Egy élet kevés a munkára, de majd folytatjuk...

 


Bach életeRendszerekzenei kulcsokzenei kulcsok 8zenei kulcsok 11
rejtett titikok Bach zenéjébenZenei kulcsok 3zenei kulcsok 6zenei kulcsok 9zenei kulcso 12
általános zenei kulcsokzenei kulcsok 4zenei kulcsok 7zenei kulcsok 10zenei kulcsok 13


zenei kulcsok 11Zenei kulcsok 14Zenei kulcsok 17Zenei kulcsok 20
zenei kulcsok 12Zenei ulcsok 15Zenei kulcsok 18Zenei kulcsok 21
zenei kulcsok 13Zenei kulcsok 16Kulcsok 19Zenei kulcsok 22

Zenei Kulcsok 2

 

A Térjünk vissza a kulcsokhoz. Sokféle jelölési mód létezett az elmúlt évezredekben, ami viszont minket igazán érdekel mi lehetett az első, az eredeti jelölési mód, megnevezés. Minek alapján született meg a döntés a kulcsok ábrázolásában? A következő ábrán megmutatom a három különböző zenei kulcsot, amit leggyakrabban használunk.

2. ábra kulcsok

Az alt és a tenor kulcs formája megegyezik, ők a C kulcsok családjába tartoznak, ezért egynek kell őket venni. Most szeretném, ha végigmennénk egyesével a kulcsokon. 

3. ábra violinkulcs

Violinkulcs, másképpen G kulcs. Ez a kulcs jelöli az első oktáv G helyét. Talán a könnyebb érthetőség kedvéért elmondanám ezt a hangot mindenki könnyedén ki tudja énekelni. Nem magas, nem alacsony, úgy a közepén helyezkedik el a hangok világában.

4. ábra basszuskulcs

Ez a basszus kulcs, más néven F kulcs. Ő jelöli a kisoktáv F helyét. Ezt a hangmagasságot már nem mindenki tudja kiénekelni. A férfiak többsége igen, mivel egy mélyebb hangról van szó, a gyerekek általában már nem tudják kiénekelni.

5. ábra C kulcs. 

A C kulcs a C helyét jelöli. Itt már több kifejezés van, attól függően melyik vonalra rajzolják a C helyét: alt, tenor vagy szoprán kulcs. A második ábrán lehet látni a különbséget. A két leggyakrabban használt kulcs a G és az F kulcs. Itt mutatok két ábrát, milyen magyarázatra gondol a mai ember a kulcsok kialakulásával kapcsolatban. A G kulcs a G helyét mutatja, tehát a G betűből, az F kulcs az F helyét jelöli tehát az F betűből, a C kulcs pedig a C helyét jelöli, tehát a C betűből jött létre.

6. 7. ábra kulcsok kialakulása

Első látásra nem is tűnik olyan rossznak, miután tudjuk a megoldásokat már szegényesebbnek látszanak ezek az ábrák. Én a következő dolgokra gondoltam.
Amikor megszólal a kottakép, tehát halljuk a zenét, a két dimenziós kottából létrehozunk egy három dimenziós formát, ami egy és ugyanaz csak más dimenzióban létezik. Így logikus, hogy a kulcsokat is több dimenziósan kell megnézni, átgondolni, hiszen akkor kapjuk meg az igazi képet róla. A végső megoldáshoz szükséges lesz az egy dimenziós kép, de ezt majd később szeretném kifejteni.
Rajzoljuk le a violinkulcsot lassan, részleteiben. Így néz ki.

8. ábra violinkulcs rajz

 NEXT    TOVÁBB