30.B
III. Béla egyik legjelentősebb
tette az volt, hogy az egyházi rendet különválasztotta a világi
főúri és nemesi rendtől. Imre szeretett vadászni. Barátait
és vadászszenvedélyű veteránjait is főként az apja által
megszervezett Erdőispánságok területén ajándékozta meg a
hegyi falvak nemesi birtokaival. Az ország védelmét nézve ez
nem is volt rossz elképzelés. Az ilyen helyeken is bevezette a
tizedesi és gondnoki intézményt és ez
a kancelláriának is újabb jövedelmeket jelentett. Öccse,
Endre a püspökök nagy részét beszervezte abba az összeesküvésbe,
mely arra irányult, hogy Imre helyett királlyá koronázzák.
Ezzel egyúttal el akarta volna odázni a keresztes hadjáratot is, amit III. Ince pápa már
erősen követelt. Imre viszont azt sürgette, ha már semmiképpen
sem akart a Szentföldre menni, legalább Halicsban teremtsen
rendet, hiszen halicsi kormányzósága idején alaposan
megismerkedhetett az ottani dolgokkal. De Endre
legszívesebben
Horvátországban tartózkodott. Imre hírét vette, hogy összeesküvés
készül ellene. Ennek jele volt az is, hogy megnyerő modorú öccse
bőkezűen adományozgatta a birtokokat az egyházi és világi főembereknek.
1199. március 10-én Imre király Turcsi aranyasszony és Üröm sámán kíséretében
megjelent Vácon és Kurszánvár beavatottjaival bement a
templomba. A püspököt és a káptalant gyűlésre hívta és követelte,
ellenőrzés végett nyissák fel a kincstárat. Boleszló püspök
megtagadta a királyi parancs teljesítését. Imre őrséget állíttatott
minden ajtóhoz és alkonyatkor újra megjelent a Kurszán nembéli
leszármazottakkal. Beüzent az este óta szakadatlanul imádkozó
püspöknek, hogy jöjjön hozzá és azonnal adja át a kincstár
kulcsait. De Boleszló most sem engedelmeskedett, hanem elkezdte papjaival
énekelve körüljárni az oltárt. Imre király várt kis ideig,
majd az oltárhoz lépett, Boleszlót megmarkolta, végigvonszolta
a kövön és fegyveres kísérete közé lökte. Végre megnyílt
előtte a kincstár és az összeesküvést igazoló leveleket magával vitte a
leleszi konventnek szánt kincsekkel együtt. Boleszló sűrű
levelezéséből kitűnt, hogy ő is az összeesküvők között
van és Imre király megölését március 15-re tervezték. Imre
III. Ince előtt okmányokkal igazolta eljárásának jogosságát,
de a pápára való tekintettel a püspököt új javadalmakkal kárpótolta.
Most már
kitört a harc a két testvér között. III. Béla Imre fiát még
1180-ban királlyá koronáztatta. Endrére viszont várakat,
birtokokat és mérhetetlen sok pénzt hagyott a keresztes hadjárat
céljaira. Endre azonban a sok pénznek már a nyakára hágott.
Ezért kezdte el a földbirtokokat adományozni, hogy a megadományozottak
segítségével Imre ellen háborút kezdhessen. Az osztrák
herceg segítségével,
Macskinál 1197-ben győzött is Imre ellen. Imre ekkor, 1198-ban
átengedte Rámát, Horvátországot, Dalmáciát, Hercegovinát,
de Endre ennyivel nem elégedett meg: király akart lenni. A
veszprémi, váci és váradi püspök pénzt gyűjtött erre a célra
és
a főurakkal egyetértve 1199. március 15-én meg akarták
gyilkoltatni. Imre még a nádorát is elzavarta az összeesküvés
miatt, de amikor a Kurszán nembéli Mihályt tette nádorrá, az
Endre pártján lévő váradi püspök Mihályt egyházi átokkal
sújtotta. Mihály ezután ellovagolt Magyarkára, a püspöki
kar pedig az ország előtt nevetségessé vált. A tizedesi intézmény
és az Erdőispánságok harcosai Imre mellé álltak. Imre az ő
erejükre támaszkodva a Somogy megyei Rádnál győzelmet
aratott öccse felett. A pápa felszólítására a két testvér 1200-ban békét
kötött ugyan egymással, de Endre miután megnősült, újra
mozgolódni kezdett. A német és osztrák lovagok mellett merániai
Gertrud rokonsága is segítségére sietett. De Imre nagy erővel
indult a bogumilok elleni harcba és III. Ince visszarendelte a nyugatiakat.
Endre Stájerországba menekült, a sógora védelme alá. Imre
azonban üldözőbe vette és az osztrák földet végigpusztította.
Az egyik összeesküvő főpapot és főurat pedig elmozdította
az állásából. A váradi püspökség erre a pápától
Imre kiközösítését kérte. Az ország népe forrongott a
papság túlkapásai miatt, Imre pedig Rómában azt követelte,
hogy az öccse induljon el végre a Szentföldre. III. Ince nem
értett egyet a püspöki kar kiközösítési javaslatával,
fontosabbnak tartotta a
szent célt, a kereszteshadak elindítását. A főpapság kénytelen
volt elállni a javaslatától, a testvérek pedig újra kibékültek.
Endre visszakapta a délvidéket, de nem teljes hatalommal. 1201-ben
Szerbiában is testvérharc dúlt. Imre Vulk fejedelmet támogatta István nevű testvére ellen,
Imre győzött és felvette a "Szerbia királya" címet.
A pápa ezután is hiába sürgette Endrét a kereszteshadjárat
elindítására. Endre tovább késlekedett és inkább megint a
trónra tört, mert Imrének az aragóniai király lányától,
Konstanciától fia született és Imre a fia részére akarta
biztosítani a trónt.
Endre ekkor újabb sereget gyűjtött
és megindult Imre ellen. A két sereg Varasdnál, az Endre területén
találkozott. A király, kezében egy nádpálcával a felkelők
közé ment. Palóc csákányosai vették körül és közöttük
állva ezt kérdezte: ki meri felemelni a kezét megkoronázott
királya, Atilla és Álmos vére ellen? Senki sem mozdult, Imre
pedig megragadta öccsét, a meglepett lázadók szeme
láttára bilincsbe verette és fogságba vetette. A feleségét
pedig hazaküldte az apjához. Imre nem vakíttatta meg Endrét,
csak fogságban tartotta; a pápa unszolására egy év múlva
szabadon engedte. 120-ben a fiát, III. Lászlót királlyá
koronáztatta és Endrét tette meg fia gyámjának és az ország kormányzójának. Utána
nemsokára meghalt, 1204-ben a bizánci birodalom megszűnésének
évében. Imre király Szent Lászlóhoz hasonló lovagias király
volt. Engedelmességet követelt, de nem volt zsarnok. Nagylelkűségét
mutatja, hogy nem büntette meg az ellene pártoskodó, összeesküvő főpapokat
és főurakat. Belátta, hogy Gelyza annak idején jogtalanul
foglalta el a Mihály birtokát, Esztergomot, mert az a Kurszánokat
illette. Ezért Jób érseknek átadta az esztergomi királyi
palotát azzal, hogy a királyoknak sohase legyen vitájuk az egyházzal és
maga Kurszánvárába költözött. A keresztesháborút azért sürgette,
mert apja titkos célját akarta megvalósítani: Üröm, Turcsi
és Masa sámán angorai küldetését előkészíteni a
Szeldzsuk szultánságba, mivel a Magyarka-Tuspai összekötő út bizonytalanná vált.
Atilla városrésze és Joli-Tórem városa között Andrási
Simonnal felépíttette az Imre-palotát, Szent Imre herceg életnagyságú
liliomos szobrával, lépegető oroszlános alapzaton. A szentföldi
útra való várakozás alatt a Csörsz árokbeli tárkányokkal felépíttette
az Imre városrészt, mely 1200-ban már lakható volt. A királyi
kancellária hivatalnokai költöztek bele. A főpapok és a főurak
hűtlensége miatt nem kellett aggodalmaskodnia, mert mellette állott
a Csák-, a Pósa- és a Lam-nembéliek ereje. Mint minden elődje, ő
is gyarapította az idegen főurak számát, szokás szerint
mindegyiküknek birtokokat is adományozott, de az Álmos-és a
Lebédház leszármazottjai így is túlsúlyban voltak. A Bugátba
és Kambalukba küldendők megélhetésére mindig biztosított
fedezetet és utódainak is meghagyta, hogy létesítsenek
szoros kapcsolatot az Új Égi birodalommal, mert az Égi eredetű
emberiség a haladást szolgálja.
Az
uruki-mani szeretet egyház igaz céljainak megvalósítása érdekében
meg kell nyerni a Szeldzsuk szultánság beavatottjainak jóakaratát.
Az egyházi orvosok nem tudták megállapítani, mi az oka Imre
király hírtelen jött betegségének. Ezért Pósa Pál összehívatta
az összes arbag-sámánokat. Az arbag-sámánok, az Arbag
Arvisurák alapján háromnapi tanácskozás után állapították
meg, hogy a király 21-24 napon belül meghal. De a fiát
szerette volna mindenképpen megkoronáztatni. Csakhogy az
esztergomi érsek is meghalt. Így aztán a fejedelmi családok
javaslatára az
antiochiai útjáról megjött Pósa Pál és a kalocsai érsek
koronázta meg Imre fiát, III. Lászlót. Alighogy ezt még megérte,
Imre király 1204. szeptember 10-én a Joli-Tórem ispotályban
meghalt. Mielőtt meghalt volna, börtönéből kiengedte Endre
herceget és meghívta István király ünnepére, Fehérvárra.
Endre ott a rendek előtt vállalta a III. László fölötti gyámkodást
és a III. Béla akarata szerinti szentföldi hadjáratot. Endre
herceg tehát egyszerre lett gyám, Magyarország kormányzója
és a Szentföld felszabadítására kiszemelt küldött.
Ezzel az utóbbival függött össze Uruk-Umma-Susa felszabadításának
a terve. III. László az anyjával, Konstancia királynővel
Imre-városban lakott; Endre, a gyám, Fehérváron szé-kelt és
törvénynapokat tartott. A kis király koronázása alkalmával kapott ajándékpénzekből
az Imre-várost szépítette. Ez az állapot azonban nem tartott
sokáig, mert a pénzéhes egyház megtagadta a királynétól és
a kis királytól a kincstári járadékot. Ebben az ügyben III.
Ince pápa is III. László védelmére kelt
és az esztergomi, érsekségen keresztül levelet juttatott el
Endre herceghez, az ország kormányzójához. Ebben leszögezte,
hogy az Isten nevében megkoronázott III. László királyt
mindenkinek tisztelnie kell, hiszen Imre király mindent megtett
a szentföld felszabadítása érdekében. Endre herceg tehát ne
hallgasson semmiféle
ördögi tanácsra, a kis király iránti hűséget őrizze a szívében
és mindenki ellen védjék meg a gyermek-királyt. A kalocsai érseket
pedig arra utasította III. Ince, hogy aki III. László, vagy
Konstancia királynő ellen támad, azt sújtsa egyházi
átokkal.
De Endre herceg nem volt
tekintettel semmire. Üröm vitézt, a Kurszán-házbeli sámánt
ez az eljárás érthetően nagyon felháborította. Javaslatára
aztán az új kancellária hivatalnokai az Endre
által okozott károkat a kis királynak megtéríttették.
Konstancia és a gyermeke a pápai intelmek ellenére sem érezte
magát biztonságban, ezért híveikkel együtt a Pósa és Kurszán
nembéliek kíséretében Bécsbe távoztak. A kis király, III.
László 1205. május 7-én
járványos betegségben Bécsben meghalt. Halálával kapcsolatosan
mindenki mérgezésről beszélt. A pesti fiatalok felkeresték
az új kancelláriát és követelték a király holttestének
hazahozatalát. Erről előbb hallani sem akartak, de az
esztergomi érsek elrendelte a holttest hazaszállítását.
A kettős koporsóban hazaszállított kiskirályt Szent Imre székesegyházában
ravatalozták fel. Itt vett tőle búcsút a Kurszán-, Csák- és
Pósa-nembéli gyermekekkel együtt Budavár, Avarbástya és
Kurszánvár sokasága, Pest, Atilla-város,
Kurszán-város és az Imre városrész lakossága. Fehérváron
a Szent István bazilikában temették el. Endre híveinek tábora
alig vett részt a temetési szertartáson. III. László halála
után végre trónra ülhetett Endre. Rászakadt az ország vezetése.
Masa sámán később
ezt írta erről a korszakról: A kétes jellemű kormányzónak
csak rosszakaratú bor-barátai és sok embervért pazarló hadjáratai
vannak. Pósa Pál intézményei csak azért érdekelték, mert
pontos adatokat tartalmaztak arról, hol lehet még újabb királyi birtokokat találni, hű
alattvalóinak egy-két falunyi területet hol lehet ígérni,
vagy adakozni. Emiatt a várszerkezet lassanként kezdett szétesni
és a végén megszületett a nemesi vármegye. II. Endre a
birtokok egész sorát adományozta azoknak, akik panaszra
mentek hozzá amiatt, hogy részt vettek az Imre-féle szerbiai
és bulgáriai hadjáratban, de nem kaptak jutalmat a királyi
birtokokból. II. Endre sokukat megjutalmazta egy-egy faluval. II.
Endre elkezdte sorban eladományozgatni a Csák-, Pósa-és Lam-nemzetségbeliek
által létrehozott várispáni egységeket és a határőrvidéki, erdőispánsági
területeket is. A királyi földek és a megyés ispánok
birtokai ezzel állandóan csökkentek és kezdetét vette a várispánságok
pusztulása, az a rendszer, ami III. Bélát az akkor ismert földrész
egyik leggazdagabb királyává tette.
II. Géza felszabadította a
jobbágyokat a várakban, ha igazolták Csörsz vonalbeli szolgálatukat.
Kisnemesekké váltak és 8-8 ekényi földdel jutalmazta őket.
Endre ezt is vissza akarta venni, de országos megmozdulást idézett
elő vele. A kisnemesek 1-2 ekényi erdőirtással is igyekeztek
földbirtokaikat gyarapítani, ez ellen meg az erdőispánságok
tiltakoztak. A kisnemesek viszont arra hivatkoztak, hogy a szentföldi
hadseregbe akarnak jelentkezni, de biztosítani akarják az itthon maradó
családjuk megélhetését. A keresztes hadbeli vitézséget II.
Endre készségesen jutalmazta. Így például Tiváldi vitéz a
táborába hozta a szeldzsuk fogságban lévő magyarkai kispapot.
Ezért 1226-ban Ozorán várbirtokot adományozott neki. Addig egy neves uruki-mani hívő
volt, de a fiát már Barna András névre keresztelte. Tiváld
vitéz utódainak a neve ez a Barna vezetéknév maradt. Ekkor már
a földesurak is beletartoztak a faluközösségekbe és
rendszerint kétszer annyi termőföldet kaptak
a várispánságoktól,
mint a régi veterán várjobbágyok. A várjobbágyok nyolcekényi
földje fedezni tudta egy nagycsalád szükségleteit, az új
birtok adomány azonban 16 ekényi földdel már azt jelentette,
hogy a birtokos csak szolgahaddal tudta műveltetni. A gyengébbek tehát ki voltak szolgáltatva
annak, hogy szolgasorba kerüljenek. A jobbágyokat földjük
minden termékéből, még a szövés-fonás után is beszolgáltatás
terhelte, a földesúr javára. Sőt, még a vadászás, halászás,
vagy a házilag készített egyéb ipari termékből is be kellett adniuk
bizonyos részt. Emellett a várispánság szállításokra, hírvivői
szolgálatokra is kötelezhette őket. Az íneknek ott soha nem
adtak igazat. Az egyház evilági fenyítésekkel és másvilági
fenyegetésekkel tartotta kezében a parasztságot. A dömösi prépostság például
az egyik falut azzal sújtotta, hogy évente adjanak be 2 juhot,
2 köböl lisztet, 2 köböl sört és egy véka kősót, holott
Dömösön soha nem volt sóbánya. A falvak szolganépei kötelesek
voltak az egyházi épületeket jó karban tartani,
a papság részére új épületeket emelni, juh-aklokat készíteni,
halastavat rekeszteni és évente kétszer szénát kaszálni.
Mindezen felül a várbirtok ispánsága megkövetelte a füstpénzt
is, de a csatlósok a füvönosztást ellenszolgáltatás fejében
végezték. A Csák-, Pósa- és Lam-nemzetségbelieknek a törzsvezéri
birtokokon az ínek egy-egy jobbágycsaládjának továbbra is
egy-egy ekényi földet osztottak ki, de füvönosztást az újabb
földtulajdonosok egyre több és több szolgálattal terhelték
meg.
Egy
ekényi föld, 25 hold, elég is volt egy nagyobb család élnitudásához,
ha az sík vidéken
feküdt. De hegyvidéken nyolcekényi föld is kevés volt a megélhetéshez.
A pusztaszeri szerződés biztosította az őslakosság és az új
honfoglalók szabad költözködési jogát. Ezt a birtokok urai
is tiszteletben tartották és hosszú időkön át nem is volt súlyosabb érdekellentét.
II. Endre azonban új nemességeket és birtokokat ajándékozott,
ezek egyre nagyobb ellenségei lettek a magyar őslakosságnak.
II. Endre sok hadjáratot vezetett. Ilyenkor a felesége, Gertrud
uralkodott helyette. A Gert-ruddal bejött újabb vendég nemesek és
a királynő rokonsága, a Meráni család ellepte a királyi
udvart és a magyarokat minden téren háttérbe szorították.
Minden jövedelmező állást, pozíciót lassanként a németek
foglaltak el. Gertrud öccsét, Bertholdot fiatal kora
és hiányos képzettsége
ellenére a kalocsai érseki székbe ültették. Pósáék emiatt
a pápához fordultak. A pápa az avar rokonságú salzburgi érseket
bízta meg az ügy kivizsgálásával. Berthold fényes küldöttséggel
ment a főpap elé, de azt ez a pompa nem hatotta
meg és jelentésében megállapította, hogy Berthold még
alapos tanulásra szorul. Amikor 1213-ban II. Endre a halicsi
hadjáratra indult, udvartartása a Pilis hegységben mulatott, a
III. Béla által alapított cisztercita rendházban. VI. Lipót
osztrák herceg is
itt vendégeskedett, Gertrud hódolói között. A határvillongások
után itt jól ismerték a nevét. Kurszánvárból egy magyar főúri
csoport elindult a pilisi monostor felé, élükön Simon és Péter
ispánnal. Velük tartott Bánk bán csoportja. Rajtaütöttek a
tivornyázó társaságon. Lipót herceg
és Berthold érsek cserben hagyva a megrémült királynét,
elfutottak. Gertrudnak azonban felelnie kellett. Könyörgésre
nyújtotta kezeit, de azt levágták és testét, gyermekei és a
lump udvar szeme láttára darabokra vágták. Gertrud gyermekei
közül Erzsébet királylány már régen elfordult anyjától
az életmódja miatt és ezért szívesen ment férjhez Thüringiába.
Amikor férje, II. Frigyes a Szent-földön meghalt, a család az
utcára kergette a magyar király lányát. Az apja hazahívta,
de nem volt hajlandó
hazajönni. Kunyhóban lakott, betegeket ápolt, elhagyott nőket
segített. Egy inkvizítor, Marburgi Konrád befolyása alá került.
Ez
embertelenül, mértéktelenül korbácsolta, még egy bélpoklost
is ágyába
fektetett, hogy gyógyítsa meg. Egy éjjelen anyja, Gertrud
jelent meg álmában s arra kérte, hogy nagy bűneire kérjen
irgalmat számára, imádkozzék érte. Imádkozott és vezekelt,
közben Konrád korbácsolta. 24 éves korában halt meg, s
boldognak mondta magát. 1235. július 1-én szentté
avatták. Imre halála után II. Endrére nehezedett a bogumilok
elleni harc. Uralkodásának első éveiben a balkáni hadjáratok
kötötték le, majd Halicsban és Ladomériában hadakozott.
Mindez egyre több pénzbe került. Emiatt ellenpárt alakult Béla herceggel, aki
Kelet felé és a Lebédházhoz húzott, mert a sok bajra innen
remélt orvoslást. Gertrud megölését a király nem torolta
meg a várható szertelen mértékkel, csupán Péter ispánt húzatta
karóba. Nagyobbmérvű bosszúállással magára zúdíthatta volna az ország népét,
hiszen Gertrud viselt dolgai közismertek voltak. Szent László
alatt még 24 belső és külső ispánság működött, de Kálmán
alatt már a 27 ősközösségi ispánságot is bevonták a
nyilas és 2-3, vagy többnyomásos földművelésbe. Ezzel
72 ispánságban egyforma gazdasági rend alakult ki. Sok
tekintetben megváltozott az ország képe. II. Géza a Szepességbe
és Erdélybe németeket telepített. II. Endre 1224-ben "Andreánum"-nak
nevezett kiváltságlevelet adott az erdélyi szászoknak azzal a
várakozással,
hogy kelet felől megvédik, ha kell, az országot a kunok ellen.
Lovag-rendek telepedtek be, ezek hatalmas birtokokon várakat
emeltek, pénzt verettek és egyházukat kivették az erdélyi püspök
keze alól, majd birtokaikat felajánlották pápai hűbérül.
Végül II. Endre kénytelen
volt ezeket a veszélyes vendégeket az országból kiverni. De jöttek
más vendégek. II. Endre 1215-ben Jolanta francia hercegnőt
vette feleségül. Így aztán Béla, Kálmán és Endre herceg,
meg Erzsébet és Mária hercegnő mellett mostmár
Jolánta hercegnő
is növelte azok számát, akiknek udvar-tartása egyre nagyobb
terheket rótt az országra. Béla, Kálmán és András külön
országrészeket kormányoztak, de az ország földjéből mind több
és több került idegen kézbe. Folyton nőtt az ellenségeskedés.
Ekkor
lépett közbe Pósa Pál vezetésével és a rovástudókkal a
Kancellária és megszerkesztették az Arany-bullát. Nagy szükség
volt rá. A királyi várföldek népei és a szabadföldek veterán
harcosai visszakövetelték
régi jogaikat, mert az idegen új birtokosok rabszolgaként
kezelték őket. Követelték az idegenek birtokszerzési jogának
korlátozását. Követelték, hogy a király minden külföldi
hadjárata alatt fizessenek zsoldot a jobbágyokból lett
nemeseknek. Idegenek ne kapjanak a só-, a piac-,
vagy vámok jövedelméből. Az egyházi adót ne pénzben
kelljen leróni, mert a parasztságnak nincs pénze. Pósa Pál
az Aranybulla szerkesztésében hangsúlyozta a nemzetiségi közösség
megbonthatatlanságát, melyben a honfoglalók
parasztságát családonként egy eke föld illette. Ez a Megyer
törzsben 10 hold, a Kéri-Keszi törzsben 20 hold, Erdélyben 25
hold, Árvában-Sárosban 30 hold használatára jogosított. A
31. pontban a nemesség fegyveres ellenállási jogát iktatták
törvénybe arra az esetre, ha a király az Arany-bullában
foglaltakat nem tartja meg. Mert tartania kellett attól, hogy
visszaáll a régi helyzet. A folytonos háborúskodások és a
kereszteshadjárat miatt a pénzünk egyre értéktelenebb lett,
úgyhogy a királya bírság-pénzeket is felemeltette. Az egyház is
egyre több követelést támasztott. Endre tehát mindenképpen
emelni akarta a királyi jövedelmeket. Még olyasmitől sem
riadt vissza, amit 1218-ból jegyeztek fel: sertésvészben sok
állat pusztult el és emiatt a disznópásztorokat örökös rabságra ítélte. Az egyház
nemcsak a nagybirtokosok, hanem a király dézsmájából is részesült.
A királyi birtokok jövedelmének egyharmada az ispánoké lett.
Pénzszűkében Endre bevezette az iparcikkek megadózását. A pápa
is beavatkozott és uzsorakamat-jövedelemhez jutott az országban. A
pécsi püspök borkereskedelmet szervezett és hamis pénzt
veretett, de nem lehetett felelősségre vonni védettsége
miatt, míg végül 1219-ben pápai parancsra szüntették meg az
egyházi borkereskedelmet. A kisebb birtokosok a király katonái voltak, az oldalági
királyi rokonság a királyi nemes katonaság: ezt királyi
szolgálatnak nevezték. II. Endre szorult helyzetén elég
gyakran kénytelen volt kölcsönt kérni a főuraktól.
Így
egyre több vár-birtok
került a főurak kezére. A várak jobbágysága inkább a katonáskodást
vállalta, mert valami zsoldot remélt és az egy-egy eke földből
a család meg tudott élni. Az országot ellepték a Kunországból
kiüldözött rabszolgakereskedők is. Gertrud német rokonai és a német lovagok
nagy tömegben lepték el a királyi udvart, sokan benősültek a
magyar nemesi családokba is. A Jolantával érkező franciák is
csak terhére voltak az országnak. II. Endre végül, főként
Honorius pápa sürgetésére, kénytelen volt elindítani
az V. keresztes hadjáratot. Ez tartozásainak rendezésében
haladékhoz juttatta. De rendszeres bevételét valamiképpen mégis
csak biztosítania kellett. Ezt az újabb kunországi izmaeliták
és mainzi zsidók pénze biztosította, a sóértékesítés, pénzverés,
vámok és kompok
dijbeszedési jogát eladta. Új pénz verését rendelte el, de
ennek hasznából elsősorban Gertrud rokonsága részesült,
hogy megnyerje őket a kereszteshadjáratnak. Pósa Pál, Üröm,
Turcsi, Masa és Gács ezalatt titokban Kelet lehetőségeivel
foglalkozott: mit lehetne elérni a
mongol törzsszövetség keretében. A nép nyomora nőttön nőtt.
Az új pénz veretése is csak további pénzromlást okozott.
Ilyen országos zűrzavarban akarta volna II. Endre elnyerni Bizánc
trónját. Ehhez a nagybirtokosoktól kért újabb pénzt. Kapott is, de csak újabb
adományokért. A főurak megerősödtek, de a nép kétségbe
esett, mert az új birtokosok rajtuk akarták bevasalni a királynak
adott kölcsönt. Az Árpádházi nemesek a megerősödött főurakkal
szemben a kiszipolyozott nép mellé álltak
és követelték a nemzet összes kívánságainak törvényes
rendezését. A nemesek ugyanolyan jogokat követeltek, mint a
nagybirtokosok és a vendégek. II. Endre második házasságával
bejött sok új rokon is állást, pozíciót követelt. Az
elburjánzó jogtalanságok között a nemesség később kivívta,
hogy két pozíciónál többet senki se tölthet be. Pósa Pál
kezdeményezésére kimondták, hogy a szegény nép az egyházi
tizedet terménnyel is fizetheti.
Ez sok
vitát váltott ki,
különösen Lam herceg egykori kézművestelepein. Itt a kőfejtők
és szénégetők mellett az irtványokon is folyt a földművelés,
de az ispánságok ez után is ugyanolyan fizetséget követeltek,
mint a Megyer törzsbeli földek után. II. Endre első fia Béla
herceg volt. 1220-ban, 14 éves korában Nándorfehérváron
elvette Lakariasz Máriát, a niceai császár lányát, 1222-ben
már Turcsi aranyasszonynak Budavárból való elűzetését követelte.
Béla herceg lovaskisérettel el is bocsátotta, de a pápa kívánságára
a következő évben visszafogadta. Ekkor
épült részére az Avarbástyán a Mária-palota. Kálmán
herceg Pesten építtetett magának palotát, András pedig I.
Endre városát építtette újjá. II. Endre 1214-ben a 8 éves
Béla herceget kiskirállyá koronáztatta, nehogy az ország népe
Görög-országból
a trónra hozza Álmos, Árpád, vagy Zoltán herceget. Így terület
nélküli király lett Béla herceg, a királyi tanács kívánságára
azonban Endre később rábízta a Dráván túli területek kormányzását.
Az ifjú Béla kormányzott és tábora folyton nőtt. Mellette állottak az Árpádházi
Csák-, Pósa-és Lam-nembéliek, akikhez még Kurszán nembéliek
is csatlakoztak. II. Endre hiába hivatkozott arra, hogy a főurak
táborát minden országban növelik, hogy az ország terheit a főurak
viselik. Budavár, Avarbástya és Kurszánvár nemesei erre azt
válaszolták, hogy a király, ha osztogatni akarja gyermekei,
vagy az Árpádházi főurak között ossza szét a birtokokat.
De az idegeneknek való adományozást kerülni kell, mert azok,
ha hazájukkal hadbalép a hazánk, ellenséggé lesznek a hátunk mögött és bomlasztanak
közöttünk. II. Endre hajókat bérelt Velencétől, s ezzel végleg
lemondott Záráról. Ott már addig is különös dolgok folytak.
Zára magyar származású lakosságát, ha nem volt hajlandó más
nyelvet is megtanulni, gályarabságra vitték. A Velencétől bérelt hajókon
is volt több ilyen gályarab. Rajtuk kívül olyanok is Somogyból,
akiket az idegen főurak Koppány birtokáról adtak el rabszolgának,
a mainzi izmaelitáknak és zsidóknak. Ciprusban is a csapszékekben
sok magyarral találkoztak, akiket a magyarországi idegen főurak
juttattak rabságba és szolgaságba. Üröm, Masa, Mohos és Gács
a Cipruson kallódó magyarokkal váltotta fel a gályák
rabszolgáit és már így értek be Akkonba.
A
kereszteseknek elment a kedvük a hadakozástól és csak a
keresztények védelmére tettek intézkedéseket, de a
palesztinokkal és szabirokkal már csak azért sem bocsátkoztak
háborúba, mert a hikszosz maradványokkal úgyahogy még meg is
értették egymást. II. Endre borkészletét féltette legjobban
és csak körüllovagolta a Szentföldet, ereklyéket gyűjtve. Üröm,
Masa és Gács szabir beavatottakkal elment egész Babilónig és
Urukig. János esztergomi érsek szomorúan fogadta a királyt
hazaérkeztekor, mert távollétében itthon sok go-noszság történt.
A főurak és az egyház kifosztották kincstári jövedelméből, az
idegen származású főurak ellenség módjára kezelték a
magyarokat, rávetették magukat a földközösségi birtokokra
is. III. Béla, Imre és II. Endre birtokadományozásai már a
nyugati szokásokat tükrözték vissza, magukkal hozták a hadiadót. Pénz kellett, tehát a külkereskedelemre
is nyolcadvámot vetettek ki. Új pénz verésre évente néha többször
is sor került. Először csak Esztergomban volt pénzverde, később
több új pénzverőt állítottak fel. II. Endre még az egyházakat
is igyekezett kiszorítani a sógazdaságokból, majd
ezeket is bérbe adta és sókamrákat szervezett új bérlőkkel.
II. Endre uralma, tettei és mulasztásai egy új mozgalmat indítottak
el. Ez az "Avar Kúriából" indult ki. Budavár, Avarbástya,
Kurszánvára és az új Kancellária vezető emberei 1222 húsvétjára
összeállították az Aranybulla 31 pontját. Az Aranybulla legtöbb
pontja azonban csak papíron valósult meg, mert az előkelők újra
halmozták az állásokat, még az izmaeliták és zsidók sem
vesztették el tisztségeiket. A II. Endre és Béla
kiskirály közötti ellentétek is csak mélyültek. Béla
kiskirály Ausztriába szökött az anyja rokonaihoz és a pápának
kellett közbelépnie, hogy visszatérhessen. 1224-ben adta ki II.
Endre az "Andreánumot" mely az erdélyi szászok
szabadságjogairól szól. Már 1221-ben önálló államot
akartak alapítani pápai hűbéresség alatt. II. Endre ekkor
fegyveresen vonult be Szebenbe és kiverte a német lovagrendet.
Innen Lengyelországon keresztül a pogány poroszokat mentek
megtéríteni. A kunországi térítést Jászvásár központtal
a ferencesek és domonkosok vették át, hozzájuk csatlakoztak a
pásztói, pentelei és zebegényi uruki-mani szerzetesek.
Pósa
Pál befolyására Béla kiskirályt Erdély kormányzásával és
a jászvásári kun misszió vezetésével bízták meg. A Dráván
túl Kálmán herceg, Halicsban András királyfi lett a kormányzó.
A kunok megtérítése Béla kiskirályra és a Domonkosokra hárult.
A Róbert esztergomi érsek által támogatott hittérítés
sikerrel járt. 1227-ben az érseket felkereste Barcs fia, aki a
maga és az apja nevében kész volt a kereszténység felvételére.
Róbert több püspök társaságában Erdélybe ment és 20000
kunt megkeresztelt. 1228-ban az érsek Domonkos pásztói
szerzetest nevezte ki püspökké Kunországba. Ez a sikeres térítés
vezette a pápát arra a gondolatra, hogy a Volga vidékén
maradt magyarokat is fel kellene keresni. A király az Aranybulla
ellenére is tovább folytatta a birtokok adományozását, míg
végül Béla kiskirály hozzáfogott az örökadományok
visszaszerzéséhez. A Csák-nembéli Miklóstól, Ugrin volt
esztergomi érsek
testvérétől 16 birtokot vett vissza és csak tizenegyet
hagyott a kezén, de az apja mindet újra visszaadta hű csatlósának.
Ilyen viszonyok között került sor az Aranybulla megújítására.
Ez több új pontban már az egyház érdekeit szolgálta. Nem
tilalmazta a tizedek pénzben való szedését,
a rabszolga-kereskedelmet pedig már nem érintették. Az egyházak
falvai mentesültek az ispánok ítélkezése alól. A nádort
pedig eltiltották attól, hogy egyházi személyek ügyeiben ítélkezhessen.
Azt a nemest, aki beszállásolások során előadódott jogtalanságok
ügyében nem szolgáltatott igazságot, a püspök kiközösíthette.
A nemesek mindazokat a cikkelyeket átmentették, melyeket
javukra az Aranybulla is tartalmazott, de a honfoglaló nép és
a kézművesek szabad költözködési jogát már nem
biztosították. A nemesség hatalma csúcspontjára jutott és
az uralkodó osztály a néppel szemben még az erdőispánságok
területén is szabad kezet kapott, ahol eddig semmibe sem szólhatott
bele. Elhagyták az 1222-es Aranybullának azt a cikkelyét is,
mely eltiltotta a tisztségek halmozását. Az új helyzet odáig
fajult, hogy Róbert esztergomi érsek IX. Gergely pápa jóváhagyásával
Magyarországot egyházi tilalom alá vette. Később pedig, amikor Endre Halicsba
indult, hogy fiának segítséget vigyen, Jakab prágai követ a
beregi erdőben elfogadtatta vele a "Beregi egyezményt",
mely a pápai és egyházi igények érvényesülését
jelentette. Az egyházi személyek adómentesek lettek. Ezzel IX.
Gergely az egyházi nagybirtokosságot hatalma csúcspontjára
juttatta.
II.
Endre 1234-ben
harmadszor is megnősült. A fiatal Estei Beatrix olasz grófnőt
vette el. Az év végén elvesztette András fiát, aki 1231 óta
Halics fejedelmi székében ült. A magyarok vesztett háborúskodás
után üres kézzel tértek vissza. A több évtizedes hadakozás
legyengítette az országot a magyarkai
Béla és Gyula törzs állományát is teljesen felőrölte. Várad
püspökségéből ugyanis mindig Kuma-Magyarországra mentek ifjú
harcosokat keresni. Pedig Ausztria is újra mozgolódni kezdett
és Endre az újabb háborús gondok közepén
halt meg. Kívánságára a Marosmenti Egres kolostorában temették
el. Tudott róla, hogy gyermeke fog születni, de olyan szóbeszéd
is járta a Kancelláriában, hogy a gyermek apja valójában II.
Endre nádora, a Kurszánvárból va-ló Apod fia, Dénes.
Beatrix az üldözések
elől kiszökött az országból és fiát, Istvánt Bécsben szülte
meg. A gyermeket sem IV. Béla, sem Kálmán nem ismerte el testvérének.
De ez nem változtat azon, hogy a kis István az Árpád-,
illetve az Álmos-házhoz tartozott. A német lovagrend kiűzésével
a domonkosok feladata lett a kunok megtérítése.
A pápa megbízottai arról is beszámoltak Rómában, hogy
keleten még él egy magyar népcsoport. Ezért 1232 táján
keletre küldtek négy domonkos szerzetest. Ezek három évig
bolyongtak minden eredmény nélkül. Csak Ottónak sikerült kereskedőnek öltözve
elvetődni egy pogány országba, ahol talált néhány magyarul
beszélő embert. De, mivel társai kidőltek, elindult haza
Magyarországra és meghalt anélkül, hogy a keleten talált
magyarok lakóhelyét pontosan megjelölte volna.
Budavár, Avarbástya
és Kurszánvár nyilvántartása szerint ez a hely a Füzesgyarmati
fejedelemségben a Jenő és Gyarmat törzs területe volt. Béla,
az ifjú király Turcsi arany-asszony révén tudott a Magyarka,
ill. Füzesgyarmat környékén élő magyarokról. Ezért
Pósa Pál javaslatára Jaák Gézát és Pósa Andrást küldték
a Bugáti és Karakórumi sámánképzésre. Jaák Gézának Füzesgyarmaton,
Pósa Andrásnak pedig Magyarkán át kellett hazafelé jönnie.
Feladatuk az volt, hogy kiképzésük befejezése után hozzanak
Karakórumból pontos
jelentést a Megyer törzsből való Farkas leszármazottairól
és a kinti magyarok létszámáról. Feladatuk e megosztásának
az volt az oka, hogy Pósa András palóc, Jaák Géza pedig nyéki
volt. II. Endre még élt, amikor az ifjú Béla király költségén
a pápaság újabb négy domonkos szerzetest
küldött keletre. Bizáncban szálltak hajóra, s innen a Kaukázus
nyugati végén lévő Alániába hajóztak. Innen két szerzetes
a tatároktól való félelmében visszafordult, csak Gerhardus
ment tovább Julianusszal. Gerhardus nemsokára
meghalt.
Julianus, mint egy mohamedán pap
szolgája, eljutott a Baskíriában lévő iszlám papokhoz. Nagy-Bolgáriában
egy magyarul beszélő nővel találkozott. Ez megmagyarázta
neki a magyarokhoz vezető utat. Megtalálta őket az Etil folyó
partján. Nagyon megörültek ennek a váratlan látogatásnak és
sokminden felől kérdezősködtek, így a királyról is.
Elmondták, hogy ők a Jenő törzsbe tartoznak. A Béla törzs a
Béla folyó mellett él, a Gyarmat törzs pedig kettőjük között
és a Béla folyó forrásvidékénél. Régi hagyományok szerint a magyarok törzsszövetségének
ez is egy területe volt. Beszámoltak még arról is, hogy tatárföld
egyik követe elárulta, hogy a tatárok a németek ellen készülődnek,
egy másik sereg meg a perzsák ellen fordul, hogy meghódítsa
Babilóniát. Marasztalták Juliánuszt, de ő félt,
hogy a tél beállta előtt nem ér haza. Ezért a Béla folyónál
lévő Füzesgyarmatot nem is kereste fel, hanem Lengyelországon
keresztül 1236 karácsonyára hazaért a Szepességre. Richardus
jelentése alapján a pápa újabb négy barátot
küldött a keleti magyarokhoz, de a nagy tatár támadás ekkor
már szétszórta az Etil melletti magyarságot. Julianus szerint
Baskír-Magyarország eleinte ellenállott a tatároknak, de Agotáj
nagykán, Szubotaj nagyvezírrel meghódította Káspivár
magyarságát. Julianus 1237-ben még arról is tudósított,
hogy a tatárok egyik serege Szuzdal felé közeledik. A tatárok
ekkor már Magyarország ügyével foglalkoztak és Batu kán
levelet is írt a magyar királynak. A levél Jászvásáron kelt 1235 medvetorán és az
"Égi eredetű Béla herceghez, a madzsarok kiskirályához"
szólt arról, hogy a Pósa, majd Üröm, Turcsi, Masa, Gács,
Zernye, Mohos, Ungi és Bajdár beavatottak útján küldött üzenet
szerint elérkezett az ideje az új Égi Birodalom megteremtésének. Égi eredetű Kabul
kagán és a mennyei eredetű Kutula kagán tervének megfelelően
Agaba-bilge parancsára a 24 hun törzs szövetségének határait
az egyik Nagyvíztől a másik Nagyvízig kell kiterjeszteni. A
kitajok sárga hite, Mohamed zöld hite, Ráma
fehér hite csak gyilkol bennünket. Hazudnak és lopnak, azt
gondolva, hogy képzelt isteneik mindent megbocsátanak.
Népeink ezt tűrték idáig, de
most végre kell hajtani Agaba-bilge parancsát s akkor
Napnyugaton szövetségesünk, Béla király fog uralkodni, északon
Bajdár hadserege Szuzdal és Boroszló, Batu serege Kiev és
Krakkó, Kadán serege Bödön és Bizánc, Béla serege pedig
Avarián át Bécs és Melek irányában megindulva fogja
felszabadítani a rabságban tartott népeket. De ha Béla kiskirály
elárulja az Új Égi Birodalom
tervét, népe 24 emberöltőig fog szolgaságban szenvedni! A
levelet aláírta Ogotáj főkán és Csadaj fősámán. Amíg Béla
herceg és Pósa Pál által vezetett új Kancellárián át
levelezett, Csadaj fősámánnal és a római pápával, nem volt
semmi baj, de amikor átvette a nagy magyar királyság
vezetését a családi tanácsban is a királyi tanácsban is,
elfordult a mongol törzsek szövetségétől és azt hitte, hogy
a pápai keresztes hadsereg majd megmenti a Nyugatot fenyegető
Keleti veszedelemtől. A IV. Béla udvarában megjelent mongol követek, mongol
hercegek házassági ajánlatával szerették volna megerősíteni
a szövetségi viszonyt. A királyi tanács azonban ennek ellene
volt. Bízott Nyugatban.


|