Temperált rendszer a térben
|
|
1.ábra |
Ez egy zongorabillentyűzet, ahol láthatod a 12 különböző hangot. 7 főhang van, ezeket a fehér billentyűk jelzik. 5 félhang van két elnevezéssel, ezek
a fekete billentyűk. Ezek ismétlődnek felfelé és lefelé is. Tehát ami nekünk most fontos 12 különböző hangot tudunk megkülönböztetni egymástól. Mi jut
eszünkbe a 12-es számról? Minden nap 2x 12 órából áll. Egy órában 60 perc van, ez 5x12 perc. Egy percben 5x12 másodperc van. Minden geometriai forma
60-ból indul ki. 3x60=180 Ennyi a háromszög szögeinek összege.
(Itt most síkban gondolkodom, nem térben.) 6x60=360 Ez a kör és a négyzet. 12 tojás=1 tucat, 12 hónap=1év, 12inch=1láb,12 zodiákus, 12 esküdt van a bíróságon
stb. Nem olyan rossz ez a szám, a Földön sokat használjuk. Nézzük meg újra
az arányokat: 7 főhang és 5 félhang. Az előző fejezetben már kifejtettem, hogy minden egyes hang kvintugrásokkal jött létre egyetlen egy hangból. Az ötös a
teret jelképezi, a hetes pedig a fényt. Ne tévesszen meg benneteket a főhang és a félhang kifejezés. A főhangok közelebb vannak az első originális hanghoz,
a félhangok pedig távolabb helyezkednek el, mondjuk úgy, későbbi időben létrejövő kvintek. Most érkeztünk el a hangnemek világához. Ezt is elemeztem már a
temperált zongora című fejezetben, most egy kicsit mélyebbre megyünk el, mert ma már el tudom helyezni ezt a rendszert a térben, ma már átlátom a rendszert
globálisan. |
2.ábra |
Ebben a rendszerben 7+7+1=15 ilyen hangsort tudunk felépíteni mindig más hangmagasságról indulva. Első hallásra úgy gondolnánk, hogy minden hangsor, hangnem ugyanolyan hangzású, hiszen a törvények megegyeznek. Minden hangnem más karakterrel rendelkezik. Ezek oly mértékben különbözőek, hogy egy jobb zenész hallás után is meg tudja mondani milyen hangnemet hall. A kiinduló hangnem a C-dúr, ebben a hangnemben nincsen előjegyzés. Ő az első fény. A hangnemek kialakulása kvintugrásokkal (ötös lépéssel) jönnek létre fölfelé és lefelé egyaránt. Így növekednek az előjegyzések is. |
3.ábra |
Fölfelé vannak a keresztes hangnemek, 7 különbözőt találunk itt, ezek a tüzes hangnemek, hiszen már a nevében is benne van a tűz. A karaktereik is dominánsabbak,
világosabbak, tüzesebbek. Ráadásul a keresztes hangok fölfelé emelnek (egy fél hanggal). A lefelé ugró kvintek pedig a bés hangnemek. A
"b" a hangokat lefelé szállítja egy félhanggal. Ezek a hangnemek befogadóbbak, érzékenyebbek. Ebből is 7 fajta van. Ne felejtsük el! Mind abból az egyből
jött létre. Ezek a dúr hangsorok: 7keresztes és 7 bés. Azt is lehetne mondani ezek a férfias hangnemek. A férfi akkor egész, ha van egy női párja, mint ahogyan a
tér-antitér, az Atya és az Anya. Így minden dúr hangnemnek van egy moll párja, ugyanúgy 8 hangból áll. Ezek önmagukban is megállják a helyüket, tehát moll hangnemekre
is írtak műveket. Minden dúr hangsor 6. hangján kezdődnek a moll hangsorok. Tehát a dúr hangsor 6. hangja megfelel a moll hangsor első hangjának. Most is gondolhatnánk
az, hogy hasonló karakterük van, de itt is mindegyiknek más, jól elkülöníthető hangzásuk van. Úgy viszonyulnak egymáshoz, mint a tér-antitér. Egyedül is megállják a
helyüket, de együtt egészek, egymást éltetik, tartják el. |
4.ábra |
Szeretem ezt az ábrát, mert jól áttekinthető. Figyeljétek meg a 7b alá került az 5#, a 6b alá a 6# és a 7# alá az 5b. Mit jelent ez? Ezek a hangnemek enharmónikus
kapcsolatban vannak egymással, ami annyit jelent, hogy pl. a zongorán ugyanazt a hangkészletet használjuk fel, de mondom újra, mindegyiknek más karaktere van.
Ha a hangsor hangjait egymásután lejátszuk (zongorán) 7b, majd 5# nem lesz különbség, ugyanazt fogjuk hallani. A karaktere akkor nyilvánul meg, ha egy darabot
hallgatunk meg ezekben a hangnemekben. Hogyan jön ide az időfizika? Az ötös a tér, a hetes a fény, a térben született tér. A kvintkörben a fölső hangnemtől,
a C-dúrtól, az előjegyzés nélküli hangnemtől kiindulva jobbos és balos irányba felépíti a teret és az antiteret 5, illetve 6 lépésen belül, a hatodik lépésben
már fellép az enharmónia világa, hiszen itt építi a térben született tért, a fényt, ami a 7-8 lépésre(hangnemre) készül el. Minden lépés alkakmával, tehát minden
hangnemben dúr és moll párjával egyetemben összesen 16 hang van, ami a 16 párhuzamos világot mutatja, és minden egyes hangról újabb és újabb hangsorokat, világokat
építhetünk fel. |
5.ábra |
Mivel kezdődik a teremtés? Mivel kezdődik a zene? Szünettel. (Előző fejezetben találod a szünet elemzését.) Szünet=273=Zeusz, a sokaság Atyja, a tudás működése,
a tökéletes rend, világegész. Természetesen a szünetnek is van egy Dúr és egy moll oldala, mint ahogyan sok fajta szünet létezik. Harmonikus, feszült, rossz,
jó szünet és még sorolhatnánk. |
6.ábra |
Ebből kettő "szirom" a mi terünkben, 2 "szirom" pedig az antitérben jön létre. A zenei hangok létrejötte az első binduban. |
7.ábra |
A tér szünete pozitív, ő a tűz, az antitér szünete negatív, ő a víz. A tér első hangneme a C-dúr, pozitív, tüzes, világos, 8 hangból álló, vagyis az első fény,
párja az a-moll az antitérben lágyabb, ő a befogadó a víz, ő is 8 hangot képvisel, ő az antitéri fény. a kettő együtt 16, a 16 párhuzamos univerzum.
Ez a pont a kéthiperteres térben az origó pont középen, ahol kezdődik, folytatódik, végződik a tér építése. A tachion első lépése (ami igazából másodiknak felel meg) a térben. |
8.ábra |
1# dúr és moll párja összesen 16 hang, 1b dúr és moll párja összesen 16 hang= 32 hang. Ahogyan nekünk van 16 párhuzamos univerzumunk, úgy az antitérnek is. A kabbala
azt írja, hogy 32 ösvényen keresztül ismerheted meg a Teremtő világát. Ő a 32 ösvény. Újra elmondom, minden egyes hangra újabb és újabb rendszerek épülnek, épülhetnek,
fraktálisan. A következő lépés. |
9.ábra |
Így építkezik tovább lépésről lépésre, míg a 6. lépésnél, tehát amikor a tachion visszaérkezik a kiindulási pontjára, ahol a téridőt befejezi, majd elhagyja, ahol kezdi építeni az első hiperteret, ő az origó. A zenében ez a pont 6# és a 6b állapota, ahol enharmóniába, egyhangzásba kerül a két világ, ahol a szünettel újra kezdődhet a zenei hangok, hangsorok, hangnemek, világok, terek alkotása.
|