31.
A SZÓSZEGŐ KIRÁLY
(A 307. Arvisurából) Köttöny és
Tomaj rovása
Az Égi eredetű Aranyos-férfi, Kutula kagán az 5230. medvetoros évben (Kr.u. 1190)
Bugátban elrendelte a sámánképzést. Erre meghívták a szövetség
valamennyi törzsének ifjait. Ebben a Viesaka küzdelemben az Égi-Szürke-Farkas
és Rőt-Szarvas-Ünő magasságos utódai közül való Csadaj
lett az első. Az 5275. évben (1235) Csadaj is 5 éves sámánképzést
indított Bugátban. Ezen IV. Béla királyunk is képviseltette
magát Pósa András (=Anonymus) vitézzel,
magyarok, kerelek, úzok és barszilok leszármazottjával. (Mongolul:
Madzsar, kerel, uzs és badzsir származású volt. A barszilok=Nyék-féle
törzsbeliek, a mundák és mescserek “sumiros” leszármazottai.)
Mivel a mongoloknak, ujguroknak,
szogdoknak és a türköknek is volt rovásuk, de annyi idő múltán
most már eltérő jegyekkel, úgy gondolták, hogy a régi
Arvisura-rovásjeleket a különböző nyelvek kiej-téséhez
kell igazítani. Kubija, Köten, Bajdar-Pósa és Orda sámánjelöltek
kaptak megbízást,
majd, mint végzett sámánok tegyenek javaslatot a rovások módosítására.
Az 5280. évi (1240) almafavirágzás ünnepén Csadaj fősámán
a módosítást elfogadta. Pósa ezután indult haza Magyarországra.
Még abban az évben jelentkezett IV. Bélánál és átadta neki
a mongol vezetőségnek
Csadaj fősámán jóváhagyásával megírt rovásos üzenetét:
“Égi eredetű Kabul-kagán, Mennyei eredetű Kutula kagán
elgondolása szerint az Égi eredetű Agaba-Bilge parancsára az
egyik Nagyvíztől a másik Nagyvízig kell kiterjesztenünk a
hun törzsszövetség
határait. Kitajok sárga hite, Mohamed zöld hite, Róma fehér
hite kéjelegve gyilkol bennünket, megbocsátást és dicsőséges
mennybemenetelt ígérve öldöklő híveinek.
Hazudnak, mészárolnak és
lopnak, azt gondolva, hogy imaszerű mormolásukra képzelt isteneik mindent megbocsátanak. A mi békességre
törekvő Égi eredetű népeink ezt tűrték. De most végre
kell hajtanunk Agaba-Bilge parancsát! Napnyugaton Béla király
uralkodjék!” Frigyes osztrák császár a főpapoktól tudomást
szerzett IV. Béla szűk körű tanácskozásairól és a mongol előcsapatoknak
küldött kunok ellen lázította a papságot. Kötthen kun
fejedelmet és családját a Nyulak szigetén lemészárolták.
Csadaj unokaöccse, Batu-kán átlépte az Etil-Volgát, meghódította
Kievet és a lengyel-német síkságot. Orda újabb rovásban hozta IV. Bélának,
hogy a mongol vezetőség az Égi eredetű Mennyei hatalom meg-bízásából
az egész nyugati félsziget urát tiszteli benne. Vallási kérdésekbe
nem szólnak bele, mert azokat az okosabbak a divat és érdekek
szerint hasznosítják. “Az okos ember talpát a földre, tenyerét
a fűre teszi. Csadaj birodalmi fősámán.” Karakorum az 5280.
évben, Eger esztendő medvetorán. Ami az előzményeket illeti:
amikor a kinajok Ordoszban teljes hatalomra kerültek, a hun törzsszövetség
irányítását a mongol törzsek vették a kezükbe. Kutula kagán
sámánképzésén az 5235. évben (1195) Csadaj fősámán után
Tamaj sámán, azaz Pósa Pál lett a második. Pósa Pál III. Béla
magyar király megbízásából papnak tanult Nyugaton. II. Endre
még kis-király korában azt javasolta, hogy a bugáti sámánképzésre őt küldjék
ki. A jászvásári domonkosokhoz futottak be a kunok és a
mongolok uralma alatt álló területek hírei. Így Tomaj sámán,
azaz Pósa Pál már 1195-ben tájékoztatta az uralkodóházat
Csadaj elgondolásairól. Pósa Pál II. Endre legbizalmasabb
embere lett.
Részt vett
az Aranybulla megszerkesztésében is. Kis unokaöccsei gyakran
meglátogatták budai palotájában. Ennél a Pósa Pál országbírónál
látta meg IV. Béla még kiskirály korában Pósa András
cserepes-legényt. Eszessége miatt nagyon megkedvelte. A kis
András a Gömör megyei Radnó községben született 1210-ben.
9 testvérével együtt korán árvaságra jutott. A gyerekek közül
Pósa Gyulát az országbíró Pósa Pál a jászvásári
domonkosoknál neveltette; András a rimaszombati cserepesekhez
került mesterséget tanulni. Mint vándorló mesterlegény
nyerte meg a nagybátyjánál Béla kiskirály bizalmát. A bugáti
sámánképzésre Jászvásárról indították útba Jaák-Gejzával
együtt. Pósa András az 1230-1235 közötti sámánképzésen
mint Bajdar sámán szerepelt és igen előkelő helyezést nyert. Mivel
kerel-palóc nyelvjárással beszélt, Kuma-Magyarföldön
keresztül jött vissza Jászvásárra; Jaák-Gejza jól beszélte
a madzsar-badzsir nyelvet, ezért Baskir-Magyarföldön keresztül
kellett hazajönnie. Pósa-Bajdar erős kísérettel, Csadas 20-lovas postajáratán már
1235. október 10-én megérkezett Budára, Csadaj fősámán szövetségi
felhívásával. Utána a Pósa Pál által szervezett kancelláriában
dolgozott, mert nagybátyja látása már igen meggyengült. 1236.
január 25-én Pósa András Radnóti Piroskát
vette feleségül. A székely radnai havasok alatti kastélyában
3 fiuk született. Piroska 1240. májusában meghalt. Ezután
fiait a székely-úz rokonság nevelte. Közben folyton úton
volt Jászvásár és Buda között, majd Csadaj kérésére, két
évre Karakórumba vezényelték.
Jaák Gejza nem érkezett haza a Baskir-magyarföldről. Ezért
IV. Béla parancsára Pósa Pál a legidősebb unokaöccsét, Pósa
Gyulát küldte el Jaák Gejza megkeresésére.
Pósa Gyula
csak annyit tudott meg a görögkeleti ortodox papságtól, hogy
Füzesgyarmat körül tűnt
el. Pósa Pált-ismerve a mongolok hódítási tervét IV. Béla
1238-ban boszniai püspöknek nevezte ki. Pósa Pál pedig minden
eshetőségre számítva megszervezte ott lenn a király védelmét
és egész családjának rejtekhelyet biztosított. Batu kán 1237-ben átlépte a Volgát és 1240-ben
elfoglalta Kevevárát, Kievet. Ekkor érkezett meg Pósa András
Csadaj fősámánnak az 1240. évre szóló üzenetével. Ebben
arról értesíti Bélát, hogy Batu kán a német síkságon
tart nyugatnak, ő pedig a Dunna asszony folyama mentén induljon meg nyugat felé. A
római pápának is megvolt a hírszerző szolgálata, a jászvásári
Domonkos rendben is akadtak árulók és az osztrák II. Frigyes
király felbujtására a kun vezetőséget lemészárolták. IV.
Béla a nyugati hatalmakhoz és a pápához fordult segítségért, de annak nem
volt semmi eredménye, sehonnan se kapott segítséget. A király
Pósa Andrást a nagybátyjához, Pósa Pálhoz küldte, hogy
megmeneküljön a főurak és főpapok elől, de neki magának és
családjának is szüksége volt már a rejtőzésre. A rejtekhelyet a két Pósának
kellett biztosítania. Erre az adott lehetőséget, hogy Csadaj
tervében a dalmát szigetek nem szerepeltek.
A
mongol és a magyar seregnek a Rajnánál kellett volna találkoznia.
Amikor a mongolok Magyarország felé fordultak, ez óriási fejetlenséget okozott. Ugrin
kalocsai érsek azonban szembeszállt a Pest előtt portyázó
tatárokkal és elűzte őket. Kálmán herceggel együtt Ugrin
lett a magyar hadak vezére. 1241. április 11-én a muhi csatában
ő is elesett. Kálmán herceg és Detre Pesten
keresztül Zágrábba menekült. A muhi csatában Don vitéz a
lovát adta Béla királynak. Ernye vitéz pedig a palócok csákányosaihoz
fordult segítségért. Ezek, látva a veszélyt, körülvették
a királyt, majd utat vágtak a Bükk hegység felé és a királyt
valósággal kiragadták a
csatamezőről. Egymást érő erdőségeken át vitték Dernőn
és Ózdon keresztül Járdán vitéz falujáig. Itt a király
megpihent, majd a nemesség apránként lemaradt és csak az úz
csákányosok kísérték Nógrád, Hont, Bors erdein keresztül
Nyitráig. Innen
II. Frigyes osztrák császárhoz ment, de az minden segítséget
megtagadott tőle, sőt zsarolni kezdte. Csákányos vitézeinek
kellett kimentenie az osztrákok kezei közül. Sopronnál és Zágrábnál
újból harcra került sor az úz csákányosok és a betolakodó
osztrákok között.
Boszniában várta a királyt a két Pósa és Dalmácián át a
palóc csákányosokkal Viglia szigetre menekítették családjával
együtt. A dalmát városokban nem volt biztonságban. Mérgezéstől
kellett tartani. Pósa András Dalmáciában bevárta a mongol
portyázókat
és Csadaj fősámán arany pajcájával igazolta, hogy a sámánképzésen
megfigyelő szolgálatra kapott parancsot.
A
mongolok megkérdezték tőle: “Merre menekült a szószegő
király?” Pósa András megadta az irányt Zágráb felé,
ahogy a mongol tervek szóltak. A mongol harcosok megcsókolták az
aranypajcát és Csadaj nevét tisztelettel kiejtve ellovagoltak.
Ilyen pajcát csak olyan sámán, vagy mongol követ kaphatott,
aki legalább öt nyelven beszélt. Pósa András a harcos járőrnek
minden tagjával tudott beszélni. Azok elmondták, hogy őket már
az Odora-menti Boroszlóból irányították vissza az ellenük
gyülekező magyar hadak megsemmisítésére. Gyorsposta futárral
hír érkezett a mongol vezérek torzsalkodásairól, ezért Batu
kán minden hadműveletet megszüntetett. IV. Béla a tatárjárás után Pósa Andrást papneveldébe
küldte, majd utána megtette belső személyi titkárának. Az
országépítés befejezésével-amikor már Pósa András látása
is gyengülni kezdett-nagybátyjához küldte Boszniába. Annak a
halála után 1260-ban utódaivá tette a püspöki
székben és titkos tanácsosa lett IV. Bélának. A mongolok,
illetve Csadaj szerint a kerelek és úzok nyelve majdnem
egyforma. A harmadik nyelv volt a badzsirt. A badzsirtokat
azonban áttelepítették és ifjaikat katonai szolgálatra
magukkal vitték a mongolok.
Így délen a madzsar nyelv lett az uralkodó. A három-négynyelvű
Magyarország ezzel kétnyelvűvé vált. Megbékélés végett Pósa
András ekkor írta meg a kerel-úzs jellegű Gestát. IV. Béla
tudott róla, helyeselte is a megírását, mivel az önző
keresztény világban
nagyot csalódott. A mongolok vezetősége 1270-ben Pósa Andrást
az aranypajcával való visszaélése miatt halálra ítélte.
Tatárokat küldtek felkutatására és azok Boszniában kivégezték,
mert 1240-ben nem hajtotta végre Csadaj parancsát, nem tudta rávenni
IV. Bélát,
hogy induljon meg ő is Nyugat keresztény világának meghódítására.
A Gestától IV. Béla azt várta, hogy a főpapok között érdeklődést
fog kelteni azok iránt az Arvisura-nyomok iránt, melyeket a
papság megsemmisített. Ezen felül a Gesta szemrehányást
is jelent a nyugati világnak.
EGY IFJÚ KIRÁLY HEVESSÉGE
308. Arvisura 5275-5286. medvetoros
évek Györk rovása 1235-1246 között
II. Endrében erős volt a hadakozási vágy,
de a felesége nemcsak hadakozni, hanem uralkodni is akart.
Rokonságát behozta az országba. Közülük Berchtold kalocsai érsek,
majd Erdély vajdája, utána Bodrog és Bács megye ispánja
lett. A Bár-Kalán nemzetségből való Bánk bán az ilyesmit kezdettől fogva görbe
szemmel nézte. II. Endrének három fia volt: Béla, Kálmán és
András. Bélát már gyermekkorában, az 1210-es
összeesküvés felgöngyölítése után, 1214-ben királlyá
koronáztatta a keleti kis koronával, holott a kis király még
játszani szeretett volna. Legkedvesebb játszótársa Bátka-Bolyk
és Andrási Katalin legkisebb fia, Györk volt. Ez a Györk később mindenüvé elkísérte Bélát,
s 1272-ben halt meg a margitszigeti beginák kolostorában. Halálát
az okozta, hogy egy ünnepségen V. István védelmében megitta
a méregpoharat. A kis Béla legszívesebben Budavár alagútrendszerében
tartózkodott barátjával együtt. Ott ismerkedtek meg a rovások
tudományával. Ebben Pósa Pál irányításával kaptak kiképzést.
Kurszánvár játszóterén és a László kiskirály pesti
gyermekvárosában, a palóc kézművesek gyermekei mellett még
feltűntek a német kézművesek gyermekei is. Béla és Györk ezektől könnyűszerrel
megtanult németül, de hamarosan francia nyelven is, mert a királyi
udvarban sok francia nemes is tartózkodott. Jolantával bejött,
udvari méltóságokban elhelyezkedett franciák voltak. Béla öccse,
Kálmán mélyen vallásos volt. Szent Imre herceget tartotta eszményképének.
Apja nem engedte meg, hogy a Csák nembeliek közül nősüljön,
mert a Csákoknak már így is nagy volt a hatalmuk. Udvarába
hozatta a lengyel Salome hercegnőt, akivel Kálmán eszményi házasságban
élt, úgyhogy gyermekük sem született. De horvát bán korában
Eszéken a garaúzok között megismerkedett Sikonda-Adorjás
rimalánnyal. Adorjás ikergyermekeket szült Budavárában.
Csepelyből kiváló töményvezér, Homoródkából pedig, akit
Ungika vett pártfogás alá, aranyasszony lett. Ő rótta le a legnagyobb távolságok eseményeit
felölelő Arvisurát, miután végigjárta Kubiláj birodalmát.
András az apjához hasonló, világias felfogású volt.
Halicsban lett kormányzó, majd király.
Ladomér lányt vett feleségül, de az
apja ezt a házasságot sohasem ismerte el. Három fia született Lebédváron:
Bilke, Dolha és Laborc. Apjuk halála után a fiúk a Vihorlát-erdőkapitányságban
kaptak egyfalus birtokot. Bélának III. Béla volt az eszményképe.
Nem bírta a hízelgők természetét, hiszen az anyja is a hízelgőknek
lett az áldozata. Amikor
fiatalos hevességében hercegi országrészt követelt az apjától,
Horvát-ország, Szlavónia és Dalmácia, valamint Szalaváré
kormányzását kapta meg. Szalaváré határőrparancsnokság
volt, Velem székhellyel. Ide évente székelyeket, besenyőket
és megkeresztelkedett kunokat vezényeltek. Kiképzésüket Béla
kiskirály irányította. Határőr töményvezérré leghívebb
támogatóját, Györk sámánt nevezte ki. Györköt a nyelvtudására
való tekintettel Pósa Pál, a kancellária vezetője gyakran
elküldte különféle megbízásokkal Páristól Bugátig.
Györk aztán mindenről beszámolt Béla kiskirálynak, mert
tudták, hogy az ország szénáját egyszer majd nekik kell
rendbeszedniök. Turcsi, a nővére mindenben
nagy segítségére volt.
Bátka-Bolyk -- Andrási Katalin
1152-1222
1158-1235
Turcsi aranyasszony Tolcsva Szécsény Györk
1178-1246 1184-1232 1192-1241 1204-1272
Turcsi aranyasszony és Tolcsva a budai
kancellária alagútrendszerében őrízte a fontos okmányokat,
Szécsény azonban, mint Budavár parancsnoka 1241 disznótor 24-ik
napján hősi
halált halt az Avar-bástyán, a kézművesek bástyáján. Béla
kiskirály jól tudta, hogy Géza herceget azért küldték a
Szentföldre, hogy ne pályázhasson a magyar királyságra. Meg
is járta a Szentföldet, de utána Görögországban telepedett
le. Nem akart a
trónkövetelők szomorú sorsára jutni. Fiaiban azonban tovább
élt az a tudat, hogy ők magyar királyfiak. Béla kiskirály
sokat tépelődött hazátlan rokonai sorsán. Emésztette a
pilisi véres tragédia emléke is. Sokat imádkozott Berchtold
meg Ágnes keresztanyja bűneinek bocsánatáért. Hedvig nénje
istenfélő volt, de Ágnes botrányos életet folytatott, mint
elvált asszony, a pápa hozzá-járulása nélkül ment férjhez
II. Fülöp francia királyhoz. Imádkozott Kálmán és Endre öccsei
ifjúkori botlásai miatt is. Olyan akart lenni, mint a nagyapja, III. Béla.
Györk társaságában barátságot kötött a szlovák fuvarosok
fiaival. Lassanként már el tudtak beszélgetni a Murány vidékéről
letelepedett szlovák fuvarosok családtagjaival. A legkönnyebben
András-Endre herceg tanult meg szlovákul, később Halicsban ennek jó
hasznát vette. Béla kiskirály a játszótereken mindig a bíró
szerepét játszotta. Felült egy kis homokdombra, vagy nyírfa
padra, a többiek által megvádolt gyermekek eléje járultak és
ő ítéletet mondott felettük, megimádkoztatta őket, de utána áldását adta rájuk.
A hízelgő gyermekek közeledését nem szerette. Lassanként
Imre királyhoz hasonló, erős akaratú ember lett belőle. Meglátszott
rajta a Miska bán nevelése. Fiatalon rájött, hogy anyja németjeinek
az uralmát mindenki gyűlölte. Béla ifjú király az
Aranybulla kiadása után megbízást kapott a könnyelműen elajándékozott
királyi birtokok visszaszerzésére. Ebben nagy segítségére
volt Pósa Pál kancelláriája is.
Pósa Pállal
a kis király már gyermekkorában azon tanakodott, hogy a király elé csak a főurak nagyobb
pereit kellene vinni, a köznemesek ügyes-bajos dolgait elintézheti
a kancellária is. Amikor aztán a dolgok később csakugyan így
alakultak, a nemesség azt mondta, hogy “nincs nekünk uralkodónk,
a kancellária lett az uralkodónk, királyunk”. Béla kiskirályt és
a Pósa Pál kancelláriáját nyugtalanította, hogy II. Endre a
köznemesek vívmányait semmibe se vette. Pannonhalma apátsága
is ugyanúgy ingyen fuvaroztatta terményeit Somogyból és Szlavóniából,
mint azelőtt. A főurak újra halmozták a jól jövedelmező méltóságokat,
az ifjabb korosztály meg hiába várt az állásokra. Bélát
nagyon bántotta, hogy feleségét az apja parancsára visszaküldték
a hazájába. Igaz, hogy a pápa közbenjárására utóbb
visszakerült, de mégse hagyták békén és újra Ausztriába kellett menekülnie. Ez
ismét pápai közbenjárásra adott okot. Az apja egyszer elszólta
magát a vendég főurak előtt, hogy Budavára levelezésben áll
Csingisz kán uralomra jutása óta Karakórummal. Ezt a szebeni
német ispánság tudtára adta a mainzi érsekség titkosszolgálatának. Így
került sor az “Andreanum” kiadására, melyben Endre
elismerte az erdélyi szászok teljes szabadságát, sőt
indokolatlanul kiterjesztette a sebesi székelyek ispánságára
is azzal, hogy őket is a szebeni ispánság jogkörébe utalta.
Vajk utódai a székely köznemesekkel ez ellen a végsőkig
tiltakoztak. A Gertrud által behozatott szászok mindjárt az
elején önálló államot akartak alapítani pápai hűbériséggel.
Várakat építettek, külön pénzt verettek és még a pápa is
mentesítette őket az erdélyi püspök és az esztergomi érsekség
felügyelete alól. Gertrud halála után nyilvánosságra kerültek
azok a bizonyítékok, amelyekből kiderült, hogyan játszottak
össze az erdélyi szászok a mainzi érsekséggel és a pápasággal.
II. Endre nem tűrte tovább a szászok önállóskodását,
fegyveresen vonult be Szebenbe és kiverte az országból a német
lovagrendet. A szászok helyett most mások vették át Kunország
megtérítésének a feladatát: a Ferences és Domonkos
szerzetesek rendje. Egyesítették velük tiltakozásuk ellenére a régi Domonkosokat is.
Amikor a kunoknak megtérítése Béla
kiskirályra hárult, Róbert esztergomi érsek ravasz módon azt
javasolta, hogy az uruki-mani eredetű pásztói, zebegényi,
pentelei és keszthelyi kolostor tagjait vonják bele a kunországi
hittérítésbe,
beosztva őket az erdélyi szászok visszamaradt Domonkos és
Ferences rend szerzetesei mellé. Csakugyan Jászvásárra vezényelték
őket, a kolduló Domonkosok csoportjába. De ezek ott csodát műveltek:
Barc fia, Tar vezér maga és az apja nevében fölkereste Róbert érseket és kije-lentette, hogy
az ő kezéből hajlandók fölvenni a nyugati latin kereszténységet.
Róbert érsek Erdélybe ment és megkeresztelt 15000 kun lovast.
1228-ban Róbert érsek a pásztói szerzetesek közül egy
Domonkos nevűt püspökké nevezett ki Kunországba, ezt aztán Magyarkán az
uruki-mani hívők Van-tói érsekké tették. II.Endre András
fia sok viszontagság után a volt halicsi fejedelem lányát
vette feleségül, de később az északi oroszok összeesküvése
következtében fogságba került. Árváit a jászvásári
domonkosoknál nevelték fel. Béla erdélyi kiskirály újra meg
tudta hódítani a Szörényi bánságot, de Bodon-Vidin várost
Bolgár-országtól már nem tudta visszafoglalni. Bodon vízparti
része ugyanis ogur-bolgár nyelven beszélt, de a Vidin városrész
már görög-szláv keveredésű
újbolgár nyelven és ezek inkább Bizánchoz húztak. II. Endre
háborúi sok pénzbe kerültek. Ezért újra birtokadományazásokhoz
folyamodott, új híveitől várva az anyagi segítséget. Ezt
azonban III. Honorius pápa egyházi érdekből megengedhetetlennek tartotta, mert megcsappantak a pápai
tizedek. Levelet írt tehát Béla kiskirálynak, hogy az
elidegenített birtokokat szerezze vissza. Béla kiskirálynak
erre irányuló műveletei az ország nyugati felében 1231-ig
tartottak. Kálmán herceg ekkor még Zágrábot is
ott hagyta, nehogy szembe kerüljön Béla kiskirállyal és Eszék
városába, a daragúzok székhelyére tette át székhelyét.
Kálmánnak
egy árva Pósa lánytól házasságon kívüli iker-gyermekei születtek,
Csepel és Homoródka, de Sikonda nem volt hajlandó hozzámenni feleségül, mert a gyermekeket
uruki hitben akarta felnevelni. Gyermekeivel az Avarbástyán levő
rimalányképző táborba vonult, minden kincse az uruki rimalányokat
illette. Sikonda anyja, lánya eltávozása után, már, mint özvegy,
feleségül ment egy Szaporca nevű Csák nembeli özvegyemberhez.
Sikondát ekkor rávették, hogy Adorjás néven keresztelkedjen
meg. Ez meg is történt Budavárában, de II. Endre ennek ellenére
sem volt hajlandó beleegyezni kedvenc fia házasságába.
Szerinte a Csák nembelieknek már így is a kelleténél nagyobb volt a hatalmuk.
Ragaszkodott a lengyel Salome hercegnővel kötött házassághoz.
Ettől viszont soha nem született gyermek. II. Endre a házasság
dolgában nagyon szigorú volt, még a Pósa és Csák
nembeliekkel szemben is azt vallotta, hogy nem akar “talált gyermek királyságot”.
Béla kiskirály ezidő tájt a Csák nembeli Miklóstól, Ugrin
érsek testvérétől 16 birtokból 11-et már visszavett, de
Endre király a birtokokat megint visszaadta, mert újabb kölcsönre
volt szüksége. Ugyanígy a szentgyörgyi és a
bazini grófok is visszanyerték birtokaikat. Ilyen viszonyok között
került sor az Arany-bulla 1231. évi megújítására. Az
Aranybulla több ponttal gazdagodott, de ezek mind az egyházi
nagybirtokosság érdekeit szolgálták. Még a nádort is
eltiltották olyan ügyektől,
melyek egyházi személyeket érintettek.
Az Aranybulla az ellenállási jogot egyaránt
biztosította mind az egyházi, mind a világi előkelőknek az
1222-es törvény szerint, míg az 1231-es törvény rendelkezése
ezt csak az esztergomi érseknek adta meg. Régebben, ha a paraszt nem volt megelégedve
a sorsával, az őszi munkák után minden terményével
nyugodtan mehetett tovább a Madzsar megyékből a badzsirt,
kerel, palóc, daragúz, marúz, nándor, karatán, vagy határmenti
ispánságokba. Ezt a főurak, főpapok és a harcos nemesség hatalmának megerősödésével
igyekezett minden eszközzel megakadályozni. Nem volt más hátra,
minden ingóságukat hátrahagyva, megszöktek zsarnok uraiktól.
Ha megérkeztek a határispánságokba, ott nagy örömmel fogadták
őket. Név szerint itt nem lehetett rájuk találni, mert az
ottani névadó naptár szerinti más nevet vettek fel, amely a
határispánságokban és Lam herceg kézművesei közötti 8 névadó
naptárban szerepelt. Halics és Ladomér a Kunországi részekkel
együtt a tíznyíl szövetség neveit használta. Az egyház viszont mindenütt csak
a nyugati német és római császárságban honos neveket
ismerte. Így aztán a tíznyíl szövetségbeli nevekből legtöbb
esetben vezetéknév, a katolikus nevekből meg keresztnév lett.
Csepely és Homoródka neve felnőttkorukig megmaradt. Ha valakinek sikerült az erdőispánságokba
menekülnie, a tíznyíl szerinti nevét is megváltoztathatta.
Mivel a helyzet nem javult, Róbert esztergomi érsek 1232. februárjában
IX. Gergely jóváhagyásával Magyarországot egyházi tilalom
alá vetette. Ehhez járult, hogy az osztrákok is
újra kezdték az ellenségeskedést. IX. Gergely meg a mongol
birodalommal fenntartott keleti összeköttetést sérelmezte.
Halicsból is rossz hírek érkeztek, pedig a pápaság szerint
Halicsot minden áron tartani kellett, hogy a mongol világ-uralmi törekvéseket kivédje.
II. Endre újabb sereget gyűjtött és
fia segítségére sietett Halicsba. De a pápa, Babenberg
Frigyes és a cseh uralkodó körök megszerkesztették a “Beregi
egyezmény”-t, amellyel Jakab prágai pápai követ még a
beregi erdőkben utolérte a királyt és elfogadtatta vele az előre
megszerkesztett egyezményt. Ez pápai hűbériséget jelentett.
Még azt is követelték tőle, hogy tiltsa be az uruki-mani és
bogumil tanokat az országa területén. A “Beregi egyezmény”
főként az izmaeliták és zsidók ügyeiben
rendelt el korlátozásokat és újra szabályozta a sókereskedelem
kérdéseit. Rendelkezései az egyházi nagybirtokosság érdekeit
szolgálták. Halicsból visszajövet II. Endre nem tett eleget
az egyezményben foglaltaknak. Ebben az Álmos-és a Lebédház tanácskozása is támogatta. Az
uruki-mani egyház tanait egyeztették a bogumil tanokkal és megállapították,
hogy IX. Gergely kellő ok nélkül erőszakoskodik. Béla kiskirály
maga is egyetértett az uruki-mani egyház tanaival. Váradra összehívta
az erdélyi rendeket
és a kispapoknak is megengedte a nősülést. Később ezt az
intézkedést csak Moldvára és a Szörényi bánságra
alkalmazta. Édesapja 1234-ben a családi tanács ellenére újból
megnősült. A fiatal Estei Beatrix olasz grófnőt vette feleségül
és évi 10000 dénár jövedelmet biztosított
neki élete végéig. Béla kiskirály mindezt teljesen figyelmen
kívül hagyta és a szentmisét Jászvásáron mindennap
megtarttatta, dacára annak, hogy II. Endrét a beregi egyezmény
meg nem tartása miatt kiközösítették és az országot egyházi tilalom alá vetették, amit
ugyan később fel is oldottak. A sok hosszú háborúskodás az
ország vagyoni helyzetét nagyon lerontotta. De Endre király mégis
igen bőkezű volt, amikor a kis Jolánta hercegnőt férjhez
adta Jakab aragóniai királyhoz. Az ifjú Béla királyt Pósa Pál kancellár
kezdettől fogva beavatta a keleti kapcsolatokba és amikor Buda-vára
egy-egy ötös csoportot küldött sámánképzésre, ez mindig a
királyfiak tudtával történt. Amott pedig a kiküldötteket úgy
fogadták, mint az uralkodóház tagjait, hiszen mindannyian az Árpád, Kurszán,
Lebéd, Pósa vagy Lam herceg leszármazottai voltak. Béla
kiskirály helyeselte, hogy az ország két oldalról legyen
biztosítva. Ő Erdélyben főként csak az Álmos-és Lebédházi
főurakkal és más nemesekkel volt érintkezésben. Úgy kezdett gondolkozni, mint a Turfán
és Van fejedelemség leszármazottai.
Magyarország főurai azonban, főként
Nyugat-Magyarországon már csak a nyugati uralkodókörök
hercegeivel, báróival és lovagjaival igyekeztek összeházasodni.
De az apja is Keletmagyarországon, a Marosmenti Egres kolostorában
kívánta magát eltemettetni. Így tűnt ki végakaratából,
hogy lelkében mindig keleti ember maradt. Ám Béla még nem
tudott megbízni a keleti megsegítés reményében. Legjobb barátját,
Györköt mégis megbízta, hogy maradjon Jászvásáron és fogja össze
azokat a szálakat, amelyek az uralkodóházat még összekötik
Karakorummal. Gyötrődött, mert olyan sok mindent látott: az
“Andreanum” kierőszakolását, a “Beregi Egyezmény”-t,
Magyarország egyházi tilalom alá vetését a nyugati egyház részéről, egy idegen ajkú püspök
által. Mintha az egész keresztény világ csak sókereskedelemből,
borkereskedelemből, vagy a pápai tizedek fizetéséből állana.
Apja keresztes hadjáratában m agyarajkú gályarabok szállították
a vitézeket. Ez több volt, mint amit el lehet viselni. Béla lelke összetört.
NYUGAT VÉDELMÉBEN
309. Arvisura 5280-5298. medvetoros
évek
Fonyód sámán rovása 1240-1258
Lam (Lambert-Lampért) herceg
utódai Pestet felvirágoztatták. Dernő tárkányfejedelem
alatt (1086-1150) hatalmas vasraktárt építettek a Kecskeméti kapu közelében.
Utána a fia, Pozsáló (1150-1224) vette át Petnével együtt a
vaskészítmények kezelését. Pestet III. László korában a
kiskirály parancsára befásíttatta. Budán pedig a Keszi tárkányok
lakhelye előtt egy árvaház épült a vasgyártásban foglalatoskodók árván
maradt gyermekei részére. Petnének a fia volt Boglár, aki az
Aranyasszony szigetén elkezdte a sárkányos Duna-hajók készítését
és Pest tervszerű parkosítását. Boglárnak a fia, Fonyód (1198-1258)
III. László király egyik játszótársa volt azokon a kurszánvárosi
és pesti játszótereken, melyeket még Boglár tárkányfejedelem
alakított ki. Dernő tárkányfejedelem 1086-1150 Pozsáló erdőispán
1115-1174 Petne tárkányfejedelem 1150-1224 Boglár tárkányfejedelem
1172-1230 Virány tárkányfejedelem Fonyód külügyi sámán
1195-1241 1198-1258
Fonyód sámán az Aranyasszonyok
szigetén olyan kis sárkányos bödön-hajót készített,
amilyent Kun-ország fővárosában, Szakszinban látott. Ennek a
bödön-hajónak egyik jól sikerült példányát Jolánta királynő
és francia udvartartása kívánságára, hatökrös szekérrel
a Balaton vízkirálynő tavához szállíttatta. Ezeknek a kis bödön-hajóknak
nagy hasznát vették az Aranyasszony szigetének, illetve
Pestnek átkelő forgalmában. 1220-ban Deédes aranyasszony és
Lam herceg utódai
közül kellett kiválogatni a sámánképzésre küldendő ifjak
csoportját. Mohos vitéz csoportjában Fonyód is szerepelt.
Fonyód franciául is, oroszul is kitűnően beszélt. Pósa Pál
kancelláriájában is dolgozott francia levelek fordításán.
Ő intézte a halicsi levelezést is. 1220-1225 között
volt Bugátban és Karakórumban Fonyód kiképzésen. Amikor
hazajött Karakórumból, 1235-ig mongol mintára kiépítette Jászvásár
és Várad, valamint Várad és Budavár és Budavár-Bécs
gyorsszekér-járatát. Így aztán Magyarka-Szakszin-Jászvásár-Budavár és Sopron között
minden héten megfordult a gyorsposta-járat. Fonyód 1235-ben
parancsot kapott a balatoni bödön-hajó forgalom kibővítésére.
Ekkor kezdett Keszthely Domonkosrendi apáca-kolostorának
Arvisura gyűjteményével foglalkozni. Ez az intézmény az uruki-mani keresztények
birtokában volt. Keszt aranyasszony gazdaságát ugyanis mindig
az Álmos-és Lebédház aranyasszonyainak idősebb tagjai örökölték.
Bős tudun a feleségének annyi kincset és aranyat hagyott,
hogy abból egy kis kerti munka mellett bőségesen megélhettek. Ezt
az intézményt mindkét fejedelmi ház támogatta anyagilag. Az
esztergomi érsekség azonban manichizmus vádjával támadni
kezdte. Ezért minden ősi rovásírást Budavárába szállítottak.
Ezeket kezdte el tanulmányozni Fonyód. Bugátban
megtanulta az ujgurok és mongolok rovását is és elkezdte
egyeztetni a háromféle rovás tartalmát. Rájött, hogy Ordosz
táján is, a Duna mellett is veszély esetén minden nép belénk
mart. Erre felhívta Pósa Pál figyelmét is.
A
kancelláriában a titkos mongol
levelezésen kívül ő intézte a Szeldzsuk szultánsággal
folytatott levelezést is. Részt vett az 1240 augusztus 15.-re,
Aranyasszony napjára összehívott királyi tanácsban és jegyzőkönyvezte
a Magyar királyság történetében legviharosabb összejövetelen
elhangzottakat. Ezáltal IV. Béla megbízásából
jogot szerzett a 309. Arvisura megírására. Annak idején, 1214
augusztus 20.-án az ifjú Béla herceg kíséretében ott volt
Vasváron Fonyód is, hogy tanúja legyen a Gilgames-koronával
való koronázásnak. Ez az ünnepség a legszűkebb királyi családban és
a Csák, Pósa és Lam hercegifjak jelenlétében történt. A
Szent László részére kikészített hármas korona még nagyon
nehéz lett volna egy gyermeknek, ezért Pósa Pál és a Lebédházi
egri érsek a hármaskoronát csak a feje fölé
tartották a nyolcéves kiskirálynak. A vendégeskedés után a
gyermekseregnek hadijátékokat rendeztek. IV. Bélát 1235 október
14.-én, Tarcsa napján koronázták meg Székesfehérváron, a három
keresztény egyház koronáiból összeszerkesztett koronával. A
koronázási dombhoz azonban
csak 63 vármegyéből hoztak földet, mert a Dalmáciával határos
kilenc határkerületből a főurak nem voltak hajlandók a koronázáson
megjelenni. A trónralépés után IV. Béla és felesége távozásra
szólította fel Endre király harmadik feleségét,
Estei Beatrix azonban öreg
királyné jogán összehívatta a királyi tanácsot és
kijelentette, hogy II. Endrétől gyermeke fog születni. A királynéra
ráfogták, hogy a gyermek nem II. Endrétől, hanem Apod fia, Dénes
nádortól származik. Azt is rebesgették róla, hogy része volt Béla király apjának
és anyjának a halálában is. Beatrix királynét bezáratták
és csak egy német követség látogatásakor tudta a börtönét
férfiruhába öltözve elhagyni. Bécsben nemsokára megszülte
a fiát, István herceget, a későbbi III. Endre király apját. Ezt a fiút azonban senki
sem ismerte el a királyi család igazi tagjának. II. Frigyes császár
vette védelmébe. IV. Béla Dénes nádort megvakíttatta, pedig
a nádor Csák nembéli főúr volt. De hát az idegen főurak a
király anyjának meggyilkolásával gyanúsították.
Gertrud meggyilkolásának minden gyanúsítottja magyar volt.
Ezeket megkínozták és vagyonelkobzásra ítélték. Ezzel
sikerült az új királynak a nemesi társadalmat mindjárt az
uralkodása elején magára haragítani.
IV. Béla
Pósa Pált és hírszolgálatát
nagyon megbecsülte, az udvari kancelláriát ki is bővíttette.
Elrendelte, hogy a hunok, avarok és magyarok által kiépített
régi alagútrendszer kijáratához mindenütt erős épületeket
emeljenek és azokat bástyákkal is védjék. A király elé
csak a főnemesek legfontosabb
ügyeit lehetett terjeszteni, kisebb ügyekben a kancellária
vezetői intézkedtek. Régi római szokás szerint mindenkinek
meg kellett várnia, amíg ügye elintéződik. Ebben minden
nemes csak azt látta, hogy a király nem akarja meghallgatni.
Emellett az új
eljárás sok kiadással is járt és az ország távoli részeiből
valók nem egyszer nem is tudták kivárni ügyük rendezését.
1235 októberétől az ország fővárosa
Budavára lett. Ez hozta magával, hogy Virány tárkányfejedelem,
Fonyód legidősebb bátyja Budavára, Kurszánvára, Atillaváros
és Pest körül vendéglátóházakat és lóállásokat építtetett,
hogy a pereskedőket és királyi kihallgatásra várakozókat
fogadhassák és elláthassák. Fonyód vendégháza az Avarbástya
közelében volt, a Virányé vele szemben a budai hegyvidéken a Budavár-Budakeszi alagút közepe
táján. Később ezt Virányos várának nevezték. A tatárok
felgyújtották. Még Béla kiskirály erdélyi kormányzóságának
idejére esik a kunok megtérítése. A német lovagrend kiűzése
után a kérdés rendezését Béla kiskirály vette a kezébe. Ezzel a királyi tanács
döntésének megfelelően az első esztergomi érsek nevéről
elnevezett Árpádházi Domonkos rendet Pásztóról, Zebegényből,
Penteléről és Keszthelyről fokozatosan áttelepítették Jászvásárra.
Kurszánvárában azonban Szent István király Domonkos rendje a nagy tűzvész
után is fennmaradt. A váci püspökséget a király átengedte
az esztergomi érsekségnek, de a székesfehérvári esperességet
mindvégig fenntartotta. Barc-Tar kunjainak a megtérítése a pápának
is igen tetszett, de azt nem mulasztotta el, hogy a jászvásári
Domonkos-Ferences rendbe bejuttassa saját megbízható
szerzeteseit. Köztudomású volt: Keleten még élnek magyar népcsoportok.
1232-ben négy Domonkos szerzetes három évig vergődött
tengeren és szárazföldön át Kelet felé, de nem tudtak a magyarok nyomára akadni.
Csak Ottónak sikerült kereskedőnek öltözve elvetődnie egy
pogány országba, ahol néhányan tudtak magyarul. Társai kidőltek,
elindult hát egymaga vissza, Magyarországra. Jászvásárra érve
már haldoklott. A német gyóntató szerzetesnek a Volga-melléki Bolgár város
környékét jelölte meg. A magyar Domonkos szerzetesek térképvázlatuk
alapján megállapították, hogy Bolgár városa a Jenő és Nyék
törzs közelében van. Mire Domonkos a Jászvásár-Várad között
gyorsszekér-járattal Csucsához ért, meg-halt. De abból, amit
mondott, látszott, hogy badzsirt-magyarok még szép számmal élnek
ezen a vidéken, melyről neki beszéltek. Ezután az ifjú Béla
király a pápa kérésére a saját költségén újabb négy
szerzetest küldött Bizáncon keresztül keletre. Ezt az utat kellett választaniok, mert
a tatárok ekkor már a Szakszin-Magyarka gyorsszekér-járatot
megszüntették.
Julianus, Gerhardus és társaik Alániában
szálltak partra. Később ez a két társuk a tatároktól való
félelmében megszökött, és így Julianus csak Gerhardusszal ment észak felé.
Gerhardusz ételmérgezésben meg-halt. Julianus egy mohamedán
papnak lett a szolgája és így jutott el Nagy-Bolgárországba.
Ott egy olyan nővel találkozott, aki bolgár emberhez ment nőül.
Ez az asszony minden nyáron haza szokott menni a gyermekeivel a hegyi ünnepségekre.
Ő vezette el a magyarok felé vezető útra. Julianusnak így
sikerült megtalálnia őket az Etil folyó partján. Azok is módfelett
megörültek a távoli vendégnek és mindenről, a királyukról
is érdeklődve, jól megvendégelték. Elmondták, hogy kelet felé
itt is van egy Béla folyó, ahol a Béla és a Gyarmat törzsek
maradványai élnek, a Jenő törzzsel egy fejedelemséget
alkotnak, Füzesgyarmat szék-hellyel. Régi hagyományokból
tudják, hogy a magyarok tőlük származnak. Innen azonban az ifjúság Magyarka felé vándorolt,
de a kazárok zaklatásai miatt Atilla birodalmába mentek. A
kapcsolat nem szűnt meg: Kürt fejedelem rokonlátogatás címén
minden öt évben sámánokat küld Budavárra, akik majd
Szakszinon keresztül térnek haza. Ott időzése
alatt egy tatár követ futott be és elmondta, hogy a tatárok a
németek ellen háborúra készülnek, egy másik sereg pedig a
perzsák ellen indul. Julianust szívesen marasztalták, de nem
maradt: Orosz-és Lengyelországon keresztül 1236 karácsonyán
a Szepességre érkezett. Ott
halt meg. Útjáról Richardus atya küldött jelentést Késmárkról
Esztergomon át Rómába. Sáros várának erdőispánja pedig
személyesen vitte el írásbeli jelentését Pósa Pálnak, ő
pedig IV. Béla elé terjesztette Julianus adatait. Richardus
jelentése
alapján a pápa a következő évben újabb négy barátot küldött
Baskír-Magyar-országba, de a nagy tatár támadás a magyarságot
ekkor már szétszórta. Julianus tudósítása szerint a tatárok
serege Szúzdal felé közeledik. A sereg vezére Batu kán. Ő Németországba,
Bajdár Lengyelországba, Kadán pedig Bizáncnak indul. Sejbán
herceg hírszerzéssel foglalkozik. IV. Béla a tatároknak ellenálló
kunokat Kötöny vezérükkel befogadta az országba.
A kun nép már
ekkor nem volt egységes. Javarészük a megtért kunokkal együtt
a tatárok ellen akart
harcolni. A pogány kunok a 24 hun törzs szövetségének álmát
szerették volna megvalósítani: a Nagyvízig menő terjeszkedést.
Béla király a magyar nemesek megbízhatatlansága miatt a
kunokat a Jász-síkság közepére telepítette. Ez természetesen tudomására jutott a mongol vezetőségnek
és a tatárok azon tanakodtak, mitévők legyenek Magyarországgal.
IV. Béla még kiskirály idejében szívvel-lélekkel mellette
volt az Égi birodalom terjeszkedésének és eleinte Batu kánnak
is az volt a célja, hogy a győztes hadak élén Mainznál fognak
találkozni. Kötöny befogadása miatt azonban Batu kán ilyen
levelet írt IV. Bélának: “Tudom, hogy gazdag és hatalmas
király vagy, sok a katonád, vannak jó hadvezéreid és egy
nagy országot kormányzol. Ezért nehéz önként alávetned magadat céljainknak. Mégis jobb
és üdvösebb volna, ha önként behódolnál nekem. Megtudtam,
hogy kun szolganépemet oltalmad alatt tartod. Ezért utasítalak,
ne tartsd őket magadnál, mert nem a te hadrendedbe tartoznak;
miattuk ne kerülj velem szembe. Nekik könnyebb elmenekülni előlem, mint
Neked, mert nem lévén házaik, sátraikkal vándorolva, talán
el tudnak menekülni, de te a népeddel, akik házakban laktok, váraid
és városaid vannak, hogy fogsz menekülni a kezem közül? Ögödej-Ogotáj
parancsára ajánlatosnak tartom, hogy velük együtt indulj
Nyugat ellen és Mainznál majd találkozunk! Okos ember nem
szegi meg a szavát, hanem talpát a földre, tenyerét a fűre
teszi, mert sorsunkat az égiek intézik!” Julianus a szepesi
erdőispánnak beszámolt arról, hogyan harcol tízes, százas, ezres és tömény
rendben a mongol sereg. Kiváló nyilasok; az elfoglalt területek
főembereit megölik, a katonákat és a parasztokat pedig saját
hadaikba maguk előtt küldik a csatába; várat ők maguk nem
ostromolnak, hanem a népet küldik uraik várának elfoglalására. IV. Béla
uralkodásának elején hibát hibára halmozott. Dénes nádort,
amikor a gazdasági szakismereteinek a legnagyobb hasznát
vehette volna, bosszúból megvakíttatta. Utána a Kalán
nemzetség Gyula nevű vezetője került börtönbe. Ezzel mind a két nemzetséget magára haragította.
Megtiltotta, hogy jelenlétében a püspököket és a hercegeket
kivéve bárki is leüljön. Ezen még az egyszerű köznép is
megbotránkozott.
Más király hadból jövet falvakat és
birtokokat adományozott hős vitézeinek, Béla meg csak a birtok visszavételeket
folytatta. A III. Béla király korabeli állapotokat akarta
visszaállítani. Az egy-házi birtokok visszavételét azonban
IX. Gergely nem jó szemmel nézte. Mária királynő sem
tartotta tanácsosnak, hogy még a pápasággal is ujjat húzzanak. 1238-ban aztán IV. Béla
hozzákezdett az egyházi birtokok visszaadásához abban a reményben,
hogy IX. Gergely keresztes hadak mozgósításával meg fogja segíteni
Magyarországot a mongol terjeszkedéssel szemben. Mária királynő
is levelezni kezdett a külföldi uralkodó körökkel a tatár
veszedelemről és mindenünnen bíztató ígéretekkel válaszoltak.
A királyi család még bízott a támogatásban, de Pósa Pál
figyelmeztette a királyt, hogy ne bízzon az idegenekben. A
mongolok Égi birodalma Csingisz kán óta fokozatosan meghódította a 24 hun törzs szövetségének
egykori birodalmát. A hosszúéletű Csadaj fősámán kérésére
még Kutula kagán elrendelte 1190-ben az Égi birodalom szellemi
vezetőinek rendszeres képzését. Ötévenként Pósa Pál is
egy-egy ötös sámán csoportot küldött Bugátba, majd Kambalukba. Minden
hun törzsszövetségbeli népet felszólítottak a csatlakozásra.
Sok törzs az új eszme mellé állott, így a tatárok is. A
kunokat felszólították a csatlakozásra, de a kunok ellenálltak
és legyőzték őket. A Barc-Tar féle keresztény kunok azonban IV. Béla hívására
bejöttek Magyarországra, a magyar hadsereg megerősítése végett.
Pósa Pál figyelmeztette IV. Bélát, hogy az Aranyhorda
hadereje 10 töményből áll, a déli haderő újabb 10 tömény,
a Lengyelországot megszálló Bajdár haderő pedig a harmadik 10 tömény elsővonalbeli
harcost jelent. A madzsar és badzsirt haderőt 20 töményre
tervezték a mongolok, így a 10 tömény kerel-palóc haderővel
már meg lehetne jelenni Nyugaton. A legnagyobb baj az volt, hogy
senki se bízott senkiben. Pósa Pált a király magas egyházi méltóságba
helyezve Boszniába küldte, esetleges menekülésének előkészítésére.
IV. Béla összehívatta a 100 tagú királyi tanácsot. Ebben 63
ispán, 11 erdőispán, 10 érsek és püspök, valamint 16 Árpádházi
főúrnak volt szava. 52-48 arányban úgy döntöttek, hogy Nyugat
védelmében ellenállnak a mongol haderőnek. A nyugati keresztény államokkal együtt felveszik
a harcot a mongol terjeszkedés ellen. Béla király Jászvásárra
lovagolt és küldöttségét Szakszinba irányítva behívta a
kunokat. A Havas-alföldön és Szörénytornyán
keresztül 10000 kun harcos vonult be családtagjaikkal együtt.
Amikor
Temesvárra értek a király 72 csoportba akarta őket beosztani
a magyar töményekbe, de a kunok azt követelték, hogy 1 töményben
maradjanak, mert harci erejük így teljesebb. Mindannyian meg
keresztelkedtek, de megtelepedett életmódról hallani sem
akartak. A gyepükön legeltették állataikat, betörtek a
falvakba, loptak, nőket raboltak. A magyarokat felingerelte a
gyepük elfoglalása és összetűzésekre került sor.
A király a panaszos magyar nemesekre ráparancsolt, hogy a
kunokat hagyják nyugton. Panaszos ügyekben rendszerint a
kunoknak adott igazat. Erre a kunok vérszemet kaptak, a nemesség
pedig lázongani kezdett a király ellen. IV. Béla tisztában
volt a mongolok erejével.
Tudta, hogy a kánok, nojanok, nőkörök és a lovasok vas-fegyelemben
élnek, hogy 1221-re befejezték Belső-Ázsia meghódítását,
hogy Azerbajdzsán és Grúzia meg-hódítása után eljutottak
az alánokig és kipcsákokig, hogy Kuma-Magyarország is meghódolt
nekik és hogy megverték az oroszokat is. Az 1236-ban
megindított nagy mongol támadás átvonult Oroszországon és
Kunországon, elfoglalták Kievet is és 1240 telén már a Kárpátoknál
állottak. Ekkor kellett volna IV. Béla seregének megindulnia
Avaria elfoglalására. Karakórumban
számon tartották, hogy Avaria Magyarország nyugati része,
csak átjátszották a német-bajor telepeseknek. Az ott élő
magyarságot, gályarabságra adták, vagy mint a német hittérítés
áldozatai, elnémetesedtek. Rajzaik szerint az Inn folyó mellett
volt a gyepü határ. A mongol törzsszövetség most a magyarok
mellé akart állni. Julianus barátnak Béla királyhoz intézett
külön jelentése elmondta, hogy a mongol postajárat embereinek
lemészárlása miatt az Aranyhorda Baskir-Magyarország népét
szétszórta, de a katonakorbeli ifjúságot beosztotta a németek
elleni seregébe. Minden falu élére mongol katonákat neveztek
ki bírónak, hogy a hadsereg utánpótlásában fennakadás ne
legyen. Csadaj és Ögödej-Ogotáj a római pápa oldalára való
átállását Béla királynak még Kiev elfoglalása után sem
tekintette megváltoztathatatlannak, ezért Csadaj Pósa Andrással
egy újabb levelet küldött a magyar királynak.
A levél
szerint a magyarok nagyot fognak csalódni a keresztény világban
és évekig mindenki csak nevetni és gúnyolódni fog a magyarok jóhiszeműségén.
Csadaj követelte a 72 tömény felriasztását és 20 töménynek
az első vonalba való felvonultatását. De almavirágzástól
almaszüretig semmi sem történt Magyarországon, csak az
esztelen pártoskodás folyt. IV. Béla nem riasztotta fel a hadseregét, hanem körülhordoztatta
a véres kardot a mongolok elleni háborúra. Azok meg felgyújtották
a fagerendákból épült “orosz falat” és 40000 mordvin
fejszés erdőirtó nyomán játszi könnyedséggel bevonultak a
Kárpátok szorosain át a Kabar-földre, melyet ők Kerelnek neveztek. Batu kán
öccse, Sejbán herceg az ország szívéig nyomult előre. II.
Frigyes Pestre lovagolt, közben Sejbán előőrseivel megütközött
és amikor egy pár tatár harcost levágatott, sugalmazására a
pesti nép elkezdte ordítani, hogy minden kun vitéz a tatárok előőrse. Köttöny
kun királyt az Aranyasszonyok szigetén levő szállásán
megrohanták és a családjával és vitézeivel együtt megölték.
Az öldöklésben részt vett Frigyes kísérete is. Erre a 40000
kun harcos mindent feldúlva elhagyta az országot. A mongol hadvezetőség pedig
kiadta a parancsot IV. Béla megbüntetésére. 1240 karácsonyán
a tatárok még csak a határmenti területeket pusztították,
de 1241 márciusában a fel-derítők már Pest alatt jártak. A
40000 mordvin fejszés tavaszra előkészítette a fősereg útját és az iható
kutak mellett még sóállomásokat is létesítettek. Az erődítményeket
kikerülték. A kunok Bulgáriába vonultak és ezzel
szertefoszlott IV. Béla álma a 100000 fős magyar-kun seregről.
Csák nembeli Ugron kalocsai érsek már
azzal kezdte Béla királyt meggyanúsítani, hogy
nincs bátorsága megütközni a tatárokkal. Dénes nádor a határispánságok
töményével és a Halicsból hazamenekült magyar nemesekkel a
Kárpátokban megütközött ugyan a tatár sereggel, de azok apró
lovaikon, a hegyeken és erdőkön
keresztül ügyesen mozogva körülvették őket és csak nehezen
tudtak megmenekülni. A tatárok egy mocsaras helyre csalták őket
és alig-alig tudtak gyűrűjükből kiszabadulni. Ditró erdőispán
a Bordói szorosban a radnóti részen megütközött a tatárokkal,
de ennek se
volt jelentősége, mert a radnai szászok a tatárokhoz szegődtek
és a Maros mentén Gyulafehérvár felé törve, a tatárokkal
együtt harcoltak a székelyek ellen, Várad felé vezetve az
ellenséget. Kádán egy nagyobb sereg élén Szörénytornya,
Orsova felé el
akarta volna vágni a menekülő kunok útját, de későn érkezett
és a Temes folyó mentén áthaladt a Szerémség felé, hogy IV.
Béla királyt élve elfogják. Az előcsapataik mindenütt a
mordva-csuvasz népek voltak, akik önként vállalták a harcot
a mongolok hódító hadjáratában. IV. Béla
serege csak nehezen gyülekezett.
A véres kard körülhordozása
után, március elején 72000 élvonalbeli lovasnak kellett volna
jelentkeznie, március közepén 144000 lovastárkánynak, március
végén pedig újabb 72000 lovasnak és 24000 tárkánynak, hogy
addig is fel tudják venni a harcot, míg a nyugatról ígért
keresztes hadak meg nem érkeznek. De a lovasok nagyon gyéren érkeztek.
Március 17-én, amikor a tatárok felégették Vácot, s a székesegyházban
a mordvák gyilkolták az oda menekült, egyházi éneket sírva éneklő lakosságot, Béla
király tehetetlen volt a túlerővel szemben és csak Ugrin érsek
csapatai vették üldözőbe a tatárok seregét. De azok lépre
csalták őket és a maradék csapat alig tudott visszavergődni.
Frigyes, amikor a magyarokat összeugrasztotta a kunokkal és látta, hogy ölik
egymást, hírtelen hátat fordított Magyarországnak és meg
sem állt Bécsig. Ott kezdett fegyverkezni. A háborús párt bízott
abban, hogy ha a 72 töménynek legalább a fele megjelenik Kálon,
a tárkány-kiképző helyen, felvehetik a harcot a tatárok ellen. De útközben
már azt kellett hallaniok a Vasvárról érkező tárkányoktól,
hogy Eger káptalanságát is kardélre hányták és ezért a
vasvári tárkányok is csak Sirokon át, jöhettek a gömörváriakkal.
Ugrin mellett, Mátyás esztergomi érsekkel együtt megjelent Rajnald
erdélyi püspök is. Mire a Mezőségre értek, már 36000 főnyire
emelkedett IV. Béla hadereje. Mezőnyéktől a Muhi puszta felé
tartottak. Batu kán vissza akart fordulni, de Szubotáj kán nem
engedte. A magyar sereget a Sajó felé csalogatták.
Béla lovasai örömmel üldözték a tatárokat Muhi felé. Amíg
Béla a többi tömény érkezését várta, Batu kán egy kis
dombról megállapította, milyen szerencsétlen a magyarok
elhelyezkedése. 1241 április 11-re virradó éjjel egy magyarul
tudó halicsi orosz fogoly
megszökött Batu kán seregéből és elárulta, hogy a tatárok
még az éjjel támadni fognak és ezért a Sajó hídfőjénél
gyülekeznek. Ugrin érsek és Kálmán herceg csapata azonnal
ott termett és a tatárokat gyorsan visszakergették és azt
hitték, hogy ezzel már vége a harcnak. A szekértáborban
elkezdtek enni-inni, mulatozni.
Hajnalban a tatárok
körülvették a magyar tábort. Látszólag megfutamodtak, hogy
kikémleljék, merre van a király, mert élve akarták elfogni.
A harci helyzet változása közben Ugrin érsek legyalázta a királlyal együtt az
ország összes főurát és gyáváknak nevezte őket. Majd Kálmán
herceggel együtt újra a tatárok ellen fordult, akik már futásra
gondoltak. De Batu kán a serege elé állva, fenyegető hangon
azt kiabálta: Ha futunk, biztosan elveszünk! Ha
meghalunk, itt haljunk meg, az égiek velünk vannak. Ekkor érkezett
meg Szubotáj utóvédje és hátba támadta a magyar sereget.
Ernye ispán a palóc csákányosokhoz fordult, hogy mentsék meg
a királyt. Csákányi tárkányvezér figyelmeztette Türje
nemzetségbeli Dénest, hogy a Bükk felé könnyebben meg tudják
menteni a királyt. Csákányi serege utat tört a Bükk felé.
Az Ákos nembeli Türje lovát adta a királynak, maga pedig
visszafordult tovább harcolni. Majd Ivánkafi cserélt újabb
lovat a királlyal. Fáy és
Madács kísérte a királyt Vasvárra, ahol a vascipó raktárnál
terítettek neki asztalt. Innen Járdán vitéz falujáig
lovagolt és egy dombon álló csűrben hált meg. Hajnalhasadtával
Bolhádon át elindultak Gömörbe és Hont, Nógrád és Bars
megye északi részén keresztül eljutottak Nyitra városába.
Hosszabb pihenő után a király Pozsonyon át az osztrák határon
lévő Hainburgba lovagolt és itt kitűnt, hogy Frigyesnek esze
ágában sincs beleavatkozni a tatárok elleni küzdelembe.
Frigyes Hainburgból a belső osztrák területre csalta pihenni
Béla királyt, de fogolyként tartotta magánál. Visszakövetelte
tőle, amit még II. Endrének adott annak idején zálogul,
illetve hadisarcul. Három vármegyét kellett Frigyes részére
elzálogosítania, hogy elmehessen Zágrábba. A császár csapatai vérszemet kaptak és elfoglalták
Győrt, de a magyar ispán csapatai kiverték őket az országból.
Zágrábból Béla levelet írt a pápának, a császárnak és a
francia királynak. Segítséget kért: hirdessenek keresztes
hadjáratot a mongol terjeszkedés ellen, mert a mongolok világuralomra törnek.
Senki sem mozdult meg. Ugyanis a pápa és Frigyes egymás ellen
harcolt, nem törődtek a kereszténység védelmével.
Béla ekkor hűbérül ajánlotta fel
Magyarországot Frigyesnek arra az esetre, ha segít a tatárokat
a Duna vonalától
visszaszorítani. A mongol sereg ugyanis megállt a Dunánál. Kálmán
herceg a Csákokkal együtt átkelt a Dunán, Segesdnél találkozott
a királlyal és Fonyóddal, aki a kancellária rimalányait szállította
Zágrábba. Budavár, Avarbástya és Kurszánvár védői felkészültek
a harcra, de a mongolok elkerülték Budavárát. Kálmán herceg
belehalt a Muhi csatában szerzett sebeibe. Csepely és Homoródka
részt vett az apjuk temetésén, de Kálmán felesége ekkor már
Trau várában volt. Frigyes még a pápa kérésére sem vállalta
Magyarország hűbériségét,
mert ekkor meg kellett volna ütköznie a tatárokkal. IX.
Gergely pápa sírva hívta fel a keresztény fejedelmeket a
keresztes háborúra, de hiába. Az osztrák Niederaltichi évkönyv
már keresztet vetett az ügyre, elkönyvelte: “Magyarország háromszázötven évi fennállás után
elpusztult”. Tavasszal Béla király Zágrábból még egyszer
IX. Gergely, majd IV. Celesztin pápához fordult a keresztes
hadak segítése végett. III. Konrád német királyon kívül
senki sem gyűjtött sereget. Viszont ő is, amikor a tatárok a Dunánál megállottak és
serege szétoszlott, akkor mindenki nevetett a magyaroknak a
kereszténység segítésébe vetett hitén. Igaz, hogy Bajdár
és Büdzsek seregei 1241. április 9-én megütköztek. Henrik
szászországi herceg pedig egy időre megállította a tatár támadást, de utána Henrik
is Magyarország ellen kezdett felvonulni és Béla király seregét
kezdte üldözni. A tatárok a sámán jelű helységeket, mint például
a “halas” Sárospatakot is, elkerülték. A radnai szászok
600 főnyi lovas csoportja önként jelentkezett Kádán
seregébe és Váradig vezette a tatárokat, majd Csanád ellen
fordult. A tél beálltával Bajdár, Büdzsek, Batu és Kádán
serege átkelt a Dunán és valamennyien Bélát kezdték üldözni.
Béla és családja Dalmáciába menekült. A dalmát
tengerparton legtovább Trau
városában tartózkodott IV. Béla és családja.
Az Ákos nembeli Ernye minden eszközzel a
tengerparton megjelenő tatár őrség félrevezetésén fáradozott.
A királyné ismét gyermeket várt. Ha leány lesz, már előre
az Istennek ajánlották fel. A tatárok a parton állandóan fenyegetőztek,
de a trauiak nem voltak hajlandók elárulni a királyt. Valójában
nem is tudták, hol van. A város lakói soha nem látták, csak
a Pósák mondogatták félrevezetésül, hogy ott rejtőzik.
Pedig titkon Veglia szigetén élt. A tatárok aztán egyszerre csak eltűntek. Ödögej-Ogotáj
főkán meghalt és erre minden Csingisz kán leszármazottat
hazahívtak. Minden utód főkán akart lenni, ezért mindannyian
Karakórumba mentek. Ungika hívására Lam herceg utódai közül
többen Szojorgaktani szolgálatába állottak. János pap vezetésével
sok föld nélküli paraszt és várjobbágy is beállott a
mongol hadseregbe. Sok sebesült tatár és mordva vitéz viszont
itt maradt. IV. Béla ifjú korában rideg természetű volt, később
azonban érzelmei felmelegedtek. A Muhi csata éj-szakáján, amikor a palóc csákányosok
kimentették az ellenség gyűrűjéből, rájött arra, hogy a néppel
egy-másra vannak utalva és csak a néppel együtt győzhet
ellenségein.
Élete későbbi szakában aztán ellene
volt a főurak hatalmaskodásának, de kedvezett a köznemességnek
is, hiszen kölcsönösen szükségük volt egy-másra. Életbe léptette
a megyénkénti bíráskodást és a királyi háznak
oldalsarjait is igyekezett megnyerni. Ápolta a hagyományokat és
a szentté avatott királyok és hercegnők emlékét. Olyasmiket
emlegetett,
hogy Zsófia admonti apáca is a bátyját, II. Gézát a “kunok
királyá”-nak nevezte. A hun, avar és magyar törzs-szövetség
romjaiból akart egy minden sallangtól mentes új államot
megteremteni és egy megtisztult állam kezdett kifejlődni a
nyugat védelmének romjaiból. Fonyód sámán a
kis István királyfit vitézzé nevelte és 1246. év
Aranyasszony havának 20. napján Budavár Boldogasszony kápolnájában
ifjú királlyá koronázták a Vasvár leégett égerfa várából
elhozott Gilgames-koronával. Ekkor hirdette meg Béla király a várépítés fontosságát.
A tatárok ugyanis majdnem minden kővárat elkerültek, a fából
készült gerendavárakat azonban égő nyílvesszőkkel felgyújtották.
Ernye ispán Deédes aranyasszony emlékére felépíttette Deédes
várát, Forgácsék Gimes várát, de várat épített minden nagymódú család
is. IV. Béla átépíttette Budavár, Avarbástya és Kurszánvára
kezdetleges külső építményeit, javíttatott az alagútrendszeren
is, és szép, tetszetős királyi várat építtetett. De volt is
mindenütt építeni való. A tatárok azokat a helyeket, ahol látták a 24 hun törzs
szövetségének pajca jelét, nem gyújtották fel. A parasztság
nagy része termékenyebb vidékekre telepedett. Lam herceg kézművesei
a városokban telepedtek le. A nyugatra áttelepült németajkú
főurak parasztjait Árva, Szepes, Sáros és Mára-maros termékeny
völgyeiben telepítették le, Visk tárkányvezér irányításával.
A király behívatta az országba a keresztes lovag, Géza herceg
elszegényedett családját: Árpád, Zoltán és Álmos
hercegeket, hozzátartozóikkal együtt. Ezek főúri családokba házasodtak, de trónigényükről
lemondtak. Ezért csupán a Csák nembelieket illető egyfalus
birtokokat kaptak. Ugyanezt elérhették a Halicsból és Ladomériából
hazatelepedett magyarok is.
Fonyód nyilvántartása szerint még V.
László kiskirály is telepítgette mind a 72 vár-megyébe a
beözönlő rokon népeket. A várépítések meggyorsítása végett
a király birtokokat adományozott. De a főpapokat és főurakat
is várépítésre serkentette. Visszahívta a Bulgáriába távozott
kunokat is és a Nagykunságon, Kiskunságon, Békésben és Temesben birtokokkal
látta el őket. Lam herceg kőfaragói is várépítésbe
kezdtek. Visegrád, Budavár, Zágráb vára és Kurszánváros
Óbudának nevezett városrésze volt munkájuk színhelye. Güjük
nagykánt se hagyta nyugton a nyugati világ meghódításának gondolata s felkérte IV. Bélát,
csatlakozzon hozzá. Minden gyermeke kánnak lehet a felesége és
az elrabolt avar kincsek kárpótlásául egyötödrész zsákmányt
kaphat az európai népektől. Béla király a pápától is kért
segítséget várépítésre, de nem kapott. Pedig megírta: “Mi megtettük a kötelességünket,
hogy megvédjük nyugatot, de senkitől sem kaptunk segítséget,
csak szép szavakat. Lányaimat rutén hercegekhez és
Lengyelország hercegéhez adtuk nőül, hogy értesülhessünk a
tatárok terveiről. Befogadtuk a kunokat és fiunkat kun hercegnővel házasítottuk
össze, hogy még a pogány hátországgal is védelmezzük a
keresztény nyugatot.” 1258. március 15-én Budavárában a
királyi tanács Ungika-Szojorgaktani levele alapján örömmel
vette tudomásul, hogy a mongol törzsszövetségben
lemondtak arról, hogy Magyarország is részt vegyen az új Égi
birodalom hadjárataiban. Megtudták Ungikától azt is, hogy
Magyarországot többé nem támadják, hanem inkább Dél-Kinában
terjeszkednek. A királyi tanács tudomásul vette, hogy V. László
a szakszini kun király lányát,
Csépát vette feleségül, aki Magyarországra jövet Jászvásáron
megkeresztelkedett a királyi családdal együtt. Csépát
Magyarországon Erzsébetnek hívták. Édesapja Szakszin körül
gyűjtötte össze a mongol törzsszövetségből hazatérő harcosokat és kézműveseket. Ebben segítségére
volt Pósa András az új kancellár, aki összeköttetésben állott
Ungika-Szojorgaktanival, kivel egyszerre voltak sámánképzésen
Karakórumban. Itt a Csák nembeliek közül való Ungika, Ong lánya
is, aki Toluj mongol herceghez ment férjhez. Az összeházasodási
folyamat Möngge és Kubiláj uralkodása alatt meggyorsult. 1252-től
Pósa András Fonyód és Homoródka útján újra fölvette a
mongol uralkodóházzal a kapcsolatot.


|