35.
(A 322. Arvisurából)
MÁTYÁS KIRÁLY FEGYVERGYÁRTÓ
SEREGE
A Baskír-Magyarországi sámánképzésen
Guba lett az első, Badil a második. Amikor jelentkeztek Kürt
fejedelemnél, hogy Mátyás királytól kérjenek segítséget a
mohamedánok meg az orosz fejedelem ortodox papságának erőszakos
térítése miatt, Kürt fejedelem a mescserföldi Győrbe (Kievtől
északra, a Gyeszna partján fekvő Győrbe) irányította őket. De Győr mescser székhelyt
akkorra az ortodox papság már felgyújtotta. Erre két ács:
Bikki és Balkár kíséretében Etilvárra, a mai Asztrahánba
mentek. Ott a sámánok, Atbasár és Katun, kinevették őket,
hogy nem tudtak bemenni Kevevárába, a mai Kievbe.
Bajmóc sámán meg elmondta,
hogy két kőfaragó, Suba és Galga bátyjukkal, Ogurdással nem
sokára útba indul Kuma-Magyarországból Mátyás király
fekete seregébe, de sok más magyari harcos is a Duna mellett
akar új hazát keresni. Suba és Galga a kaukázusi Magyarkán Kara-Kupán kőfaragó családjának
segített felépíteni kőből egy házat és utána Ogurdás bíztatására
elindultak Mátyás király udvarába. Ogurdás útközben
elmondta, hogy Mátyás először a nagyurak portáin teremtett
rendet, még a nagybátyját, Szilágyit is lecsukatta
engedetlensége miatt. Szabad költözködést engedélyezett a
szegényeknek. Giskra huszita vezért pedig ki akarta üldözni
az országból. Ogurdás is akkor járt a fekete sereggel Ózdon,
amikor Vadna várából készült kiverni a huszitákat. Ózdon
is ugyanúgy beszéltek a népek,
mint Kuma-Magyarországban. Mátyás király a Csákányi és
Pataki család fegyverkovács műhelyében két hét alatt készítette
fel fegyvereseit a Giskra elleni háborúra. Egy év alatt el is
hagyták a husziták Vadna, Varbó, Galgóc és Sajónémeti várát. Utána a Csákányi nemesek
alaposan megszervezték az úzok fegyvergyártását a fekete
sereg részére. Nagyrőcze, Jolsva és Ózd, valamint Rozsnyó
fegyvergyártóinak a fegyvereivel szerelték fel Mátyás király
seregét. A sebesült Ogurdás most gyógyultan visszajött, hogy Kürt fejedelem küldötteit
Mátyás királyhoz vezesse. Éppen akkor érkeztek Kolozsvárra,
amikor Mátyás megkapta ajándékba a város aranykulcsát és Görgényi
Piroskát belső szolgálatra cselédnek.
Ekkor a messzi földről érkezett sámánok:
Guba, Balkár, Bikki, Atbasár és Katun mind beálltak a fekete
seregbe és részt vettek Sabác bevételénél. Badil, Bajmóc,
Suba és Galga aztán Ogurdás vezetésével végvárak építésénél
dolgozott. Kara-Kupán pedig beállott kispapnak, mert nagyapja, János püspök
megígértette utódaival, hogy egy fővel mindig képviseltetni
fogják magukat Magyarországon. Kara-Kupán Esztergomi kispappá
lett. Kara-Kupán kitűnően megtanult latinul és Mátyás megbízásából
előbb Janus, majd Hipolit esztergomi érsek belső embere lett. 1475-ben
a Kuma-Magyarországi megállapodás alapján Ogurdást, Badilt,
Altbasárt, Katunt és Bajmócot a királyi vár testőrségébe
helyezték át. Guba, Galga, Suba és Balkár először Budavára,
majd Visegrád nyári palotájának építésénél dolgozott. Guba sámán egyszer
jó kedvében találta Mátyást és előadta neki az őshaza sámánjainak
kérését, Kürt fejedelem üzenetét. Mátyás érdeklődve nézte
a rovásokat, majd Guba kőfaragó csoportját Budavárába
rendelte. Ott Kun László hagyatékának mélyén találtak három aranylemezt, amelyek
Kürt fejedelem rovásaihoz hasonló jelekkel voltak kiverve. Az
aranylemezeken lévő írást az ogúz származású Ogurdás
tudta legkönnyebben elolvasni. Ezért Mátyás őt bízta meg,
hogy Antonio és Bonfini mesterek példájára írja meg rovással a Hunyadi-ház rövid
történetét úgy, ahogyan a király életének egy részét
Szendrő, Galambóc és Jajca ostroma alkalmából személyesen
is látta, vagy ahogyan az egyszerű közemberek beszélnek róla.
Ogurdás a megbízásnak eleget tett, de a 322. Arvisurát is lerótta, Kürt fejedelem
és Kuma-Magyarország sámánjai részére. A rovásos históriát
Mátyás király, mint különleges ritkaságot, olykor vendégeinek
is megmutatta. A nyáridőt Mátyás, ha nem volt hadban, leginkább
Visegrádon töltötte. Beatrix kívánságára az olaszok oda még gesztenye-erdőt
is telepítettek, Mátyás viszont Nagymaroson telepített
gesztenyést és málnás kertet.
Amikor megérkezett
az 1475-ös sámánképzés egy csoportja, Kürt fejdelem sürgető levelével, a küldött sámánok:
Csala, Boda, Gubacsi, Kupa és Kopácsi Ogurdásnál és Gubánál
jelentkeztek. Ogurdás azonnal a málnáskert telepítéséhez és
gondozásához osztotta be az újonnan érkezőket. Ebben a málnáskertben
lakott Görgényi Piroska és kishúga. Beatrix kiüldözte őket Mátyás közeléből,
Mátyásnak viszont az akkori ősi szokások szerint meg kellett
tartania azt, akit kedveskedésből adtak neki. Így aztán
Piroska az öt sámán-kertésznek lett a vezetője. Kun László
rovása szerint az ősi törvény előírja, hogy magtalan királyi házasság
esetén az uralkodónak “magot kell fogni a belső cselédei közül”.
Ezt a törvényt Mátyás anyja, Szilágyi Erzsébet is ismerte.
Nagyon megörült hát, amikor az avar alapítású Boroszló városából
Mátyás egy ötvös mester Baraba nevű leányát hozta magával belső
szolgálatra. Ettől a szép leánytól született Mátyásnak
1473-ban egy kisfia. A gyermeket Szilágyi Erzsébet Corvin Jánosnak
kereszteltette. A málnásból indult Ogurdás majd minden hónapban
Ózdra a Csákányi mesterhez, hogy megrendelje tőlük a fegyvereket. Beatrixet
gyermektelen volta is Piroska ellen hangolta. Egyszer, amikor Mátyás
az osztrák háború miatt távol volt Visegrádtól, a második
szülésben levő Piroskát az olaszokkal megmérgeztette. Gyűlöletét
az érlelte tetté, hogy Szilágyi Erzsébet 10. Születésnapján
Corvin Jánost maga mellé ültette, mint trónörököst.
Piroska meghalt, de a gyermeket a sámánok megmentették.
Gubacsi felesége azt állította, hogy ikerfiai születtek.
Piroskát Kara-Kupán sámán szertartás szerint temette el a nagymarosi gesztenyésben. Guba fősámán
csoportja a kis Mátyást Kürt fejedelem udvarába vitte, annak
bizonyságául, hogy Mátyás nem feledkezett meg a Kürt
fejedelemnek tett ígéretéről. Amikor Mátyás megérkezett a
győztes csatából, csupa rossz hír fogadta: az
olasz udvaroncok gyilkossága, meg Ogurdás beszámolója arról,
hogy Hipolit és Bonfini gyanús kapcsolatban áll az osztrák származású
pápával. A kis Mátyás Kürt fejedelemnél maradt, Hunyadi László
pedig Gubacsi sámán családjánál nevelkedett. Mátyás király
a gyermek anyjával együtt
meglátogatta a kis Lászlót és úgy intézkedtek, hogy ezt a
gyermekét is vigyék ki az országból Kuma-Magyarországba
Jeretán fejedelemhez. Az 1485. Évben a bécsi győzelem miatt
nagyon megromlott a pápaság és Mátyás király viszonya. De más
fejlemények is voltak.
Ogurdás arról
tájékoztatta Mátyást, hogy Podjebrád cseh király Jagello Ulászlónak
ajánlotta fel a trónját, ha Ulászló Mátyás ellen szövetségre
lép vele. Mátyás erre követeket küldött III. Iván moszkvai
nagyfejedelemhez azzal az üzenettel, hogy lépjenek szövetségre
Jagellóék ellen. Ez 1488-ban meg is történt. Kara-Kupán, aki
Mátyás követségének egyik tagja volt, arra is megkérte III.
Ivánt, hogy segédcsapatai között engedje át Kieven (Keveváron)
Kürt fejedelem kis seregét is, hogy Ulászló csapatait ezzel
ollóba fogják. Kara-Kupán ekkor sámán társaival együtt
megfordult Kürt fejedelem udvarában is és hazatértükkor
jelentették a királynak, hogy a kis Mátyás él. Mátyás
ekkor Ogurdás csoportját
belső szolgálatra osztotta be. Minden szerdán megbeszélést
tartottak Kara-Kupán udvari káplánnál. Itt Mátyás őszintén
kiöntötte a szívét: szeretné legnagyobb fiát, Corvin Jánost
utódjának kikiálttatni, de ennek legnagyobb akadálya a papság.
A hármas
Magyarország kedvenc témája volt Mátyásnak. Ilyesmiről tárgyalgatott
is, de amikor Ogurdást Kürt fejedelemhez küldte, Ogurdás nem
Kieven, hanem Jeretán országán keresztül ment. Mert III. Iván
minden levelében Jugria fejedelmének címeztette magát. Ogurdás aztán visszatérve jelentette, hogy
III. Iván már engedett korábbi buzgalmából és hittérítés
címén nem öldökli Kürt fejedelem alattvalóit; a kis Mátyás
pedig szépen fejlődik. A kis Lászlót Jeretán fejedelme az öthegyen
neveli, hogy mindhárom birodalomban legyen egy-egy királyi utód. Mátyás
életét az is keserítette, hogy a papság Corvin Jánost is, és
a Bécs közelében lakó édesanyját is meg akarta mérgezni leányaival
együtt. Mielőtt Mátyás a hármas Magyarország gondolatát
megvalósíthatta volna, nyugati uralkodó körök a római papság tudtával
megmérgezték. Ogurdás, Suba és Galga összehívta a sámánok
tanácsát a visegrádi zenélő kúthoz és az 1490. év
aranyasszony ünnepén feleskették Csala, Kopácsi és Gubacsi sámánokat,
hogy Mátyás király gyermekeit, mint saját gyermeküket, felnevelik, hogy így Mátyás
vére, amint a királyi mag törvénye megkívánja, soha ki ne
pusztuljon. A főurak Corvin Jánost a királynak tett esküjük
ellenére sem tették meg királynak és a Mátyás által engedélyezett
szabad költözködést is megtiltották.
Kara-Kupán és a sámánok tanácsa,
hogy a nyugati papság megígérte Beatrixnek, ha leendő második
férjével, Ulászlóval a papságnak minden tervét megsegítik,
az osztrák pápa hívei Bécset felszabadítják a magyarok
uralma alól. Beatrix is csalódott: Ulászló a pápának tett
ígérete ellenére nem vette el, leánykori bűneire és
magtalanságára való hivatkozással. A pápaság ellenben elérte
a célját, mert a papság hatalma Magyarországon nagyon megerősödött.
Kara-Kupán és
a sámánok elhagyták Mátyás király egykori birodalmát. Kara-Kupán
levetette papi ruháját és újra sámán lett. Megnősült és
a Kur folyó partján telepedett le. Amikor Mátyás feleségétől
az avaros arcú Baraba-Borbálától elbúcsúztak, megköszönték
neki, hogy a bécsi
győzelmet elősegítette. Ogurdás úgy, mint addig tette,
minden hónapban végigjárta a kabar-és palóclakta fegyvergyártó
helyeket és szomorúan mondta, nem kell több fegyver a Fekete
seregnek, mert leáldozott Mátyás király szerencse-csillaga. Felvette
a Kuna nevet. Ózdon halt meg 1495-ben. Az ózdi sámán-kegyhelyen
temették el.
MÁRIA-TERÉZIA ÓZDON
(A 336. Arvisurából) Balkár sámán
rovása 1760-1765
Baskíria népe 1740-ben fellázadt
a hittérítők ellen. Vezérük, Kara-Szakál anyai ágon
Gyarmat törzséhez tartozott. Amikor az ortodox papság Baskíria
szabadságharcát leverette, a maroknyi baskír-magyarság többsége
a Visera melletti manysiföldre vándorolt; a Jenő törzsbeli
kisebbik része Balkár sámánnal nyugat felé vette útját.
Kara-Szakál a Tebol melletti csatából kaza-hun földre menekült.
Ott egy darabig Kusum népe rejtegette. Innen kerülő úton
visszajött Baskíriába, de a papság besúgói rajtaütöttek.
Egy teljes napig tartott a harc Füzesgyarmat körül. A végén
a papság vitézei visszavonultak. Kara-Szakált a
gyermekei találták meg a csatatéren. A közeli falu népe
rejtegette és ápolgatta, majd amikor felgyógyult, két fiával
az Uralba menekült. Nem vitt magával semmi más fegyvert, mint
a kardját és a csatakürtjét, amit Gyarmat törzsének vénei
a szabadság kürtjének
neveztek. Egy reggel már nem volt semmi ennivalójuk, ezért
fiait ott hagyta a barlangban a tűz mellett, s elment halászni.
Fogott is a Jajvában egy tarisznyára való halat. Nagyon belémerült
a halászásba és nem vette észre, hogy közben egy medve a
tarisznyában
levő halat dézsmálja. Megfújta a kürtjét. Erre a medve
elfutott az erdő felé. Kara-Szakál visszatért a gyermekeihez.
Amikor a barlanghoz ért, meglepetve látta, hogy fiai egy
medveboccsal játszanak. Nemsokára megjelent az anyamedve is, de
Kara-Szakál
leszúrta a kardjával. Nemsokára megérkeztek a lovasai is,
kordélyon hozva a kis bocs apját is. Az öreg táltos a barlang
előtt tartotta utolsó medvetorát.
Mire eljött
a tavasz, meghalt; testét a barlang előtt a legmagasabb nyírfára kötötték.
Az ifjú Balkár táltos téli ráérő idejében egy új bálványt
készített, a régit pedig új kegyhelyük szentélyében
helyezték el. Ettől kezdve minden évben egyszer eljöttek a
szent barlanghoz és áldozatot mutattak be a Világ-felügyelő Aranyfejedelemnek, az
ifjúság Hadur-Tóremjének. Kara-Szakál gyermekei innen a Tura-vidéki
Vasbálvány tájára költöztek. Balkár 5 éves sámánképzés
után a Jenő törzsbeli ifjú táltosokkal elindult Magyarország
felé, kötelező rokonlátogatásra. Mescser földön
áthaladtukban újabb sámánok csatlakoztak hozzájuk. 1765.
nyarán értek a Doma sámán rovásából ismert Ózd kegyhely
biztonságos vidékére. Ózdnak ekkor nagy eseménye volt: a
vasfinomító földesúr fogadta az uralkodót, Mária-Teréziát,
aki ezt a hívét még testőri
szolgálatának idejéből ismerte. Ózd kegyhely ebben az időben
a Csákányi nemesek leányági leszármazottainak, a Patakiaknak
a birtokában volt. A harmincéves nagy kolera járvány idején
csak egy leány, Zsuzsánna maradt meg közülük. Zsuzsánna a
Bethlen Gábor
segítségére idejött Sturmán Márton svéd stellárhoz ment
feleségül. Ebből a házasságból származott a vasgyártó,
Nagyrőce, Jolsva, Vashegy és Szirk környékén elterjedt Stellár-dinasztia.
Az övék volt az ózdi vasfinomító is. Sok fegyvert készítettek. Nemességet is nyertek. Sturmán
Andrást 1744. július 29-én Gömör megye testőrnek küldte Bécsbe.
András, Mengyi Arzén legényével együtt hamarosan közkedveltségnek
örvendett a Burgban. Mária-Terézia férje egyszer olyan
helyzetben kapta Andrást, hogy nem volt más kiút
és Andrásnak feleségül kellett vennie Czékus Évát, azt az
udvarhölgyet, aki akkor szolgálatban volt. A hétéves háború
után Mária-Terézia 1765-ben országjáró körútja során Ózdot
is felkereste. Kíváncsi volt rá, mi lett Andrással és Mengyi
Arzénnel. Stellár András végigkísérte
a királynőt a gömörmegyei vasgyártók városaiban. Balkár
egyszer megkérdezte Mengyi Arzént, hogy milyennek tartja a császárnőt,
aki azzal tisztelte meg, hogy otthonában töltött egy éjszakát.
Arzén azt felelte: “Olyan, mint a hideg kút.” A rokonlátogató sámánok
egy darabig követték a császárnő kíséretét, majd Körmöc
kegyhelyét keresték fel. Itt egyik társuk, Udmurt-keremet vadászat
közben egy szakadékba zuhant és szörnyethalt. Egy kőszikla
alatt temették el. Nyughelyét a sámánok kegyhelynek nyilvánították és a kőfalon
Balkár rovásaival hagytak örök emléket ottjártukról.
Mivel
Andrásnak Bécsben volt bejelentett vasipari engedélye reá nem
vonatkozott semmiféle vámkorlátozás. Nagyrőcén, Szirken, Turcsokon, Ózdon,
Vashegyen, Jolsván és Kúntapolcán készített vasgyártmányait
az egész birodalomban szabadon értékesíthette. Az úz vasgyártók
ezen a hámorokban gazdag vidéken helyezkedtek el, de a
lerakatuk Ózd kegyhely környékén volt.
Debrecen, Várad, Szolnok, Pest és Bécs felé innen indultak ki
furmányosaik a vastermékekkel. Balkár sámán csoportja 5 évi
rokonlátogatás után visszatért Baskíriába. A rokon népek között
tett látogatását versben énekelte meg.
MIT HOZ A JÖVŐ?
344. Arvisura Kambaluki beavatott
jegyzetei az Szuszi rovása
Élet templomából Hatanah Léh
városában született. Töbetben részt vett a beavatottak kiképzésén.
Ennek befejezte után az Élet templomának tudói közé
javasolták. Itt hamarosan tanfejedelemmé lett és előadásai
nyomán Szuszi beavatott az alábbi vázlatokat készítette. A
mesevilágnak is megvannak a maga történelmi igazságai,
mi beavatottak ismerjük minden mese rejtett
értelmét. Regevilágunkban pedig meghagyjuk, s a
nép így tudja, de így is van megírva.
!A végtelen
kékségben sétált Sis-Tórem. Egyik felhőről a másikra lépkedett,
de amikor megbotlott egy bárányfelhőben, dühösen felkiáltott:
Hogy a tűz égessen meg! Ijedtében nagyot ugrott a kis bárányfelhő
és sisteregve csapódott hozzá apró társaihoz. Tűz pattant
ki a felhőcske szívéből, majd ez a tűz üstté
változott. Az
üst magába szedett minden felhőt. A tízezrediknél, a Tyumen felhőnél láng csapott ki
belőle és csillagok képében az égboltra szóródott. Sis-Tórem
ekkor elküldte legnagyobb fiát, Numi-Tóremet, hogy fogja el
azt a tüzes üstöt, mert mind elégeti a bárányfelhőket.
Numi-Tórem el is fogta az üstöt és apja elé vitte. Kettesben
elkészítették a Napot és feltették a legnemesebb pályára.
Sis-Tórem az üstből újabb tűzgolyókat
kezdett szétdobálni a nagy mindenségbe, míg
csak bele nem fáradt. A végén
a tűzgolyók belegabalyodtak a felhők vizébe,
ezért Sis-Tórem a tűzgolyók gondozását az égiekre bízta.
Mindenki vállalta is, csak Ruda-Tórem, a vasforraló égi kovács
vonakodott tűzgolyót őrizni. Így aztán őt Sis-Tórem a tüzes
üst gondozásával bízta meg. Egy reggel Ruda-Tóremet alva találta
az üst mellett. Mérgében az üst széléről lekapott egy-egy
marék tűzhabot és beledobta a reggeli ködbe. Ebből lett a
Hold. Utána felköltötte a Ruda-Tórem mellett alvó Kemit, az égiek szolgálólányát
és megparancsolta neki, hogy
viseljen gondot a Holdra. Numi-Tórem felesége, Joli-Tórem volt
az úzok védelmező asszonya. Az ő tűzgolyóját Numi-Tórem a
legsűrűbb felhők közé gurította. Hét fia kereste ezeröles
láncon. Végül a szárnyas Ajak-Tórem találta meg,
de úgy, hogy teljesen víz borította. Ekkor Kaltes asszony, Sis-Tórem lánya a vízből búvárkacsával
követ, iszapot, majd földet hozatott fel. A vöröshasú
Cethalnak megparancsolták, hogy ezt a hordalékot tartsa a hátán,
hogy az Élet-Anya ott virágzó életet teremthessen.
Így keletkezett a virágzó Föld.
Kaltes
asszony álmot varázsolt a vöröshasú Cethal szemére és azóta
az mélyen alszik. Ha felébred, tüzet fúj az orrából, ha
megmozdul, megremeg a Föld, s földrészek csúsznak le a hátáról az ősvízbe.
Így pusztult el annak idején mindent termő hazánk, Ataisz is.
Kaltes asszony azonban megígérte, hogy Földünket időnként
meglátogatja az ő tűzgolyóján teremtett égi gondolkodású
emberekkel, hogy azok mindenben megsegítsék Joli-Tórem földjét. Az üstökös
sárkánykígyók azonban sok bajt okoztak. Tűzcsóváikkal
sokat szétvertek a holdacskák közül és a menykövek a Föld
testébe fúródtak. A vöröshasú Cethal ilyenkor mindig tűzesővel
árasztotta el a Földet és megremegtette. Kaltes
asszonynak volt elég baja, hogy rendbe hozza a Föld életét.
Égi embereivel gyakran meglátogatta a Földet és azok sok
mindenre megtanították a földi embereket. Végül házasságra
is léptek a földi emberekkel. Ennek folytán a földi emberek
agya is tágulni kezdett és
lassankint képesek lettek arra is, hogy átvegyék az égi
emberek gondolkodását és ezáltal elviselhetőbbé tegyék a földi
életet. Mindenek előtt az állandó éhezésnek véget vetve,
meg kellett szüntetni az emberevést is. Amikor Hárpia-Tórem
az egyik holdacskát
a Földünkhöz vágta, az emberiség javarésze elpusztult. Csak
a legszívósabbaknak sikerült eljutni melegebb éghajlatra.
Ataiszt is ellepték ezek a jobb gondolkodású szívós emberek
és a Kaltes asszony szekerén érkező újabb égiek segítségével
elkezdték a
teraszos-öntözéses földművelést, meg az állatok megszelídítését.
Kaltes asszony megtanította Ataisz asszonyait az égi magvakból
való kenyérsütésre. Az égiek mutatták meg a háziállatok
ésszerű foglalkoztatásának és felhasználásának a módját,
meg a bőrük
és szőrük feldolgozását. Ruda-Tórem is eljött és segítségével
elkezdődött a fémek előállítása a Kékleny-hegység érceiből,
meg a Kemi asszonytól ellopott égi tűzzel az edényégetés és
ércolvasztás művészete. Amikor másodszor közeledett a Földhöz
a Hold, az
egyik üstökös sárkánykígyó farka megcsapta Atlantic szigetének
nyugati sarkát és az mélyen a tenger alá süllyedt. Ettől
kezdve Atlantic mind jobban és jobban alámerült a vízbe. És
amikor a Föld jégsapkái erősebben kezdtek olvadni teljesen el
is süllyedt.
Joli-Tórem és Kaltes asszony panaszra ment Sis-Tóremhez, hogy
Hárpia asszony az üstökös sárkánykígyókkal minden életteremtő
tűzgolyón folyton háborgatja az emberi teremtményeket.
Az égiek
erre megtiltották a holdakkal való
további pusztítást.
A Hold járása ezáltal mindenütt egyenletesebbé vált, sőt a
tenger páráiból is módszeresebben hullott a csapadék a Földre,
s ezáltal termékenyebbé vált. A beavatottak egy része
elkezdte feljegyezni a holdfogyatkozásokat ugyanúgy, mint a
Napfogyatkozásokat. Sokan a csillagok járását figyelték, a
szavárdok pedig a tűz ipari felhasználásától kezdődően
jegyezték a végtelen időt, s a holdtölték alkalmával
tartott lakomák számát. Voltak, akik az evések alapján számítottak.
De a papok abban látták legfontosabb küldetésüket, hogy
megszüntették az emberek éhségét. Kaltes asszony bolygóján
az emberek sokat háborúskodtak: újabb és újabb fegyverekkel
pusztították egymást. De amikor az egyik tudós az emberi
igazságtalanságok ellen hozta a fénygomba-halált és azt a
borzasztó pusztítással járó fegyvert használni is kezdték,
az égiek Kaltes asszony szekerén a
Földre is hoztak három ilyen gömböt. Sokáig
Ataiszon, a Kékleny-hegységben rejtegették, de amikor megtudták,
hogy Ataisz az ősvízben
el fog süllyedni, Budával, Kuszkóval és Suvával elszállították
onnan. Buda Úr városába vitte az egyiket, Kuszkó a másikat
az általa alapított Kuszkó városába, Suva pedig a harmadikat
el akarta vinni a Suva-hegységbe. De amikor megérkezett, megütközve látta, hogy az ott élő
hunok nem építettek hajút a menekülésre. A hun bölcsek nem
értesítették őket a közeledő veszedelemről. Hajóépítésre
már nem volt idő. Suva ezért a hun ifjúságot felvette szállító
hajójára, a harmadik gombafényű halálgömböt
pedig ott hagyta egy bátor beavatott bölccsel, hogy 3 nap múlva
magával együtt felrobbantsa. Ez így is történt.
A Kékleny-hegység elsüllyedt.
Kuszkó még látta messziről a pusztító, vakító fényét. A
Buda által elvitt pusztító gömböt a sumír papok Szumérban,
az Élet-templomában helyezték el, majd a Hétvári Nagyszala döntése
alapján az egyiptomi Karnakba vitték, az ottani Élet templomába.
Később Paszametik fáraó a Beavatott Nagyszala döntése
szerint a Híres-kapuba érkező szkítáknak adta át, hogy
Ordoszba szállítsák. Ordoszban a mindent elsöprő sárga hit
miatt nem lehetett tovább tartani, ezért hosszú vándoroltatás
után az urali Élet templomába vitték. De amikor Jermák
kocsirúddal keresztelte meg a manysi népet, az Élet templomát a Tunguszkába menekítették.
A cárok az ortodox papsággal egyetértve, könyörtelenül hódítottak
és hittérítés címén minden leigázott népet kiraboltak. A
falvakból a folyóvízbe hajtották a megkeresztelendőket és a
hosszú szertartás alatt a katonáik és a
kispapok sisera hada kifosztotta a megkereszteltek otthonait és
minden kincsüket elrabolták.
Emiatt, ha panaszt emeltek, a főpap
mosolyogva idézte: “Könnyebb a tevének átbújni a tű fokán,
mint a gazdagoknak bejutni a Mennyek országába.
Örüljetek, hogy a ti lelketek oda kerül.” A gyarmatosítók
nemcsak az idegen népeket igázták le, hanem üldözték a
forradalmárokat is. Egy megszökött az internáltak karavánjából
és sebesülten a tajgába vetette magát. Hatanah kigyógyította sebeiből,
de ott agg korában vállalkozott arra, hogy a cári önkény
elleni tiltakozásul 1908. június
30-án a Kaltes asszony birodalmából hozott fényhalál-gömbbel
felrobbantsa magát. Hatanah tanítása szerint Földünk
tudósai a Vízöntő világhónapban
elérik azt a fejlődési fokot, melyet Kaltes asszony birodalmában,
Karnaki beavatottak szerint-a Szíriuszon már Kr.e. 5038-ban elértek.
De ott a gombafényű halál borzalmas pusztításait látva úgy
határoztak, hogy vitáik eldöntése végett többé nem folyamodnak háborúhoz, és többé
nem háborúval oldják meg problémáikat, hanem a természet
titkait arra fogják felhasználni, hogy gondtalanabbá tegyék
az életüket. Szerinte ???? körül a földi emberiség is így
fog gondolkodni. És a Vízöntő világhónapban bőség fog uralkodni a Földön.
Amikor Úr városa mellett Kaltes asszony gömbjével
leereszkedtek az Égi lakók, 2 pulit is hoztak magukkal. A
felemelő berendezésük azonban elromlott, s közben az élelmük
is elfogyott. Így a partra úsztak. Meglepetve állapították meg, hogy Úr városának lakói
valamilyen ataiszi nyelven beszélnek, úgyhogy meglehetősen megértették
egymást. A magukkal hozott pulikat a templom-gazdaság juhászatának
ajándékozták a bőven termő kenyérmagvakkal együtt. Uruk népének
sumír földművelőit megtanították a gazdaságos termelésre.
Elmondták, hogy Kaltes asszony birodalmában a termésbőséget
csatornázásos öntözéssel fokozzák, a hegyvidéken pedig
teraszokkal fogják fel a csapadékot. Szárazságban mesterséges
öntözést alkalmaznak. Városaikban függőkertekkel biztosítják a gyümölcs és zöldségtermést.
Közlekedési gépeik föld alatti alagutakban járnak, de vannak
függő pályáik is. Minden tudásukat a gazdálkodás és az
ipar szolgálatába állították. Így Kaltes asszony birodalmában
soha nem látott jólét uralkodik.
Sajnálják, hogy Kaltes asszony
birodalma folyton távolodik Joli-Tórem Földjétől és ezért
Kaltes aszszony szekerén, vagy gömbjén mind ritkábban fognak
eljönni a földi embereken segíteni, de Kaltes aszszony gyémántszemeivel
állandóan ellenőrizni fogja a Föld embereinek munkáját.
Ebben fel lehet használni a nemeslelkületű embereket. Ezért
az Élet templomával mindig fenntartják a kapcsolatukat. Ezzel
is bizonyítani akarják, hogy a szellemvilág előtt nincsenek
sem égi, sem földi határok. Dernő fősámán beavatottainak
sikerült a kabar vasművelőkkel egy olyan vasat előállíttatni,
amelyet nem esz meg a rozsda és ebből kiváló fegyvereket készítettek.
Amikor az indijó Hadraba fejedelem részére
Bihar vezér felállította a Dernő-féle győzelem oszlopát,
nem gondolta, hogy ez a készítési mód feledésbe megy. Mégis
megtörtént, de akkor Agaba titkos rovásai között megtalálták
a Dernő és a kabar fegyverkészítők által alkalmazott eljárást és a kaszuk között
letelepedett kabarok újból elkezdték gyártani az ilyen
fegyvereket. Egyik csoportjuk Asóka birodalmába is eljutott és
Asóka Etehida beavatott kiváló fegyvereivel győzelmet is
aratott. Bihar 85. Arvisurája alapján Etehida megtalálta Dernő oszlopát és Asóka
győzelmének emlékére a fejedelem által kijelölt helyre állíttatta.
Etehida olyan eljárásnak vetette alá Dernő oszlopát, hogy még
a mai napig sem rozsdásodik. Ez a Szíriusz-lakók és a
beavatottak titka maradt. Az Élet templomának tagjai között mindig van
olyan beavatott bölcs és beavatott tanuló, aki ismeri azt a
nyelvet, amelyet a maguk módján a szumírok is beszéltek. De
ezen kívül megtanulják azt is, mi módon lehet megérteni a
Kaltes asszony gyémántszemeiből érkező rezgéseket
és a Szíriuszon egységesített nyelvhez közel áll az uruki tájszólás
szerinti szumír nyelv is. Ezért lett ez a nyelv Mezopotámiában
és azon kívül is egyházi és hivatali célokra használatos
nyelvvé. Elfogadta Karnak is és az Élet templomában ma is Kaltes asszony népének nyelvét beszélik.
Régies formájában már nem beszélik, de az Ummai Úzország kézműveseinek
érdeméből ma is ismeretes az a hozzá legközelebb eső változat,
melyet a mai palócok beszélnek. A tunguszkai fényhalál-robbanás
után az Élet templomának tagjai visszaköltöztek az Ural
hegységbe, út közben négy beavatott meghalt, nemcsak Hatanah
és Tagilka helyét kellett tehát pótolni, hanem a négy
beavatottét is. Amikor ez megtörtént, Icsim fősámán és törzskara
itt maradt az urali Élet templomában, a többi pedig szétment a világ minden
részébe. De rezgések útján küldött üzeneteikkel mindig
fenntartották egymással kapcsolatukat. Régóta tűnődnek
azon, ha a Vízöntő világhónapba a Föld lakói megszerzik a
fényhalál titkát, annak az erejét az emberiség javára
fogják-e felhasználni. A másik nagy kérdés, hogy az emberiség
milyen közös nyelven akar beszélni? Molnár Gábor
HÁNY ÉVES VESZPRÉM?
Mit tud a manysi sámán unokája,
Szalaváré Tura, Veszprém keletkezéséről? A kiadó előszava:
Egymás után ünneplik városaink születésük évfordulóit.
Egyik hatszáz évvel büszkélkedik, a másik kereken ezerrel.
De Veszprém az “ősi város” lakói irigykedéssel gondolnak
még az éppen tízesztendős városok lakóira is, ők legalább
tudják mikor lett városuk-város. Veszprémnek pedig nincs születésnapja, éve, még csak évszázada
sem. Egyelőre senki sem tudja bizonyítani, mikor lett Veszprém
város. Azt még kevésbé, mióta viseli a nevét. Veszprém
megye helytörténeti lexikona szerint már 1000 előtt is így hívták.
De mióta? Eddigi ismereteink szerint civakodót, veszekedőt jelentő
nyugati szláv személynévből képezték a nevét. De biztos
ez? …mióta lakott hely, mikor keletkezett és hogyan? Az, hogy
a környéke ősidőktől kezdve lakott hely, már bizonyított,
de hogy a város helyén mikor alakult ki valamilyen település, erre vonatkozólag
nincsenek adatok. Adatok, tudományosnak elfogadható bizonyítékok
már nincsenek. De van, - most már van - valami más! A múlt év
végén kaptunk egy levelet Molnár Gábor írótól. Megtisztelő
helyzet számunkra, hogy a neves író levele nem meglepetés a szerkesztőségben,
olvasóink is tapasztalhatják, hogy folyamatos kapcsolatot tart
“szülő megyéje” lapjának szerkesztőségével, e levél
tartalma annál nagyobb izgalmat keltett. Szinte átérzett a levélen
a felfedező izgalma. Az igyekezettől, hogy mindent elsőként közöljön,
szinte egymásba öltötte a gondolatokat. De, hogy az olvasó türelmét
ne tegyük próbára, a lényeg: szenzációs és szép regékre
akadtunk általa, Veszprém származását, keletkezését illetően.
És a rege szerint ez évben, 1992-ben
kereken 2700 éves a település. A regék adatait a
szerző Paál Zoltántól kapta, aki a második világháborúban
együtt harcolt egy manysi harcossal, valamikori manysi sámán
leszármazottjával. Paál tőle kapta a 347. fősámán rovásírásából
megfejtett, fordított adatokat, gondolatokat. Hogy mennyi
ezekben a történelmi hitelesség, vagy hogy egyáltalán van-e,
majd kiderül. Nem kizárt, hogy még később majd igazolják a
történészek a regék állításait. Volt már erre példa, nem
is egy. De ha csak rege marad, akkor is szép. És időszerű, hiszen kerek
évfordulót feltételez. Nem kis lelkifurdalással ugyan, mert
száz más elfoglaltsággal küszködik a szerző, de sürgettük
is. Egy héttel ezelőtt még ezt válaszolta sürgető levelünkre:
“Veszprém - most is így mondom - monda-, regebeli históriáján igencsak erősen
dolgozom, írom a nem köznapi történetet. -Annyi érdekes,
izgalmas történés zsúfolódik, hogy nincs szívem bármit is
kihagyni. A befejező részben egészen Koppány lázadásáig
jutok majd el és azt is megírom, mi volt a közvetlen oka Koppány fegyveres felkelésének-túlmenően
a történelemből ismert, elfogadott okokon.
Mindezekről Szalaváré Tura, a
manysi úgy regél, mintha roppant históriás könyvet forgatva
idézne. Adatok, nevek bukkannak elő, ezeket szedem rendbe,
sokszor a már elkészült oldalakat újabb részletekkel kiegészítve…”
A szerző előszava: Hej, rege rejtem…?-idézem és bizony hozzáteszem:
a rege, némelykor történelmet rejt. Beleváj némely időkbe,
tűnő évezredek koromszín éjszakájába, onnan világít ki
napjainkba tündöklő csóvájával. A monda, rege tömérdeket
takar, hoz elő a szívével-lelkével értőnek az ősi múltból.
Őrizni való szép kincs a rege, a monda és ha néha előbukkan
a tűnő évezredek előtti idők messzeségéből a kincsre találás örömével, lelkességével
kell fogadni. Szalaváré Tura, nagyapja, az ősi hitű manysi fősámán
örökét vette át, rengeteg tudással készült rá és
mugyarul is tudott, a rokon nép nyelvét egy első világháborús
volt magyar hadifogolytól tanulta. Szalaváré Tura a magával hozott az ősi múltat
őrző feljegyzéseivel. Szőnyi Mártont, a híres ellenállót
és csoportját kereste a szlovákiai tájakon, mikor ejtőernyővel
és manysi társaival leereszkedett az éjszakában. Szőnyi Mártont
Szalaváré Tura már nem találta életben, a hős ellenálló társaival
elesett a német megszállók elleni harcban.
A manysi felderítő, vele társai
azonban rátaláltak Paál
Zoltánra, aki a csoporthoz csatlakozott. Szalaváré
Tura és Paál Zoltán többé
nem vált el, Szalaváré Tura szombathelyi, Perin patak melletti
hősi haláláig. Paál Zoltán a harcok szünetében mindazt
feljegyezte, amit Szalaváré Tura elmondott, átadott. Hősköltemény,
hősi eposzba illő, a minden tűnő percet felhasználó, most
így mondom:
rovószenvedély, ami ezer esztendők históriáját örökítette.
Szalaváré Tura is írt, betűzgette a magával hozott, Szőnyi
Mártonnak szánt tömérdek ősi feljegyzés-másolatot. A másolatok
manysi-földról, Nyugat Szibériából származtak, amelyeket
Szalaváré Tura,
előtte nagyapja, az évezredes eredetiekből éveken át másolt.
Az eredeti rovások, a háromszáznegyvenhét fősámán történetét
örökítő rovások-Szalaváré Tura így mondta el Paál Zoltánnak-néhány
fősámán “arvisurája”, igazszólása kivételével, ma is,
azaz akkor az
1944. évben, az ősi manysi időszámítás szerint az 5984. évben
is megvannak, az Ob mellékfolyója, a Konda leomlasztott elejű
barlangjában. Mennyi szépség bújik meg Szalaváré Tura
nevezzük csak így, monda, regevilágában. Pannon vezér idejéből,
Kr.e. 800-ból, a medvetoros időszámítás szerint a 3240. évből.
Mikor a mi mostani időszámításunk elkezdődött, a medvetoros
időszámítás már a 4040. esztendőnél tartott. Ilyesformán
régebbi, mint a zsidó időszámítás. Monda, rege? Szalaváré
Tura mondakincsében nem a vitára indítót kutatom, a vezérek mellékelten
közölt leszármazási rajzában, sokkal inkább a sok-sok,
napjainkig megmaradt dunántúli és más tájak helységnév
eredetét. Szebbet a mi Dunántúlunkról, Veszprém, Veszprém
megye helységnév eredetéről egyetlen krónika, fennmaradt szájhagyomány sem őriz
számunkra. Csillaghímes égi mesék, réges-régi mondák számára
őrzött ősi idők aknájából elénk szökkenő történetek közt
Veszprém neve is elénk fényesedik. Nem is kutatom Veszprém
neve más, egyéb eredetét, hiszen a rejtőző szép, önmagában is szép, ha idők végtelen
mélyéről, mint tiszta erdei forrás gyöngyözőn mesehímmel
feltör.
A “mese-fa” Szalaváré Tura az
1945. tavaszán hősi halált halt manysi-rokon népünk fia-őrzőn
ontotta régi-régi meséit a vele volt Paál Zoltán katonatársának.
Paál Zoltán a történetek bőségszarujából most elénkdönti,
mint az ősi múltat, mesevilágot hűséggel őriző, az ősi múlt
egy néhány, talán történelem históriáját. Meghatva, ámulva
veszem Paál Zoltán
leveléből az újabb Szalaváré Tura gyöngyszemet, amely
szerint Veszprém 1972. évben kettőezer hétszáz esztendős.
Kerek kétszáz évvel idősebb, mint a röviddel ezelőtt kettőezer
ötszázadik évét ünneplő Irán. Pannon Vezér nyugatra indul
I. Történt a réginél is régibb időkben, regélte Szálaváré
ura Paál Zoltánnak-hogy Kostyű úz fejedelem, akit a hun síkságon
a vörösszemöldökű kitajok császárukká választottak
Csiang-Kü néven, hatalma tetőpontjára jutott. Akkor a Kr.u.
180. évben ért véget az ötévenként ismétlődő egyik sámánképzés. Azon a sámánképzésen,
a Nagy-Süán küzdelemben Vadna, az úz sámán ifjú győzött.
Mivel Kostyű már császár volt, Vadna bátyját, Harcsányt választották
Ordosz fejedelmévé Hu-cseng néven, aki Haris fősámán néven
az ordoszi sámánképzés vezetője volt. Kitaj martalócok azonban rátörtek
Ordoszra és Harcsány fejedelmet megölték. Gyászideje teltével
Vadna fősámán feleségül vette Sávolykát, Kostyű fejedelem
leányát, elnyerve ezzel kettőjük számára a 255. Arvisura,
Igazszólás rovása jogát. Vadna Fősámánt és
Sávolyka Arany-Asszonyt az Öregek Tanácsa ezután útnak indította
a távoli Pannonföldre kíséretükben öt tized lovassal, egy
tized sebesültgondozó, minden munkában jártas Rimalánnyal.
Urumcsi úz települést érintve a Turgai-kapuba értek, ahol a
4221. medvetoros évben (181-ben) a hadbavonult kabarok szállásain
a tatárok megölték a kabarok összes visszamaradt családtagjait.
Sávolyka aranyasszony kilenc Rimalánya férjhez ment a kabar
lovasakhoz és Berény kabar fejedelem még háromszáz lovast
adott Sávolyka aranyasszony
és Vadna fősámán mellé kíséretül, hogy nézzenek alkalmas
helyet, a letelepedéshez. Sávolyka aranyasszony és Vadna fősámán
Pannon-földre indult, ahonnan gyér híreik voltak, hogy a
kabarok várost alapítottak. Kassa tájára Vadna fősámán, Sávolyka aranyasszony, velük kísérő
lovasaik akkor érkeztek, amikor a longobárdok támadása
fenyegetett. Vadna a legjobbkor érkezve, a külső kabar őrségbe
vonult lovas népével. Kemény harc a támadó longobárdokkal
és Vadna sebesülten lovára kötöztetve magát, Bártfától
vágtatott Kassára.
Éppen csak elmondhatta a veszedelem
hírét, belehalt sebeibe, elnyerve a dicsőséges kabar halál-lovas
elnevezést. Sávolyka, a longobárdok kiverése után háromszáz
harcosával felépítette Vadna és Galgóc őrhelyet, ahol utódaik
kétszázötvenhárom évig rótták valamennyi közt leghosszabb
Arvisurát. Abban írták le a pannonföldiek hősi harcát a káldorok,
más néven kelták, majd a rómaiak ellen. Pannon-föld elfoglalását
a teljes 190. Arvisura mondta el, amelyet a Kr.e. 800. és
670. év között Pannon földön őriztek. A Kr.e. 670. évben a
190. Arvisurát Pejte Rimalány Aranyos-Székre, majd Kr.e. 650-ben
Kassára menekítette. Sávolyka Kassa kabar városból 185-ben
Vadna-őrhelyre vitte a 190. Arvisura rovással telt aranylemezeit, mivel
Vadna é a Galgóc őrhely közt föld alatti utat ástak és
mindig abba az őrhelybe vitték az Arvisurát, amelyet nem
fenyegetett veszedelem. Sávolyka aranyasszony tehát olvashatta
a 3240. medvetoros évben (Kr.e. 800-ban) kezdett 190. Arvisurát, hozzá minden más
ősi aranybarovást, amely pedig így szólt: II. Az 1250.
medvetoros esztendőben Kr.e. 2790-ben Bihar fősámán által a
távoli Ordoszban kiképzett sámánok száma kétszázötvenre
emelkedett, így minden irányban kiterjedtek lehetőségeik. Bihar fősámán hírtelen
halálával Dernő rovósámán került a fősámáni helyre. Történt
akkor, hogy Szuha-Balzsán vezér az Öregek Tanácsának engedélyével
kalandozásra indult, hogy a parszi-szkíta sámánok hírei
alapján felkeresse lovas népével a legnyugatibb szkíta-székhely, Aranyos-szék
települést, mivel tíz évvel előbb Esküló és népe Bihar
tartományból a pusztító, tömérdek életet követelő járvány
elől a távoli aranyröges helyekig jutott. Szuha-Balzsán vezér
és lovas népe, valamint a csatlakozó sámánok útja hat esztendeig tartott és
akkor végre meglelték a legnyugatibb szkíta-székhely, Aranyos-szék
szálláshelyet. Szuha-Balzsán vezérnek jelentették, hogy az
erdőkben külszínen találtak aranyrögöket és az abból
olvasztott aranyat a szkíta-székelyek edényeknek, ékszereknek, lemezeknek használják,
hogy Isis-Tórem kegyhelyeiket azokkal díszítik. Mindezt, amit
Szuha-Balzsán és lovas népe, vele sámánjai Aranyos-széken
találtak, Esküló és szkíta-székhely népe tizenhat esztendő
során teremtette. Esküló elmondta Szuha-Balzsánnak, hogy Aranyos-szék szálláshelyet
odaérkezésük évében alapították. Szuha-Balzsán előtt Esküló
azt a kívánságát is kifejezte, nagyon szeretné, vele népe,
ha az odaérkezett rokonok közt egy, vagy több nagy tudású sámán
akadna, aki vállalná településük védelmének vezetését.
Szuha-Balzsán meghallgatta a kérést és egyik legjobb harcosát,
a vepsze törzsbéli kiváló aranyművest, Vepszerémet
javasolta.
Vepszerém,
aki már jól körülnézett, nem egyedül valón vállalta a kellemes éghajlatú
Aranyos-széket, így Esküló leányai közül a víg kedélyű
Dévaványát kérte, kapta feleségül. Esküló vezér különben
egyistenhívő édesanyja után sumír, édesapja után parszi-szkíta
származású volt. Esküló Szuha-Balzsán kérésére megengedte, hogy az 1240. (Kr.e.
2800) medvetoros évtől a huszonnégy hun törzs szövetsége
szkíta-székely törzsének legtávolabbi, nyugati szálláshelyének
történetét rovásba tegyék. Vepszerém vállalkozott erre a
rovásra, aki a későbbiekben az aranykészítményeket értékesítő szkíta-székelyeket
kísérő fegyveres őrség vezérségét is kapta. Telt az idő
és Szuha-Balzsán, vele lovas népe a távoli Ordoszba távozott.
Vepszerém pedig akkortájt indult aranyedényeivel, más aranytárgyaival
a távoli nagy víz, a tenger irányába, mikor Dévaványa
gyereket várt. Mikor eredményes távoli útjukról lovasaival népéhez
megtért, Vepszerém ruhák és kincsek sokaságával halmozta el
szeretteit. Vepszerém és Dévaványa gyerekáldása nagy volt:
húsz év alatt nyolc fiuk és hat lányuk született. III. Eljött a 2430. medvetoros
esztendő (Kr.e. 1610). Esküló vezér régi, 1240-béli honalapítása
óta 1170 medvetoros esztendő pergett bele az idők végtelen
folyamába. Illmár vasverő fősámán abban az évben lovas népével
tett látogatást Aranyos-széken. Örömmel fogadták az aranyos-széki
rokonok a hun törzsbéliek addig legnagyobb csoportját és megkérték
Illmár vezért, hogy birodalmuk déli bejáratánál hagyjon hátra
lovas csoportot védelmükre. Barca, széki-hun vitéz vállalkozott,
hogy az egyik délre fekvő termékeny kis síkságon őrhelyet létesít.
Az őriző vezér nevéről az őrhely táját Barcaságnak
nevezték. Azóta is Barca vitéz és lovas népe leszármazottai
lakják a Barcaság jelentős tájait. IV. 3240. medvetoros
esztendő (Kr.e. 800). Roppant lépés az idő lajtorjáján. A 2430. medvetoros esztendő
óta 810 medvetoros év telt el. Aranyos-szék vezére a népre sűrűn
rátörő veszedelemben segítséget kért Ordosztól, mert dél
felől véres utat vágó seregek háborgatták földjét, szálláshelyeit.
Ordosz nem hagyta segítség nélkül a messze élő rokonokat.
Az Öregek Tanácsa úgy döntött, hogy egy tömén, azaz tízszer
ezer harcossal kell védelmezni, minden támadástól megóvni a
legnyugatibb szálláshely népét, földjét.
Pannon parszi-szkíta vezér éppen csak a medvetor utáni
jobb időt várva be, elindult a tömén lovas népével a
legnyugatibb szálláshely, Aranyos-szék védelmére. Roppant vágta
Ordosz halmaitól Aranyos-szék sziklás tájáig. A honfoglaló
Esküló népe, majd utódai éppen 2000 medvetoros esztendeje, az 1240. év óta
birtokolták a tájat, amikor Pannon vezér töméne hozzájuk ért
a 3240. medvetoros évben. Pannon vezért, vele lovas népét örömmel
fogadta az ősi nevet viselő Esküló vezér, vele népe. Pannon
vezér és öccse Mecsek a vendéglátás idején-miként lehet másként?- belészeretett
Esküló két lányába, Gyömörébe és Indijába. Kettős házasság!
Gyömöre , Pannon Rimalány képzettségű felesége esküvőjük
napján aranylemezekre kezdte róni a többezer éves, ősi,
Agaba fősámán 24 képjelével a 190. Arvisurát, az igaz szólást, hogy minden
időben, míg róhatja, örökítse napjaik történését.
Rokoni kötés Esküló, Pannon és Mecsek közt. Szerém, Esküló
fia is boldog, beleszeretett a rokon tömén lovasaival jött
Zengő sámán leányába, Zernyébe. Pannon vezér viharzó sebességgel letört minden dél felől
érkező szembeszegülést, ellenállást. Menekült az ellenség
és Pannon vezér messzebb nézett, még nyugatabbra. Pannon nyáron
nem indulhatott, a folyók, folyamok roppant kiöntései elzárták
a nyugatra vezető utat. Csanak fia: Veszprém Jött a tél, fagy. Pannon
vezér Gyömörével, négyszer ezer lovassal, értő vezetőkkel
útra kel nyugatra. Átkeltek a máskor rettentő, mindent elnyelő
vizeken, folyókon, Dunna-asszony széles folyamán. Görög nép
lakta a széles folyamon túli tájat, akik messze vidéken hódoltak Pannon vezérnek,
míg mások elmenekültek. Pannon vezér a lankás terület dombján
állíttat magának sátrat és nevezték a helyet attól fogva
Pannonhalma néven. Szerteszáguldottak Pannon vezér négyszer
ezer vele jött lovasából a hírelő tizedek, majd visszatértük
után Lajta lovas népe Alsó-őrség néven szálláshelyet
telepít. Mecsek Felső-őrség elnevezéssel ugyanezt cselekedte.
Szerém, Esküló fia, aki lovasaival, köztük délen
megteremtette Szerém-őrség néven szálláshelyét. Pannon vezér
ugyanakkor a három
őrséget öccse, Mecsek hatalma alá rendelte. Nyári áradás,
tengerré változott folyók, mocsarak. Szerém, Esküló fia
ezer lovassal Aranyos-székre kívánt visszamenni, -Zernye iránti
szerelme vitte volna-, de messze tájon nem talált gázlót. Várniuk kellett a téli fagyra, miközben hírelői
szerteszáguldottak. Mecsek lovasait rendbentartva vadászni
ment, hamarosan medvét ejtett a sűrű erdőben.
Zengő sámán vezetésével medvetoron
Mecsek és lovas népe elfogyasztotta a medvét, ezzel kegyhellyé
változott a hegyes, erdős terület, ahol a medvetor után néhány
hun törzs, köztük Szerém lovasai visszamaradni kívántak.
Szerém, Esküló fia és a harcos Szörény ebbe nem akart
beleegyezni, mindenképpen ragaszkodott ezer lovasukhoz. Végül
egyezséget kötöttek, a visszamaradó lovasokat más hun törzs
lovasaival pótolják. Őszidőre, a vizek apadása után végre
lehetővé vált a folyókon, az ingoványokon az átkelés. Szörém-őrségből
ekkor 3 avar, 5 úz, 7 kabar, 9 parszi-szkíta visszaszökött
Mecsek lovas népéhez. Mecsek újabb nézeteltérésektől tartva, Esküló
csajkásaival pótolta a hiányt. Újabb baj is következett,
mivel Szerém-őrség Esküló népei összecsaptak az őslakó görögökkel,
mivel azok nem akarták fizetni a rájuk kivetett sámán-tizedet.
Szörény az összecsapások szűntével átköltözött a széles víz túloldalára,
felállítva Szörény-őrséget. Mecsek akkor hadinépe egy részével
visszatért bátyjához, Pannonhalmára. Mecsek délen, Zengő-őrség
néven visszahagyott kilenc tized lovast Zengő sámán törzsénél,
hogy a jelentő lovasok bevonásával, a déli sűrűbben lakott vidékről
is pontos értesüléseket szerezzen. Tél, befagytak a folyók
és mocsarak. Pannon vezér csak ekkor tért vissza két tizednyi
kísérő lovasával Aranyos-székre, Eskülóhoz. Gyömöre és
Indija jöttét is ígérte Pannon, mivel Szerém, Esküló fia, Zernye széki-hun Rimalány
kezét kérte Zengő széki-hun sámántól. Pannon vezér nyomában
hamarosan meg is jött Gyömöre, Indija és Szerém. Esküló és
felesége boldog volt, nem vesztek el gyerekeik. Szerém Zernye
Rimalánnyal szarvastoron megtartotta esküvőjét. Az esküvői szertartást
a vepsze törzsbéli, az ősi nevet megőriző Veszprém, Szerém
bátyja végezte. Megtörtént Aranyos-szék tájáról a népvándorlásszerű
lovas költözés. Hatezer hun törzsszövetségbéli harcosnak,
akik közül sokan megcsaládosodtak, Esküló, vele a többi vezér mindent
megadtak, hogy áttelepedve Pannonföldre, az ottani, gazdátlanul
maradt görög földeket benépesítsék. -Alsó-őrség és Felső-őrség
egyistenhívőket kapott, míg Szerém őrség mind a 24 főistenség
Tóremhívéből kapott. Baj keletkezett ebből, mivel Szerém-őrségben a
különféle Tórem-hívők hamarosan összecsaptak, harcba
keveredtek és rövid idő múlva csak a parszi-szkíták
maradtak vissza Szerém parancsnoksága alatt. A szinte menekülésszerűen
távozó lovasok elvegyültek a görög őslakossággal
és folytatták saját Tóremhitüket.
Esztendők teltek és két szellemi központ
alakult ki Pannon és öccse, Mecsek körül. Pannon vezér volt
a vitézebb, míg Mecsek tudásában bizonyult erősebbnek.
Mecsek helyeselte, hogy az avarok a hitük szerinti három karéjos
Sis-Tórem, az úzok az öt karéjos Joli-Tórem, a kabarok hét
karéjos Ruda-Tórem, míg a parszi-szkíták kilec karéjos Isis-Tórem
kegyhelyeket építsenek. Legszebbek voltak a görögökkel összeházasodott
pamír-szkíták 9 karéjos Pécs-Tórem kegyhelyei. Ugyanis az első telepesek a pamír-szkíták törzséből
a parszi-szkítákkal szemben Pécs-Tórem hívei voltak. Mivel a
hun törzsbéliek görög asszonyainak szülei leginkább kőfaragók
voltak, szép dús hajú istenalakokkal népesítették be leányaik
férjeinek, a pamír-szkítáknak Pécs-Tórem kegyhelyeit. A számos
hun-görög vegyes házasság oka, hogy míg a földművelők és
kereskedők a hun lovasoktól félelmükben elmenekültek, a görög
ácsok, velük a kőfaragók visszamaradtak. Ugyanakkor a távoli
Ordosz irányából, Káspiros térségéből a Pannon-földre lovagolt pamír-szkítáknak
szépséges lovaik mellett sok aranyuk volt, selymekben dúslakodtak,
kívánatosak voltak a görög kőfaragók és ácsok előtt. Így
történt hogy Pécs-Tórem egyre gazdagabb hívői a 3241.
medvetoros évtől (Kr.e. 799) leginkább a pamír-szkíták voltak. Pécs-Tórem
városa mesés gazdagsága, termő gyümölcsöseik vonzása erős
hatást tett a messzi Aranyos-szék lakóira. Az első tíz év
alatt sokan vándoroltak át Pécs-Tórem városába. Ezután Pécs-Tórem
városában a szkíta-székelyek is felépítették huszonnégy karéjos kegyhelyüket,
amit Ata-Isis kegyhelynek neveztek. Ennek aranylemez borítású
kupolája egészen Szerém-őrségig csillogott. Esztendő telt
esztendőre. A 3250. medvetoros esztendőben (Kr.e. 790) nyugatról
és délről növekedett az ellenséges betörés veszedelme. Gyömöre,
vele Pannon vezér veszélyeztetve látta a harcok miatt a 190.
Arvisura rovás folytonosságát, ezért Mecsek fősámán felesége,
Indija vette át folytatva Isis-Tórem aranyba írt képjeleivel
a rovást. Mecsek fia, Devecser vezér fősámánsága idején Pécs-Tórem
városában tartották a Nagyszalát, Pannonföld hun törzseinek
tanácskozását. Valamennyi résztvevő törzs küldötte, vezérek
és fősámánok megvitatták, miként tartsák az egységet,
hogyan kapcsolódjanak a huszonnégy hun törzs közössége szellemi áramlatába? Évek és
megint évek. 3260. medvetoros esztendő (Kr.e. 780) Pécs-Tórem
városában megtartott Rimalány-képzés után a legügyesebb
Rimalány, Pelsőcz leánya, Ilu átvette Indijától a 190.
Arvisura aranylemezre rovását.
3294.
medvetoros esztendő (Kr.e.
746) Pécs-Tórem városában az Aranyos-székről származó
Vepszerémet fősámánnak választották, aki az úz aranyművesek
közt tanuló, fejedelmi származású lánykát, Runyát, Ilu leányát
feleségül vette. Runya ugyanakkor átvette anyjától, Ilutól
a 190. Arvisúra
aranyba rovását. Míg az Ata-Isis hívőknek jó módjuk megőrzése
miatt igen kevés gyerekük volt, addig az avarok igen gyorsan
szaporodtak és az egész Pécs-Tórem hegyvidéket elárasztották
a 3 karéjos Sis-Tórem kegyhelyeikkel. Ordoszból ugyanakkor erős
nyomást gyakoroltak Pannonföld lakóira, hogy az ötévenként
induló sámánképzésen a legkiválóbb hun törzsszövetségbéli
ifjak vegyenek részt. Pannon élete teltével legidősebb,
egyben legvitézebb fia, Csanak örökölte a vezéri hatalmat,
Mecsek fősámánsága mellett. Majd mikor a medvetoros időszámítás
szerint a 3267. évben (Kr.e. 773) Pécs-Tórem városában
megtartották a nagy törzsszövetségi összejövetelt, Eplény,
Mecsek fia kapta apja helyébe lépve a fősámáni tisztet.
Akkortájt az öt-öt éves sámánképzés végeztével kisebb sámán csoportok érkeztek Káspirosból
és minden tizedik esztendőben Ordoszból. Ugyanakkor a
mindenkori Ordoszi Aranyasszony rendelkezései alapján tanított,
sereg mögötti szolgálatra, seb-és betegápolásra, mindenféle
tudományra, rovásírásra kiképzett Rimalányok mind fejedelmi, fősámáni
és vezéri udvarokba mentek férjhez. Csanak továbbra is
Pannonhalmán tartotta udvarát, ugyanakkor Radós és Vejke öccsei
a gyepü őrizetben teljesítettek szolgálatot, mivel a vándorló
népek lovasai nemcsak földjeiket, de a hun törzsek népeinek életét is
veszélyeztették. Mecsek halálakor fia, Devecser vette át apja
vezéri örökségét és mind a fősámáni, mind a vezéri
udvarból két-két, továbbá Ata-Isis hívei közül egy ifjút
küldött a távoli kaspivárbeli sámánképzésre. Így indult el a 3298. medvetoros évben (Kr.e.
742) Csanak két fia, Horpács és Veszprém, valamint Devecser két
fia, Sarlód és Bogdása, míg Ata-Isis hivői közül Szerém
egyik fia, Ruma. Veszprém sámán központja A sámánképzésen
negyvennyolc ifjú közül Csanak fia, Veszprém bizonyult a legjobbnak. Veszprém
így jogot nyert, hogy a huszonnégy fős ordoszi sámánképzésen
Káspivár tájait, népeit képviselje. Türje ogúz sámánifjúval,
Sarlód, Devecser fia nem állta ki a sámánképzés viszontagságait
és a messzi Tenkesvárban a 3302. medvetoros évben
(Kr.e. 738) meghalt.
Esztendők, újra Pannonföld. Horpács
átvette Alsó-őrség, míg Ruma Szerém-őrség vezérlését.
Csanak fia, Pomógy, a 3300. medvetoros esztendőben (Kr.e. 740)
Fertőd mocsarainál a bezúduló ellenséggel vívott harcban
elesett. Testvérei, Palkonya és Halimba azonban megbosszulták
halálát, addig üldözték, míg utolérték a gyilkosukat,
valamennyiüket szálig agyonverték. Veszprém első lett az
ordoszi sámánképzésen és Kaluga vepsze törzsbéli fősámán
leányát, Pejt Rimalányt vette feleségül. Pejt a fősámánnak egyetlen
leánya volt így mesés kincsekkel, százfőnyi vepsze törzsbéli
lovas kísérettel indultak útnak. Két évig tartott Veszprém
és Pejt útja Ordoszból Pannonföldre. Pécs-Tórem városában
örömmel fogadták Veszprém fősámánt és feleségét, Pejt Arany-asszonyt, a Rimalányok
vezérét. Vepszerém fősámán halála után Devecser, Pannonföld
vezére megbízta Veszprém fősámánt, hogy az Ordoszban
tanultak alapján szervezze meg Pannonföld védelmét, biztonságát.
Veszprém első tennivalója volt a 3312. medvetoros évben, az időszámítás
előtti 728. Esztendőben, tehát éppen most, 1972-ben 2700 éve,
hogy felállítsa az erős, új sámánközpontot. Az Ordosz tájáról
jött vepsze harcosok a hazájukban lévő sámánközpont módjára
felépítették Veszprém városát, az új és erős sámánközpontot. A központot
a huszonnégy hun törzs szövetségéből húsz törzs Veszprém,
három törzs Vepszerém néven illette és így nevezte a csuvas
törzs is. Aranyasszony ünnepére készült el a huszonnégy karéjos
szentély, amelyben, ugyanazon évben megtartották a második Pannonföldi
Nagyszalát. Míg a huszonnégy karéjos szentély épült, Pejt
a Rimalányokat képző Aranyasszony az összes, addig Pannonföldön
készített rovásokat összegyűjtötte, lemásolta, amit azután
a fősámán, Veszprém jelentésével együtt a Nagyszalában felolvastak. Ezért a
veszprémi Nagyszalában részt vevő Öregek Tanácsa ezen ékes
rovásokat Veszprémi-Arvisura megjelöléssel helyezte el Joli-Tórem
szentélyében, amit az Aranyasszony Pejt őrzött. Runya, akinek
látása addigra igen meggyöngült, átadta Veszprém fősámánnak a 190.
Arvisura aranyba rovásának jogát. Ebben az Arvisurában
megalkották Pannonföld törvényeit Agaba fősámánnak 1.
medvetoros évben íegfogalmazott elvei alapján. Elhatározták,
hogy Ordosz rendelkezései szerint a kisebb támadó kalandozásokat visszaverik, de a nagy hódítók
ellen mindig alkalmazzák az őslakók ősi törvényét, az időszakos
meghódolást. Kiépítik a huszonnégy hun törzs szervezetét,
lovas tizedekig lemenően. Soha nem hagyják el Pannonföldet,
hogy Ordosz hun törzseinek az örök menedékét
kiépítsék.
Veszprém lesz az új Égi birodalom fővárosa,
mivel már Pécs-Tórem városát érték támadások, de az új
kegyhely központi helyzeténél fogva könnyebben védhető.
Erre megkötötték a vérszerződést. Veszprém, Bihács,
Kanizsa, Ruma és Suprun vérét engedte Pejt Aranyasszony díszes
edényébe. Elhatározták, hogy két újabb határvédő őrséget
alapítanak. Az erőt, ügyességet mutató viadalon, amelyet a távoli
Ordosz-táji Nagy-Süán módjára tartottak, a Pozsony nembéli
széki-hun Detrekő volt az első és a Rozsnyó nembéli marúz Ditró a második.
Mindketten 200-200 lovast kaptak, hogy még makkhullás előtt építsék
fel Pozsony és Detrekő őrhelyet, valamint Rozsnyó és Ditró
őrhelyeket a Barcaság és Csíkszék határában, még a 3312.
medvetoros év végéig (Kr.e. 738). Veszprém fősámán a szentély
legszebb helyén felállította Ordosz Aranyasszonya tiszteletére
a “Hősök aranyoszlopát”, amelyen minden elesett hős nevét
berótták. A halott hősök közt volt Horpács és felesége,
Ankir, a török néptörzsbéli Rimalány, akik a 3310. medvetoros évben (Kr.e. 730)
egyszerre estek el Lajta-Őrségen. Kanizsa és Suprun, Horpács
és Ankir fiai átvették a szüleik harcosai feletti vezényletet.
Kanizsa várost alapított a Felső-őrség közepe táján, míg
Suprun a Lajta-kapuban építette meg Suprun városát. Kanizsa és Suprun ezután
Veszprém sámánvárosban építettek 9 karéjos szkíta és 11
karéjos török kegyhelyet. Ruma sámán, Szerém fia engedélyt
kapott az Öregek Tanácsától, hogy Szerém-őrség legszebb
helyén alapítsa meg sámánvárosát, Ordosz mására. Öccsei, Nárom és Bihács még ugyanazon
évben megszervezték a gyepümenti őrséget. A hun törzsek küldöttei,
a Nagyszalán részt vevők elismerték, hogy Veszprém fősámán
városa védekezési szempontból a legjobb helyen épült, mivel
ellenséges betörések úgy a déli, mint a nyugati határ felől sűrűn előfordultak.
Veszprém fősámán és felesége, Pejt mellett maradt vepsze törzsbéli
harcosok minden családi fészekben Szitás-fürdőt is emeltek.
Nyáron a tisztálkodást, hozzávéve a ruhaégetést, a széki-hunok
által elnevezett tó, a Balhás-tó mellett végezték.
A vepsze törzsbélieknek azonban a Balhás-tó elnevezés nem
tetszett, így vepsze-földi elnevezéssel, Balaton névvel
illették. Gyermekeiket Aranyasszony ünnepén a Balatonban mártották
meg, ezzel megadva a névadás tisztét.
Veszprém és Pejt gyermekei Pét, Lébény,
Bajánszernye, Bucsu és Arács is a tóba mártva kapták nevüket.
A régi Arvisura igazszólás törvény szerint a medvetoros év
minden napjára két-két név volt a sámánok feljegyzésében
előírva. Tehát a születendő lelkek mindig annak
a napnak nevét kapták, amelyen születtek. A sámánok törzseként
730 rendes, hozzá még Aba és Ur, összesen tehát 732 név között
választhattak. Ag-aba a kaza-hunok, Tónusz-Aba a kunok, Bato-Ur
a kaza-hunok, Opos-Ur a kabarok, Örs-Ur az úzok ünnepi neve
volt. Makkhullásig a Pozsony
nembéli Detrekő és a Rozsnyó nembéli Maruz Ditró felépítette
Rozsnyó, Detrekő, Ditró és Pozsony figyelő őrsöt, ahonnan
a régebben rakott Dévény figyelő is látható volt. A hősi
halált halt Horpács és Ankir fia, Suprun rakta azonban a legjobb, szépségében is híres szálláshelyet,
figyelő őrsöt. Aranyasszony ünnepén Suprun szálláshelyén
járt hun vezérek és sámánok ezt mind elismerték. Gazdag
lakoma, vendéglátás következett, majd a vezérek, sámánok távoztával
Suprun délnek vette útját lovas népével, szekereivel, Suprun őrhely
védelmére megfelelő erejű lovasnépet hagyva. Éjszakán át
vonult Suprun hadinépe, az egyik szekéren kényelmessé téve a
vezér éji szállását. Őrség biztosította a vonulók útját,
Suprun vezér szekerét, amelynek egyik tengelyéből kiesett a
nehéz, kátyús úton a keréktartó szeg. Észrevette az egyik
kísérő kabar lovas, lováról szállva hegyes kőéket
igyekezett a tengely nyílásába nyomni, de ujja is benn maradt,
összeroncsolva ujjperecét. Szótlan tűrt a kabar, nehogy vezére
felébredjen.
Suprun azonban felébredt, leszállt szekeréről és mikor látta
a kísérő kabar kemény próbáját, hűségét, Kőszeg névvel
illette és legdélibb őrhelye parancsolójává tette. Pejt
Aranyasszony, hogy az ősi törvényeket végrehajtsa, minden
Rimalányképzős hajadonnal
Veszprém öt hegyén csipkebogyót szedetett, mivel az Arvisura-törvények
így írták elő. Ikva hozományából felállították Suprun,
az őrhely legékesebb szentélyében a “Hősök Aranyoszlopát”,
amely szerint hunok, harcosok, soha forralatlan
vizet ne igyanak, hanem
csak az öthegyen szedett csipke teát, amely minden veszélytől
megvédi őket.
Suprun vezér saját tarsolyát ajándékozta
Kőszeg vitéznek telis-tele Pejt asszony csipkebogyóival. Kőszeg
őrhelye táján a tarkós névvel illetett őslakók nem fogadták
ellenségesen Suprun vezért és lovas népét, látva erejüket,
jó fegyverzetüket, inkább aprójószágokkal kedveskedve
megfelelő kapcsolatot teremtettek. Kőszeg az őrhelyen
megtelepedve hamarosan a legszebb tarkós lányt vette feleségül,
megalapozva a tarkós néppel kötött barátságot. Suprun vezér
mindezt jó szívvel, megelégedéssel vette, majd Kőszeg őrízetére
bízva a déli őrhelyet, a maga mellé rendelt lovasaival Veszprém
sámánközpontba vonult. Suprun vezér, vele környezete tudta,
hogy míg a 3240. medvetoros esztendőben Pannon vezér Ordoszból jött töméne
főként a parszi-szkítákból, a csatlakozó avarokból
alakult, addig Veszprém fősámán töméne a huszonnégy hun törzs
szövetsége minden törzse lovasaiból szerveződött. Suprun
azt is tudta, hogy Pejt Aranyasszony legszebb Rimalánya Ikva, a pamír-szkíták
fejedelmének elsőszülött lánya. Pejt Aranyasszony révén
Suprun feleségül kérte Ikva Rimalányt. A tavaszi házasságot
Veszprém aranyos, aranyoszlopos kegyhelyén kötötték.


|