek elszámolását. Az ősi rovást a
nép udvari, vagy kézműves rovásnak hívta. A latin írás a
Pannonföldön és a püspöki székhelyeken volt általános, a
rovásírás világa Lam várától (a mai Hainburg) Magyarkán
át Almák-Atyja birodalmáig terjedt. (A buddhizmus az ordoszi
rovásírást teljesen megszüntette.) Dezső érsek Lam hercegről
tudni sem akart. Lam már gyermekkorában is olyan makacs volt,
hogy még az apja parancsára sem volt hajlandó megcsókolni a
papok, még az érsek kezét sem, inkább elfutott. Ezért nem is
nevezték Lamnak, csak a korán elhalt Lambert, Lampért nevén
szóltak róla. Fehérváron, vagy Esztergomban csak a koronázáson
és temetéseken jelent meg. A nyugati lovagok a halálmegvető hősiességről
énekeltek és minden kis csetepaté előtt imádkoztak; Lam azt
hirdette: István király óta csak imádkoztunk a békéért és
elvesztettük az ország egyharmadát. De most fel kell készülnünk
arra, hogy Hunnia és Avaria területéből mennél többet ismét
a magunkévá tegyünk! László királyt, mint délceg lovagot
megénekelték az igricek és regősök. Ő is imádkozott minden
csatája előtt. Víziói is voltak. Énekesei ezt úgy magyarázták,
hogy felajánlotta magát országának boldogulásáért. Alakjában
is áldozattá válásra való készségében is Álmos életét
örökölte. Szuvár csatamezején Álmos is az Encs kapu vidékén
aratott győzelemről álmodott. Lam tizedesei minden tettét megörökítették
és a tárkányszállásokon hőstetteiről énekeltek.
Amikor
Rozsnyó és Zoltán vára alatt Bizáncból felbérelt kun és
úz harcosokat fogtak el, nem kivégzéssel kezdték, hanem László
király nevében felszólították őket a megtérésre. Így
rendelte a király, mert az volt a szent meggyőződése, hogy
aki a közös szent egyházhoz megtér, az örökké él. László
király ezt a megbocsátó hajlandóságot apjától, I. Béla
királytól örökölte. Harcban kitartó volt, Álmos szívóssága
jellemezte. Nem Géza bátyja szerzetesi szemléletével, hanem
inkább a pusztai nomád fejedelmek szemével nézett mindent.
Lam uruki-mani keresztény, sőt majdnem pogány volt. Erősen
hitte, hogy a Föld nem tányér-korong, mint ahogy az egyház
mondja, hanem, mint a palócok mondják: gömbölyű. Ezt egy
hajnalig tartó vitatkozás után László is elfogadta és ettől
többé nem tágított, még a Váradi Kuria 1080-as tanácskozásán
sem. De László kitartott a pápaság mellett is, megfizette a pápai
tizedeket. Ami pedig a németeket illeti, nem titkolta, hogy ha
összeütközésbe kerülne a német császárral, országát
minden eszközzel megvédené. A nép a szegények, árvák és
elhagyottak védelmezőjét látta benne. Salamont a királyi tanács
tudta nélkül minden útján végigkísértette. Amikor a
kocsmai verekedők a holttestét e tengerbe dobták, a tized-őrség
kihalászta, elégette és porait Polából hazahozta. Az urnát
bemutatták Lamnak. László király parancsára Salamon porait
Visegrádon Salamon tornyának az árnyékában eltemették,
temetésére meghívták Salamon pártolóit, akik Hunt-Pázmán-Vecelin
féle ivadékokból tömörültek. Azok is látták a Salamon után
maradt értéktárgyakat is. Erről főpapjaik Rómába is küldtek
jelentést. Ezek után Salamonnak vadházasságban élő özvegye,
Judit is megköthette az új házasságot. Nyugati körökben, számításba
véve Magyarország jó gazdasági helyzetét is, mind több felől
lehetett hallani, hogy az lesz a helyes, ha a Szentföldre vonuló
hadaknak László király lesz a vezére. De erről sem László
király, sem Lam hallani sem akart. A tizedesek medvetori tanácskozásán
őszintén nyilatkozott: Bűnös vagyok, mert a 24 hun törzs szövetségének
egysége ellen cselekedtem. A szentföldi csapatok feletti fővezérséget
el nem vállalhatom; az ottani szabir-maradványokat nem
gyilkolhatom le! Nem dísz a királyi korona, hanem súlyos teher.
Lamnak és Lászlónak közös vágya volt kijutni a tengerre.
Amikor húgát, Ilonát Zvojnomir horvát király feleségül kérte,
a Királyi tanács Lászlóval és Lammal egyetértve
beleegyezett a házasságba. Ezzel kapcsolatban Szlavóniában a
Csörsz vonalán kiképzett tizedek telepedtek le.
László
aztán Szlavóniát társországgá tette. Ilona férjét belső
zavargások során meggyilkolták. Ilonának nem volt gyermeke és
a horvát pártok az utódban nem tudtak megegyezni. Az özvegy a
főurakkal László beavatkozását kérte. Lam felriasztotta a
Csörsz vonal harmadéves legénységét és Rozsnyó tárkány
leszerelő határőr részlegét. Horvátországot már majdnem
teljesen megszállták, minden ellenállás nélkül, amikor Korbávia
fellázadt. László király erre elfoglalta az egymással
folyton viaskodó várakat. Első cselekedete az volt, hogy Zágrábban
püspökséget szervezett, de VII. Gergely halála után pápai hűbérességre
már nem volt hajlandó. Az új pápa nem is élezte ki az ellentéteket,
hiszen Lászlót kedvelte és László sem folytatta tovább az
előnyomulást Dalmácia meghódítására. Erre Lam is
figyelmeztette, mert a tartalék kimerülő félben volt és a közrendre
is gondolni kellett. IV. Henrik és a pápa közötti harcban László
eleinte a pápa mellé állott, mivel Henrik akkor háborúval
fenyegette az országot. Ez ellen úgy védekezett, hogy feleségül
vette Rudolf sváb herceg lányát, Adelheidet. Rudolf azonban a
Henrik elleni háborújában elesett és 1090-ben Lászlónak a
felesége is meghalt.
Három
lányuk volt: Telena, Igonka, Piroska. A bizánci és római
keresztségben más-más névre is megkeresztelték őket. Váradon
Zombor uruki püspök az említett neveket adta nekik. Ugyanez a
Zombor püspök részt vett Bizáncban azon a keresztelésen is,
amelyen Priszkosznak az Iréne nevet adták. László Lam tanácsára
gyakorolta a püspökök kinevezési jogát, a Magyarka, Szakszin
és Jászvásár magyar püspökeinek tanácsára nem ellenezte a
papok házasságát. A pogány kunok megtérítésére élete
utolsó percéig gondja volt. A Csörsz vonalán képezték őket
tovább és a Szlavónia-Horvátországi rendfenntartó állományba
kerültek. Arra még volt ideje, hogy István király törvényeit
néhol egy kissé szigorítsa, másutt enyhítse. Párt-harcokba
nem avatkozott bele, ezt Lamra bízta, aki mindent ügyesen
megoldott. Ügyelt arra, hogy a Szentszékkel összeütközésbe
ne kerüljön. Somogyváron francia szerzetesekkel bencés apátságot
alapított. Az ünnepségen ott volt a pápa követe is. Abban
viszont még Rómának sem engedett, hogy a kispapok nősülését
megtiltsák. 1082 medvetorán Vasváron, ezt a tizedesek Lam álláspontjának
helyeslésével fajírtásnak minősítették. Az uruki-mani
biblia is megengedte a papok házasságát. A pápa viszont az
uruki-mani bibliára és Jézusnak arra a levelére, amelyben a
papok házasságáról van szó, azt mondta, hogy László király
az ilyesmivel idegen nyáj nyomába szegődik. Lehet, hogy ebben
része volt annak is, hogy László király betegségére
hivatkozva nem fogadta el a keresztes hadak vezetését. Pedig még
a császári koronát is felajánlották neki, de ő nem vágyott
rá. A Váradi Kuria öregei azt mondták: amikor László király
az oltár előtt imádkozott, a földről fölemelkedve lebegett.
A kunok elleni harcában meg, amikor a sereg éhezett, bölénycsordát
varázsolt eléjük, dárdájával pedig vizet fakasztott. Torda
mellett, mikor a nagy kun sereg László király hadát üldözőbe
vette, László Aranyasszonyos zászlóját az égre emelte és
így imádkozott: "Jóságos Földanya, Istennek szent Anyja!
Segíts meg bennünket!" És ebben a pillanatban a
sziklahegység kettévált, a száguldó kunok a hasadékba
zuhantak és szörnyet-haltak. László király serege megmenekült.
Az 1091. esztendőben nagy szárazság volt. A kunok Kövezsden túl
üldözték a király seregét. Elérték a Mátra völgyében
Verebély faluját és itt már nagyon szomjasak voltak.
László
így imádkozott: Jóságos Földanya! Adj inni a seregemnek! Az
ősanya megjelent és László előtt lebegve 720 lépésre egy
sziklához vezette. Itt László az ősanya intésére dárdájával
a sziklába szúrt és a sziklából három helyen víz fakadt. A
szomjazó sereg ihatott, a vízhez szarvasok siettek és így a
vitézek ennivalóhoz is jutottak. Azon a szent helyen, ahol a Földanya
megjelent, Lam szekeresei és az ácsok még László király életében
egy kegyhelyet építettek. Ettől kezdve a fiatal házasulandók
itt esküdtek, a helyet pedig Szentkútnak nevezték. Testőrségét
a székelyek adták. II. Zoltán, Rozsnyó tárkányfejedelem
unokája vezényelte őket Váradra. Ez a város volt László szívéhez
a legközelebb. Innen indította a kunok és úzok ellen legdicsőbb
hadjáratait is. Leszerelt testőrségét Mosonba, Lam várának
környékére, a Zalaőrségbe és Pozsonyba telepítette. Testőrsége
minden évben Vasvárra is elkísérte a palóc medvetorra. Vele
volt mindig Rozsnyó székihun tárkányfejedelem is, aki a vasbánya
vidéken lévő Rozsnyó várost újjáépítette. 1094 őszén
kaukázusi avarok érkeztek a Baracsságba. Uruki-mani hitűek
voltak, de Zoltán várában felvették a nyugati kereszténységet.
A városépítésben foglalkoztatták őket. Ebben a nagymérvű
munkában sok kézre volt szükség. És a vaskő-fejtő tizedek
munkájában részt vettek és Lam herceg tervei szerint Dalmáciában
is mennél előbb meg kell szervezni a dolgokat, hogy tengerhez
jusson az ország. De ehhez akkor még ötévi erőfeszítésre
volt szükség. László király jóelőre megbízta Rozsnyó tárkányfejedelmet
a rendfenntartók kiképzésével. László király is, Lam
herceg is nagyon szerette Rozsnyó tárkányfejedelmet, számítottak
is rá, mert akaratát Vasváron is, a fehérvári tanácskozásokon
is mindig keresztül tudta vinni. 1083 augusztus elején székely
testőrségével ott volt a fehérvári ünnepségen is, amikor
István királyt, dédapját szentté avatták. Rozsnyó akkor
azt mondta: Mért nem lehet egy füst alatt Imre herceget is
szentté avatni? II. Zoltán kiskirály utódai a székely testőrséggel
együtt addig el nem hagyják Fehérvárt, amíg ez is meg nem történik.
Könyörgés ide-oda, kiutasítás, parancs, semmit sem használt.
A székely testőrség nem tágított: folyton imádkozott, gyónt
és áldozott a nagy székesegyházban, de a helyőrséget nem
hagyta el. Fehérvár lány-és asszonyserege is nagyon
megszerette a víg testőrhadat. Lam előtt Rozsnyó kikötötte,
hogy a szenttéavatás nem a hadsereg és az iparosítás terhére
fog menni, hanem a költségeit a papság bevételéből kell
fedezni. Az esztergomi érsek vállalta és Lam szemet hunyt az
aranybányák szétosztása felett.
A külföldi
vendégek és a rendfenntartó testőrség élelmezése tehát az
érsekséget terhelte, a makacs testőrség nem tágított. Rögtön
megindult hát a sűrűbb levelezés és a sürgetés Imre herceg
szentté avatásának kérdésében is. László is, Lam is pártolta
a testőrség javaslatát. Így aztán a pápai követ már 1083
november 5-én szentté avatta Imre herceget. Ünnepségek voltak
nemcsak Fehérváron, hanem a Váradi püspökségben is. Az ünnepségeken
Moson, Pozsony, Lamvár, Felsőőr, Csíkszék, Gyergyószék, Kézdiszék
és a Barcaság is képviseltette magát. A nagyváradi ünnepségeknek
szervezője Kálmán herceg volt, az Árpádház későbbi uruki-mani
öspöröse. Csak 1094-ben tették meg uruki-mani püspöknek,
hangoztatva, hogy az ő halála után már nem lesz több Árpádházi
püspök, mert Magyarországon az uruki és a római katolikus
egyház egyesült. Az egyesítés főként László király érdeme
volt. Amíg a testőrséggel együtt a tizedesek is Fehérváron
időztek, Kálmán herceg saját szemével láthatta, milyen
hatalmas erő van az ősi tizedesi intézményben. Hogy megnyerje
őket, Lamhoz és Rozsnyó tárkány-fejedelemhez fordult. Elég
gyakran részt vett Vasvár medvetorán is, hiszen az ország
sorsa itt dőlt el. Nemcsak Zombor uruki püspöknek, hanem Kálmán
hercegnek is szenvedélye volt a könyvgyűjtés. Mani bibliától
kezdve arab tudósok bölcseleti könyveiig mindene megvolt három
helyiséget betöltő könyvtárában. Irodalmi jártasságát még
az ellenséges érzelmű püspökök is elismerték, amikor, bár
lekicsinylő igyekezettel, így nyilatkoztak: Kálmán váradi püspök
volt, de mivel Lászlónak csak lányai voltak, uralkodnia
kellett. Könyves király lett belőle. Az öccsét, Álmos
herceget Lam herceg tanácsának kikérése nélkül, lázadás
miatt megvakíttatta. Szent Istvánon is túltett, mert Álmos
herceg 5 éves kisfiát szintén megvakíttatta. Mindenki azt
mondta rá: László derék, szép szál király volt, aki egy
fejjel kimagaslott harcosai közül, de Kálmán csak könyvet
hordott mindenüvé a hóna alatt és ettől megpuklisodott. De
rosszaságában még sántítani is kezdett. Lam herceg, ha elő
nem készíti hódításait, nem lett volna annyi sikere. Kálmánt
László király sem kedvelte. Az 1095. évi medvetori tanácskozáson
azt mondta, hogy sokkal szívesebben látná a trónon a szép külsejű
Álmos herceget. A főurakat azonban nem a szép külső, hanem Kálmán
műveltsége hódította meg. Az idegen nyelvű magyar főpapsággal
II. Orbán pápa is a Püspökből lett királyt támogatta. Kálmán
átdolgozta és kiegészítette Szent István és László módosított
törvénykönyvét, megszüntette a boszorkányégetést. István
is, László is hitt a boszorkányok létezésében. Lam felesége
is egyetértett vele. Ózd lánya, Kolaj, amikor Ur, Uruk és
Tuspa városából jövet magával hozta az uruki-mani Biblia
egyik fogalmazvány példányát, abban megmutatta Kálmán püspöknek
Jézus szabir nyelven agadi írással írt levelét. Abban ez állott:
Boszorkányokról pedig, mivel nincsenek, említés se tétessék!
De Kálmán a tündérekben sem hitt, elfordult a szép nemtől
is. László király korában Kálmánt, mint királynak
alkalmatlan személyt mellőzték. Horvátország királyának is
Álmos herceget tette meg a királyi tanács. Kálmánra pedig
azt mondták: A püspökök és a papok azért vannak, hogy imádkozzanak.
Kálmán aztán minden idejét tanulásnak szentelte. Képzettségével
akarta bebizonyítani, hogy mégis csak uralkodásra termett.
Vasvár medvetorán Lam herceg, aki a békességet kereste, azt
tanácsolta Kálmánnak, hogy menjen egyházi tanulmányútra
Lengyelországba.
Közben
meggyőzte László királyt, hogy Kálmánt nem szabad törvényes
jogából kisemmizni. Nem szabad felújítani a testvérviszályt.
László akkor hazahívta Kálmánt s az, mint trónörökös,
megkapta az Erdőelvi kiskirályságot. Ám Álmos herceg lelkében
már elhatalmasodott a hatalomvágy, pedig Kálmán megkoronázása
után megosztotta vele az országot. Horvát ország királya
azonban nem tudott megnyugodni és a főúri csoportokat Kálmán
ellen uszította. II. Orbán pápa azt javasolta, béküljenek ki.
A kísérletezés 1095-től 1106-ig folyt közöttük s végül
Álmos herceg előzetes tárgyalások után V. Henrikhez futott
és Salamonhoz hasonlóan hűbérül ajánlotta fel neki az országot.
Lam herceg mozgósította az uruki keresztényekkel bevándorolt
kun és úz vitézekkel és kuma-magyar tárkányokkal megnövelt
seregét és Pozsonynál csúf módon megverte Henriket. A
sereget most már nem lehetett megállítani. Horvátországban
legyőzte Pétert, az utolsó horvát királyt. Péter életét
vesztette a csatában. Ezután sorra hódoltatta Zárát, Spalottót,
Traut, Vegliát, Arbét és Oserót az albánsággal. Ezzel
Velence hatalma megszűnt a Dalmát tengerparton és a velencei
doge lemondott Horvát és Dalmát hercegi címéről. Kálmán
teljesen önállósította magát. Lelkiismerete nem bántotta,
hogy a továbbiakban nem kérte ki Lam herceg tanácsát. Csak még
egy tanácsát szívlelte meg, hogy a német császárság árnyékában
csak erős Magyarország állhat meg. Lam a pozsonyi győztes
csata után figyelmeztette a Királyi tanácsot, hogy a Csörsz
vonalán kiképzett sereg most már páncélos sereg. Nyugattal bármikor
felveheti a versenyt, Kelettel azonban nem szabad összeütközésbe
kerülni, mert a kun besenyők és a fekete úzok a magyarság régi
harcmodorában küzdenek. Kálmánnak tehát megbízható serege
volt. A dalmátokat tehát felszabadította Velence elnyomása alól,
és hogy megnyerje őket, minden jogot megadott nekik. Megígérte,
hogy magyarok addig nem telepednek a városaikba, amíg ők erre
engedélyt nem adnak, csupán őrségeket hagynak hátra, az
ellenséggel szembeni védelmül. Hűségesküt is csak a koronázás
után kért a vezetőktől, akik valójában csak kedvezőbb hűbérurakat
kaptak, mint amilyen Velence volt. László és Lam herceg terve
most vált valóra. A Bizánc felőli kun támadások megszűntek
azzal, hogy László király legkisebbik lányát hosszú jegyesség
után feleségül vette I. Alexiosz császár fia, János trónörökös.
Piroska férjhezmenetele után Bizánc császára átengedte a
dalmát városok hűbéruraságát Kálmán-nak. Horvátországot
és Szlavóniát illetően Kálmán lemondott arról a jogáról,
hogy a püspököket ő nevezze ki, ami egyébként apostoli joga
volt a magyar királynak. V. Henrik legyőzése után a Szentszék
az 1106. évi zsinaton hozzájárult ahhoz, hogy Horvátország
Szlavónia és Dalmácia magyar hűbériség alá tartozik.
A Lam
herceg által felszerelt hadsereget II. Orbán pápa alkalmasnak
találta a Szentföld visszafoglalására, László király vezetésével.
Lam azonban, ismerve az uruki és agadi viszonyokat, ezt őrültségnek
tartotta. Most Kálmán uralkodása alatt újból esedékessé vált
a Szentföld visszafoglalása és Palesztina fel-szabadítása az
arab megszállás alól. A nyugati papság és a pápaság bíztatására
megjelentek az első kereszteshadak. Zimánynál fosztogatni
kezdtek, ezért Lam serege kiverte őket az országból. A második
hullámot Kálmán a mosoni várból való kitöréssel állította
meg. A nyugatiaknak meg kellett tanulniuk, hogy Magyarország
nem olyan barbár ország, ahol el lehet kezdeni a Szentföld
felszabadítását. Amikor azonban Bouillon Gottfred jött
rendezett lovagi seregével és követek útján engedélyt kért
az átvonulásra, Kálmán Pannon-halmán megvendégelte, megadta
az engedélyt az átvonulásra, és amikor az átvonulás
zavartalanul lefolyt, még a túszokat is ajándékkal látta el.
Ez igen megnövelte Kálmán tekintélyét. Kálmán házassága
is az olasz viszonyokhoz és a pápaság szempontjaihoz igazodott.
I. Roger gróf lányával kelt egybe, de előbb küldöttségek,
győződtek meg az ország anyagi helyzetéről. Az 1097. évben
aztán a menyasszonyt is Magyarországra engedték. Itt történt
meg a házasságkötés és a királynő megkoronázása. Ebből
a házasságból született Kálmán utóda, II. István, aki
1116-tól 15 éven át uralkodott. Amikor Bunilla királyné
meghalt, Kálmán a szuzdali fejedelem lányát, Eufémiát vette
nőül, Álmosnak pedig a kievi nagyfejedelem lánya, Predszlava
volt a felesége. Kálmán házassága nem volt szerencsés.
Feleségét házasságtörésen kapta és hazaküldte Szuzdalba.
Lam herceg mind a két házasság ellen tiltakozott, mert nehéz
feladata volt kétfelé is hadfelszerelést biztosítani. Költségesek
voltak a téli hadjáratok és a páncélos lovagi sereg
felszerelését sem lehet egyik napról a másikra előteremteni.
Kálmán dölyfösen ment a Rurik-fiak testvérharcaiban igazságot
tenni. Amikor pedig vereséget szenvedett, nem az ellenség verte
meg, hanem az azoknak segítő kunok. A vereségre Lam már indulásuk
előtt figyelmeztette, de mégis hadba szállt a bosszúálló
rokonok mellett. Dávidnak a felesége 1109-ben követségbe jött
Kálmánhoz. Kálmán lábaihoz borult és könnyezve kérte, ne
bántsa népét, de ő belerúgott a könnyező asszonyba. Dávid
herceg ekkor a kunokhoz fordult és segítségükkel legyőzte a
nehézfegyverzetű, lassan mozgó magyar sereget. Kálmán maga
is csak nehezen tudott menekülni. Kálmán ellentéte volt László
királynak, aki a Királyi tanács javaslatait mindig figyelembe
vette. Álmos herceggel, pápai intésre többször is kibékült,
de ellentéteik mindig kiújultak. Amikor a Tiszánál
farkasszemet nézett Kálmán és Álmos serege, a tizedesek nyíltan
megmondták: Az ország népe nem hajlandó butaságból hősi
halált halni! Kálmánnak déli győzelmei ellenére nem voltak
igaz barátai. A nép többre becsülte Lam "kutyás
herceget", megfontolt országvezetését. Kálmán hitt az
ősi korona erejében. A sima abroncskorona Urukból került Tuspába
és az Álmosház tulajdonába. Később minden király a maga ízlése
szerint díszítette. Mindig a legbiztonságosabb helyen: Vasváron
őrizték. Kálmán csak élete végén hallgatott az elaggott
Lam hercegre, míg 1116. Február 3-án meghalt. Lam herceg a fehérvári
királyi temetkezőhelyen, Szent István és Szent Imre mellé
temettette. Utána még részt vett 1117 medvetorán, Vasvár
hegyén. Ott voltak gyermekei, unokái és dédunokái is. Tizenkét
fia és hat lánya született. Unokáinak száma 24 volt. Az ünnepségre
még a 8 dédunokát is elhozták. Amikor öccse, Lambert
meghalt, úgy gondolta, neki kell öccse helyett is kellő számú
utódot maga után hagyni. Így aztán 18 gyermeke született.
Gyermekeinek
az Arvisura-naptár szerinti neveket adott. Fiai voltak: Bellény,
Csucsom, Dernő, Gencs, Imola, Ladány, Rőce, Bolyk, Kelecsény,
Csetnek, Uza és Kobéla. Lányai: Almány, Betlér, Gerlice,
Gortva, Jósva és Hisnyó. Unokái: Madaras, Derencsény, Dobra,
Gócs, Cikó, Leste, Oskó, Feled, Doma, Bugyik, Lubény, Pozsá-ló,
Bebek, Csató, Okolicsány, Cserencsény, Kökényes, Zsedény,
Guszona, Hársika, Pócsika, Ilon és Tama. Dédunokái: Veszverés,
Zagrágy, Petne, Berzéte, Bablus, Csépány, Hacsa és Csoltó.
Lam herceg a saját vagyonával is okosan gazdálkodott. Minden
utódának gerendavárat építtetett és még a szeretett
pulijainak: Ildunak és Lambinak utódaiból juttatott nekik. Palóc-Vasvár,
vagy ahogyan a rokonlátogatók nevezték: Ózd-Vasvár Endre, Béla
és Levente intézkedésére 1012 és 1062 között épült ki égerfa
alapokon 24 karéjos bükkfavárrá. Az alapok lerakását Aba Sámuel
király jelenlétében végezték el Ózd és Várkony palóc,
Bolyok és Csépány barkó, Arló és Bellér avar várépítői,
ácsai és a vegyeslakosú Hangony kőfaragói és kemenceépítői.
Minden lakóhelyiségbe búboskemencét építettek. A 24 karéjos
kegyhely és a hercegi termek padlófűtéssel voltak fűthetők.
Ismert személy volt Vasváron Lam idejében Turi. Szakszinnal és
Magyarkával tartotta a kapcsolatot, Gát Füzesgyarmat és Urálbérc
Örege között volt összekötő. 1113-ban ilyen rokonlátogatásról
jött Vasvár-ra, amikor Asszó táján leesett a lováról és
szörnyet halt. Sajó-Ordosz vára alatt temették el. Kálmán
1116-ban a halálos ágyán megkérte Lamot, hogy nagyon vigyázzon
szertelenül viselkedő fiára, mert ő munkatársainak segítségével
rendezett viszonyok közé került országot hagy hátra és nem
szeretné, ha a fia mindannyiuk munkájának a gyümölcsét elprédálná.
Erre Kolaj aranyasszony figyelmét is felhívta István fia
jelenlétében. Lam a "kutyás herceg", aki az ország
anyagi helyzetét 43 évi munkájával rendbe hozta, 1117-ben a
medvetor 5. napján, 57 éves korában halt meg. Hun szokás
szerint Ózd-Vasváron elhamvasztották és a porait legkedvesebb
vadászterületén, Murány környéki várában helyezték el,
emberfejes urnában. Felesége Kolaj aranyasszony még 1120-ig élt,
Kálmán végakaratának megfelelően, II. István királyt sikerült
visszatartania az északi hadjárattól. Kola aranyasszony nyilvántartotta
az uralkodóházat. Feljegyzései szerint: Endre élt: 1012-1060---48
évet Béla élt: 1015-1063---48évet király volt: 1046-1060 között
király volt: 1060-1063 között Fiai: Salamon és Dávid fiai:
Lam Géza László 1052-1085 1055-1094 1060-1117 1045-1077 1048-1095
(33év) (39év) (57év) (32év) (47év) király: 1063-1074 1074-1077
1077-1095
Géza fia: Kálmán élt: 1065-1116---51 évet király:
1095-1116 Kálmán fia: II. István élt: 1098-tól király 1116-tól
Kolaj aranyasszony 1120 július 31-én halt meg. Bolyk
fia uruki-mani templomának a kertjében helyezték örök
nyugalomra. Utána 1120 medvetorán a tizedesek vezetői még összejöttek
Vasvár kegyhelyén és felesküdtek Kálmán és Lam végakaratára,
hogy II. Istvánt visszatartják az északi hadjáratoktól.
Eddig tartott Ózd-Vasvár fénykora.
HÁRMAS KIRÁLYSÁG A KELETI-NAGYVÍZIG
303. Arvisura Dajka rovása
1080-1136
Lam herceg húsz éves volt, amikor véget ért a Szakszinban
tartott 5 éves sámánképzés. Utána 4 évig Dunakeszitől
Tiszakesziig terjedő részen tárkánykiképzésen vett részt.
Azért kellett először Szakszinba mennie, mert ott a Csákoknak
a Szilasi, Vid, Zilis és Gyürki ága is képviseltette magát:
az Árpádház uralkodó ága is elküldte tehát Lam herceget.
Apjuknak, az előrelátó I. Béla királynak, aki előbb Endre
mellett sokáig csak hadvezér volt, az utolsó akarata, hogy Géza
legyen a római kereszténység híve, László törekedjen
minden erejével Bizánc megbékítésére, Lam pedig kövesse az
ősi magyar vallást, s tegyen eleget az ősi 8-as szaporodási törvénynek
is. Amint a Csákok teszik, ne engedje kipusztulni az Árpádházat
és igyekezzen az uruki-mani kereszténységet összeegyeztetni a
régi sámánizmussal. Lam herceg már tárkányképzős korában
is foglalkozott közügyekkel: az Álmos-Lebédház külügyeit
irányította. László király még Endre uralkodása alatt, 11
éves korában egy évet töltött Bizáncban. Erre az időre emlékezve
később mindig elragadtatással beszélt a bizánci kultúráról
és pompáról. Ebbe édesapja, I. Béla király is egyetértett
vele, úgy tartotta, hogy Bizánc felé is igazodnunk kell. Béla
halála után azonban Endre fia, Salamon erősen Róma és a német
császárság felé kötelezte el magát. Amikor azonban Salamon
elűzése után a Géza, László és Lam herceg vette át a
hatalmat, erős közeledés indult meg Bizánc felé. Ez azonban
nem hozta meg a kívánt eredményt. A besenyők országát a török
nyomás folytán elárasztó kun és fekete-úz népek továbbra
is a sámáni vallást követték, de a besenyők nagyobb része
már az 1050-es években kezdett áttérni a bizánci hitre és
ezzel együtt járt, hogy mind többen beszélték a nyugodtabb
életet biztosító kievi fejedelemség nyelvét is. Így aztán
az 1055-60-as népszámláláskor a besenyők létszáma már erősen
meg-csappant. Az uruki-mani tömegek Tuspa-Uruk tájáról
fenntartották ugyan a magyarkai létszámot, de a sámánizmus
mellett megmaradt kun és fekete-úz törzsek már kezdték
ellepni az egykori Lebédiát. Ezek a lovasok aztán minden jólfizető
államnak a szolgálatába szegődtek. Bizánc is elkezdte tehát
őket pénzelni Magyarország nyugtalanítására. László
hercegnek egész életében a fekete-úz és kun lovasok ellen
kellett harcolnia. Érthető hát László herceg és Lam herceg
számítása, hogy a veszély elhárítása végett mindenáron közelednünk
kell Bizánchoz. Ennek a közeledésnek a hatására küldte
Dukasz Mihály császár I. Gézának a bizánci zománcképes ab-roncskoronát.
Ekkor kezdett viszont Róma erős nyomást gyakorolni Géza királyságára.
Géza ebbe lelkileg teljesen beleroppant.
Lam
herceg ekkor járt Szakszinban sámánképzésen. Egy kis időre
sikerült is leállítania a fekete-úz és kun betöréseket.
Lam herceget az édesanyja Lampértnak, Endre király felesége
pedig Lambertnek nevezte. A papság mindkét nevet használta.
Amikor Szakszinba távozott, az a hír terjedt el róla, hogy vadászat
közben valahol meghalt. Csak Béla király és közvetlen környezete
tudta, hogy Lam herceg távolléte a hármas királyság összekovácsolásának
a célját kívánja szolgálni. Lam már 1080-ban azt javasolta
I. Lászlónak, hogy valamelyik leányát Bizáncba adja férjhez.
A királyi tanácsban ezt azzal indokolta, hogy: Nemcsak Róma,
hanem Bizánc felé is kell igazodnunk, mert így egyik szellemi
központ sem hatalmasodik el rajtunk! Azért azt javasolom, hogy
a Magyarkai aranyművesek egyesítsék az István-féle arany
abronccsal Dukasz király arany zománcos koronáját és az
uruki-mani Gilgames-koronát. Ez így szépen kifejezi a hármas
királyság eszméjét. Nem szabad elfelejteni, hogy végső
esetben Kelethez is fordulhatunk. I. Lászlót először Palóc-Vasváron
koronázták királlyá a Gilgames koronával. Az ellen azonban
erősen tiltakozott, hogy amíg Salamon él, Fehérváron is
megkoronázzák. Lam sokáig tanakodott magyarkai sámántársával,
Dajka aranyművessel azon, hogy a Rómából, Bizáncból és
Urukból kapott három koronát, hogy kellene összeszerkeszteni,
hogy egyik adományozó se sértődjön meg. Dajka aranyműves
ekkor még Palóc-Vasváron működött. Ott az uruki-mani
keresztények is és a sámán-hit követői is nyugodtan végezhették
vallási szertartásaikat. A három herceg: Géza, László és
Lam az 1074. évi medvetoron megegyezett abban, hogy Palóc-Vasvárt
mind az esztergomi, mind, az egri egyház befolyása területéből
kivegye, illetve a sámáni tanok védett területévé tegye.
Ezen a medvetoron már a 15 éves Kálmán herceg is részt vett.
Bár Váradon nevelték, mégis hajlott az uruki-mani keresztény
hit felé, ezért így érvelt: Nem szabad tovább vazallusként
élnünk, hanem az uruki, a római és bizánci korona egyesítésével
a mi országunk is szabad lehet! Örökölt javainkra támaszkodjunk
és soha senkihez se menjünk könyörögni, az idegen segítség
mindig csak anyagi romlással jár. Ne felejtsük el: Vajk és
Gizella házassága folytán elvesz-tettük az Encsig terjedő
Avarföld jó részét. Dajka aranyműves Palóc-Vasvár égerfa
alapokon nyugvó gerendavárában állította fel műhelyét,
majd amikor László király került a királyi székbe, Lam
herceg az esztergomi várba való áthelyezését javasolta.
Salamon király halála után, 1086-ban kezdett hozzá a hármas
királyi korona összeszereléséhez. Akkor már 10 aranyművesből
állott a csoportja. A munkát I. László meghagyására végezték.
1087
aranyasszonyának havában, István király napján a főnemesség
beleegyezésével I. Lászlót a hármas koronával a 24 hun törzs
szövetségének királyává koronázták. Ennek a koronázásnak
legrajongóbb híve Kálmán herceg volt. Ő a bizánci császárság,
az "isten császárság" eszméjét akarta a magyar királyság
jövőjévé tenni. Uruk-Gilgames mítoszát szerette volna Róma
és Bizánc ereklyéivel erősíteni. Így illette a Szentkorona
a szentté avatott István király után egy lovagkirály fejét
is. Álmos személye, a Turul-nemzetség hírneve, a hármas
korona, meg a Palóc-Vasvártól Szakszinon át Ordoszig és
onnan tovább a Keleti Nagyvízig elevenen élő sámánhit ereje
mind azzal a bizalommal töltötte el a királyt is, a népet is,
hogy a hármas alapon nyugvónak tekintett királyság az idők végéig
fennmarad. I. László király tekintélye és Szent István államszervező
munkájának emléke megerősítette Kálmánban a jövőbe
vetett hitet. Mindannyian helyeselték hát, hogy Palóc-Vasvár
szoros kapcsolatban legyen sámán-kegyhelyével összekötve a múltat,
jelent és jövőt.
Bizáncban
Kálmán terveinek megfelelően ott élt később (a keresztségben
kapott Iréne néven) I. László lánya, Piroska. Magyarország
sokat köszönhetett a tőle származó megbízható híreknek. A
Csák nemzetség mindig küldött Szakszinba és Bugátba sámánképzősöket.
Lamnak ezek voltak a legmegbízhatóbb hírszerzői. Kajdu mongol
vezér is Lammal lépett kapcsolatba. Így került sor a Csák
nemzetség dicsőségét emelő Jászvásári találkozóra.
Kajdu Szakszinban feleségül vette a beavatott Boglárka rimalányt.
Boglárka azt vallotta és hirdette, hogy csak a Káma és Mirina
szerelmének emlékét őrző kialakult nyolcas szaporodási elv
biztosíthatja a magyar törzsszövetség további életét. Úz
lovasait gyakran küldte Magyarországra. Ezek lovaikat mindig
elszállásolták és Palóc-Vasvárt csak Ózd-Vasvár néven
emlegették. Hála Lam hercegnek és az Ordoszig terjedő sámánvilág
erejének, Kálmán életében Nyugat és Dél felé minden hadjárat
győzelemmel ért véget, amikor azonban Kálmán Palóc-Vasvár
határozatai ellenére Kelet felé is elkezdett háborúskodni,
vereséget szenvedett. Kálmán fia, II. István, aki 1116-tól
1131-ig uralkodott, a Lam herceg és az apja által biztosított
jólétéből élt. Szeszélyei és lobbanékonysága oktalan háborúkba
sodorták. Amíg Lam élt, még mentek a dolgok, de Lamnak 1120-ban
bekövetkezett halála után István minden cselekedetével csak
ellenségeket szerzett. II. István testvére, László még 1112-ben
meghalt. Ezzel semmivé váltak Kálmán királynak hozzá fűzött
nagy reményei. A 11 éves László minden tekintetben nagybátyjára,
Álmos hercegre hasonlított. Erre alapította Kálmán a maga
reményeit. Zsófia nevű nővére a Bebek-hadba ment nőül, az
Abák nemzetségébe. Később sok dolga volt népes családjával
és a várépítésekkel. Az építkezésekbe Lam tanácsára
kezdtek.
Zsófia
így nemigen tudott az ország dolgaiba beleszólni. Azok a főurak,
várbeli századosok, határőrizeti tizedesek azonban, akik Kálmánt
meg tudták győzni a testvérháborúk esztelenségéről, most
az orosz Rurik ház belső villongásai miatt indított háborújában
is visszatérésre tudták kényszeríteni. Kálmán öccse, Álmos
herceg a bátyja halálakor Bizáncba menekült. De Lam herceg
azt is ajánlatosnak tartotta, ha Piroska-Iréne mellett hírszerzéssel
foglalkozik. 1110-től anyagilag Lam herceg tartotta fenn Álmos
herceg bizánci csoportját. 1129-ben Álmos ott is halt meg. Lam
halála után Álmos kiadatását követelte István király, de
kérésének teljesítését megtagadták. Ezért II. István háborúba
is keveredett Bizánccal. Kommenosz János egyszer azt mondta a
feleségének, Iréne-Piroskának, hogy a magyar király az ő
alattvalója. Erre Piroska azt felelte, hogy téved, mert a
magyar királyok közül még senki se volt a bizánci császárság
alattvalója. Ez a beszéd, vagy szóváltás fülébe jutott II.
Istvánnak is. Az pedig haragjában hírtelen hadba szállt, de
hatalmas seregével az egy évvel azelőtt szenvedett vereségért
is szeretett volna elégtételt venni. Barancs ellen fordult és
1129-ben elfoglalta. Majd hírtelen átkelve a Dunán összezúzta
Kommenosz János seregét. Ha János császár feleségének
egyik rokona II. István tervét el nem árulja, még a császár
is fogságba kerül. János nagy hírtelen elmenekült, de utóhadát
István foglyul ejtette. A besúgó asszonyt aztán elevenen megégettette.
Kommenosz János ezek után békét keresett és többé nem támadta
meg Magyarországot. Piroska-Iréne tanácsára II. István az Álmos
lányát, Adelhaidot visszafogadta az országba. Ugyancsak
befogadta az 1124-ben Bizánc területéről elűzött besenyő
sereget is. Ezeknek azért kellett onnan elmenekülniök, mert
nem voltak hajlandók II. István ellen harcolni. István a
besenyőket beosztotta a testőrségébe. A főurak helyeselték
azt a Palóc-Vasvár medvetorán elhangzott követelést, hogy a
király nősüljön meg. El is vette egy francia-normann grófnak
Itáliában élő lányát, gyermeke azonban nem született. Erre
több Csák-hadbeli főúr is királynak jelöltette magát, sőt
emlegettek egy bizonyos Ault is, aki a király Zsófia nővérének
és egy Csáknak második házasságából született.
Már-már
úgy látszott, hogy megindul a harc az uralomért, amikor II.
István a pártütő főurakat kizavarta az országból. Ő maga
még fiatal volt de rendszertelen életmódja korai halálát
okozta. Amikor Piroska tudomást szerzett a betegeskedéséről,
megüzente, hogy Lam népes családja a megvakított kis Bélát
biztonságba helyezte. Bélát II. István az udvarába hozatta
és Piroska tanácsára Uros szerb zsupán leányát kérette meg
neki feleségül. Vak Béla és Ilona házasságát gyorsan megkötötték
és II. István még megérte, hogy a fiataloknak megszületett
az első fiuk. A gyermeknek nagy ősük után a Géza nevet adták.
A kis Géza keresztapaságát II. István vállalta. Kálmán törvénytelen
fia, Borisz azonban trónkövetelőként lépett fel. Felesége
egy bizánci hercegnő volt. Amikor a fia, Kálmán megszületett
Borisz trónigénye a görög császári udvarban is tetszésre
talált. Közben II. István bűnbánattal eltelve szerzetesi ruhába
öltözve várta a halált. Ez 1131. évi március 1.-én be is következett.
Az utolsó medvetoron azt kérte, hogy Nagyváradon László király
mellé temessék. Azt gondolta, hogy ott megnyugszik. Nagyon bántotta,
hogy tönkretette, amit László megteremtett. Ugyanis László
király terve volt Dalmácia és Horvátország meghódítása.
Velence azonban egy időre Dalmáciát visszaszerezte. II. Béla,
a vak király tehetséges uralkodó volt, de azért szívesen támaszkodott
felesége öccsére, Belos bánra. Borisz (az elűzött Eufémia
királynőnek Oroszországban született fia) apjának kolostorba
vonulása után állott elő a trónkövetelésével. Kálmán
nem ismerte el fiának, de az egyházi törvények alapján mégis
az ő fiának tekintették. Borisz Bizáncban kapott ugyan feleségül
egy görög hercegnőt, de katonai támogatást már nem. Ezért
Boleszló lengyel herceg pártfogásába ajánlotta magát.
Lengyel-orosz segítséggel megindultak Magyarország ellen.
Borisznak itt is voltak hívei. II. Béla összehívta Aradra az
országgyűlést, ahol feltették a kérdést, hogy méltó-e
Borisz, a törvénytelen fiú a koronára.
Aki már
az országgyűlésre jövet is ingadozott, azt II. Béla hívei
felkoncolták. Borisz és Béla seregei már szemben állottak a
Sajó két partján, amikor a király tanácsülésére
belovagolt a Győr nembeli Sámson és rárivallt a vak királyra:
-Hitvány kutya! Mit csinálsz az országgal? Borisz az urad! Ő
bírja az országot, te pedig menj apád után a kolostorba! A főurak
megdöbbenve hallgatták a részeg főúr ordítozását. De
nyomban le is szúrták. Sámson, aki annak idején részt vett Béla
megvakíttatásában, súlyos páncélzatával a Sajóba zuhant
és belefúlt. Boleszlóhoz követeket küldtek azzal az
izenettel, hogy "nem illik egy fattyúnak országot keresned.
A korona II. Bélát illeti, ő a hármas korona jogán az ország
törvényes ura." Erre Borisz hívei, a magyarok, lengyelek
és oroszok oszladozni kezdtek, amiben része volt annak is, hogy
a király nővérének a férje is megjelent osztrák csapataival
és már megközelítette a Sajó vonalát. A király csapatai támadásba
mentek és megverték a Borisz oldalán megjelenő csapatokat.
Borisznak és Boleszlónak is futnia kellett. A király azonban még
Sámson barátait sem büntette meg, s ezzel okosan megerősítette
a tekintélyét. Jó viszonyba került a német császárral is
és Zsófia nevű lányát még gyermekkorában feleségül adta
a császár fiához. A főurak egy csoportja titkos számítással
mégis az egykori Lebédiába lovagolt, de a Csák nembéliek
kitartottak II. Béla mellett. Béláék megerősődve még
Velencén is győzelmet arattak. Ez a köztársaság nem tudta a
szaracénok ellen megvédeni Dalmáciát, ezért a dalmát városok
a magyar király mellé álltak. Az így indult hadjáratban a Csák
nembéliek teljes létszámmal részt vettek. Őket összekovácsolta,
hogy II. Szabolcs, az Álmos-Lebédház közös nagyfejedelme
kezességet vállalt azért, hogy Csák fősámánnak árván
maradt 12 fiát és lányát meg fogja védeni jogaikban. Minden
tisztségéről lemondott ezért, Gelyzának átadva a
nagyfejedelemséget, életét teljesen a Csák gyermekek fölnevelésének
szentelte. A Csák nembéli utódokból 12 főúri nagycsalád
fejlődött, ezek: Csákvári, Kéri, Vajai, Orondi, Jámai, Berényi,
Geluni, Vinári, Etyeki, Kisfaludi, Dudari és Trencséni Csák-had.
Oldalági leszármazottaikkal ezek behálózták az egész országot.
II. Béla felesége révén kapcsolatba került a szerb önállósági
mozgalommal. Uralmát megpróbálta kiterjeszteni a déli vidékekre
is. Bizánctól elhódította Rámát és az Árpádok közül
elsőnek felvette a "Ráma királya" címet, László
fiát Bosznia hercegévé tette. Vakságában élénk figyelemmel
fordult a múlt felé. Bellényt, Lam herceg fiát, meg annak
feleségét Dajkari rimaszécset délvidéki udvarába rendelte,
hogy ott folytassák Dajka aranyműves sok ezer éves múltra
visszatekintő munkáját. Gyakran emlegette: "Amelyik nép
megtagadja a múltját, az elbukik! A népért nemcsak meghalni,
hanem élni is tudni kell!" A Csák nembéliekhez hasonlóan
ő is eleget akart tenni az ősi nyolcas szaporodási követelményeknek.
Gyermekei így következtek egymás után: Géza, László, István,
majd Piroska és Emese, utánuk Álmos herceg, Zsófia és
Gertrud.
Álmos
herceg neve az Álmosház fennállására és fennmaradására
utal. Végül még egy fia született, Árpád. De mivel nem volt
kéznél bába, meghalt. A papok ezért nem akarták
megkeresztelni halottan, de a Dajkari rimaszécs uruki módon mégis
megkeresztelte Árpád névre. Béla még Álmos fia születése
előtt hazahozatta Görögországból az apja holttestét és
Szent István meg Kálmán mellé temettette el. Amikor később
megszületett Álmos herceg, ezt a gyermeket a papság tiltakozása
ellenére, Álmosnak kereszteltette. A leégett pannonhalmi apátságot
a bencés monostorral együtt újjáépít-tette és a felszentelésén
maga is részt vett. Országát hűbéres tartományokkal növelte
ugyan, de idebenn a Csák nembéliek hatalmát is megerősítette
birtokadományozásokkal. Ezzel viszont a királyi hatalom ereje
csökkent. Adományozásait sokan ki is használták, mert amikor
borivásnak adta magát, mindent el lehetett nála érni. Lam
herceg még 1120-ban a Palóc-Vasvári medvetoron fölesküdtette
II. Istvánt-mivel az könnyelmű ember volt-, hogy a továbbiakban
a külső ügyek intézője Lam fia, Bellény herceg lesz. Bellény
az egész országra kiterjesztette az apja által megteremtett
tizedes szervezetet. Legkedvesebb tartózkodási helye Kálmán
király vadászterülete volt. Itt egy községet alapított egy
tized gömöri várbeli harcosából. A községet róla nevezték
el Belényesnek. Ez amolyan pihenőhely féle volt Ózd-Vasvár
és Szakszin között, amikor Lam herceg utódai Szakszin és
Magyarka közelébe kerültek. Magyarország Lébédházi része
mindig szembeszállott II. Istvánnal, amikor Kelet felé akart háborút
indítani. Viszont Lam herceg és a tizedesi intézmények mindig
támogatták, amikor Horvátországban, Dal-máciában, vagy
Szlavóniában harcolt. Sőt a harcos csoportok mellett kézműves
együtteseket is alakítottak azon a címen, hogy a seregnek kézműves
termékekre is szüksége van. Bellény, a Lam fia részt vett a
Szakszini sámánképzésen. Öt év után innen Magyarkára
lovagolt. Ott János uruki püspök, aki egyben római katolikus
püspök is volt, felvette az uruki keresztények közé. Magyarkáról
Füzesgyarmatra ment, s ott részt vett az urali népek beavatott
képzésén. Ekkor szervezték meg a Suoma, Sambe, Viroláj,
Mari, Muro-ma, Mescser, Merza, Moksa, Csuvasz, Tatár, Baskir,
Lett és Jugra törzs legmagasabb szintű beavatott képzését.
Bellény az 1120. évi medvetorra hazaérkezett tízéves küldetéséből.
Kálmán király, aki kiküldetését javasolta, közben (1116-ban)
már régen meghalt. Apja, Lam herceg azonban még élt.
II. István
is megérkezett erre a medvetorra és előadta a jövőre
vonatkozó terveit. A királyi tanács jóváhagyásával
megrendelte Lam-tól a fegyvereket. De ezután már csak ritkán
lehetett vele beszélni, mert legtöbbnyire részeg volt. "Addig
nincs semmi baj- mondogatta -Lam herceg- amíg én élek, de ha
egyszer lehunyom a szemem, nem tudom, hogyan fogtok vele megbirkózni."
Bellénynek nem tetszett, hogy II. István mámoros hangulatában
mindig hihetetlenül bőkezű volt. Az egyik maradék avar család
például panasszal járult az ifjú király elé, hogy ők
Fekete Arnót utódai, s székesegyházuk a nyugati Sóváron leégett
és most nem tudnak avar nyelven az Egek Urához esedezni. A király
gazdag ajándékot küldött a salzburgi székesegyháznak. Az Árpádházzal
rokonságba került uralkodó-házak gyermekeit is szívesen
befogadta az országába és gazdagon ellátta őket. De fogadta
például a lengyel királyi ház menekültjeit is. S amikor az
elaggott Lam az ilyesmit szemére vetette, azt felelte, hogy a hűbériséget
akarja föléjük kiterjeszteni. Lam halála után Bellénynek
mind jobban és jobban meggyűlt a baja a részegeskedő királyi
rokonával. De volt rá eset, hogy egyet is értettek. Így például
Adelhaid, Szobieszláv cseh herceg özvegye, Álmos herceg nővére
bebocsátást kért az országba. István szívesen fogadta és
mindennel gazdagon elhalmozta, majd Bellény öccséhez,
Csucsomhoz adta feleségül. Csucsomot pedig megbízta, hogy
Pozsonytól a gömöri Rozsnyón át a székely-barcasági Roznyóvárig
szervezze meg a különféle foglalkozások tizedesi intézményét
és gondja legyen arra is, hogy a tizedesek minden ilyen új intézményben
értsenek a rovások véséséhez és olvasásához. II. István
úgy igyekezett a kellemetlen bírálatok miatt terhesnek érzett
Bellénytől megszabadulni, hogy Ordoszba vezényelte a nagyobb képzettséget
nyújtó beavatott képzésre. Itt Bellény három évet töltött
és hazatértekor részletes jelentést hozott az ordoszi maradék
úzokról, besenyőkről, mongolokról, manysikról, hantikról,
ujgurokról, nyenyecekről, sórokról, szölkupokról, mandzsukról,
tatárokról, hakaszokról, altáji törökökről, tuvákról,
evenkikről, jakutokról, jukagirokról, csukcsokról, burjátokról,
manájokról, giljákokról, ordoszokról, hokjenokról, a kannigánokról
és ulcsákokról. Megemlítette, hogy Ordoszban a hikszoszok, az
etruszkok maradványai és az urukiak is képviseltették magukat.
A népünk beavatottjait meghívták magukhoz látogatóba. Ezt
az ordoszi képzést a kinajok és Léh fejedelem tartományai is
figyelemmel kísérték. Bellényt és társait ők is meghívták.
Lam
herceg az 1119. évet Palóc-Vasváron már mint fekvő beteg töltötte.
De szellemileg még mindig friss volt. Utolsó munkája volt,
hogy a kézművesek részére megszervezte a heti, havi és országos
vásárok tartását. Fiait tíz tárkánykerület ellenőrzésével
bízta meg. Bellény feladata volt a keleti kereskedelem irányítása,
Szakszín, Magyarak, Füzesgyarmat és Ordosz irányában.
Megszervezte a lóállásokat és pihenő-helyeket.
Ebben nagy segítségére volt a besenyő és a kun társadalom.
Mintaképül a selyemút szolgált. Csucsom nyugati irányban és
délre a 64-72. tárkánytöményig intézte a tárkánykézművesség
és kereskedelem dolgait, a fennmaradó tárkánytömény területet
Dernő, Gencs, Imola, Ladány, Rőce, Bolyk, Kelecsény, Csetnek,
Úza és Kobéla fiai között osztották szét. A területi
felosztás során felmerült nézeteltéréseket az 1120. évi
medvetoron beszélték meg. Lam herceg unokái: Madaras, Derencsény,
Dobra, Gócs, Cikó, Leste, Oskó, Doma, Feled, Bugyik, Lubény,
Pozsáló, Bebek, Csaszó, Okolicsány, Cserencsény és Zsedény
a szüleik mellett tanulták meg elődeik nehéz mesterségét. A
vasművesek földjén és a kisegítő tizedekben Lam egy-egy községet
alapított utódai számára. Földműveléssel és állattartással
addig csak az ortványok telepein foglalkoztak, de Lam tervei
szerint az addig érintetlen erdők irtásain mindig kézműves
telepeket is kellett létesíteni. Minden kézműves település
vásárjogot is kapott, hogy az erdőírtók beszerezhessék
szerszámaikat. A gondnokok, vagy századosok településein hónapos
vásárokat a várak mellett pedig országos vásárokat
tartottak. Pozsáló tíz évig tanulta az írnok mesterséget
Magyarkán és Tuspa írnok iskolájában. Tanulmányai alapján
helyezte el Budavár rejtett alagútrendzerében a magyar törzsszövetségre
és a 24 hun törzs szövetségére vonatkozó nyilvántartásokat.
Budavár, Fejér, Visegrád és Csákvár területe Bellény és
Csucsom felügyelete alá tartozott. Állandó ügyintézőjük
Pozsáló volt Budán.
E
munkája mellé még külön ellenőrző területet is kapott.
Bellény és Csucsom területe volt még Karatán, Baranya és
Bolgyán, valamint Borsódvár környéke. Dernő és Pozsáló
területe: Békés, Bihar, Temes, Karas, Kőrős és Gyulafehérvár
környéke. Gencs és Madaras területe: Veszprém, Győr, Pannon-Vasvár,
Kolonvár és Somogy környéke. Imola és Derencsény területe:
Gömörvár, Hont, Nógrád és a kettős Újvár, valamint Sáros
környéke. Ladány és Dobra területe: Arad, Zaránd, Szatmár,
Torda, Barca és Szerémvár környéke. Rőce és Gócs területe:
Bodrog, Szabolcs, Uzsvár, Borsova, Ugocsa és Bereg környéke.
Bolyk és Cikó területe: Tolna és Bács, Krassó, Borona, Valkó
és Maruzvár környéke. Kelecsény és Leste területe: Karakó,
Szolnok, Esztergom, Moson Komárom, Nyitra, Pozsony és. Sárvár
környéke Csetnek és Oskó területe: Küküllő, Kolozs, Kevevár,
Nándorfehérvár és Zemplén környéke. Kobéla és Doma területe:
Bélavár és Sopron, Szepes, Liptóvár és Tessenvár környéke.
Uza és Feled területe: Trencsén és Árvavár. Nyugat felé:
Melek, Lóbérc, Borona, Ibos és Encs. Délre: Szörényvár.
Keletre: Jászvásár, Moldova és Halics területe. Az ezeken
felüli érdekterületen Lam herceg lányai és vejei, majd leányunokái
osztozkodtak. Lam herceg jól tudta, hogy korszerű fegyverek nélkül
már a hunok se jelenhettek, volna meg a nyugati nagy csatamezőn
és az avarok vezette törzsszövetség se bírhatta volna közel
300 évig a Duna medencét. Fontosnak tartotta tehát, hogy az új
magyar törzsszövetség is rendelkezzék ütőképes hadsereggel.
A seregek két nagy csoportra oszlottak: a lovas seregek voltak a
24 belső ispánság váraiban, a határvédelem céljait szolgáló
ütköző külső haderőt pedig 48 határügyi szervezet ispánságaiban,
illetve váraiban tartották. A tárkányok kiképzése még
mindig a Csörsz vonalán folyt. Ez az ország közepén, félkaréjban
védte az országot a nyugatról várható támadásoktól. A
lovas haderőt a királyi várakban és a 973-as megegyezés
szerint az ispánságok területén képezték ki. A tartalék
haderő mindig Jászvásár, Lebedvár, Szakszin és Magyarka környékén
időzött. Füzesgyarmat térségéből érkezőket csak végső
esetben vehettek igénybe. Szent István házasságával
kapcsolatban, mivel a nyugati kereszténységgel lépett szoros
viszonyba, elveszett Lóbérc, Borona, Sasvár és Encs.
Az így
elvesztett öt töményt Lam szerint Dél felé kellett pótolni.
Ezért terve szerint a Belső Szlavónia, Horvátország, Külső
Szlavónia, Dalmácia és Ráma területén még további, volt
avar tartományokat kell visszaszerezni, hogy teljes legyen a
Buda által meghatározott szám: a 72 tömény, s vele együtt a
24 hun törzs szövetségének tökéletes gazdasági egysége.
Fontosnak tartotta továbbá mindezek mellett a keleti háttér
fenntartását is. Eszméit belenevelte a gyermekeibe is és
egyetértettek vele a Csák nembéliek is. László király és Kálmán
is ésszerűnek tartotta Lam herceg nézeteit, ezért adták férjhez
László király legéletrevalóbb lányát Kommenosz János görög
császárhoz Bizáncba. Így utat nyitottak a déli terjeszkedésnek.
II. István is nagyra becsülte Lam herceg gazdasági és hírszerzési
tevékenységét, de Palóc-Vasvár érdekköréből kikerülve a
gyakorlati életre már gyenge volt és rabja lett az italnak. Ezért
Lam herceg, ha a király látogatóba érkezett hozzá, mindig
csak reggel kereste, vele a találkozást. Lam herceg a reggeli
lovaglás alatt beszélte meg II. Istvánnal, amikor az még józan
volt, a Palóc-Vas-vár medvetorán hozott döntéseket. Amikor
pedig Bellény és Pozsáló feladata lett gondoskodni a határozatok
végrehajtásáról, ide értve természetesen a terjeszkedési
terveket is, mindig Budavár alagútrend-szerében tárgyaltak. A
királyi tanácsot nem egyszer kész feladatok elé állították.
Az erélytelen II. István uralma alatt Bugyik, Lubény, Bebek,
Csaszó, Okolicsány, Cserencsény és Zsedény dolgozott azon,
hogy a 72 tömény hatalmát kiváló hadfelszereléssel erősítsék
meg. A királyok ezzel egy olyan megerősödött, gazdag országra
támaszkodhattak, melynek előre meghatározott tervei is voltak.
Tervbe vették például a Baracsi bánság és Ráma hűbéressé
tételét. Ezeket a terveket Piroska-Iréne is segítette egyebek
közt azzal, hogy jó előre értesítette a királyi tanácsot a
Szeldzsuk törökök terjeszkedési szándékairól. Lam herceg második
felesége, az Abák közül való volt: a Bebek nembéliekhez
tartozott. Szolgálatuk jutalmául a Bebekek sok vagyonra, nagy
hatalomra tettek szert Gömör és Újvár megyében. Viszont ők
tartották a kapcsolatot a mongol és szeldzsuk törzsszövetséggel,
s ezzel biztosították az ország hátterét. II. István az ifjú
Bebeket a barancsi csata után a hadsereg főparancsnokának
tette meg. Lam herceg magyar és palóc határügyi bánokhoz
adta feleségül a lányait. Ők aztán a Palóc-Vasváron és
Budavár alagútrendszerében magukba szívott eszméket vitték
ki a határmenti ispánságokba, meg a külügyi szolgálatba.
Viszont munkájuk jutalmául a belső ispánságokban is kaptak
birtokokat. Almágy, Betlér, Gerlice, Gortva, Jósva és Hisnyó,
mint Lam lányai a 48 határügyi bán értekezletén mentek férjhez
Palóc-Vasváron; unokái pedig: Kökényes, Guszona, Hársika, Pócsika,
Ilona és Tama Buda-várából jutottak testőr férjhez a Bellény-Pozsáló
féle országos tanácskozások alatt. Lam herceg azonban kikötötte,
hogy minden leszármazottja az ő hercegi uradalmain belül is
kapjon egy-egy falut. Ezeknek az erdőségeibe csak vadászni jártak.
Akadtak köztük még besenyő testőrök is, akik Bizáncból,
vagy Bolgár-földről kerültek II. István testőrségébe. A
királyt ezek minden útjára és minden csatájába elkísérték.


|