Zenei Kulcsok 2
A Térjünk vissza a kulcsokhoz. Sokféle jelölési mód létezett az elmúlt évezredekben, ami viszont minket igazán érdekel mi lehetett az első, az eredeti jelölési mód, megnevezés. Minek alapján született meg a döntés a kulcsok ábrázolásában? A következő ábrán megmutatom a három különböző zenei kulcsot, amit leggyakrabban használunk.
2. ábra kulcsok Az alt és a tenor kulcs formája megegyezik, ők a C kulcsok családjába tartoznak, ezért egynek kell őket venni. Most szeretném, ha végigmennénk egyesével a kulcsokon. 3. ábra violinkulcs Violinkulcs, másképpen G kulcs. Ez a kulcs jelöli az első oktáv G helyét. Talán a könnyebb érthetőség kedvéért elmondanám ezt a hangot mindenki könnyedén ki tudja énekelni. Nem magas, nem alacsony, úgy a közepén helyezkedik el a hangok világában. 4. ábra basszuskulcs Ez a basszus kulcs, más néven F kulcs. Ő jelöli a kisoktáv F helyét. Ezt a hangmagasságot már nem mindenki tudja kiénekelni. A férfiak többsége igen, mivel egy mélyebb hangról van szó, a gyerekek általában már nem tudják kiénekelni.
5. ábra C kulcs. A C kulcs a C helyét jelöli. Itt már több kifejezés van, attól függően melyik vonalra rajzolják a C helyét: alt, tenor vagy szoprán kulcs. A második ábrán lehet látni a különbséget. A két leggyakrabban használt kulcs a G és az F kulcs. Itt mutatok két ábrát, milyen magyarázatra gondol a mai ember a kulcsok kialakulásával kapcsolatban. A G kulcs a G helyét mutatja, tehát a G betűből, az F kulcs az F helyét jelöli tehát az F betűből, a C kulcs pedig a C helyét jelöli, tehát a C betűből jött létre.
6. 7. ábra kulcsok kialakulása Első látásra nem is tűnik olyan rossznak, miután tudjuk a megoldásokat már szegényesebbnek látszanak ezek az ábrák. Én a következő dolgokra gondoltam.
8. ábra violinkulcs rajz
|