27.
BIRODALMI NAGYSZALA
(A 298. Arvisurából)
Csák és Csoltó rovása
Az
5032. Medvetoros évben, azaz 992-ben összehívták a Birodalmi
Nagyszalát Veszprémbe. Két keresztény irányzat között
kellett dönteni. Veszprém e tekintetben független volt. A tanácskozásokon
részt vett Gelyza nagyfejedelem, Csák sámánfejedelem, Fajsz tárkányfejedelem,
Gyula lovasfejedelem és Vászoly horka. Jirkó a Kuma-magyarkai
fejedelemséget, Koppány a Káma-magyari törzseket képviselte.
Mivel ezek a Káma-magyariak csak ifjúsági lovasokkal érkeztek,
Kop-pányt kérték fel, hogy érdekeiket képviselje. Magyarka,
a Kaukázus északi részén levő Kuma fejedelemség székvárosa
fontos védelmi központja volt a Fekete-tenger és a Káspi tó
közötti Káspi-Szkíta birodalomnak. Az öregedő Jirkó azért
jött el személyesen, hogy megtudja, milyen segítségre van szüksége
a Magyar törzsszövetségnek. Az érkező vendégeket Sarolt-Csantavér
fejedelemasszony fogadta és szállásolta el. Vajk ezen a tanácskozáson
mint 20 éves ifjú fejedelem a fiatalságot képviselte; Sarolt-Csantavér
az Új birodalom asszonyait. Gelyza a 24-karéjos Nagyszalában a
tanácskozást így nyitotta meg: Fennmaradásunk biztosítása
érdekében fontos döntést kell hozni. Bizánc kereszténysége,
vagy Róma kereszténysége tudja-e inkább biztosítani létezésünket?
Elég gazdag vagyok ahhoz, hogy két Istent szolgáljak. Buddhának
és Mohamednek is maga felé hajlik a keze, hát még Bizánc és
Róma kapzsi híveinek! Ahány ember, annyi Isten. Az Égiek örülni
fognak, ha a keresztények délről is, nyugatról is abban a
hitben ringatják magukat, hogy hozzájuk térünk. Pedig mi nem
füstöléssel és szenteltvízzel kábítjuk az Égieket! Koppány,
az Árpád-ház rangidőse kifogásolta, hogy délen és keleten
sokan felvették Bizánc hitét és elhagyják a csillagok járása
szerinti névadást. Legtöbben már kettős nevet viselnek.
Bajorföld déli részein (Vízváron, ma Wasserburg) a kalandozások
után a szőke németség barnává lett. Ezért sokan Atilla utódainak
vallják magukat. “Ezek a keresztény hitre tért lovagok
birtokokat követelnek Atilla örökségéből. Papjaik és
szerzeteseik pedig csak az új istenek hazudozásaiból és a füstöléses
cirkuszaiból akarnak megélni. Nekünk csak a Nagyszalában
lehet megmondani, hogy csak Ráten-Tórem az egyedüli Isten, aki
életet és meleget ad a földünkre és megengedi, hogy minden törzs,
ezen belül pedig minden lélek az általa választott istenséggel
nézzen bele a Napisten fényességébe. Három új Isten és Mária,
meg a szentek éhségét a nép nem bírja elviselni. Úgy érzem,
a szeretet istenét a gyűlölködés isteneivel cseréljük fel.”
Csák sámánfejedelem helyeselte, hogy “ne csak Bizáncnak
legyenek hívei országunkban, hanem Rómának is, de a lelkek
szabadságát nem szabad feláldozni az idegen népek érdekei
miatt.
Az
áttérésnek lelkek mélyéről kell fakadnia, mert az érdekből
való áttérés hazugság”. Csák újra megfogadta, hogy családja
nem engedi kihalni az Árpád-házat. Családjában minden hit képviselve
van, de egyetértve megállapították: egyik sincs olyan, mint
őseik igazi szeretet-vallása. “A mi hitünk olyan fényes és
meleg, mint a Napisten!”-mondta. Fajsz tárkányfejedelem
helyeselte a Bizánc meg a Róma felé való igazodást, mert “vas-és
bőrfel-dolgozásunk fejlettebb, de kereszténnyé lett vándorló
legényeink is sok újdonságot tudnak hazahozni. Szomszédainkkal
fel tudjuk venni a versenyt”. Gyula lovasfejedelem Jirkóval
egyetértve azt javasolta: a harcosokat nem kell a kereszténység
felvételére erőltetni, mert legkisebb veszély esetén öt
tyumen, azaz 50000 lovassal a segítségükre siet. Vászoly erősen
ellenezte a kereszténység felvételét, mert az csökkenti a nép
tisztánlátását, és nagyon leszegényíti a lakosságot. Ezt
mutatják a hunok és avarok keresztény hitre tért tömegei.
Lelki szegé-nyekké váltak. A leszegényedett és sovány népen
a hihetetlenül meggazdagodott papok uralkodnak. A keresztény bírák
Nyugaton a néppel szemben mindig a papi hatalmat támogatták.
Vajk ifjúsági fejedelem azt hangoztatta, hogy nem állhatnak
meg a fejlődésben, minden új eszme csak jobbat hozhat a réginél.
“Birodalmunkat a Gyulák törzsével is a hátunk mögött csak
úgy tudjuk megvédeni, hogy látszólag felvesszük a keresztény
hitet. Hiszen amit hirdetnek, az nagyon szép. Vagyunk olyan
gazdagok, hogy a hittérítők éhségét kielégítsük!” 12
nap tárgyalás után a szavazatok egyenlően oszlottak meg.
Ekkor a Nagyszalát áthelyezték a rimalányok kiképzési helyére.
Ott már Gelyza leánya, Piroska is részt vett a szavazásban és
az eredmény a meggondoltan, óvatosan végrehajtandó kereszténység-felvétel
elfogadása lett. Az egy fős különbség azonban előrevetette
az öldöklés árnyékát. A Gizellával bejött állítólagos
Atilla-leszármazottak: Hunt, Pázmán és Vecelin meg a velük
érkezett lovagok a hittérítés ellen fegyveresen fellépő
Koppányt kivégezték. Négyfelé vágott holttestét naponként
más-más város kapujára szögezték, a négy égtáj minden irányába.
Amikor Sarolt-Csantavér ezt meghallotta, megmondta Vajknak, a fiának,
hogy Vecelinék barbárságát azonnal meg kell szüntetni,
hiszen az ősz Koppány az Arvisura-törvények szerint Gelyza után
a Vajk apja lehetne. Az Arvisura-törvények szerint ugyanis az
özveggyé vált fejedelem-asszony nem élhetett egyedül.
Taksony feleségét, Ibolyát például Derencsény fősámán
vette magához.
Ibolya
halála után az agg főpap Mihály feleségét, Adelhaid keresztény
asszonyt vette feleségül. Mihály fiát is először Vászolynak
nevezték, csak azután lett Vazul a neve. Sarolt tudta, hogy törvényeink
nagyon szigorúak. Megmondta Vajknak, hogy ezután őt ebben az
or-szágban büntetlenül bárki megölheti, mert ahelyett, hogy
Gelyza halála után Koppány feleségévé lett volna, inkább
az öccsét, Erdeljü Gyula lovasfejedelmet hívta Veszprémbe.
Vajknak még 998-ban meg kellett volna tiltania Vecelinék
gyilkosságait. Ezek hallatára Judit húga öngyilkos lett, hogy
eltörölje Vajk bűnét. Piroska férjhez ment Aba-Sámu-elhez (aki
a Veszprém-Nyitrai Nagyszala döntése alapján mindkét nevét
használta). Ilona húga Ottó dogéhoz ment nőül és egy évre
megszületett a fia, Péter. Koppány végzete az volt, hogy nem
tette magáévá a Nagyszala határozatát és törzsével nem tért
át a látszólagos kereszténységre. Nem engedte meg, hogy 10 község
építsen közös templomot. Amikor a gye-pűkön túli községekben
a nép kíváncsiságból mégis elment a templomba, minden
szertartást kinevettek, és gúnyosan utánoztak. Koppány
birtokait Hunt, Pázmán és Vecelin hívei között osztották
szét. A dézsma egy részét a pannonhalmai apátságnak ítélték
oda. A somogyi népet erőszakkal megkeresztelték és az új hit
gúnyolóit súlyos büntetésekkel fenyítették. Aki a keresztényeket
átkozta, azt a templomba való befalazással és csonkításokkal
büntették. Súlyos büntetést szenvedtek azok is, akik
olyasmit beszéltek, hogy az egy igaz Isten mindazokért elpusztítja
István király utódait, de ő maga nem leli majd egész életében
utódaiban örömét. Amikor Vazul azt hirdette, hogy nem akar látni
keresztény templomot, Vajk megvakíttatta. Így csak-ugyan nem látott.
De nem volt szemtanúja többé annak sem, mit művelnek a római
és szláv, de főként a német népek a kereszténység nevében.
Jól mondta a 892. és 992. évi Nagyszala, hogy a jó lovasnak
minden új eszme és vallás csak lovat jelent, a többi attól függ,
hogy melyik nép hogyan üli meg az új lovat.
GYESZNÓ ÖLI MAGOD
298. Arvisura Levente-Báj rovása
966Tolma
napján kürtök rivalgása zavarta meg a Bakony csendjét.
Veszprémben megszületett Kapgán besenyő vezér Ibolya nevű
leányának utolsó gyermeke, Tolma. Taksony most is fiút várt
Gelyza, Mihály és Jaák után, de lánya született. Ibolya
ekkor már 32 éves volt, a fejedelem 40. A kis jövevény felsírt,
Taksony fejedelem pedig felsó-hajtott: bizonyára egy rossz fiúgyermek
veszett el benne. Fia, Gelyza ekkor már Budavár központjában
a rimalányok körül legyeskedet, Vazul fia meg a lengyel lányok
körül forgolódott. Legkisebb fia Jaák, az elmúlt év nyarán
10 éves korában a Csörsz árok menti Kálon, kiképzőhelyén,
leesett a lováról, eltört a nyaka és szörnyet halt. Ez a kis
Tolma nem fiúnak született ugyan, de Veszprém táltosai mégis
szép jövőt jósoltak neki. Derencsény fősámán bejegyezte
az arany oszlopra a Tolma nevet, nem sejtve, hogy ez a gyermek
mennyi gondot fog még neki okozni. Elsőnek Gelyza nősült meg,
Söpte-Szavárdi beavatott rimalányt vette el. 968 medvetor 6.
napján éjfél előtt megszületett Vászoly és éjfélkor
Vazul. Az éppen ott vendégeskedő római és bizánci papok kívánságára
Domonkos Vászolyt Vazul és Béla névre, öccsét, Vazult pedig
Vászoly és Mihály névre keresztelte meg. Ezzel eleget tettek
az uruki névadásnak is. De Buda várában csak Béla és Vazul
néven ismerték őket. 969 medvetor 19. napján Zerind napkor Söptének
újra fia született, de ekkor Söpte is Zerindke is meghalt.
Szomorúság honolt Kurtán várában. Derencsény ekkor
Szabolcsnak átadta a társfejedelemség nagyfejedelemségét.
Szabolcs a testvérével, Gyula első leányával, az özvegy
Sarolttal érkezet, a medvetorra, hogy megbeszéljék a tennivalókat.
Megsajnálta az árván maradt kisfiúkat és Derencsény kívánságára
elvállalta az akkor egy éves fiúcskák nevelését. Gelyza
feleségül vette Szabolcs nagyfejedelem húgát, Saroltot és
969. disznótor havának 29. napján, a Tárkány-napok egyikén
már meg is született fiuk, Vajk. Derencsény fősámán,
beavatott táltos-fejedelem adta áldását az újszülöttre.
A kis Vajk
nagyon szerette legkisebb nagynénjét, a négy évvel idősebb
Tolmát, vagy ahogy Vajk mondta, Dolmát. Főként nyáron sokat
játszottak Veszprémben, de a telet az új esztergomi várban,
vagy Buda és Kurszán várának melegvíz forrásainál, Ispotály
és Dunaordosz vizei mellett töltötték. Amikor II. Ottó 972 húsvétján
feleségül vette a szép görög hercegnőt, ez a két keresztény
nagyhatalom szövetségét jelentette. A helyzet most már azt kívánta
Budavár beavatott központjától, hogy igyekezzék a megegyezés
útját keresni. Gelyza fejedelem követei a Galleni kolostorban
találták az Ottókat. Domonkos bejelentette Gelyza szándékát.
II. Ottó egy Brunó nevezetű püspököt küldött Gelyza
megkeresztelésére, s egyben meghívta Gelyzát a nyugati vezető
körök 973 húsvétján tartandó megbeszélésére. Brunó
Veszprémben az Aranyasszonyok nyári lakában megkeresztelte
Gelyzát István névre, az otthoniaknak pedig a mainzi érsekség
útján megüzente, hogy a következő tavasz húsvétján egy 12
főből álló küldöttség fog a tervezett értekezleten
megjelenni. Budavár beavatott központjában elkezdődtek a tárgyalások.
Megállapodtak abban, hogy csak öreg vezető embereket küldenek
a tárgyalásra, nehogy megismétlődjön Bős-tudun, vagy Atilla
esete.
Brunó közben
szorgalmasan térítgetett. Gelyza öccsét, Vazult is Mihály névre
keresztelték. Utána megke-resztelték a kisgyermekeket is.
Esztergomban Vajk az István nevet, a látogatóban ott lévő
Tolma pedig a Judit nevet kapta a keresztségben. Domonkos
eredeti neve Turu volt: bizánci neve Domonkos, Eszter-gomban
pedig Mihálynak keresztelték. A 973. évi tanácskozásokon a
Piasztok család is képviseltette magát. Ott volt Harald dán
király és a cseh II. Boleszláv is. Saruda aranyasszony 12
magyar főúrral és 48 fő kísérettel érkezett. De közben
Brunó Kalocsa vidékén folytatta a térítést. Mihály a budavári
beavatott központ kívánságára Lengyelországba ment. Gnézában
megismerkedett Ziemonysl herceggel és annak a leányát, Adelajdát
feleségül vette. Ezt a fiatalasszonyt Brunóék Adelhaidra
keresztelték át, Mihálynak pedig a lengyelek a Vazul nevet adták.
Mihálynak 986-ban Vazul nevű fia született, de Brunóék Budán
a nevét Sebestyénre változtatták. Az öccse, László lett a
későbbi Szár László (988), aki Premizlava hercegnőt vette
feleségül. A magyar uralkodóházzal Meskó lengyel uralkodó
kereste a kapcsolatot és fia, Bátor Boleszló részére magyar
hercegnőt kért feleségül. Taksony legkisebb lányát, Tolma-Juditot
adták hozzá, bár a lengyelek Gelyza legkisebb leányát,
Juditot kérték. De a kis Judit sírt, hogy nem megy a vadorzó
polyákhoz, inkább itt marad örökre Budán, a rovólányok között.
A fejedelmi udvar és a táltosok tanácsa egyetértett vele. Úgy
gondolták, hogy Tolma-Judit jobban meg fog felelni a kettős
fejedelemség céljainak, ha itthon marad és Taksony legkisebb
árváját Géza mint a saját lányát fogja szerepeltetni. Így
aztán 985 húsvétján Tolma-Judit hercegnő lett a Bátor
Boleszláv, vagy ahogy a besenyők mondták, vitéz Boleszláv
felesége. Tolma-Judit igyekezett férjét a magyarság érdekei
mellé állítani. Már Budán is elég hangos, szókimondó leánynak
ismerték, büszke volt nyelvtudására és mindennél többre
becsülte a kettős fejedelemség igaz hitét.
Teljes szívéből
ellensége volt a mainzi érsekség terjeszkedő céljainak és
nem helyeselte, hogy a férje háborút visel a csehek ellen.
Ezen összevesztek. Bátor Boleszló élénken kikelt az ellen,
hogy Judit beleavatkozik a hadi dolgokba. Judit azt ajánlotta
neki, hogy ha mindenképpen háborúskodni akar, inkább az avar
és lengyelekkel sűrűn lakott Sziléziát hódítsa meg. Kár
volt minden szó-ért. Judit tehát útra készülődött, és
amikor a magyar testőrség is azt mondta, hogy ők úrnőjüket
kívánják szolgálni, Boleszló kizavarta az udvarból a feleségét.
Tolma-Judit Krakkón, Trencsénen és Nyitrán keresztül testőrségével
Veszprémbe érkezett. Itt Sarolt örömmel fogadta, Budavár
beavatott központja pedig sokat megtudott tőle a nyugati
helyzetről. Tolma 987 őszén két ikerfiút hozott a világra.
Avar nevük Győr és Szolnok lett. Gézának Sarolttól csak a
Vajk nevű fia született. Másik két fiának Söpte volt az
anyja, akik Vazul udvarában nevelkedtek. Vazul 35 éves korában
meghalt, ekkor Adelajda Derencsény főtáltos udvarába került,
Kurtánvárba. Derencsény is meghalt 990-ben annak hallatára,
hogy vitéz Boleszló hadat indított a csehek ellen. Adelajda-Adelhaid
az özvegy Vászoly-Vazul-Béla felesége lett. A 992. évi
Nagyszalában Tolma-Judit erélyesen hangoztatta, hogy a besenyő
barátságot és a kettős fejedelemség ügyét nem szabad
elhanyagolni, mert akkor megszakad Magyarországnak Turfánig
terjedő rokoni kapcsolata, ha pedig ez bekövetkezik, akkor nem
lesz kit felvonultatni a német terjeszkedés ellen.
Áttekintés:
Zoltán-Zolta-Zsolt és Szalóka
Taksony - Ibolya |
Vászoly-Mihály-Vazul
és Adelajda
élt.946-989 |
Tolma-Judit és Bátor-Boleszló
966-1026
966-986-1025 |
Adelhaid 960-1005 |
Derencsény 910-990 |
Beszprim 986-1031 |
Vászoly-Vazul-Béla 986.I.6.-1005
|
Sebestyén 979-1008 |
Szár László 988-1038 |
Győr 987-1031.IX.2. |
Szolnok 987-1045 |
Veszprémben,
az Öregek Tanácsában a fő helyet Gelyza nagyfejedelem
foglalta el. Mellette ült Csák fősámán, jobbra-balra pedig
Fajsz tárkányfejedelem, Gyula lovasfejedelem, Vászoly horka és
Jirkó-Kuma magyari fejedelem, végül a bizánci várkapu miatt
sokat emlegetett Botondnak a fia, Koppány vezér. Ő a Káma-magyari
és a Somogyban élő törzsek nevében jött el. Az agg Jirkó
azért jött személyesen, mert tudni kívánta milyen segítségre
van szüksége az egyesült nyolc magyari törzs szövetségének.
Géza nagyfejedelem fia Vajk, mint ifjúsági fejedelem vett részt
a Nagyszala tanácskozásában. “Nyugalmunk, fennmaradásunk érdekében,
-kezdte Gelyza -fontos döntéseket kell hoznunk. Ki tud rajtunk
jobban segíteni, Bizánc vagy Róma kereszténysége-e? Az Öreg-Östen
hitével szemben melyik az erősebb? Elég gazdagnak tartom
magam, hogy két Istent is szolgáljak. Ahány nép él velünk,
vagy a határainknál, annyi az istenünk. Az égiek bizonyára
örvendeznek, ha látják, hogy a déli keresztények Bizáncban,
a nyugatiak meg Rómában abban a hitben ringatódznak, hogy mi
hozzájuk térünk. Csakhogy mi nem füstöléssel, vagy szentelt
vízzel igyekszünk elkábítani a felettünk lévő Égi
hatalmasságokat.” “Én, mint Árpád ivadéka-vette át a szót
Koppány-kifogásolom, hogy délen és keleten sokan felvették
Bizánc hitét, elhagyva a törzsi névadást. Sűrűn megtörténik,
hogy egyszerre ősi és bizánci keresztény névvel is élnek.
Bajorföld déli részén sokan Atilla utódainak vallják
magukat. Ez így is van, mutatja az e tájon élő egykor szőke
németségnek barnára válása. A magukat hun származásúaknak
valló német lovagok részt követelnek a ránk, magyariakra
maradt Atilla-örökségből. A barna németség szerzetesei jól
akarnak köztünk élni a füstölésből, az új istennek
mondott imákból, meg a cifra szertartásokból. Állítom,
folytatta Koppány-hogy Ráten-Tórem, az én Öreg-Östenem az
egyedüli, aki meleget és vele életet ad a Földnek, meg vele
minden élőnek. Így nézek én és nézünk valamennyien az Öreg
Östen fényességébe. Az Ő helyébe három új Östent akarnak
tenni, az Atyát, a Fiút, a Szentlelket, de velük még Máriát
es. A szentek minden papjának éhségét a nép nem tudja kielégíteni.
Ne cseréljük hát fel az Öreg Östen szeretetét gonosz istenére.”
“Ne csak Bizánc hite szedegessen hívőket a földünkön- vette
át a szót Csák főtáltos-, hanem engedjük ide Róma hitvallóit
es. A lelkek szabadsága elé ne álljon senki, akkor se, ha
valamelyik magyari Bizánc, vagy Róma hitére kívánja váltani
őseik hitét. Az Ősi Östen hitéről az új isten hitére való
áttérésnek a lelkek mélyéről kell fakadnia. A kényszerítés
csak hazugságot, gyengülést hoz. Én, mint Árpád vezér ivadéka
nem engedem hitében gyengülni nemzetemet. Gelyza fejedelem,
Jirkó fejedelem és az Öregek Tanácsa előtt állítom:
szerintem egy új isten sincs olyan, mint a régiek Öreg Östene.
Ősi hitünk olyan szép, mint maga a Felettünk lévő, meleget
és fényt árasztó nap: az Öreg Östen ragyogása.” “Helyeslem
Csák javaslatát, a Bizánc és Róma irányába való igazodást- mondta
Fajsz-mivel szertejáró mestereink, kézműves legényeink sokat
tanultak idegen földön, úgyhogy szomszédainkkal minden nemű
kézművességben felvesszük a versenyt.” “Ellenzem a
kereszténység felvételét- kiáltotta Vászoly-, mert az új
hit elveszi népünk tisztánlátását és a föld poráig szegényíti
törzsbélieinket. Mennyi ingyenélőt kell majd eltartanunk! Jól
mutatja ilyesminek a következményét a régi hunok, az avarok
bizánci hitre térése. Földi szegénységük mellé lelki szegényekké
váltak. Bizánc és Róma hitén minden törzsünk elszegényedik.
Az új isten hitén kövérre hízott papok uralkodnak rajtunk.
Nyugaton és délen, a keresztény országokban, a bírák is
mindig a papokat pártolják az Öreg Östennel szemben.” “Én
azt javallom-mondta Gyula lovas fejedelem-, hogy ne kényszerítsük
magyari harcosainkat, vagy házunk népét a kereszténység felvételére.
Ha kell, én már a legkisebb veszély esetén öt tömény (ötven-ezer)
lovassal segítem az ősi hit védelmezőit.” “Egyet értek
Gyulával-mondta Jirkó, Kuma-Magyarország fejedelme.- Tizezer
lovasomat a bajban én is hozzáadom az ő öt tömén lovasához.”
“Nem állhatunk a fejlődés ellenébe- kiált oda Vajk, Gelyza
nagyfejedelem fia, az ifjúsági fejedelem.- Minden új jobb a réginél.
A magyariak törzseit még a keleti Gyula törzs töméneivel együtt
is csak úgy tudjuk megvédeni a nyugati és a déliek hódításai
ellen, ha felvesszük a kereszténységet, ha befogadjuk Bizánc
és Róma papjait. Minden törzsbelinek alázattal kell vallania
a szeretetet. Nyugat, Kelet és Dél ellenében csak így tud
fennmaradni a magyari törzsek népe. Mi magyariak egyébként is
vagyunk annyira gazdagok, hogy egyik-másik megtévedt térítő
dénár-éhségét a jóllakásig ki tudjuk elégíteni.” A további
tanácskozáson számtalan megoldhatatlan kérdés merült fel.
Kemény, összecsapásokra került sor, se Koppány, se Vajk nem
engedett. A Nagyszala tizenkét napig tanácskozott. Az utolsó
napon Jirkónak, Kuma-Magyarország fejedelmének és Gyulának a
szavazata döntetlenné tette a kereszténység melletti, vagy
elleni szavazást.
Az Öregek
Tanácsa a Nagyszala folytatását a rimalányok, a betegápolók
kiképző szállására Nyitra várába tette át. Itt kimondták,
hogy Gelyza nagyfejedelem leánya, Piroska is részt vesz a határozathozatalban.
Több napig tartó vita után Piroska ifjúsági-aranyasszonynak
a szavazatával a Nagyszala az Öregek Tanácsa a kereszténység
óvatos, megfontolt felvétele mellett döntött. Ezzel az
egyetlen szavazattal megszerzett többség, a kereszténység pártiak
győzelme előre vetítette az öldöklés árnyékát. De ekkor
még maga Piroska se tudhatta, hogy a férjével együtt ő is el
fog esni a ménfői csatában. 996-ban Vajk feleségül vette
Gizella bajor hercegleányt. Gizellával a magukat hun származásúnak
valló lovagok egész sora jött Bajorhonból a magyariak földjére.
Előbb Hunt, Pázmán és Vecelin lovag, később Vigman és társai.
997-ben meghalt Gelyza nagyfejedelem és Vajk vette át fejedelmi
örökét. Udvara, kísérete tele volt németekkel. Vajk idegen
országbeli lovagokkal járja, a magyar földet. Amikor Vajk a
magyariak mellett részben idegenekből álló kíséretével megérkezett
Veszprémbe -régi sámán-táltos központjába- ez már azt
jelentette, hogy ő ill. környezete nem tartja többé
tiszteletben az Öreg Östen rendelte ősi tiltásokat, vagyis
hogy idegennek tilos Veszprém földjére, az ősi táltos központba
lépnie. Vecelin lovag és fegyveresei az ősi Öreg Östen hitet
gúnyolva törtek rá a sámánközpontra. De a magyariak is
behatoltak az új isten hívők kegyhelyeire és mulatság tárgyává
tették a tömjént füstölő, szentelt vízzel locsolkodó
idegen papokat. Vecelin Esztergomban panaszt emelt Koppány ellen.
István erre felriasztotta Pozsonykeszitől Tisza-kesziig a kiképzés
alatt álló székely-palóc-kabar tárkányokat. Erdeljü Gyula
a körös-zsadányi táborban a Körös partján székelt. Ajtony
pedig a maroskeszi tárká-nyok táborában volt, amikor a bizánci
papok jöttek hittérítő munkára. Erdeljü Gyula Gyulafehérvárra
menet Ajtonnyal hallotta a bizánci hittérítőktől, hogy
Domonkos püspök nem kapta meg a metropolita rangot, s ezért
most Rómába ment, ahol a legmagasabb egyházi képzést kapja.
Ebből Erdeljü Gyula és Ajtony arra következtetett, hogy a Róma
által vezetett nyugat kereszténységének szerencsés
fordulattal talán előbb-utóbb sikerül hatalomra jutnia. Vajk,
annak idején nem a bihari, hanem a nyitrai országrész
kisfejedelme lett. Surány és Kál kiképző táborának a legénységét
volt módjában maga mellé állítania.
A
két világ közötti harc tehát Veszprém és Esztergom között
az ország nyugati részében zajlott, az ősi hitre esküt tevők
és az új hiten lévők között a dühödt küzdelem. Koppány
és Vászoly kitört a szállásáról és velük az ősi hiten
megmaradt minden törzsbéli ivadék. De kemény keresztény
visszavágás lett a vége Koppány ellenében. Vajk nem tudott
ellenállni felesége, a bajor Gizella és az idegen lovagok követelésének,
hogy az Öreg Östenben hívő pogányságot el kell pusztítani.
Koppány vezér és a vele tartó surányi, káli lovasság 998-ban
még erősen tartotta magát. István, Vecelinék megerősített
seregét küldte Koppány ellen, aki apjának, Gelyza
nagyfejedelemnek unoka-testvére volt. Koppány magyari serege a
veszprémi Farkas hegyen csapott össze az István küldte német
lovagok és a velük tartó magyariak seregével. Az ádáz csatában
az új istent hívők győztek. Vérbulcsú végvári serege elkésett.
Koppány élve került Vecelin, Hunt és Pázmány fogságába.
Szerintük nincs kegyelem az Öreg Östent hívőknek, Veszprém
táltosainak, az ősi sámánhelynek. Az Öreg Östent hívők
igyekeztek menteni mindent, ami menthető. Veszprémet Vecelinék
felgyújtották és elpusztult csaknem minden régi rovás, amit
a sámánok Veszprém kegyhelyen 1726 éven át rejtegettek. Csak
annyi maradt meg belőlük, amennyit Vászoly és a sámánok
idejében megmentettek. Sarolt és Gizella Dunaordoszban tartózkodott,
mert a kis Ottó, az első unoka, meghalt. (Fehér-egyházán Árpád
mellé temették el.) Itt kellett bevárniuk Erdeljü Gyula
visszaérkezését Gyulafehérvárról. Nővére, Sarolt ugyanis
az ő védelme alatt állott. Veszprém, az aranyasszonyok városa
napokig égett. Koppányt gúzsba kötötték és két kis fiát,
az Árpád-nembélit elébe állították. “Halálé vagy Koppány- mondta
neki Vecelin.-Négy tája van a világnak, négy felé vágatunk,
hogy darabjaid minden égtájon hirdessék István fejedelem győzelmét.
Én itt az ő szava vagyok!” “Akkor, István! Gyesznó öli
magod!- átkozta meg Istvánt Koppány.- Pusztuljon el Vajk, minden
jövendő magod, aki István néven az új istent szolgálod.”
Vecelin,
Hunt és Pázmán intésére a bakók Koppányt négyfelé vágták,
de az átok már rászállt István születendő fiára, a kis
Ottóra, akit betegen vittek Budavárra gyógyítani. Koppány négyfelé
vágott testét a lovagok vitték és szegezték a négy égtájnak
több városkapujára, míg végül Győr, Veszprém, Székesfehérvár
és Gyulafehérvár kapujára került, hogy minden vezéri ivadékban
rettenetet keltsenek. Koppány vezér halálának hírére a
Lajta-kapu tájától Nagy-Arkáig kilenc tömén (kilencvenezer)
besenyő lovas felesküdött, hogy (Koppány ugyanis besenyő
volt, Kapgán fejedelem leányától, Ibolyától született.)
Koppány átkát nem felejtik és Vajk fiát megölik. A besenyők
esküjének híre eljutott Budavár beavatott központjába is.
Sarolt és a beteggondozó rimalányok sírva áldoztak az Öreg
Östennek. István fejedelem ősi hiten lévő leánytestvére
megölte magát, azt remélve, hogy Istvánt ez feloldozza bűne
alól. Kurszán várában Tolma-Judit ifjúsági aranyasszony fehér
lovat áldozott, Sarolt-Csantavér pedig Kurszán várából
hazavágtatott Veszprémbe. “Fiam,- mondta István fejedelemnek- megdöbbenve
hallom, hogy Koppány vezér tetemét hogy megcsúfolták Vecelinék!
Vess véget ennek a gyalázatnak, hiszen te is tudod, hogy Gelyza
nagyfejedelem elhaltával magyari törvények szerint nekem éppen
úgy feleségül kellett volna mennem Koppányhoz, mint ahogy
Ibolya halála után Derencsénynek is el kellett vennie Mihály
első feleségét, Adelhaidot.” (Taksony vezér és Adelhaid házasságából
született Vászoly, aki a keresztségben a Vazul nevet kapta.
Derencsény halála után a Söpte fia Vászoly-Vazul-Béla vette
feleségül Adelhaid-Ada-Adelajdát). “Te tudod, fiam- folytatta
Sarolt,- hogy mivel apád halála után nem mentem a magyari törvények
szerint feleségül Koppányhoz, ezért engem bárki büntetlenül
megölhet. Most pedig a további bajok megelőzése végett öcsémet
(Erdeljü Gyula lovasfejedelmet) hívtam ide. István megígérte
az anyjának hogy “mindent megteszek, amit megtehetek”.
Gelyza nagyfejedelem másik leánya, Piroska, akinek szavazata
Nyitraváron eldöntötte (a 992. évi Nagyszala idején) a vitát,
Aba-Sámuelhez ment férjhez. István harmadik testvére, Ilona
Orseolo Ottó velencei dogénak lett a felesége. Ottó és Ilona
házasságából született Péter. István fejedelem udvarába
is eljutott a híre annak, hogy Csoltó rovósámán annak idején
összeszedette Koppány testének darabjait és az egyik besenyő
határvédő őrség közelében eltemettette.


|