32.
KIRÁLYLÁNY SZERELME 310. Arvisura
5290-5310 medvetoros év
Homoródka rovása
1250-1270
Az ifjú Béla
király 1226-ban, Szent István király napján átadta Kálmán
hercegnek a Dráván túli területek
kormányzását és Erdély kiskirályságát. Kálmán herceg
nem sokkal ezután feleségül vette az ősi hiten nevelkedett
Sikondát, egy Pósa nembeli nemes lányát. Ikergyermekeik születtek:
a fiuk neve Csepel, a lányuké Homoródka lett. Homoródka, mint
rimalány Budavárába
került sámánkiképzésre. Jaák Géza csoportjában, mely 1235-ben
ment Karakórumba, ő volt az ötödik. Karakórumból nem Füzesgyarmaton
keresztül tért haza, hanem Pósa Andrással, a Magyarkai gyors-szekérjáraton.
Fonyód után, az Ungikával folytatott levelezése
alapján ő örökölte az
Arvisura rovásokkal kapcsolatos tennivalókat. Mint Kelet ügyeinek
ismerője, aranyasszony lett.
1246-ban
újra rátámadt Frigyes -Homoródka följegyzései szerint a
legyengült Magyarországra és győzött. De a harc végén leszúrták
és vele együtt kihalt a Babenberg család. A gazdátlanul
maradt Ausztriát a nőági rokonok felosztották. IV. Béla Stájerországot
kapta, de az osztrákok fölkeltek Béla király ellen. A csehek
az osztrákok mellé álltak. Béla király fia, István herceg
így is győzött. IV. Béla azonban nem tudta kihasználni a győzelmet
és békét kötött Ottokárral. Ottokár azt írta a pápának,
hogy a meggyengült Magyarországot nem akarta legyőzni és kímélte
Bélát. IV.Béla
a tatárjárás után nagy erővel fogott hozzá Budavára megerősítéséhez.
Buda hegyén új várost épített.
Atilla és Kurszán városa II. Endre uralkodása alatt kétszer
is tűzvész áldozata lett. Még teljesen fel sem épült,
amikor 1241-1242 telén a tatárok teljesen felégették. Györk
kőfaragó sámán Budavárát 1250-re már lakhatóvá tette.
1256-ig az egész Várhegyet beépíttette és az esztergomi királyi
palotát is át tudta adni az esztergomi érseknek. Ettől kezdve
az ország fővárosa Budavár lett, a Várhegyen épült újabb
kancelláriával. Abban a keleti ügyekkel foglalkozó részleg
figyelme első
sorban Kambalukra, a régi Parajdra épült, Peipinggel határos
mongol fővárosra irányult. Az egész Várhegyet bástyákkal
vették körül.
Lam herceg tárkányserege elhagyta a hegyi településeket
és városlakó lett. Pesten már Taksony korában épültek vascipó raktárak, de most a kézművesek
és a német polgárok kezdtek el nagyban építkezni.
Aranyasszony szigetét a tatárjárás után Nyulak szigetének
nevezték, mert a kézművesek régi szokásuk szerint itt is sok
nyulat tartottak és azok ketrecükből kiszabadulva,
nagyon elszaporodtak. Attól
kezdve, hogy a Domonkos-rendi apácakolostor felépült, az
Aranyasszony szigetét Szűz Mária szigetének nevezték. Régebben
a királyi lak neve az Aranyasszony laka volt. Ide került Homoródka
26 éves korában, amikor Margit hercegnőt Veszprémből áthozták a Domonkos-rendi
apácakolostorba, Aranyasszony szigetének ő lett az élelmezési
ellátója.
A Veglia szigetén született kis
Margitot, Istennek tetsző szolgálatra ajánlva, már 4 éves
korában beadták a Veszprémi Aranyasszony kolostorba. Az elős
időktől kezdve Homoródka gondoskodott róla.
Ottokár, akivel IV. Béla békét kötött, Margitot
szemelte ki feleségének. Szülei nem is ellenezték volna ezt a
házasságot, de Margit ellenállt szülei akaratának és haláláig,
28 éves koráig, ott maradt a zárdában. IV. Béla aztán az
unokáját, Kunigundát adta feleségül a cseh királyhoz.
Atilla városa az István király
által alapított székesegyházzal együtt elpusztult a nagy tűzvészben.
Béla király már csak ezért is végleg Budavárába költözött
1249-ben. Pest városát ekkor kereskedők, kézművesek és német
polgárok lakták. A Nyulak szigetén Béla király a palotája
mellé rendházat építtetett a premontreieknek, bár ő inkább
a ferenceseket kedvelte. Erzsébet húgával együtt a ferences
szerzetesek harmadrendjébe tartozott.
Margit igen jó
viszonyban volt a nála 2-3 évvel, idősebb Istvánnal. Az egyházi
nevelők tudta nélkül mindkettőjüket Homoródka oktatta a rovásokra.
Csepel tárkányvezér 1252 késő
tavaszán tartotta esküvőjét János magyarkai püspök leányával.
Az esküvőre, mint nagybátyját, meghívta IV. Bélát
is. De a királyi család nem akart odamenni. A király viszont
nem sérthette meg az Árpádházat, ráadásul a meghívás a
kancellárián keresztül történt. Végül betegségükre
hivatkozva megkérték Homoródkát, hogy István herceget és a kis Margit hercegnőt, akik ott
lesznek az esküvőn, tekintsék a királyi házaspár képviselőinek.
A vendégek között ott volt Csadaj fia, Mocsi és több unokája,
közöttük Büri. Ezek a fiatalok a magyarkai fejedelem udvarában
tűrhetően megtanultak magyarul. Csepelt Möngge nagykán elismerte vele
egy vérből származónak, éppen ezért képviseltette magát
Mocsi és Büri hercegekkel. A kis hercegek egy szép fekete szemű
ifjút ültettek a kis Margit mellé. Ennek a 15 éves kis
hercegnek nagyon furcsa neve volt, ezért Margit elnevezte Bogárkának, a fiú meg
Margitot tündérkének. Sok felköszöntő és ételvers után tánc
következett. Margit először vonakodott táncolni, de végül
engedett Homoródka és István bátyja kérésének és táncolni
ment Bogárkával, meg a többi kis herceggel.
Bogárka elmondta, hogy Möngge nagykán
nekiadta az ujgurok birodalmát, ahol az uruki-mani keresztény
hit már régen államvallássá lett. Részben ez a magyarázata
annak, hogy most eljöhetett a magyarkai uruki-mani püspök lányának
az esküvőjére. De hozzátette: másik esküvőre is gondol és amint hazaér,
megkéri a nagykán édesanyját, Ungika aranyasszonyt, hogy járuljon
hozzá a házasságukhoz, mert ő annak idején Margitot szeretné
az ujgurok fejedelemasszonyává tenni. Ez a szép terv tetszett
Margitnak is. Nem tagadta, hogy a szülei ugyan az
Istennek ajánlották fel, de azért már volt szó a királyi
családban arról, hogy majd Ottokárhoz adják férjhez. Úgy
tervezték, hogy majd magyarkai uruki-mani hiten fognak élni, de
azért lelkiatyjuknak el fogják ismerni a római pápát is.
V. Istvánt még IV. Béla idejében
megkoronázták, de az öreg király vonakodott a hatalmat átadni.
V. István kun felesége sem a gőgös Mária királynőnek, sem
Anna hercegnőnek nem tetszett. De a pápa révén István
megszerezte a keleti országrész kormányzását és fegyverre
kapott. Anna hercegnő Sárospatakon elfogatta Erzsébet ifjú
királynőt, V. Istvánt pedig Béla király hadai beszorították
Feketehalom várkastélyába. Családi ellenségei meg akarták V.
Istvánt öletni, de Panyit István megmentette. István Panyit
seregével együtt
Pest felé indult és apja seregét Isaszegnél megverte. Margit
ekkor Fülöp érsekkel együtt közbelépett, és az apát-fiút
egymással kibékítették. Közös erővel elfoglalták Szerbiát
és Bolgárországot. Békét kötöttek Uros szerb fejedelemmel
és István Katalin lányát feleségül adták az
Uros fiához, Dragutin Istvánhoz.
István öccsét, Béla
herceget a brandenburgi őrgróf leányával, Kunigundával házasították
össze.
Béla herceg utódok nélkül halt meg.
Béla király azon volt, hogy Ottokár kikosarazása után
más férjet szerezzen Margitnak, de Margit kijelentette, hogy
Csadaj egyik unokájánák ígérte a kezét, máshoz nem hajlandó
férjhez menni. Ujgurföld királynéja akar lenni.
Margit makacssága miatt IV. Béla minden kedvezményt
megvont az apácakolostor lakóitól. Amikor aztán Margit a
saját társnőitől és a szüleitől kínoztatva meghalt, olyan gyorsan eltemették, hogy István
bátyja még csak a holttestét sem nézhette meg. Január 18-án,
a legnagyobb téli hidegben halt meg. Homoródka szerint majd
megfagyott. Szülei nem voltak ott a temetésén.
Csadaj unokája, Bogárka
egyszer meglátogatta Istvánt Erdélyben. István magával vitte
az Aranyasszony szigetére. Bogárka meg akarta szöktetni
Margitot, de ő nem állt rá: “szüleim még születésem előtt
felajánlottak az Isten gyermekének, ezért én
most már egész életemben csak neki szolgálhatok. De tízéves
koromban neked tett ígéretem örökre hozzád köt”. István
bátyjával együtt mindhárman csak zokogni tudtak.
Ungika-Szojorgaktani levélben érdeklődött
Homoródka aranyasszonytól Margit felől. Azt a választ kapta,
hogy IV. Béla és Mária királynő végső kétségbeesésükben
Veglia szigetén a két Pósa jelenlétében felajánlották az
Istennek születendő gyermeküket. A gyermek 1242. január 18-án
született. Pósa Pál, a Párisban felszentelt pap, boszniai püspök nyomban megkeresztelte. A lányka
keresztségben a Margit nevet kapta. Pósa Pál még az év őszén
parancsot adott ki, hogy a kislány részére a Domonkos-rend felügyeletével
építsenek egy apácakolostort. De ide csak később került.
Veszprémben nevelték, itt tanult meg írni-olvasni is. Homoródka
aranyasszony megtanította az Árpádház titkos rovására, a későbbiekben
azzal levelezett V. Istvánnal. Csepely esküvője után a kis
Margit bevallotta az anyjának, hogy örök hűséget esküdött
Csadaj mongol fősámán unokájának. A dölyfös királyné erről
hallani sem akart és a gyermeket betették a még nem teljesen kész
Domonkos-rendi apácakolostorba.
IV. Béla
és Mária Margitot 18 éves koráig össze akarták házasítani
Ottokár cseh királlyal, majd más királyfiakkal is, de Margit
csak a Krisztus menyasszonya
akart maradni. 18 éves korában letette a szüzességi
fogadalmat és kérésére Lam herceg vasművelői erényövet készítettek
neki dobsinai kékleny-ércből. Amikor 1275-ben a Domonkos rend
tartományfőnőkét jelentéstételre szólították fel, Marcellus, Béla király kedvelt
embere Margitnak az apácasághoz való ragaszkodását misztikus
természetűnek mondta. Szerinte Margit, Szent Erzsébetnek lelki
rokona. A királyi család még Margit halála előtt, 1269-ben
visszavont a zárdától minden adományt éppen úgy,
mint a budavári Nagyboldogasszony templomától is.
Ennek az oka az volt, hogy a Nagyboldogasszony
templom papsága éppen olyan uruki-mani keresztény beállítottságú
volt, mint többségében a Domonkos-rend is. Ezért kellett az
eltartásukról saját maguknak
gondoskodniok Pásztó, Zebegény, Pentele, Kurszán-város és
Keszthely régi férfi és női kolostorainak is.
V. István már 1271-ben a pápához
küldött kérésére Fülöp esztergomi érsek és a püspöki kánon
összeült Marcellus fráter jegyzőkönyvvezető segédletével,
hogy a szentéletű Margit legendáját és cselekedeteit összeállítsa.
Az összes tanúvallomásokat 1275-re már összeállították.
Mivel Margit kérésére a volt leglelkesebb hívei Géza
hercegnek a tatárjárás után hazatelepült családtagjai
lettek. Az országot járva István kezdeményező lépést tett Margit szentté avatására. A gondolatnak igyekeztek a püspököket
és az espereseket az ügy mellé állásra késztetni.
Az ügyben eljáró második bizottságnak
Olimpiadosz asszony, Margit lelki nevelője elmondta, hogy a királylánynak
olykor látomásai voltak, látta a Turul nemzetség ősanyját,
meg a Napot és a Holdat együtt állani. Margit vallásos túlbuzgalmában
gyakran megostoroztatta magát Szerennay Erzsébettel, Felvízi
Szabinával, vagy Budaméry Erzsébettel. Az Árpád-család céltudatos ellenállásával akadályozta meg
a nyugati királyi családokba tervezett férjhezadását. Jó képességű
és alázatos volt, sokan szentnek tartották. Vele együtt
lakott a kolostorban Anna hercegnő lánya, Margit és V. István
Erzsébet nevű lánya. Anna lánya, Margit úgy tudta, hogy a Dobsináról való
vasövet Detricus ispán készíttette Margitnak a Baján seregéből
visszajött Ózd vitézzel. Ezt az Ózd vitézt V. István
kereszteltette meg Miklósnak, Domonkos nevű fia a Lam herceg
családjából származó Erzsébetet vette feleségül.
Ennek az Erzsébetnek a lányát mindenki csak a másik nagyapjáról
emlegette. Hont-Pázmány leszármazottnak mondták.
IV. Béla élete
végén sem tudott megbékélni V. Istvánnal és családját nem
a saját fia, hanem Ottokár cseh király oltalmába ajánlotta.
Anna hercegnő lánya pedig
az Atilla idejétől gyűjtött Árpád-házi kincsek javarészét
magával vitte Prágába, vejéhez.
Béla király halála után az Árpádház oldalágai István
uralkodásától várták az ország helyzetének jobbra fordulását.
Bár István is alkalmazkodott, ugyanis a felesége Csépa
felvette az Erzsébet nevet.
Ottokár
cseh király nyomban IV. Béla halála után nagy sereget gyűjtött
és csehekkel, osztrákokkal, brandenburgiakkal, de még sok más
mindenféle nép zsoldosaival, hatalmas erővel tört be
Magyarországra. De V. István a Rábca folyónál legyőzte és
a seregét megfutamította. Utána a keletről beözönlő segítségét
Bodon-Vidin bolgár város felé irányította és 1egyőzte a
bizánci sereget is. Senki se számított arra, hogy Kubiláj kán
édesanyja János pap és Baján vezér seregéből segítséget küld Kun
Erzsébetnek. Dörögme régens, Güjük főkán, Ogulkájnis régens,
Möngge főkán és Kubiláj császár ugyanis megengedte, hogy
szükség esetén egy tömény harcost küldjenek segítségül.
Így aztán 1270-ben 11237 főből álló jól kiképzett
és a harcokban megedzett sereg érkezett V. István megsegítésére.
A mongolok IV. Bélát és V. Istvánt is megkeresték különféle
házassági ajánlatokkal, de a római pápák mindig azt írták
királyainknak, hogy ilyen ronda népséggel szóba ne álljanak.
A pápa mindenáron Ottokár
cseh királyt szerette volna a magyar királyi székben látni,
de V. István serege erősebb volt. Bodun-Vidinnél Csadáj unokája,
“Bogárka” is hősi halált halt. A porait tartalmazó urnát,
mikor a hadak visszavonultak, Margit koporsója mellé helyezték.
BAJÁN, A LEGYŐZHETETLEN HADVEZÉR
310. Arvisura
1252-1298
Homoródka aranyasszony rovása
Ungika tanfejedelem oktatása alapján
Az Árpádházban uralkodó
szellemi irányzatot az oldalági leszármazottak is hűen követték.
Ilyen szellemű volt az Imre hercegtől származott
Ungika aranyasszony is, aki Karakórumban képviselte hazáját.
Leszármazási aranylapján ez állott.
Imre herceg, István király fia—Jéne rimalány, Deédes
leszármazottja1007-1031.IX.2. 1010-1065
Pósa (Radnót) Zeherje, Lam herceg leszármazottja
1027-1070 1036-1098
Bátka Guszona, a Csákok leszármazottja
1067-1105 1075-1130
Bátka -Rás Rási Ilona, Álmos herceg leszármazottja
1097-1178 1099-1190
Bene Törtelen, Gerecsák László lánya
1114-1156 1122-1196
Bátka -Bolyk - Boly Andrási Katalin, A. Simon
huga
1152-1222 1153-1163 1158-1235
Ungika Üröm vitéz a Kurszánházból
1163-1255 1163-1222
Az Aranybulla kiadását követő bonyodalmak idején
Bátka-Bolyk első lányát, Ungikát küldték Karakórumba.
Ungika unokatestvére volt Andrási Katalinnak. Amikor Bátka-Bolyk
felesége, Boly gyermekszülésben meghalt, Andrási Katalin lett
Bátka-Bolyk felesége. Ő aztán Bolynak a leányát a rimalányok
között neveltette fel. Ők voltak III. Béla legfőbb tanácsadói,
Andrási Simonnal együtt.
A kis Ungika
nagyon szerette III. Bélát. Béla pedig tündérkéjének nevezte az éles
eszű, vidám kislányt. Uralkodásának kezdetétől, 1172-től
figyelemmel kísérte Ung leányának a neveltetését. Nagyon örült,
amikor látta, hogy a 9 éves Ungika már korábban megismerte a
rovásokat és a latin írást és, hogy tisztában volt az Árpádház minden ágazatának
leszármazásával is. Így aztán Ungika lassanként a legjobb
ismerője lett a királyi kancellária minden bonyolult dolgának.
Mindig ott volt a bugáti és karakórumi ötös sámáncsoportok
összeállításánál is. Később a Kurszánházbeli Üröm vitézhez ment feleségül.
Az 1200-ban született, szintén Ungika nevű kislányukat a családi
hagyományok eszmei légkörében nevelték. III. Béla kancelláriájának
a szolgálatára. Andrási Simontól kezdve mindig Árpád házi
hercegeket képeztek ki. Ilyen volt az Imre herceg
- Pósa nembéli Pósa Pál, a Kurszánházbeli Üröm vitéz,
Zoltánházbeli Turcsi rimalány és a Csák nembéli Masa.
1210-ben az Imre herceg véréből
való Pósa nembéli Gácsot küldték Karakórumba;
1215-ben
Zernye rimalány ment a Zoltán nembeliek közül; majd 1220-ban
Mohos vitéz, Deédesnek és Lam hercegnek a leszármazottja.
1225-ben a kis Ungika, mint Imre hercegnek, illetve a Kurszánháznak
a leszármazottja harcolta ki, hogy Karakórumba küldjék. 1230-ban
Imre herceg leszármazottai közül Pósa András ment Bugátba, majd innen Karakórumba.
1235-ben Jaák Gézát küldték a Csák nembéliek közül, Bajánnal
együtt, aki az Árpádháznak Ágnes nembéli csoportjához
tartozott. Ungikát nyelvtudása és rátermettsége miatt ott
tartották Karakórumban. Később, amikor rangelső lett, Csingisz kán legkisebb fiának,
Tolujnak lett a felesége. Mint rangelső végezte el a
beavatottak Égi birodalombeli sámánképzését. Nagy örömmel
várta Pósa András és Baján vitéz érkezését. Ezeket aztán
a mongol hercegekkel együtt képezték tovább. Bajánt, mint Ungika -Szojorgaktani
rokonát Möngge, Kubiláj, Hőlegü, Ariböke és Büdzsek
herceggel együtt hadvezérré képezték ki.
Ungika -Szojorgaktani készségesen vállalta a magyar királyi
udvarral való levelezést. Ennek itthoni nyilvántartója Turcsi
rimalány és az édesanyja volt. Nagy csapás érte, mikor
meghallotta, hogy a Csák nembéliek közül való Jaák Géza a
mongol szekérposta egyik járatának megsemmisítésekor az öldöklés
áldozata lett. De szerencsére Jaák Gézának és Pósa Andrásnak
azonos tartalmú levelet adott át és így a Pósa Andrással küldött
jelentése mégis eljutott IV. Béla kancelláriájába.
Ödögej halála után Batu kánt és Kadán
herceget Ungika szavára rendelték vissza Karakórumba és megszüntették
a Magyarországgal kapcsolatos tervüket. Erről Ungika futár útján
értesítette IV. Bélát. Utána Karakórumban a nagyasszonyok
összefogtak és Dörögme régenssége mellett Güjük hercegből
neveltek új uralkodót. Güjük aztán már dél felé kezdett
terjeszkedni. Az ő korai halála után Ogulkajnis lett a régens,
majd utána Ungika
idősebb fiára, Mönggére, vagy mongolosan Möngkére esett a
legfőbb vezetők választása. Möngge halála után Ungika
kisebbik fia, Kubiláj lett a nagykán. Az ő legjobb barátja az
Árpád nembéli Baján volt. Baján haditervét Ungika is Kubiláj
is helyeselte.
Az 1235-ben még csak húsz éves
Baján nem volt hajlandó részt venni abban a munkában, amit a
rovásjegyeknek három új betűvel való kiegészítése vont
maga után. Így aztán Pósa Andrást kérték fel a Csadaj-féle
terv végrehajtására. Ungika már Pósa Pál elbeszéléséből
tudta, hogy a kis László király a rovások tanulása közben
olyan jeleket is közbeiktatott, amelyekkel könnyebben ment az
Endre, Béla és Levente Arvisura-másolatainak az olvasása. A
Csadaj vezette beavatott sámánképzésen éppen ennek az alapján
került szóba
a rovásjelek sorának kibővítése. A nagy munkában aztán Pósa
András is részt vett. Ő id. Pósa Pál és Pósa Gyula példájára
vette fel a Pósa András nevet. A székelyek azonban a Lebédháziak
szokása szerint inkább Endre néven emlegették.
Toluj feleségének, Ungikának, az ifjú asszonynak nagy
szava volt az Ödögej halála után kialakult helyzetben. Meggyőzte
Karakórumban Dörögme nagyasszonyt, hogy a nagy utánpótlási
veszteségek miatt meg kell szüntetni a nyugat meghódítására
irányuló terveket. Dörögme hallgatott
Szojorgaktanira és a Nagytanácsban, mint régens gyakorolta a
hatalmat.
Batu kánt megütötte a guta.
Utána az unokája, Berka kán lett az Aranyhorda parancsnoka. Székhelyeit
gyakran változtatta Bolgár, Ükeg és Szeráj között. Az
Uralban abban az időben temérdek arany volt. Fejedelmi ismerősei
rendszerint Berkának arannyal kedveskedtek. A kereskedelem központját
Szoldiában állította fel. Hülegü, Möngke és Kubiláj idősebb
testvére háborúba keveredett Berkával a Magyarka és Szoldia
térsége körüli területi vitában és a harcban a legidősebb testvérük,
Alan lett a győztes. Ebben a háborúskodásban a Magyarkai
madzsarok nagyon sokat szenvedtek. Az elkeseredettek meghallották
a magyarkai püspöktől, hogy IV. Béla újjáépíti a keresztény
Magyarországot, ezért sokan útra keltek
Magyarország felé. Átvonulásukat Ungika tanácsára Berka
engedélyezte. Ezzel eleget tett IV. Béla kívánságának, hogy
a háború okozta veszteségeket ne a nyugati telepesekkel, hanem
a magyarok keleti rokonaiból pótolják.
Berka kán
az Ungika tanácsára kezdte
meg a kereskedelmet Balduin bizánci császárral is. Balduin görögöket
és más nyugati kereskedőket irányított Szoldiába. Görög
kereskedők telepedtek le Ukoka városnak Ükeg nevű kereskedőnegyedében,
meg a szkíta városokban, Bolgában, Szerájban és Magyarka területén. Berka dél felé is
kiterjesztette kereskedelmi kapcsolatait. Apja példáján
okulva, aki a részegeskedésbe pusztult bele, lemondott az
italozásról és mohamedán lett, de őseinek Égi Atyját is
tiszteletben tartotta.
A baskírok zöme ekkor vette fel a mohamedán vallást. Kipcsák utódai
közül nősült, az udvarában sok magyar tartózkodott.
Azonban, ha valaki a IV. Béla királyságába akart menni, azt
Ungika kérésére elengedte.
Nem helyeselte, hogy Temüdzsin temetésén a lovakat is és
a szolgákat is lemészárolták.
Csingisz kán, azaz Temüdzsin
utódai Csadáj fősámán vezetésével igazságosan
megosztozkodtak a birodalmon. Berka kán az Etil, vagy ahogy ők
nevezték, a Felső-Tigris vidékén, tőle délre pedig Alan (Alau
kán) a perzsák földjén uralkodott. Barak kán országán,
Bokharán keresztül érkeztek a sámánfogatok, a Balhás tó környékén
pedig Kaidu volt az úr. Jugurisztánon át vezetett az út Karakórumba,
ahol Ung vezér parancsnoksága alatt Ungratban volt a Magyarországból
odaküldött lovasok kiképző tábora. Ordoszt (a besenyő Patót) a mongolok Tenduknak hívták.
Itt volt az Égi birodalom papi központja. A Lop-nor felé
Tangut kán uralkodott. Ott hun szokás szerint elégették a
halottaikat. Egyes papi központokban az éveket ugyanúgy számították,
mint nyugaton, de az Ibos napját vették alapul.
Az uruki szerzetesek nem ettek húst.
Karakórum vastag vályogfallal
volt körülvéve, a szétfagyás ellen nád és
szalmatető védte. A kánok palotájában lakott a karakórumi
Öregek Tanácsa, az döntött még a Nagykán megválasztásában
is. Tatárország Szorcsa és Barga tartományában
Unk kánnak fizettek tizedet, de a nép a nagy adók
miatt kiment a pusztába és 1187-ben Csingisz kánt választották
uralkodójuknak, a szétszórt tatár nép aztán tömegesen
csatlakozott hozzájuk. Altáji vasból kovácsolták a dárdát és kardot. Kemény
katonai képzésnek voltak alávetve. Később egy egész
sor tartománycsatlakozott a 8-as istenségről ismert
tatár szövetséghez. A csatlakozott tartományok élére
tatár vezetőket tettek és a népek így biztonságban
érezték magukat. 1200-ban Csingisz kán követséget küldött
Unk kánhoz és feleségül kérte leányát, de Unk kán
János pap tanácsára elkergette a kérőket. Csingisz kán
emiatt bosszút forralt a pap ellen. Hatalmas sereget
szervezett és felszólította a papot, hogy védekezzék.
János pap óriási sereggel közeledett
Tangut szélén, ahol Csingisz kán maga köré gyűjtötte
a csillagjósokat és megkérdezte, melyik sereg fog győzni.
A keresztény papok nádszál próbával Csingisz kán győzelmét
jósolták. Napokig tartó készülődés után megindult
a harc, s ebben
János pap is meghalt. Csingisz kán birtokba vette az egész
országot és feleségül vette János pap legszebb lányát.
Az uruki-mani keresztény hitet Csingisz kán meghagyta,
sőt feleségének részére még díszes templomot is építtetett
Karakórumban. Utána még hosszú évekig uralkodott,
Kadzsu vár ostrománál halt meg. Közben a fiai az Égi
isten és Nagitáj földisten parancsára minden meghódított
országban sereget szerveztek. Régi szokás szerint
minden lakománál az isteneiket kínálták meg először.
Ungika
feljegyzései között szerepelt többek között az is, hogy
amikor a keleti tatárok urának, Argonnak a felesége, Bolgana
fejedelemasszony meghalt, Bolgana utolsó kívánságát
eljuttatták a Güjük és Möngke után hatalomra került Kubilájhoz,
hogy családjukból adjanak a férjének feleséget. Kubiláj örült a kérésnek,
mert jó barátság kötötte Argonhoz. A legszebb rimalányt,
Kokacsint küldték Argonhoz, de a küldöttség a kánok háborúskodása
miatt kénytelen volt visszatérni. Ezért kerülő úton indították
útba a menyasszonyt, de mire odaértek, Argon
meghalt. Ekkor Kubiláj parancsára az Argon fiához, Kazához
adták feleségül. Kokacsin manysi királylány négykarélyos
fejedelmi leány volt: az aranypajcáján turujsas, vadászsólyom,
oroszlán és feliratos baraca, azaz pusztai tigris volt.
Kaza birodalma Kis-Örményországra
terjedt ki, Szevasztó székhellyel. Uruki-mani keresztények,
tatár alattvalók voltak. Bőségben éltek, szumír rendszer
szerint gazdálkodtak. Kikötőjük Ajas, a görög Adana, a
hettiták kikötője volt, de már csak kevés kasszu-hettita lakossal, mivel hajósaik mind szétszóródtak
a nagy tenger kikötőiben. Élénk kereskedelmet folytattak a
turkománokkal és Kazáriával, de nyugat felé Turkománia
keleti részén keresztény, örmény, meg hithű görögök éltek.
A Van-tó környékén volt az uruki keresztények
szellemi központja. Nagy-Örményországnak Arzingában gazdag
metropolitája volt. Hatalmas ezüstbányáiból sok ezüstöt szállítottak
Kubiláj birodalmába. Ott volt még sorjában Moszul királysága
a Bárisz hegységgel, lakói arabok, kurdok, jakobita és nesztoriánus keresztények; Susán-Bagdát
szaracén kalifátussal és keszi város mellett Baszra kikötővel.
Ezt valamikor Alau kán foglalta el. Kalifájuk csak kincseket gyűjtött,
de Alau a kincsek közé szorította, s ott aztán éhen halt. A
bagdadi kalifa még II. Endre uralkodása alatt, az Aranybulla
kibocsátása után, ki akarta irtani a nesztoriánusokat és az
uruki keresztényeket, de Sebők varga megmentette a keresztényeket,
imádságának erejével megindított egy hegyet. Tadurisz
kereskedelmi központnak is vegyes volt a lakossága. Itt még az
uruki-mani kolostor működését is megengedték a tatárok.
Perzsia fővárosa, Szába volt az a hely,
ahonnan a mágusok, az ordoszi beavatottakkal elindultak, hogy születésekor
fölkeressék a 24 karátos nazirt, Gáspár, Menyhért és
Boldizsár meg is találta a kis Jézust. Ezt így hallotta Kubiláj
édesanyjától, Ungikától. Perzsia 8-as istenségű tartomány
volt. A különböző szellemi áramlatok már csaknem teljesen
szétforgácsolták, de az Égi birodalom most egybe tartotta. Jó
módban éltek, de az adót mégis vonakodva fizették.
Kubiláj hírszolgálata beszámolt arról is, hogy IV. Bélával
már nem lehet szövetséget kötni, mert a pápai lovagok, a
johanniták ellepték és befolyásuk alá vették az országot.
A királyi kancellária azonban továbbra is szívesen vette Ungika leveleit. Ezekből kitűnt,
hogy a mongol-tatár hercegek házasságok útján szeretnék létrehozni
a tervezett szövetséget. Erről IV. Béla a pápának is többször
jelentést tett, hiszen a háta mögött a papság amúgy is beszámolt
a pápának minden említésre méltó eseményről. A mongol
hercegek közül Csadaj fősámán fia, majd unokája Csagatáj
is felvette a kereszténységet, hogy így minden hírnek,
adatnak birtokába jutva segítségére lehessen Kubilájnak.
Kaidu birodalmában, Szamarkandban is működött ilyen intézmény. Barakkánnak a Pamír környékén
hatalmas állatállománya volt, gyönyörű lovakkal. Tangutban
és Tebetben Égi birodalombeli kolostorokat építettek és
ezekben több mindenféle tudománnyal foglalkoztak.
Az új mongol vezetőség a telet a síkságon és
annak melegebb városaiban töltötte, míg a nyarat a hegyi
legelők közelében a hűs forrásoknál. Kör alakú sátraikat
négykerekű szekereken vontatták. Bőségesen éltek hússal és
tejjel. A pásztorok a nyájaknál voltak elfoglalva, az
asszonyok pedig a jurtákban laktak a gyermekekkel. Étkezéskor először
istenszobraikat kínálták meg, ezzel jelezve, hogy együtt élnek
őseik szellemével és Nagitáj a földisten részt vesz
mindennapi életükben is. Étkezés után mindig kancatejet
ittak. Hadfelszerelésük kiválóan alkalmas volt a hadviselésre. Íja, nyila, kardja és
buzogánya minden harcosnak volt. Sokan páncélt is viseltek. A
harcban mindig a segédnépek csapatait küldték előre,
kiemelve a mongol harcosokat, minden tíz harcos felett egy tiszt
állt, tíz tized egy századot, tíz század egy
ezredet, tíz ezred pedig 1 töményt tett ki. Ugyanilyen volt a
24 hun törzs szövetségének a hadiszervezete is.
Gyilkosoknak nem irgalmaztak. Kis lopás büntetése 7 bot
volt, nagyobbé már 17 bot, 27, 37 stb. lehetett, 107 botütésig.
Lólopást már karddal való
kettévágással lehetett büntetni. Állataikat bélyeggel látták
el. A juhnyájakat Égi eredetű pulikkal őrizték.
Gyermekeiket már kiskorukban eljegyezték. A holttesteket
megégették és poraikat vagy a folyóvizekbe szórták, vagy széthintették
a szélben. A vérszerződést
esküvel szentesítették.
Ungika javaslatára Szamarkant
és Karakórum után egy központi fővárost is építettek a széki
hun Parajd helyén. Kubiláj az új fővárost az ő háziistene
után Kambaluknak nevezte. Az Ungika által kiképzett Homoródka
erről a korszakról még az alábbiakat jegyezte
fel:
Tenduk papi városban
valamikor János pap uralkodott. Örökös magyarországi mellőzése
miatt a tatárokkal együtt a mongolok világuralmi törekvéseihez
csatlakozott. A Kubiláj elleni lázadás elfojtása után
Tendukban Kubiláj lett az úr. Ott maradt János pap fia, György
keresztény pap, meg a Tendukban meghúzódott magyarok csoportja
és később György utódai is. Tenduk volt a mása Gógnak és
Magógnak nevezett ataiszi országnak. Itt Ungnak és Mogulnak
nevezték. Mégpedig Ungnak a Góg utódait,
Mogulnak a tatárok utódait azonosították.
Tendukban és Szindacsu városában mindig
számos kézműves ordoszi élt. Ha földrengés pusztított
Kathajban, vagy a Hoanghó mentén, ők hozták helyre a városokat
és más településeket.
Kambalukban volt Kubiláj
palotája, parkjában fogolymadár tenyészettel. Ezeket télire
teveháton melegebb vidékre szállították. Sandu várost Kubiláj
építtette fel márványból, egy földrengés után egy
vadaskert közepén. De évente csak három hónapig lakott itt.
A város halottidézői egy-egy évre mindig előre megjósolták
a várható eseményeket. A Bálványhegyi kolostorok szerzetesei
ilyenkor lenyírt szakállal, hajjal, szép színes öltözékben,
de böjtöléssel ünnepelték az égieket. A harcosok és kézművesek
azonban a palota lakóival együtt nagy vígsággal tartották meg a nyári
ünnepet, hálát adva a bőséges aratásért.
Unoka öccse, Nanaj fellázadt Kubiláj
ellen, de Kubiláj 48 tömény lovast és 10 tömény gyalogost
vezetett a keresztény Nanaj 10 tömény fős serege ellen és
legyőzte Nanajt. Lópokrócban forgatták és dobálták haláláig.
A győzelmi ünnepen megcsókolták a Bibliát, a Koránt, a
Talmudot és az Arvisura rovások kegyhelyén Szagamóni Borkan
aranymondásait. Minden 100 ember parancsnoka ezüst táblát, az
ezer ember vezetője egy aranyozott táblát, egy tömény
parancsnoka pedig aranytáblát kapott és a seregvezérek egy-egy
aranynyilat. Tíz tömény parancsnoka aranytáblát kapott
oroszlán és sólyom-turujsas díszítéssel, a másik oldalán
a karnaki Nap és az uruki Hold jelképével. Ungika kijelölése
alapján kétévenként
Ungrat törzsbeli lányokat vezényeltek a kambaluki palotába.
Ezeket a lányokat Kubiláj adta férjhez nagy tisztességgel.
Kubiláj 85 évig élt, fehér bőrű, kék szemű, alacsony
ember volt, mint az édesanyja. Első szülött fia, Dzsicsen
meghalt még Kubiláj
életében, annak a fia, Timur lett a Kubiláj örököse. Kubilájnak
négy feleségétől 22 fiúgyermeke született, de az ágyasaitól
is volt 25 fia. Közülük hét királyságot kapott, azonban a többi
is, mind a 40 vezéregyéniség lett. Életének legnagyobb öröme
az volt, amikor a mongol törzsszövetség
elfoglalta a Szumírföldet és Babilont. Ebben Gilgames égi
hatalmának a diadalát látták. Kubiláj a Kr. utáni 1255. évet
“diadalmas év”-nek nevezte.
Kubilájnak két nagyvezére
volt: Baján és Mingán testvérek. A testőrség parancsnokát
Kujukcsinnak hívták. Az ő ezredesei voltak a szelindekek őrzői.
Ezek egy-egy tömény testőrség felett rendelkeztek és 1-2 pár
szelindek őrzése volt rájuk bízva. Ha Kubiláj trónon ült,
mellőle jobbra is, balra is tíz-tízezer kujukcsin-testőr indult
el 5-5 ezer szelindekkel. A síkság közepéig szelindek falkák
között haladt a császár az anyjával együtt. A szelindekek
aztán medvék és szarvasok után vetették magukat.
Baján és Mingán kötelessége
volt októbertől március végéig napi ezer vaddal ellátni a
Kambaluki udvartartást. Fürjektől és halaktól a Hokjen-Fokjen
népek kötelessége volt gondoskodni.
Márciusban Kubiláj Bajánnal együtt fölkerekedett és
elindult délre, kétnapi járóföldre a Nagyvíz felé. Vittek
magukkal egy tömény solymászt 500 vadászsólyommal, 500 kerecsennel és ölyvekkel. A
zsákmányt minden este bemutatták a császárnak. Testőrként
Kubilájt 10000 lovas, azaz egy tömény kísérte. Az őrzők
kettesével haladtak, vadászat közben síppal és csuklyával fölszerelve.
Ha Kubiláj fölbocsátott egy madarat, az emberei figyelték. Vissza is hívhatták,
de ha veszélyben volt, egy másik sólymot küldtek a segítségére.
Minden sólyomnak a hátára egy kis táblát erősítettek a
parancsnok és őrzője nevével. A sólyom lábán lévő gyűrűn
a madár neve és életkora volt feltüntetve. Ha elszökött sólymot fogtak,
azt visszaszolgáltatták a felügyelőjének.
Amennyiben valaki nem vitte vissza azt, mint rablót, a 24
bíró valamelyike megbüntette.
Mingán
rendszerint a legmagasabb dombon tartózkodott egy zászlóval,
így a tulajdonosok nála
megtalálhatták a hozzá beszolgáltatott sólymot, vagy
kisvadat. Így haladt a császár minden nap 2 napi vadászföldre,
2 pár elefánt hátára szerelt díszsátorban, melynek a bélése
arannyal átszőtt selyem volt, kívül pedig a Gilgames-féle
oroszlánbőr díszítette. Madarászat közben Bajánnal
megtárgyalta a Kathajtól délre indított hadjáratok dolgát.
De ha közben észrevettek valami nemes vadat, akkor Kubiláj a sátor
ablakán kibocsátotta kedvenc sólymát és gyönyörködött a
küzdelemben.
Baján és öccse, Mingán előbb
Bugátban tanult, majd, mint rangelsők, Karakórumba kerültek.
Ott megtartóztató életet élve, kiváló vitézekké fejlődtek.
Bajánt csak a vitézi élet érdekelte, Mingánt azonban
olyasmik, hogy Kathaj hegyeiben kibányászott fekete kövek lángra
kapnak és a közös fürdőket lehet velük fűteni. Minden
lovas köteles volt hetenként háromszor megfürdeni a közös fürdőben.
Mingán a mongol előkelőség részére olyan lakásokat épített,
melyekben fürdőmedencék és izzasztók voltak.
Baján még elsőéves sámánképzős korában
javasolta Ödögejnek, hogy a szokásos fémpénzek helyett a Kínában
használatos papírból készíttessen díszes pénzeket. Ezek
azonban 1256-ra nagyon elhasználódtak. Ezért Kubilájnak újabb
papírpénz kibocsátását javasolta. Baján első cselekedetei
közé tartozott, hogy gabonaraktárakat állíttatott fel a
meghódított területeken. Ezzel az éhínségnek elejét vették.
Akik éhségükben császári gondoskodásként friss cipót
kaptak, Kubilájt jótéteményéért istenként tisztelték.
Minden hadművelet előtt csillagjóshoz fordult tanácsért. Ezrekre menő csillagjóst tartottak:
keresztényt, babilonit, kathájit, vagy szaracént. A csillagjósok
Mingán hivatala révén még ruházatot és fizetést is kaptak.
Ilyen előzmények után indította el a
legyőzhetetlen Baján a hadjáratait Dzsodzsu, Tainfu, Akbaluk,
Kunkun, Kendzsefu, Akbalek-Manszi, Kanli, Szindefu, Zipangu,
Karadzsou, Zaranden, Vocsan és Mien ellen. Ezekben a hadjáratokban
részt vettek a Kubiláj fiai is. Möngke annak idején eredménytelenül
hatolt be Tebetbe, de Baján legyőzte Tebetet. Kubiláj
utasítására hadvezérképző
rajcsúrt szervezett, ahol a Csingisz kán utódokat képezte ki
hadijátékokon hadvezérekké. Így dolgoztatta ki Amin-Amu
herceggel, a saját fiával Kandzsigu, azaz Hanoj meghódításának
tervét is. A tervet meg is valósították, behatoltak Kis-India területére. Ugyanígy képezte
ki Mangaláj, Hügecsi és Kogancsin hercegeket, a Kubiláj fiait
is, majd a kis Timurt és Eszentimurt, Kubiláj unokáit. Szoros
kapcsolatot tartott fenn IV. Bélával, de főként István
herceggel. A kis magyar király kérésére kitűnően képzett önkéntes
lovasokat és hadi iskolát végzett töményvezéreket küldött
a kis Istvánnak is, meg Kun Lászlónak is. Ögödej fiaival előbb
csak eljátszatta Jacsi-Kunmint és Szindefu meghódítását, de
aztán Köden herceg több tartományt meg is hódított. Mien tartomány elfoglalásakor
az egész oktatási intézmény részt vett a hadvezetésben és
Baján csak a helyszínen hagyta jóvá a hadműveleteket.
Mindehhez természetesen sok pénz kellett, de a Baján javaslatára
kibocsátott papírpénzt az egész birodalomban mindenkinek el kellett fogadni. A
kiképző táborból még női hadvezérek is kerültek ki, köztük
Aidzsaruk hercegnő, akit az apja nem engedett férjhez menni,
mert, mint sorozatos győzelmeket arató vezérnek, több hasznát
lehetett venni. Ilyen híres hadvezér volt még
Abaga-Beidu, Hülegü leszármazottja is. A hadvezérképzés
kiterjedt még az útépítésre is. Baján minden tartományban
megépíttette a hadiutakat. Kambalukból 34 út vezetett a
tartományokba. Ezeknek a sorsát a 12 hadvezér irányította.
Minden tartománynak volt külön főbírája. A tartományi
intézmény vezetője kinevezése alkalmával egy arany táblát
kapott Kubilájtól. Az ő dolguk volt az adószedés is. Ez a
Szieng a legfelsőbb udvartartást jelentette a Thaijal együtt.
A 34 út mentén minden lófutásnyira egy-egy
Dzsam-ot telepítettek, ahol királyi kényelmet biztosítottak a
gyorsfutároknak. Ezeken a postaállomásokon összesen 200-200 ló
állott tartalékban. A sivatagban is minden 2 lófutásnyira
volt egy-egy Dzsam. Ezeken az állomásokon összesen 200 ezer ló
állott készenlétben a küldöncök, a futárok számára. A
Dzsam-ok között 8-8 sík helyen 40 házból álló települést
tartottak fenn, belterjes állattenyésztéssel. Ott laktak a
kengyelfutók. Az egész birodalomban egy tömény, azaz tízezer
Dzsam épült, nyolc tömény kengyelfutó-településsel. Lakóik mongol
vezetés alatt szaracénok és a 24 hun törzs szövetségébe
tartozók voltak. Egy-egy futár 3-6 felesége és azok gyermekei
is. Főként kölest és rizst termeltek. Földet a Kubiláj
parancsára nem volt szabad parlagon hagyni. A kengyelfutók szolgálatban széles övet
viseltek és az övön csengőt, hogy a másik Dzsam már messziről
meghallja a gyorsfutár érkezését. Minden helyen pihent szolgálatos
hírvivő várta a gyorsfutár érkezését: Sürgős esetben éjjel
fáklyás gyalogkengyelfutó rohant a lovas hírvivő előtt. Testük hánccsal
volt körültekerve. Sólymos táblát vittek magukkal, ez
jelezte a sürgősséget.
Folyóknál kompok és csónakok, a Szeráj-tenger
(Káspi) mellett pedig hajóállomások várták a hírvivőket.
Ezek a települések mind adómentesek voltak. Ha valamelyik
tartomány ura elemi csapást jelentett, Kubiláj adóelengedést
rendelt el. Száj és körömfájás esetén néha az egész állatállományt
kicseréltette. Adóhivatala előtt egy táblán ez a felírat állott:
“Isten ellen való vétek a bajban lévőt adóztatni. Segítsünk mindenkin!” Mingán
hadvezér volt az Építmények ura. Az ő tanácsára Kubiláj
elrendelte, hogy az utak mentén minden három öl távolságra fákat
ültessenek, a sivatagokban meg szárazságtűrő fákat telepítsenek.
Ezeket a Dzsam népe köteles volt időnként megöntözni. Mingán szerint
a birodalom köteles minden évben fát ültetni. Ennek még
Kubiláj is eleget tett: udvartartása azt mondta, ezért él
olyan sokáig. Sok helyen szőlőt is ültettek. Kathajban rizst
termeltek és abból bort is készítettek. Olyan helyen, ahol mohamedánok laktak, a
Dzsam közelében kötelező volt szőlőt ültetni, hogy a lovas
futárok és a kengyelfutók, ha bort nem is ittak, kifacsart szőlőlevet
ihassanak. A sokféle ivóvíz ártalmát így kerülték el.
Aranyasszony (augusztus) havának 28-ik napján az egész birodalomban
kancatejet kellett önteni a fák alá az Istennek és a
szellemnek szánt áldozatul. Utána Kubiláj is kancatejet ivott
és három hónapig Sandauban maradt. Ezalatt a halottidézők jósoltak
neki. Boszorkánymesterei hívták a démonokat és azok engedelmeskedtek neki. A varázslót
baksisnak hívták. Kubiláj aztán a téli hónapokra elhagyta nádpalotáját,
elbúcsúzott márványpalotákban lakó külföldi vendégeitől
és visszatért Kambalukba a fővárosi elefántos palotájába.
Kambaluk Kathaj tartományban, a széki-hun Parajd-Peiping helyén
épült, a huni folyó partján. Mingán 8 lófutásnyira (kb. 8
mérföld) négyszög alapú területre tervezte meg. Fallal vétette
körül, minden oldalon kapuval, a falakon kívül vizesárokkal.
A falak mentén belül mindenütt őrség, de tőlük befelé 6 lófutásnyi négyszögben
újabb fal épült, de most már 3-3 kapuval. A falak itt tíz lépés
magasak voltak, fehérre meszelve, mellvédekkel és lőrésekkel.
A sarkokon egy-egy palota állt 8 töményt kitevő őrséggel. Még
beljebb egy-egy lovaglásnyira újabb fal emelkedett 8 palotával a
hadfelszerelés céljaira. Elöl öt, oldalt egy-egy kapuval, összesen
tehát 8 kapuval. Ezek a falas kapuk így ismétlődtek és
legbelül állott Kubiláj csodálatos palotája, észak és dél
felől tíz lépés magas márványemelvényen.
Kelet és nyugat felé üres tér volt. A feljáratokat 2 lépés
magas fal szegélyezte és az egész palotát két lépés széles
márványterasz vette körül. A palota falait arany és ezüst
lemezek borították, sárkányok és a 24 hun törzs szent állatainak
véseteivel. A mennyezetet
arany és ezüst festmények díszítették. A palota fogadóhelyiségeiben
elfért hat-nyolcezer ember, de volt a palotában 400 kisebb
terem is. Mindezek Mingán építész-tervező tehetségét dícsérték.
A tető külső része többféle színűre volt festve, lakk
borítása meg mint a kristály csillogott. A palota kincstárában
aranytömbök, ezüstrudak, gyöngyök, aranytáblák garmadával,
drágakövek egész raktára. Feleségei és ágyasai külön-külön
elhelyezve. Az édesanyjának meg külön lakosztály van
fenntartva, ez az Ungika
birodalma. A palota belső udvarán parkok, gyümölcsösök, értékes
ritka állatokkal. Az utak egy lépés magasságúak, hogy sárosak
ne lehessenek. A belső palota egyik sarkán a Nagymedve csillagkép
volt a márványfalra aranycsillakokkal kirakva. Előtte egy
halastó, tele hallal. Kubiláj
ugyanis anyja tanácsára sok hallal élt, mert a fehérhús
fogyasztása meghosszabbítja az életet.
A tóba egy folyó ömlött, ebből
ittak a vadaskert vadjai is. A tavat állandóan tisztogatták és
az onnan kikerülő földbe fákat ültettek. A fák között az utak kéklő kövekkel
voltak kirakva. Az örökzöld fákról ezt az udvart Zöld
udvarnak hívták. A domb tetején egy zöldes színű palota
emelkedett. Hasonló palotát emeltetett Kubiláj a legkedvesebb
unokája, Timur kishadvezér számára is. Timur Bajánnak is,
Mingánnak is a legkedvesebb tanítványa volt. Kambaluk a Nuni
folyó partján teljesen új építmény volt a régi Parajd-Peiping
helyén. Lakóinak túlnyomó részét a folyón túl újjáépített
Taidu városába költöztette Kubiláj. Ezzel megszűnt a múlt.
A megbízható lakosokat ellenben meghagyta a régi
városban.
KUN LÁSZLÓ KÉT HÁZASSÁGA
312. ArvisuraUngiánka
aranyasszony
rovása 1272-1300
Kambalukban jelentették Kubilájnak a Béla birodalmából
érkezett híreket. V. István, Béla király fia 1272. augusztus
6-án, 33 éves korában
elhunyt. Velencei származású papok lassan ölő méreggel
itatták meg. Halálát sem a beginák, sem a csepeli sámánok
nem tudták megakadályozni. Utolsó útja Csepel szigetére
vezetett, ahol Panyit hadvezérrel megbeszélte, mit kell tenni
fia támogatására.
Holttestét a beginák kolostorában ravatalozták fel és az Árpádházi
örök menyasszony mellé temették, vörös márvány koporsóban.
Ők mind a ketten a Gilgames házzal való házassági
kapcsolatok fenntartása mellett voltak. Margitnak megtiltották
a szülei az ilyen házasságot, de István a
szakszini Erzsébetet vette feleségül. Két fiuk született: László
és András. Katalin lányuk Dragutin István szerb királyhoz, Mária
II. Anjou Károly nápolyi és szicíliai királyhoz, Anna II.
Andronikosz görög császárhoz, Piroska pedig ahhoz az Argyas nevű kun
fejedelmi ifjúhoz ment feleségül, aki Béla birodalmának
megsegítésére a mongol törzsszövetség támogató csapatait
képezte ki. András herceg az Argyas húgát, Derzsikét vette
el. Több gyermekük született, de azokat III. Endre papsága nem ismerte el. Erzsébetnek
a nevét soha senki még csak szóba sem hozta, legfeljebb apácaságát
emlegették. Zavis cseh főúrhoz ment aztán feleségül. Egyedül
ő tartott ki az uruki-mani hit mellett. Megmaradt az Ungika által
annyira becsült ősmagyar hiten. Amikor Kapronca vára
megtudta, hogy a királyt megmérgezték kitűzték a béke fehér
zászlaját és mellé tették a fekete gyászlobogót is, annak
jeléül, hogy a gyászra való tekintettel nem háborúskodnak
tovább. A tízéves fogoly gyermeket szabadon engedték.
Nevelését Panyit vezérre és az Árpádház kurszánvári
esperesére, Domonkosra bízták. 1273. szeptember 3-án megkoronázták
és a mongol törzsszövetségben szokásos módon kiskorúsága
idejére az anyja, Kun Erzsébet lett mellette a régens. Erzsébet
a nádor mellett vett részt
az ország ügyeinek intézésében. Ungika, a Csák nembéli édesanya
és fia, Kubiláj császár élete végéig érintkezésben állott
a budavári kancelláriával. Ott 1267-től kezdve folytatódtak
a nemesítések. Elsősorban a várjobbágyok kerültek be a köznemességbe, amihez az is hozzájárult,
hogy a Csák, Pósa és Lam nembéliek, meg a többi Árpádháziak
lassankint összeházasodtak a várjobbágyokkal.
Ennek a nemességnek az érdekében hozták
törvénybe, hogy az új kancellárt mindig az ősi Csák és Aba
nembéliek közül
kell felváltva választani. Az idegen érdekeket szolgáló vendég
főurak törekvéseinek ellensúlyozására öten is megírták a
nemesség kialakulásának történetét: Csák Máté, Pósa
András, Bebek Árpád, Apor Géza és a székely Kézai Simon.
Határidőnek az uruki-mani 1300. esztendőt tűzték ki. A
kancalláriában tehát a Csák, a Pósa, a Lam és a Géza,
valamint az András nembéliek közül egy-egy nemes ifjú hozzáfogott
a “tíz nyíl” szövetség történetének megírásához.
Ekkor és ennek kapcsán erősödött meg a köznemesség. Legelőbb a palóc Pósa András készült
el a feladatával. Neki rendelkezésére állottak a honfoglaláskor
meghalt Cicás rimalány és Gűrűfű sámán jegyzetei a palócok
honfoglalásáról és Barkó vitézeinek a tetteiről. Szinte
csak másolnia kellett ezeket a rovásokat. Kézai
Simonnak, Kun László legjobb barátjának azonban a kiskirály
tervei szerint más oldalról is ki kellett emelnie a honfoglalás
bizonyos eseményeit. Kézai Simon nyíltan megmondta: a várjobbágyok
szegény nemesek. A királyhoz folyamodtak és a király adott nekik a maga várföldjeiből. Ez aztán
kihatott az egész országra.
Az Árpádházi nemesség
mindig a király mellett állott. A vendég német, francia,
olasz és egyéb nyugati főurak azonban 300 éven át inkább a
pápaság és a Nyugat felé húzódtak. A peres ügyekkel foglalkozó
kancelláriai részleg 1272. szeptember 3-án azt írta Trau városának,
hogy a város Gutkeled Joachim bánnak engedelmeskedjék. Azok a
nemesek, akik valamikor V. István hívei voltak, de Egyed mester
és társai, meg Kun Erzsébet ellen fogtak fegyvert, most az asszony bosszúja elől Ottokárhoz
futottak. Országhű emberekből új javadalmakért árulók
lettek. Ottokár cseh és német csapataival az országra tört.
Öldökölve, pusztítva elfoglalták Győrt, Pozsonyt, le
Pannonhalmáig. Nyitra is a németek kezére került.
A templomba menekült lakosságot
sem kímélték, még a csecsemőket is falhoz csapkodták. Ottokár
az árulók bíztatására tervbe vette az egész ország meghódítását.
Csapatai azonban Pannonhalmánál nem tudtak tovább jutni. Most
a pápa volt az, aki akcióba lépett, mégpedig Anjou Károly érdekében.
Ez fékezőleg hatott a főurak torzsalkodására is és az ország
nem szakadt darabokra. De Ottokár megtorpanásában része volt
annak is, hogy megjelent a színen Anjou Károly veje: Habsburg
Rudolf római király is. 1272. őszén a királyi udvar jelenlétében cseh-barátsággal
vádolták meg Macsó-Bosznia hercegét, s a vége az lett, hogy
az ott levő Kőszegiéket legyilkolták. Utána nem Árpádházból
való utódokkal töltötték be az Ozorai, Sói, Boszniai, Macsói,
Barancsi és Kucsói bánságot. Kőszegi Henrik került a Sói és
Ozorai bánság élére. Az 1273-74-ben kirobbant cseh-magyar háborúban
Gutkeled Joachim bánt megfosztották hadvezéri tisztségétől
és Csák Péter lépett a helyére. Az a Csák Péter, aki a “12
nemzetséges” Csák nembéliek támogatásával győzött a polgárdi csatában.
Gutkeled Joachim bukása után Szakszin egy tömény íjászt vezényelt
a kiskirály védelmére. Az új vezér 1276. Gödölyetor (május)
havában indult el Szakszinból és a jászvásári töménnyel
meg a kunokkal egyesülve visszafoglalta Ottokártól,
a Magyarországtól elvett összes várakat és városokat.
A németországi árnyék-császár helyébe
1273-ban Habsburg Rudofot, a “Koldustarisznyát” választották
meg császárnak, de Ottokár nem akarta elismerni az ő császárságát.
Ezzel a dölyfös cseh király két tűz közé került. 1276.
november 21-én megütközött az egyesült Habsburg Rudolf, Csák
Péter-féle haddal, de a csatát elvesztette. A békeszerződésben
megígérte, hogy a Csák nembéliek trencséni várait is
visszaadja. Gutkeled Joachim csoportja pedig a Kőszegiek várait is visszakövetelte. Mire
1277-ben IV. László elérte nagykorúságát, mint győztes király
kötött szövetséget Rudolffal. Ottokár bíztatására az erdélyi
szászok 1277-ben a magyarok gyengítése végett Gyulafehérvárra
törtek. Ottokár a krakkói Boleszláv herceget is megnyerte szövetségesének,
majd egyes német hercegek is a Koldustarisznya ellen fordultak.
A pápa egyházi átkot mondott Rudolf ellenségeire. De neki
minden reménysége a magyar szövetség volt.
A
csehek lassan közeledtek. Biztosak voltak győzelmükben. Amikor Baksaffi György portyázóival
találkoztak, akkor tudták meg, hogy Rudolf nincs egyedül. A döntő
csatában a németeket Rudolf, a magyarokat Csák Máté nádor
és Gutkeled István bán vezette. Csák Péter a tartalék
felett rendelkezett. A királyi zászlót Rozgonyi bán zászlóvivője
emelte magasba. A cseh-morvák és lengyelek “Prága” szóval,
a német-magyar seregek “Krisztus” csatakiáltással indultak
harcba. Csák Máté nehézfegyveres hada francia módra volt
felszerelve, de Gutkeled István serege nyíllal harcolt, úgy záporozták nyilaikat a
csehekre. Ottókárnak sikerült Rudolf első vonalbeli csapatát
megfutamítania, de amögött Rudolf második seregével találta
szemben magát. Rudolf leesett a lováról és pajzsát magára
terítve védte az életét, amíg egy fegyverhordozója
újra lóra nem segítette. Ekkor ismét a csatába vetette magát.
Közben megérkezett a szakszini és moldvai tömény. Azok aztán
teljesen tönkreverték Ottokár tartalék seregét. A cseh-morva
és lengyel tartaléksereget pedig Csák Péter és a kunok
semmisítették meg. IV. László seregei már visszafelé
tartottak, amikor Ottokár seregének maradványát oldalba kapva
a Morva folyó felé szorították. A cseh sereg szétbomlott, fáradt
lovával Ottokár is elbukott. Leverték a sisakját. Megmondta,
hogy kicsoda, de az osztrákok
megölték, még a holttestét is összeszúrkálták. Annakidején
IV. Béla szüntelen kérte a segítséget a pápától a mongol
vész ellen, hiszen az oroszokat már leigázták és Kunországot
is ellenőrzésük alá vették. 1240-től Magyarország volt az,
aki Európát védelmezte
a mongol törzsszövetség ellen. A mongol hercegek, mint kérők
is megjelentek IV. Bélánál, de Mária királynő unszolására
elutasította azt a tervet, mely “Béla király birodalmát”
a tatár szomszédságban tűntette fel. 1240. után nem volt
hajlandó Nyugat
ellen hadbalépni. A győztes kunok hadizsákmányt követeltek.
E körül közöttük is zavargások törtek ki. A zavargók megfékezésére
Csák Máté nádor vállalkozott. A szakszini kunok megütköztek
ugyan vele, de nem akartak testvérháborút.
Más eszközhöz folyamodtak: magukkal vitték Kun László öccsét,
András herceget és egy összeroncsolt vitézt András ruhájába
öltöztetve ráfogták, hogy az a király öccse. 1278. őszén
a Kőszegiek, sorozatos mellőzésük miatti sértődöttségükben
behozták az országba IV. Béla legkisebb öcssének, Istvánnak a fiát, András
herceget. Ezt az Andrást sem IV: Béla, sem testvérei soha nem
ismerték el rokonuknak. A Pósa nembélieknek azonban megmutatták
a hátán az Árpádháziakat jellemző here alakú anyajegyet.
Az új királyjelölt 1265. március 3-án született. Az apja 1271-ben tette meg örökösévé.
Velencében a Morinó család nevelte a királyságra. A
morvamezei csatával Magyarország megszabadult ugyan a
hatalmaskodó Ottokártól, de ahelyett újabb veszedelem szakadt
az országra: tovább folyt a főurak pártoskodása. Erzsébet királynét kiszorították
a hatalomból, pedig a kunokat ő tudta legjobban féken tartani.
A tartományurak még a király ellen is hadba indultak. A
gyulafehérvári német lakosság a szászok bíztatására feldúlta
a püspöki palotát, a levéltárakat és könyvtárakat, majd a templomot is rágyújtották
az odamenekült magyar lakosságra. Habsburg Rudolf is becsapta a
kunokat. Emiatt azok is állandó veszedelmet jelentettek
folytonos zavargásaikkal. Rudolf azt mondta róluk: megborzadt
előcsapataiktól. A kun portyázók ugyanis cseh
harcosok fejeivel rakták körül a sátrát. Sem IV. Béla, sem
V. István nem tudta keresztülvinni a kunok széttelepítését.
Ezt a feladatot még a Csák nembéliek sem merték vállalni,
egyebek között azért sem, mert Erzsébet királyné
legmeghittebb embere, Miklós esztergomi érsek is az erkölcstelen
kunokkal barátkozott.
III. Miklós pápa, aki meghitt
viszonyban volt Anjou Károly nápolyi és szicíliai királlyal,
Magyarországot a IV. Lászlóhoz nőül ment Anjou Izabella hazájának
tekintette, de sokra becsülte az Árpádháznak a
vallási élet megszilárdításában szerzett érdemeit is. Ezért
Fülöp fermói püspököt küldte ide a kun kérdés rendezésére.
De az ország ellenségei azt is hírül vitték Rómába, hogy
maga a király is kun módra él. A püspök a pápától kapott parancsnak megfelelően azzal
kezdte, hogy a koronát a magyar királyok, mint hűségjelet
kapták a pápától, a király tehát köteles a kunokat
megkereszteltetni és széttelepíteni.
Erre viszont a királyi tanácsban azt mondták, hogy a
Szent Istvánnak küldött koronát
a belső kör szabályozó kivételével I. Péter visszavitte Rómába
és az ott elkallódott. A későbbiekben használt koronát
Szent László király szereltette össze a Gilgames-féle, a bizánci
és a római királyi korona maradékából. Ezzel a hármas
koronával a magyarok
nem egyfelé, hanem három irányban vannak kötve. Ettől függetlenül maguk is úgy érzik,
hogy a kun kérdést csakugyan rendezni kell. Összeült a királyi
tanács és a kun töményvezérekkel egyetértve megalkották a
második kun törvényt. Eszerint a kunok két-két
töményenként a Duna, Tisza, Körös és Maros közén, az
ordosziak és a Mari birodalombeliek pedig a Temes folyó környékén
telepednek le, az elhalt magyar nemesek és várjobbágyok földjén.
Az ottani magyar törzsszövetségbeliek birtokcserével kapnak kárpótlást.
Lam herceg birodalmában a félig magyarok Bellény, Bellér,
Gesztete, Kuntapolca és Uraj községben telepedtek le. Lovastöményük
a Gömörvári tömény volt. A kun urakra és nemesekre a hadkötelezettség
ugyanúgy vonatkozott, mint a magyar törzsszövetség nemeseire, de ők is ugyanazt a szabadságot
élvezték.
A kun nem
tarthatott magánál keresztény foglyot, de a külföldön
szerzettet megtarthatta. Kunt nem lehetett rabszolgának eladni.
Székelyek mellett kunok is teljesítettek szolgálatot a határipánságok
területén. Gályarabságra
nem volt szabad hurcolni őket. A kun kérdés megbeszélésén Fülöp
püspök is részt vett, majd utána Budán zsinatot tartott.
Azon az egyház megtiltotta a világi fényűzést, tiltotta a
papoknak a korcsmatartást, rablást, verekedést, halálos ítélet kimondását, vagy végrehajtását,
kardviselést, bőség esetén helyettes alkalmazását és azt,
hogy nőkkel együtt lakjanak. A szerzetesek életét is
megszigorították. Intézkedett a zsinat az egyházi birtokok védelméről
is. Az izmaelitákat és a zsidókat megkülönböztető jellel kellett a ruhájukon
megjelölni, pénzügyi hivatalokba nem kerülhettek. Kun Lászlót
17 éves korában az egyház kiátkozta, mert Anjou Izabellát,
akit ősi szokás szerint Erzsébetnek is megkereszteltek, eltaszította
magától. Mind a tíz kun töményben voltak ágyasai, többfele
gyermekei is születtek. Eduának például nyolc fia és több lánya
volt tőle. Köpcses és Mandula is szült neki gyermekeket. Ezt
a gilgamesi szokást a kunok is tartották. Kun László nyomban
fittyet hányt a kiközösítésre és elment kunjai közé. Mulatozás után kiállt
Keve vezér kőhalomvára elé, s fennen hangoztatta, amit a kun
feljegyzésekből vett: Bölcseink már évezredekkel ezelőtt
megállapították, hogy Joli-Tórem földje gömbölyű és
forog. Most meg azt akarják
nekünk bebeszélni, hogy a Föld nem gömbölyű, hanem csak korong és ne is merészkedjünk
a szélére menni, mert belepottyanunk a semmibe. De odamegyek és
ott ledobom az átkukat.
Fülöp istenkáromlásnak mondta Kun László
beszédét, de Miklós esztergomi érsek, aki tudott az Arvisurák
tanairól, maga
is kételkedett abban, hogy a Föld csakugyan korong-e. Ezt
megvallotta Fülöpnek is, de Fülöp szerint az ilyesmi eretnekség,
mert csak a pápa őszentségének a véleménye lehet helyes.
Miklós aztán azzal kerülte meg az ellene emelt vádat, hogy a pápának nyílván igaza van, de más vélemény
is lehetséges. IV. László a székely-kun testőrséggel
elfogatta Fülöpöt és kiszolgáltatta a kunoknak. Az Aba nembéli
Finta és a báró vendégek viszont elfogták Kun Lászlót és
Kurszán várába vitték megpuhítani. Erre a
kunok nem végezték ki Fülöpöt és a bárók is szabadon
engedték a királyt.
1280-ban a Kurszán várában
székelő Aba nembéliek nagy befolyásra tettek szert. Finta erdélyi
vajda lett, utána szolnoki ispán, majd nádor. Aba Péter pedig
országbíró, aradi és szebeni ispán. Ő volt az, ki a
gyulafehérvári öldökléssel megzavart békességet ügyesen
helyreállította. A papság fellázadt a király ellen. Nem
helyeselték, amit a király vall, hogy fogat fogért! Sok idegen
származású pap szentmisében magyarázta a híveknek, hogy
az egyházi átok alatt álló
embert bárki büntetlenül megölheti. Oldamér töményvezér
hadba szólította a nagykunokat és megtámadták Egres monostorát
ahol a király kincseit őrízték. Erre a király is hadba
vonult a tiszántúli nagykunok ellen. Azok kaptak ugyan
bíztatást Szaksznból is,
de legyőzte őket a hódtavi csatában. A kunok kezdtek menekülni
a Tiszántúlról, de a király maga hozta vissza őket a tatárok
szomszédságából. Alig mertek a király szemébe nézni. A királyi
tanácsban IV. László igazolta, hogy a Sambe-térképek szerint a Vinek földjéről
át lehet menni Kuszkó birodalmába és északon át lehet
evezni az ajnókhoz. Onnan akár csónakon, akár lóháton el
lehet érni Ordoszt.
De hatezer éves vándorlásaink alatt
sohase felejtettük el, hogy a 24 hun törzs szövetségébe
tartozó népek birodalma egészen az Encs folyóig terjed. Hiába
orozták el hamissággal a mainzi érsekség hívei, az mindig
avar föld marad és jogunk van hozzá. Az 1279. évi budai
zsinat, Fülöp fermói püspökkel az élén elismerte, hogy IV.
László király a morvamezei csatában III. Miklós pápa véleménye
szerint is igaz helyzetet teremtett. Méltóvá vált arra, hogy
Anjou Izabellától fiúgyermekei szülessenek. Tudta a zsinat
azt is, hogy IV. László hadvezérei: Panyit és Csák Péter a
kunokkal együtt körülvette Bécset. A zsinat utáni ebéden
aztán az esztergomi érsek csatlósai elfogták Lászlót és összezárták
Izabellával, hogy gyermekük szülessen. De abból a házasságból
nem származhattak utódok. A kunok mozgolódásai László királyt
is arra indították, hogy igyekezzen rendet teremteni közöttük.
De erre csak a hódtavi ütközet után nyílt alkalom. A kunokat
ekkor megbüntették lázadás miatt, de ez csak egytizedüket érintette.
1285-ben meghalt Kun László apósa Anjou Károly. Ebben az évben
a tatárok betörtek a keleti gyepün és legyőzték Danilovics Leó orosz
fejedelmet, IV. Béla vejét. Kun László már régen elkezdett
kun szokásokat felvenni. Bajuszt és szakállt növesztett és
azon volt, hogy legalább nyolc gyermeke legyen. Izabella nem szült
neki gyermeket, ezért bezáratta a Margitszigete. Maguk a köznemesek is látták,
hogy a főurak, bárók és vendég főurak ezt nem fogják sokáig
tűrni. Különösen Édua volt rá nagy hatással. A budai
zsinat alkalmával azt tanácsolta gyermekei apjának, hogy a
papokat a budai polgárok ne fogadják be házukba, a király ölesse meg a pápai legátust
és akkor a kun népet senki se fogja többé zavarni, hiszen
Habsburg Rudolfot is ők segítették a császári székbe. Buda
városa nem engedelmeskedett a király parancsának és Miklós püspök
Fülöp vezetésével megtartotta a zsinatot. Az öregségére
és betegségére hivatkozó Miklós választott érseket letették
méltóságából és a pápa Ladomért tette meg esztergomi érseknek.
IV. László ezzel nem értett egyet. Ezért a bárók elfogatták,
de fogolycsere alapon mégis szabadon engedték. Kun László bízott Kubiláj ígéretében,
hogy az álnok és tudatlan papság támadásaitól a tömények
százaival is megvédi. Amikor Izabellát Ladomér érsek
kiszabadította a szigeti kolostorból, László király elkezdett fenyegetőzni:
Vegyétek
tudomásul, hogy ezt az ingyenélő,
fajzatot Ladomér érsektől kezdve az alája tartozó püspökökkel
együtt tatár kardokkal fogom kiirtani egészen Rómáig. Fehérváron
felgyújttatta a latin írásokat tartalmazó levéltárat és elégettette
a katolikus szent könyveket. Udvari papjának, Kézai Simonnak parancsba adta: semmit el nem
hallgatva úgy írja meg a székelyek-magyarok sok ezer éves
viszontagságait, hogy abból a históriából utódaink
okulhassanak. Hő kívánsága volt, hogy családja régmúltját,
a keresztyénség által pogánynak kikiáltott örökséget felelevenítse. Kubiláj anyjának a
kívánsága szerint vissza kell térni a régi ősmagyar hithez,
mert az az Istennek tetsző jó ember hite. Kézai Simon írásában
Atilla idejéből való hagyományok élnek. E mellett fel akarta
eleveníteni és a köznemesség körében terjeszteni az Endre, Béla és
Levente korában keletkezett irodalmi termékeket és a még régibb
időből való ősi mondákat, mert a mongol törzsszövetség bölcsei
szerint ezek megmenthetik az életünket. A pannonok, szittyák,
hunok és avarok öröksége, Szent István felajánlása
és a hármas korona eszméje biztosítja a nemesség szabadságát.
A kunokkal és tatárokkal való barátkozás miatt IV. László
annyira elvesztette alattvalóinak tiszteletét, hogy már a
magyar származású papok felett sem tudott többé uralkodni.
Kubiláj, betegségére való hivatkozással lemondta látogatását.
Baján vezér Dél-Kínában volt elfoglalva. Tervei között
szerepelt egy hun törzsszövetségi hadsereg, de ezzel a tervvel
már nem volt érdemes foglalkozni. Fiatalon is nagyon öreg
volt, katonái közül elment fáradalmait kipihenni, nyugalomra
vágyott. Az idegen bárók felbérelték Oldamér rokonságát,
hogy öljék meg az erkölcstelen és részeges királyt. Csak
a papság állítja, hogy nem a magyarok, hanem a
kunok ölték meg.
1290. július
10-én Körösszeg mellett végeztek
vele, mert már terhessé vált erőszakos természete.
Gyilkosait azonban izmaelita módra az utolsóig kiirtották. Nem
kímélték a bűnösök gyermekeit sem. Utolsó kívánsága az
volt, hogy gyermekei házasodjanak be mind a nyolc kun töménybe,
lányait pedig fogadják
be az ordoszi és a mari töménybe. Kincseit és Kézai Simon íráshagyatékát
felosztotta gyermekei között, mert így rokona lesz minden kun
nép. Legnagyobb gyengéje az volt, hogy számítva Kubiláj segítségére,
mindenkinek mindent könnyelműen megígért. Kubiláj
aggastyán korban halt meg, utódai el voltak foglalva saját hazájuk
gondjaival.


|